روايات

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الاول 1 بقلم سما سعيد

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الاول 1 بقلم سما سعيد

 

 

البارت الاول

 

 

 

اسرع الخدم يهرولون ويقومون بفتح باب الفيلا الداخلى على مصرعية
عندما سمعوا صوت بوق سيارة يدق بشكل متقطع
ترجل من سيارتة الفخمة الفارهة
المزينة بباقات الورد والشرائط اللامعة,,,,
قام بغلق ازرار سترتة السوداء الانيقة
,,,,,والتف حول مقدمة السيارة,,,,
وقام بفتح الباب الامامى,,,,
ومد اليها بيدة لتترجل منها بثوبها
الأبيض الجميل الانيق ذو الذيل الطويل
,,,وضعت يدها الرقيقة بين يدة وترجلت من السيارة
,,,,اقبلت عليها سيدة ف العقد السادس من عمرها
وقامت بمساعدتها وحمل ذيل ثوب زفافها
لكى تتمكن من السير براحة دون عناء
دلف بها الى الفيلا ,,,,قام الخدم بتقديم خالص التهاني القلبية
والتبريكات الى العروسين
وتمنون لهم زواجا سعيدا وعمرا مديدا
ابتسمت لهم برقة وشكرتهم على حسن الترحاب
كما سمح لهم سيدهم بالمغادرة الليلة بعد ان اطمئن ان كل شئ على مايرام
على ان يأتون فى ظهر اليوم التالى
امسك بيدها وصعدا الدرج المؤدى الى الدور العلوى
دلف بها الى الغرفة كانت غرفة مهيأة ومرتبة وملائمة تماما لليلة الزفاف
وقفت بمنتصف الغرفة أخذت عيونها تتجولان بأروقة الغرفة الواسعة
جلس على حافة الفراش وطلب منها ان تأتى وتجلس بجانبة
ودار هذا الحوار بينهم ……………..
فارس وهو ينظر اليها……مش عارف اقولك اية بس الطبيعى
ان اول كلمة فى الليلة دى هى الف مبروك
يارا مبتسمة……الله يبارك فيك يافارس
فارس وهو يمنع ضحكاتة……….طب احنا هنعمل اية دلوقت
لم تتمكن يارا من امتلاك حالها فأنفجرت ضاحكة من ماقالة
فارس ببعض الجدية……لاء بجد احنا هنعمل اية يا يارا
تمالكت يارا من حالها وقالت……زى ما اتفقنا طبعا يافارس
واردفت قائلة وهى تنظر الية…..ولا انت هترجع ف اتفاقك
فارس وهو يمد يدة الى جيب سترتة الداخلى
واستل علبة السجائر المستوردة وقداحة من الذهب الخالص
فتح العلبة واستل منها احداهم وقام بأشعالها ليتصاعد دخانها عموديا
ومن ثم اردف قائلا…. لاء مش هرجع ف كلامى اوك زى مااتفقنا طبعا يا يارا
سعلت يارا بسبب دخان السجارة فلم يلاحظ هو ذلك,, ومن ثم
نهض من على فراشه وخرج مغادرا غرفتها
ولكنة قبل ان يغادر غرفتها قال لها………
انا مشيت الخدامين النهاردة
بكرة نشوف حل هنتصرف قصادهم ازاى
ابتسمت لة,,,,, اومأت رأسها بالايجاب
دلف هو الى غرفة اخرى والافكار تتصارع داخل رأسه
وبعد ان انهى سجارتة استبدل ملابسة وخلد الى نوم عميق
اما عنها فقد نهضت ونزعت طرحتها الشفافة واسدلت شعرها الكستنائى
واستبدلت ثوب زفافها بثوب نوم رقيق
ازاحت عن وجهها الزينة ونزعت العدسات الاصقة
لتظهر عينيها الزيتونية الرائعة الجمال التى تتوجها رموشها الكثيفة
اتجهت نحو الفراش ,, استلقت علية واتكأت على الوسادة
واخذت تفكر الى ان غلبها النعاس وانزلقت على وسادتها
واستسلمت تماما الى سلطان النوم

 

