رواية حور الفارس كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم زهرة الحياة
رواية حور الفارس كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم زهرة الحياة
رواية حور الفارس هي واحدة من الروايات القوية التي صدرت مؤخرًا وحققت نجاحًا كبيرًا، وتعتبر من الروايات الرومانسية القوية التي لا يوجد شبيه لها في الفترة الأخيرة، ولهذا قررنا أن ننشرها لكم كاملة للقراءة المباشرة والتحميل pdf في هذه الصفحة.
اقرأ ايضًا:

رواية حور الفارس الفصل الأول
رواية حور الفارس الحلقة الأولى بقلم زهره الحياة
قصتنا بتبدأ من عند بطلنا فارس محمد الصاوي
هوا وقاعد على السفره بيفطر مع والده محمد الصاوي ووالدته ساميه وأخوه الكبير علي محمد الصاوي وزوجته وفاء وابنهم فادي وأخوه المتوسط احمد محمد الصاوي
كانو قاعدين بيفطرو في جو من الصمت وقطع الصمت دا
محمد وهوا موجه كلامه لفارس ،، انت عليك شغل المستشفى كلها احنا رايحين كلنا نطلب ايد بنت الدكتور رياض الشربيني لاخوك احمد
حاله من الصدمه حلت على احمد ونظرات علي ووالدته له بكل حزن
فارس ،، بس شغل المستشفى كتير اوي خاصة أن مفيش غيرنا احنا ورامز والممرضين مش هقدر عليه لوحدي
محمد بجمود ،، اديك قولت ممرضين ورامز يعني مش لوحدك
فارس ،، بس
محمد بغضب ،، انا قولت اللي عندي مفيش بس
قام فارس من على السفره بكل غضب وخرج واستقل سيارته وذهب إلى مستشفى الصاوي
قال أحمد ،، جواز ايه يا بابا انا حتى معرفش البنت اللي بتقول عليها
محمد بغضب شديد ،، ايه هتكسر كلامي زي الكلب اخوك هيا كلمه وقولتها جهز نفسك الساعه ٦ونص هنتحرك
وقام من على السفره ووراه احمد بكل غضب ودخل غرفته وقام علي بكل حزن
وقال ،، مش عارف هيفضل يغصبنا ع كل حاجه لحد امتى ومشي
ساميه بحزن ،، تعبت من كتر الكلام معاه مبيجبش نتيجه
فادي بكل براءه ،، يعني كدا عمو احمد هيتجوز ويبقى عندنا فرح يس
وفاء ،، بس يا لمض روح اقعد معاه حاول تفكو عشان هوا متدايق على ما الم السفره
فادي ،، بشقاوه عيب عليكي سيبيلي انا المهمه دي
ضحكت عليه هيا وساميه
عند فارس بعد ما وصل المستشفى دخل مكتبه بكل غضب وقعد ع الكرسي ومسح على شعره بقوه وهوا بيجز على أسنانه
مش عارف هيفضل يغصبنا ع كل حاجه لحد امتى دخلنا الكليه غصب جوز علي لواحده مشفهاش غير بعد الفرح ماخلص مسابهمش ياخدوا ع بعض حتى وضغط عليهم في موضوع الخلفه حتى هيكرر نفس الموضوع مع احمد
والله اعلم بكره الدور يبقى عليه
خبط الباب ودخلت ياسمين بكل دلع وهيا بتقول
،، القهوه يا دكتور
فارس بقرف من طريقتها ،، عندنا كام حاله النهارده
ياسمين بنفس الطريقه ،، ٢٢ متابعه و ١٤ كشف و٣ عمليات
فارس ،، الله اكبر ٣٩ حاله عليا لوحدي
ياسمين بتساؤل ،، هوا حضرتك هتشتغل لوحدك النهارده
فارس ،، اه
فضلت واقفه بتبصلو بإعجاب
بص فارس عليها بطرف عنيه ،، هتفضلي واقفه كتير يلا شوفي شغلك واتصلي برامز خليه يجي بدري عشان لو سبنا مش هيجي
عند فريده (بنت الدكتور رياض الشربيني اللي محمد هيخطبها ل احمد)
رياض ،، فريده حضري نفسك عشان في عريس متقدملك النهارده
فريده،، عريس مين دا يا بابا انا لسه مخلصتش جامعتي
رياض ،، احمد بن محمد الصاوي صاحب عمري كلمني عليكي ومقدرتش اقولو انك رافضه لحد ما تخلصي
وبعدين شوفي عجبك عجبك ماعجبكيش مش هغصبك عليه
رفيده ،، ماشي يا بابا انا رايحه الجامعه عايز حاجه
رياض ،، عايز سلامتك
رفيده ،، سلام يا ماما
حنان ،، سلام يا قلبي
رفيده بعد ما وصلت الكليه حد من وراها
،، بخخخ
رفيده،، هيييي خضتيني يا حور ربنا ياخدك
حور ،، يعني انا لما ربنا ياخدني مين هيقرفك ها ها
رفيده بضيق ،، بس والنبي عشان مش نقصاكي
حور برفعت حاجب ،، مش نقصاكي لااا دا الموضوع كبير يكونشي رياض زعلك ولا تكونشي حنان لا لا حنان اسم على مسمى مش هتزعلك رياض اللي زعلك يابت قوليلي قوليلي بس وانا اجبلك حقك
رفيده بضحك ،، لا ياستي مش رياض اللي مزعلني
حور ،، امال قوليلي يابت مين مين السحلابه الدحلابه اللي زعلتك وانا اقطعلها شعرها شعرايه شعرايه وتنتفلها جلدها جلدايه جلدايه
رفيده بضحك ،، ايه العبط اللي انتي بتقولي دا
حور ،، لا بجد يابت مالك
هييييه يكونشي قالك خلينا اخوات
رفيده بصدمه ،، هوا مين دا
حور ،، معرفش يمكن تكوني بتكراشي ع حد من ورايا
رفيده ،، بت متخلينيش اقوملك
حور ،، طب في ايه طيب
رفيده هبقى اقولك بعد المحاضره يلا عشان منتاخرش
استوب بقى نتعرف على حور
حور دي بقى بطلتنا
بنت جميله جدا جدا شعرها طويل الى بعد ظهرها لونو اسود زي سواد الليل الكاحل عينيها زيتوني فاتح جسمها متناسق عندها ٢٤ سنه عايشه هيا ووالدتها لوحدهم بعد وفاة والدها في كلية طب بشري
عند فارس
بعد ماخلص ال ٣ عمليات دخل مكتبه وترمى على الكنبه الموجوده في بكل تعب ونادى باعلى صوتو
،، ياسمييييين
دخلت ياسمين بخوف ،، اانعم نعم يادكتور في ايه
اتعدل فارس في قاعدته وبصلها
،، فين رامز
ياسمين ،، انا رنيت عليه وقالي هيجي
فارس ،، امتى
ياسمين ،، من ساعتين ونص
،، تمام اخروجي واعمليلي قهوه
،، بس حضرتك شربت واحده قبلها وبقالك ٤ ساعات والمفروض تتغدا
،، ملكيش في
بغيظ ،، تمام
فارس اتصل برامز
،، انت فين يا حيوان
رامز بنوم ،، ايوا انا جاي اهو
بصدمه،، انت نايم
رامز ،، لا لا اعوذ بالله يابني انا داخل عليك اهو
بغضب ،، اه يابن ال*وحيات امك يارامز لو ما لقيتك اودامي في ظرف ربع ساعه لكون قا*تلك انا اصلا مش ناقصك
رامز بفزع من صوتو ،، انا بلبس اصلا
فارس قفل وشو
رامز وهوا بيبص للفون بغيظ ،، ياسلام عليك عيل غتت
عند البنات في الكليه بعد ما خلصوا المحاضرتين اللي عليهم
حور ،، اااه يا عضمك يا لوزه يا صغيرة على المرمطه يا لوزه دكتور مفتري اقسم بالله
رفيده بضحك ،، يخربيتك موتينا من الضحك كل دا عشان فار
حور ،، الله يحرقو بهدلني انا تخصوصي طب بشري اشرح فران ليه انا
رفيده بضحك اكبر ،، فار كل دا عشان فار
،، طب مانتي اكيد فاكره الاسبوع اللي قعدتو عندك لما دخل عندنا واحد
رفيده ،، اه وسبتي امك قاعده لوحدها ههههه
جيتك نيله قال يعني انتي شرحتي اوي مهو جري منك
حور ،، يابنتي عضني في أيدي اقسم بالله
رفيده ،، بس كان شكلك مسخره لما الدكتور خلاكي تدوري عليه وانتي عماله تجري وراه شويه وتجري منو شويه الدفعه كلها ماتت ضحك
حور ،، خلاص ياختي انتي هتعملي الحفله عليا وتاخديني في دوكه اري واعترفي ايه اللي حصل
رفيده ،، مفيش يابنتي جالي عريس
حور ،، وحيات امك يابت كل دا عشان جالك عريس
رفيده ،، مانتي عارفه اني عايزه اخلص تعليمي وبعدها اشتغل وأثبت نفسي
حور بصت للفراغ وقالت بصوت مسموع ،، جتك نيله هوا حد لاقي لما مافي كلب بلدي معبرنا من ساعت ما دخلنا المخروبه دي
كليه طب ايه دي يا شيخه اللي بقالنا فيها ست سنين لما قربنا نعفن
رفيده بضحك ،، تعالي بس تعالي نروح عندنا
حور ،، عندكو اكل ايه
رفيده ،، انتي همك دايما على بطنك كدا
حور ،، ايوا طبعا المثل بيقولك املي التنك عشان تعيش
رفيده ،، هههههههه المثل بيقول كدا بردو
حور ،، بس ابت استني اتصل على حبيبه اقولها عشان متستنانيش
رفيده ،، ماشي وسلميلي عليها
حور ،، الو
حبيبه (والدتها ) ،، اي يا لولو
حور ،، ايه يا قلبي يا ست الحبايب يا حبيبه يا روح القلب يا نن العين
حبيبه ،، خشي ع الموضوع ياروح امك عايزه ايه
،، احم جرى ايه يا بيبه في ايه انتي دايما قفشاني كدا
،، عايزه ايه يابت بطني
،، انا هروح عند رفيده
،، ليه
،، عشان اكل
وكزتها رفيده في ايديها
،، ااقصدي عشان جايلها عريس ف هيا متوتر وكدا فاهمه
،، يعني هتيجي امتى
،، على ١٠ كدا
،، طب متتاخريش عن كدا وسلميلي على فوفا
،، ماشي يا قلبي كلي انتي وخدي علاجك اوعي تنسي
وركبوا سيارة رفيده وانطلقو نحو ڤيلت رياض الشربيني
عند فارس
رامز دخل بدون ما يخبط ،، جرى ايه ياعم يا هادم اللذات يا مفرقني عن الاحلام والن*سوان
بصلو فارس ببرود ،، لو دخلت تاني الدخله دي من غير ما تخبط صدقني هتزعل
،، خلاص ياعم متبقاش قفش
،، ها عايزني ليه
،، هكون عايزك ليه يا خويا هتكون واحشني مثلا عندنا شغل كتير النهارده انا وانت بس في المستشفى خلصت ٣ عمليات فضلنا ٢٢ متابعه و ١٤ كشف
خد انت الكشف انا هاخد المتابعات
رامز وهوا فاتح بقو من الصدمه
،، لييييع يعني فين اخوك واخوك وابوك
،، أنجز يلا بدل ما اقوملك خلينا نخلص اليوم دا ع خير اخلص
عند البنات ……
حور وهيا داخله
،، احم احم حد خالع راسو أنا هنا
حنان بحب ،، تعالي يا حور مفيش حد غيري
،، حنون وحشتيني موز ومنجا
حنان ،، وحشتك ايه يا بكاشه مانتي كنتي لسه عندنا امبارح الصبح
،، احم ايه الاحراج دا
حنان ،، مانتي كدا عايزه مصلحه اري
،، ههاهأ كلها عرفاني عند المصلحه
بقولك ايه انتي عامله اكل ايه اصل انا حمير بطني بتنهق
حنان ،، هههه ماشي يا لولو هجبلكم تاكلو اطلع استريحو انتو
على ما الاكل يجهز
حور ،، تعيش حنون تعيش
رفيده بضحك ،، هوا اللي مأكلنا
،، هوا
،، هوا اللي مشربنا
،، هوا
حنان ،، يلا يا بكشين من هنا
في تمام الساعة السادسه والنصف
رواية حور الفارس الفصل الثاني
رواية حور الفارس بارت الثانية بقلم زهره الحياة
في تمام الساعة السادسة والنصف
استقل احمد سيارته ومعه والده ووالدته بكل ديق
وخلفه علي وزوجته وابنهم واتجه كل منهم إلى فيلا رياض الشربيني
عند البنات
حور ،، كنش عريس دا يختي اللي مخليكي عبيطه كدا
رفيده ،، يعني شكلي حلو ولا لا
،، يابنتي أقسم بالله زي القمر وبعدين انتي مش محتاجه كل دا كفايه جوز العيون الزرق دول مش محتاجه ميك اب
،، يعني اعجب
،، انا بدات اشك في أمرك بت انتي تعرفي الواد الجاي دا
،، الواد
،، اه
،، الشارع اللي وراه
حنان ،، خلصتو يابنات الناس على وصول
،، اه خلاص يا ماما ها شكلي حلو
بدموع ،، زي القمر ياروحي والله وكبرتي وبقى يجيلك عرسان
حور ،، والنبي يا حنان يا نبع الحنان ما نقصين عياط هيا البت متوترة خلق
وبعدين بقلك ايه انتي عامله اكل ايه انا جعانه
رفيده ،، يابت يا مفجوعه يامو كرش لما تخلصي الطبق اللي في ايدك اسالي ع غيره
حنان بضحك ،، وياريت بيبان عليها
رياض من وراهم
،، بس هوا كلكو عليها ولا ايه
،، قولهم يا دودو الناس الظالمه دي دايما جايين عليا كونش باكل من بتهم انا
ضحكوا عليها
في العربيه عند أحمد رن محمد على فارس
،، خلصت شغل
،، اه خلاص مروح
،، طيب روح غير وحصلنا ع اللوكيشن اللي هبعتهولك
،، هوا مش كلكو رايحين انا تعبان مش قادر اروح
،، اظن سمعت اللي قولت متتاخريش
وقفل
فارس رمى الفون ع الكنبه بكل غضب ومسح على رأسه بقوه
دخل لحظتها رامز وهوا بياكل
،، مالك يابني هوا انت مبتضحكش ابدا ع طول متعصب كدا
بصلو فارس بصه كفيله أنها تخرسو
،، الله وانا مالي يالمبي انا ماشي
فارس ندى ع ياسمين
،، نعم
،، خلصتي شغلك
،،ايوه
،، تمام قفلو يلا احنا ماشيين
ومشى هوا ورامز
رامز ،، اه يعني عشان كدا متعصب يابني عايزك تشرف اخوك وتبين انو لي ناس
،، الكلام دا لو محدش رايح معاه ودا لو بنت بيبقى القاعدتين كتير وبعدين هما لسه بيتكلمو مش خطوبه هيا دا غير أن شغل المستشفى كلها كان عليا وتعبان
رامز عمل شهقة
،، نعم يا خويا ايه كان عليا امال انا كنت فين بلعب ولا اكونش كنت بلعب
،، كنت بتدلع ياروح امك دا كان شغل
وبعدين اكتم بقى بدل ما ادخل بينا في اي عمود
في فيلا رياض الشربيني
رياض كان واقف بيستقبل الضيوف ووراه حنان اللي بتستقبلهم بكل ترحاب
رياض ،، اهلا وسهلا شرفتونا اتفضلو
وقعد كلهم وبدأ محمد بالكلام
،، والله ليك وحشه يا رياض معقول كل دا منشوفش بعض دا احنا كنا صحاب كدا يا اخي
،، الدنيا تلاهي والله يارياض
،، طيب طبعا انتو عارفين احنا جايين ليه النهارده وانا يشرفني اني اطلب ايد دكتورتنا رفيده لابني الدكتور أحمد
،، والله دا شرف ليا يا محمد انك تاخد بنتي بس الاولى الكلمه والاخيره لرفيده
،، امال هيا فين عروستنا
حنان ،، حالا هجبهالكم
رياض ،، كلمني عليك اكتر يا احمد
عند البنات دخلت عليهم حنان يلا يا رفيده الناس وصلت يلا عشان تقدمي العصير وتعالي يا حور اقعدي معانا تحت
نزلوا البنات ع المطبخ شالت رفيده العصير واخدت باقي العصير حنان ووراهم حور بالكيك
دخلت رفيده وهيا عينيها في الأرض
محمد ،، اهيي عروستنا جتتت
رفع احمد عينيه واتصدم من الملاك اللي قدام بشعرها البني الطويل وعينيها الزرقه اللي بعد مارفعتهم تاه فيها شكلها كان قمر اوي
ساميه لما شافت اعجاب احمد حست براحه وقالت لرفيده
،، تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي
ابتسمت رفيده وقعدت جنبها
بينما محمد لما عينه وقعت على حور عجبتو جدا وميل على رياض
،، امال مين دي يا رياض
،، دي بقى صاحبة رفيده في الكليه إنما ايه حتت سكر عمللنا حس في البيت شبه مانت شايف بنت زي القمر مشاء الله غير أنها متفوقه جدا ومحترمه اوي وميطلعش منها عيبه
طبعا رياض قال كل دا لما شاف نظرت الاعجاب من محمد ليها وعرف أنه عايزها لفارس
فنفس الوقت شافتها ساميه وأعجبت بيها برضو
،، امال مين القمر دي
حنان ،، دي صاحبة رفيده الروح بروح حتت سكر كدا لو خدتي عليها هتحبيها اوي
بصتلهم حور وابتسمت
محمد ،، طب نسيب الولاد مع بعض شويه
كلهم قامو وسابوهم وخرجت حور تتمشى في الجنينه
وصل فارس الفيلا ودخل كان ماشي في الجنينه لفت انتباه حد عمال يلعب مع القطط بيبص لقى بنت ايه في الجمال عماله تجري وتطنط تلعب مع القطط وتشم في الورد وتجري شبه الاطفال
طبعا ساعتها عينيه كان بيطير قدامها نجوم وخطفت قلبو
زي ما بيقولوا حب من اول نظره
بينما هوا سرحان بقى كانت هيا بتجري ورا القطه ف بترجع لورا كانت هتاخد النيجيله زوحليقه بس طبعا زي اي روايه رومنسيه دراعي فداكي ياختي ????
وقعت ع دراعو وكانت مغمضه عينيها اول مافتحت عينيها هوا سارح في الزتون اه لاكن هيا
ابدا حبيبتنا هادمت اللذات ومفرقت الجماعات
المهم
حور صرخت صرخه جامده كانت كفيله تقوم اللي في الفيلا مفزوعين ومسكتو من ياقة قميصه
حرااااااامي حرامي الحقوني مش عيب واحد نضيف زيك يسرق يحرامي يابن الحرامي وحياة امي لوريك اوعى تفكر اني بنت كيوت وهخاف عيييب دا انا حور والأجر ع الله
طبعا حور نازله في بوكسات وهوا مصدوم مش عارف ايه اللي بيحصل وهيا اساسا ايديها خفيفه بالنسبالو فمش بيتحرك
الكل جاه وراها
رياض،، في ايه
حور ،، حرامي يا رياض
رياض ،، بصدمه حرامي
فارس جاب اخرو راح مسكها بأحكام ،، ما تتهدي بقى ايه حرامي حرامي خدت منك حاجه انا
،، انت كمان ليك عين تتكلم يا حرامي يابن الوارمه اوعى اوعى سبني
ساميه بضحك ،، وارمه انا وارمه
محمد بضحك ،، لا يابنتي انتي فاهمه غلط دا
حور ،، دا حرامي حيوان سبوني عليه بس وانا
فارس ،، انتي وانتي عامله شبه الصرصار المقلوب كدا
،، مانت لو سبتني هوريك اوعى بقى دانت بارد
علي وهوا مش قادر من كتر الضحك ،، دا فارس اخويا مش حرامي
الكل قعد يضحك وحور بصتلهم بصدمه ورجعت بصت لفارس
،، قول اقسم بالله كدا
فارس بصلها وهوا رافع حواجبه ،، اقسم بالله
حور فلتت منو ،، احم اظاهر كدا والله اعلم أن الموضوع أتفهم غلط
الكل ضحك عليها ودخلوا جوا
ورياض اخد رفيده على جنب وحور نسبهم
لا طبعا راحت وراهم
رياض ،، ها يابنتي ايه رايك في
حور ،، الواد مز الصراحه
رياض بضحك ،، ايه رايك يا رفيده
رفيده ،، ا
حور ،، اكيد موافقه طبعا هوا في كلام
رفيده ،، يابت سيبيني اتكلم
،، يلا وحيات امك وافقي عشان امك تحطلهم يأكلون انا جعانه
الاتنين ضحكوا
حور ،، ضحكت يعني قلبها مال وخلاص الفرق مبنهم تشال
ازغرط يلا والنبي خليني ازغرط
كل دا كان سامعو وشايفة فارس لانهم كانو واقفين جنب المطبخ وحنان اخدتو يغسل قميصو هناك عشان اتكب عليه عصير
رياض ،، ها
رفيده ،، اللي تشوف يا بابا
وهوب
حتت زغروطه طلعت من ال ٧سم دي زغروطه زي العسل بمجرد ما ما ساميه ووفاء وحنان سمعوها
ردو عليها بواحده منهم والزغاريط ملت أنحاء الفيلا
جريت حور ع المطبخ بكل عفوية وهيا مش واخده بالها من اللي واقف ،، حنان يا حنون يانبع الحنان ياسكر ياعسل انتي
البت رفيده وافقت هتاكلينا امتى بقى يرضيك اروح على لحم بطني كدا وانا مكنتش حاجه من ساعة ما صحيت
حنان بضحك ،، بإمارة البيتزا اللي عملتها الصبح خلتيني عملت غيرها عشان مرضتيش تأكلي رفيده معاكي وكلتيها لوحدك
وال ٣طباق الرز اللي كلتيهما من ساعه واحده
غير الكيك اللي دخلتي تأكلي في وانا واقفه
،، الله انتي كمان بتعديلي الاكل طب والله منا واكله
واخدت تفاحه من طبق الفاكهه وخرجت
ورجعت تاني حنان الساعه ٩ وامي قالتلي متتاخريش عن ١٠ هتحطي الاكل امتى
انفجر فارس من الضحك عليها هوا وحنان
بتبص حور ورا حنان لقت فارس واقف بيغسل التيشيرت
وشها احمر وقالت ،، احم مش تقولي يا حنان وانا واخده راحتي في الكلام وبقولك يا حنان حاف مش تقوليلي عشان احترمك طب والله عيب
ومشيت
انفجرو الاتنين من الضحك عليها
حنان لفارس ،، حتت سكر والله العظيم
واكملت بحزن ،، خسارة اللي الدنيا بتعملوا فيها
زاد فضول فارس انو يعرف كل حاجه عنها
بعد عشر دقايق كانو البنات بيحطو الاكل ع السفره
رياض ،، يلا ياجماعه الاكل جاهز
قامو كلهم قعدو ع السفره
رياض ،، فين الطبق بتاعي يا حنان
محمد ،، خد الطبق دا
،، لا انا حنان بتعملي طبق مخصوص عشان بتقللي في الملح عشان ضغطي ميعلاش
حنان ،، مش عارفه والله يا رياض تقريبا دا
حور ،، هاتي كدا ادوقهوله يمكن يبقى مالح ويتعب
ناولتلها حنان الطبق وبعد ما حور خلصت الطبق كله
،، لا مش هوا دا مالحه زايد
ناوليني طبقي انا بقى يا حنان
الكل سكت مره واحده من الصدمه لدرجة أنها سمعت صوت صرصار الليل دا عارفينو
وبعدها الكل انفجر من الضحك عليها
ساميه ،، لا بجد انتي مشكله
بعد ما الكل خلص ومروحين
حور ،، باي يا حنون باي فوفا انا ماشيه مع السلامه يا دودو
رياض ،، بت بلاش دودو دي ما بيني وبينك
محمد بضحك ،، والله واتقلك يا دودو يارياض
حنان ،، انتي هتروحي ازاي ياحور مش هتلاقي تاكسي دلوقتي
محمد ،، خلاص احنا هناخدها ع طريقنا
،، لا لا لأ انا هطلب اوبر أو حاجه ماجش عايزه اعطلكو
،، اسمعي الكلام
،، لا والله مش هينفع أعتقد أن طريقي غيركم
محمد بمكر،، خلاص فارس مش معاه حد وصلها انت يافارس
،، بس
فارس،، والله ابدا عمر ما حد كسر كلام الحج
باستسلام ،، تمام
في العربيه
حور ،، انا بعتذرلك ع اللي حصل مكنش قصدي
فارس بابتسامة ،، لا ولا يهمك مفيش مشكله
حور بدلتو الابتسامه وسكتت
بعدها رن فون حور
،، الو
،،……..
رواية حور الفارس الفصل الثالث
رواية حور الفارس الحلقة الثالثة بقلم زهره الحياة
حور ،، الو
ريماس (اه نسيت اقولكم على ريماس اخت نور الصغيره عندها ٩ سنين) ،، حور ماما الحقي هيا ااا ماما يا حور ماتت
حور بصدمه ،، انتي بتقولي ايه اديهالي انتي كدابه بتعملوا مقلب صح
فارس بقلق ،، في ايه اهدي يا حور مالك
حور وهيا لسه مصدومه ،، ماما ماما يا فارس يلا بسرعه وديني
فارس ،، اهدي بس متقلقيش احنا فضلنا قد ايه ونوصل
حور وصفتله البيت وبعد ماوصلو نزلت حور تجري على البيت ووراها فارس
حور جريت ع مامتها كانت واقعه في الأرض وريماس قاعده جنبها بتعيط
،، ماما ماما فوقي عشان خاطري
،، اوعي ياحور خليني انقلها للمستشفى
شالها فارس ونقلها للعربيه ووراه حور وريماس
راح بيها للمستشفى بتاعتو وطلب من الممرضين يحضرو اوضة العمليات ودخل لبس لبس العمليات وخرج نده ع ريماس اللي حاضنه حور وهما الاتنين بيبكو
،، عايزك تقوليلي ايه اللي حصل
ببكاء ،، هيا كنت واقفه بتعمل كيكه عشان حور بتحبها وبعد ماخرجت الكيكه قعدت شويه بتعب روحت قولتلها مالك وقعدت جنبها قالتلي الحقيني ومسكت قلبها وبعد كدا وقعت ع الأرض
راحت نظرتلو بيعون بريئه كلها دموع ،، هيا ماما هتموت ياعمو انا بحبها اوي
نظرلها فارس بكل حزن ،، أن شاء الله هتبقى كويسه ادعلها وقولي يارب قومها بالسلامه
،، يارب
فارس رن على رامز كتير مكنش بيرد
بغضب ،، رد يا حيوان مش وقتك
حور ببكاء ،، هوا في ايه يافارس مش هتشوف ماما
،، برن ع الدكتور صحبي مش بيرد محتاج حد معايا
بلهفه ،، انا في اخر سنه كلية طب بشري وانا بفهم اوي وواحده خبره ممكن اساعدك
،، بس
برجاء ،، عشان خاطري ماما هتروح مني
،، زهراء (الممرضه)
،، نعم يا دكتور
،، جهزتو الاوضه
،، ايوه خلاص
،، خدي حور جهزيها هتدخل معانا العمليات وخلي بالك من ريماس
،، تمام
بعد وقت في العمليات ظرفت حور بكل ارتياح بعد ما عملوا عملية لمامتها بسبب انها عندها ثقب في القلب
لان العمليه نجحت
حور ،، الحمدلله
نظرلها فارس بإعجاب من شطرتها،، بس انتي شاطرة اوي مشاء الله انتي خدتي خبرة فين
،، انا كنت الاولى ع دفعتي ال ٥ سنين اللي فاتو غير أن عمو رياض كان بياخدني انا وفريدة معاه المستشفى ناخد فكرة وكدا
زاد اعجاب فارس ليها وخرجوا
ريماس جريت ع حور
،، ماما كويسه ياحور صح
،، اه ياحبيبتي الحمدلله بقت كويسه
،، طب ينفع اروح اشوفها
فارس ،، ماما دلوقتي واخده بنج هتقوم منو كمان شوية متخافيش
،، شكرا يا عمو
حضنها فارس ،، تعالي اجبلك حاجه حلوة
،، يلا
خدها وراح يجبلها حجات
رن فون حور
،، الو
،، ايه ياختي خدتي المز ونسيتيني
،، اسكتي يا رفيده انتي متعرفيش اللي حصل
،، ايه اللي حصل يابنتي مال صوتك قلقتيني
حكتلها حور ع اللي حصل
رفيده بدموع ،، طب انا جايالك حالا
،، لا يابنتي الموضوع مش مستاهل
بس رفيده كانت قفلت
عند رفيده نزلت تحت بتجري وهيا بتبكي
،، بابا بابا ماما حور اااا. طنط حبيبه. وفارس. ككك ااا
رياض بخوف ،، في ايه يابنتي فزعتينا
حنان ،، في ايه مالها حور وحبيبه
حكتلهم رفيده ع اللي حصل
وقامو كلهم يلبسون بفزع
في نفس الوقت
كان محمد بيرن على فارس ومبيردش بسبب انو سايب فونو في المكتب
محمد ،، مبيردش
سامية ،، طب رن ع رياض اسألو حور وصلت امتى ممكن يكون قلها هوا راح فين
رن محمد ع رياض
رياض ،، الو
محمد ،، ايه يا رياض ينفع تتصل ع حور تشوفها وصلت امتى عشان فارس اتاخر اوي برن عليه مش بيرد كلنا هنا قلقانين عليه
حكالو رياض على اللي حصل وقفل
ساميه ،، ايه قالك فين
حكالها محمد وكان واقف علي وأحمد وزوجته
محمد ،، حضر العربيه ياحمد
ساميه ،، انا جايه معاكو
،، طب يلا البسو بسرعه
ذهبوا الجميع نحو المستشفى
بينما كانت تجلس حور بجانب والدتها وهيا ماسكه ايديها ومسنده رأسها ع حرف السرير
ودخل فارس بهدوء يطمأن عليها ووقف يسمعها
،، كدا يا ماما عايزه تخضيني عليكي
طب عارفه انا كنت خايفه عليكي قد ايه بمجرد أن ريماس كلمتني وقالتلي انك موتي
حسيت اني هموت وراكي مقدرتش استحمل الفكرة
كنت هموت
ابوس ايدك يا ماما متعمليش فيا كدا تاني انتي عارفه اني مليش غيرك انتي وريماس بعد بابا الله يرحمه
طب بعد الشر عليكي لو كان حصلك حاجه كنت أنا هبقى مع مين مين يحميني من خالد ومشاكله اللي دايما عاملها معايا وعايز يتجوزني غصب بعد ما اخد مننا ورثنا
عشان خاطري متعمليش فيا كدا تاني انا مقدرش اعيش من غيرك
فارس قلبو وجعه على كلامها ونظر بغضب للفراغ بمجرد انو سمع اسم خالد وأقسم انو لازم يعرف كل حاجه عنها وياخدلها حقها من كل اللي ظلمها
وبعدها حمحم
اتنطرت حور على صوتو ومسحت دموعها
،، اسف بس كنت جاي اجبلك تأكلي عشان عرفت انك لما بتقعدي ساعه من غير أكلك ممكن تأكلي البني ادمين
،، عارف لولا أنك ساعدتني كنت عملت فيك ايه
،، عارف كنتي اكلتيني ما انتي مفجوعه هههههههه
ضحكت حور على كلامه
،، هيا كويسه دلوقتي
،، ايوه الإشارات بتاعتها كويسه الحمد لله
وفجأه خبط الباب
ودخل ناس كتير اوي حور اتصدمت
لما شافت رياض وحنان ورفيده ومحمد وساميه وعلي وأحمد ووفاء وفادي كل دا داخل
كمان فارس اتصدم وفتح بقو
،، انتو كلكو عرفتو ازاي
حور ،، انا قولت لرفيده بس
رفيده ،، والنعمه انا ما قولت غير لبابا وماما بس
رياض ،، محمد سألني عليك بيرن عليك مبترودش رحت حاكيلو
محمد ،، هما اللي شبطو فيا
ضحكت حور وفارس والكل ضحك وبعدها انتقلت أنظارهم كلهم ل حبيبه اللي نايمه لا حول ولا قوة ليها
رفيده عينيها دمعت
،، ايه اللي حصلك يابيبه بس مانتي كنتي كويسه
فارس ،، هيا كويسه ياجماعه متقلقوش عملنلها العملية ونجحت الحمد لله
محمد ،، عملية ايه دي
،، كان عندها ثقب في القلب
،، عملت العملية الكبيرة دي لوحدك
،، لا حور ساعدتني ع فكرة هيا مشاء الله عليها شاطرة جدا وواثق أنها هتكون دكتورة كبيره
بصتله حور بابتسامه
ولاحظ محمد نظرات اعجاب فارس ليها وابتسم
،، وانتي بقى يا حور ناويه تشتغلي فين بعد ما تخلصي جامعتك
،، بفكر اقدم في مستشفى عمو رياض
،، احنا عشان لسه فاتحين فرع المستشفى دي هنا عشان كنا عايشين في القاهره فلسه مفيش دكاتره نزلت فيبقى شرف كبير ليا لو جيتي تقدمي عندنا ويبقى عندنا دكتورة شاطرة ومجتهده شبهك انا عرفت من رياض انك متفوقه جدا وكمان كنتي بتفهمي بسرعه لما نزلكم معاه تدريب في المستشفى
حور بصت لرياض
،، والله هوا اللي سألني فقريت كل اللي اعرفه
وبعدين أنا موافق تشتغلي معاهم أعتقد أن هنا احسن وفي فرصه انك تحققي أحلامك هنا اكتر من عندي بما أن أن في دكاتره كتير عندي ف فرصتك هنا اكبر انك تثبتي نفسك زي ما طول عمرك بتحلمي
حور ،، خلاص بس أن شاء الله ماما تقوم بالسلامه واخد رأيها
شكرا اوي على وجدكم دلوقتي حسيت اني عندي أهل في ضهري
حضنتها ساميه
،، متقوليش كدا يا حبيبتي ربنا يعلم انك دخلتي قلبي بدون استأذان
رفيده ،، اععععععع
بيبه فاقت يا حور
الكل وجه نظراته لحبيبه وهيا بتفوق
جريت حور عليها وحضنتها
،، ماما انتي كويسه حاسه بحاجه في حاجه وجعاكي تعبانه
بتعب ،، لا يا حبيبتي انا كويسه
حنان ،، الحمدلله على سلامتك يا حبيبه كدا تخضينا عليكي
،، الله يسلمك يا نونه والله مش عارفه تعبت فجأه
وبعدها بصت باستغراب للموجودين
حور ،، لا دا الموضوع كبير هبقى اقولك اتعرفت عليهم ازاي
بجديماما ناس طيبه اوي ووقفو جنبي رغم أنهم ميعرفونيش
هتحبيهم اوي
وعرفتهم عليها
ودا دكتور فارس وقف جنبي اوي كان بيوصلني وطلع معايا شالك وهوا اللي عملك العمليه وكل شويه يدخل يطمن عليكي
بصتلو حبيبه بامتنان ،، شكرا اوي يابني جميلك دا فوق راسي
،، بس متقوليش كدا حضرتك زي والدتي
ساميه ،، والله انا حبيت حور كأنها بنتي اللي مخلفتهاش ومن يوم واحد
حور ،، حبيبتي يا سوسو
حبيبه ،، شكرا اوي ليكم بجد
بعد وقت الكل خرج من الاوضه عشان يسيبوها ترتاح
حور ،، هيا هتطلع امتى
فارس ،، على بكرة العصر كدا أن شاء الله عشان تخرج من هنا واحنا متطمنين عليها
حور بامتنان شديد ،، شكرا اوي يا فارس جميلك دا مش هنساه ابدا
،، متقوليش كدا يا عبيطه انتي اختي
حور مش عارفه ليه ادايقت من كلمة اختي بس نفضت الأفكار من دماغها
ريماس وهيا بتفرك في عينيها بنوم
،، انا عايزه انام ياحور
فارس ،، اه يا جماعه يلا عشان نمشي الوقت اتاخر
،، انا هقعد مع ماما مش هينفع اسبها
،، متقلقيش هيا متوضي عليها جامد اوي روحي عشان انتي عندك كليه الصبح
،،لا لا لأ مش هقدر ادخل البيت وماما مش فيه
لاحظ فارس خوفها الشديد ومش عارف السبب ايه
،، خلاص ع راحتك تقدري تقعدي معاها وانا هاجي اقعد معاها الصبح على بال متيجي من كليتك
بصتلو حور بابتسامه
وفاء ،، ايه رايك اخد ريماس معايا عشان حرام هيا لسه صغيرة وبالمرة تقعد مع فادي
فادي وريماس بحماس ،، ايوه يس
حور ،، بس
ريماس ،، بليز يا حور وافقي
محمد ،، يلا خليها تيجي معانا يا حور
حور ،، خلاص ماشي بس متعمليش شقاوة
ريماس بموشاكسة ،، عيب عليكي
رفيده ،، انا هقعد مع حور يا بابا مش هسيبها لوحدها
حور ،، لا يا
قطعتها رفيده ،، اسكتي انتي انا قاعده معاكي دا بعد اذنك يا بابي
،، ماشي ياحبيبتي خليكي قاعده معاها واحنا هنجلكو الصبح
الكل مشي وفضلت حور ورفيده مع حبيبه
عند الشباب بعد ما روحو كل واحد دخل غرفته
عند أحمد بعد مادخل غرفته اخد شاور ولبس بنطلون ترينج وكان عاري الصدر هوا متعود ينام كدا
رمى نفسه ع السرير وفضل يفكر في اللي واخده جمال السما كلو في عينيها
الظاهر كده انو وقع فيها هيا البت مزه الصراحه ????????
