رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الثالث 3 بقلم سما سعيد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الثالث 3 بقلم سما سعيد
البارت الثالث
اسبوعين كاملين قد مرا على زواجهم المزيف وهم على اتفاقهم
يقطن كل منهم بغرفة منفصلة
ذهب فارس الى عملة بالشركة التى اسسها فور وصولة الى القاهرة
شركة (فارس ذيدان للاستيراد والتصدير)
دلف الى مكتبة بحلتة السوداء
ونظارتة الشمسية ذو الماركة العالمية
فوجد السكرتيرة ترتب بعض الاوراق على طاولة الاجتماع
وعندما رأتة اعتدلت بوقفتها وتركت ما بيدها
واقتربت منة وحيتة ومن ثم تناولت حقيبتة ووضعتها على مكتبة
جلس فارس على مقعد يتوسط مكتبة الزجاجى
’’’’نزع نظارتة الشمسية ووضعها امامة وتحدث قائلا…..
هاة يادعاء جهزتى كل شئ
دعاء مبتسمة….طبعا يافندم كل شئ جاهز
والاجتماع فاضل علية 10 دقائق بس
فارس وهو يفتح حقيبتة ويخرج منها بعض الاوراق والملفات
خلاص اتفضلى انتى يادعاء ولما الاساتذة يوصلوا
دخليهم فورا ومتحوليش اى اتصال
ابتسمت دعاء وقالت …..تحت امرك يافندم اى اوامر تانية
اومأ براسة نفيا دون ان ينظر اليها
استدارت السكرتيرة وخرجت واتجهت نحو مكتبها
خارج غرفة مديرها وجلست على مقعدها
انهمك فارس فى مطالعة الاوراق حتى اتى موعد الاجتماع
وحضر اعضاء مجلس الأدارة
,,استمر الاجتماع لعدة ساعات لتحديد قرارات هامة
يمكن ان تفيد الشركة ومنتجاتها وتدر أرباحاً هائلة
…………………………..
داخل فيلا رجل الاعمال \ فارس ذيدان
::::::::::::::::::::::::::::::::::
افاقت من نومها على صوت حنون ويد تربت على ذراعها بحنان
فتحت يارا عينيها بتكاسل وقالت………..دادة كوثر صباح الخير
دادة كوثر بحب……يسعد صباح ست البنات ,
اتفضلى مج النسكافية بتاعك
اشربية بالهنا ويلا ياحبيبتى ادخلى خدى حمامك
عقبال ما احضرلك الفطار
تمطعت ف كسل ومن ثم قالت لها……..تمام يادادة تسلم ايدك
وقبل ان تخرج دادة كوثر من الغرفة استوقفتها يارا قائلة….
هو فارس راح الشغل؟؟؟؟؟؟
دادة كوثر……..ايوة ياحبيبتى
يارا…..طب مصحنيش لية نفطر سوا
دادة كوثر….اكيد مرضيش يقلقك
ومن ثم قالت مترددة…….الا قوليلى ياست يارا
انا عايزة اسألك سؤال بقالى ايام ومحرجة
لم تعلق يارا لتحسها على استكمال ما تود قولة
تحدثت الدادة قائلة……هو لية كل واحد فيكو بينام ف اوضة لوحدة
تنحنحت يارا ومن ثم تناولت كوب النسكافية المتواجد بجانب الفراش
ارتشفت منة ببطئ ومن ثم قالت……..
ايوة يادادة هو واخد انة ينام لوحدة
وانا كمان واخدة انى انام لوحدى
وعلى فكرة كل الطبقات الارستقراطيه بتعمل كدا
دادة كوثر لم تقتنع واسرعت قائلة……..بس يابنتى
قاطعتها يارا وهى تنهض من فراشها قائلة……..
عادى يادادة المهم اننا مبسوطين مع بعض
واديكى شايفة فارس بيعاملنى ازاى
ابتسمت دادة كوثر برضا وقالت……….ربنا يهنيكم ببعض ويبعد عنكم العين
واستأذنت لتذهب وتحضر لها طعام الافطار
زفرت يارا الهواء وابتسمت وبعد ان انهت كوب النسكافية,
دلفت الى الحمام (اعزكم الله)
لتنعم بحمام منعش فى هذا الصيف الحار
ومن ثم تصلى ركعتين الصباح
……………………….
