رواية خفايا الدروب الفصل التاسع 9 بقلم ندى ناصر
رواية خفايا الدروب الفصل التاسع 9 بقلم ندى ناصر
البارت التاسع
بارت 9
ملك بحزن: والله المكان ده ناقص ندىٰ قوي بجد كان اليوم بيبقى حميل بهزارها معايا
محمود وهو بيقدم الطلبات: مع انها حاطه حدود معايا بس كانت مهتمه بكل التفاصيل اللي بتحصل اللي زعلان تراضيه واللي عنده مشكله بتحلهاله ربنا يرضيها زي ما خلتني مش شايل هم دراستي
زيدان وهو داخل: السلام عليكم يا جماعه مالكم زعلانين ليه كده
ويلفت نظره وقوف ناس كتير
زيدان باستغراب: في ايه هناك مخلي الناس تتجمع
محمود بابتسامة: دي المكتبه لسه واصله امبارح ورصينا الكتب واتفاجئنا ان ناس كتير بتحب القراءه وخصوصا الشباب
ملك: لا ده غير كروت الجديده بتخلي الناس تحب ترجع تاني بجد ندىٰ شاطره في انها تكبر المكان
زيدان بتسائل: كروت ايه دي اللي ترجع الناس
محمود بتوضيح: دي كروت بتبقى عباره عن خمس دوائر ولما تخلص بياخد العميل ده كوفي مجاني فبدل ما كان بيجي مره وممكن ميجيش فبقى يجي عشان مستنى ياخد كوفي مجاني ومع الوقت الناس بتحب كده جدا وبتفرح
زيدان بابتسامة: عرفت اختار صح
ملك: بجد ندىٰ جميله واحلا حاجه في كل ده انها خلت الدور التاني مقسوم جزء للبنات وشكله الجديد يخليك عايز تفضل فيه بلون البنفسجي بدرجاته والورد الافندر محطوط على كل تربيزه وطبعا بيبقى مطلوب جدا لان البنات بتبقى مرتاحه فيه وخلت النص التاني لعب اطفال وعشان ازعاج الاصوات عملت عازل للصوت للاطفال وبتطمن بنفسها عليه طول الوقت ومخليه بنت مهتميه بادق التفاصيل بيهم
زيدان بصدمه: كل ده حصل امتى
محمود وهو بيقدم الاقهوه: الدور التاني كده من قبل المشكله باسبوع وعشان حضرتك طلبت المكان يبقى فاضي وقفلنا بعد ما استاذه ندىٰ مشت فمعرفتش بيه
اما المكتبه لسه امبارح بس شكله عجبت ناس كتير وخاصةً انها شبه الفراشه
زيدان: كل حاجه ندىٰ اقصد استاذه ندىٰ كانت بتعملها ياريت يا ملك تقولهالي عشان اكملها لحد ما ترجع بالسلامه ان شاءلله
ملك بحيره: حاضر هي بتابع معايا اول بأول……. ولسه هتكمل
لقت التليفون بيرن بتاع الكافيه
زيدان بهدوء: سبيه انه هرد روحي انتي كملي إشرافك
يرد زيدان: الوا
* اهلا اهلا زيدان منصور بحاله
زيدان بهدوء عكس نار اللي جواه: شكلك مش هتجيبها لبر خالص يا اكرم
اكرم بخبث: انت عارف بقى مبحبش اسيب فرصه بس متقولش صوتي موحشكش يجدع
زيدان : لا ازاي ده انت كنت مخلي ناس تلعب في الشركه من ورايا عشان تاخدوا الصفقه وشركتي تقع بس شكلك نسيت مين هو ابن منصور بس ايه يخليك تتصل هنا ايه معرفتش توصل لتليفوني
اكرم بغضب: ازاي انساك بس ده انت علمت عليا زمان بس وربي ما هرتاح غير وانا شايفك مزلول