أما بقى عند بطلنا
اللي كان سرحان فيها من ساعة ما شافها قعد يفتكر لما كانت بتجري ورا القطة وتلعب معاها
وافتكر لما شافها وهيا بتشم الورده وكان الهوا بيداعب خصلات خصلات شعرها الأسود الطويل افتكر لما كانت متشعلقه في تلبيب قميصه وعماله تشده لتحت عشان مش طيلاه وصدمتها لما عرفت انو مش حرامي ولما كانت في المطبخ بتكلم حنان وهيا مش واخده بالها منه
اااااااه شكلي وقعت ولا ايه
بعدين افتكر كلامها على خالد وأنه فهم أنها كنت خايفه تروح البيت لوحدها اكيد خوفا منو
توعد للشخص دا وبعدها غرق في نومه بعد يوم متعب طويل اووي
في الصباح صحى الجميع على يوم في أحداث مجهوله للجميع
صحى بطلنا الساعه ٩ غير ملابسه ل قميص اسود وبنطلون اسود وحزام جملي وجزمه من نفس اللون
سرح شعرة الأسود اللي كان في حبه منو نازله على عنيه الخضر
اااااه الواد كان مز المزامير صراحه ????????
بعدها نزل فطر مع بقيت العائلة
ع السفرة
محمد ،، فارس مرنا جايه النهارده طيرتها هتوصل الساعه ١١
عايزك تروح تجيبها من المطار
فارس في سره ،، ييييييه ملقتش غير اللزقه دي اروح اجبها انا
سامية ،، غريبه بقالها كتير منزلتش اشمعنا المره دي
محمد ،، مش عارف بقى هيا كلمتني هقولها متجيش
ثم أكمل لفارس ،، ها مردتش عليا
،، وهوا ردي يهمك في ايه موافق موافق مش موافق هتجبرني زي ما طول عمرك جبرني ع كل حاجه
انا ماشي بعد اذنكم
وخرج
ادايق محمد جدا من طريقة كلامه وحس بحزن أن وصل ابنه لكدا هوا عارف انو طول عمره بيجبرهم ع كل حاجه بس هوا فاهم دا عشان مصلحتهم وانو لما جبرهم ع كلية الطب كان قصدو يفضل اسم الصاوي موجود زي ما الكل بيطلق عليهم عيلة الأطباء لان عائلته كلها دخلت طب وكلهم كانو دكاتره من اول جد والده وهوا الصاوي لحد عنده فهو محبش يجي عنده واسم العيله يقف ولما جبرهم ع الجوازات كان قاصد ينقي لولاده زوجات تعيش معاهم ويصونوهم ويستحقو أنهم يشيلو لقب من عيلة الصاوي وميعملش زي ابن اخو اللي اتجوز واحده اخدت كل اللي وراه واللي قدامه ومات من حسرته
وقام بديق من ع السفره
،، علي خلص وتعالى يلا عشان توديني المستشفى
يتبع….
رواية حور الفارس الفصل الرابع
رواية حور الفارس الحلقة الرابعة بقلم زهره الحياة
تشرق شمس يوم جديد ع بطلتنا
صحت حور من النوم ع صوت خبط الباب
كان يوم متعب اوي امبارح
قامت فتحت الباب وهيا شعرها مبعتر ومغمض عينيها نص قفله
فارس قعد يضحك على شكلها
،، كل دا نوم اصحو يا كسلانين عندكم جامعه
قامت فريده وهيا بتتاوب
،، اه والله اليوم كان متعب اوي امبارح
عدلت حور شعرها باحراج
،، هيا الساعه كام
فارس وهوا بيشوف الإشارات بتاعت حبيبه الساعه داخله ع ١٠
،، محضرتنا الساعه ١١ يلا عشان نلحق نروح
،، طب تعالو اوصلكم
،، لا شكرا مش عايزين نتعبك احنا هناخد تاكسي
محمد من وراها ،، اسمعي الكلام بقى انتي كل حاجه لا
فارس ،، انا اصلا ماشي من سكتكم فهوديكم معايا بالمره
حنان ،، ومتقلقيش انا قاعده معاها على ما تيجو
،، خلاص ماشي
ونزلوا يركبو
راحت رفيده تسبقها وتركب ورا عشان تخليها تقعد جنبه وراحت غمزت لفارس
فارس ضحك عليها
،، يلا يا حور اركبي
حور بصتلها وبرقت ومن حولها ،، اه يا حيوانه وحيات امي ل اوريكي ماشي
وركبت
،، امال انتو هتبداؤو امتحانات امتى
رفيده ،، الاسبوع الجاي دعواتك بقى
،، ربنا معاكو وان شاء الله تبقو دكاترة قد الدنيا
انتو على كلامه
وبعد شوية وصلو الكليه
فارس ،، عندكم كام محاضرة
حور ،، واحده
،، طب هعدي عليكم
وقبل ما تعترضي انا رايح المطار اجيب بنت عمي فعلى ما اجي تكونو خلصتو نروح سوا
،، تمام
وفضل واقف لحد ما دخلو وبعدها مشي
رفيده بغمزه ،، ايه بقى
،، ايه
،، ايه الجو
،، الله في ايه يا رفيده
،، الواد شكلو واقع
،، بس ابت انتي عبيطه كل الموضوع انو ساعدني
،، ياسلاام بس كدا
،، اه وعشان تريحي نفسك هوا قالي انتي اختي
،، يسلام ياختي قالك انتي اختي جاتو خوت في دماغه قال اختي
واكملت بمكر ،، طب وانتي زعلانه انو قالك اختي ليه
،، بت اسكتي بقى الله
دخلو المحاضرة وطول الوقت حور عماله تفكر في كلام رفيده
ورفيده بتبصلها بخبث
اما فارس بعد ما وصل المطار
فضل يدور عليها بعنيه
لحد ما حس بحد بيحضن من ظهره بكل قوته
بعد عنها بكل ديق
مرنا بنت جميله عينيها خضره وشعرها بني قصير إلى حد بعد رقبتها بشويه
اتولدت في مصر وعاشت فيها لمدة ١٦ سنه وبعدها اخدها والدها ووالدتها يعيش في امريكا كانت بتنزل كل اجازه تقعد عندهم بس بقالها ٣سنين منزلتش
مرنا بصتله بحب ،، وحشتيني اوي يا فارس
،، وانتي كمان عامله ايه
،، كويسه عشان شفتك
،، طب يلا نروح
ركبوا العربيه وفارس شاف أن لسه فاضل ساعه ونص ع خروجهم من الكليه
،، انتي فطرتي
فكرتو اهتمام ،، اكلت في الطياره بس مشبعتش
،، طب يلا نفطر
ووداها مطعم وطلبوا فطار وطول الوقت هيا بتبصلو بحب وهوا مش عطيها اهتمام وبيفكر في اللي اخدت قلبو من اول نظره
بعد وقت
فارس ،، يلا بينا
،، يلا
راح فارس ووقف قدام الجامعه
مرنا باستغراب ،، انت واقف ليه مستني حد
من غير ما يبص ليها ،، اه
بتبص مرنا باستغراب لقت بنتين جايين عليها الاتنين كتلتين من الجمال بس لفت نظرها حور اكتر لأنها على نسبه أعلى من الجمال عن رفيده
وزاد استغرابها لما لقتهم بيركبو
مرنا ،، هما مين دول يا فارس
،، رفيده خطيبة احمد قريب وحور صحبتها وهيا بقت صحبتنا كلنا الصراحه هتحبيها اوي
بصتلها مرنا بقرف ،، اه اهلنا
بدلتها حور نفس البصه ،، وسهلا ياختي
رفيده بصتلهم بحيره وقالت بصوت مسموع
،، لا باين انكم هتحبو بعض اوي الصراحه
ابتسم فارس ع كلامها وانطلق بالعربيه نحو المستشفى
وقف وكلهم نزلوا
،، انت جيبنا هنا ليه كمان هو احنا مش هنروح
،، لا انتي هتروحي مع علي في حاجه اهم انا هعملها
رفعت مرنا حواجبها باستغراب ودخلت وراهم
عند حبيبه بنلاقي معاها ساميه ومحمد وحنان ورياض وعلي ووفاء وريماس وفادي واحمد
دخلو عليهم الغرفه
رفيده ،، متجمعين عند النبي كدا أن شاء الله
الكل رد عليها
حور قربت من حبيبه وبستها ع رأسها
،، انتي كويسه دلوقتي يا ماما حاسه بحاجه
،، لا يا حبيبتي انا كويسه انا خلاص هروح
مرنا راحت سلمت ع محمد وساميه
محمد ،، عامله ايه يا مرنا
،، انا الحمد لله كويسه يا اونكل
الكل بصلها بطرف عنيه بقرف من لبسها لأنها كانت لابسه هوت شورت ديق جدا وعليه تيشرت كت كاشف صدرها
يعني من الاخر هيا لو رايحه بسين هتستر نفسها عن كدا ????
الكل ساعد حبيبه وشالها فارس ركبها عربيته وهيا بتقوله
،، انا كويس والله يابني قادرة امشي
ولاكن هوا مسمعش كلامها
مسكت مرنا في ايد فارس قبل مايركب ،، هوا انت مش جاي معانا يا فارس
بعد ايديها بديق ،، لا هوصلهم وعندي شغل في المستشفى ومشي فارس بسرعه منها
عشان هيا لازقه اوي الصراحه ????
كانت كل دا شيفاه حور وحاسه أنها عايزه تجيب البنت دي من شعرها
ركب فارس حبيبه ورا وجنبها ريماس
وقعدت جنبو حور وراح يوصلهم
وأحمد اخد رفيده وحنان ورياض يوصلهم
وعلي راح يوصل ساميه ووفاء ومعاهم مرنا بكل ديق
وصل فارس قدام العماره بتاعتهم وشال حبيبه كالعاده ووراه حور وريماس
حبيبه ،،والله يابني مش عارفه اشكرك ازاي على وقفت جنبنا
،، مش عيب لما بتقولي ابني واشكرك طب تيجي ازاي دي
يلا بعد اذنكم انا بقى عشان ورايا شغل
،، اذنك معاك يابني
راحت حور توصل فارس على الباب
،، شكرا اوي يا فارس بجد على وقفتك جنبي انت عملت معايا اللي مفيش اخ بقى بيعمل كده في الزمن دا
،، متشكرنيش انا معملتش حاجه وبعدين ياستي الجيات جايه كتير تبقي رديها
ابتسمتلو حور وبعدها مشي وقفلت الباب ووقفت وراه وابتسمت
ريماس بموشاكسة ،، انا بقى يماما شامه ريحت واحده واقعه مش عارفه ليه
حور ،، بس يا زئردة ياللي لسه مطلعتيش من البيضه
،، داري على خبتك بقى ياختي
،، بت طب تعالي بقى
وقعدو يلعبو ويضربو في بعض
وبصتلهم حبيبه بحب
،، ربنا يكتبلك كل خير يا حبيبتي ويبقى هوا الشخص اللي يعوضك عن كل اللي فاتك
،، ماما انا هنام ساعتين بالظبط لو مصحتش ابعتيلي ريماس تصحيني عشان الشغل
،، ماشي يا حبيبتي
بعد ما دخلت غرفتها
،، ربنا يجبرك يابنتي ويعوضك خير شلتي هم بدري
الوقت اللي كان العيال بتلعب في في الشارع كنتي انتي بتشتغلي عشان تصرفي عليا انا واختك وشايله البيت على كتافك
منو لله اللي كل ورثنا ورت يتامى حسبي الله ونعم الوكيل فيك يخالد الشرقاوي انت وابنك
بعد ساعتين صحت حور قامت غيرت ملابسها ببنطلون جينز واسع
عليه تيشرت موف ورفعت شعرها كحكه مبعثره لفوق
،، انا نازله يا ماما عايزه حاجه خدي علاجك وكلي كويس انا حاطه الاكل ع الترابيزه على عيني والله اني اسيبك لوحدك دلوقتي بس انتي عارفه اللي فيها
“الباب خبط ”
فتحت الباب حور
،، ايه ده ايه اللي جابك
رفيده ،، وانتي مالك يا حيوانه انا جايه اقعد مع بيبه
،، الحمد لله انا كنت شايله هم اني اسيبها لوحدها
،، اي خدمه جايه ارزل عليكو وابات عندكو
حبيبه ،، انتي تنوري فاي وقت يا فوفا
ريماس ،، وبعدين ياختي اي اسبها لوحدها دي كنت هوا ولا كنت هوا انا
مش مايلة عينك انا
حور ،، يا شيخه اتنيلي مش لما طنطقيها صح الاول
ونزلت حور راحت محل الملابس اللي بتشتغل فيه
هوا صاحب الشغل بيديقها بس هيا ساكته عشان مش لاقيه شغل غيره تصرف على عيلتها منه
أما عند فارس
بعد ماخلص شغل وهيا طول الوقت شاغله تفكيرو
روح اول ما وصل لقى واحده بتجري عليه
مين غير الملزقه ????
،، انا كنت مستنياك من الصبح عايزه انزل اشتري كام حاجه ومستنياك عشان تيجي معايا
،، لا مش هينفع انا لسه جاي من الشغل وتعبان
،، يا فارس بليز بليز عشان خاطري
،، ا
محمد،، فيها ايه يعني لما توديها ساعه تشوف عايزه ايه وتيجي
،، ما عشان اليومين دول محدش تعبان غيري ورميين شغل المستشفى عليا
اللي متجوز وعليه مسؤوليه واللي بيحضر لفرحه وانا طظظظ
وبص ل مرنا بديق
،، انا مستنيكي في العربيه غيري وحصليني
،، لا منا لابسه اهو يلا وتشبثت في دراعه
بغضب ،، انتي عبيطه انتي هتخرجي كدا
،، ايه يا فارس منا كنت لابسه زيو الصبح معلقتش
،، متمشيش معايا بالمنظر دا هنا احنا مش ف امريكا
اخرج معاكي كدا والناس يا هيقولو شاقطها يا راجل بقرون
وخرج وسألها
هيا فسرت دا غيره عليها ومديقتش وطلعت تغير
يا شيخه جتك نيله يغير عليكي وانتي عامله شبه صباع المحشي كدا
المهم غيرت ونزلت ومشو بالعربيه
،، هتوديني فين بقى
،، هوديكي محل قريب عشان انا تعبان مش قادر اقعد كتير
،، محل ايه يا فارس انا عايزه مول
،، لا دا حلو حاجته حلوه وفاء بتحب تجيب من عندو
في سرها ،، وفاء ايه دي اللي هجيب زيها انا
ماشي بس لو معجبنيش ؟
،، مع نفسك بقى انا ورايا اشغل مش فضيلك
بوم ياجمالو ياجمالو ياجمالوو????
سكتت مرنا وودها فارس المحل
،، يلا ادخلي انا هستناكي هنا
تشعبثت في دراعه
،، لا يافارس يلا خش معايا عشان خاطري عشان خاطري
،، اوووف يلا
ولما دخلو كانت الصدمه
رواية حور الفارس الفصل الخامس
رواية حور الفارس الحلقة الخامسة بقلم زهره الحياة
،، اوووف يلا
دخل فارس ومرنا المحل
بدأت تشوف مرنا الهدوم وحرفيا كل اللي بتشوفو ميتلبسش
من وراهم ،، اساعدك
بتلف مرنا ،، اه ياريت كنت ع
وبعدين بصت بخبث
،، ايه دا انتي شغاله هنا هأ كنت مفكراكي واحده غنيه مش بتشتغلي في محل ملاب*س
وبصت لفارس ،، مش معقول يا فارس تحبو البنت دي
ورفعت سبابتها في وش حور
لسه فارس هيتكلم قاطعوا صوت حور
،، بابا الله يرحمه علمني ان الغنى غنى النفس مش غنى مال ومش معنى اني ابقى غنيه يعني أننا كل حاجه واني لما ابقى فقيره ابقى ولا حاجه ياما ناس غنيه متعرفش حاجه عن دينها ومتعرفش غير اللبس والسهرات والحفلات وبتغض ربها في كل حاجه دول نقصين عقل ودين وهنروح بعيد ليه مانتي واقفه قدامي
مرنا بغضب وهيا بترفع سبابتها في وشها للمره التانيه ،، انتي
قطعتها حور وهيا بتنزل صبعها بقوه وكانت هتكسرو
،، اولا نزلي صباعك دا ثانيا مخلصتش كلامي
كنت بقول ايه
اه أما بقى الفقير اللي انتي بتتكلمي عليه بيكون احسن ليه
انا اقولك
اهلو ربو ع الدين ربو ع الحسنى ربو يعتمد على نفسه
مش ع فلوس بابي وامي
ربو يحترم الكبير قبل الصغير ويقدر الناس ويعرف أن الغني هوا الله
وزي ما قادر يديك قادر ياخد منك
اخر حاجه هقولهالك ياست برنا ولا ڤرنا الله اعلم باسمك
إن بابي اللي بتاخدي منو الفلوس ماتولدش بفلوسه وانما تعب فيها وبدأ من اقل حاجه ماتولدش شغل في إدارة أعمال
وعنيها دمعت غصب عنها ،، واني لو بابا كان لسه عايش كان زماني زيي زيك
واكملت بقوه ،، سوري عمري ما كنت هبقى زيك بعاير الناس بفقرها
هوا اه مات بس علمني مبادئ كتييير قبل ما يموت
بباكي لحد دلوقتي معلمهلكيش وهوا عايش
لحظة صمت ملت المكان وفجأه سمعت تصفيق كل اللي حواليها كان اه الوقت بعد المغرب بس كان في ناس كتير في المحل والكل وقف سمع كلام مرنا وحور وسقف من شجاعة واخلاق حور وبصلها فارس بفخر ثم نظر أمرنا وكل نظراته مش مبشره للخير وقال بصوت واطي ما قبل العاصفه
،، اعتذريلها
،، بس
أكمل بصوت جهوري عالي ،، اعتذريلها وفورا
بكبرياءوغل بدون ماتبصلها ،، انا اسفه
فارس ،، بصرها وقوللها انا اسفه يا حور
بضيق بصتلها ،، انا اسفه يا حور
وراحت سابته وخرجت
بص فارس ل حور بأسف ،، انا بعتذرلك ياحور بجد انا متأسف ليكي جدا مكنتش اعرف انها هتعمل كدا
بابتسامه ،، مش زعلانه انا خدت حقي
،، بس جدعه انا فخور بيكي جدا
باستغراب ،، هوا مش المفروض انها بنت عمك وتزعل عليها
،، يا شيخه بلا بت عمي صلي ع النبي فقلبك دا محدش بيطيقها في العيله عايزاني ازعل عليها وهيا الغلطانه
بضحك ،، عليه افضل الصلاه والسلام
من جواها حست انها فرحانه انو مش بيطيقها
،، وعايزه اقلك انك جدعه اوي وبنت بميت راجل واللي زيك قليل اوي في الدنيا دي انك تشتغلي جنب دراستك اللي انتي اصلا مشاء الله متفوقه جدا فيها
عشان تصرفي على نفسك وأهلك دي حاجه نادر لما تلاقي راجل بيعملها
ابتسمتلو حور ،، شكرا
بصلها فارس بحب ،، عايزه حاجه
،، عايزه سلامتك
وخرج وبصت حور مكانو وحست بإحساس هيا مش فهماه
ركب فارس العربيه وساقها بغضب
مرنا ،، بجد يا فارس انا مكنش قصدي ادايقها
وقف العربيه بكل غضب حتى أنهم اتنطرو لقدام جامد
،، تقدري تقوليلي عملت كدا ايه
بغضب ،، كدا مش بطيقها
واكملت بدلع ،، اصل حسيت انك ميال ليها
والصراحة بقى غيرت عليك
وحطت ايديها على صدره وهيا بتلعب في زراير القميص
فارس انا بحبك بحبك اوي ومن زمان بس انت ولا عطيني اي اهتمام متخيل بقه لما واحده تيجي تاخدك مني
اتجنيت
نطر ايديها بكل قوه وقرف
،، اياكي تحاولي تقربي مني مره تانيه وفعلا انتي مجنونه
وانا فعلا بحبها و اوي كمان ريحي نفسك بقى
وأقسم بالله لو حاولتي تقربي منها تاني ما هتشوفي مني غير كل وحش
بعدت مرنا مصدومه وعينيها كلها غضب ووعيد ل حور
أما عند حور بعد ماخلصت شغل روحت
وصلت فتحت الباب
،، انتو يا ناس يا اللي هنا انا جعاااااااانه
جعانه يناااس
حبيبه ،، فيه ايه يابنت المسروعه سرعتينا
،، جعانه الله
رفيده ،، متبقاش حور لو معملتش كدا كل يوم وهيا داخله
،، مالك مالك معدش غيرك اللي يتكلم اللي وانتي داخله بتعملي فرح
حبيبه ،، خلاص ياحور يلا يا حبيبتي روحي غيري هدومك على ما نحضر العشاء
رفيده ،، والنبي يا بيبه بلاش نون الجماعه دي محسساني انك بتعملي اوي مانتي هتدبسيا
حبيبه رفت الشبشب ،، شكلك وحشك ابو ورده يابنت حنان
،، لا وعلى ايه الطيب احسن
وأجريت ع المطبخ
،، عيال مبتجيش غير بالعين الخضرا صحيح
حور بتضحك بقوه ،، جدعه ياليله بت كلبه صحيح
،، يلا يا كلبه انتي غيري عشان تاكلو وتنامو عشان الكليه الصبح فاضل يومين ع الامتحنات يا حيوان منك ليها
رفيده وهيا بتحط الاكل ،، ريحي نفسك ياختي بكره الخميس معندناش كليه ولا يوم الجمعه
ريماس ،، الحقي يا حبيبه بتقولك ياختي
،، ايه دا يعني انا سمعت صح
،، اه
رفيده ،، اسكتي انتي يا بوتاجاز خمسه شعله
حور وهيا في الاوضه قعدت تضحك عليهم
وغيرت ملابسها ل هوت شورت ابيض وتيشرت كت لونه بينك وعملت شعرها ديل حصان ونزلت منو خصلتين وخرجت
رفيده بتصفير ،، ايه يامزه
ريماس ،، البت اييه صاروخ امريكاني
حبيبه بضحك ع ريماس ،، شوفو البت ال ٣سم بتقول ايه
،، الله هو اللي يقول الحق في الزمن دا يبقى غلطان
البت مزه
وعند بطلنا اللي كان نايم ع السرير وهوا مفتح عينه وبيفكر فيها
،، ااااه عملتي فيا ايه بس يا حور شقلبتي كياني وقعتيني على وشي من اول نظره شفتك فيها عملتيها ازاي دي دا مفيش بنت قبلك قدرت تخليني حتى ابصلها
وأكمل بخوف ،، طب ياترى بتحبيني زي مانا بحبك بتفكري فيا زي ما بفكر فيكي
في نفس الوقت كانت هيا قاعده بتتعشا معاهم وبتفكر فيه
،، ياترى بتحبيني زي ما بحبك
عقلها ،، لا لا ايه يا حور بحبك والكلام الفاضي دا ركزي على دراستك حب ايه وكلام عبيط ايه
قلبها ،، بس انا حبيتو مش عارفه امتى وازاي بس حبيتو
استسلمت حور لقلبها
رفيده بغمزه ،، اللي واخد عقلك ياعم
حور باحمرار ،، لا لا بفكر في الامتحنات متوترة اوي
بضحك ،، امتحانات ايه اللي هتخليكي تحمري بالشكل دا عييب يابنتي دا انا رفيده
اللي يفهمها وهيا طايرة
،، هههاها لا خفه ياختي قال طايره
وطلعت تجري الاخير يلم الاكل
رفيده بتذمر ،، لا يا حور مش كل شويه تعمليها فيا يووووه طب انا الم وانتي اغسلي المواعين طيب
بضحك وهيا نايمه ع السرير ،، انسي
حبيبه بضحك ،، دبستك هههأ
رفيده وبصت لريماس بابتسامه ولسه هتتكلم
لقيتها طلعت تجري ع الاوضه ،، اانسي انا مالي ياختي
بضيق ،، اه يا ولاد المسقعه ماشي
حبيبه من الاوضه ،، سمعاكي يا حيوانه
،، مش عارفه انا ايه العيله دي ولا التعبانه اللي المفروض تنام اربعه وعشرين ساعة بتسمع دبة النمله
كل الناس لما بتتعب بتتهد الا حبيبه بتزيد قوه وجبروت
وهوب ابو توكه كان مسلم ع قفاها
حبيبه من وراها ،، عشان تحترمي نفسك يا حيوانه يلا امسحي الترابيزه وخشي نامي جنب حور
،، ملقتش انا بتزيد جبروت محدش صدقني
،، هاا اجيلك تاني
،، لا يا حبيبتي خليكي مرتاحه انا هزفه بترودي ع واحده مهزقه
،، ايوا عندك حق
طب يلا يا مهزقه خشي نامي
لما رفيده الترابيزه ودخلت رمت نفسها ع السرير جنب حور
،، براحه ع السرير الله يخربيتك
بتمثيل الغضب ،، بقولك ايه متتكلميش عشان اقسم بالله ما نقصاكي
سكتت شويه وبعدها حور
للللللللللا للللللللللا للللللللللا للللللللللا
بيعاملني بطيبه وإحساس يدلعني قدام الناس
بيعرف اني رومنسيه بيلعب ع الوتر الحساس
بيعاملني بطيبه وإحساس يدلعني قدام الناس
بيعرف اني رومنسيه بيلعب ع الوتر الحساس
لما يتكلم يجن جنوني انا يجن جنوني
يتغير شكلي انا موضموني
انا لا ومضموني
سيطر واتمكن من جلبي
سيطر واتمكن من جلبي
يسري في دمي والانفاس
يسري في دمي والانفااااس
بيعاملني بطيبه وإحساس يدلعني قدام الناس
دا بيعرف اني رومنسياااه بيلعب ع الوتر الحساس
غنت حور الاغنيه دي وكان صوتها حلو اوي
ورفيده عارفه حور لما بتبقى بتغني حاجه بتحصل معاها صوتها بيبقى احلى خاصه انها غنت اغنيه رومانسيه
ودا بالنسبه لرفيده شيئ لا يسكت عنه
،، الله الللللله يا فنانه
قري واعترفي
،، ههه اقر واعترف ع ايه
،، حبتيه صح
بتهرب ،، حبيته ايه يا بنتي انا معرفش حاجه عنه
،، ياسلام طب وعرفتي ازاي اني بتكلم عليه
،، طريقه كلامك واضحه وبعدين اتخمدي بكره يوم كلو مذاكره
،، حور احكيلي مش انا رفيده صحبتك اللي يتحملها اصغر الصغائر في حياتك
،، انا مش عارفه يا رفيده حاسه اني حبيتو في نفس الوقت مش متاكده من حبي ليه وخايفه يكون مش بيبدلني نفس الشعور خاصه انو قالي قبلك كدا انتي زي اختي
وانتي عارفه اني عمري محبيت قبل كدا فمش عارفه احدد مشاعري
،، اكيد يعني قالك انتي زي اختي مش هيقولك انتي زي مراتي يعني وبعدين احكيلي بتحسي بايه وانا اقولك بتحبي ولا لا
نظرت حور للفراغ
،،من ساعة ما شوفتو وحالي اتشقلب بيجي قدام خيالي كتير مش عارفه ابطل تفكير في حاسه اني عايزه اشوف كل يوم وكل ساعه وكل دقيقه
حياه بيدعمني لما شوفتو وبصيت في عنيه حسيت بحضن ودفا وامان محستش بيه من ساعة ما بابا اتوفى
بمجرد ما ببص لعينيه بحس باماان مكنتش بشوفو غير في حضن بابا
بحس انو مبيبصش لحد غيري البصه دي
لما جت البت مرنا المسلوعه دي وشوفتها كل شويه تتشعلق في دراعه حسيت اني عايزه اجبها من شعرها وادخل انا في حضنه واقوله المكان دا بتاعي وع مقاسي ميجيش ع حد غيري وزاد الشعور في قلبي النهارده لما جبلي حقي قدام الكل وانا عارفه انو لولا الملامه كان جابها من شعرها
،، اللللله بجد الكلام حلو اوي ياحور
وبذمتك بعد كل اللي حكتيه دا وشكه انك بتحبيه ولا لا
وبعدين عايزه اعرف ايه اللي حصل النهارده
،، بصي يا ستي
وبدأت تحميلها ع اللي حصل من اول ما دخلت مرنا وفارس المحل لحد ماخرجت منه بعصبيه
في نفس الوقت كان قاعد فارس بيفكر فيها ومش عارف ينام
،، وبعدييين بقى في قلة النوم دي
هوا الحب بيخلي الواحد ميعرفش ينام ولا ايه
ااااه ع الحب أما افتح فيس شويه
فتح مبايله وشغل الفيس بمجرد ما فتحه لقى صورتها واسمها
أتردد انو يبعتلها طلب صداقه
بعدها راح بعت وقعد يستنها تقبل وهوا ماسك الفون بمجرد أن عده دقيقه
،، ايه دا دي مقبلتش
واتردد في أنه يلغي الطلب
أما عند حور فكانت قاعده بتحكي لرفيده ع اللي حصل
رفيده ،، بس جدعه مسبتيش حقك
وهوا جدع بردو زي ما قلت منك قدام الناس بعد ما اخدتي حقك جبهولك هوا اكتر
زن فون حور بوصول اشعار جديد
حور وهيا بتمسك الفون
،، طب نامي يلا عشان عايزين نصحى بدري عشان نذاكر
،، اوك
وفردت رفيده ضهرها
وبعدها قامت ع صرخت حور
حور ،، اععععععععع
رفيده ،، الله يسرعك يا شيخه
،، بعتلي طلب صداقه يا فوفا بعتلي طلب صداقه لولي
اقبل اقبل ولا لا اتقل شويه ولا اقبل انا بقول اتقل عليه شويه
بعد ان انتهت من الكلمه راحت داست ع قبول
بغمزه ،، اتقل شويه ها لا تقيله يابت
عند فارس بعد مرور ٣دقايق راح رمى الفون جنبه بديق
وفجأه وصلو اشعار مسك الفون بلهفه
وهوب كان فارس عمال يتنطط ع السرير قبلت قبلت
ومسك المخده و حطها ع بقو وصوت
مش عارفه انا العيله بنت المجانين دي ????
