روايات

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الرابع 4 بقلم سما سعيد

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الرابع 4 بقلم سما سعيد

 

 

البارت الرابع

 

 

فى احدى الليالى
واثناء جلوسهم حول المائدة يتناولون طعام العشاء
استأذنت يارا من فارس ان تذهب الى والدها
وتظل طوال اليوم برفقتة
فقد افتقدتة بشدة بعد ان كانت ترافقة فى الصباح والمساء
فأذن لها فارس وقال لها
انة ان استطاع ان ينتهى من عملة باكرا
سوف يأتى ليصطحبها من منزل والدها
……………………………….
وفى المساء وبعد ان رافقت يارا والدها طوال اليوم
واطمأن على حياتها مع ابن عمها وبينت لة
انها سعيدة وقد اعتادت على فارس
وحياتها لا يشوبها اى خلاف
عادت الى منزلها بمفردها فـ فارس لم يأتى ليصطحبها
كما وعدها هو بذلك
فبررت لوالدها هذا الموقف على ان زوجها منشغل بعملة الجديد
……………………………
ترجلت من سيارتها ومن ثم دلفت الى الفيلا وتوجهت على الفور الى الدرج
لتصعد الى غرفتها
ولكن استوقفها سماع صوت ياتى من حجرة المكتب
استدارت واتجهت نحو الصوت واذا بها تسمعة يتحدث قائلاً
قلبى وحياتى اخبارك اية؟
…………………………
وانت كمان وحشتينى ياروح قلب فارس
كويس انك اتصلتى ياايمي وحشنى صوتك جدا جدا
………………………………………….. ………..
لالاء وحياتك مشغول انا اسف انى متصلتش بيكى
………………………………………….. ………………
والله ياايمي لسة مخلصتش شغل هنا بمصر
استحملى معايا شوية معلش
طرقت يارا على الباب عدة طرقات خفيفة فلم يسمعها فارس
فتحت الباب ودلفت الى الحجرة
استدار فارس حينما شعر بوجودها
اخرج دخان سجارتة من صدرة بتوتر وهو ينظر اليها
كادت هى ان تقول شئ
الا انة اسرع بوضع اصبعة السبابة مقابل فمة
فهمت هى انة يحسها على عدم الحديث
فأحرجت من الموقف وخرجت من الحجرة
واتجهت الى الدرج ومن ثم الى غرفة نومها
دلفت الى غرفتها جلست على الاريكة المتواجدة مقابل فراشها
اخذت نفساً عميقا واغمضت عينيها بألم
ودار هذا الحوار بداخلها………ياااة للدرجة دى بيحبها
باين عليها انها هى كمان بتحبة
علشان كدا مجاش ياخدنى من عند بابى
بس كان المفروض يتصل ويقوللى انة مش هيقدر ييجى
ضحكت بتهكم واردفت …….يتصل ازاى وهو شكلة معاها ع الفون من بدرى
بس برضوا كان لازم يتصل
كان وفر علية الاحراج اللى احرجتة قدام بابى
تنهدت بعمق قائلة……….امتى بقى امتى,,,,امتى احب واتحب
نفسى اعيش قصة حب كبيرة
نفسى اقابل شاب فية كل المواصفات اللى بتمناها
وتأفأفت قائلة……….امتى بقى اخلص من الجوازة اللى كدا وكدا دى
وابقى حرة واختار شريك حياتى براحتى
وساعتها لو اية لالالالازم لما اتجوز
اكون مقتنعة بالاانسان اللى هرتبط بية
انا حققت لــ بابى رغبتة يبقى يسيبنى انا كمان احقق رغبتى
واتجوز من الانسان اللى بحلم بية واعيش قصة حبى
واردفت متحمسة ………..ياااااااااة
دى هتكون قصة حب من نار جاية بعد شوق
ومن ثم ابتسمت ابتسامة مجردة من الفرح والسعادة
,,نهضت وتوجهت الى حمامها (اعزكم الله)
ونزعت ملابسها بعد ان ملآت حوض الاستحمام
بالمياة المنعشة والرغوة الطيبة الرائحة
دخلت الى حوض الاستحمام و غمرت جسدها واسترخت بداخلة
وبعد ما يقارب النص ساعة سمعت صوت طرقات على باب غرفتها