البارت الاول
::::::::::::::::::
افاقت يارا على صوت تغريد العصافير
التى تقف على اغصان الاشجار الخضراء المتواجدة بالحديقة الكبيرة
المزدانة بكم هائل من جميع انواع الورود
تثائبت فى تكاسل ومن ثم
نهضت وتوجهت الى الحمام (اعزكم الله)
واخذت حماماً منعشاَ ومن ثم خرجت وهى تلف جسدها بمنشفة كبيرة
وتوجهت على الفور الى خزانة ملابسها ارتدت ازدال الصلاة
وبعد ان انهت صلاتها ابدلت ملابسها,,,مشطت شعرها ووضعت القليل
من ادوات التجميل
وحينما انتهت توجهت نحو باب الغرفة
وخرجت منها ثم وقفت ف منتصف الممر
غرف كثيرة امامها لا تعلم بأى غرفة يتواجد هو الان
لم تهتم ,,,,,اكملت سيرها الى ان وصلت الى الدرج المؤدى الى اسفل
هبطت الدرج ثم توجهت الى الممر المؤدي إلى المطبخ وقامت بتحضير كوب ساخن ,,,,,,
من النسكافيه التى تعشقة فى الصباح الباكر
حملتة بين يديها ,,واتجهت الى خارج الفيلا
وجلست على الارجوحة المتواجدة بالحديقة ,,,,,,
بعد ان انهت كوب النسكافية نهضت واخذت تتجول فى انحاء الحديقة
جذب نظرها جمال وروعة الورود ورائحتها الذكية الجميلة ,,,,, قطفت وردة حمراء
وتوجهت الى مقعد متواجد بالحديقة وجلست علية
اخذت تتأمل الوردة حتى شردت فى ما مضى
:::::::::::::::::::
منذ عام كامل
:::::::::::::::::::
داخل فيلا د\خالد انور زيدان
::::::::::::::::::::::::::::
دلفت الى حجرة مكتبة وجدتة منهمك امام ماكت التصميم الجديد
اقتربت منة بغتة وقامت بوضع يديها امام عينية ومن ثم قالت لة مداعبة….
انا ميــــــــن؟؟؟؟؟؟؟
ابتسم وقال……..مش عارف ممكن تغششينى
قالت بأمتعاض مصطنع……بقى كدا بردوا يابابى
امسك بيدها وادارها حتى اصبحت امامة ,,,قبل وجنتيها الناعمة وقال…….
يارا انتى قلب بابى بهزر معاكى
اية مفيش حد يقدر يضحك مع بنوتة حبيبتة
يارا بحب …….تقدر طبعا ياعيون وقلب وروح يارا
واردفت قائلة…قوللى بقى مشغول ف مين غيرى
تنهد د\خالد واسند ظهرة الى المقعد الجلدى الاسود وقال ……تعبت قوى يايارا
التصميم دة اخد وقت كبير جدا وهلكنى ع الاخر
يارا ……طب يابابى كان ممكن اى حد من اللى ف المكتب
يقوم بالتصميم دة بدالك
د\خالد……لاااا كلة الا التصميم دة دا لازم انا اللى اصممة
واشرف على تنفيذة بنفسى
نظرت يارا الى التصميم وابدت اعجابها بة
كان تصميم رائع وراقى لفيلا تتميز
بتصميم معمارى ساحر وكانت الفيلا ذو حديقة كبيرة
وبها ممرات واسعة ومسبح كبير الحجم بزاوية جانبية
ولاحظت ايضا وجود مكان شاسع كالصحراء
قال لها والدها انة اسطبل لامتطاء الخيول
فصاحب التصميم يجيد امتطاء الخيول وتعد من اوائل الرياضات المفضلة لدية
ومن ثم قالت لة……..تسلم ايدك يابابى طبعا
اكيد مميز مدام من ايد اشطر مهندس معمارى ف العالم كلة
حاصل على دكتوراة ف الهندسة المعمارية
بس قوللى اشمعنى التصميم دة ,,,,هو بتاع مين
رد د\خالد مسرعا…….مش وقتة ياغلباوية بعدين هقولك
سبينى دلوقت اخلص الفينش الخاص بالتصميم