بعدها بعتلها
،، ازيك يا حور
،، الحمد لله كويسه انت عامل ايه
،، كويس الحمد لله اتمنى تكوني مش زعلانه من اللي حصل
،، دايما يارب لا والله خلاص مش زعلانه
،، سهرانه ليه لحد دلوقتي
،، مش عارفه انام
،، ليه
،، بفكر
خاف فارس تكون بتفكر في حد غيره
،، في مين
،، في حد كدا
،، ايوا مين بتحبي ؟
،، حاجه زي كدا
،، مين يا حور
،، الله واحد وخلاص
حزن فارس
،، ماشي يا حور تصبحي على خير
رفيده لحور ،، يابارده
،، الله هوا ادايق ليه
،، هتلاقي فكر انك بتحبي حد تاني
بلهفه بعتتلو ،، ع فكره انا بهزر انا قلقانه شويه من الامتحنات بس عشان هتبدأ بكره
هدي فارس ،، لا متقلقيش انتي مشاء الله عليكي متفوقه وانا واثق فيكي وان شاء تتخرجي بامتياز
،، يارب
،، طب يلا نامي عشان تصحي بدري تذاكري
،، تصبح على جنه
فارس في نفسه ،، وانتي جنتي
بعتلها ،، وانتي من اهل الجنه
،، سلام
،، سلام
حور ،، اععععععع
رفيده ،، نامي يا بنت الهبله عندنا امتحانات مش وقت حب
حور وهيا بتنام ،، بحبك
في نفس الوقت فارس اخد نفس الوضعية اللي هيا اخدتها
،، بحبك
محدش يستغرب يا جماعه هوا المخرج عايز كده ????
في الوقت دا كانت مرنا رايحه جايه في الاوضه
،، بقى انا فارس يكلمني كدا عشان مين عشان دي ماشي
يانا يانتي ياحور أما عرفتك تعيش على قدك بعد كدا مبقاش انا
وبعدها طلعت فونها وعملت مكالمه
ياترى مرنا كلمت مين
رواية حور الفارس الفصل السادس
رواية حور الفارس الحلقة السادسة بقلم زهره الحياة
مرنا ،، الو
،، ايه يا ميمو رنه متأخر كدا ليه
،، مامي حصل ……..
وحكتلها مرنا من اول ما راح فارس يجيب حور من ورفيده من الكليه لحد
الكلام اللي قالو ليها في العربيه
،، اممم بقى انا بعتاكي عشان ترجعيلي متجوزاه رايحه تقوليلي بيحب
مانا قعدت اقولك خليكي جنبه انزليلو كل شويه لا ازاي لا يا مامي هغيب عليه عشان اوحشو
،، مش وقتو يا مامي الكلام دا هتقعدي تأنبيني لحد ملاقيه متجوزها وقرب يخلف
،، يابت قولتلك ادلعي عليه لحد ماتوقعي
،، اكتر من كدا ايه بس دا جبله
،، ازاي يعني دا ولا متجوز ولا اي حاجه يعني المفروض يضعف وانتي جميله يعني تقدري توقعي بس ادلعي عليه انتي روحيلو المستشفى ادخلي أوضته وانتي لابسه قم*يص حلو كدا حاولي تغري بحجة اعملك شاي اعملك قهوة شيفاك مرهق عايز حاجه اعملها لك
كدا يعني هوا انا هعلمك
،، خلاص يا ماما هعمل كل اللي قولتي عليه بس يارب يحس
ويوم الجمعه بالليل .خل فارس مش شايف قدامه من كتر التعب ورمى نفسه ع الكنبه ووراه علي واحمد ومحمد واترمو هما كمان جنبه
احمد ،، اااااه كان يوم متعب اوي يا جدع دا ايه اليوم دا
فارس ،، انا خلاص مش حاسس بجسمي
علي ،، بجد كان يوم صعب
وفاء الحمد لله على سلامتكم ،، احضر لكم العشاء
احمد ،، اه وحيات امك اشيخه انا ميت من الجوع
علي ،، وانا
فارس ،، طب اطلع انا اخد شاور على ما تحضروا الاكل
احمد وعلي ،، واحنا كمان
والكل طلع ع غرفته ياخد دوش ويغير
عند فارس خرج من الحمام بعد ما اخد دش وكان لافف فوطه حلوين وسطه وفايدو فوطه بينشف بيها شعره
وفجأه لقى حد بيحضن من ظهره
لف بكل غضب ،، انتي بتعملي ايه هنا
اتصدم لما شافها لابسه قمي*ص نوم لونه بيج قصير جدا كاشف جس*مها كلو يعتبر
قربت منو بكل حب وهيا بتتمايل وبتحاول تغريه وقربت منو
ومشت ايديها ع صد*ره
وهيا بتقول ،، وحشتني اوي يا فارس انت ليه مش مقدر حبي ليك
فارس من الصدمه مش قادر يتحرك
وهيا استغلت الفرصه ورفعت نفسها عشان توصل لمستواه
ولسه هت*
راح زقها بكل قوته لحد ما وقعت ع الأرض بكل قوه
وقرب منها بكل غضب وعيونه حمرا ومسكها من شعرها بقوه
،، عليا النعمه من نعمة ربي لو حاولتي تقربي مني تاني لكون قاتلك
وشد على شعرها اكتر
،، انتي فاااااهمه
بوجع ،، اه اه فاهمه سيب شعري
وقال بكل غضب وصوتو عالي
،، يلا اطلعي برررراا
خرجت مرنا بسرعه وبكل خوف
دخلت غرفتها وقعدت ع السرير بكل وجع
،، اااه كل دا عشان بحبك يا فارس
بس اتقلي عليا يا ست حور عيار تقل معايا اوي اللي طلعوا عليا هطلعو عليكي اضعافه
عشان تعرفي ازاي تبصي لحبيبي تاني
أما عند فارس دخل يا خد شاور تاني بكل قرف
وهوا تحت الدش عمال يكب مايه كتير بيحاول يشيل بصمتها من عليه
وهوا حاسس بتقظظ وقرفان من نفسه
خرج بعدها والباب خبط
فتح فارس الباب وهوا بيبص مش لاقي حد لسه كان هيقفل الباب لقى اللي بيزقه
فادي ،، جرى ايه ياعم للدرجادي مش شايفني
،، لا يا ٩سم انت اللي مش باين من الأرض
،، انا اللي ٩سم بردو ولا انت اللي عامل شبه عمود النور
فارس اتصدم من لامضته ،، انا عامل شبه عمود النور يا حيوان طب تعالى
وقعدو يهزرو مع بعض ويزغزغ فيه
وبعدها قعد جنبه بتعب ،، اه يخربيتك تعبتني اوعى يلا وانت واخد السرير لوحد كدا اوعى
ومسك الفون وفتح على الشات بتاعهم ،،
الجميل بيعمل ايه
دقيقتين وحور ردت
،، بذاكر انا خايفه اوي يا فارس
،، خايفه من ايه بس انتي المفروض تذاكري بكل حب بما انها اخر سنه ليكي
،، انا كدا كل سنه ببقى قاعده ع المذاكرة وانا عماله الاكل اللي في البيت كله
وقبل ما اروح الامتحان الصبح بقعد اعيط كتير اوي
،، طب ايه رايك اعدي عليكي اوصلك بالمره وانا رايح الشغل
،، طب ثواني اسأل ماما
راحت سالت حبيبه ووافقت
،، تمام ماما موافقه
بس انا عندي شرط
،، شرط ????
،، هوا مش شرط اوي يعني هوا طلب
بص انا متعوده اول ما ابدأ امتحانات بروح انا ورفيده ناكل مع بعض قبل الامتحان
،، اه وبعدين ????
،، ف بما أن الحيوانيه كسرت قاعدة السنجله جنتله وراحت ارتبطت وسبتني الحيوانه
وخطشيبها هيعدي عليها يوصلها هوا
فانا مش معايا حد ياكلني
وبما انك اتبرعت توصلني فأنت هتلبس موضوع الفطار دا
،، ههههه ????ماشي يا ستي عليا انا الفطار
،، بس خليك عامل حسابك على ميايه كدا ولا حاجه عشان انا نفسي مفتوحه اليومين دول
،، ع الأساس انك نفسك بتتسد يعني ????
،، قصدك ايه قصدك أننا مفجوعه وبكرش وباكل كتير
،، انا قولت كدا
،، اه انت قولت
،، والله انتي اللي قولتي
،، ولاا بقلك ايه انا متدايقه من الامتحنات متخلينيش اطلع اللي عليك
،، بعيداً عن ولاا اللي لوكنتي واقفه قدامي كنت عرفتك انا ولا ازاي بس يلا روحي ذاكري شويه
عشان تنامي وتقديري تصحي الصبح
،، حاتشر
،، ????????يلا وقبل ما تنامي ابعتيلي رساله قبلها
،، حاتشر
،، وذاكري كويس
،، خلاص يا خويا هوا عشان بقلك حاضر هتستغلها فرصه دا انا امي عمرها ما سمعتها مني
،، طب يلا يامو لسان طويل ذاكري ????
،، اوك يلا سلام عيل رغاي اوي
،، سلام ????????
قفل الفون وبص قدامو بسرحان وحب
فادي بشقاوه ،، ياعيني ع الحب
فارس بخضه ،، يخربيتك انا نسيتك
،، ااه مستني ايه من واحد بيكلم المزه
،، ولا انت بتجيب الكلام دا منين
،، من عند بتاع الكلام ياخويا
،، عارف لولا أننا عمك وانت ابن اخويا مش عارف كنت هعملك فيك ايه
،، هتعمل ايه ياعم انت بوق اصلا
بصدمه ،، بوق لاا دا انت زودتها اوي تعالالي ونزل في زغزغه وعض
وصوتهم كان عالي اوي ابتسمت وفاء وهيا بتقرب من الاوضه وخبطط
وفاء بابتسامه ،، الاكل جاهز
فادي بطل شقاوه يلا وتعالى كل
،، هوا انا اتكلمت دانتو ناس ظلمه هوا اللي قاعد يحبلي في التلفون
اتصدم وحط ايدو ع بقو ،، الله يحرقك يابن ال
احم ازيك الوفاء عامله ايه
بخبث ،، كويسه يا اخويا يلا سيبك من الحب وتعالى عشان تتعشا
،، عاجبك كدا ياض انت
،، انت مرشتنيش عشان اسكت
،، مادي حقير
،، طالعلك يا حبيبي
،، اه يابن ال
وطلع يجري ورا في الڤيلا كلها
محمد ،، ايه هتقعدو تلعبو مش هتيجي تتعشو
ساميه ،، مش ناوي تكبر وتعقل يا فارس عامل عقلك بعل العيل الصغير دا
فارس وهوا موسكو من قفاه ورافعو ،، وهوا دا عيل صغير دا
دا اكبر مني ومنك عقلا وتفكيرا وألفاظ
فادي ،، ليه ياخويا هوا انا شبهك وقاعد بحب في التلفون
اتصدم فارس وحط ايدو ع بقو
،، ههه بيهزر يا جماعه بيهزر
،، لا مش …
وحط فارس ايدو ع بقو
،، اسكت يا حيوان وهديك اللي انت عايزه
،، بجد
،، اه بس اسكت
،، انت كداب وانا هقول
،، طب عايز ايه وتسكت
،، هات متين واسكت
،، متين هتعمل بيهم ايه
،، عايز اجيب هديه للبت بتاعتي
،، البت بتاعتك لا دانت يتخاف منك بقى عالعموم امسك بس لو عرفت انك اتكلمت هزعلك فاهم
،، عيب عليك
محمد ،، هتفضلو تتودودو كدا كتير
،، احم احنا جايين انا اهو
وشد فادي من قفاه
،، يلا يا شبر ونص
بعد ماخلص فارس عشا
،، انا طالع عن اذنكم
وطلع
محمد بهمس سمعو هما بس
،، فادي تعالى
وهوا حاطط ايدو في جيبو بغرور
،، ارغي
اتصدم منو وقعدو يضحكو
وفاء بغضب ،، فادي احترم نفسك وانت بتكلم جدك عيب
شورلها محمد بمعنى أنها تسكت
،، قولي فارس كان بيكلم مين
،، عاوزني افتن
،، هديك ميت جنيه
،، لا هوا عطاني متين عشان اسكت
،، خلاص هديك متين
،، خمسميت جنيه واي حاجه هعرفها هاجي اقولهاكم
،، وانا موافق قول
،، لا انت عايز تنصب عليا هات الاول
عطالة محمد الفلوس
،، ها قول
،، هوا كان بيتكلم ع المسنجر عارف حور البت المزه ام عنين زيتي وشعر اسود طويل صاحبت رفيده خطيبت الراجل دا
وشاور ع احمد
بصدمه ،، الراجل دا اجدعان انتو جايبين الواد دا منين
،، هش لما الكبار يتكلمون نقعد ساكت
الكل اتصدم من لمضته وسكتو
محمد ،، اه عارف حور مالها
،، هيا دي انا شوفت صورتها
،، امم ومشوفتش كانو بيقولوا ايه
،، لا دي ليها حسبه تانيه خالص
احمد ،، يابن ال صايع
هديك ميه تاني بس انطق
مدلو فادي ايدو
،، الفلوس الاول
عطالة ميت جنيه بكل غيظ
،، ها
فادي بكذب ،، عمال يقولها انا بحبك من ساعة ما شوفتك مش عارف عملتي ايه في قلبي
والكلام دا
الكل اتصدم
محمد ،، طب هيا قالتلو ايه
،، قالتلو مينفعش تقولي كدا ولو بتحبني بجد تعالى اتقدملي وشغل البنات اللي انت عارفو دا
محمد بص ل احمد ،، هوا انت عارفو
،، والله ما اعرف ايه شغل البنات دا
،، لا دا لما تكبر هتعرفو
محمد ،، اه يابن ال دا عيل دا
علي ،، جماعه انا مش مرتاح للواد دا وحاسه بيحور اقسم بالله ابني وانا عرفاه
بصلها فادي بغرور وسبها ومشي
،، شوف الولا بيبصلي ازاي
ضحك الكل عليه
وكل واحد راح ع غرفته
عند فارس اللي كان قاعد بيتصفح ع فيس بوك لقى رساله منها
،، فارس انا هنام اهو خلاص
،، ماشي تصبحي عخير ذاكرتي كويس
،، اه خايفه انسى كل حاجه ????
،، انتي عملتي اللي عليكي والباقي سيبي ع ربنا
،، بص والله العظيم لو ماكلتينيش يافارس هخش الامتحان بدعي عليك
،، هههه دايماً همك ع بطنك كدا
لا يا ستي متقلقيش هاكلك كل اللي في المطعم عشان تخشي نفسك مفتوحه للامتحان
،، ايوا هوا دا الكلام
يلا بقى تصبح عخير
فارس من جواه ،، وانتي من اهلي
،، وانتي من اهل الخير سلام
،، سلام
فارس حط التلفون ع صدره بحب
،، بتمنى اليوم اللي تكوني في ع زمتي وفي حضني
ونام
وحور اول ما قفلت راحت في النوم ع طول
أما عند أحمد اللي كان نايم ع السرير وكان لابس بنطلون بيتي وكان عاري الصدر
وبيكلم رفيده في الفون
،، لا يا حبيبي متخافيش أن شاء الله بكره هيعدي ع خير
وانا واثق فيكي انك هترفعي راسي بشهدتك ؟
رفيده بتوهان ،، انت قولت حبيبتك ولا انا سمعت غلط
بحب ،، مش عارف امتى وازاي بس حبيتك عيونك سرحتني يا رفيده اول ما شوفتك وقعت في حبك
طب اقولك ع حاجه
انا اتفجأت في نفس اليوم اللي جيت اتقدملك في ببابا بيقولي اني هروح اتقدم لوحده
ادايقت بابا طول عمره بيغصبنا ع كل حاجه غصبنا أن إحنا ندخل طب في حجات كتير بابا ظلمنا فيها بس متوقعتش أنها توصل لدرجة انو يجوزنا غصب
هوا عمل كدا مع علي بس علي بيوافق ع طول ع كلام بابا من غير اعتراض بيقول كدا أو كدا هعمل الحاجه الى قالي عليها فلزمته ايه العناد
وكنت مدايق اوي وكرهتك من قبل ما اشوفك
بس بجد اول ما رفعت راسي ليكي وبصتلك تهت في عيونك
ومتخيلتش واحده غيرك تكون ع زمتي من بعدها
،، وانا كمان حبيتك اوي يا احمد انا كنت رافضه فكرت الجواز واني لازم الاول اشتغل وأثبت نفسي
بس لما شوفتك نسيت كل دا
،، مستني اليوم اللي اصحى في الاقيكي في حضني واقولك صباح الخير يا ام عيالي
،، هههه ام عيالي مره واحده
،، بحبك
،، بس والله عشان حاسه اني هعيط
،، ههه خلاص بقى لما تخلصي امتحانات عشان تروحي بكره فايقه
رفيدتي عايزين نتجدعن عشان انا مش عايز الفرح يتأجل
،، لا تقلق عيب عليك احنا رجاله أوي أوي
،، هههه ماشي ياستي
بقلك
،، نعم
،، هقولك ع حاجه بس دا سر بيني وبينك
،، قول يا حبيبي
،، هيا احم هيا حور بتحب حد
،، بصراحه بصراحه اه
بحزن ع اخوه ،، يا خساره
،، ليه
،، فارس باين عليه بيحبها اوي
بعفويه ،، ايوا مهيا كمان بتحبه
بفرحه ،، كنت مفكر بتقولي ع حد تاني
،، احيه ايه اللي انا قولت دا دي حور هتعمل مني بطاطس شيبسي
،، هههه لا ياستي احنا قولنا أننا هنخليه سر
،، اشطى يا زميلي بقلك
،، انتي بعد يا زميلي دي متتكلميش تاني
،، ههه اعمل بقى انا والله كنت رقيقه اوي بس البت حور نقحت عليا
،، نقحت ههههه لا والنبي متقعديش مع حور كتير
،، ولا انت بتعصيني ع صحبتي ولا ايه
،، ههه ولا
ايه يا قلبي كنتي عايزه تقولي اي
،، اه اعمل حسابك هتفط ني انا متعوده انا والبت حور ناخد بعض ايام الامتحنات قبل اللجنه نفطر بعدها نروح الامتحان
بس انا بعتها عشانك
وهيا قعدت تشتمي وتقولي هيا دي الصحاب بتبعيني عشان سي احمد بتاعك
طب طظ فيكو انتو الاتنين وانتي الخسرانه
ع راي المثل عاشر الف عدو ولا تعاشر حبيب واحد
اتفو على دي صحبيه بتبعيني من اول واد يتقدملك مش احنا اتعاهدنا على أن السنجله جنتله بتخلفي الوعد انتي في الاخر
بصي يا فريده من غير تفكير ولا ثانيه واحده
انتي واحده كلبه ومتستهليش حبي
والآن بقولها وانا بكامل قويا العقليه انا هقطع علاقتي بيكي لمدة أربع ساعات عشان عندنا بكرة امتحان الله يحرقك هنسقط
انفجر احمد في الضحك
،،حور دي مشكله
،، اه
واكملت بحزن ،، خساره اللي بيحصل فيها شافت كتير اوي حياتها
،، ليه يا رفيده باين عليها مرحه اوي
،، التعب مبيسبش حتى اللي قلبو ابيض ونضيف
حور شافت كتير اوي في حياتها يا احمد
ومع ذالك صابرة عندها صبر رهيب تبقى من جواها نفسها تعيط اوي وتشوفها ولا كأنها عمرها شافت تعب وتضحك وتهزر وهيا من جوا كائن ضعيف
بجد فارس لو بيحبها المفروض يمسك فيها بايدو وسنانو
حور متتعوضش
،، أن شاء الله فارس هيكون ليها العوض
وهوا كمان شاف بهدله من بابا كتير اكتر واحد بابا كان بيغصبو ع كل حاجه
لانو لو مش عجباه حاجه ليقف قدامو وبيقول لا
فبابا جاي عليه لانو شايف انو بيعصبه
،، ربنا يجعلهم عوض لبعض
،، ماشي يا حبي يالا روحي نامي عشان هتصحي بدري
،، تصبح ع خير ياروحي
،، وانتي من اهلي
،، ايو بقى ع كلامك
،، ههه انا كدا متكلمتش
،، كل دا كلام ومتكلمتش
خلاص بقى
،، سلام يا حبي الاول والاخير
،، مع السلامه
في الصباح
ياترى ايه اللي هيحصل
رواية حور الفارس الفصل السابع
رواية حور الفارس الحلقة السابعة بقلم زهره الحياة
في الصباح تشرق شمس يوم جديد ع ابطالنا
الاول عند فارس
صحى فارس من النوم بكل نشاط بمجرد أن المنبه رن
وهوا متشوق انو يشوفها
قام اخد شاور ولبس بنطلون جينز عليه تيشرت ابيض في كلام مكتوب من نفس لون البنطلون
وشرح شعره واللي بيبقى نازل منو خصل على جبهته من الجنب ولبس كوتشي لونه ابيض ولبس نضارته الشمسيه
الواد كان شكلو مز اوي الصراحه ????
المهم نزل اخد عربيته واتجه نحو منزل حور
عند بطلتنا القمر بقى لبست تيشرت اسود بنص كم عليه بنطلون زيتي نفس درجة لون عيونها وحلق نفس لون البنطلون وسابة العنان لشعرها ولبست كوتشي لونو اسود مرسوم عليه بيج من الجنب ولبست نضاره شمسيه لونها بيج وشنطه بيج
كان شكلها يخطف القلب كانت قمر اوي
فارس وصل لتحت بتها وقعد يزمرلها
بصت ليه من البلكونه ثواني نازله اهو وحطط روج رقيق زادها جمال عن جمالها ودعت حبيبه ونزلت
سند فارس بضهره ع العربيه واستناها كان شكلو يخطف النظر عشان كان واقف بطريقة جذابه
وهوا مش ناقص جذبان الله يخربيت جماله ????
نزلت حور وبمجرد أن شافها فارس اتصدم اد ايه جميله كل مره بيشوفها احلى من المره اللي قبلها
شايفها وهيا نازله ع السلم بتتنطط شبه الاطفال وشعرها اللي عمال يطير لورا
فارس في نفسه
،،كل ما أحلم به هو القرب منك البقاء معك كل أيام حياتي، لأنك مصدر أماني الوحيد.لقد عرفت معنى الحب منذ أن رأيتكوالقرب منك كافي لجعلي راضٍ فأنت الحلم الذي أرغب في تحقيقه طوال الوقت.
،، صباحووو
بتوهان ،، صباح القمر على عيونك
بكسوف ،، هتاكلني ايه بقى
،، هاكلك ياستي اللي
مكملش واتصدم وقال بغضب
،، ايه دا ياحور
،، ايه في ايه في حاجه ورايا
،، لفي كدا ا
لفت حور باستغراب ،، في ايه
بغضب ،، ايه يا هانم اللي انتي لبساه دا
،، ايه وحش
،، زي الزفت طبعا
،، لا والله جميل شيل بس انت النضاره دي عشان تشوف كويس
شالت النضاره حور من على عينه ولقتها حمره اووي اتخضت وراحت حطتها تاني
،، لا خليك لابسه كدا شكلك احلى
،، حور متعصبنيش عليكي
،، في ايه يا فارس انت متعصب كدا ليه وبعدين اللبس جميل اوي ع فكره ولايق مع لون عيوني
وهوا مركز مع عنيه بكل غضب ،، حور البنطلون ديق اوي يا استاذه مفصل جسمك
حور باحراج ،، عادي يا فارس انا مش محجبه ادعيلي ربنا يهديني
وهوا بيحاول يتملك أعصابه ،، اركبي
ركبوا وفضل فارس واقف باصص للطريق ومحركش العربيه
،، طب ايه هتفضل واقف كدا كتير
مردش فارس عليها
حور مسكت دراعه وهزتو ،، فارس
لف ليها فارس وقرب منها و….
حور وشها احمر اوي ،، ايه اللي انت عملتو دا
فارس بكل غضب وهوا مش عارف يتملك أعصابه حرك العربيه ومشي
حور ببكاء ،، فارس نزلني
فارس ،، لا رد
حور بانفعال ،، فارس
بصلها فارس ووقف العربيه
،، افتح الباب
،، لا
،، انت عبيط انت مش فاهم انت عملت ايه
باستعباط ،، عملت ايه
،، يا سلام فارس انا مبهزرش ازاي تعمل كدا
،، بصي بقى انا هتكلم وانتي هتسمعيني تمام من غير ولا رد
،، حور انا
انا
انا بحبك مش عارف امتى وازاي بس حبيتك بجد مش بلعب بيكي
اللي انا عملتو دا عارف انو غلط ومش هيتكرر بس بس انا غرت عليكي غرت عليكي
كون أن ممكن حد يشوفك كدا البنطلون سنه ويتفرتك ديق عليكي اوي وانا لوحد بصلك هنهيه
،، بس مينفعش اللي انت عملتو
،، غصب عني كنت بحاول اهدي نفسي بس انتي عصبتيني صدقيني مش هيتكرر تاني
بس ايه
بكسوف ،، ايه
،، بحبك
،، شكرا
بقرف ،، شكرا ….. جتك القرف سديتي نفسي قال شكرا
هنا بحبك … شكرا
حور قعدت تضحك عليه وهوا كل شويه يبصلها مستني منها اي كلمه ملقتش حاجه
وهيا كل مايبصلها تبعد عينيها وتبتسم
وصلو المطعم نزل فارس ولف يفتحلها
انزلي يا حور هانم
،، مرسي مرسي
ومشيت قدامو
بغضب شديد وهمس لها
،، ميتين ام البنطلون ابن ال ***لو اتلبس تاني هزعلك
حور بضحك هزت راسها
وهما دخلين رحبو بيهم والويتر نورتنا يا يا فارس باشا تحب تتطلب ايه
،، شوفي المنيو يا حور
،، اممم انا عايزه فول وفلال وبتنجان وفلفل مقليين وبطاطس محمره
وايه تاني ايه تاني اه شاي بلبن وجبنه
فارس بصص على حركتها العفويه وبيضحك عليها
،، اجيب اي تاني يا فارس
،، يابنتي انتي طلبتي المنيو كلو عايزه ايه تاني
بتكشير ،، أننا قولتلي هتاكلني مليش فيه
بصت للويتر ،، بس كدا شوفو هوا عايز ايه بقى
بصدمه ،، اهو انتي طالبه كل دا ليكي لوحدك
،، امال انت مفكرني طلبتلك ولا ايه
دا دول يادوب يسدو جوعي على مادخل الامتحان ولما اطلع ابقى أفطر بجد بقى عشان دلوقتي خايفه ومليش نفس خالص
،، لا خالص ملكيش نفس صح
،، اممم
الويتر بضحك ،، ربنا يخليهالك يارب يافارس بيه
تطلب ايه حضرتك
،، انا عايز قهوه بس
،، لا مينفعش تاكل قهوه ع الريق لازم تفطر بصت للويتر هاتلو شبهي وبعدين القهوه
،، حاضر يافندم اي أوامر تانيه
،، اه اوعى تنسى المخلل
المخلل يبقى جزر وبتنجان ماشي
،، حاضر
كان لسه هيمشي
،، و اه الفول يبقى بالخلطه ها
،، تحت امرك
قعد يبصلها بضحك
،، متبصليش كدا انا مش مفجوعه زي ما هما بيقولوا والله
،، لا خالص اه منا عارف
،، ايه دا انت مش مصدقني
،، لا مصدقك
،، لا شكلك مش مصدقني
،، يابنتي والله مصدقك
استغفر الله العظيم يا رب
،، سمعت ع فكره بس مش هرد عليك
،، حور
،، امم
،، انتي موافقه ع حبي ليكي ولا لا
،، احم بص يا فارس انا مش هقدر اقولك غير اني بيت اهلي مفتوح ليك فاي وقت
زاد اعجاب فارس لحور
،، وانا اقسم بالله نخلص من امتحناتك وفرح احمد وفريده وهتلاقيني في بيتك بطلب ايد البنت الوحيده اللي قلبي دق ليها البنت الاولى اللي دخلت قلبي ومش هتطلع منو ومحدش هيشاركها فيه
حور وشها احمر بكسوف
ومصدقت الاكل جيه نجده ليها
،، هيييييهالاكل جيه
ضحك فارس عليها وبدأو في الاكل
فارس ،، انا اول مره اكل الاكل دا بجد طعمه لذيذ
،، ياعين امك يا حبيبي هوا انت بيعملوا معاك زيي ومش بياكلوك وبياكلو الاكل منك وبيعذبوك وينيموك في أوضاع الفران كل متقول انا جعان
معلش يا حبيبي كل
،، ههههه يخرب عقلك قال يعني انتي بيحرموكي من الاكل وبينيموكي اوضت الفران
دا انتي سمعتك سبقاكي يابت
،، يعم اللي قالك الكلام دا كداب دا انا كيوت والله
،، اه منا شايف
،، امم
،، يابنتي انا قصدي باكل حجات تانيه يعني بفطر جبنه وزيتون
وساعات كيك
وساعات بحب اكل كورن فليكس مع فادي
،، ايه يابني الادويه اللي انت بتقول عليها دي انا مخدتهاش في الكليه الصراحه
ضحك فارس عليها بشده
،، ااااااه
،، في ايه
،، وانا عماله اقول ناسيه ايه
،، في ايه
،، نسيت البيض
،، بيض
بيض ايه الله يحرقك ع الصبح كل دا عشان ناسيه البيض
اسلوقلها ٣بيضات يابني
الويتر وهوا فطسان ضحك ،، تحت امرك يا فارس بيه
،، استنا
تلاته ولا تأكلي اكتر عشان متقوليش مجوعني
،، لا تلاته كفايه عشان الرجيم ميبوظش
،، اععععع أشد في شهري يا ناس هتشليني
ضحكتي الناس علينا
ايه ياعم متصحك كدا محدش واخد منها حاجه
عند أحمد وفريده نزلت رفيده كانت لابسه بنطلون جينز واسع عليه تيشرت بينك وعملت شعرها كحكه ونزلت منها خصلات ولبست حلق ابيض وهيلز بيضا وحطط روج بني
ونزلت لاحمد اللي كان اخد نفس الوضعية اللي كان فارس اخدها ع عربيته
وصفر ،، ايه يا مزه كل دا تأخير
،، سوري ياحبيبي كنت بلبس الهيلز ومسك ايديها وبسها
قمر
وأكمل بضيق ،، ايه دا
باستغراب ،، ايه
،، اركبي كدا
وركبوا
،، اهو في ايه بقى
،، امسحي اللي في بقك دا
،، انت كل دا عشان كدا
،، امسحي
،، ايه يا احمد مالو الروج
،، امسحي عشان مزعلكيش
،، تزعلني طب زعلني وانا مش مسحاه
،، يابنت الحلال اتقي شري
بعد ،، لا
ومره واحده قرب منها وو…….