فأذنت للطارق بالدخول
ممكن ادخل
كانت تجلس على الاريكة منشغلة بتصفح احدى المجلات النسائية
وحينما سمعت صوتة تركت ما بيدها وقالت………اتفضل يافارس
جلس على حافة الفراش المقابل للاريكة التى تجلس هى عليها
ومن ثم قال بشئ من الانزعاج……انا اسف جدا يايارا مكنش قصدى والله
نظرت الية متسائلة ولم تعلق
اردف قائلا…..يعنى انى منعتك تتكلمى وانا بتكلم ف الفون
ابتسمت يارا وقالت…….ولا يهمك يا فارس
انا اللى اسفة انى دخلت عليك اوضة المكتب
انا قلقت لانك مجتش اخدتنى من عند بابى
فارس بأسف……….سورى كان معايا فون ضرورى
نظرت الية يارا وقالت ……ايميلى صح
نظر اليها بأندهاش ومن ثم اخفض رأسة وقال……..
بصراحة اة اصل انا مكلمتهاش من 3 ايام
فــ لقتها بتتصل بيا النهاردة وووو…..ومن ثم بتر جملتة الاخيرة
اعتدلت يارا ونظرت الية وقالت……..و اية يافارس
لم يعلق هو ,,,, وأمام صمته قالت بوجة مكفهر
عايزاك تروحلها لندن صح
اومأ برأسة ايجابا ومن ثم قال……..بس انا قلتلها انى مخلصتش شغل لسة
وان قدامى شهور عقبال ماانهى شغلى بمصر
نهضت يارا عن الاريكة وهى تقول بنبرة حزن واسف……
انا الشغل اللى معطلك يافارس مش كدا
فارس مسرعاً…….لالاء انا مقصدش
اخذت تخطوا خطوات بطيئة داخل غرفتها
ومن ثم استدارت نحوة ونظرت الية وقالت
وبعدين يا فارس هنفضل كدا لحاد امتى
نظر اليها مندهشا ولم يعلق
اردفت يارا بحزن…….احنا داخلين على شهرين متجوزين
قدام الناس حياتنا مثالية واسعد زوجين
وبينا وبين بعض عذاب,,,,,,,,والم ,,,,,,,وتعاسة
قطب فارس جبينة ومن ثم قال …….
عذاب والم وتعاسة لية يا يارا كل دة
قالت بغضب وصوت متأثر…..ايوة يافارس انت تعيس من غير ايميلى
وايميلى بتتألم ف غيابك
وانا بتعذب بسبب العيشة اللى مكنتش اتمناها ابدا
ترقرقت بعينيها الدموع واردفت قائلة…….
مش دا ابدا المستقبل اللى حلمت بية
ولا كان ممكن ابدا اصدق ان ييجى اليوم اللى اكدب فية على بابى
انا قللت زياراتى لية علشان مكدبش علية اكتر من كدا
اغرورقت دموعها حتى سالت على وجنتيها واردفت قائلة,,,,,,,
أسئلتة كترت
سعيدة ولا لاء,,,,فارس بيعاملك ازاى,,,,,هسمع كلمة جدو امتى
جوزك مجاش معاكى لية موصلكيش لية مجاش ياخدك وترحوا سوا لية
مسافرتوش تعوضوا شعر العسل اللى فاتكوا لحاد دلوقت ليــــــــــة
وبصوت مخنوق اردفت……….وكل الاسئلة دى انا اللى بجاوب عليها لوحدى
وكل اجاباتى كدب X كدب
نهض فارس عن الفراش واقترب منها ومن ثم قال لها……..
ياااااااااة كل دة جواكى ومبتتكلميش
انا تعبت يا فارس تعبت
قالتها بنبرة خافتة حزينة ممزوجة بصوت شهقاتها
وماكان منه الا انة اقترب اكثر منها وضمها اليه بحنان
تشبثت بقميصة وهى تقول بنفس نبرة الصوت…….
والله تعبت مبقتش قادرة استحمل,,انا بتقطع
ومحتارة مش عارفة حياتى دى هتوصلنى لفين
شششششششششششش
قالها فارس وهو يحاول تهدأتها
واخذ يربت على شعرها المنسدل خلف ظهرها
وبعد برهة لاحظ وهن جسدها بين ذراعية وارتخاء قدماها
وصمت صوت بكائها عدا صوت شهقاتها
وارتخاء رأسها على صدرة,,,
نظر الى وجهها فوجدها فاقدة الوعى
اخذ يهزجسدها النحيل مرارا وتكرارا
وهو ينادى بأسمها ولكن ما من مجيب
اسرع بحملها واتجة نحو فراشها ووضعها علية