ويكمل بمكر: امال بقى اتصلت ليه عبى الكافيه فعشان اكبم ندىٰ اصلها وحشتني اوي
زيدان بغضب: اكرم كله الا ندىٰ مدخلهاش في اللي بنا
اكرم بابتسامة واستفزاز: زيزو عيب عليك يا مان دي ندىٰ مهمه اساسا بس لو بتحبها يووه انا اصلا عارف انك اتقدمتلها ورفضتك بس معلش فرصه سعيده ابقى اعزمك علي فرحي انا وهي ان شاءلله
زيدان بغضب وزعيق: ده مستحيل حتى في احلامك وهنشوف بس قسما بربي لو قربت منها هدمرك زي زمان ولو ناسي افكرك
اكرم : منستش بس اكرم زمان مش اكرم دلوقتي يلا باي بقى يدوب تفكر تلحقها ازاي واه قبل ما اقفل خلي بالك عليها من رشيد كويس
ويقفل قبل ما يسمع رد
زيدان يخرج برا الكافيه ويسمع الاعجاب من المكان
يتصل بحد ويخلص ويقفل
زيدان بتنهيده: لازم اخلص وارتاح
_____________________________
حوريه بغضب تقرب من سلمىٰ وترفع ايدها عشان تضرب سلمىٰ
سلمىٰ تحط ايدها على وشها من الخوف
محمد يمسك ايد عمته: انا مسمحش لحد يمد ايده على سلمىٰ حتى لو مين
سلمىٰ تشيل ايدها وتلاقي محمد قدامها وبيدافع عنها تتنهد براحه بس ما كملتش لما سمعت
حوريه بزعيق: ايه لحقت تحبها ولا ايه نسيت خطيبتك واللي كنت بتموت عليها بس ماتت بسببك برضوا
حج احمد: حورريه الزمي حدودك انتي عارفه كويي ابني ملوش دعوه وكله من سَمْك ولو ساكت فعشان اختي لكن عيالي وبنات ناصر اياكي تقربيلهم
محمد بوجع يلف يبص لسلمى وخايف من رد فعلها لكن خوفه اتحقق لما شفها بتبعد بخوف نحيه ندىٰ
محمد بوجع ويقرب لسلمى: سلمىٰ متفهميش غلط والله مكنت اعرف انها هتموت بسببي بس بجد حبيتك انتي عشانك انتي سلمىٰ بلاش الخوف فعينك مني ده بيقتلني
حوريه بانتصار: والله ودارت الايام وقدرت اشوفكم مكسورين بس مش مهم كلامك دلوقتي هاخد ريم وعلي الله حد يوقفني
تروح علي السلم تمسك ايد ريم اللي بعالم تاني وجت تسحبها لقت ايد بتمسكها وتمنعها
حوريه بغضب ورفع حاجب: وانت مين ان شاءلله عشان تمسكني كده
اوعا ايدك خليني امشي
هيثم بهدوء: اتفضلي امشي بىاحتك لكن ريم لأ
ريم تبصله باستغراب من تصرفه
حوريه بزعيق: انت مين عشان تكلمني كده واياك تقرب بنتي وانا حره فيها اولع فيها حتى لو اقتلها انا حره
هيثم ياخد ريم وراه وهي بتعيط من قساوه امها
هيثم بحده: لما تكون بنتك بس بس دلوقتي هي مرات هيثم الجنيدي يعني ممنوع حد يقرب منها حتى لو كانت امها
حوريه بغضب لدرجه وشها احمر: مرات مين ازاي تتجوز من غير ما اعرف ها وايه اللي يثبت جوازكم وانتي يا مقصوفه الرقبه بتحطي وشي في الطين
وتسحب شعر ريم في ايدها لكن هيثم يبعدها عنها بسرعه وندى تقعد سلمىٰ و تجري تاخد ريم اللي جسمها بيترعش من العياط
هيثم بحده وخوف علي ريم: حد ياخدها من هنا عشان متتعبش ويبص لحوريه ولو علي الاثبات فاهي الورقه يعني مراتي علي سنه الله ورسوله