بصدمه ،، ايه اللي انت عملتو دا
ببرود ،، مسحتهولك بطريقتي واهو بدل ماكان روج بقى دم امسحي الدم اللي على بقك دا
،، ليه كدا يا احمد يا عني لما بابا يشوفني دلوقتي ويقولي ايه اللي عورك كدا اقولو ايه
،، قوليلي احمد با*سني عشان مرضتش امسح الروج وشوفيه هيقولك ايه
بغيظ ،، بارد
،، مش هرد عليكي عشان منكدش عليكي وانتي رايحه الامتحان
وصل فارس وأحمد حور ورفيده وراحو ع شغلهم
*تسريع للأحداث*
بعد كام يوم اخيرا خلصت الامتحنات
رفيده ،، دا انا هنام نوم
حور ،، دا انا هاكل اكل
الشباب وهما واقفين ع بوابة الكليه وكل واحد ساند ع عربيته
فارس ،، اخيرا بقى خلصت من كل شوية انا خايفه من الامتحان بكرة اكلني
احمد ،، دي كل شويه تقولي انا هشيل ملحق في ماده لحد ما تقريبا قالتلي ع كل المواد هتجيب فيها ملاحق
حور ،، ما خلاص بقى انتو هتعملو علينا حفله ولا ايه مش هتخرجونا
،، رفيده اه يلا
فارس ،، تعالو نركب عربيه واحده
احمد ،، اشطى ثواني هتصل ب عم فايز (السواق) ياخد عربيتي
بعد وقت ركبوا العربيه فارس وأحمد قدام وفريده وحور ورا
رفيده وحور شغلة اغنية انا خلاص بكره براءه
حور ،، هنام وهصحى ع رواقه
رفيده ،، من بكره همشي ف اي طريق
الاتنين ،، وبراحتي وبكل جرااأه
حور ،، ولا
فارس وأحمد ،، اييه
رفيده ،، طب ولا
الاتنين ،، اييه
كملو غنى وفرح
في المساء بعد ما كل واحد روح بيته
فارس وحور
فارس ،، مبصوته
،، جدا
،، هشوفك تاني
،، أن شاء الله اكيد
،، امتى يجي اليوم اللي تبقي في ع اسمي وابقى بشوفك كل يوم وكل ساعه وكل دقيقه
،، احم
خلاص بقى نبقى نتكلم بعدين عشان انا بجد جعانه نوم
،، ماشي يا حبيبي سلام
،، سلام ☺️
رفيده وأحمد
،، الشهاده هتطلع امتى بقى
،، ع الاسبوع الجاي أن شاء الله
،، ااااه متحمس نحدد الفرح انتي هتتخ حي من هنا وهنحددو ع طول
بكسوف ،، أن شاء الله يا حبيبي
،، عايز اشوفك في اسرع وقت
،، هنشوف بعض أن شاء الله
وهيا بتتاوب ،، انا عايزه انام بجد دلوقتي مش قادرة
،، ماشي ياحبيبي تصبحي ع خير
،، وانتي من اهلي
“بعد اسبوع ”
كان محمد عازم رياض وحنان ورفيده وحور وحبيبه على الغدا في يوم
كانو الشباب قاعدين مع البنات برا والكبار جوا بيتكلمو
علي احكيلنا عن حياتك يا حور
حور ،، مفيش حاجه احكيها يعني انا عندي ٢٤ سنه بابا اتوفى وانا عندي ١٥ سنه كنت متعلقه بي جدا
بس الحمد لله ع قضاؤه
ماما كانت حامل في الشهر الثامن في ريماس اختي وكانت تعبانه
اضريت انزل اشتغل عشان اصرف على امي والبيت ودراستي والنونو اللي جي بعد ما عمي هوا وابنة اكلو ورثنا ومرضوش يدونا فلوس نعيش منها
مكنش معانا غير الارض اللي بابا كان كاتبها باسم ماما عشان كدا مقدروش ياخدوها كانت ماما بتكلم المحصول وانا ابيعه في السوق وابقى قاعده فارشه في الأرض خضار وعماله اذاكر
المشكله انو عمي مش سايبنا في حالنا وعايز ياخد الأرض ويجوزني لابنه عشان عرف أن ماما كتبتها باسمي لما تميت ال ١٨ سنه
كنا عايشين في الريف
بس جينا هنا القاهره لما جبت الاولى ع الثانويه وعطوني منحه دراسيه لهنا ماما أجرت الأرض لناس بيزعرو ويحصودو واحنا بتاخد ربع المكسب واهو بيسد جنب شغلي
احمد ،، وابن عمك سابك
،، مكموش عارفين احنا فين فقعدو تلت سنين مبعروفش عنما حاجه لحد ما عرف مكانا وجالي زياد ابن عمي ومسكني من شعري وكان عايز ياخدني ع المأذون ويبقى عمي وكيلي بس ماما وقفت في وشهم ولما عليهم العماره وعملنا فيهم محضر عدم تعرض
،، بس من ساعتها مشوفتهمش بس سمعت من واحده صحبتي انو اتجوز بنت عمتو
كل دا كانت واقفه سمعاه العقربه وابتسمت بخبث
فارس نظر بحزن ع حال حبيبته ووعد نفسه انو بمجرد متتكتب على اسمه هيجبلها حقها من كل اللي اذاها ويعوضها
حور عشان تغطي على اللي حصل مسكت فونها وعملت نفسها مشغوله في
وفجأه
حور ،، اععععععععع الحقوووووونيييييي
ياترى ايه اللي حصل
رواية حور الفارس الفصل الثامن
رواية حور الفارس الحلقة الثامنة بقلم زهره الحياة
الكل بفزع ،، في ايه
حور بخوف ،، الشهاده طلعت
رفيده ،، اععععع طلعت دلوقتي ليه
احمد ،، مالهم ولاد المجانين دول كل دا عشان شهاده
فارس ،، طب اهدو كدا هجيب اللاب توب واجي عشان نطلعها
طلع فارس يجيب الاب توب ورفيده وحور قاعدين بقلق
والكل منتظر الشهاده
نزل فارس وهوا بيفتح الاب توب كل واحده تمليني الرقم القومي بتاعها
كلو البنات الارقام بكل خوف
محمد ،، اهدو يا بنات متقلقوش انتو عملتو اللي عليكو والباقي سيبو ع ربنا
فارس ،، مجموعك اهو يا رفيده
،، ها جبت تقدير ايه
،، جبتي تقدير جيد جداً
،، الكل زغرطلها وحضنتها حور الف مبروك يا حبيبتي
فارس مندمج مع اللاب توب
حور ،، طب وانا بتاعتي اتاخرت ليه
،، بتحمل اهدي متقلقيش
رفيده وهيا بطبطب على كتفها حور انتي اجتهدتي اكتر مني بكتير ف متخافيش متاكده انك هتجيبي أعلى تقدير في الكليه ودا هتتاكدي منو كمان كام دقيقه بس
،، فارس طلعت
،، عملت ايه
،، لا رد
حبيبه ،، ايه يافارس جابت مجموع وحش
ساميه ،، متخلص يابني متقلقناش
،، حور بصي احنا راضيين بقضاء ربنا وهوا تقديرك مش وحش ونجحتي يعني الحمد لله
ببكاء ،، كان نفسي اتخرج بتقدير كبير
عملت اللي عليا كل السنين اللي فاتت وكنت بجيب ممتاز وبتكرم من الدكاترة بتوعي
بس مش مهم الحمد لله جبت ايه ؟
فارس بحب ،، جبتي امتياز
من غير متاخد بالها ،، مش مهم الحمد لله
ايييييه
نزل احمد وعلي ضرب في فارس
والكل قعد يزغرط
،، منك لله يا فارس قطعتلي الخلف
بضحك ،، شطوره يا حور هتبقي احسن دكتورة في العالم
وقعدو يزغرطو ويرقصو ويشغلو اغاني
رفيده ،، ونجحنا نجحنا نجحنا
حور ،، سلملي بقى ع الكليه
وقعدو يضحكو وعملوا شربات وكان يوم حلو اوي
وقفت حور في النص وشغلت رفيده الاغنيه
،، ايه هو احنا خلاص اتخرجنا ولا ايييه
ست سنين واحنا متمرمطين
رفيده ،، اخييه
حور مسكت ايد حبيبه وبدأت ترقص بيها
،، دكتوريتو…… زغرطي ياما آناً بقيتو ٱِسْمَيْ فِيَّ البِطاقَة دوكتوريتو وَالدارِسَة خَلاص فنيتو
رفيده ،، خرجيتو ومن انهاردة انا خرجيتو ومن الفرحة انا بكيتو وجروبي هيوحشني يخربيتو
حور وفريده مسكو ايد بعض وقعدو يتنططو
،، نسيتو نسيتو كل اللي بنيتو واللي حلمتو واتمنيتو وعشت انا الحقيقة المرة الجريئة وعرفت ان اخري مستوى حكوميتو
رغم كل ده احنا شاكرين لكل دكاترتنا المحترمين وخلاص هنسيبكو احنا ماشين
لو نويتو تخشو الطب هاتو لطامة بالكهربا ربة وتكون فخامة ننسى شبابنا عشان كده كده هيضيع اخرنا على عريبة كبده هنبييييع
خرجيتو ومن انهاردة انا خرجيتو ومن الفرحة انا بكيتو وجروبي هيوحشني يخربيتو
وقعدو يصوتو ويتنططو
والكل قعد يضحك عليهم ويسقف لهم
احمد ،، دا احنا معملناش ربع كدا يا جدع
علي ،، دا انا امي صبتلي حاجه ساقعه وقالتلي مبروك يا حبيبي
الكل قعد يضحك والكل كان فرحان
بعد وقت من الضحك والفرحه
محمد ،، بالمناسبه الحلوه دي نطلع مصيف
مرنا اللي كانت قاعده كل دا وبصلهم بكره ،، اشطى انا بجد عايزه اطلع عشان مخنوقه
الكل يصلها بلاموبلاه
محمد ،، ها ايه رايكم
رياض ،، ماشي بس هنروح فين
فارس ،، شرم ايه رأيكم
احمد ،، اه بقالنا كتير مروحناش
فادي ،، اه بقى ع شرم وحشتني
علي ،، ياعيني يابني اللي يشوفك يقول محروم
،، المصايف التانيه اللي بتودوهالنا كل شهر
مفيهاش مزز زي شرم
الكل اتصدم
حور ،، بقى انت عايز تروح عشان المزز يا زئردة يا صغير
برفعت حجب ،، انا زئرد وصغير طب بصي على اللي بعمله
وراح لبس نضارت شمس
وراح عندها ،، بس متقوليش زئرد يا حراميه
الكل اتصدم
،، انا حراميه يا حيوان
،، اه مش سرقتي قلبي
وغمز وهوا بيعدل نضارته
،، طب تعرفي أن كل اللي قاعدين ملهمش لازمه وانتي الأساس
،، اشمعنا بقى يا فلحوص
،، تيجي ايه النجوم جنب القمر
الكل مات ضحك عليه
،، انا بتشقط من فادي يا جدعان
،، اولا انتي محترمه وبنت حلال وتستاهلي كل خير
ثانيا بقى انا مش فادي
،، شكرا
واكملت بحاجب مرفوع ،، امال انت مين
،، انا كل خير
عند النقطه دي والكل انفجر من الضحك اللي وقع عةالارض من الضحك واللي عينه دمعت
رفيده ،، يخربيت فقرك يا فادي مش قادره من كتر الضحك
فارس ،، الواد دا خطر ع البشريه اجدعان مينفعش كدا
وبعد وقت من الضحك والهزار وعيون مرنا الحاقده لحور وتجاهل حور ليها
فارس ،، عايزين نتفق ع اليوم وهنسافر ازاي كل واحد بعربيته ولا بالطائره
محمد ،، هنسافر بعد بكره اللي هوا يوم الجمعه عشان نكون خلصنا شغل في المستشفى وناخد اجازه هنسافر ب ايه بقى وهنحجز تذاكر طيران
ودي عليك يا فارس
بفخر ،، وانا قد المهمه
حبيبه ،، تمام نستأذن احنا بقى
محمد ،، تستأذنو ايه احنا لسه بنتفق ع المصيف
حور ،، هوا احنا هنيجو معاكو ولا ايه
ساميه ،، يا سلام امال مفكرين أن إحنا اللي هنطلع بس انتو معانا طبعا مش هنطلع من غيركو
حبيبه ،، بس
محمد ،، مفيش بس احنا ملناش أهل ولا ايه
وبعدين ربنا يشهد اني بعتبر حور وريماس زي بناتي بالظبط
انا معنديش بنات بس بجد حسيت أن حور بنتي
بمشاكسه ،، ربنا يخليك ليا يا ميدو
علي ،، الحقي يا ساميه دي بتعاكس جوزك قودامك
،، اه منا خدت بالي لو واحده غيرها كنت جبتها من شعرها
الكل ضحك واتفقوا ع كل حاجه
وفارس اخد حور وحبيبه وريماس وصلهم
وأحمد وصل رياض وحنان ورفيده
بعد ما فارس وصلهم
حنان ،، شكرا يا فارس يا حبيبي
،، العفو يا امي ع ايه
،، طب اطلع اشرب خير
،، شكرا يا حبيبتي والله كلك ذوق بس يادوب الحق انام عشان عارف ان الحج هيهرينا شغل بكره
،، ماشي يا حبيبي ربنا معاك
وطلعو واول ما حبيبه لفت
بعت فارس بوسه لحور ع الهوا وهيا اتكسفت واستناهم لما طلعوا ومشي
نفس الكلام مع احمد
والكل وصل بيتو ونام
عند مرنا
مانت بتحضر ميوهات شبه اللي بيلبسوها الأجانب مفيش وجه اختلاف
،، هخليك تجيبي يعني هتجيلي يافارس وبصت بمكر
الكل نام استعدادا ليوم شاق
تاني يوم
الكل استعد لليوم اللي كلو هيعمل في شغل كبير
محمد وفارس وعلي وأحمد راحوا المستشفى عشان يغلصو كل اللي وراهم وياخدو الاجازه
ساميه ووفاء بداءو ينضفو الڤيلا كلها تنضيف عميق
ومرنا كانت خالعه ايديها من كل دا وراحت تعمل شوبينج
نفس الكلام عند رفيده
هيا ومامتها نزلوا تنضيف في الڤيلا
ورياض يتابع شغلو
أما عند حور نزلت تشتغل بدري وهتخلص بالليل علشان تقبض فلوس تعرف تسافر بيها وعشان هتاخد اجازه اسبوع
وحبيبه وريماس كانو بينضفو الشقه
في المساء
الشباب رجعو من المستشفى بارهاق شديد ووفاء بدأت تحضرلهم العشاء
وهما بيتعشو
فارس ،، شباب عايزين ننزل نجيب هدوم وكدا
احمد ،، اه اشطى
علي ،، ماشي
وانتي يا وفاء محتاجه حاجه
،، اه كنت عايزه اجيب انا وفادي
فارس ،، تمام نتعشو وكل واحد يلبس ع السريع عشان نلحق بكره هنسافر مفيش وقت
عند حور خلصت شغلها بتعب ورنت ع رفيده
رفيده ،، اه يانا ياما يا شبابك اللي راح يا فوزي
انا اللي كنت زهره في البستان وبقيت في الوحل
،، اااه طبعا كل دا عشان شغل البيت
،، اه ياختي امي نفختني في شغل البيت ولا كأن بكره العيد
،، طب بصي جبتي حجات عشان السفر بكره
،، حجات ايه
اه هدوم يعني كدا ولا ماجبت حاجه
،، طب تيجي ننزل دلوقتي انا مش معايا حاجه
،، اشطى هلبس وننزل
،، ماشي وانا خلاص هغير وانزل بس بسرعه عشان نلحق ننام عشان هنصحى بدري
،، اشطى سلام
رفيده قفلت وأحمد رن عليها
،، حبيبي بيعمل ايه
،، حبيبك اتمرمط اوي النهارده
،، ليه يا قلبي مالك
،، امي لاني أنصف تنضيفت العيد
،، هههه معلش عشان هاسيبو البيت اسبوع لازم يكون نضيف
،، اممم المهم هكلمك كمان شويه عشان بلبس
،، ليه انتي خارجه ولا ايه
،، اه رايحه انا وحور نجيب هدوم وحجات
،، ايه دا احنا كمان بتلبس ورايحين المول تعالو معانا
،، انتو مين قصدك فارس
،، انا وفارس ووفاء
،، لو البت الملزقه دي جابه لا روحو لوحدكم
،، هههه لا ياحبيبي الملزقه جابت قبلنا وهيا فسابع نومه دلوقتي
،، تمام هرن ع حور وخلي فارس يروح بجيبها وعدي انت عليا
،، ماشي يا قلبي سلام
رنت رفيده على حور وقلتلها
واحمد قال لفارس
رفيده ،، بت يا حور تعالي نعمل ماتشينج
،، اشطى هتلبسي ايه
،، عندك بنطلون ابيض
،، اه
،، وتيشرت موڤ
،، عندي توب بس لازم البس عليه جاكيت عشان هوا من غير حملات
،، اوبا يابت التوب اللي جبنا مع بعض لما كنا في رابعه جامعه
،، ايوه هوا احنا جبنا شبه بعض اليوم دا يعني معاكي واحد
،، اه معاكي جاكيت ابيض
،، أبوه بس قصير يا دوب لحد الوسط ولو فارس شافني بي هينفخني خاصة أن البنطلون ديق
،، اه وانا احمد هيعملني مساحة السلالم
هنعمل ايه
،، بت ارفيده اهي عالقه تفوت ولا حد يموت
،، هههه على رايك هلبس ونتفق ع التسريحه
،، اشطى
لبسو البنات وكان شكلهم بجد قمر اووي
رفيده ،، ها هنعمل تسريحه ايه
،، انا هعمل شعري ع شكل فيونكه وهحط في دبوس شعر لونو موڨ
،، ماشي انا عندي برضو دبوس ابيض وفي خرز موڤ هحطها
والكتش
،، انا معيا واحد ابيض مكتوب عليه من الجنب Princess بالموڤ هدومي عامله حسابها ع لبس زي دا
ههه
،، انا معايا كوتشي موڤ هلبسه
اععععع خطشيبي بيرن اقفلي يابت
،، طظ فيكي وفيه
وقفلت
احمد ،، حبيبي مشغول مع مين
،، كنت بكلم حور
،، طب انا تحت يا حب
،، ماشي يا حبيبي خلاص بسرح ونازله
حور بعد ماسرحت فارس رن
،، حور انا تحت
،، ماشي خلاص نازله بلبس الكوتش
بتحذير ،، لبس واسع يا حور
،، احمم يابني انا لابسه فستان اصلا
،، شاكك فيكي الفستان قصير
،، لا يا حبيبي انا مش بلبس قصير
ديق اه قصير لا
،، ههه ياسلام ما دي زي دي
،، شايف انت بتعطلني ازاي
،، طب يلا سلام
،، مامي انا نازله سلام
،، سلام ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
ريماس ،، حور بليز بليز خوديني معاكي
حور وطت باستها ،، مش هينفع ياروحي كبار بس اللي رايحين
وعد هجبلك الحجات اللي نقصاكي وهجبلك حجات حلوه كتييير نتسلى فيها بكره فالطياره
ماشي
بزعل ،، ماشي
وهيا بتبوسها ،، خلاص بقى متزعليش يلا باي
،، باي متنسيش الحاجه الحلوه
حور وهيا نازله ع السلم بكل خوف
،، ربنا يستر
رفيده رنت عليها
رفيده ،، بت انا طالعه ل احمد وهموووت من الخوف
وقالي بلاش ديق قولتلو انا لابسه فستان
،، ههههه همووووت اقسم بالله نفس اللي حصل معايا
،، ربنا يستر انا مرعوبه منك لله انتي السبب ط
،، يوه وانا مالي يا لمبي الله
بقلك ايه سلام انا خلاص نزلت
،، وانا كمان سلام
فارس كان قاعد في العربيه باصص نحيت باب العماره
واول ما شافها عينه اتحولت للون الاحمر الغامق
،، حووووووور
ياترى فارس هيعمل ايه في حور
رواية حور الفارس الفصل التاسع
رواية حور الفارس الحلقة التاسعة بقلم زهره الحياة
،، حوووووووور
اتفزعت حور من صوتو
،، حبيب قلبي انا جايه
نزل من العربيه بكل غضب ومسك دراعها بقوه
،، ايه الخرا دا
بوجع ،، فارس سيب ايدي الناس هاتتفرج علينا
سحبها لداخل العماره
بيحاول يسيطر ع غضبه
،، اطلعي غيري الزفت دا
،، فارس بليز بليز
لم تكمل وقاطعها بنفس الحركه اللي عملها قبل كدا
بعد وقت بعد عنها لاحتياجها الهوا
حور بتتنفس بقوه
،، ايه اللي انت عملتو دا
،، اطلعي غيري
بغضب ،، قولتلك لا
قرر اللي عملوا تاني
حور بكت
،، حور مبتسمعيش الكلام وترجعي تعيطي
،، متتعاملش معايا بالطريقه دي مفيش اي حاجه مبينا تسمحلك تعمل معايا كدا
بغضب وهميه بتحمر اكتر ،، هيبقى فيه هيبقى في يا حور
،، طب لما يبقى فيه بعدها ابقى قولي البس ايه وملبسش ايه وانا هسمع الكلام
،، يعني انتي هتمشي كدا
،، فارس بليز عشان خاطري انا و رفيده عاملين ماتشينج
بليز بليز
،، ولما تتعاكسي يا استاذه هعمل ايه في اللي يعكسك انا هقف اتفرج ولا اقولو عندك حق مانا بقرون سيبها تمشي جنبي كدا
،، محدش يقدر يبصلي وانا جنبك
بصلها فارس بطرف عنيه
،، قدامي ع عربيه بدل متهور وترجعي تزعلي
مشيت حور قدامه بفرحه
وهوا ماشي وراها بكل غيظ
،، مش عارف انا ميتين ام البنطلونات دي ازاي بتخش فيكو مبتتقطعش
ضحكت حور عليه وركبت
عند رفيده
احمد وهوا وشو ميبشرش بالخير
،، ايه القرف دا
،، ايه يا حبيبي
،، هوا انا مش قولتلك تلبسي واسع ايه ميتين البنطلون اللي قرب يفرقع على رجلك
،، عامله ماتشينج انا و حور
،، برضو هتقوليلي حور
روحي غيري الزفت دا مفصل جسمك كله
،، خلاص بقى ياحمد عشان منتاخرش
،، رفيده متتجننيييييش
،، خلاص بقى انا لابسه كدا وانا ماشيه معاك محدش يقدر يبصلي
سبحان الله الاتنين نفس كلام بعض عارفين ليه
علشان تربيتي ????????????
،، ارفعي ام التوب واطلعي
عدلت التوب وطلعت ع العربيه بفرحه
عند فارس وحور
فارس بصلها
،، ارفعي ام التوب دا ماهي ناقصه
،، في ايه يا فارس مش للدرجادي
،، مش للدرجادي وبالنسبه ل صد*رك كله اللي طالع بره دا عادي
بكسوف ،، ما هو التوب اللي بيتزحلق اعملك الله
،، متلبسيهوش ياختي نهين نفسنا ليه ونخلي اللي رايح واللي جاي يبص على جسمنا
نلبس محترم
،، خلاص بقى متنكدش عليا احنا هنسافر بكره يييس
بعد ما وصلو المول
وفاء ،، ايه دا انتو عاملين ماتشينج معايا ليه
كانت لابسه جيبه بيضاء وتيشرت موڤ وطرحه بيضاء
فارس بتريقه ،، ياريتهم يا شيخه لابسين شبهك كنا قولنا ماشي
احمد ،، قال ماتشينج معايا
قداميي
ضحك علي ووفاء ودخلوا المول
علي وهوا حاطط ايدو ع كتف وفاء
،، عارفه لو لبستي كدا كنت قطعتلك رجلك قبل ما تطلع بره البيت
،، لا الطيب احسن
فادي ،، وانتي يا بت انتي مجبتيش خطبتي معاكي ليه
حور بصدمه ،، هوا بيكلمني انا ولا انا اطرشت ولا في ايه ومسكتو من قفاه
،، انا يتقلي يابت انتي منك يا مفعوص
،، سيبي الشاكت بس برستيجي قدام المزز
وفاء ،، اه يابنل هينقطني
علي لفارس ،، والنبي ابعد عن ابني كدا ومقعدهوش معاك كتير الواد طالع نسخه منك
حور ،، وبعدين خطبتك مين ياخويا
،، ريماس انا خطبتها متعرفيش
،، ودي طلبتها من مين ياخويا
،، من نفسي ولنفسي وكلو برضايا
الكل ضحك على المفعوص دا وبدأو يختارو هدوم
احمد ،، متنسوش تنقو بكينات عشان انتو شكلكم عايزين تروح المصيف متجبسين
فارس باستهزاء ،، ما دا اللي ناقص
ضحكوا البنات وبدأو يختارو الهدوم
رفيده ،، بس كدا نسين حاجه
وفاء ،، أعتقد لا
حور ،، يخربيتك منك ليها الصن بلوك
رفيده ،، احيه دا اهم حاجه
وفاء ،، طب يلا نجيبو
حور للبنت اللي واقفه في المحل ،، بصي ياقمر احنا عايزين صن بلوك يكون ضد الميه وحلو بجد
يعني مضربش غطس اطلع شبه الفحمه
البنت بضحك ،، لا متقلقيش احنا لسه جيلنا حاجه نضيف اوي تعالو اوريكم
تاني يوم الساعه ٥ الكل صحى وبدأ يحضر الشنط
عند حور
حور ،، ريماس احنا ناخد الفستان دا ليه احنا رايحين فرح يا حبيبتي دا بتاع افراح واحنا رايحين مصيف
مش رايحين فرح امك احنا
حبيبه ،، سمعاكي يا حيوان وهاجي اديك واحد ابو توكه يفوقك ع الصبح
،، احنا اسفين يا سيت الريس
وانتي ابت اسمعي الكلام بدل ما اديكي ع بقك
،، ياحور بقى
،، يابت هتلبسيه فين متجننيش ع الصبح
،، بصي بصراحه بقى كدا انا عايزه فادي يشوفني بي
،، الله الله
انتي يا ست ماما تعالي شوفي تربيتك
بنتك بتقرطسنه مع الواد فادي ال ٥سم
،، كدا طب والله ل أقوله
،، طظ فيكي وفيه
عيله تجيب الهم البت لسه مطلعتش من البيضه وبتحب
،، يعني انتي اللي طلعتي من البيضه وانتي بتحبيلي في سي فارس بتاعك
،، بتتتت تعاليلي
وقعدو يضحكو ويهزره
عند رفيده
،، ماما محتاجه حاجه تانيه تحطها في الشنطه كدا انا عملت حسابك في سبع طقمه وميوهين شرعي وسبع هدوم تقعدي بيها في البيت
،، لا كدا تمام
بيت ايه احنا مش هنقعد في اوتيل
،، لا احمد قالي أنهم عندهم شاطئ هناك بتاعهم بنين في ڤيلا وحجات جميله عملناها هناك لما نروح هنبهر
،، ماشي انا جهزت كل حاجه
في حاجه نقصاك يا رياض ولا خلاص
،، وانا كمان خلصت يلا البسو عشان الساعه بقيت سته والطياره تسعه
عند فارس
الكل حضر الشنط
فارس ،، خلصتو يا جماعه الساعه بقت ٦ يلا عشان نلحق تلبسو
ساميه ،، انا خلاص خلصت بحضر بس شوية سندوتشات السفر طويل هتجوعو
احمد ،، يا ماما في اكل بيتقدم في الطياره ليه نشيل ع الفاضي
،، اكل ايه بتاع الطياره اللي ميشبعش دا
طب دا اول حد يفضحنا في الطياره حور ورفيده وهتشوف
متقوللهمش أن معانا اكل وشوفوا حور بالذات هتعمل ايه
محمد ،، مش بعيد تخلي الطيار ينزل تاني عشان تتخانق معاه
الكل ضحك عليها وطلعو يلبس
عند حور
لبست بنطلون اخضر مصفر (ليموني) وعليه توب اورنج بدون حملات وعليه هيلز من نفس اللون ولمت شعرها كلو عملتو ديل حصان ولبست سلسله فضي مرسوم عليها ورده اورنج وفي نص الورده نقطه لون البنطلون وحلق على شكل دائري
كان شكلها مز من الاخر
بس مننساش أن فارس هيعمل منها بطاطس محمره ????
رفيده لبست بنطلون بيج وتيشرت بيج عليهم جاكيت طويل اورنج وهيلز بيج وحلق اورنج وعملت تسريحة حور
فارس لبس بنطلون رصاصي وقميص أبيض وحزام اسود وجزمه سوده
احمد لبس بنطلون ابيض وتيشرت ازرق عليه كلام من نفس لون البنطلون وحزام اسود وجزمه سوده
علي لبس بنطلون جينز وتيشرت اسود وحزام اسود وجزمه سوده
وفاء لبست فستان ابيض علية رسمة ورود من عند الكتف ومن تحت وفي جنب الحزام القماش باللون الاورنج والزيت والابيض وحجاب بيج وهيلز من نفس اللون
علي اخد ساميه ومحمد ووفاء وفادي وطلع ع المطار
وأحمد راح يجيب رفيده ورياض وحنان
وفارس يجيب حور وحبيبه وريماس
راح فارس يشيل منهم الشنط وحطها في العربيه وبيلف شاف حور
،، نهار ابوكي اسود النهارده هيا سفريه سوده من اولها
حبيبه ،، ليه يبني بس بتسود الدنيا كدا
حور ،، اهو اسمع كلام ماما وعدي اليوم
،، انتي مش شايفه هيا لابسه ايه
،، مالو يابني اللبس
بصدمه ،، مالو
،، معلش اهي بتدلع يومين قبل ما يجي اللي يعرفها
،، دا انا هطلع قرف الدنيا عليكي
ايه ده يا حور
،، طب والله والله والله ولو حلفتلك من هنا البكره اني انا لبسي كله كدا مترباش مش هتصدق
رفع سبابته في وشها ،، عارفه ياحور من هنا ورايح لبسك لو متعدلش هعمل فيكي ايه
،، قلبك ابيض بقى
وبعدين شيل صباعك دا من وشي مبحبش حد يحطو في وشي وزقت صباعه
،، انا حر دا صباعي انا
انا اللي انزلو محدش ينزلهولي احطو هنا احطو هنا احط في ودني محدش ليه دعوه ويلا اركبي
ضحكت حبيبه بشدة على منقرتهم ل بعض ودعتلهم يكونو من نصيب بعض
الكل التجمع في المطار
فادي عمال يعاكس في اللي رايح واللي جاي
حور ،، متتلم يلا في ايه محسسني هيبصولك يا بني دانت مش واصل لركبتي
،، انتي شايفه كدا
طب تابعي اللي هيحصل
ولبس النضاره وراح لواحده اجنبيه والكل تابع اللي بيحصل
كانو واقفين بيبصو عليه واتفاجئو لما البنت ضحكت ووطت وباسته من خده اللي اتنين بعدها مداها بقو وبستو
وهوا لف وحط ايدو في جيوبه ومشي بغرور
حور بصدمه ،، دا لا يمكن يكون طبيعي ابدا دا طفل
فادي وهوا بيرفع النضاره وبيغمز لها
،، ها ايه رايك
مسكو فارس من قفاه
،، انت قولتلها ايه ياض انطق
،، سيب الشاكت بس كدا برستيجي قدام المزز المفروض تحترمني
علي ،، الواد دا ولا ابني ولا اعرفه
احمد ،، قولتلها ايه ياض
بغرور ،، ولا اي حاجه قولتلها اني غلبان ومشتاق للحنان
دا انا حتى امي عمرها ما بستني في خدي راحت بستني اتنين
قولتلها بوسه هنا كمان
وشاور ع بقو
بس كدا
وبص لفارس ،، بص واتعلم
الكل في صوت واحد ،، يخربيتك طفل
وضحكت عليه وجا معاد أن الكل يركب
كل واحد قعد ع كرسيه
علي جنبه وفاء وجنبه فادي
احمد جنبه رفيده وساميه
ومحمد جنبه رياض جنبهم مرنا
ساميه جنب حبيبه وريماس
فارس جنبه حور ومحدش جنبهم
حور ،، فارس
،، نعم
،، انا خايفه
،، اول مره اركبي طياره
،، اه
مسك ايديها بحب وقلها
،، متخافيش وانا جنبك
واول ما الطياره اتحركت بدأت تخاف وتمسك ايدو جامد وهوا شدد على أيدها
اول ما بدأت تقلع
حضنتو بلا وعي
وهوا شدد على ع حضنها عشان يطمنها
بعد شويه بعدت بخجل
،، انا …. احم .. انا مكنش قصدي بس كنت خايفه
غمز ،، يارب تخافي على طول لما انا ابقى جنبك
ضربته في كتفه
،، سافل
وبعد مرور ساعتين جاه وقت وضع الاكل والكل ركز ع حور
رفيده ،، في ايه اتو بتبصلو لحور كدا ليه
احمد ،، مستنيين نشوف رد فعلها ع اكل استني
ساميه ضحكت وبصت عليها
رياض ،، انتو بتبصو لحور كدا ليه
محمد ،، مستنين نشوف ردة فعل حور ع الاكل
الاكل اول ما تحط قدام حور
،، اه اخيرا هاكل انا مفطرتش
الكل متابع
فتحت حور الاكل وبصت المضيفه اللي كانت اجنبيه
،، لو سمحتي انا مش عايزه احلي دلوقتي انا عايزه اكل الاول
المضيفه وفهمت هيا بتقول ايه شويه
،،this food
،، طظ فيك هيا قالت طظ فيك صح
حور وهوا ميت من الضحك
،، لا بتقولك هوا دا الاكل
،، لا هيا قالت طظ فيك بس هيا مش عارفه طنطقها
،، بت بقولك ايه انا عايزه اكل زي الناس مش اكل العيانين دا
عشان افهمك بلوغتك
girl im عايزه اكل يعني eat زي ال peopl مش اكل the sick فاهمه انتي
يعني لحمه meat
حمام زغاليل
فراخ يا شيخه دا مفيش معلقت رز يعني rice
انتي فهمتني ولا انا بكلم نفسي ولا ايه
المضيفه ،، واقفه يصلها باستغراب
وحرفيا كل اللي في الطياره فطسو من الضحك ع حور
المضيفه وهيا ماشيه
حور ،، انتي يا بت انا بكلمك انتي مفكراني مش هعرف اقملك عشان الحزام دا
فارس وهوا مش قادر ياخد نفسه من كتر الضحك
،، يخربيتك خلاص هوا دا الاكل
،، يابني اسكت انت مش فاهم حاجه دي اخدت الاكل نصو في المطبخ تقسمو هيا واصحابها
انا فاهمه الحركات دي كنت بعملها مع ماما
حبيبه ،، واهو بيطلع عليكي يا حيوانه
فرحتي علينا الطياره الله يفضحك
،، طب انا عايزه اكل طب دا ايه الاكل اللي العصفوره تاخدو في بق واحد دا بالله انتو هتشبعو
ساميه ،، يخربيت فقرك يا حور خدي يابنتي كلي السندوتشات اهيه كلها فضحتينا
،، طب اقسم بالله الوليه دي انا بحبها
وقالت لبنت قاعده وكانت اجنبيه
،، ناوليني الاكل منها اختي الله يسترك
البنت وهيا مش فاهمه ومستغربه
اللي هوا دي بتكلميني انا ????