ابتسمت برضا وقالت…..اوك يابابى زى ما تحب
د\خالد متسائلا…….قوليلى الجميل القمر متشيك ورايح فين
احمرت وجنتيها خجلا وقالت لة…….بعد اذنك يابابى انا هروح النادى
العب سكواش مع اصحابى
ومش هتأخر هاجى اتعشى معاك
د\خالد …….تمام ياحبيبتى متتأخريش علية
قبلتة من وجنتية ومن ثم غادرت
فى النادى
::::::::::::::::
دلفت بسيارتها الحمراء الى النادى,,,ترجلت منها وذهبت بأتجاة الكافيتريا
شاهدت صديقتها وهى تجلس على احدى الطاولات وبجانبها كوب من عصير المانجو
فتقدمت اليها ,,وعندما شاهدتها صديقتها قالت لها بأستياء………
اخيـــــــراً جيتى يا يارا اتأخرتى لية دا انا مستنياكى من بدرى
جلست يارا على المقعد مقابل صديقتها وقالت…….
سورى اسيل اتأخرت عليكى شوية اصل كنت قاعدة مع بابى
واخدنا الكلام ……. ومن ثم صمتت وبات على ملامحها الاستياء
شعرت اسيل بأن يوجد ما يأرق صديقتها فــ اقتربت وجلست على المقعد المجاور لها
وتحدثت قائلة………اية هو فتح معاكى موضوع الجواز من ابن عمك تانى
تنهدت يارا بحزن وقالت…..مش بالظبط بس تقريبا كدا الموضوع قرب خلاص
عقدت اسيل جبينها وقالت….اذاى يعنى مش فاهمة
يارا وهى تزفر الهواء الساخن…………بابى بقالة مدة مشغول بتصميم ماكيت فيلا
وقرب خلاص ينتهى منة
وقاللى انة هيشرف على تنفيذها بنفسة وكان متحمس جدا
ولما سألتة بتاعة مين الفيلا دى اتهرب منى وقاللى بعدين اقولك
شكلها كدا هتكون الفيلا اللى هتجوز فيها
اسيل…..طب هتعملى اية هتتجوزى واحد مشفتهوش
خالص الا كام مرة وكمان وانتوا صغيرين ومتعرفيش عنة اى حاجة
وعايش طول حياتة ف لندن حتى لو كان ابن عمك
صمتت يارا ومن ثم نهضت واستدارت وذهبت بأتجاة التراك
,,,نهضت اسيل ايضا وذهبت خلفها الى تراك النادى
يارا وهى تشبك اناملها ……..مش عارفة اعمل اية يا اسيل
بابى مصمم انى اتجوزة بحجة انة عايز يطمن علية
اسيل….والله شكلهم بيتفقوا من وراكى وهيحطوكى قدام الامر الواقع
يارا بغضب…….طب اعمل اية انا مقدرش ارفض ل بابى طلب كفايا انة عايش عشانى
طول السنين دى ,,ومفكرش انة يتجوز بعد طلاق مامى منة
طأطأت اسيل اصابعها الابهام والوسطى وقالت…..جاتنى فكرة
يارا متحمسة …….قولى بسرعة مستنية اية
اسيل ……اية رأيك لو تقولى ل باباكى انك بتحبى حد تانى
وانة هييجى يتقدملك قريب وبكدا تكونى رفضتى ابن عمك علشان سبب مهم
وهو انك مرتبطة بأنسان تانى
ضحكت يارا بسخرية ومن ثم قالت بعصبية……..0|10
اسيل متسائلة………صفر لية بس للدرجة دى الفكرة معجبتكيش
يارا ……ايوة طبعا انتى عايزانى اكدب على بابى دا من مليون المستحيلات
ثم هو فين الانسان دة اصلا
وتنهدت قائلة ….انا لسة مقابلتش الانسان اللى احبة ويحبنى
ضحكت اسيل وقالت……..يابنتى دا كل زملائنا بالجامعة كانوا هيموتوا عليكى
يارا وهى تعقد ذراعيها امام صدرها ……….
هيموتوا علية ولا على فلوس بابى ومن ثم تذكرت شئ وقالت…….
