روايات

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الخامس 5 بقلم سما سعيد

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الخامس 5 بقلم سما سعيد

 

 

البارت الخامس

 

 

 

فى الصباح الباكر
:::::::::::::::::::::::::::::::::
فتحت عينيها ببطء وثقل شديد ,,,,,,,,
شعرت بشئ ثقيل يحاوط خصرها
وعندما فتحت عينيها بالكامل وجدت جسدها بين ذراعيه
نائم بجوارها داخل فراشها يحاوط جسدها الممشوق بذراع
والذراع الاخر كانت وسادتها التى تبين انها غفت عليها طوال الليل
اغمضت عينيها ,,استنشقت رائحة عطره الفواح
المميز الممزوج برائحة عرقة ,,,,,ارتجفت
بدأت خفقات قلبها بالتسارع وانفاسها بالتلاحق
تململ فارس داخل الفراش فأسرعت تتصنع النوم
وأغمضت عينيها
افاق فارس من نومة وشاهد ذراعية المحاطان بها
توتر بشدة ,,,,,, أخذ نفسا عميقا وكأنه يسيطر على توتره
ومن ثم حاول النهوض بهدوء لكى لا يوقظها وتشاهد هذا الوضع
وتعلم انة طوال الليل نائم بفراشها يضمها لاحضانة
نهض من الفراش تأملها وهى نائمة او كما كان يظن
بدى على وجهها الشحوب
فقد كانت ليلة عصيبة بالنسبة اليها
غادر غرفتها واتجة الى غرفتة ,,,,
انعم بحمامٍ منعش ,,,,استبدل ملابسة
ومن ثم هبط الدرج الى اسفل
واثناء هذة اللحظات
هاتف الفيلا يدق
قامت فتحية برفع السماعة واجابت على المتصل…الو مين معايا
………………………….
اهلا ياخالد بية
………………………….
لاء هما نايمين حضرتك
اتت المربية واخذت منها السماعة وقالت لها ان تذهب الى المطبخ
لتنهى عملها وانها ستجيب على المكالمة
دادة كوثر…….صباح الخير ياخالد بية انا كوثر
………………………………………….. ……..
اة فعلا هما اتأخروا ف النوم النهاردة شوية
…………………………………
مش عارفة هما قافلين الموبايلات ولا اية
………………………………………
لاء فارس بية لسة نايم مرحش شغلة
…………………………………….
لالاء مفيش حاجة متقلقش حضرتك يمكن النهاردة اخد اجازة
او معندهوش شغل مهم بالشركة
………………………………………….. ……
حاضر من عنية اول ما تصحى هخليها تتصل بحضرتك
…………………………
مع السلامة….مع الف سلامة
كان يهبط الدرج وبيدة علبة السجائر والقداحة ,,,,
شاهد المربية وهى تغلق سماعة الهاتف
فسألها قائلا……….مين يادادة
ومن ثم اشعل سجارتة واخرج دخانها من صدرة
ابتسمت المربية وقالت……..صباح الخير يافارس بية,,,,,,دا خالد بية
كان بيسأل عليكوا وقلقان لانة اتصل بالموبايل لقاة مقفول
فااتصل ع الارضى قلتلة انكوا لسة نايمين
جلس فارس على الاريكة المتواجدة ببهو الفيلا
نفض رﻣﺎد ﺴﻴﺠﺎرتة داخل المطفأة المتواجدة
على الطاولة ومن ثم قال محذرا………
اوعى يادادة تكونى قلتيلة ع اللى حصل ل يارا امبارح ,,
مش عايزينة يقلق
دادة كوثر……..لالاء يافارس بية هو انا عبيطة
انا ست عديت الستين من عمرى واقدر اوزن الامور كويس
دى حاجة بسيطة والحمد لله الدكتور طمنا عليها يبقى لية نقلقة
انا لما لقيتة قلقان وبيسأل عنكوا قلتلة انكوا نايمين
فارس وهو يأخذ نفساً من سجارتة ومن ثم يخرجة من صدرة……….
هو عمى عرف ان مرحتش الشغل النهاردة
دادة كوثر….المقصوفة رقبتها فتحية هى اللى قالتلة انك لسة نايم
بس اطمن انا قلتلة انك يمكن تكون واخد اجازة
اطفأ فارس سجارتة داخل المطفأة ومن ثم قال لها……
تمام يادادة…..بعد اذنك حضرى الفطار
ومتنسيش طبق العسل الاسود
انتى عارفة انة مهم جدا فى علاج الانيميا
واردف راجيا……….وبلاش يادادة وحياتك مج النسكافية
اللى بتعملية ل يارا دة ع الصبح
تفطر الاول وبعد كدا تشرب اللى يعجبها
دادة كوثر….عيونى يافارس بية ,,,, اللى تؤمر بية حضرتك ,,,,,
وقالت متسائلة………هى ست يارا عاملة اية دلوقت