،، متخلصيش يا ختي دا ايه دا عايزه اكل دا انا ممكن أكلك انتي شخصيا لو معطتنيش الاكل
دا من اكل فرخه دخل الجنه انتي متعرفيش ولا ايه
فارس قام جابلها الاكل وبجد الكل مش قادر من الضحك
،، خدي ياختي فضحتينا
اخدت منو الاكل واكلت السندوتشات كلها مسابتش غير واحد
،، خدي شليلي دا يا ساميه عشان اكلو كمان شويه
حنان ،، مفجوعه
اكملو رحلتهم وصت ضحكهم على حور
واخيرا بعد رحله طويله تهبط الطائرة بسلام يعبسلام ع ارن النسوان …. احم قصدي على أرض السياحه
سوري الواد فادي عداني ????????????
كلهم راحوا ع الڤيلا
والبنات كلهم مبهوره من جمال المكان
رواية حور الفارس الفصل العاشر
رواية حور الفارس الحلقة العاشرة بقلم زهره الحياة
رفيده وحور اول مادخلو الڤيلا قاعدو يجرو فيها ويدخلو من
اوضه يطلعو من اوضه
والكل مش فاهم في ايه لحد ما سمعو صوتهم وهما بيقولوا
،، اعععععع ايوا هيا دي
حور ،، انا هنام ع السرير دا
رفيده ،، لا انا انا فوني بيفصل شحن وببقى محتاجه الفيشه
،، والله ابدا انا اللي قولت الاول
،، انا اللي هنام هنا
،، لا انا
،، لا انا
،، انااا
،، اناااااا
فارس ،، بس يبت منك ليها صدعتونا مين قالوكم هتاخدو الاوضه دي اصلا دي بتاعتي انا وأحمد يلا بره
حور بصت لرفيده ،، انتي سمعتي اللي انا سمعتو
هوا بيكرشنا صح
،، اه
استعنا ع الشقى بالله
وشمرو كمامهم
وحور قربت منو وحطت ايديها على كتفه وهيا بتهرش في دقنها زي السرسجيين
،، كنت بتقول حاجه يا شبح
،، احمد بصدمه ،، شبح
الحق دي بتقولك شبح
بخوف مصطنع ،، اه منا خدت بالي
،، ناوليني يابنتي
عطتها رفيده مشط
وحور رفعتو في وشو كأنو مطوه
،، ليك شوق في حاجه
،، انا لا ابدا
انت عايز حاجه منهم ياحمد يلا نشوف اوضه تانيه
حور بصت للفراغ
،، هأ ناس مبتجيش غير بالعين الزيتوني صحيح
بتجبروني اطلع جعفر ليه بس وانا جوايا ست مؤدبه
الكل ضحك عليها بهستيريه وكل واحد اختار الاوضه اللي هينام فيها مع شريكه
ورصو هدومهم في الدولاب
ونامو بتعب واضح
” تاني يوم ”
في الصباح الكل صحى وخرج من اوضته الساعه ٩ الصبح ع صوت حور ورفيده
حور ،، انتو ياناس يالي هنا
هتفضل نايمين لامتى احنا جايين هنا عشان ننام
محدش صحي هنعمل ايه
،، مضطرين نعمل كدا يلا بسم الله
،، يلا
ورفيده جابت صحن غسيل وبدأت تطبل عند غرفة كل واحد شويه وحور
،، قومو قومو قومو
ويخبطو ع بابا
ساميه وهيا بتتاوب ،، ايه الصداع اللي انتو عاملين ع الصبح دا يابنات
محمد ،، في حد يصحي حد كدا
رياض ،، يخربيت كدا انتو مبتتهدوش بقى
حور ،، احنا عمالين نصحوكو بالزوق مبتقوموش
علي ،، ايوا انتو عايزين ايه بقى
رفيده ،، هنعوز منك ايه يا حاسرة
حور ،، قوليلي يابنتي
وبعدين فوقو كدا انتو عايزين تضيعو علينا المصيف ولا ايه
فادي ،، الراجل دا بيتكلم صح الصح
فارس ،، اسكت انت يا مطبلاتي
ايوا انتي عيزانا نعمل ايه دلوقتي
،، ولا حاجه هنفطر وجنابكم انت وعلي وأحمد هتروصلنا الكراسي والشمسيات عشان ننزل البحر
حبيبه ،، بس متقوليش ننزل بس انتي لو رجلك لمست البحر يبقى بحق
مرنا وهيا لسه طالعه من الاوضه ،، ايه الدوشه اللي انتو عملينها دي احنا جايين من سفر وتعبانين
والبحر مش هيطير يعني
اه معلش ممكن تكونو محرومين من الخريجات دي فعملين الزيطه دي
رفيده كانت هتتكلم
حور ،، استني انتي يا رفيده
اولا احنا خبطنا ع اوض الكل الا انتي يعني مضربناكيش ع ايدك وقولنالك اطلعي
رفيده ،، ثانيا بقى يا ماما
احنا خرجنا الخروجه دي وعلى عنينا أننا ناخدك معانا انتي اللي نطتيتي ولزقتي وأخرج معاكو أخرج معاكو
يعني مين المحروم يا حور
،، هههأ احنا
وبصولها بقرف
،، انا مش هرود عليكي ولا انتي ولا هيا عشان انتو مش من مستويا
حور ،، عندك حق
بس احنا متواضعين ونقدر ننزل من مستوانا فوق
ننزل لمستواكي نعرف قيمتك
بغيظ ،، مش هرود عليكم عشان بقلل من كرامتي
رفيده ،، تقليليها اكتر من ماهي في الأرض
ليه
هتحفرلها
تركتهم بغيظ ودخلت غرفتها
رفيده ،، هههه كفك
سلمو ع بعض بانتصار
وفاء ،، شاطرين
مش بطقها البنت دي صراحه
ساميه ،، خلاص بقى كفايه موناقره ويلا حضرو معانا الفطار
بعد الفطار
كل واحد دخل غرفته عشان يبدل ملابسه للسباحه
الكل خرج
احمد ،، شاطرين ع اللبس المحترم
حور ،، ماهو مش عشان سواد عيونك عشان جسمنا مايتحرقش
ومش هنلبس بكيني يعني احنا متربيين
وبصت أمرنا بقرف عشان هيا كانت لابسه بكيني
وبدلتها مرنا بصه بغيظ
وراحت لفارس وحطط ايديها ع كتفو
،، فيرو يلا ننزل البحر سوا
نزل ايديها من ع كتفو وبعد
،، لا انا مش نازل دلوقتي
،، براحتك
وراحت نزلت وسابتهم
حور ،، بنت لازقه
وبصت لفارس بغيظ
،، يوه وانا مالي يا لمبي الله
بعد دقايق
الكل راح عشان ينزل المايه
فارس قلع التيشيرت
بصتلو حور بكسوف وغيظ
قرب منها ،، يلا
،، يلا ايه
،، عشان ننزل المايه علي بيقول سخنه
بخوف ،، لا شكرا انا هلعب بالرمله هنا مع فادي
فادي قام من جنبها
،، فادي مين ياختي انا قولت اخدك ع قد عقلك والعب معاكي شويه بس اناا
ع اخر الزمن فادي الصاوي العب في الرمله
يلا من هنا يا شاطره
ومشي وسابها
بصدمه ،، شاطرة
بضحك ،، بقى انتي سايبه كل الكلام اللي قالو وماسكه في شاطره
يلا عشان ننزل المايه بقى
،، لا لا لا انا كدا حلو انتو انزلو وانا هقعد اتفرج عليكو
وفاء ،، يلا يا حور متبقيش بارده
رفيده ،، المايه حلوه يا حور والله سخنه
ساميه اللي قاعده تحت الشمسيه مع حنان وحبيبه ومحمد ورياض ،، متنزلي يا حور انتي خايفه ليه
،، انا مبحبش انزل البحر مبعرفش اعوم
فارس ،، لا يلا متخافيش إحنا معاكي
،، ال للأ مش نازله متبقوش زنانين
الكل يصلها بغيظ وكانو زعلانين
راح ليهم فارس وهمس
،، عايزها تنزل
الكل في صوت واحد
،، ااااه
،، اسبقوني ع البحر وانا جاي وراكم
حنان ،، هتعمل ايه
،، راقبوني
حور كانت قاعده ع الرمله بتعمل فلافل بالرمله ????
،، وبس كدا نرش شوية سمسم ونحطها في
اععععععع
صرخت لما لقيت فارس شالها وجري بيها ع البحر
،، سمسم دا انا هعملك كفته
حور اتعلقت في رقابتو جامد وبتحاول تنزل منو
،، لا يا فارس والنبي والنبي لا انا بخاف من البحر
اععععععععع
يابن الاداره والله لواريك يا ساقعه يابن السقعه
الكل انفجر من الضحك عليهم
ساميه ،، ايوا انا الغداره
وسبحان الله انا برضو السقعه ام الساقع
حبيبه بضحك ،، معلش يا ساميه هيا حور بنتي كدا لسانها فالت
حور وهيا لسه متعلقه في رقبتو
،، هيا دي المايه اللي سخنه يا ولاد الكدابه
رفيده بضحك ،، والله لما تاخدي عليها هتلاقيها سخنه
،، مش عايزه
مش عااااايزه اخد عليها يا كلاب يالي اتفقتو عليا
وانت نزلني نزلنيي
فارس كان داخل لحد طوله وهيا اقصر منو بمسافه
،، متاكده
،، نزلني يلا بقلك
نزلها حور لقت نفسها هتغرق اتشعلقت في رقبتو اكتر من الاول
،، لا شلني شلني
الكل حرفيا ميت ضحك ع حور
بعد وقت خروج من البحر وكان فاضل شويه ع اذان العصر
ساميه وهيا بتلم الحاجات اللي كانو بيتسلو بيها
،، يلا يا ولاد ادخلوا خدو شاور وغيرو هدمكم ع ما نحضر لكم الغدا و
حنان ،، واللي شايف هدوم لسه بتسقط مايه ودخل وبوظ السجاد
والله ل اخليه يغسلها
الكل دخل يغير
والباقي بيعمل الغدا
حور خرجت
،، انا جعانه يا ناس اكلوني
حبيبه ،، لو محطناش الاكل بنتي هتمسك المذياع وتفضحكو
ضحكوا ع حور وبدأو يصبو الاكل
حنان ،، طب تعالو خدو مننا الاكل حطو ع السفره
بعد ما خلصوا غدا
حور ،، ايه رايكم نشغل فيلم وتقعد كلنا نتفرج عليه
فارس ،، اشطى هجيب انا الفيلم
ساميه ،، ماشي جيب الفيلم انت يا فارس وانتي يا حور روحي هاتي الموز من ع الرخامه وتعالي
،، بس كدا عونيا
بعد مرور حوالي ربع ساعه
فارس ،، يلا انا شغلت الفيلم هيا فين حور
ساميه ،، مش عارفه بقالها كتير قولتلها تروح تجيب الموز ومجتش اتاخرت حد يروح يشوفها
حنان بشهقه وهيا بتضرب ع صدرها
،، حور بنتي والموز وكمان لوحدهم
ربنا يعوض عليكي يا ساميه ياختي في الموز
انا هروح اشوفها
دقيقه ورجعت وهيا ماسكه حور من قفاها وحور ماسك موزتين واحده في ايد وواحده في التانيه ومقشره الاتنين
وبتاكل قطمه من دي وقطمه من دي
حور وهيا بتتكلم والأكل في بقها
،، ايه يا ماما ماسكت حرامي الغسيل دي
حبيبه ،، شايفين أخرى صبري اقسم بالله ما في في الطبق غير موزه واحده
،، ايوا منا هكولها
ساميه بصدمه
،، كلتي ٤ كيلو لوحدك يا حور وفي كام دقيقه انتي ملحقتيش
وهيا لسه بتاكل ،، اصل انتو مش فاهمين انا هفهمكم
اصل من يومين قرأت عالفيس أن الموز مسمم
قولت اتاكد واجرب فيا
شايفين قد ايه انا موضحيه
كلو ضحك عليها بهستيريه
فارس ،، شكلك مسخره وشك كلو مليان موز
رفيده ،، اه يابت المفجوعه
سوري يابيبه
حبيبه قعدت بقلة حيلة وبصتلها بغيظ
حور وهيا بتقرب منها وبتلحس صوابعها مترح الموز
،، كلمتي هوا انتي مش مصدقاني
،، بس يا حيوانه مش عايزه اسمع صوتك
وفاء بضحك ،، ولا تزعلو نفسكو حضرو الفيلم وانا هعمل فشار واجي
حور ،، الله عليك يا بت يا فوفااا هوا دا الكلام الواحد كان عايز يتسلى بعد الاكل
محمد وهوا بيضحك بقوه ،، يتسلى ايه انتي بعد ال ٤ أو ال ٥ كيلو موز اللي كلتيهم المفروض متتكلميش لمدة سنه قدام
ببكاء مصطنع ،، انت بتعدلي الاكل يا دودو أخص عليك
طب وربنا منا قاعده معاكو
ها
وقامت من ع الكرسي وشدة الريموت من فارس وقعدت ع الكنبه
،، ايه الفيلم المعغن اللي انت جايبه دا انا هجبلكم فيلم حلو
الكل ضحك على مرح حور
وقعدو اتفرج على فيلم من ٣سعات بعد ماخلص
محمد ،، أتاه الفيلم كان طويل اوي
يلا انا هطلع انام بعد اذنكم
رياض ،، خدني معاك انا كمان هنام
والكل قام عشان ينام
حور ،، هوا انا الوحيده اللي مجاليش نوم ليه
انتو ياناس يالي سبتوني ومشيتو انا مش بتكلم تقفز تسمعوني
ها
يا رفيده …. يا وفاء …. يا فارس …… يامااا …
يا خالد يا عوض ودوني الورشه
هيييييح ناس مبيقدروش الجمال
اتفرج مع نفسي انا بقي
تاني يوم
يتبع…
رواية حور الفارس الفصل الحادي عشر
رواية حور الفارس الحلقة الحادية عشر بقلم زهره الحياة
في الصباح
الكل صحى بكل نشاط
وكانو بيفطرو
فارس ،، انا مش عايز لبن مش بحبو
ساميه ،، حرام متقولش ع نعمة ربنا مش بتحبها
،، خلاص هوا مبيبحنيش
حور ،، هات انا اشربهولك
،، طب بدلي خدي اللبن وهاتي العصير
حور كانت شربت كوباية العصير
،، هات كوبايتك الاول
عطها اللبن وعطتو الكوبايه فاضيه
عمل نفسو بيشرب
،، اللللله فاضيه اوي
ضحكوا ع مرح فارس
هوا وبياكل جاتلوه زوغطه
راحت قامت مرنا وقعدت تملسلو ع ضهره
شاف فارس غيظ حور حب يغظها اكتر
،، اااااااه ايدك ناعمه اوي
راحت ضربتو حور بقوه ع ضهره
،، ااااااه ترله خبطتني في ضهري
،، لا دا عشان الزوغطه تروح
ومسكت السكينه وهرشت بيها في خدها وبصت له بوعيد
،، راحت ولا لا
،، اه اه راحت
،، خلاص ياختي راحت استغنينا عن خدماتك
بصتلها مرنا بقرف ورجعت قعدت
رفيده ،، بص ع قدك يالي الزمن هدك
بصتلها بلاموبالاه
بعد الفطار
حور ،، هنعمل ايه النهارده
علي ،، هنروح نركب مركب
فارس ،، بس البحر بعيد عن هنا
حور ،، مش مهم احنا جايين نبلط هنا محنا جايين نتمشى
وفاء ،، يلا محدش واخد منها حاجه
احمد ،، خلاص جهزو غيار عشان لو حد نزل ولا حاجه
ونروح ناخد صور
اعملولنا غدا عشان هنقعد هناك كتير
الكل راح يلبس
شويه وخرجوا
حور كانت لابسه بنطلون ابيض قماش واسع عليه تيشرت كت لونو كحلي مخطط ابيض ولبست هيلز كحلي وشنطه بيضاء وفردت شعرها
رفيده بنطلون ابيض واسع وتيشرت كم حوض من عند الرقبه بحيث انو كاشف جزء من كتفها وهيلز من نفس اللون وسلسله بسيطه لونها ابيض و فعت شعرها كحكه مبعثره ونزلت منها خصلات
وفاء لبست جيبه زرقاء تيشرت ابيض كوتشي ابيض وطرحه زرقاء فيها زجزاج باللون الابيض من قدام
فارس لبس شورت ليموني وتيشرت اورنج وكتشي ابيض
احمد شورت اسود وتيشرت ابيض وكتشي ابيض
علي شورت ابيض وتيشرت ابيض وكتشي ابيض
مرنا هوت شورت جينز وتيشرت ابيض كت كوتشي ابيض
والكل كان جاهز
فارس طلب العربيه المفتوحه اللي هيا بتاعت السياحه والكل ركب
ووصلو للبحر العام وركبوا مركب كبيره وكانو هما لوحدهم ومعاهم المصور وسواق المركب
احمد ،، الله المايه حلوه اوي تعالو ننزل
حور ،، اععع انتو ممكن تنزلو يابنتي انتو في نص البحر مش هيبقى ليكم طول
فارس ،، دي بتبقى احلى حاجه وقلع التيشيرت ورماه في وشها ونط وأحمد وعلي وراه
بصت عليهم حور من فوق
،، ولا يا فارس ابقى اصطادلي سمكة قرش وانت طالع
رفيده ،، اوعى تغرق يا احمد
،، خايفه عليا ياحب
،، مش حكايه خايفه عليك
منا مش هبقى لوحدي في الكوشه
علي ،، هههههها بعت يا اصطى
،، منا بقول كدا
حور ،، متاخدوش البت دي وتسيبوها تحت وتريحونا منها
وكان قصدها ع مرنا
مرنا بصتلها بقرف وسكتت
بعد وقت طلعوا الشباب والكل بدأ يتغدى
فارس ،، رامز عرف اننا هنا وزمانو ع وصول
رياض ،، ينور يا بني
حور ،، اعععععع
الكل اتفزع ،، في ايه
،، بطني مش قادرة
مرنا ،، احسن عشان مفجوعه
،، ماهي عينك يام سبعه وأربعين والله لوريكي
مسكها فارس
،، انتي في ايه ولا في ايه
،، سبني سبني عليها لازم اجبها من شعرها
اااه اه يا بطني اه
حبيبه بدموع ،، مالك ياحور بس
،، فضل دعواتك ياما
ااااع
فارس شالها
،، انت موديني فين ياعم
،، هنيمك ع الخشبه دي عشان اعرف مالك
،، طب استنى طب اكل ورك الفرخه دا شكلو مغري اوي بينادي عليا
رفيده ،، الله يخربيتك يا بنتي حتى وانتي كدا بتفكري في الاكل
،، عيني عليكي وربنا لو جيتي جنب الورك لازعلك يا رفيده الكلب
دا اخر واحد لو كلتي هنزلك تصطاديلي سمكه مكانو
فارس ،، متتهدي بقى عماله تفركي هتقعي من ع ايدي انتي مفكره نفسك خفيفه يعني
،، مهو مش انا اللي تقيله انتو اللي رجاله خرعه
فادي ،، طب بتجمعي ليه طب محنا قاعدين في حالنا
ريماس ،، سيبك منها كنا بنقول ايه
،، انتي يامااا شوفي تربيتك البت دي لو سبتيها كدا آخرها تطلع رقاصه
وانت يادكتور البهايم انت كل دا بتشوف عندي ايه
،، طفحتي ايه بعد مسبناكي امبارح يا مصيبه
ببرائه ،، انا
انا معملتش حاجه
احمد ،، امي
امي اللي عملت
ساميه بعد ما ضربتو ع قفاه
،، شوفتني
شوفتني ولا هتتبلا عليا
فارس ،، كلتي ايه ياحور
،، مفيش امبارح بعد ما كلكو سبتوني ونمتو وحيده متوحده وانتو طيبين عليا اكمني طيبه وعلبانه وامي وابويا ميتين
ويجري ع يتامى
الكل اتصدم
فارس بضحك ،، انجزي
،، لقيت بطني جاعت قولت أما اقوم اشوف صباع الموز اللي انا سبتو
رحت اكلتو مشبعتش
قولت اشوف حاجه تانيه فتحت التلاجه لقيت لبن
رحت شربالي كوبايه
فجأه
الكل ،، أبيه
،، فجأه
فارس ،، متنطقي ايه
،، شميت ريحه كدا مش ولا بد
شغلت حاست الشم الثامنه اللي عندي
احمد ،، ثانيه بس
هيا مش كانت حاست الشم السادسه خلتيها التامنه
محمد ،، ملكش دعوه انت هيا فاهمه هيا بتقول ايه
كملي يا مصيبه هانم
،، قعدت امشي ورا الريحه امشي ورا الريحه امشي ورا الريحه
الكل ،، ها وبعدين
،، الريحه جايه من الفريزر
رحت عملت ايه بقى
الكل ،، ايييه
،، اكيد هفتح الفريزر هعمل ايه يعني
المهم لقيت ايه بقى
فارس ،، هرزع قلم على وشك
،، خلاص
لقيت فسيخ
رياض ،، فسيخ
،، اه والنعمه
وانا الصراحه الموضوع جالي ع الجرح
ساميه ،، ثواني بس اوعي تكوني كلتي الفسيخ اللي انا عملاه نكلو في يوم مع بعض
حور ،، ايه دا انا كنت فكراكي عملاه ليا
وفاء ،، ياختااااي
دي كانت جايبه سبعه كيلو بوري
فارس ،، كملي
،، رحت طلعتهم سيحتهم
وجبت ٥ بصلات ونزلت اكل
حبيبه ،، ااااه انا ضغطي وطي
،، المهم بعد ما اكلتهم حسيت اني عايزه ابلع
احمد ،، تبلعي اه وبعدين
،، قولت اعمل كوباية شاي
رحت افتكرت أن في لبن قولت اعمل شاي بلبن
فارس بصدمه ،، شاي بلبن بعد ٧ كيلو فسيخ وكان في كوباية لبن قبلو و٤ كيلو موز غير الفشار
كملي عشان هتجلط
،، لا منا مشربتش شاي بلبن
حنان ،، امال عملتي ايه
،، نسكافيه بلبن
وفاء ،، اععععع يا مرارتي يانا ياما
،، المهم غسلت المواعين
عشان تعرفو اني نضيفه وينفع افتح بيت
فارس ،، كمليييي
،، غسلت المواعين وخدت كوباية النسكافيه شربتها قدام التلفزيون
بعدها بنص ساعه
قولت ايه القاعده الناشفه دي انا لازم احلي بعد الاكل
روحت عملت كيكه
ساميه ،، مش انا قولتلك بالليل انا شامه ريحت كيكه مصدقتنيش
محمد ،، حقك عليا انا بن كلب
كملي يا حور
فارس ،، كيكه بعد العك دا كلو
،، اه بالشيكولاته
الكل ،، كماااان
،، اه والله كانت جامده ونقصاكم بس هما يادوب الاتنين يكفوني
حبيبه ،، انتي عملتي اتنين
،، والله كنت عايزه اسبلك قطعه وقولت امي حرام حملت فيا ٨ شهور
بس بعدها جعت وكلتها مع ال ١٥ برتقلات
احمد ،، معلش هما مش كانو ٩ شهور بقو ٨
فارس ،، هوا دا اللي لفت انتباهك ملفتش انتباهك ال ١٥ برتقاله
حور ،، و ٩ خوخات و ١٢ مشمشايه
مرنا ،، هوا انتي بتعديهم
مرضتش حور عليها
وبس بعدها دخلت نمت والله معملتش حاجه تاني
حنان ،، وانتي كنتي عايزه تعملي ايه تاني
،، والله دخلت نمت بعد ما عملت عصير مانجه وشربتو
فارس ،، انا اقسم بالله هاين عليا ارمبكي من هنا
حور ،، المهم انا بطني وجعاني اعمل ايه بقى دلوقتي
محمد ،، هنعملها ايه واحنا في نص البحر كدا
علي ،، دي بعد العك اللي عملتو دا محتاجه غسيل معده
مش عارف انا انهي معده
سوري
انهي بلااعه تستحمل كل الاكل دا
فارس ،، انا معايا برشام دومبيريدون لازم ترجع كل اللي اكلتو والا هتتعب
حور ،، دا بتاع اطفال
بغيظ ،، وانهي كبير عاقل يعمل اللي انتي عملتيه دا
حور ،، انا جتلي فكره هتريحني
جربتها كذا مره في الحالات الطارئة اللي زي دي
احمد ،، دا انتي متعوده بقى
،، اه
المهم
انا عارفه اني لو كلت ورك الفرخه الدهبي اللي بيلمع هناك دا
واثق اني هبقى كويسه
الكل في صوت واحد
،، حوووووووور
بعد ساعتين من اللي حصل وحور اخدت البرشام وبقيت كويسه
كانت بتتصور
المصور ،، صوره بقى
وانتي قاعده ع السور
حور ،، لا يا خويا انا لو وقعت من هنا هطب ساكته
المصور ،، لا متقلقيش
،، لو وقعت وربنا لانفخلك فارس
فارس ،، طب مانا مالي الله
حور اخدت صور كتير وهيا قاعده ع السور
المصور ،، خلاص يلا انزلي
حور بتنزل راحت اتكعبلت في الحبل بتاع الشراع عشان كانت قاعده جنبو ووقعت
فارس نط وراها وصت صرختها والكل اتجمع وبيحاولو يساعدوهم
حور بعد ما فارس مسكها قعدت تضرب فيه
،، والله ما هسيبك يا فارس الكلب
والله لاموتك
،، وانا مال اهلي انا
رملهم العوامه وساعدوهم يطلعو
وحور مش مبطله ضرب في فارس وهيا عماله تعيط
،، ما تهدي بقى دا بدل ما تشكريني نزلت اجيبك
،، نزلت تجبني بعد ما وقعت يا حلوف
محمد ،، امال هيجيلك قبل ماتوقعي
،، المفروض مايسبنيش اقع
لو عايز يلحقني كان لحقني بس هوا قال استناها تقع زي الانبوبه
ومع كلمتها سخنت نفسها وقامت نزلت في ضرب
الكل ضحك ع حور رغم المخاوف اللي بتمر بيها بس بتعرف تتغلب عليها بمرحها
بعدها قعدو يلعبو كوتشينه وكانو بيلعبو الشايب
وكل شويه حور تخسر
،، والله ابدا انتو عيال نصابه
كلهم ضحكوا
فارس ،، واحنا مالنا
،، اسكت انت انا مش طيقاك
،، دا بدل ما تشكريني اني كل شويه بعفو عنك ومش بحكم عليكي
طب تصدقي خساره فيكي كلهم عمالين يمرمطو فيكي وانا مسامح
،، والله منا لاعبه تاني معاكو يا عيال يانصابه
مرنا ،، متقريفناش بقى مش تخسري وتتكلمي كمان
بغضب ،، بت انا ساكتالك من زمان بس انتي عماله تزويدها
وهجمت عليها
ضرب وعض وشدتها من شعرها وهوا عمال يتقطع في ايديها ومحدش قادر يشيلها من عليها
ورفيده ووفاء واقفين يتفرجون ويشجعو حور
فارس جاب آخره راح شايلها من عليها زي الفرخه
وهيا عماله تحاول تطولها
،، سبني عليها
سبني عليها بقلك
فارس ،، اهدي بقى لازم كل شويه تعملي مشاكل
،، سبني عليها بدل ما اجيبك جنبها
احمد ،، يا شيخه اتنيلي وانتي عامله شبه الفرخه في ايديه كدا
حور بحركه جابت الشبشب اللي كانت لابساه وحدفت في رجل احمد
،، اسكت بدل ما جيلك
بعد وقت
فارس ،، رامز قال نص ساعة ويبقى عند الڤيلا لازم نرجع
الكل لم حاجته ورجعو للبيت
ياترى لسه القدر مخبي ليهم ايه ????