وعلى جانب اخر
داخل شقة دوبلكس بالدور الارضى موثثه اثاث فاخر
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
صوت رجولى ينادى بهتاف………..يلا بقى يااسيل اتأخرنا
اسيل وهى تهبط الدرج بخطوات سريعة……..
ايوة اهو ياسى اسر انا جهزت
أسر وهو ينظر الى ساعتة…….دلوقت مها تقلق من تأخيرنا
انا وعدتها اننا هنفوت عليها بالعربية الساعة 12 الساعة دلوقت 1
أسيل وهى تمسك وجنتة بأناملها بحركة طفولية…….
ياروحى ,,خايف على زعل حبيبت القلب وزوجة المستقبل
ازاح يدها وقام بوضعها خلف ظهرها مما المها بعض الشئ وقالت…….
اةةة اسر سيب ايدى وحياتى
ضحك اسر بصوت عالى وقال…….دلوقت بتحلفينى بحياتك
واردف قائلا بنبرة جادة……..حسك عينك تمسكينى من خدى كدا تانى
انا راجل واخوكى الكبير لازم تحترمينى
اسيل بتوسل……..طيب بس سيب ايدى بقى
واردفت بصوت عالى…… والله انادى لــ مامى وبابى
اسر مبتسما …….بابا راح البنك وماما بأوضتها معاها تليفون
اسيل وهى تتألم………طب سيب ايدى وجعتنى
ترك يدها ,,,,,فأسرعت تدلك مكان قبضتة على معصمها
ومن ثم عادت حركتها ثانيتاً ومسكت وجنتاة وقالت لة بمرح……..
انا اعمل اللى انا عايزاة وبعدين انت عامل
علية كبير واحنا الفرق بينا 5 دقائق بس
مستعجل قوى حضرتك علشان تتولد قبلى ياساااااتر
نظرت الية فوجدت ملامحة تدل على غضبة الشديد
هرولت من امامة قبل ان يتهور وخرجت من باب الشقة
واتجهت نحو سيارتة,,,,
فتحت الباب واحتلت المقعد الامامى وانتظرتة بالداخل
وهى تضحك بمرح
اومأ برأسة نفياً وقال…….مفيش فايدة هتفضلى طول عمرك عيلة
ومن ثم خرج خلفها وصعد سيارتة واحتل مقعد السائق
وقاد سيارتة متجها حيث منزل مها خطيبتة
هاتفها فهبطت اليهم بعد دقائق قليلة
وعاتبتهم على تأخرهم
انتقلت اسيل الى المقعد الخلفى
وصعدت مها بجوار اسر ف المقعد الامامى
………………………..
داخل فيلا رجل الاعمال \ فارس ذيدان
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
وبعد ان انهت صلاتها وارتدت فستانا صيفيا
ومشطت شعرها ووضعت بعضا من مستحضرات التجميل
وبعض قطرات من عطرها المفضل
سمعت صوت طرق على باب غرفتها
تسائلت يارا قائلة ………ميـــــن
اجاب الطارق…….انا فتحية ياست يارا
يارا………اتفضلى يافتحية
دلفت الخادمة الى غرفتها وقالت لها
بأن يوجد ثلاثة ضيوف يودون مقابلتها
ولم يعرفوا عن شخصيتهم
سمحت يارا اليها بالانصراف وقالت انها سوف تأتى حالا
وبعد قليل صرخت بمرح عندما شاهدتهم ببهو الفيلا
هبطت الدرج مسرعة وارتمت بأحضان اعز صديقتها
يارا بسعادة………اسيل حبيبتى وحشتينى جدا جداااااااا
اسيل وهى تقبلها من وجنتيها…….انتى اكتر ياعروسة اية الجمال دة كلة
ما شاء الله عينى عليكى بردة
اقتربت مها واحتضنتها بسعادة وهى تقول………
اذيك يايارا وحشتينا كلنا والله
يارا بسعادة شديدة……وانتى كمام يامها وحشتونى كلكوا