حاول ان يفيقها بنثر بضع قطرات من زجاجة عطرها
على وجهها ولكن بلا جدوى
اسرع يهاتف الطبيب
وبعد مرور 15 دقيقة اتى الطبيب ,,,,اصطحبتة المربية كوثر الى الغرفة
حيث يارا الممددة على فراشها
وفارس الذى يجلس بجانبها يحاول افاقتها
وعندما رأى الطبيب نهض مسرعا
سألة الطبيب عن سبب اغمائها
اكتفى فارس بقول انهم تشاجرا سويا وانها بكت كثيراً
وبعد ان انتهى الطبيب من فحصها
خرج من الغرفة وكان فارس يقف خلف بابها
وعندما شاهد الطبيب اقترب منة بلهفة وقال……….
طمنى يادكتور يارا عندها اية؟؟؟
الطبيب …….اطمن هى كويسة ,,,,, شوية انيميا ونقص فيتامينات
وطبعا المشادة اللى حصلت بينكوا اثرت عليها
نظر فارس الى اسفل ولم يعلق
الطبيب …….انا اديتها ابرة وبعد دقائق قليلة هتفوق
ومن ثم اعطاة الطبيب ورقة وهو يقول…….
اتفضل الروشتة انا كتبتلها شوية فيتامينات
تاخدها صباحا ومساءا لمدة اسبوع وبعد كدا
لازم تجبها عندى العيادة اعملها شوية تحاليل وفحوصات
علشان اطمن انها بقت تمام والاغماء دة ميتكررش
تناول فارس ورقة الادوية من الطبيب وشكرة بحرارة
ووعدة انة سيصطحبها الية فور شفائها
غادر الطبيب ,,وبعد ذلك اتجة فارس الى غرفتها
وجد المربية كوثر تجلس بالمقعد المقابل لفراشها
اتفضلى انتى يادادة انا هفضل جمبها
هكذا تحدث فارس فأجابت علية المربية……
حاضر يافارس بية,,,,لو عزت حاجة انا تحت امرك
ومن ثم غادرت الغرفة واغلقت الباب خلفها
نظر اليها بأسى واشفاق على حالها
واخذت الافكار تتصارع بداخلة…….
لما هى ,,ما ذنبها,,ليس لها اى ذنب فى ما يحدث ,,
كيف تكبدت كل هذا العناء بمفردها
لم يكن بجوارها انشغل عنها بعملة وحبيبتة
وتركها تواجة كل هذة التسائلات وحيدة
اقترب من فراشها وجلس بجوارها وهى لا تزال نائمة
تأملها بنظرات متألمة لحالها وشرد وهو يفكر……
انها جميلة ,,ذكية,, هادئة,, لها وجة وملامح طفولية بريئة,,
انثى مثل جميع الاناث
تريد ان تعَشق وتعُشق,,
انثى لديها قلب يريد ان ينبض بالحب
تريد ان تبدأ حياتها مع من تحب,, يبدأون مشوار حياتهم سويا
يمرحون ويضحكون ويحزنون ويثرثرون ويتشاجرون
تذكر انة منذ ان تزوجا زواجهم المزيف
لم يأخذها يوما فى نزهة,,,,,
لم يجلس ويتحدث اليها سوا وقت تناول الوجبات
وكثيرا ما يتركها ويذهب الى عملة من الصباح الباكر وحتى المساء
انها ابنة عمة الوحيدة الذى رباة وتحمل مسؤليتة منذ صغر سنة
وزوجتة حتى ولو كان زواج مزيف فقط امام الجميع
يتصنع امامهم بأنة اسعد زوج بالعالم اجمع
وتبادلة التصنع وتلعب دور الزوجة السعيدة
فيصدق الجميع انهم يعيشون فى سعادة لا توصف
مع انها تتعذب من حياة لم تكن تتمناها
وهو تعيس لبعد حبيبتة كما قالت لة
ابتعدت عن اصدقائها وايضا عن والدها لكى لا يزعجونها
ويلاحقوها بالاسئلة الكثيرة المتكررة
افاقة من شرودة صوت تنهد يارا المسموع
نظر اليها مبتسماً فوجدها تفتح عينيها ببطئ وتنظر الية
فقال…..حمد الله ع السلامة يا يارا ,,قلقتينى عليكى
شعرت بأناملة تداعب خصلات شعرها المتناثر حول الوسادة
كما انتبة هو لتوة ان اناملة تتخلل خصلات شعرها الكستنائى الحريرى
توتر بشدة ,, لا يعلم متى فعل هذا التصرف اللاارادياً ,
هل فعلة اثناء شرودة وتفكيرة بها