رواية حور الفارس الفصل الثاني عشر
رواية حور الفارس الحلقة الثانية عشر بقلم زهره الحياة
بعد ماوصلو دخلو كل واحد غير ملابسه وخرج كان فاضل دقايق ع أدان العشاء
رامز وصل وفتحلو علي وسلم عليه بص رامز ل احمد وفارس
،، قالك تعيش هتشووف الندل و الخاينين وانا شوفت ناس يا زمن يتلبسو في الرجلين
الكل سلم عليه
،، بقى يا ندل منك ليه تطلعو ع شرم من غير ما عرف
أخص عليكو أخص
مرنا ،، انت عامل دوشه ليه من ساعة ما دخلت
،، اوفف ايه الكنافه بالقشطه اللي بتتكلم دي
بصتلو مرنا بقرف
،، اموت انا من البصه دي وغمزلها
،، طب ماتموت
فارس ضربة ع قفاه
،، احترم نفسك يلا
حور ،، ايه القاعده الناشفه دي انتو مش هتاكلونا ولا ايه
فارس ،، عارفه ياحور لو سمعتك بتتكلمي ع الاكل تاني
هرنك قلم
والكل موافق
محمد ،، بس يلا ملكش دعوه بحور تعمل اللي هيا عايزاه
،، الله عليك يا دودو انت اللي نصنفي
رامز بضحك ،، دودو
بقى محمد الصاوي يتقلو يا دودو
اين هبتك يادودووو
،، احرص يلا
رفيده ،، جدعان انا كدا هزقهق تعالو نعمل حاجه
حور ،، جاتلي فكره إنما ايييه عنب
فارس ،، ارحمينا من افكارك
،، والله فكره حلوه
الكل ،، اييه
،، ايه رايكم نفرش بره ونقعد ونجيب تسالي ونولع نار ونلعب
فارس ،، اشطى بس هنولع نار ليه في انوار بره
،، يابني عشان القاعده تبقى حلوه
وكدا كدا هتبقى الدنيا ساقعه
الكل وافق ع فكرتها
حنان ،، وانا هعمل صنيتين كيكه الشيكولاته نأكلها واحنا قاعدين
حور ،، صنيتين بس
ماشي بس خليهم كبار عشان انا مش هاخد خارطه ايه دا
انتو جايبين هنا تجوعوني
علي بصدمه
،، نجوعكي احنا من ساعة ما جينا هنا وانتي اللي مجوعانه وواكله اكل البيت كله
يلا يابت قدامي
حنان بدأت تجهز الكيكه مع مساعدة ساميه وحبيبه
ووفاء بتجيب تسالي
والباقي بيحضر كل حاجه بره بعد ما جهزو كل حاجه
قعدو ع شكل دائري
رفيده ،، ها هنلعب ايه
فارس ،، كوتشينه
حور ،، والله ابدا قسم بالله ما العب كوتشينه
رامز باستغراب ،، ليه معترضه اوي كدا ع الكوتشينه
مرنا ،، كنا بنلعب الشايب وهيا كل شويه تخسر ويتحكم عليها
احمد ،، طب هنلعب ايه
حور ،، اممم نلعب صراحه
ملف الازازه والاتنين اللي يجي عليهم الازازه واحد يسأل والتاني يجاوب ولو مش عايز يجاوب ع السؤال
يتأمر بحاجه
فارس ،، اشطى هتولنا ازازه في حبة مايه
حور ،، روحي انتي يا ريماس هتيها
راحت ريماس جابت ازازه وبدأو يلعبو
لف فارس الازازه وجت على رياض وحبيبه
فارس ،، طنط حبيبه تسأل عن رياض
رياض ،، المفروض انا اللي اسألها
حور ،، لا كدا صح
ماما اللي تسأل
حبيبه ،، حبيت حد غير حنان قبل كدا
فارس ،، اوباااااا جاوب يا باشا
حنان بصتلو بوعيد
رياض ،، ايه السؤال دا بس يا حبيبه متخليكي محضر خير
مسكت حنان السكينه اللي كانت بتقطع بيها الكيكه
،، جاوب
جاااوبب يا حبيبي
رياض ،، الصراحه راحه
كنت بحب واحده او مش بحبها اوي يعني
كنت في اولى جامعه وكلما ابويا ورفض وكنت مصمم عليها
وفي الاخر طلعت كدابه وهما ع فلوسي
بس والله محبيتها قدك وعرفت أن حبي ليها مش حب لما جربت حبك
حور ،، الله الللله ع الرومانسيه
رفيده ل احمد ،، شايف الحب اتعلم
لف فارس الازازه جت على محمد يسأل حور
حور ،، احم
محمد ،، حابه تبدلي حياتك مع حد من الموجودين
لو اجابتك اه ف ليه ولو لا ف ليه
حور ،، اجابتي لا
فارس ،، ليه
،، عشان محدش حياته مثاليه كلنا بنمر بمشاكل ولو انا حبيت أبدل حياتي مع حد عشان حاجه معاه مش معايا
فانا مش هبقى عايشه حياه مثاليه
غير اني لو اخترت أبدل حياتي ف مش هبقى عايشه مع الناس اللي بحبها
يعني ولا ماما ولا ريماس هيبقو معايا
وهما دول الحاجه الحلوه اللي في حياتي واللي انا عايشه عشانهم
بصلها فارس بإعجاب
وماماها بعتتلها بوسه ع الهوا
لف فارس الازازه جت على رامز يسأل رفيده
،، في حد بتكرهي في اللي قاعدين ولو اه ف مين
،، اجابتي اه
ومين الاجابه كله عارفها
مين يا حور
،، مين غير السحلابه الدحلابه
مرنا بغضب ،، ما تحترمي نفسك
وانتي من قالك اصلا اني بطيقك
حور ،، اولا متزعليش صوتك
ثانيا مين قالك انك المقصوده والله اللي على راسو باطحه بيسلم عليها
فادي ،، عليا النعمه الراجل دا بيتكلم صح الصح
رامز بصلهم ،، انتو حاطين عليها كدا ليه هيا بتبلع البني ادمين
ولا ايه
حور ،، افظع يابني
مرنا بصتلها بقرف
وبدلتها حور نفس البصه
فارس طب يلا
ولف الازازه جت على رامز يسأل حور
،، ايه اسوأ فتره مريتي بيها في حياتك وكنتي بتحسي ب ايه
،، وفاة بابا
كانت كل امنيتي انو ياخدني معاه
بس اكتشفت ان الحياه بتاخد مننا اعز حاجه عندنا عشان نحس بقيمتهم اكتر ونتعلم نعتمد ع نفسنا
الكل بصلها بحزن مكتوم
بعدها الازازه جت ع فارس يسأل حور
،، وزنك قد ايه
،، ايه الاحراج دا
دا سؤال يتسأل لانثى كيوت شبهي
،، جاوبي
،، لا اديني أمر
،، هوا انا ينفع اامرها تجاوب ع السؤال
همووووت واعرف
،، بس يلا
لا مينفعش
،، طب اامرها ب ايه
رفيده ،، تعالى اقولك
ووشوشتوه
فارس ،، اممم
حور ،، قولتيلو ايه يابت بتبعيني يا كلبه يالي مطمرتش فيكي تربيتي
،، غني
،، لا صوتي وحش
ريماس ،، لا كدابه والله صوتها جميل
رفيده ،، صوتها تحفه
رامز ،، طب ثواني اجيب الجيتار
جابو وجاه
،، يلا هتغني ايه
،، اممم مش عارفه انت ايه اكتر لحن اغنيه انت حافظوا
،، اغنية اللي هيا اولها
خليني في حضنك يا حبيبي
،، طب يلا
وبدأ رامز يعزف
ومع اول كلمات ل حور الكل يصلها بصدمه من جمال صوتها
وخاصة فارس
الا رفيده وحبيبه وريماس عشان عارفين صوتها
وكلهم بدأو يسقفو وهيا بتغني
كلمات الاغنيه
……………………………………………….
خليني ف حضنك يا حبيبي
ده في حضنك بهدى وبرتاح
أنا كل مشاعري معاك راحوا
وكمان قلبي لقلبك راح
ولا بضحك وأفرح من قلبي
غير لو جنبي أنا كانوا عينيك
لو تبعد عني ولو ثانية
بتجنن يا حبيبي عليك
وبتحلى الدنيا في عيني
وأنا جنبك ف متبعدنيش
حُبك فعلًا بيخليني
أتمسك بالدنيا وأعيش
وفي قربك بيروح خوفي
وده وعد ومُلزم أنا بيه
مهما تكون يا حبيبي ظروفي
قلبك عمري ما هاجي عليه
أنا مكسب عمري إني قابلتك
غيرت ف عيني الأيام
طمنتني ع الباقي في عمري
حققتلي كل الأحلام
أول ما عيونك دي بشوفها
مش بعرف أشوف غيرها خلاص
إنت هدية ربنا ليا
إنت حبيبي وأغلى الناس
وبتحلى الدنيا في عيني
وأنا جنبك ف متبعدنيش
حُبك فعلًا بيخليني
أتمسك بالدنيا وأعيش
وفي قربك بيروح خوفي
وده وعد ومُلزم أنا بيه
مهما تكون يا حبيبي ظروفي
قلبك عمري ما هاجي عليه
…………………………………………..
اول مخلصت كلو سقف لها بقوه
فارس ،، بحب صوتك حلو اوي بجد
غني اغنيه تانيه
احمد ،، طب ماتغني انت يا شبح وسمعهم صوتك
على فكره صوتك جامد
حور ،، سمعنا كدا
،، بس بشرط لما اغنيها نغني اغنيه انا وانتي
رفيده ،، وانا موفقه يلا بقى سمعنا ياعم
كلمات الاغنيه
…………………………………
لييييييه انا بفكر فيك كده لييييه
آه لو تعرف اللي انا فيييه
تعالى قولي عملتلي اييه
فين حبيبي تهرب مني لفين
ومين قدي يحبك مين
تعالى هنا مفيناش بعدين
فين حبيبي تهرب مني لفين
ومين قدي يحبك مين
تعالى هنا مفيناش بعدين
………………………………………
رفيده ،، بجد صوتك جامد جموده
رامز ،، دا صوتو حلو ودي صوتها حلو
وانا ايه ع فكره من غير عزفي صوتك هيبقى معفن
حور ،، طب بس يا معفن انت
ساميه بضحك ،، عزفك جميل والله يا ميزو
،، قلب ميزو بقلك ايه انتي مرتبطه
حور ،، انت بتعاكس امي يلا والله اقتلكم قتيل هنا
،، الله هوا الواحد لما يقول الحق في الزمن دا يبقى غلطان
فارس ،، اسكت اصل دي مجنونه انت مش قدها
محمد ،، طب يلا هتغنولنا ايه
حور ،، حافظ اغنية الحب الابدي
احمد ،، ايوه بقااا وغمز
كلمات الاغنيه
………………………………
إنت الحب الأبدي وروح الروح
بنظرة وحدة بيّ تردي الروح، الروح
إيدي بإيديك وين نروح، نروح
إنت أماني وعوضي من الأيام
بس بحضنك أقدر أغفى وأنام، أنام
حبك جنة وأحلى من الأحلام
هو هذا حب حياتي اللي أتمناه
يا طعم الغرام وعطره ومعناه
أدفع عمري كله، أدفع عمري كله حتى أعيش وياه
هو هذا حب حياتي اللي أتمناه
يا طعم الغرام وعطره ومعناه
أدفع عمري كله، أدفع عمري كله حتى أعيش وياه
(أول مرة أعيشه ها الإحساس (عاشق
عاشق من أطرافي لحد الراس
مثل الهوى أحتاجه إنت الأنفاس
(إنت جناحي وبيك أتمنى أطير، أطير (أطير
بدونك والله ما حس إني بخير، إني بخير
أني بحضنك واللي يصير، يصير
هو هذا حب حياتي اللي أتمناه
يا طعم الغرام وعطره ومعناه، معناه
أدفع عمري كله، أدفع عمري كله حتى أعيش وياه
هو هذا حب حياتي اللي أتمناه
يا طعم الغرام وعطره ومعناه
أدفع عمري كله، أدفع عمري كله حتى أعيش وياه
آه
آه
آه
آه، آه
…………………………….
بصو بقى مش معنى اني حاطلكم كلمات الاغنيه واول مره تسمعوها فتعجبكم وتروحو تبحثو عليها وتبقو مبتسمعوش غيرها
واشيل انا ذنوبكم بقى
انا ذنوبي ع قدي وبريئه من ذنوبكم انا مالي يالمبي الله ????
نرجع لقصتنا
قعدو يغنو ويفرحو ويقضو السهره
بعد ما خلصوا لمو كل حاجه ودخلوا ينامو
تاني يوم
الكل صحى وفطر
محمد ،، هنروح فين النهارده
فارس ،، نروح ع البحر العام ونركب كل اتنين مركب ونعمل سباق
ونركب البرشوت
حور ،، الله انا نفسي اركبو من زمان مركبتهوش قبل كدا
فارس ،، واحنا هنا عشان نحقق الاحلام
يلا بيناااا
والكل خرج بحماس
الاول حور ركب الكوره الكبيره اللي بيدخلو جواها ويفضلون يمشون بيها في البحر
وكانت كل شويه تقع
والكل فطسان عليها من الضحك
فارس ،، يلا ياحور تعالي نركب البراشوت
،، يلا
ركبت حور وفارس البراشوت كان عباره عن بارشوت كبير وفي كرسيين
بعد ما البراشوت طار بيهم حور قعدة تصوت ومكلبشه في وبتضرب فيه كل ميت عليهم من الضحك تحت
،، نزلوني من هناااااااع
نزلوني من هنا يا ولاد الفرنتوشه انا غلطان اني سمعت كلامك يا فارس يابن ال
اععععععععع هنقع والله قلبي حاسس ان إحنا هنقع
فارس وهوا مسخسخ من الضحك
،، الفرنتوشه
،، والله ضغطي وطي نزلونيييييييع
،، خلاص كلها دقايق وهننزل انتي مفكراهم سامعينك وانتي هنا يعني
،، اقسم بالله أنا شايفه شرم الشيخ كلها من عندي هنا
بعد مانزلو راحوا زورق
حور وفارس ركبوا لوحدهم
وأحمد ورفيده
ورامز ومرنا
وعلي ووفاء
وبدأو يعملو سباق وكانو في نص البحر
وكان فارس وحور سابقين وبعدو عنهم بمسافه
حور بضحك ،، سبقناهم سبقناهم يييس
فارس ،، مين ورانا بصي كدا
حور ،، ايه دا احنا بعدنا اوي انا مش شايفه حد
فارس ،، ازاي
بيبص ملقاش حد خالص
حور ،، حاسب يا فااااااارس اععععععع
رواية حور الفارس الفصل الثالث عشر
رواية حور الفارس الحلقة الثالثة عشر بقلم زهره الحياة
حور ،، فاااارس اععععع حاسب
بص فارس لقى صخره ضخمه جدا لو خبطو فيها المركب هتتحطم
حاول يغير المسار لقى نفسو بيقرب منها اكتر
فارس ،، نطي
نطي بسرررعه
،، انط فين مبعرفش ولم تكمل وحدفها فارس واخد العوامه
الموجوده للطوارئ وشنطة حور ونط وراها
بمجرد أن نطو المركب خبطة في الصخره وبقيت هلاك
شد فارس حور اللي كانت المايه بتشدها وهيا بتقاوم
حور اتعلقت في بقوه
،، لا حور لو سمحتي خففي حملك من عليا احنا لو معمناش بسرعه في احتمال كبير قرش يبلعنا
وحمالها ع ظهره وبدأ يعوم بأقصى سرعته
رسوم ع اقرب جزيره ليهم
بدأ فارس يتنفس بقوه
سمع بكاء حور بقوه
بصلها بحزن ومملكش غير انو ياخدها في حضنو وعنيه ترغرغت بالدموع
هما نجو من الموت بأعجوبة
كان ممكن يخبطو في الصخره أو اي سمكة قرش تبلعهم دا وارد جدا كانو حقا حقا في نص البحر
حور بهيسترية بكاء ،، احنا هنرجع ازاي يا فارس احنا بعييييد اوي عن أي مكان ممكن يوصلنا حتى ل اهلنا
عند الشباب
رفيده ،، احمد انا مش شايفه حور وفارس
،، ازاي وفضل يدور عليهم بعنيه
وبدأ يلف بالزورق
علي ،، احمد فين فارس وحور
،، بدور عليهم
رامز ،، يعني راحوا فين
وفاء ،، ممكن يكونو طلعوا تعالو الاول نتأكد أنهم مش موجودين وبعد كدا نطلع نشوفهم
فعلا بدأو يدورو عليهم لحد النقطه اللي مسموح ليهم يوصلون عندها
واللي للاسف حور فارس كسروها من غير ما ياخدوا بالهم
رامز ،، خلاص تعالو نشوفهم بره
وخرجوا من البحر
حور ،، تليفوني وتليفونك كانو في الشنطه
والشنطه في المركب
،، انا جبتها
،، اكيد باظو من المايه
،، انا فوني ضد المايه
فعلا طلعوا الفونات وكان فون حور باظ
وفارس نفض المايه من الفون وبدأ يشغلو وبعدين بدأ يصرخ بغضب
،، كان ناقص ميتين ام الشبكه
وقعد ع الارض بطريقة القرفصه وحط راسو بين كفه
راحت حور جنبه وسندت رأسها ع كتفو وحوطط جسمو ع قد ما تقدر
،، يعني احنا هنموت هنا
فارس بصلها بقلت حيله
حور ،، ماهو لو مطلعش علينا حيوان ياكلنا انا هموت من الجوع
فارس بصلها وابتسم ،، دا بدل ما نفسك تتسد في موقف زي دا
،، تتسد ع ايه انا حاسه ان نفسي اتفتحت اكتر
حضنها فارس ،، متقلقيش هنخرج من هنا أن شاء الله
احمد بغضب ،، يعني ايه مخرجوش احنا دورنا عليهم ملقناهمش
محمد ،، رنو عليهم فوناتهم معاهم
علي بخوف وغضب ،، الاتنين تلفوناتهم مقفوله
حبيبه بانهيار ،، يعني ايه انا عايزه بنتي هاتولي بنتي
ااااه
ساميه حضنتها ببكاء ،، اهدي أن شاء الله هنلقيهم
جم المسؤولين
احد المسؤولين بأسف
،، محمد باشا احنا قلبنا عليهم الدنيا مش لقينهم
احمد وهوا ماسكو من رقبتو وبيخنقو وعينو بلون الدم
،، يعني ايه مش لقينهم
اقسم بالله لو اخويا مظهرش ل اقتلكم
الكل حاول يبعد احمد عنو وبعدو عنو بالعافيه
،، اقسم بالله لو ملقتوهم في ظرف يومين بس
لأكون قالب كل دا عليكم
وراح قعد على كرسي وحط راسو بين أيديه
والكل قعد بحزن وبكاء
عند حور وفارس
حور ،، فارس الشمس بدأت تغيب وانا خايفه النور هيطفي
فارس قام ومسك صخره حاده وبدأ ينحت في شجره
،، اساعدك
،، مش هتعرفي
،، طب انت بتعمل ايه
،، بجمع خشب نحرقو يا حور
،، طب وهتجيب النار اللي هتولع بيها ازاي
بصلها ورمى الصخره مين ايدو وقعد بكامل غضبه
،، كملت
،، هوا مش احنا المفروض نلاقي الطوبتين اللي بيحكهم في بعض ويطلعو نار
،، حجر الصوان دا صعب نلاقي هنا حتى لو في
الليل بدأ يلي مش هنشوف حاجه
وسند بضهره ع أحد الصخور العملاقه
وقربت منو حور وقعدت جنبه وسندت برأسها ع كتفه
،، طب انا سقعانه
حاوطها فارس بدراعه محاولا تدفئتها وهيا حضنتو
،، ايه دا
،، ايه
،، في فلوس في جيبك
،، اه بس هنعمل بيها ايه و
وافتكر حاجه ومد أيده في جيبه وخرج ولاعه
،، اه يابن ال إرمه
هيا دي حركات ولاد البلد الأصول أخص عليك أخص
بضحك ،، هموت واعرف بتجيبي الشتايم دي منين
وبعدين هخبيها منك ليه منا متنيل جنبك
،، طب يلا ولعلنا النار
،، طب تعالي نجمع خشب تاني عشان النار متطفيش بسرعه
وبدأ ينحت في الشجره وطلع منها كمية خشب حلوه
حور،، ايه دا
،، ايه
،، اللي انا شيفاه دا بجد
دا لو هوا يبقى انا اتعشيت الحمد لله
بص فارس مكان ماهي بتبص
،، ايه دا دا جوز هند
بس هنجيبو ازاي النخله دي طويله اوي
،، يلا
،، يلا ا
ولم يكمل لقى حور مشبكه ايديها
ضحك بقوه عليها
،، بقى انا بحاول اساعدك وانت بتضحك عليا تصدق انا غلطانه
ومليش دعوه انا جعانه
،، طب هنعمل ايه
وحاول يتسلقها بس كل محاولاته باقت بفشل
،، حور طب ما تاخد الحجر وتغرزو في النخله وتطلع عليها
وتحط غيرهم وهاكذا لحد ما تعمل سلم
،، لا زكيه يابت
،، عيب عليك
،، طب جمعي معايا حجر كتير
وبدأو يجمعو في الحجر
احد المسؤولين ،، انا مش عارف اقلكم ايه بس والله احنا دورنا عليهم كتير وملقنهمش وزي مانتو شايفين الليل خلاص
مفيش امل غير أن إحنا ندور عليهم الصبح
علي ،، يعني انت عايز تقنعني اني اروح ومعرفش اخويا عايش ولا لا
رياض ،، اهدى يا علي هوا الراجل عندو حق
الراجل ،، أن شاء الله اول ما الشمس تطلع ع طول
هنبدأ ندور عليهم في الجزاير اللي قريبه من هنا
احمد بوعيد ،، مش هنا بس انت و ايه يعرفكم أنهم مبعدوش عن هنا
،، انا اقسم بالله اخويا لو جرالو حاجه
لقت*لكم
الكل رجع الڤيلا بكل حزن وضيق وبكاء ومحدش عارف ينام
عند فارس واللي طلع حوالي تلت ارباع النخله
،، حور الصخور كلها اللي معايا خلصت هعمل ايه
،، استنى انا طلعالك
وجمعت شويه حطتهم في جيبها وطلعت لحد ما قربت منو وبدأت تناول الصخور وهوا يحط في جيبه وبدأ يكمل طلوع اخيرا وصل
حور ،، يس
ناولني بقى
،، تناولك ايه يابت الهبله
لو واحده من دول وقعت ع دماغك هتروحي فيها
وافترضنا انك لقطيها ايدك هتتكسر
،، تصدق عندك حق
وانا مش مضحيه بنفسي ارمي يا خويا
بدأ يقطع فارس جوز الهند ويرمي
،، كفايه كدا ولا ايه
،، يابني هات كل اللي في النخله انت لسه هتطلع تاني احنا شكلنا مطولين في المخروبه دي
وحتى لما نروح انا عايزه اخد حبه لامي دا ب ٦٠ جنيه
فارس ضحك بقوه عليها مش عارف ايه المجنونه دي
حور ،، فارس انا بدأت ماشوفكش يلا انزل عشان نولع النار
،، انا نازل اهو بس خايف ادوس غلط اقع دي مفيهاش هزار
،، طب انورلك بكشاف موبايلك
،، ايوه صح موبايلي انا نسيت
نوريلي كدا
،، لا اتحايل عليا شويه
،، متخلصيش يابت انا كدا كدا نازلك
،، عشان انا قلبي حنين بس
،، طب يلا يا حنينه
بعد وقت نزل فارس وبدأو يجمعو الخشب
وبدأ يولع بالولاعه
،، احييه مش راضيه تشتغل
،، عارف ليه
،، اكيد عشان المايه اللي دخلت فيها محتاجه تنشف
،، لا مش عشان كدا
،، امال ليه
ضربتو ع كتفوه جامد
عشان جايبه من ورا ابوك ورايح تشرب بيها سجاير يا حيوان
متعرفش أن غضب الاب من غضب الرب
ومسمعتش المثل اللي بيقولك
يالي بتشرب السجاير من ورا ابوك بكره تتوه في الجزيره والولاعه مترضاش تولع وتدفيك
وهوا بيضحك عليها بقوه ،، المثل بيقول كدا
وبعدين مين قالك اني بشربها من ورا ابويا
بجد هنعمل ايه
،، وريلي كدا
وبدأت تنفض فيها عشان المايه تطلع
،، هاتلي شوية ورق شجر
راح فارس جاب لها ورق شجر وجه
وولعت في ورقه وحطتها على بقيت الورق المحطوط فوق الخشب
والنار ولعت في الخشب
بكبرياء مصطنع ،، ما يجبها الا ستتها صحيح
بضحك ،، لا شاطره
،، طب يلا يا افتح لنا جوز الهند دا
ولا عضلاتك دي نفخ
بصلها بقرف مصطنع وقام جاب صخره كبيرة شويه وبدأ يكسرهم
وفتح اتنين وراح ناول حور واحده
راحت اخدت منو الاتنين
،، لا يا حور متهزريش انا فاتحهم بالعافيه
،، انت مفكر أن دول هيكفوني قوم اكسر اتنين كمان
ليااا
وشوف انت بقى عايز ايه واكسر وشوفلي خشبه كدا اكل بيها
يصلها بغيظ وقام كسر تلاته
وجاب خشبتين صغيرين وبدأو يأكلو
،، عارفه ياحور ايه اكتر حاجه بتعجبني فيكي
،، امممم لذيذ
ايه
،، انك مرحه اوي رغم أن بيبقى جواكي وجع كبير بس انتي عارفه تخلقي من زعلك فرح
بصتلو بابتسامه
،، وانت اكتر حاجه شدتني ليك انك راجل جدع بجد حيطه
،، انا مش فاهم انتي بتشكري فيا ولا بتشتميني
،، لا قصدي انك حيطه يتسند عليها يعني ضهر
،، اه فهمت
وقعدو يكملوا كلام
أما اهلهم كانو كلهم قاعدين في الصاله اللي حاطط راسو بين أيديه
واللي بيبكي
واللي حين بدرجه كبيره
واللي هيتجن ازاي اختفو كدا
كانو كلهم منهارين
حته البومه
احم اقصد مرنا كانت زعلانه ع فارس
أما عندهم بعد ما اكلو
حور ،، احنا هنام ازاي
ع التراب ؟
،، اه هنعمل ايه
،، شعري هيبوظ
راح قلع التيشيرت بتاعه وحطو
،، نامي
بحب،، راحت نامت ع التيشيرت
الواد جان اوي
،، طب انت هتنام ازاي
راح سحب ايديها ونام عليها واعطاها ضهره
ابتسمت وصت صدمتها من اللي عاملوه وقعدت تملسلو ع شعره
،، انت متاكد أن مفيش اي حيوان هيجي ياكلونا واحنا نايمين
،، متخافيش طول ما في نار لو في حاجه هتخاف تقرب لنا
،، طب انا خايف اتقلب اتلسع في النار انا مش بحس وانا نايمه
لفلها وراح أحدها في حضنو بدون تردد
ماتتكسفيش بقى ياختي ووشك يحمر شكلك انتي عماله تخططي من الصبح عشان كدا ????????
،، احم
م.. مينفعش يا فا
مخلهاش تكمل وحضنها اكتر
،، نامي
في الصباح
صحى الكل اللي تقريبا مناموش
وذهب محمد ورياض وعلي وأحمد ورامز للبحر العام عشان يشوفو ايه جديد حصل
وفاء ،، مينفعش يا ماما انتي وطنط حبيبه لازم تاكلو انتو لو قعدتو من غير اكل هتتعبو
حبيبه ،، ماليش نفس كلو انتو
ساميه ،، هيجيلك نفس اكل ازاي وانا معرفش ابني حي ولا ميت ولا بياكل ولا بيشرب
والكل قعد جنبهم حاولوا يواسوهم ويواسو نفسهم
عند فارس وحور
حور صحيت لقت فارس حضنها جامد ومعرفتش تقوم
،، احم … ف . فارس ..س انا عايزه اقوم
فارس سحبها اكتر ،، لا نامي
،، انا عايزه اقوم انت مش حاسس بالشمس دي كلتنا
قام فارس واخد التيشيرت ولبسو
حور ،، ها هنعمل ايه
،، الاول نفطر ونشوف هنعمل ايه عشان نرجع
،، وهنفطر ايه بقى جوز هند
،، لو معرفناش نصطاد سمك مش قدمنا غيره
،، نصطاااد
ايه نون الجماعه دي
،، اه امال هصطاد لوحدي
،، لا ياخويا انا مبعرفش اعوم
وبعدين اخاف يطلع لي قرش
،، احنا هنصطاد من ع الشط السمك مشاء الله من كتر ناقص يطلع ع الشط واكيد مفيش قروش ع الشط
،، وانا اقول في ضعف في الثوره السمكيه ليه الله اكبر
وبعدين مش ممكن يكون القرش بيتلائم ومستنينا ندخل عشان ياكلنا شبه التمساح الئيم
،، يابنتي قرش ايه اللي يتلائيم شبه التمساح
القرش ايه عرفو أن إحنا هنا اصلا
اقلك عنك انا رايح اسن الخشب عايزه تيجي معايا تعالي
،، اروح ولا مروحش اروح ولا مروحش
يلا اهيه مغامره جديده
بس والله لو السمكه اكلتيني والله لاموتك يا فارس معرفش ازاي بعد ما اموت
اممم
انا جاتلي فكره لو قرش بلعني اعمل ايه عشان اخليه يطلعني تاني
فارس وهوا اسمعها
،، هتعملي ايه يا فلحوصه هانم
،، هزغزغه في سقف بقو
اصل انا المكان دا بغير منو اوي
،، ههههه
طب تعالي يا اخرة صبري
وبدأو يقطعو خشب ويسنوه
يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كدا
وهل هيعرفو يخرجو من المشكله الكبيره اللي وقعو فيها دي
رواية حور الفارس الفصل الرابع عشر
رواية حور الفارس الحلقة الرابعة عشر بقلم زهره الحياة
احمد بهدوء ما قبل العاصفه ،، يعني مش على ولا جزيرة
يعني اخويا راح فين
الراجل بخوف ،، والله قلبنا عليهم الدنيا ومش قدمنا غير انك تبلغوا البوليس نحقق في الأمر
احمد قعد بكل غضب وقلة حيله وبدأ يبكي
قرر منو علي بكل حزن وحضنو وبكى معاه
احمد ،، اخويا يا علي انا عايزه مقدرش اعيش من غيرو
،، هيرجع أن شاء الله
رياض طبطب ع محمد بحزن والدموع في عنيه
،، ادعي ربنا يرجعم لينا بالسلامه
عند حور وفارس
حور ،، طب هوا السمك بيعض
فارس ،، يابنتي ارحميني يلا نصطاد اي حاجه نطفحها
،، طب خد بايدي يابني الله يسترك مش عارفه انزل دا انا قد امك حتى
،، هههه
هاتي ايدك ياما
،، اوعى يكون غويط
،، لا متخافيش إحنا ع الشط
وبدأو يصطادو
وبعد حوالي ساعه ونص
فارس عرف يصطاد واحده
،، هييييييييه اصطادت واحده
واصطادت واحده
،، ودي هنعمل بيها ايه نمسح بيها زورنا دي متجيش قد كف ايدي
،، عنك ما كلتي أنا رايحه اشويها
،، طب وانا هاكل ايه طب
،، اصطادي واحده تملى عينك
بغيظ ،، والله اصطاد واحده اكبر منك
وقعدت تحاول
وبعدها بصت بصدمه لسمكه كبيره تيجي لحوالي نص دراعه طلعت ع صخره كبيرة شويه خوفا منها
وراحت راشقه فيها الخشبه المسنونه
السمك بدأت تفرفط ووقعتها كذا مره بس هيا كانت مصممه
تصطادها
بعد ما توقفت السمكه عن الفرفطه
أعدت تشدها لحد ماسحبتها ع الشط وقعدت ترقص زي المجانين وتنادي ع فارس وهيا مسخسخه ضحك ????
اما فارس اللي كان قاعد يشوي السمكه بتلذذ
،، مش جاي هأ
وهكلها لوحدي عشان بعد كدا تتامري وريني هتاملي ايه
من وراه بسخريه ،، وريني انت هتاكل ايه وسع كدا خليني اشوي سمكتي
،، هأ سمكتك هتلاقيها ..
ولم يكمل واتصدم ماسكه سمكه كبيره
،، اصطتديها ازاي دي
بتكبر ،، ملكش دعوه
،، ع فكره حرام عليكي كنتي تسبيها تكبر
وعلى فكره دي كانت معديه من تحتي وانا والله واللهيي مرضتش
اااا
وبص ع السمكه
احم اصطادها
،، ايوا منا عارفه
بعد ما اكلو
حور ،، ها هنعمل ايه
،، انا هطلع ع الصخره الكبيره دي واحاول القط شبكه
وفعلا تصلق صخره ضخمه اووي وبدأ يلقط
ومفيش شبكه خالص
ركل صخره صغير كانت قدامو بكل غضب
بس للاسف الصخره الصغيره كانت جزء من الصخره الكبيره فكعبلتو وراح واخد الصخره زحلقه
وحور كانت قاعده في الأرض من كتر الضحك
أما عند البحر العام الشرطة وصلت وبدأت تبحث عن اللي حصل
احد الشرطيين ،، محمد باشا احنا دورنا في أربع جزاير كبار
لو رسو ع جزيره كنا هنلاقيهم في جزيره من الاربعه ومش قدامنا حل غير أننا ندور في البحر
علي بغضب اعمى ،، هوا ايه اللي مش لقينهم مش لقينهم
امال راحوا فيييييين
الظابط بحده ،، علي باشا احنا عملنا اللي علينا وقدمنا أن إحنا ندور في البحر و ملقينهمش مش قدمنا حاجه تاني نعملهاعن اذنكم
الكل رجع بحزن ودموع
وفاء ،، ملقتهمش
بصلها بحزن
وحبيبه بانهيار
،، يعني ايه يعني بنتي راحت فين
حتى معرفش هيا عايشه ولا لا ها حد يرد عليا بنتي فييييين
واغمى عليها
البنات قعدت تفوقها
والكل كان حزين عليهم بدرجه كبيره
حور بدأت تدهنلو ع ضهره من المرطب بتاعها وتمسح الدم لانو اتعور جامد
فارس ،، اااااااه براحه ياحور
،، يعيني ع الرجاله
،، هديكي في وشك
،، مش تحمد ربنا اني خلصت المرطب بتاعي ع ضهرك
،، انا مش عارف شنطتك شايله الحجات دي ازاي
يعني شايفه تلفوني وتليفونك والمرطب ومكياج
والله وخيط هتعملي بيهم ايه دول
،، مبطلعهمش من شنطتي عشان الطوارئ
،، طوارئ
طوارئ اي اللي ممكن تحتاجي فيها الخيط دا كلو انا عمري ماشوفت علبة خيط اد دي
،، اسكت بقى
بقلك ايه بما اننا شكلنا مش طالعين من الجزيره دي
تعالى نستكشفها
،، ايه يضمن لينا أن إحنا ميطلعلناش حيوان
،، فارس هوا ايه الغباء اللي احنا فيه ده
يعني الحيوانات هتسيب كل الجزائر والصحاري وتعيش ع جزيره في نص البحر
،، ايه الغباء دا صح
طب تعالي ندخل جوه
وبدأو يستكشفو الجزيره
حور بصدمه
،، فارس ايه البتاع دا
،، مش عارف هوا دا بيتاكل
،، جرب كدا
،، وانا مالي ماتجربي انتي ياختي
،، أخص عليك يعني انا اللي اجرب وانت تتفرج عليا
،، خلاص انتي هتغنيلي هجرب انا ربنا يستر
ااااه دي بتشك
،، معلش قشرها كدا
،، مش مرتحلها
قشرها فارس
دي فيها بذر اسود
سبحان الله بنفسجي من بره وبتشك ولونها ابيض من جوه وفيها بذر اسود
،، هوا انا بقلك عرفني عليها متدقها ياعم
اكل منها فارس ،، الللللله طعمها جامد اوي
،، بجد
،، تحفه
،، طب قشرلي واحده
،، مانتي معاكي سكينه في شنطتك
،، ههه سكينة ايه دا مبرد ضوافر
،، ايا كان قشري بي
،، يابني مبيتقشرش بي دا
قشرلها واحده واكلتها
،، طعمها تحفه
جبلنا شويه عشان منرجعش تاني
ااه انا عطشت اوي
،، وانا هنشرب ازاي اكيد مش من البحر
،، فارس بجد عطشانه اوي
،، تعالي نعمل شبه ما بشوف في الافلام
يوصلو ورق الشجر ببعض ويجمعو في ازايز ويشربو
،، اولا هنجيب ازايز منين
ثانيا انت شايف أن الدنيا شاتيه عشان يبقى في مايه ع الشجر
امشي متخنقناش
واتمشو شويا
فارس بصدمه ،، ايه دا
،، انا اول مره اشوف ورق شجر كبير كدا
شافوا مجموعه من الأشجار
أوراقهم حرفيا توصل لطولهم
،، حلوين اوي
،، قطعلنا حبه يا فارس
،، هنعمل بيهم ايه هيا فاكهه
،، نعمل خيمه
،، هنعملها ازاي
،، انت تقطعلنا خشب
وانا اخيطهم في بعض بالخيط اللي معايا ونعمل خيمه
،، فكره حلوه
تسلق فارس الشجره وقطع منها حوالي عشر ورقات
وبعدها رجعو مكان ما جم
حور ،، افتحلي واحدة جوز هند لاني بجد هموت واشرب
في المساء كانو لسه بيبنو في الخيمه
فارس عمل من الخشب زي عصايتين طوال وفي نفس الوقت الخشبه عريضه
عمل منهم ١٢ واحده
ودقهم في الرمله على شكل مربع كبير
وحور خيطط العشر ورقات في بعض
فارس ،، خلصتي يا حور
،، اه خلاص اهو تعالى شلهم معايا
وبدأو يحطوهم ع سقف الخشب اللي فارس دقو
حور ،، حلو بكره بقى أن شاء الله نجيب منهم تاني نفرشهم ننام عليهم
دانا هعمل منهم فستان زي تنه ورنه
،، هههه
عندك امل اوي أننا نفضلو قاعدين هنا
،، اهو نسلو نفسنا ع بال ما ربنا يكرمنا ونخرج من هنا
هتلنا النار هنا بقى
برفع حاجب ،، اجيب النار هنا ازاي يعني
،، ولع غيرها يا خويا وقربلي الفاكهه اللي معرفش اسمها ايه دي
،، حور متخلصيهمش عشان احنا منع فش احنا قاعدين هنا قد ايه والباقيين اللي ع الشجر مش هيكفينا لو قعدنا هنا شهر
،، سد نفسي بقى
رن فون محمد
محمد ،، دا الظابط
الكل بصلو بلهفه
ورد محمد
،، الو يا حضرة يا الظباط
،، عندي اخبار وحشه
،، ياساتر يارب في ايه
،، لقينا الزورق اللي كانو ركبينو حور وفارس واتاكدنا من دا من الرقم اللي كان موجود عليه
واكتشفنا أن الزورق متحطم والسبب أنهم كانو ماشيين بسرعه كبيره ف خبطو في صخره ضخمه اوي
ودا كان سبب تحطيم الزورق
وللاسف هما كانو معديين الخط اللي مسمحلهم انو يبقو عندو
وكانو معديين الخط بكتبير اوي كمان
وللاسف برضو أنهم وقعو في مكان كلو قروش وأسماك مفترسه
اللي حصل معاهم لانجاة منه
واحنا عملنا كل اللي نقدر عليه مفيش احتمال غير انهم
ات*وفو
بعتذر لحضرتك يا استاذ محمد مفيش في أيدينا حاجه نعملها
مع السلامه
بعدها مسمعناش غير صدمه وصوات
الكل مش مصدق
مش مصدقين ازاي راحوا بيهم وهيرجعو من غيرهم
محدش نام اليوم دا
واول ما النهار طلع حزم حاجتهم وراجعو لبلادهم وهما بيودعو روحهم بكل حزن ودموع وقهر
بعد مرور أسبوع
الحال عند ابطالنا متغيرش كل يوم يصحو يصطادو وياكلو ويتمشو في الجزيره ومحصلش حاجه جديده
أما عند الباقيين ف عدا عليهم الاسبوع بكل بطئ وحزن
كلهم منهارين بياكلو حاجه تخليهم يقدرو يقفو ع رجلهم ويروح شغلهم
ساميه رفضت تخلي حبيبه تقعد في بيتها لوحدها لأنها تعبت جدا
عند ابطالنا
كانو قاعدين بيلعبو كوتشينه بالحجر ????????