أسر وهو يقترب ويصافحها…….الف مبرووووووك يا يارا
يارا وهى تصافح اسر……. الله يبارك فيك يااسر
عقبال ما نفرح بيك انت ومها يارب
جلسوا الاصدقاء سويا واخذو يثرثرون بمرح ويتحدثون
عن جمال فستان زفافها وعن رقى الحفل واناقة زوجها
الى ان وصل فارس ووجدهم يجلسون بحديقة الفيلا
رحب بهم بحرارة , ومن ثم اقترب من زوجتة وطبع قبلة على جبينها
مما اربكها ذلك بشدة
وشعرت بخفقات قلبها تطرق اثر فعلتة المفاجئة لها,
جلس برفقتهم واخذ يثرثر هو الاخر بمرح
رغم عناء ما لاقاة اليوم بالاجتماع لكنة وعدها
انة سيهتم بمظهرهم امام الجميع
لكى لا يلاحظ احد اى شئ مما بينهما
وبعد دقائق من مجيئة استأذن فارس
منهم لكى يذهب ويبدل ملابسة
وقد عرض عليهم البقاء لتناول طعام الغداء سويا
وبعد محاولات من فارس ويارا
اقتنع كل من اسر ومها واسيل بالبقاء
وبعد ان دلف فارس الى الفيلا اعطى تعليمات للخدم
بأن يحضروا وجبة غداء كبيرة تليق بأصدقاء زوجتة
ومن ثم توجة الى الدرج المؤدى الى غرفتة
………………………
وفى الحديقة دار هذا الحوار بين الاصدقاء
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::
مها ……..بصراحة جوزك طلع شيك وعندة ذوق جدا يا يارا
يابختك بية جنتل مان بجد
واحد غيرة مكنش اصر علينا كدا وعزمنا
نقضى اليوم معاكوا
رغم انكوا لسة ف شهر العسل
اسر……..معاكى حق يا مها وكمان باين علية بيحبها جدا
ابتسمت يارا ولم تعلق
مها متسائلة…….بس انتوا لية مسافرتوش تقضوا شهر عسل فى اى مكان
يارا بأرتباك……..اصل ,,اصل فارس مشغول ايوة مشغول جدا بالشركة الجديدة
بس هو وعدنى انة اول ما تستقر امور الشركة
هياخدنى ونسافر برا مصر
اسر……….الله يساهلوا ياعم ,,بس الحمد لله باين عليكوا مرتاحين مع بعض
زاردف بمرح ……..اومال اية بقى مكنتيش موافقة وزعلانة اوى
مها مبتسمة……..صحيح يا يارا ماشاء الله شكلكوا اخدتوا على بعض
يارا بأبتسامة مصطنعة…….ايوة تقدروا تقولوا متفقين
اسيل بمرح ….اية يابنتى مش هتقومى تشوفى جوزك
يمكن عايز حاجة
انتى مبتتفرجيش على افلام عربى قديمة ولا اية؟؟
ضحك كل من اسر ومها واسيل بمرح
يارا مرتبكة …..هة ..اة اة طيب بعد اذنكوا
نهضت من مقعدها ودلفت داخل الفيلا ,,,
وقفت لحظات قليلة ومن ثم
صعدت الدرج المؤدى الى اعلى ,,
وقفت بالممر ومن ثم خطت
بعض خطوات مترددة الى ان وصلت الى غرفتة
طرقت عددة طرقات خفيفة
سمعت صوتة يسأل عن هوية الطارق
فأجابتة فأذن لها بالدخول
كان يقف امام المرآة يمشط شعرة البنى
بفرشاة الشعر الخاصة بة
وكان يرتدى بنطال وتى شرت ضيق
يظهر عضلاتة المفتولة
نظر اليها وقال متسائلا……اية يا يارا فية حاجة
يارا مبتسمة…….انا جاية اقولك ميرسى جداا جداا يافارس
على معملتك الحلوة لاصحابى
انت متعرفش دول عزاز على قلبى اد اية
وضع فارس الفرشاة واستدار ووقف مقابلها…….
