رواية خلف النقاب الفصل السادس 6 بقلم مصطفى جابر
رواية خلف النقاب الفصل السادس 6 بقلم مصطفى جابر
البارت السادس
انتي اللي المفروض تمشي من هنا وبعد اللي ياسين قالهولي امبارح ملكيش حق تطالبي بيه فاهمه.
رحمة بتوتر: ياسين قالك اي ؟..
رقيه بصت ليها بقرف….
رقيه بجمود: قالي انك كلمتيه امبارح بليل علي تليفونه وقولتيله انه لما يشوفك يجري عليكي ويمسك فيكي علشان عيسي ميمشكيش وانك قولتيله انه لو مش عمل كدا هتحبسيه في الاوضه زي ما كنتي بتعملي لما عمو الوحش كان بيجيي.
رحمة بصدمه : محصلش الواد دا بيكدب ولا يمكن دي تمثلية منكم عشان مخدش ابني لا تبقوا فهمتوني غلط دا انا اوديكم. في داهيه كلكم.
عيسي ببرود: كنت عارف انك هترجعي وتعملي اي حاجه زباله شبهك بس كان لازم تتأكدي انك إنتي مش هتقعدي هنا لحظه يلا روحي مكان ما جيتي مفيش مكان ليكي في حياتنا تاني..
رحمة عرفت انه كل محاولتها فشلت ف قررت تلعب علي المشكوف: خلاص طالما مش عايزني ابقي معا ابني فا ادفعلي اللي انا عايزاه وهرفع عليك قضيه وافضحك وياسين هاخده منك بحكم المحكمة وهخليه يعيش معايا بعيد عنك.
عيسى بسخرية: عاوزة كام من الاخر يا رحمة وتكتبي تنازل عن ابنك وعن حضانته .
رحمة بابتسامة : أنا عاوزة مبلغ كبير مش أقل من سبعه او تمانية ولا عشرة مليون جنيه لو عاوز ابنك يعني يفضل زي ما هو معاك ومع السنيورة دي لازم تدفع
عيسى بسخرية: اوعي تكوني فاهمه اني خايف منك او من المحكمة تبقي عبيطة انا مش عاوز ابني يتربي معا واحده حقيرة زيك …. خدي الفلوس وامشي.
طلع شيك وكتبه ليها وادهالها….
رحمة خدت الشيك بطمع: من يد منتحرمش منها يا طليقي
عيسي بجمود الشيك معاكي اهو بس متقوليش لعامر انك خدتي مني فلوس علشان مياخدهوش منك وعلي فكره هو جالي وانا طردته وقالي ان ياسين ابنه هو مش ابني يعني كان عايز يشككني في ابني علشان اخلص عليكي
رحمه بصدمه : انت بتقول اي؟
عيسي بجمود: زي ما سمعتي يالله امشي من هنا مش عايز اشوف وشك تاني
رحمه بغضب وهيا بتمشي: ماشي يا عامر اما اجيلك
………
رقيه بأستغراب: غريبه..لا اتعصبت ولا عملت ليها اي حاجه وعارف انها جايه تستغلك وعطيتها الفلوس؟
عيسي بخبث: متقلقيش انا عارف انا بعمل اي كويس..عيسي طلع تليفونه ورن علي عامر
_ الو..اي يا عامر
عامر بأستغراب: عيسي؟ غريبه انك بترن في حاجه ولا اي؟
عيسي بخبث: عجبتني اللعبه اللي بتلعبها انت ورحمه عليا دي بس للأسف رحمه هتاخد كل الفلوس دي لوحدها وتهرب وهتسيبك زي الكلب كده
عامر بغضب: انت كداب
عيسي بضحك: هتشوف بنفسك..اول ما تيجي اسئلها خدتي فلوسمن عيسي هتقولك لا ومش بعيد تقتلك وتهرب بالفلوس لوحدها
عيسي قفل السكه علطول ورقيه مصدومه
رقيه بأستغراب: انت كده هتخليهم يخلصو علي بعض
عيسي بجمود: اهو اكون ارتاحت منهم ..المهم اطلعي لياسين اقعدي معاه وخلي بالك منه
رقيه بابتسامة: ماشي هروح اطمن عليه.
عيسي بتوتر: قبل ما تمشي أستني عايز اسئلك سؤال… هو انتي لو حد مثلا اتقدملك زيي ومطلق ومعاه ولد زي ياسين هتوافقي.
رحمة بذهول: هااااا.
عيسي ضحك ومشي قبل ما ترد وهي قلبها دق بقوة: دا مجنون دا ولا اي..
عند رحمة..
وصلت بيت عامر ببرود..
عامر بقلق: ها عملتي ايه اداكي الفلوس صح اداكي كام وفين الفلوس دي.
رحمة بجمود: معطاش ليا حاجه يا عامر وطردني زي ما طردك قبلي.
عامر بصدمه : ازاي معطاش ليكي حاجه؟ هو مش خايف تاخدي ابنه ولا اي الموضوع؟
رحمة بجمود: هددته بالطفل زي ما انت قولتلي بس هددني وقالي المحكمة لو عرفت الحقيقه مستحيل تحكم ليا بيه وبعدين انت روحت تقوله انه ياسين ابنك مش ابنه؟.
عامر بتوتر: اكيد لا طبعا هو قالك كدا اوعي تسمعي كلامه دا اكيد عاوز يوقع بينا انا معقول هروح اقوله كدا؟ .