فارس ،، الولد يقوش ههههه
حور رمت الحجر من ايديها
،، والله منا لاعبه معاك تاني امشي يلا انت نصاب
بتنصب
وراحت قعدت ع صخره وبتلعب في المايه برجليها
وفارس عمال يضحك عليها وفاجئه
سمع صراخ حور
،، فااااارس الحق
جري عليها فارس بخوف
يا ترى ايه اللي حصل
رواية حور الفارس الفصل الخامس عشر
رواية حور الفارس الحلقة الخامسة عشر بقلم زهره الحياة
حور ،، فارررررس الحق
فارس جرى عليها كان في مركب قريبه جدا منهم
بدأو يشاورولهم
وينادو بأقصى صتهم
كان في ٥رجاله ع المركب
١،، ايه دا وقفو ثواني في اتنين بينادو
٢ ،، مين دول
٣ ،، تعالو نشوفهم اكيد ضايعين
وقربو بالمركب
٢ ،، انتو ايه اللي جابكم هنا
فارس ،، هحكلكم بس ممكن ترجعونا للبحر العام
١ ،، اه طبعا اتفضلو
فارس ،، حور هاتي الشنطه بتاعتك ويلا بسرعه
حور ،، طب نجيب شوية جوز هند والبتاعه دي لماما
،، دا وقتو ياحور
٤ ،، مش مهم ع مهلكم
وحضرو حجاتهم وركبو
وفارس وحور كانو فرحانين جدا
٥ ،، معلش احنا كنا جايين هنا عشان نصطاد فمش هينفع نرجع ونيجي تاني
فارس ،، انا معنديش اي مشكله لو حابين اساعدكم كمان بجد انا ممنون ليكم اوي احنا بقلنا اكتر من اسبوع هنا
٣ ،، قولنا بقى ايه اللي حصل
حكالو فارس ع اللي حصل
١ ،، بقى انتو اللي الدنيا مقلوبه عليكم دا الجرايد والتلفزيونات بتتكلم ع طريقة اختفائكم
٣ ،، واهلكم عارضين ربع مليون جنيه ع اللي يلاقيكم
حور ،، بس
قد ايه احنا رخاص
فارس ،، ههه
بس مش خساره فيكم بجد شكرا ليكم اوي
حور ،، اه والله انا عمري ما هنسلكم المعروف دا ابدا انتو مكنتوش تعرفو الراجل دا كان عامل فيا ايه
دا كان بيخليني اطلع اجيب جوز هند كل يوم من ع النخله عشان هوا بيحبو
ويخليني كل يوم اصطاد عشان هوا ع طول جعان
بصدمه ،، انا انا كل دا
بقى يامفتريه بتاخدي مجهودي وكل الحجات اللي انا كنت بعملها نسبتيها ليكي
،، اسكت يلا
٢ ،، هههه
ربنا يخليكم لبعض باين انكم بتحبو بعض اوي
انتو متجوزين
فارس بحب ،، قريب
قريب اوي
حور اتكسفت وبصت في الأرض
في حوالي الساعه ٦ بالليل كانو خلصوا صيد وخرجوا وراحو للاداره
وسالوهم وعرفو أنهم رجعو
فارس ،، طب ممكن شاحن عشان فوني فاصل
حور ،، فارس متلقهمش أننا رجعنا هما دلوقتي مفكرين أننا متنا خلينا نعملهلهم مفاجأه
،، ماشي بس عايز اشحن فوني عشان اسحب فلوس ونعرف نرجع
بتفكير ،، تفتكر اخدو هدومي معاهم ولا لا
وافتكر امي قالت احسن عشان ترتاح مني ولا زعلانه
المسؤول ،، اسف ع التدخل
بس بجد انتو محظوظين انكم عندكم هايله شبه دي بجد بيحبوكم اوي وكلهم منهارين
حتى اخوات حضرتك يا استاذ خالد كانو بيبكو جامد اوي
واخوك احمد مسك في الظابط وكان عايز يضربو وحدش كان مصدق وفاتكم ابدا
ووالدة حضرتك اول ما سمعت الخبر اغمى عليها ونقلوها للمستشفى
وكانت تعبانه جدا عشان تقريبا عندها مشكله في القلب
حور بدموع ،، يا حبيبتي يا ماما
هيا اكيد تعبانه اوي دلوقتي
،، كلها كام ساعه ونرجعلهم متقلقيش
،، هوا احنا هنسافر بالليل
،، هنشوف الطياره معادها امتى ونحجز لو الصبح
هننام في اوتيل
،، تمام
شحن فارس مبايله وشكر المسؤولين وحول للناس اللي سعدو الفلوس
وراح هوا حور اشتروا ملابس عشان هدمهم مكنتش تنفع خالص واشترالها مبايل كان هيجبلها ايفون وهيا رافضا وجابت واحد شبه فونها القديم
وحجزو التذاكر وكان معاد الطياره ٩
وراح عشان ياخدو غرفه في الاوتيل
فارس ،، لو سمحت عايز احجز غرفتين للصبح
الراجل ،، اسف لحضرتك جدا بس مفيش غير عرفه واحده بسررين
بصتلو حور
،، لا طبعا غرفة ايه اللي بسررين
اللي بيحصل معانا دا في ولا اجدعها روايه
فارس ميل عليها وقلها في ودنهت
،، جتك نيله كنت معاكي ع جزيرة لوحدنا وكنتي بتنامي في حضني كل يوم
مش عايزه تنامي انتي في سرير وانا في سرير
وغمز
اتكسفت حور وسكتت
،، تمام احجزلنا الغرفه لو سمحت
في الصباح
الساعه السادسه
صحى فارس وحور بدلو ملابسهم ونزلوا فطرو وراحو المطار الساعه ٨
فارس ،، تعالي نجيب اكل عشان لو مكلتيش هتفضحينا ع الاكل اللي في الطيارة
لتصنع ،، لا منا اتعودت اقعد من غير اكل ولا شرب ولا نوم
هتيجي ع الكام ساعه سفر
بصدمه ،، انتي كنتي بتعملي كل دا
دا انتي كنتي كل خمس دقايق تقوليلي اكل يا شيخه اتقي الله دا انتي كنتي بطلعيني الفجر ع الشجره اجبلك جوز هند
عشان تأكلي
،، بس متمنعش اني بقالي اسبوع وي
مدوقتش المايه
دا انا حتى نسيت طعمها عامل ازاي
،، اهي الحاجه الوحيده اللي عملتيها
بس كنتي كل متعطشي تقرفي اهلي في أن افتحلك جوز هند
انا عمري ما شوفت واحده متزهقش من نفس الاكله كل يوم
،، طب يلا عشان النداء بدأ تعالى نجيب اكل بسرعه
وجابو الاكل وركبو الطياره واتحركت الطياره الساعه ٩ بالظبط
بعد ما وصلو حور نزلت من الطياره
،، رجعتلك يا بلدييي
انا ابقى بت متربتش ب اربعه جنيه لو خرجت من هنا تاني
،، طب يلا بسرععععه
وركبو تاكسي وصلهم لحد باب الڤيلا
حور ،، احنا هنسلم ع اهلك وهتيجي توصلني عند ماما
،، ماشي بس يلا بسرعه
الحراس اتصدمو لما شافوا فارس اللي كانو خلاص اقتنعوا بانو مات
واللي اتصدم اكتر فارس لما شافهم بيعيطو
(قد ايه احساس جميل انك تكتشف انك غالي عند ناس مكنتش تتوقع أنهم يزعلو عليك اصلا)
ووصلو عند باب الڤيلا
فارس ،، لا بصي احنا عشان نصدمهم اكتر ندخل من باب المطبخ
،، طب يلا انا متحمسسسسسه
،، ششششش وطي صوتك
وفعلا فتحو باب المطبخ دخلو منه
وكانو كلهم متجمعين ع السفره بيتعشو
وكانو أغلبهم بيلعبو بس بالشوكه في الطبق
والباقي بياكل بدموع
حزن فارس اوي لما شاف حزنهم
حور ،، ايه دا دي ماما هنا
دي كمان معلقه محاليل في ايديها
وبصت لفارس بحزن
كل دا بسببنا يا فارس
،، طب يلا نصلح اللي عملناه
ومسك ايديها ودخلوا عليهم
اول ما شافوهم كانو مصدومين وفاتحين بقهم
حور ببكاء ،، مش هتاخديني في حضنك يا ماما
الكل جرى عليهم بحب وهما بيحضنوهم وبيبكو بطريقه تقطع القلب
حبيبه ،، مكنتش قادره على بعدك ياحور كنت حاسه اني عايزه اموت وراكي
واللي مصبرني ريماس
والله كنت كل يوم بموت بدل المره الف مره ازاي انا رحت هناك بيكي ورجعت من غيرك
ازاي حور مبقتش موجوده معايا طب مين كل شويه يقولي انا جعانه يا ماما
حضنتها حور بقوه
،، انا اسفه
انا اسفه والله
فارس مسح دموعها
،، خلاص بقى يا جماعه الحمد لله اللي حصل حصل
حور ،، اه عندو حق
بقولكم ايه انتو هتاخدوني في دوكه
انتو مش هتاكلوني ولا ايه انا بقالي اسبوع ونص ماكلتش
،، يا شيخه اتقي الله دا انتي كان ناقص تاكليني
ساميه ،، اقعدي يا حبيبتي كلو اهو الاكل كتير
الحمد لله انكم لسه بخير
حور لرفيده اللي كانت معاهم هيا ورياض وحنان ومسابةهمش من ساعة اللي حصل
،، عامله ايه من غيري يا واطيه طبعا نسيتيني واتصاحبتي ع غيري
ببكاء ،، اقسم بالله انتي عيله حيوانه وخساره فيكي اي حاجه
حبيبه ،، مرضتش تروح حفلة التخرج
قالت مدام حور مش موجوده يبقى مفيش فرحه
حضنتها حور بكل حب
،، اقسم بالله انتي اجدع صاحبه شفتها في حياتي كنتي معايا دايما ع الحلوه والمره
وبعدها الكل اكل بنفس
لاول مره من اسبوع مر عليهم كانو سبع سنين
ورجعت لهم الفرحه من تاني
وبعدها كل واحد رجع بيتو وهوا مبسوط وبيحمد ربنا
تاني يوم بالليل كانت حور بتكلم رفيده
حور ،، انا هقدم الملف بتاعي في المستشفى بتاعت الصاوي
انتي بتشتغلي مع عمو رياض ولا هتيجي معايا
،، لا معاكي
بابا قالي أنه عندهم دكاتره كتير وفرصتنا في أننا نثبت نفسنا عند عمو محمد اكتر
،، اشطى انا هكلم فارس ونروح نقدم بكره أن شاء الله
،، تمام ابقي رني عليا نروح سوا بعربيتي
،، اشطى يلا سلام
وقفلت معاها وكلمت فارس
،، ايه لحقت اوحشك منا كنت معاكي بقالنا اسبوع لوحدنا
،، وحشك قطر يازفت انت
انا غلطانه اني برن عليك
،، ههه خلاص كنتي عايزه ايه
،، انا جايه انا وفريده بكره أن شاء الله نقدم الملف بتاعنا
ابقى قول لعمو محمد
،، انتو لسه هتقدمو يابنتي
إذ كان هوا اللي طلب منكو تشتغلو معاه
،، تمام كلمو انت دلوقتي وقولو وشوف هيقولك ايه ورد عليا
قام فارس وراح لغرفة والده
دق دق دق
ساميه ،، مين
فارس ،، انا يا ماما بابا موجود
محمد ،، تعالى يا فارس
دخل فارس وقعد جنب والده ع السرير
،، بابا حور ورفيده كانو عايزين يجو بكره يقدمو ملافتهم
،، هما لسه هيقدمو
خليهم يجو بكره يتعرفو ع الشغل ويبدأو من بعد بكره
،، ايوا منا قولت كدا بردو
عن اذنكم انا عشان اعرفهم
وخرج وكلم حور
وحور قالت لرفيده
تاني يوم تحديدا الساعه ٩ صحيو البنات ولبسو وحضرو نفسهم ورفيده عدت ع حور اخدتها معاها
رفيده لياسمين
،، عايزه اعرف فين مكتب دكتور احمد ودكتور فارس لو سمحتي
بصتلهم ياسمين من فوق لتحت بقرف
،، مش فاضيين
حور ،، انتي بتبصيلنا كدا ليه يابت انتي
بغضب ،، انا ابص براحتي مش انتي اللي هتعرفيني ابص ازاي
ويلا اطلعوا بره دا ايه القرف دا
حور ،، قررف اااه
يلا يا رفيده
رفيده ،، استعنا ع الشقى بالله
وشمرو كمامهم وحور جابتها من شعرها والاتنين نزلو فيها ضرب
فارس اللي كان متجمع في مكتب علي هوا وأحمد ورامز وبيفطرو سوا
،، ايه الصوت دا
رامز ،، دا بينلها خناقه انا سامع صويت
وكلهم جرو ع مصدر الصوت
واتصدم لما شافوا البنات منحلين شعر ياسمين ووشها كلو خرابيش
محمد ،، بسسسس ايه اللي بيحصل هنا ده
ياسمين قامت من ع الأرض بكل غضب
،، الحيوانات دول يا محمد باشا
حور ،، يابت انتي مبتحرميش انتي عايزه علقه تاني
محمد ،، استني يا حور لو سمحتي وقولولي ايه اللي حصل
رفيده ،، بتقولها فين مكتب احمد وفارس بتبصلنا بقرف وبتقولنا مش فاضيين وبتكرشنا وبتقولنا اطلعوا بره
محمد بغضب ،، ايه اللي بيقولوا دا حصل
ياسمين ،، ااه ع … عشان
،، بس من غير ولا كلمه
دا اخر تحذير ليكي رفيده وحور دول هنا زيهم زينا وهيبقو دكاتره هنا يعني تحترميهم
لو قلتي منهم تاني انا اللي هرميكي بره
سامعه
يلا ع شغلك
،، ح … حاضر
وبصتلهم بغيظ
وحور طلعت ليها لسانها
محمد ،، احمد وفارس عرفوهم الشغل
فارس ،، ورايا يا مصيبه
احمد ،، من اول يوم ليكي كدا تعملي مشكله
،، ماهيا اللي استفزتنا
وبدأو يعلموهم الشغل ماشي معاهم ازاي ودخولهم معاهم عمليات وشافو المتابعات والكشوف وفهمو كل حاجه عن الشغل
وبعد ما اليوم ما خلص كل واحد روح ع بيته استعدادا لاول يوم شغل
تاني يوم تحديدا داخل مستشفى الصاوي
البنات وصلو وبدأو يشتغلو
وأثبت كفاءتهم والشباب كانت مبسوطه بيهم
وقت الغداء
الكل كان متجمع في مكتب علي وبيتغدو
علي ،، لا بس شاطرين شغلكم جامد وبتخلصو بسرعه
رامز ،، لسه بقى لما يدخلو عمليات لو أثبتوا نفسكم في دا
فانا بعلنكم اكفء دكاتره في المستشفى دي
حور ،، عمو محمد كلفنا انا ورفيده بعملية زايده ميعادها النهارده
بس لازم حد فيكم يبقى معانا عشان يراقب الي احنا بنعملو
فارس ،، انا هدخل معاكم بس هتفرج عليكم بس لو في اي حاجه غلط هعلق عليها
رفيده اشطى
بعد مرور أسبوع على نفس الحال
خرج حور وفارس من عملية كانو متكلفين بيها اخدت معاهم ٤سعات عمليات
وكانو تعبانين اوي راحوا قعدو في مكتب فارس
فارس رمى نفسو ع كرسي المكتب بكل تعب
وكذلك حور رمت نفسها ع الكنبه
حور ،، اااااه يانا ياما مكنتش عمليه دي
فارس ،، اه بس بجد بجد
ابهرتيني
شغلك حلو اوي وبدأت احب شغلي عشان انتي معايا
،، وانت كاره شغلك ليه
،، انا داخل المجال د غصب عني
انا كان نفسي اطلع ظابط
،، وايه اللي غصبك
،، اقلك ايه ولا ايه بس
،، احكيلي وانا سمعاك
وبصتلو باهتمام
،، بصي ياستي
انا بابا دخلنا طب غصب
انا كنت اكتر واحد بعارض كلام بابا لانو دايما بيجبرنا ت حجات غصب عننا وهوا فاهم أن دا عشان مصلحتنا
كنت ع طول ب اضرب منو ويحبسني في اوضه ضلمه من غير اكل ولا شرب لاني مش يوافق ع اللي بيقولوا
لحد ما وصلت ل تالته ثانوي بابا جبر احمد وعلي ع المذاكره عشان يجيبو تقدير يدخلو بي طب
علي كان دايما موافق ع كلام بابا
بيقول كدا أو كدا هعمل اللي بيطلبو غصب فانا اعملو برضايا احسن
احمد مش عاجبني بس بيوافق غصب عنو
وانا اللي دايما بعارض
المهم في تالته ثانوي بابا كان بيجبرني اذاكر ويقولي عشان تجيب مجموع يدخلك طب
لحد ما قولتلو لا انا عايز ادخل كلية شرطه
اليوم دا مسكني من قميصي وجرجرني ع السلم ودخلني اوضة ضلمه وفضل يضربني بالكرباج ومحدش كان قادر يشيلو عني
بعدها سابني وخرج بعد ما جسمي كلو كان بيخر دم
وقال
الكلب دا محدش يحطلو لا اكل ولا شرب واللي هيفكر يدخلو نقطة مايه هجيبو جنبه كبر كره والده جوايا
ورغم اني كنت بذاكر
بس في الامتحنات مكنتش بحل غير اللي يعديني
وجبت مجموع ٨٢٪
كان اسود يوم في حياتي بالمعنى الحرفي
وقولت احسن ع الأقل هدخل الكليه اللي انا عايزها
بس للاسف جبرني اني ادخل تمريض
وفي الوقت دا استسلمت لي واتخليت عن حلمي
وهوا مبطلش يجبرنا ع حجات مش عيزنها
جبر علي يتجوز وفاء اللي مشفهاش غير بعد الفرح ماخلص وجبرهم يخلفو ويجيبو فادي
وكرر نفس الموضوع مع احمد
وأحمد عرف انو رايح يتقدم ل رفيده قبلها بكام ساعه بس
بس الحمد لله هوا حبها
وخايف يجي عليا الدور يجوزني واحده وانا معرفش
او يرفض جوازي منك
نزلت دمعه غصب عنو ومسحها بسرعه
قربت منو حور بحزن وطبطبت عليه
،، معلش محدش فينا حياته مثاليه ومتخافش انا جنبك ومش هتخلى عنك
حضنها فارس بقوه
،، متسيبنيش مهما حصل انا بح*بك يا حور
بعد مرور أسبوعين
كان الكل متجمع في ڤيلا رياض وبيتفقو ع معاد فرح احمد و رفيده واتفقوا انو هيكون بعد شهرين
حور ،، عمو محمد فاكر الدكتور الألماني اللي جا عمل عملية الكانسر للطفل
ال اسبوع اللي فات
،، اه يابنتي مالو
،، عجبو شغلي وعرض عليا اني اشتغل في المستشفى بتاعته لمدة سنتين
والسكن بتاعي عندو بمقابل اني هكسب تعليم الماني واخد مبلغ شهري كبير جدا
قولت اعرض عليكم وتشاركوني رايكم
رياض ،، دي حاجه حلوه اوي ياحور بذات انتي طول عمرك بتتمني تاخدي شغل بره
ف دي فرصتك
حور ،، اه وهوا قالي العرض معايا في اي وقت اي وقت عايزه اسافر اشتغل هوا هيكون في انتظاري
محمد ،، حلو اوي بس الاول يعني اشتغلي هنا سنه
عشان تروحي واخده خبره
بس كنت عايز اتكلم معاكو في موضوع انا كمان
الكل بصلو بانتباه
وهوا وجه نظراته لحبيبه
،، كنت عايز اخد منك ميعاد نيجي نطلب في ايد الانسه حور لابني فارس
،، بس انا مش موافق
????????????
ياترى ليه فارس رفض الجواز من حور
وايه اللي هيحصل بعد كده
والقدر لسه مخبي اييه
رواية حور الفارس الفصل السادس عشر
رواية حور الفارس الحلقة السادسة عشر بقلم زهره الحياة
محمد ،، كنت عايز اخد منك ميعاد نيجي نطلب ايد حور لفارس
حور بصت لفارس بتحاول تفهم نظراته
فارس بصدمه ،، بس انت مفتحتش معايا الموضوع يا بابا
بغضب ،، انا قولت
انت هتكسر كلامي ولا ايه
قام بكل غضب ،، بس انا مش موافق
انا هتجوز مرنا
الكل قام بصدمه
وحور كانت أكبر واحده مصدومه ومرنا فرحانه
محمد بكل غضب ،، انا مش موافق على جوازك من مرنا
ومش هتتجوز حد غير حور
والا لا انت ابني ولا عايز اعرفك
فارس كان رايح يتكلم قاطعتو حور بدموع مكتومه
،، عمو محمد لو سمحت انا وفارس
قالت بمراره
،، اخوات مش اكتر
واكملت بسخريه فهمها فارس
،، هوا عمرو ما قالي انو بيحبني
ومرنا بتحبو وهوا بيحبها فمتبقاش انت العائق بين الاتنين
وسيبهم يكملوا حياتهم زي ما هما عايزين
اا…ا… انا بحب فارس زي اخويا بالظبط
وبصت لحبيبه
،، ماما انا رايحه مشوار وهتاخر شويه ابقي روحي انت وريماس
واخدت شنطتها وبصت للكل
،، عن اذنكم يا جماعه
وبصت لفارس بوجع
وفارس بصلها وعينو مدمعه وخرج اخد عربيته ومشي بيها يلف من شوارع وهوا دموعه نازله وغضب الدنيا ووجعها فيه
أما عند حور ف راحت عند مقبرة والدها (يامن)
حور بوجع وحزن وهيا بتبكي بكل حرقه
،، انا تعبت يا بابا
انا تعبت اوي
انت ليه سبتني ومشيت
الحمل تقيييل اوي عليا
كل مره يبقى الابتلاء اصعب من اللي قبله
حاسه اني شايله عن طاقتي
بجد انا مش قادره استحمل كل دا
ليه الناس اللي بحبها بتبعد عني
ليه الدنيا مصره تكسرني بدل المره الف
ليه
كل ما اقول الدنيا خلاص هتضحكلي ويجي اللي يعوضني الاقيها بتحط عليا اكتر
الدنيا بتعاملني ع أساس بتحبي ايه عشان احرمك منو
اااااااه ع الوجع اللي انا فيه
الحمل تقيل مش قادرة مش قادرة تعبتت
وحضنت المقبره وقعدت تعيط لحد ما نامت
أما فارس ف راح ع النيل ركن العربيه في حته مفيهاش حد ونزل من العربيه ونام عليها
وبكى
انا وجعتها
انا لي رفضت
كلو بسببك يا بابا الله يسامحك ليه انت النقطه السوداء اللي في حياتي
ليه الوجع اللي انا بكر بيه بتبقى انت سببو
بدل ما اجي احضنك لما احس بوجع يبقى وجعي سببو انت
ليييييه
رفضت البنت اللي عمري محبيت غيرها بسببك
حراااااام بقى حراااااااام
أما في الڤيلا
رياض اخد محمد وقعدو في مكتبه
رياض ،، فارس وحور بيحبو بعض
فارس رفض لأن انت طول عمرك غاصب عليه
معلش يا محمد من غير زعل
انت جيت عليه كتير كل حاجه كان بيحبها كنت بتحرمه منها
وتخلي يعمل اللي انت عايزه
دي حياته
بس انت اللي عايشها اعمل دا ومتعملش دا
كل حاجه في حياته انت المتحكم الاول والاخير فيها
ودا اكبر غلط
فارس شاب لازم يختار اللي هوا عايزه في حياته مينفعش تفضل تؤمره
دا راجل
سيبو حياته هوا اللي يعيشها
متقفش قدامه
محمد ،، انا فعلا عقدت عيالي كل حاجه كنت أنا الآمر والناهي
انا ظلمتهم بس كنت فاهم أن دا عشان مصلحتهم
خلاص انا مش هدخل في حاجه تاني
انا بوظت حياتهم
ابني بيكرهني يا رياض
رياض طبطب عليه
،، مش بيكرهك بس عايز حنانك
هوا اتحرك منو من وهوا طفل عوضو عن دا دلوقتي
هتتعب عشان ترودو لحضنك
بس هوا قلبو ابيض وهينسى
قوم يلا راضي عيالك
طلعو بره كانت ساميه وحبيبه بيعيطو ع حال عيالهم
محمد لعلي وأحمد
،، حقكم عليا
انا بوظت حياتكم كنت فاهم أن دا عشانكم والله مكنش قصدي تتعبو بسببي
وفتح دراعه
وجرو في حضنه
احمد ،، احنا مش زعلانين
المهم فارس
علي ،، بابا فارس بيعشق حور وعمل كدا بسببك
هوا اللي حياته باظت
ولازم كلنا نبقو جنبو
حبيبه ،، الساعه بقت ٣ يا احمد حور مرجعتش
رفيده ،، يلا انا هرن عليها
بعد وقت
رفيده ،، فونها مقفول
احمد ،، هرن ع فارس اشوفها معاه
فارس كان قاعد باصص للسماء وهوا عنيه بتدمع لوحدها
رن فونو
ومردش
،، انت ليه زنان كدا يا احمد
،، الو
احمد بقلق ،، فارس حور معاك
الساعه داخله على ٤ وهيا مجتش
بخوف ،، لا هيا مش معايا رنيتو عليها
،، فونها مقفول
طب هيا مش في البيت
،، مش عارف طنط حبيبه هنا
،، طب انا هروح اشوفها
راح فارس لبيت حور وقعد يخبط كتير مفيش رد
راح ركب عربيته واتجه لڤيلا رياض
فارس دخل بقلق وكانت هدومه مبهدله وشعرو مش مظبوط
،، ها مرجعتش
الكل في صوت واحد ،، انت ملقتهاش
قعد ع الكرسي وحط راسو بين أيديه
،، مش لاقيها
متعرفوش ممكن تروح فين
محمد بندم ،، حقك عليا يا فارس
انا السبب
فارس ،، ها
عادي خلاص كل حاجه باظت
الكل بصلو بحزن
وسكتو
فارس بكل غضب
،، يعني هتكون راحت فين
رفيده مفيش واحده من صحابك ممكن تروح لهم
علي ،، انا رنيت ع المستشفى بيقولوا مشافوهاش
رفيده ،، ااااه صح
الكل ،، اييه
،، حور لما بتبقى زعلانه اوي بتروح لعمو يامن
فارس قام ،، طب تعالي معايا بسرعه
راح فارس ورفيده للمقابر وكان الصبح بدأ يطلع
دخلو بهدوء شافها فارس كانت حاطه راسها على المقبره وباسم عليها الدموع
عين فارس دمعت
وبصتلهم رفيده بحزن
فارس بهدوء ،، حور
اتفزعت حور ع صوته
،، ششششش اهدي اتخضتي كده ليه
رفيده ،، احنا قالبين الدنيا عليكي يا حور
حور بهدوء عكس اللي جواها
،، نمت من غير ما احس
هيا الساعه كام
فارس ،، ٦ونص
هزت حور رأسها من غير ما تبصلو
،، ماما روحت يا رفيده
،، لا لسه عندنا
،، طب يلا
راحوا عشان يركبو عربية فارس
استنادا تركب جنبو
بس صدمتو وقعدت ورا
بصتلها رفيده بحزن وقعدت جنب فارس
وتتحرك فارس بكل ديق لڤيلا رياض
نزلو من العربيه دخلت حور
،، ماما يلا عشان نروح
حنان ،، تعالي اقعدي يا حور
،، لا يا حنون يادوب اروح اغير وانزل ع المستشفى ع طول
حبيبه بحزن ،، يلا يا حور
شالت حور ريماس اللي كانت نايمه وبدأو يتحركو
فارس ،، استنو اوصلكم
حور بحزم ،، لا انا طلبت اوبر
عن اذنكم
وبعدها الكل بدأ يروح بكل حزن
الا مرنا اللي كانت هتطير من الفرحه
اول ما دخلو طلع فارس ع اوضته ورمى نفسو ع السرير وبيحاولو بمنع نفسو أن يبكي
بس مقدرش ودموعه نزلت
راح ياخد شاور عشان يفوق
أما عند حور اول مادخلت نيمت ريماس ودخلت ع اوضتها
قعدت في الأرض جنب السرير وسندت رأسها على السرير
وقعدت تعيط بكل حرقه وهيا بتحاول
تكتم شهقتها
دخلت حبيبه بدموع ع حال بنتها
،، مالك يا ضانيا احكيلي
متوجعيش قلبي عليكي كدا
حضنتها حور بكل وجع
ببكاء ،، تعبانه
تعبانه اوي يا ماما والله الدنيا جايه عليا اوي
انا تعبت
تعبت وحاسه اني عايزه امووت
شددتت حبيبه ع حضنها
،، متقوليش كدا يا حور
طب دانتي مكنتيش تعرفي انا كنت عامله ازاي من غيرك
كل اللي كان هممني ريماس
حقك عليا انا يا ضنايا مش قادره اشوفك كدا
،، ااااه
احضنيني يا ماما
احضنيني جامد اوي
بعد وقت
قامت حور من حضن حبيبه ومسحت دموعها بقوه
،، مفيش حاجه تستحق اني ابكي عليها
،، جدعه
ركزي في مستقبلك واللي انتي بتحلمي عشان تحققيه ومتسمحيش لاي حاجه أنها تكسرك
خليكي قويه يا حور
انتي طول عمرك لما بتبقي موجوعه بتضحكي
انتي دلوقتي موجوعه عيزاكي تظهري قد واجعك قوه وتتعاملي بكل جديه
واللي كسرك دوسي عليه
،، تمام
ماما أن شاء الله بعد فرح رفيده هسافر
،، شوفي انتي فين مصلحتك يا قلب امك واعمليها
انا مش هقف قدامك
بصت حور للفراغ وعزمت ع أنها هتبقى واحده جديده
ودخلت تاخد شاور ولبست بنطلون جينز ديق اوي وعليه تيشرت كت ابيض كاشف جزء من صدرها
ولبست هيلز بيضاء وفردت شعرها ع ضهرها
وذهبت للمستشفى بحور تانيه خالص
أما عند فارس خرج وهوا لابس البنطلون وبيلبس في القميص
دخلت مرنا عليه
وبدأت تزررله زراير القميص
،، انا مش مصدقه يا فارس انك بجد هتتجوزني
انت متعرفش أنا بحبك قد ايه
ورفعت نفسها عشان توصل لطوله وطبعت بوسه ع خده
بعد فارس عنها
مش وقتو يا مرنا انا عندي شغل لما اجي نبقى نتكلم
مرنا بحب ،، هستناك يا حبيبي
ابتسم فارس بتكلف وبعدها خرج ركب عربيته واتجه إلى مستشفى الصاوي
اول مادخل شاف حور واقفه مع دكتور زياد (دا من الدكاتره اللي لسه جيين جديد) جن جنونه خاصة لما شافها بلبسها
وبفضل اعمى ،، حوووووووور
لفت ليه حور بكل برود
،، افندم
شدها فارس بقوه من ايديها وسحبها ع مكتبه
ياريت ايه اللي هيحصل بعد كده
ولسه القدر مخبي ايه ل ابطالنا
ويا ترى فارس هيتجوز مرنا فعلا
رواية حور الفارس الفصل السابع عشر
رواية حور الفارس الحلقة السابعة عشر بقلم زهره الحياة
شدها فارس بقوه من ايديها وسحبها ع مكتبه
حور بغضب ،، انت ازاي
قاطعها فارس ب ……
بعدت عنو بكل غضب ورفعت سبابته في وشه
وقالت بوعيد ،، اقسم بالله لو قربت مني تاني لتشوف وش مني مش هيعجبك
ثم انت ازاي تشدي كدا اصلا
وهوا بكل غضب ،، انتي اللي ايه القرف اللي انتي لابساه دا وواقفه تضحكيلي مع دا ومع دا
ببرود ،، اعتقد ان دي حاجه متخصكش
البس طويل البس قصير
اضحك مع دا اقفش مع دا
انت ميين
انت ولا حاجه
روح افرد سيطرتك دي ع خطبتك اللي بتمشي في الشارع ببكيني
انت مالك ومالي اصلا
ودا اخر تحذير ليك لو حاولت تقرب مني تاني او تدخل في حياتي هتصرف تصرف مش هيعجبك
وسابتو وخرجت
وقف هوا بكل حزن من تغييرها
بعد وقت عرف انها عندها عمليه ومعاها دكتور زياد
كان غضبان اوي
بعد ماحور وزياد خلصوا العليه خرجو بكل تعب وراح ع مكتب حور
حور رمت نفسها ع الكرسي بتعب
وكذلك زياد
زياد ،، ها بقى يا ستي احكيلي
ايه العلاقه بينك وبين دكتور فارس
باين عليه بيبحبك
ضحكت حور بسخريه ،، بيحبني
(للعلم أن زياد وحور كان صحاب في الكليه فعرفين بعض)
زياد ،، لا في ايه بجد شكل في موضوع
حور رجعت رأسها لورا وبصت للسقف
وبدأت تحكي لزياد من اول ماشافت فارس في الجنينه
لحد اللي حصل امبارح
بصلها زياد بحزن ،، بس هوا لسه بيحبك
وهوا اكيد عمل كدا عشان بباه انتي بتقولي انو بيغصبو ع اي حاجه وهوا فتح موضوع الجواز ع طول من غير ما ياخد رأيو
ف صراحه انا لو مكانو هعمل كدا
خاصة لو انا بحبك مش هسمح أن البنت اللي بحبها تتفرض عليا
فاهمه
،، ااااااه يا زياد
انا تعبانه اوي حاسه ان الدنيا راميه حمولها عليا
،، بس انتي بتحبي يا حور صح
بدموع ،، عمري ما حبيت حد قدو هوا اول حد احبو بس هوا وجعني اوي انا عمري ما هسامحه
في الوقت دا محمد كان معدي وسمعهم وخبط ودخل بكل حزن
حور اول ما سمعت الباب وهوا بيخبط مسحت دموعها
،، اتفضل
محمد ،، حور يابنتي
بابتسامه ،، تعالى ياعمو اتفضل
بدموع ،، حقك عليا يا حور انا السبب مكنتش اعرف ان بكدا ممكن ابوظ له حياته
ع فكره فارس بيحبك هوا رفض بسببي
محبش انك تتفرضي عليه
بصتلو حور بابتسامه ووجع
،، خلاص يا عمو محمد حصل خير ربنا يهنيه
مرنا بتحبه وهوا شويه وهينساني وانا هعديه زي اي وجع كان قبلو
يصلها بحزن شديد ،، محدش بينسى حد بيحبو يا حور
،، سبها ع الله
بعدها خرج محمد وبصلها زياد وقعد ع الكرسي قدمها وحط أيده ع أيدها
،، انا جنبك يا حور متقلقيش كله هيعدي
في الوقت دا دخل فارس عليه بدون مايخبط كان جاي يتعصب عليها بسبب أنو عرف انها كانت معاه في العمليات
واتصدم لما شافوا حاطط ايدو ع ايديها
وقال بعيون حمراء من الغضب
،، الله الله
قامت حور بغضب
،، انت ازاي تدخل من غير ما تخبط انت داخل زريبه
،، لا داخل كباريه
لو نسيتي يا ست الدكتوره افكرك
ان دي مستشفى ومكان للشغل مش مكان للحب
وأكمل بسخريه ،، وبعدين انتي ملحقتيش تخرجي من علاقه عشان تدخلي في غيرها
ها
،، انا لما ادخل في علاقه هتكون مع راجل يا دكتور فارس
ف لما هحب هحب راجل
والراجل مبيضحكش ع بنات الناس وبيدخل البيت من بابه
ومش بيعشمهم بحاجات ويغدر بيهم
ويلا بقى بعد اذنك عشان دا مكان شغل زي ما قولت
بصلها فارس وهوا في وجع في قلبه من اللي قالته وبصلها بحزن ،، انا كنت بلعب بيكي يا حور
لفت حور وعطته ضهرها عشان ميشوفش دموعها اللي نزلت
،، لو سمحت خد الباب في ايدك
خرج فارس ورزع الباب وراه بكل غضب وديق وحزن ودموع
بمجرد أن خرج فارس جلست حور ع الأرض بكل انهيار
،، ااااه يارب ااااه انا تعبت
والله العظيم تعبت
قعد زياد جنبها بحزن شديد وربت ع كتفها
،، معلش ياحور
بجد مش عارف اقولك ايه غير كدا بس بجد انا جنبك وهعمل اي حاجه عشانك
مسحت حور دموعها ،، اي حاجه اي حاجه
،، اي حاجه
،، انت مرتبط
برفع حاجب ،، لا
،، تمام هنمثل أننا مرتبطين
،، انا اه قولت معاكي في اي حاجه بس مش للدرجادي
برجاء ،، بليز يا زياد
،، ماشي ياحور انا هعمل كدا عشان انتي زي اختي
وبصلها بحب اخوي
وبعد مرور شهر ونصف من تجاهل حور لفارس وتمثيل حور وزياد عليه الحب وتجهيزات الفرح
في يوم كان الكل متجمع عند رياض وكانو جايبين تشكيله من فساتين الزفاف وبيختارو فستان رفيده
فارس ،، بابا انا قررت اعمل خطوبتي معاهم في الفرح
ايه رايكم يجماعه
الكل بص ع حور بحزن
حور وهيا بتتصنع الاموبالاه وجواها بتتقطع
،، اه ياريت تبقو عملتو فيا جميله لاني مسافره تاني يوم الفرح ع طول
ونفسي احضر الخطوبه
محمد ،، هتسافري فين يا حور
،، هسافر المانيه اخد السنتين اللي اتفاقنا عليها
حس فارس بضيق من الاموبالاه اللي هيا فيها
فخرج يقف في الجنينه
وخرجت وراه مرنا وحضنتو من ضهره
،،مش مصدقه يا فارس انا بحبك اوي
في نفس الوقت استأذنت حور عشان تروح وخرجت وشافتهم
وحست بوجع في قلبها
وفارس حب يغيظها راح قرب من مرنا ووو..