اخدنا الكلام ونسيت اسألك اومال فين آسر و مها
غمزت اسيل اليها وقالت……..اكيد طفشانين هنا فى اى مكان
واهو سايب البزار بتاعة وموقف واحد غيرة علشان يفضى لحبيبة القلب
ضحكت يارا وقالت……..احسن بردوا اهم يبعدوا عن العزال
وياستى خليهم يعيشوا حياتهم زى ما هم عايزين
واردفت قائلة…….هم هيتجوزوا امتى بقى
فترة خطوبتهم طولت اوووووى
اسيل …….والله معاكى حق اهو اسر بيجهز ف الشقة
ومستنى مها تخلص كليتها واهى هانت كلها كام شهر وتتخرج ويتجوزوا بقى
واردفت بمرح……….عقبالى ياااااارب
ابتسما يارا وقالت ……..طب يلا يالمضة نروح نلعب اسكواش
مش عايزة اتأخر على ميعاد العشا فى البيت
واثناء توجههم الى صالة الاسكواش
انضم اليهم كل من آسر ومها
اخيرااااا اية كنتوا فين ..قالتها اسيل وهى تبتسم بخبث الى مها
آسر…….وانتى مالك بقى
مها ……حرام يااسر متزعلهاش ,,,,,توجهت بنظراتها الى اسيل وقالت
متزعليش ياسولى هاة كنتى بتقولى اية؟؟
اسيل …..كنت بقول كنتوا فين كل دة
مها…ملكيش دعوة….. قالتها واخرجت لسانها بحركة طفولية
ضحكت يارا ملئ قلبها وضحك كل من اسر ومها ايضا
اما عن اسيل فقد حزنت من ما قالوة لها
اقتربت منها مها وقالت …….حبيبتى انتى انا بضحك معاكى ياسولى
اسر اخدنى وركبنا خيل ياستى,,,,,,, مبسوطة
يارا …..الله نفسى اركب خيل اوى بس بخاف
مها ……دى متعة يا يويو متعـــــــة
داانا مزوغة من محاضراتى علشان اجى اركب خيل
يارا وهى تقترب من مها وتغمز لها بطرف عينيها……….
مزوغة من محاضراتك علشان الخيل ولا علشان اسر
ابتسمت مها فى خجل ولم تعلق
اسر وهو يقترب من اسيل ويضمها الية ….
متزعليش منى يا اسيل انتى اختى حبيبتى وانا بضحك معاكى
اسيل ..طب يلا صالحنى وهاتلى الاى فون اللى نفسى فية
ابعدها اسر على الفور وقال لها……..نهار الوان
لاء خليكى زعلانة احسن واوفر
يارا وهى تضحك ……..طول عمرك مادية
وضحك الجميع بمرح حتى اسيل
مها…هاة ياجماعة مش هتتغدوا
اسر …ايوة انا جعان اووووى
يارا وهى تنظر الى اسيل…….طب يلا نتغدى الاول وبعدين نروح ونلعب اسكواش
اومأت اسيل براسها ايجابا علامة على الموافقة
واثناء جلوسهم على الطاولة يتناولون طعام الغداء
تحدثت يارا عن مشكلتها
وللاسف لم يستطع اى احد منهم ان يحل لها هذة المشكلة
وبعد ان انهت طعام غدائها توجهت الى صالة الاسكواش
بصحبة صديقتها المقربة
وابدلت ملابسها لترتدى الملابس الملائمة للعبة
وكانت عبارة عن بنطال ضيق وقميص قطنى وحذاء رياضى
وامسكت شعرها بمشبك الشعر ووضعت على رأسها كاب
بنفس لون الحذاء الرياضى
ولعبت لعبتها المفضلة بصحبة اسيل صديقتها المقربة
وبعد ان انهكوا من اللعب غادرا الصالة وابدلا ملابسهما
جلست يارا مع اصدقائها بــ كافيتريا النادى
وظلوا يثرثرون ويضحكون بمرح
وعندما اتى المساء
ودعتهم يارا وغادرت النادى
صعدت الى سيارتها وتوجهت على الفور الى منزلها

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x