تاخدها ندىٰ وتقرب من ريم اللي بتترعش من العياط
ندىٰ بزعل: ريم تعالي معايا
تتحرك ريم معاها مسلوبه الوعي وتقرب منهم مليكه
مليكه بحزن عليها وعلي اخوها: تعالوا معايا الاقوضى دي خليها ترتاح
حج احمد بغضب ويقرب لحوريه ويضربها كف: شكلنا كده معرفناش نربيكي وحقدك بيكبر مش بيقل بس لما الاقيكي بتاذي الغلبانه دي لا واه اتجوزت وعايزه تعرفي ازاي اسالي ايمن هو يعرفك واخري حالا من بيتي لاما انتي عارفه اني مش هرحمك ومحدش هيقف في وشك غيري
حوريه تمسك وشها من ايد احمد: تضربني انا يا خوي علي اخر الزمن تضربني ده انت معملتهاش وانا صغيره تعملها دلوقتي
احمد: واكسرك كمان وهو دلعنا فيكي وانتي صغيره هو عملك كده ويكمل بتعب اطلعي يا حوريه برا كفايه اللي عملتيه وبنتك ليها راجل ملو هدومه يقدر يحميها عنك وشرك
حوريه بهمس مسموع: ازاي تتجوز امال اللي خت فلوس منه ده اعمل فيه ايه وتضرب هيثم علي صدره وتصرخ طلقها حالا ده انا…. ده انا واخده ملايين قد كده عشان الراجل يتجوزها والفلوس مش معايا طلقها ده انا هتتقتل لو ريم متجوزتش الراجل
هيثم بغيره ويمسك ايدها: ريم مراتي وطلاق مش مطلق والافضل تطلعي كفايا ريم موجوعه من كلامك وانتي ازاي ام ده انتي بتبعيها
حوريه بغضب: بنتي وابيعها زي مانا عايزه…
محمد بدموع يمسك ايدها ويمشي بيها برا البيت : اطلعي برا كفايا بسببك وسبب ابنك خطيبتي تموت وبتضيعوا حبيبتي دلوقتي مني اطلعي برا ومشفوفش وشك هنا ولو علي رشيد فنهايته قربت
يخرجها ويقفل الباب ويسند ظهره عليه
حج احمد يقرب منه ويحضنه
محمد بعياط: بتوجع قلبي عينيها وهي ملاينا اتهام ليا والله يبابا مكنتش اعرف انه هيقتلها حقها هجيبه بس بس هي دموعها بتقتلني زي السكينه البارده
حج احمد بطبطب عليه بدموع: بتحبها قوي اكده
محمد بدموع: اووي يبابا والله حبها فقلبي ورايدها بس هي من غير حاجه خايفه مبالك باللي سمعته غلط
هيثم يشده وبحده: متفوق يجدع الله اسمع دموعك مش هقولك كلام الراجل مش بيعيط والجو ده بس هقولك هي محتاجه تفهم ولازم منك انت و لو بتحبها اووي كده يبقى متسبهاش لدماغها البنات دماغهم بتروح لمليون حاجه يلا هندم نفسك وروح يلا
محمد يعدل هدومه ويقرب ليه ويحضنه: شكرا ليك بس في قعده افهم انت مين دي بنت عمتي برضوا وانا سندها
هيثم بغيظ: تصدق انا غلطان ملكش. دعوه بمراتي وخليك في حبيبه القلب انت بس
حج احمد يربط علي كتفهم: كده انا مطمن علي سلمىٰ وريم معاكم مفاضلش غير ندىٰ ومليكه اطمن عليهم وربنا يرزقهم بولاد الحلال
ادخل فهم انت سلمى وانا هفهم واشوف ريم عياطها قطع قلبي
محمد يبتسم ويدخل البيت يدور علي سلمىٰ
هيثم باحراج: احم معلش خليني انا اكلمها ده بعد اذنك طبعا