ربت على شعرها واعتدل وجلس مقابلها ودار هذا الحوار بينهم
فارس بلهفة………انتى كويسة دلوقت
لم تعلق,,, فقط اومأت برأسها ايجابا
فارس بصوت هادئ………الحمد لله ,,,,,,,
طيب يلا قومى خدى الدوا بتاعك
اندهشت ومن ثم قالت بصوت متهدج…….دوا ,,دوا اية هو اية اللى حصل
عاد وتحدث بنفس النبرة الهادئة……اغم عليكى
فــ طلبتلك الدكتور بعد محاولات منى انك تفوقى
المهم الدكتور جة وطمنى وقال بس شوية نقص فيتامينات
واردف مبتسما…..يلا بقى قومى خدى الدواء
حاولت النهوض والاعتدال لتتمكن من ارتشاف الماء واخذ حبوب الدواء
ساعدها فارس وامسك كتفها واجلسها
ومن ثم جلس هو وراءها واسند ظهرها الى صدرة
شعرت يارا بنبضات قلبة وبدفء جسدة
فأنتابتها رعشة ممزوجة بالاندهاش
امسك فارس كوب الماء الممتلئ بيدة اليمنى وباليد اليسرى كبسولتين
احداهما مهدئ والاخرى فيتامين
فتحت فمها فــ اعطاها الدواء واحد تلو الاخر ومن ثم
ساعدها على الاسترخاء ,,
جلس فارس على حافة الفراش ,,ظل يرمقها
شاهد مقاومة عينيها للإنغلاق
وبعد برهة استسلمت تماما للنوم بفعل المهدئ
……………………………….
فى حجرة اسيل
:::::::::::::::::
دلف اسر الى غرفتها فوجدها منهمكة امام احدى صفحات الانترنت
انتى يابنتى …….قالها اسر بهتاف
انتفضت اسيل ونظرت الية التقطت انفاسهاومن ثم قالت بأستياء
…….اية يااسر خضتنى حرام عليك
ضحك اسر مقهقها من رأيتها هكذا وقال…….اتخضيتى …احسن تستاهلى
اسيل بغضب…….خفة اووى حضرتك عايز اية وازاى متخبطش قبل ما تدخل
قال لها اسر وهو يعقد ساعديه امام صدره…..
خبطت ياغلسة وشكلك كنتى مشغولة ومسمعتيش خبطتى
اسيل وهى تزفر الهواء ……طب عايز اية دلوقت
اقترب منها اسر وجلس على طرف المقعد التى تجلس هى علية
وقال بخفوت……..ممكن اطلب من اختى حبيبتى طلب
نظرت الية اسيل وابتسمت وقالت…….خير عايز اية ,,فلوس معنديش
انحنى اسر وحاوط كتفها وهو يومأ براسة نفيا…….
تؤ تؤ اطمنى مش فلوس ,,انا عايزك تيجى معايا النادى بكرة
اسيل وهو تضيق عيناها وتضع قدم على الاخرى ………اممممممم
انا كدا فهمت الصوت الحنين والرجاء دة لية ,,
انت عايز تخرج مع الست مها صح
اومأ اسر بالآيجاب ومن ثم قال…….
ماانتى عارفة اخوها احمد منبة عليها متخرجش معايا لوحدينا
ولازم تكونى معانا واردف باستياء…..انا مش قادر اعرف
اشمعنى انت يأمن عليها معاكى وانا اللى خطيبها ميأمنش
انها تخرج معايا لوحدها
ضحكت اسيل ملئ قلبها ومن ثم قالت…….
علشان انت متهور ومحدش يضمنك
زفر اسر الهواء ومن ثم قال……طب هاة هتيجى معانا بكرة
اسيل بامتعاض……هروح اعمل اية ياااسر ماهى يارا مش هتكون موجودة
مش عارفة اية اللى جرالها
من ساعة مااتجوزت وهى مبقتش تخرج كتير زى زمان
وانا بتخنق لما بروح النادى واقعد لوحدى
وانت ومها بتروحوا تركبوا خيل
وانا بفضل مستنية لوحدى لما بطق من الزهأ
نهض اسر ووقف مقابلها وقال……متبقيش بايخة بقى انا زهأت
من مقابلتى لمها ف الكلية
نفسى نخرج نشم هوا برة كليتها,,واردف بتوسل…..وحياتى ياسولى
داانا اخوكى حبيلك متكسريش بخاطرى
وبعد توسلات اسر اذعنت اسيل الى رغبتة
ووافقت ان ترافقة بصحبة مها غدا الى النادى

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x