فارس وهو يبتسم لها……..الحمد لله يادادة شوية تعب وراحوا لحالهم
دادة كوثر وهى ترفع يدها الى رب السموات……..
يارب يشفيها ويعافيها ويهدى سركوا
ويرزقكوا بالذرية الصالحة يارب
ربت فارس على كتفها وشكرها على دعواتها
دلف الى حجرة مكتبة واخذ يفكر وضميرة يأنبة
ويتمتم بصوت لا يسمعة سواة
::اية اللى انت عملتة دة ازاى نمت ف سريرها ومحستش بنفسك
وازاى ,,,,,ازاى اخدتها ف حضنك بالشكل دة
مش عارف ,,,,مش عارف انا اكيد راحت علية نومة
ومش فاكر امتى وازاى اخدتها ف حضنى
::احمد ربنا انك قمت قبليها ومشفتش المنظر
كنت قلقان عليها ,,دى بنت عمى
::وهو اى حد يحضن بنت عمة كدا ويسهر جمبها طول الليل
وينام وياخدها فــ حضنة
طب واية يعنى ماهى مراتى كمان
::ههههههههه ع الورق بس انت نسيت ولا اية
لاء منستش بس يعنى
::يعنى اية
ومن ثم اخذ يضرب رأسة برفق بكلتا يدية محاولتاً منة اسكات ضميرة الثرثار
…………………….
فى النادى
:::::::::::::::::::
يلا بقى يااسيل تعالى اركبى معانا خيل
اسيل …..لاء يامها مش عايزة انا مبحبش ركوب الخيل
واردفت بأمتعاض….انا عايزة العب اسكواش
اسر….طب ماتروحى تلعبى ولا لازم يارا تكون معاكى
اسيل بحزن………اة والله يااسر اللعبة من غيرها غير ممتعة بالمرة
مها مبتسمة………جوزها اخدها منك ولا اية ياسولى
اسيل………مشفتهاش بقالى كام يوم وقلقانة عليها
ومن امبارح وانا بتصل على موبايلها بلاقية مغلق
ولاسف مفتكرتش ولا مرة انى اخد الرقم الارضى
ومن ثم قالت……..اية رأيكوا لو نروح نزورها احنا الثلاثة
اسر …..يامجنونة دلوقت ,,,,, نظر الى ساعتة وقال ….
الساعة لسة 9 ونص الصبح
مها …..اكيد يعنى يااسر اسيل متقصدش دلوقت
ضحكت اسيل وقالت……….ادى الناس اللى بتفهم
توجة اسر اليها بنظرات نارية
لاحظت اسيل غضب شقيقها التوأم فأعتذرت منة
ومن ثم اردفت قائلة…….اية رأيكوا نروحلها بكرة بعد الغدا
مها ………تمام ياسولى موافقة هستأذن من اخويا واروح معاكوا
اسر…………خلاص اتفقنا هنعدى عليكى بكرة بعد الغدا
مها وهى تشبك اناملها بأناملة …….تمام
يلا بقى نروح نركب خيل قبل ميعاد محاضراتى ما تبدأ
استأذنوا العاشقان من اسيل
وتوجهوا نحو الاسطبل ليتمتعوا برياضتهم المحببة
……………………….
نهضت اسيل وتوجهت الى التراك واخذت تسير فى ملل شديد
ومن ثم اخرجت سماعة الهاتف ووضعتها داخل اذنها
ومن ثم اوصلتها بالهاتف الخاص بها
وبدأت فى سماع بعض الاغانى العربية,,واخرى اغانى غربية
واثناء سيرها جاء شاب ووقف امامها واشار لها
بأن تنزع سماعات اذنها
تفاجأت من فعلتة فنزعت السماعات وقالت لة……….خير فية اية؟؟؟
ابتسم الشاب وقال وهو يمد يدة بشئ لها…..
وقعتى دى وانتى ماشية
شهقت اسيل ومن ثم قالت……….اية دة دى مفكرتى
تناولتها منة ومن ثم نظرت الية وقالت لة……….
انا بشكرك جدا متتصورش كنت هزعل عليها قد اية
لو مكنتش لقتها ف شنطتى
انا مش عارفة وقعت منى ازاى وامتى
الشاب ……..حصل خير ,,ممكن تكونى وقعتيها وانتى مش واخدة بالك
اسيل مبتسمة……..اة ممكن تكون وقعت وانا بطلع موبايلى من شنطتى,,
شكرا جداا جداااا لحضرتك
الشاب وهو يبادلها الابتسام………..العفو ياانسة اسيل
اندهشت اسيل لمعرفة هذا الشاب الغريب اسمها
لاحظ الشاب اندهاشها فبادر بالقول…..
انا اسف انا قرأت الاسم ف اول صفحة بالمفكرة
واردف قائلا……..مش دا اسم حضرتك برضوا
تنهدت اسيل بضيق ومن ثم قالت لة………
ايوة اسمى وياترى قريت اية تانى ف المفكرة غير اسمى
باتت على ملامح هذا الشاب الانزعاج من جملتها ومن ثم تحدث قائلا…….
هو باين علية انى متطفل وقليل الذوق للدرجة دى
عضت اسيل شفتيها ندماً ومن ثم قالت لة……..