اهم حاجة انك تكونى سعيدة
والناس تاخد فكرة كويسة عننا زى ما اتفقنا
اومأت برأسها ايجابا ومن ثم خرجا سويا وهبطا الدرج
وعند وصولهم الى باب الفيلا الداخلى
امسك فارس بمعصمها وتشابكا الايدى
فهمت يارا ما يعنية بهذة الحركة
فاابتسمت لة وخرجا الى الحديقة
وتوجهوا نحو الطاولة التى يجلس عليها اصدقائها
وجدوا اسيل تجلس بمفردها وعندما سألت يارا عن اسر ومها
اجابتهم اسيل بأنة مولع بركوب الخيل
فذهب الى الاسطبل المتواجد خلف الفيلا
ترك فارس يارا تجلس مع صديقتها وذهب بأتجاة الاسطبل
وجد مها واسر يمشطون شعر مهرة بيضاء اللون
انضم اليهم فارس وتحدث مع اسر وعلم انة يجيد امتطاء الخيل
فسمح لة بأن يمتطى ما يشاء
فأخرج السائس ثلاثة خيول قاموا الثلاثة بأختيارها
وقام كل منهم بأمتطاء ما اختار وهم فى قمة السعادة
…………………..
فى غرفة يارا
::::::::::::::::::::::
أخذت عينيها تتجولان بالغرفة الواسعة ببطء وهي تقول
ماشاء الله اوضتك حلوة اووووى يايارا والفيلا كلها تجنن
يارا وهى تجلس على الاريكة المتواجدة بالغرفة
طبعا يابنتى ماهى من تصميم بابى حبيبى
اسيل مبتسمة…….بصراحة اونكل خالد ابدع ربنا يخلية ليكى
كان البناء ضخم ذو طابع معمارى حديث يتسم بالفخامة والرقى
تعلقت عين اسيل بالمرآة وما يوجد من اشياء عليها
التفتت اسيل الى يارا وتحدثت قائلة………
اية دة التسريحة معليهاش الا حاجتك انتى ,,
اومال فين حاجات جوزك
اخذت يارا تفرك بأناملها فى توتر شديد ومن ثم قالت……..
اصل انا وفارس كل واحد فينا لية اوضة مستقلة
استنكرت اسيل ما سمعتة ومن ثم اقتربت من صديقتها
وجلست بجوارها على الاريكة وقالت متسائلة….
اية اللى انتى بتقولية دة ,,,,,,,دا كلام بردوا
وجدت يارا صامتة ولم تعلق وتنظر الى اسفل
اسيل بأصرار……..يارا مالك فية اية قوليلى انتى مخبية عنى حاجة صح
وبعد الحاح من اسيل قصت عليها يارا كل شئ
من اول لقاء جمعها بـ فارس الى يومنا هذا
شهقت اسيل ولم تستوعب ما قالتة يارا للتو
وتحدثت قائلة………اية دة مش معقول
يخربيت جنانك انت وهو,, ولا باين عليكوا حاجة
دااللى يشوفكوا يقول عليكوا
اسعد زوجين ,,,,,,
واردفت بجدية……طب واونكل خالد هيقول اية بعد ما يعرف
يارا بلهفة……لالاء بابى مش لازم يعرف
احنا مستنيين الوقت المناسب
ونعلن انفصالنا وكل واحد يعيش حياتة
أسيل وهى تنظر الى عين يارا وتقول………..
انتى ازاى توافقى ان جوزك يكون
على علاقة بأيميلى اللى بتقولى عليها دى,,,,,,, ياقلبكــ
يارا وهى تضحك…..طب وانا مالى هو جوزى ع الورق اما ف الحقيقة
فهو ابن عمى وبس
وبعد حديث طال لساعات بين الصديقتان
اتتهم الخادمة لتعلن ان طعام الغداء
قد اعد ووضع على المائدة
وان كل من فارس واسر ومها ينتظرونهم بالاسفل
اخذت يارا وعدا على صديقتها
بانها لن تتفوة بحرف واحد لاى احد مما تحدثاة لتوهم
ومر اليوم بسعادة
ولعب فارس ويارا دور الازواج الحقيقيين المحبين
وصدقهم مها واسر بل تمنوا ان يعيشوا حياة سعيدة مثلهم
اما اسيل فلم يقنعها الزوجان المزيفان
لانها علمت الحقيقة من فم صديقتها
العروس المزيفة
وغادرا الاصدقاء الثلاثة
وهم سعداء جدا بحسن الضيافة
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية خفقات قلب يأبي النسيان)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)