حج. احمد يبتسم : ادخل يولدي ما هي حلالك بس برضوا بضوابط
هيثم يهز راسه ويدخل
محمد يوصل لاقوضه اللي فيها البنات ويخبط تفتحله ملكيه
مليكه اول ما تشوفه تحضنه وتعيط: انت… ملكش دعوه باللي حصل انا عارفه صح
محمد يحضنها ويطمنها: صح يا عيوني اهدي كده بس عشان هحتاجك كتير
مليكه تمسح دموعها وتفهم قصده: هي مش هنا شوفتها نحيه الجنينه الخلفيه شكلها تعبت اول ما وصلت تلاقيها هناك
هيثم يقرب منه ويقول بحرج: ممكن ريم معلش
مليكه تدخل: ندىٰ تعالي معايا نجهز قوضتكم وريم جوزها هيدخلها
ندىٰ تتحرك وتسيب ريم اللي فى عالم تاني
وتخرج وتشوف هيثم
ندىٰ بصدمه: انتَ
هيثم بنفس الصدمه: انتِ انتِ بتعملي ايه هنا
ندىٰ تغض بصرها متداركه الموقف: ده بيت عمي بس عامةً اتشرفت بشوفه حضرتك هنا بعد اذنك
يدخل هيثم لريم ويصعب عليه حزنها يقفل الباب ويقرب منها
هيثم باحراج: ريم ممكن تلفيلي نتكلم
ريم تلف وهي دموعها مش بتقف: انت… انت.. اتجوزتني ازاي.. انا اول مره اشوفك كنت في المستشفي
هيثم بابتسامة لتخفيف التوتر: ومين قال انها اول مره يومها انا اعرفك من زمان اصلا
ريم بتمسح عيونها وتركز معاه: ازاي من زمان وانت شكلك مش من هنا ده انا اصلا معرفش اسمك حتى
هيثم يمسك ايدها: انا هيثم الجنيدي ضابط مخابرات ويسكت وياخد نفس
وانا مطلوب مني مهمه القبض علي اخوكي وطلع وراه حاجات كتير وناس كبار لازم نقبض عليهم ويضغط علي ايدها براحه
ريم بتعيط جامد يقرب منها هيثم يحضنها: هش خلاص انا عارف كل ده صعب عليكي واللي هتسمعيه اصعب بس لازم تعرفي كل حاجه
اتجوزتك ازاي فده كان امبارح
flash back ★
هيثم بجديه: كده كله تمام بس المشكله هنا ان منعرفش مين المشترك مع رشيد بيقوله الاخبار كلها ويعتبر حلقه وصل بين الناس دول ورشيد
ايمن من وراه: انا عارف دهو مين حلقه الوصل يباشا بس الاول عايز خدمه منك يابوا محمد
حج احمد بترحاب: تعالي يا امين كنت عايزك اصلا بس قول عايزني في ايه ومين هو حلقه الوصل
امين: بص يباشا حوريه هي حلقه الوصل
احمد بصدمه: حوريه مين حوريه اختي انا
امين: اختك متعاونه معاهم من زمان وللاسف كانت مسكاني من دراعي وانها بتهددني تقتل مرتي التانيه ايوا متجوز لان اختك كانت صعبه وطلقتها بالتلاته في اليوم اللي جبتلك فيه ريم الحاجه الحلوه اللي عملتها في حياتها حوريه ولخوفي عليها عايز منك خدمه
حج احمد بتعب: قول يا ايمن قول
ايمن: انا كتبت املاك حوريه كلها لريم لان كانت جبروت بيها ومتقولش ازاي انا فهمتها ان خت كل حاجه ليا وسيبتلها البيت تقعد فيه بس
وعرفت من قريب انها خت مبلغ كبير قوي من راجل من اللي بتشتغل معاهم عشان يتجوز ريم
فعايزك تخلي محمد يتجوزها وبعدين يطلقها معنديش مانع بس يخلصها من شر امها دلوقتي