رحمة بسخرية: واي مصلحته انه يكدب عليا غير انك فعلا عاوز تلعب علينا كلنا.
عامر ببرود: يوووه اه يا رحمة قولت له كدا كنت عاوز اعيشه في قلق و خوف وشك كنت عاوز اشوفه متعذب عشان انا مكرهتش قده هو ناجح و فالح وانا لا ليهه ها لازم ادمره بكل الطرق.
رحمة بغضب: تقوم تعمل القرف دا يا عامر وانت متاكد انه ياسين يبقا ابنه هو.
عامر بسخرية: قرف اي اللي بتتكلمي عنه دا انتي القرف نفسه يا رحمة
رحمة بجمود : عندك حق انا مقرفة عشان خونت جوزي و سبت ابني لأني كنت مغفلة بس خلاص انا مش عاوزه حاجه وهبعد.
جت تمشي عامر مسكها وشد شنطتها وفتحها
عامر بصدمه : يبنت الكلببب … انا عارف ان انتي ناوية علي غدر يا بيضة
رحمة بغضب: دا حقي هات الشيك.
عامر بخبث: قصدك حقي انا مكافأة نهاية خدمتي معاكم ومع رحلتكم المعفنه.
رحمة مسكت السكينه: هات الفلوس بتاعتي يا عامر انت اللي دمرت لي حياتي وانا هاخد حقي منك دلوقتي حالا.
عامر بضحك : ارمي البتاعه اللي في ايدك دي يا شاطره بدل ما اخليكي تندمي.
رحمة بغضب: ياخي دا انت لعنة و قرف اتفوو عليك وعلي اليوم اللي شوفتك فيه خسرتني كل حاجه بس مش هخسر فلوسي هاتت الفلوس.
عامر بجمود : بقا كدا يا رحومتي انا مكنش عايز أذيكي بش انتي اللي جبتيه لنفسك
عامر طلع مسدسه ووجه ناحية رحمه : بقا عاوزة تقتليني يا رحمه؟ هان عليكي الحب اللي بينا
رحمة بخوف: انت هتعمل ايييي اعقل يا عامر..
عامر ضربها بالرصاص وقعت علي الارض..
عامر بقرف: دي اخرتك يا حيوانه ودول حقي اما الحق اسافر بقي وداع يحلوه…
بعد مرور شهرين…
عيسي بغيرة: بقولك اي ملمحش طيفك تاني في الجنينه يا رقيه.
رقيه باستغراب: في اي يا عيسي اي اللي ملمحش طيفك تاني هناك دي مش ملاحظ انك مأفور شوية وبعدين خلي بالك اني مربية ابنك مش مراتك.
عيسي ببرود: هتكوني مراتي ولا نسيتي اني خطبتك فا لازم تسمعي كلامي.
رقيه بملل: ممكن افسخ الخطوبة دلوقتي لو خنقتني ايوا انا بقولك اهو.
عيسي بغيظ؛ سمعيني كدا تاني بتقولي اي.
رقيه بخوف: بقولك هنعمل الفرح امتي يا حبيبي
عيسي ضحك: الجمعه الجايه يا قلب عيسي و بعدين انا مش هخرجك الجنينه عشان الجزمة اللي ساكن جنبنا بيقعد يراقبك وانا بغير مش بيحرم كل لما اكسر له حاجه فيه يرجع يبص تاني.
رقيه بضحك: بذمتك هيبص علي اي مانا لابسه النقاب .
عيسي بغيره: مش مبرر يا رقيه انا بغير عليكي اوي وعشان كدا هاخد فيلا بعيد عن هنا وتبقا هدية جوازك يا ستي.
رقيه بحنان: خليها ل ياسين في المستقبل يا عيسي.
عيسي بحزن: انا خايف يا رقيه من اليوم اللي يجي ويكتشف فيه الحقيقه بتاعت امه.
رقيه بحزن: سيبها علي الله هيا اخدت جزأها بايدها ربنا رجع لك حقك من غير ما تتلوث.
عيسي بهدؤء: الحمدلله ربنا يرحمهم يلا يا حبيبتي قومي جهزي ياسين عشان عازمكم برا علي الغداء.
رقيه بابتسامة: ماشي يا عيسي.
مشيت وعيسي جاله تليفون..
عيسي بملل: ارغي يا مزهق اهلي معاك.
ياسر بضحك: وعشان ازهقك اكتر واكتر انا قررت قرار مصيري اسالني اي هو.
عيسي بغيظ: مش عاوز اعرف احتفظ ب قراراتك لنفسك.
ياسر بمرح: بم انك بتزن عشان تعرف ف انا هتواضع واقولك اني هعمل فرحي في يوم فرحك واتجوز معاك.
عيسي بصدمة: نعم يا اخويا.
ياسر بمرح: مش مصدق صح انا قولت بردو هتطير من الفرحة يلا تاخد الكبيرة بقا.
عيسي بغيظ: اي تاني يا سي زفت.
ياسر بابتسامة: هنقضي معاكم شهر العسل كمان بص انا لازق لك كدا مش هسيبك يا ابو الصحاب يلا باااي.
قفل معاه وعيسي بص بذهول: يابن المجانييينن
أتمني لو عجبتكم الحلقه تحط لايك وكومنت عالبارت علشان يوصلك كل جديد وانتظرو الحلقه الاخيره
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية خلف النقاب)