انا مقصدش والله ,,انا اسفة بس انا متضايقة شوية
الشاب ……..حصل خير ياانسة اسيل وعلى فكرة اسمك حلو اوى
اسيل مبتسمة ………ميرسى دا من ذوقك يااستاذ……
ومن ثم قالت لة …….متعرفتش بحضرتك بما انك عرفت اسمى
ممكن اتشرف بمعرفة اسمك
الشاب وهو يدس بأناملة بين خصلات شعرة ومن ثم قال لها…….
اممممم اقولك ومتضحكيش
اندهشت اسيل ومن ثم قالت لة ………اضحك ,, اضحك على اية يااستاذ
الشاب……على اسمى
اسيل مبتسمة وهى تسير بالتراك…………
غريبة,,,,,, على العموم متقلقش مش هضحك
الشاب وهو يسير بجانبها …….توعدينى
اسيل ……..ياة للدرجة دى,,,,,طب اوعدك اتفضل قول
بيـــــــــــــــبرس
اسيل وهى فاغرهً فاها ……..هة
بيبرس اسمى بيبرس
انفجرت اسيل ضاحكة ومن ثم قالت لة………..
سلطان مصر الملك الظاهر ركن الدين بيبرس العلائي البندقدارى
رابع سلاطين الدولة المملوكية
بيبرس بأحراج………..مش قلتلك انك هتضحكى
واديكى وعدتينى وخلفتى بوعدك
احرجت اسيل وتأسفت منة ثانيتاً
بيبرس………بس انتى عرفتى المعلومات دى كلها عنى ازاى
ضحكت اسيل ملئ قلبها ومن ثم قالت…………
انت صدقت انك سلطان مصر ولا اية؟؟؟
بيبرس مبتسما……..لاء ياستى هو انا اطول
اسيل ….انا خريخة اداب قسم تاريخ اسلامى جامعة عين شمس
بيبرس …..اةةة علشان كدا معلوماتك قوية
واردف قائلا………انا بقى ياستى دكتور اطفال بمستشفى استثمارى
ووالدى كان معيد بــ كلية اداب قسم تاريخ اسلامى بجامعة الاسكندرية
اسيل ……اةةة علشان كدا سماك بيبرس
ضحك بيبرس واومأ رأسة بالايجاب
توقفت اسيل عن السير ومن ثم قالت وهى تمد يدها لتصافحة…..
اتشرفت بمعرفتك ياد\بيبرس
توقف هو ايضا وقام بمصافحتها بدورة ومن ثم قال ……..
الشرف لية انا ياانسة اسيل
اسيل ………..اسمحلى بعد اذنك
بيبرس ……… طبعا اتفضلى
وعندما خطت اسيل بضع خطوات مبتعدة
استوقفها بيبرس ثانيتا وتحدث قائلا ………ليكى ف ممارسة الرماية
اسيل مبتسمة برقة……..رماية لالاء انا رياضتى المفضة هى الاسكواش
بيبرس بأعجاب …وااااااااااو ,,,,,,,,واردف متسائلاً…..بتيجى هنا النادى كتير
اسيل ……انا عضوة هنا بالنادى باجى 3 مرات بالاسبوع
وممكن اكتر على حسب مودى
بيبرس …….ان شاء الله صدفة تجمعنا ونتقابل هنا مرة تانية
,,,,,,,,,واردف بمرح ……بس من غير ما توقعى حاجة تانية
ابتسمت اسيل وقالت……ان شاء الله ,,,واوعدك هاخد بالى بعد كدا
سلالالالالام
وبعد ان تركتة وغادرت من امامة شعر وكأن قلبة
فقد دقاتة المنتظمة واصبحت دقاتة متلاحقة ,,
شعر بعواطف جديدة تتحرك بداخلة
فأغمض عينية وابتسم فى سعادة ورضا
…………………………….
وفى تلك الاثناء
داخل فيلا رجل الاعمال \ فارس ذيدان
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::
اعتدلت يارا فور مغادرة فارس غرفتها ,,,,,,جلست على فراشها
ظلت تتذكر احداث الليلة الماضية واغمائها بين احضانة
وكيف كانت لهفتة عليها وخوفة الشديد
كما انة ظل بجوارها طوال الليل
وكيف كان يحتضنها برقة وهو نائم بجوارها بــ الفراش
من يشاهد تصرفاتة يظن انة عاشق ومحب بجنون
شعرت بابتسامه تتسلل إلى شفتيها تلقائياً لا تعلم لما
لا تعلم ما هذة المشاعر التى انتابتها فجأتاً
وما هو سر هذة الارتجافة التى تملكتها وهى بين احضانة
وبعد برهة من الشرود اغمضت عينيها ,,,,
,,,,,,هزت رأسها بضيق لتنفض هذة الأفكار والمشاعر التى تختلجها
وبعد قليل سمعت صوت طرق على باب غرفتها فقالت بصوت وهن….
اتفضلى يادادة
فتح باب الغرفة ,,,,اطل برأسة بأبتسامتة الجذابة ومن ثم قال…….
انا مش دادة انا فارس ممكن ادخل

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x