هيثم يتكلم اخيرا: انا هتجوزها
حج احمد: لا يا ابني هو محمد هيتجوزها لحد ما نعدي المحنه
هيثم بترجي وثقه: بس انا عايز ريم بجد انا كنت هتقدم بس بعد ما اخلص المهمه والظروف احسن من كده
حج احمد: يا ابني ده جواز مش. يوم ولا اتنين وريم زيها زي مليكه مسمحش علي. زعلها ابدا بس القرار قرار ابوها ها اي رائيك يا ايمن
ايمن بتفكير: لو واثق فيه يا احمد يبقى علي بركه الله بس. من غير ما ريم تعرف خليها بنفسها تعرف بعد ما تخلص يباشا من شغلك هتصل بالمائذون يجي
End flash ♡
هيثم بتنهيده: وبعدين بقى كتبنا الكتاب عشان ابوكي الواصي عليكي و بس امال زمان ازاي فديما كنتي في احلامي بس معرفتش. ملامح في الاحلام بس بعد ما شوفتك ولنتي تعبانه خوفت عليكي وده كان غريب عليا وبعديها نمت حلمت نفس الحلم بس. كنتي انتي
ريم بخجل : انا عايزه اتمشى في الشوارع دلوقتي
هيثم بمرح وغمزه: هو انا قولت حاجه عشان الكسوف ده كله بس انا معايا العربيه انا هطلع اعرف خالك اعقبال ما تجهزي انتي
ريم تهز راسها وتقوم وهو يخرج
ريم بتبص السماء: يارب انا صبرت كتير وراضيه عن اللي بيحصل وفوضت امري ليك
–
محمد يشوف سلمىٰ في كرسي قاعده يقرب منها يلاقيها سرحانه
محمد بخوف من رد فعلها: سلمىٰ والله انتي فاهمه غلط
سلمىٰ وهي بتلف بعيد عنه: ليه كنت بتعلقني بيك وانت قلبك لسه معاها انت تعرف انا فضلت محافظه علي قلبي طول السنين دي ولا حد عرف يقرب مني
انا كنت ديما جديه وعملا حدود بيني وبين اي راجل بعد موت بابا بس جيت انت وخني قلبي انا بكره اللحظه اللي قررت اديك فرصه
وتحط ايدها علي عيونها وتبكي
محمد يركع علي رجله قدامها : سلمىٰ بلاش دموعك دي والله غاليا عندي اووي
ويقعد علي الارض ويسند علي الكرسي :
ولو علي موت اللي كانت خطيبتي فهي كانت خطوبه لا غير كان اهلي شيفنها كويسه بس بعد الخطوه حصلت خناقه بيني وبين رشيد وكان بسبب انه عمال يضرب في خلق الله بعيدها بيومين لقيت البلد كلها ملمومه جنب الارض بتاعتنا ولقيتها ميته حد قال رشيد وهو اختفى من يومها وانا بدور عليه اخد حقها في حاجه ملهاش دعوه بيها وحق دمعه ام علي بنتها
بس يوم ما شوفتك وتعاملك اتفاجئت من تصرفك وان بصراحه متوقعتش انك كده وانتوا بنات لوحدكم بس كنتي صالبه واقفه مكانك وانا قلبي اللي اتهز
ويبصلها برجاء: سلمىٰ اديني فرصه بجد انا استاهل فرصه اكون ليكي اب قبل زوج وحبيب
سلمىٰ تقوم بخجل: محمد انا نعست اووي وهموت وانام تصبح علي خير
محمد يبصلها بضحك ويرمي نفسه علي الارض: والله وهتضحكلك يا واد يا محمد والبت تستاهل برضوا
–
مليكه بتنهيده حزن: كده قوضتكم جاهزه
ندىٰ بآسف: معلش تعبتك معايا
مليكه بابتسامة: تعب ايه وكلام ايه الموضوع كله ان عمتي بجد متعبه والنهارده زودتها اووي الا صحيح تعرفي منين اللي بقى جوز ريم
ندىٰ بضحك لما افتكرت اول مره تشوفه فيها: ابدا تقريبا صاحب شريكي في الكافيه بس كان بيهزر وقتها
روحي انتي ارتاحي كفايا اللي حصل النهارده بس هو سؤال انتي مخطوبه اصل العبد لله كل ما يشوف بنت الاقيها مخطوبه متجوزه والمصيبه بيبقوا اصغر مني وانا يدوب 24 سنه
مليكه بضحك: لا بس مستنيه قره عيني المجهول وانتي اكبر مني اه بس مش كبير اووي سنك حلو
ندىٰ بود: ربنا يرزقك خير رجال الارض بالله وانتي طالعه شوفي سلمىٰ خليها تيجي هي قالت هتفضل في الجنينه تاخد نفس
مليكه : حاضر هشوفها
تخرج مليكه بتنهيده: والله لطلعه علي عينه اللي هتجوزه عشان مخليني كده مستنياه
ولسه هتمشي تلاقي سلمىٰ وشها احمر
تضحك عليها وتقولها قوضك اهي وندى مستنياكي
وتسبها وتمشي
–
زيدان: هو البلد عندك عجبتك ولا ايه انت ولا مره اتصلت يجدع ده كل سفريه الاقيك متصل مليون مره اشمعنا المره دي
هيثم بضحك: هي فعلا عجباني اوووي يعني
زيدان بتسائل: ولا اوعى تكون اتهورت واتجوزت اصل عرفك اهبل وتعملها
هيثم بضحك: تصدق ان عملتها
زيدان بصدمه: عملت ايه اتجوزت ولاااا بطل هزار واتكلم شويه جد
هيثم بجديه: والله بتكلم جد وطلعت هي اللي بتجيلي في نومي بس طلعت علي الحقيقه تهبل يجدع
زيدان بهمهمه: امم كمل يا حبيب
هيثم بضحك: بس ما تتوقعش شوفت مين النهارده
زيدان بتسائل: مين
هيثم بتلاعب: قلبك لسه مدلكش ولا ايه ده انا قولت هرجع الاقيك مخلف يجدع
زيدان بتفكير: قصدك ايه اوعا قصدك ندىٰ
هيثم بضحك: يجدع قلبك طلع دايب زي حلاتي بس اه هي طلعت زوجتي المصون بنت عمت ندىٰ بس حصل حكايات ولا الافلام لما اقابلك هقولك بس دلوقتي اقفل وزي ما بعتلك علي التليفون الخكه ماشيه زي ما هي
زيدان: ماشي سلام انت دلوقتي
–
تدخل سلمىٰ وهي سرحانه
ندىٰ تقرب منها باستغراب: مالك يا سلمىٰ انا عارفه اللي حصل تقيل عليكي بس اهو ايام وبتعدي
سلمىٰ بحيره:محمد بيحاول وانا مش عارفه اعمل ايه
ندىٰبحنان:انت عايزه ايه
سلمىٰ بتفكير: موافقه بس خايفه
ندىٰبابتسامه تطمنها: اللي انتي حساه اعمليه وانا جنبك فياي قرار وانا واثقه فيكي
تهز سلمىٰ راسها وتدخل الحمام
ندىٰ بتقوم. جالها مكالمه تعرف صاحبها:
ندىٰبهدوء:السلام عليكم استاذ زيدان
زيدان: وعليكم السلام عملا ايه
ندىٰ: الحمد الله حصلت حاجه في الكافيه
زيدان بابتسامه: حصل كتير بس كله خير بجد معرفش كل اللي عملتيه ده بس خلى الكافيه ليه ناس كتير
ندىٰبكسوف: تب الحمد الله ان التغيير عجب حضرتك
زيدان بجديه:انتي………
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية خفايا الدروب)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)