اول ماشفت دا حور دمع نزلت من عينيها ومشيت بسرعه
اول ما شاف فارس دموعها
ندم على اللي عاملوه وفاق ع ايد مرنا اللي لفتها ع رقبتو
وكأنها مصدقت
زقها فارس بقوه وكان حاسس بأنها بتخنقه
فارس ،، اسف
وسابها وخرج
في نفس الوقت كانو الاتنين ركبين العربيه وبصين من الشباك ودموعهم نازله بكل وجع
كل واحد رجع بيتو ودخل غرفته وفضل يبكي ع حبيبه اللي راح منه
والكل حزين ع حالهم
تاني يوم فارس صحى وغير ونزل وكان الكل قاعد بيفطر
فارس قالهم صباح الخير وخرج
ساميه ،، استنى يابني أفطر
بس هوا كان خرج
مرنا ،، انا هاخدله فطار ووديهوله الشغل
بعد وقت وصل فارس مكان الشغل
وكان واقف مع ياسمين بيشوف الشغل اللي عليه ايه
في الوقت دا كانت داخله مرنا وكانت لابسه هوت شورت جينز وتيشرت كت بينك
وحور كانت داخله في نفس الوقت وكانت لابسه بنطلون جينز واسع مقطوع قطعات كتير من عند الركبه وتيشرت تصف كم ابيض عليه خطين اسود من عند الرقبه والكم
قصير بحيث لو رفعت ايديها بطنها تبان وكتشي ابيض وعمله شعرها ديل حصان
دخلت مرنا وراحت عند فارس حضنتها
،، جبتلكم اكل عشان نزلت من غير فطار يا حبيبي
مبصش فارس عليها وكان عينه متركزه ع حور بكل ديق لما بصت عليهم بتصنع الاموبالاه وقابلت زياد
زياد ،، هوا القمر بيطلع الصبح ولا ايه
ضحكت حور بقوه قاصده تغيظ فارس اللي فعلا اتغاظ
وقالت بصوت قاصده تسمعه
،، دا انت اللي قمر يا زيزو يلا تعالى ع مكتبي عشان نكمل الموضوع اللي كنا بنتكلم في امبارح
غضب فارس جدا منها
بسبب لبسها ولاموبالاتها وكلامها وهزارها مع زياد
في يوم
كان الكل متجمع في مكتب علي وبيتغدو كالعاده وزياد كان معاهم
حور وزياد كانو بيعملوا حركات قصدين يغيظو فارس
اللي كان نفسه يقوم يجيب زياد من ياقة قميصه
و رامز اللي كان حزين جدا ومش بيتكلم معاهم غير خفيف وتحت عينه اسود
ومحدش عارف السبب
فجأه رن فون حور وكانت حبيبه
،، الو ايه يا ماما
،، الحقيني يا حور ……..
حور برقت ورمت الاكل من ايديها
،، انا جايه حالا
واخدت شنطتها
زياد ،، في ايه يا حور
حور وهيا بتجري
،، مفيش حاجه
فارس ،، طب بعد اذنكم بقى يا جماعه انا شبعت هروح اكمل شغلي
ركبت حور تاكسي ومشي فارس وراها بالعربيه
ولما نزلت طلع وراها
وسمع صوت صراخ حور
ياترى ايه اللي حصل
ورامز زعلان ليه
وايه اللي حصل مع حور وحبيبه
وفارس هيتصرف ازاي
وهل هيخطب مرنا
وحور هتسافر
رواية حور الفارس الفصل الثامن عشر
رواية حور الفارس الحلقة الثامنة عشر بقلم زهره الحياة
حور طلعت ع السلم وهيا بتجري حتى أنها كانت هتقع اكتر من مره
ووراها فارس
اللي مكنتش واخده بالها منه واللي مكنش فاهم في ايه
دخلت حور واتصدمت لما شافت خالد بن عمها ماسك ايد كلمتها بقوه وريماس كانت واقعه في الأرض والظاهر أنها كانت بتدافع ف زقها ووقعت
خالد ،، انطقي فين بنتك اللي عايزلها عيارين بجالها ٦ سنين في بلاد البندر
وكن ملهاش أهل
حور من وراه بضحكة سخريه
،، أهل ههههههههه
طب والله ضحكتني
وقربت منو بغضب وبعدتو عن حبيبه بقوة
،، اولا اياك تحاول تمس ولو شعرايه من امي
ثانيا بقى أهل مين اللي بتتكلم عليهم
اللي بياكلو ورثك وانت يتيم
ولا اللي عايزين يجوزوك غصب عنك عشان بسس
ايه
عشان تاخد الحاجه الى بقيالهم بياكلو بيها عيش
انهي نوع من الأهل انتو
انا بجد امشي استعر من كونكم أهل ليا
انا بجد بقرف أنكم شايلين نفس اسمي
خالد بغضب شدها من شعرها
وهيا صرخت بقوه من مسكته ليها
،، تظاهر انك بدك تربيه من اول وجديد ومحدش هيربيكي غيري
والليله كتب كتابي عليكي
ودلوق
وبص لحبيبه ،، واللي هيحاول يمنعني هجتله
وكان بيهددهم بسكينه كان ماسكها في ايدو
وشد حور بقوه اكبر من شعرها وكان هينزل بيها من ع السلم
بس لقى ايد بتمنعو بقوه شديده
بص ع الايد اللي مسكته بعدها بص لصاحب الايد
فارس بهدوء ما قبل العاصفه
،، سيب شعرها
ببرود ،، ولو مسبتش
سكت فارس وبص بعيد وبعدها لف ليه وشو وعطاله لك*مه
أسقتته أرضا
ونزف من أنفه
وبكل غضب وحرفيا فارس عروق جسمو كلها ظهرت
،، يبقى اسيبك انا يا روح امك
حور قامت راحت قعدت جنب حبيبه بكل بكاء
فارس انقض ع خالد كالفريسه
وفضل يديلو باللكمات وكان بيضربو بقوه
،، حاول تقرب منها تاني وانا اكون قاطعلك ايدك يا ابن ال***
حور ببكاء ،، خلاص يا فارس سيبو هيموت في ايدك
،، واحد زي دا حلال في الموت
ايه عامل نفسك راجل اوي وصعيدي ودمك حامي وانت ولا تعرف ربنا لما تاكل مال يتيمه والمشكلة انها بنت عمك
ولما تمد ايدك عليها
وتتجوزها غصب
بدل ماتقف في ضهرها وتهون عليها
تعمل كل دا
الجيران بدأت تتلم وتشيلهم عن بعض
وخالد اللي حرفيا وشو بقى عباره عن د*م
اخيرا نجحوا في أنهم يبعدو فارس عنو
حبيبه ،، خلاص يبني كفايه
دا ميستاهلش تدخل في السجن دا واحد قذر
بعدها دخل علي وأحمد ورامز وزياد وفريده
اللي قلقو من اللي بيحصل وقرروا يروحون يشوفو في ايه
الشباب كلها وقفت مصدومه من منظر خالد اللي نايم ع الأرض وبياخد نفسو بصعوبه
وفارس اللي الناس مسكته وبتهدي فيه
رفيده اول ما شافت خالد جريت ع حور لانها عارفه أنه واحد سيئ
جريت عليها واخدتها في حضنها
احمد ،، ايه اللي بيحصل هنا
ومين دا
وايه اللي حصل
علي ،، استنى بس يا احمد
وبص للناس اللي متجمعه
،، ماشي متشكرين جدا يا جماعه دي مشاكل عائليه واحنا هنحلها
يلا كل واحد يشوف شغله
الكل بدأ يمشي اللي بيبص لحور واهلها بحزن
والي يبصلها بحقد
واللي يبصلها بقرف من الشباب اللي متلميه حواليها
واللي مش فاهم في ايه
خالد قام بكل غضب ،، وربي لاقتلك انت تعمل معايا انا كده
وكان ماسك سك*ينه وعايز يقتل فارس
الكل بعدوه عن عنه بصعوبه
والموضوع كبر ووصل للشرطه
في القسمه
الظابط ،، عايزكم تهدو كدا وتحكولي ايه اللي حصل بالظبط
ايه علاقتك بيه
ومين اللي خلى وشو شوارع كدا
خالد ،، الحي*وان دا يا باشا عملي كدا في وشي
فارس بغضب ،، بص بيقول حيوان
الظابط ضرب ع المكتب بكل قوه ،، ايييه انتو في قسم مش زريبة اهليكم هنا
واحد بس يكلمني ويبقى أساس في الموضوع
حور ،، انا هتكلم
يصلها الظابط بإعجاب من جمالها
،، اتفضلي اقعدي يا انسه عايزه تشربي حاجه
حور بجديه ،، لا شكرا
الحكايه
وبدأت تحكيلو ازاي اكلو ورثها بعد وفات والدها وازاي كان عايز يتجاوزها غصب وكل مره كان يعرف مكانهم كان ليدخل عليها وبيضربها هيا ومامتها
وفضلت تحكيلو حجات كتير
،، بس هيا دي كل الحكايه
بص الظابط لخالد بقرف وغضب
،، اتفو عليك هيا دي الرجوله اللي اتعلمتها
جتك القرف انت واشكالك مليتو البلد
وبعدها بص لفارس من فوق لتحت وشاور عليه بصباعو
،، ومين دا
فارس بديق من بصته
،، انا دكتور فارس الصاوي
،، حلو عيلة الصاوي مشهوره بعيلة الأطباء والكل عارف عنها الاحترام وأنها مش بتاعت مشاكل وانتو عيله كبيره في البلد
ايه اللي يخليك تعمل في كدا
مش في قانون
،، انا عارف عيلتي وكمان مكانتها
واه في قانون
وانا مكنتش هستنى القانون لما يقوم من مكتبه ويجي يلحقها من بين ايديه
كان رافع عليها سكينه
لو انت مكاني كنت هتقف تتفرج
،، اممم عندك حق
المهم انا هتخذ قرار ضدو هيتسجن ٥شهور بتهمة تعدي وضرب
وكمان هعمل محضر عدم تعرض
وانت موقفك مش سهله في القضيه بسبب وشو اللي انت خليتو شوارع دا لأن في قانون كان لازم تلجأ ليه
بس انا هخرجك منها جدعنه مني مش اكتر
خالد كان لسه هيتكلم
بصلو الظابط
،، انت لسه ليك عين تنطق اخرص
بعد وقت الكل خرج من القسم
حبيبه ،، شكرا يا فارس يا بني ع وقفتك جنبنا
انت وقفت معانا للمره التانيه
وان شاء الله نرودهالك في فرحك
قالت الكلمه الاخيره وكانت ماسكه ايد حور وشددت عليها بخفه بمعنى معلش
فارس ابتسم بحزن ومجامله ،، انا معملتش حاجه يا طنط دا واجبي
انتي زي مامتي وحور زي اختي
بصتلو حور بديق وديرت عينيها بعيد عنه
،، يلا تعالو اوصلكم
حور بلاموبالاه ليه وقفت تاكسي
وركبت
،، يلا يا ماما
حبيبه بصت لفارس بحزن وركبت جنبها
فارس اتضايق منها وركب عربيته ومشي بغضب
وكان جواه
،، يعني انا كنت هتسجن بسببها وبص في الاخر بتبصلي ازاي دي جزاتي
الكل بص عليهم بحزن وكل واحد رجع بيته
بعد مرور أيام
تحديدا يوم الفرح الصبح
صحيت حور وهيا جواها احاسيس كتير
فرحانه لصديقة عمرها
وحزينه أن اول شخص تحبو في حياتها اتخلا عنها والليه خطوبته ع واحده غيرها
وخايفه ع مشاعرها تتفضح قدامه لما تشوفهم مع بعض
وفرحانه أن بكره اول يوم تبدأ فيه بتحقيق حلمها
كانت الساعه ٦ صباحا جهزت حور فستانها وكل حاجتها اللي هتحتاجها
واخدتها وخرجت برا غرفتها
،، ماما يلا خلصتي لبس عايزين نروح بدري اليوم طويل اوي النهارده
وزمان حنون مستنياكي عشان تحضروا الاكل بتاع العرسان سوا زي ما اتفقتو
،، يلا خلاص اهو خلصت
شوفي ريماس بس لبسيها الكوتشي
بعد ماخلصو نزلو و ركبوا تاكسي وراحو لڤيلا رياض
حور اول ما دخلت الڤيلا قعدت تزغرط
وتقول
،، أولأ أولأ أولأ أولااأ عندنا فرح وانتو لااأ لوووووووولي
حبيبه زغرطت مع حور وحنان ردت عليهم بواحده وهيا في المطبخ
رفيده وهيا بتبص عليهم من فوق بنعاس وهيا بتعرك في عينيها وشعرها منكوش
،، ايه الصداع اللي انتو عاملينو ع الصبح دا مش عارفه انام
حبيبه ،، ههه هيا في عروسه تنام
رياض ،، لا وانا بنتي متعملش زي الناس دي شعارها في الحياه
نحن نختلف عن الاخرون
حور طلعت لرفيده
،، انتي يابت انتي عبيطه انتي رايحه تنامي تاني
يابت الساعه ٧ قومي المبكب ارتست هتنفخنا
لسه ورانا حجات كتير نعملها
رفيده وهيا بتتاوب وبتستغطى بالحاف
،، اااه لا انا رجعت في كلامي مش عايزه اتجوز النهارده
خلوها بكره انا عايزه انام
احمد رن
،، خطشيبك بيرن يختي
يلا ملوش في الطيب نصيب ارد عليه انا بقى واقوله الفرح اتلغى
رفيده بصراخ
،، لاااااع انا أقمت اهو
ومسكت الفون وردت عليه وحور قعدت تتفرج عليها وهيا بتكلمه بضحك
رفيده ،، الو
احم…… ايه يا احمد
حور ،، احمد بس كدا
امال لو مكنش فرحكم النهارده كنتي قولتيلو ايه
احمد وهوا سامعها ،، قولتلها ياختي والنبي
الا مبلتش ريقي بكلمه من ساعة الخطوبه
بعد وقت
البنت جهزت نفسها
واخد فساتينهم وحجاتهم ونزلوا لاحمد اللي مستنيهم تحت عشان يوصلها
حور وهيا بتهيص
،، افرحي يا عروسه
الكل وراها ،، انا العاريس
حور ،، يا عروسه يا عروسه
الكل ،، انا العاريس
وفضلو يزغرطو ويزفوهم لحد الباب والكل كان فرحان ليهم من قلبو
ركبوا العربيه وانطلقو نحو البيوتي سنتر وهما مشغلين اغاني وفرحانين
بعد ما وصلو نزلو وبدأو يشيلو حاجتهم
في نفس الوقت وصل فارس ومرنا اللي حاجزه معاهم في نفس الكوافير
نزلت مرنا وهيا شايله فستانها وفارس نزل وراها
مرنا بغيظ في حور
،، هتوحشني الكام ساعه دول يا بيبي
رفيده بصوت سمعو حور وأحمد
،، ينعل ابو محنك هرجععع
ابتسمت حور بتكلف وأحمد ضحك ع كلامها
احمد ،، يلا بقى يابنات ادخلوا وهنجيلكم الساعه ٧ أن شاء الله
يلا يا فارس
فارس مرضش عليه بسبب
انو مركز مع حور
شايف انها بتتظاهر الاموبالاه لاكن باين عليها الحزن حس بديقها وعينيها اللي بتتعارك مع دموعها أنها متنزلش
احمد ،، فاااارس انت معايا
،، ها اه معاك
،، طب يلا
يلا يابنات اطلعوا
رفيده بغيظ في مرنا
،، زغرتيلي يابت يا حور انا العروووسه
زغرتت حور وزغرتت معاها رفيده وفضلو طول الوقت يغيظو في مرنا اللي بتبصلهم بلاموبالاه ووفاء شاركتهم
دا بعد ما جت
بعد وقت اخيرا جه معاد أن العرسان يجو ياخدو البنات من البيوتي سنتر
استنو تفاصيل الفرح الحلقه القادمه
توقعو ايه اللي ممكن يحصل في الفرح
ياترى لسه القدر مخبي ايييه
رواية حور الفارس الفصل التاسع عشر
رواية حور الفارس الحلقة التاسعة عشر بقلم زهره الحياة
رفيده كانت لابسه فستان زفاف كانت فيه زي الاميرات والتاج اللي مزين رأسها والميك اب اللي مزودها جمال عن جمالها
أما حور كانت لابسه دريس ابيض ستان لحد بعد الركبه كان فيه شغل بسيط بس كان شكلو حلو عليها اوي
وكانت حاطه ميكب خفيف كان شكلها بجد قمر اوي ويخطف القلب
أما مرنا كانت لابسه فستان اسود قصير جدا وهيلز احمر وروج احمر وكانت حاطه ميك اب كتير بس كان شكلها حلو
وفاء كانت لابسه دريس زيتي صك عليه اكستنشن وفي خرز من عند الكتف وطرحه من نفس لون الفستان وهيلز فضه لون الخرز ومع شوية ميك اب بسيط
كان شكلها زي القمر بحجابها اللي زادها جمال
وجا وقت أن احمد يدخل وكانو عاملين فرست لوك والكل بيصور
احمد دخل وكان ماسك بوكيه ورد ورفيده كانت عطياله ضهرها
قرب احمد وخبط ع كتفها برقه وبعد ما لفت اتسحر من جمالها كانت ايه في الجمال كانت ملاك بفستانها الابيض
،، شكلك حلو اوي اوي اوي بجد مش عارف اقول ايه بس انتي اجمل عروسه شافتها عيني
وحضنها ولف بيها وحور والكل زغرط وسقف
وكانو فرحانين جدا
وجاه دور فارس دخل وكانت مرنا عطياله ضهرها ومامتها اللي واقفه بكل فخر هيا ست في اخر الخمسين بس بتحاول تصغر نفسها وحاطه ميكب كتير جدا
كانت واقفه حور بدموع مكتومه ورامز اللي حزين بدرجه كبيره
قرب فارس منها وهيا لفت ليه
ابتسم فارس ليها بتكلف وقرب لها البكيه وهوا عينه ع حور اللي مش قادره تداري لمعت الدموع والحزن اللي في عينيها
مياده (والدة مرنا )،، مفيش حضن ولا اي حاجه
وليه سوسه ????
قربت منو هيا وحضنته وهوا بادلها الحضن غصب عنو
حاسس انو فاضله شويه ويعيط
الكل زغرط ليهم وحور مش قادرة حتى تبص عليهم وحست أنها مخنوقه
وعيون الكل عليها بحزن
جاه وقت خروجهم من البيوتي سنتر حور مسكت فسان رفيده والكل وراهم وهما عمالين يزغرطو ويغنو بكل فرحه وداخل قلوبهم في حزن
راحوا وعملوا سيشن اتصورو
والكل اتصور معاهم وعدا الوقت وراحو القاعه
دخل احمد ورفيده وكان وراهم ع طول فارس ومرنا واتعملهم دخله تليق بخطوبه وفرح معمولين مع بعض
وبعدها احمد ورفيده رقصو سلو مع بعض والكل واقف يسقف ليهم
وفارس عينيه ع حور بكل غضب من لبسها وعيون الناس اللي عليها وقربها الشديد من زياد
بعدها اشتغلت الاغاني وبدأ الكل يرقص وكان كلو فرحان
بعدها اخدت حور المايك وبدأت تاني لرفيده
كلمات الاغنيه
………………………………………………
اه يا قلبي ع الجمال قمر مشاء الله
حطها في عينك دي اغلى بنت في الدنيا
يعني تتدلع ومالو ما القمر عارف جماله
مش هتبعد عنها يوم ولا ساعة ولا ثانية
آه يا قَلْبَيْ ع الجِمال قَمَّرَ مَشّاء اللّٰه
حَطَّها فِي عَيْنكَ دِي أُغْلَى بِنتُ فِي الدُنْيا
يَعْنِي تتدلع ومالو ما القَمَر عارِف جَمّالهُ
مَشَّ هتبعد عَنها يَوْم وَلا ساعَة وَلا ثانِيَة
دي صاحبتي وعشرة عمري وبينا سنين
من صغري وانا ايدي في ايديها تعدي سنين
فرحة باينة من عينيها لايق الابيض عليها
والعريس ايده في ايديها الله على جمالها
آه يا قَلْبَيْ ع الجِمال قَمَّرَ مَشّاء اللّٰه
حَطَّها فِي عَيْنكَ دِي أُغْلَى بِنتُ فِي الدُنْيا
يَعْنِي تتدلع ومالو ما القَمَر عارِف جَمّالهُ
مَشَّ هتبعد عَنها يَوْم وَلا ساعَة وَلا ثانِيَة
دِي صاحِبتِي وَعَشْرَة عُمْرِي وَبَيِّنا سِنَّيْنِ
مَن صِغَرِي وَأَنا إِيدِي فِي أَيْدِيها تَعِدِي سِنَّيْنِ
فَرْحَة بايِنَة مَن عَيْنِيّها لايق الأَبْيَض عَلِيّها
وَالعَرِيس أَيَّدَهُ فِي أَيْدِيها اللّٰه عَلَى جِمالها
……………………………………………………..
خلصت حور الاغنيه ورفيده حضنتها والكل سقف ليها
بعد وقت من الفرحه والغنى
جاه وقت رقصت السلوك لكل قبل
فارس رقص مع مرنا
وكذالك رفيده مع احمد
وكانت راقصه بالتبادل
يعني اللي بيرقصو بيتبادلو الأدوار مع بعض زي أن مثلا في نص الرقصه
احمد يرقص مع مرنا ورفيده مع فارس
المهم
وكمان احمد راح يرقص مع وفاء
والقرد فادي ????
كان بيرقص مع ريماس وفي ناس كتير راحت ترقص مع بعض
فارس كان بيرقص مع مرنا وعينيه مع حور اللي واقفه تتفرج عليهم وعينيها كلها دموع
ومرنا شيفاه ومتدايقه
راح زياد مد ايدو ليها
،، تعالي نرقص
،، مليش نفس
،، تعالي عشان تضايقيه
،، ماشي
وافقت لما شافت الغضب اللي في عين فارس
وقربو وزياد حط ايدو ع وسطها وهيا انتفضت
،، في ايه يابنتي
،، بس متعش الدور اوي
وحطط أيدها ع كتفه وكانت بتبص ع فارس اللي باصص ليهم بكل غضب
وتم تبادل الأدوار
ووفاء كانت مع فارس ورفيده مع رامز ومرنا مع زياد وحور مع احمد وعلي كان معاه واحده مش تبعنا
بعدها تم تبادل الأدوار تاني
وكانت مرنا مع رامز اللي كان بيبصلها بكل حب وجنون وغضب وحزن
ووفاء مع احمد
وحور مع فارس
فارس حط ايدو ع وسطها بتملك وكان ضاغط عليه
حور ،، اله انت بتوجعني
فارس شدها اكتر ليه وهيا لفت ايديها حولين رقبته وغصب عنها بصت ليه بحب وهوا بادلها نفس النظره وتاهو في عيون بعض
أما مرنا كانت مستغربه من نظرات رامز ليها
قالته بكل ديق ،، انت بتبصلي كدا ليه
بدون مقدمات
،، بحبك
اتصدمت
،، انت عبيط انا خطيبة صاحبك وقريب هبقى مراتو
،، هوا اللي اخدك مني هوا بيحب حور
بديق
،، لا هوا بيحبني وانا بحبه
وانت متتكلمش تاني
وبعدها الرقصه خلصت والكل سقف للقبل
وبعدت مرنا عن رامز بكل ديق وهيا بتفكر في كلامه
وحور انتبهت لنفسها وبعدت عنه بسرعه وكذالك هوا
بعد كام دقيقه جاه وقت أن فارس يلبس الشبكه لمرنا
مياده ،، كانت ماسكه صنية الشبكه وواقفه بكل كبرياء
وفارس كان بيبص لحور اللي دموعها نزلت غصب عنها
ونفسها حاجه تحصل توقفو قبل ما يحط الخاتم في صباعها
ناولت مياده الدبله الفارس اللي كانت أيده بتترعش ومتردد يلبسهالها ولا لا
مرنا شافت ايد فارس اللي بتنتفض
فحطط ايديها التانيه ع ايديها اللي بتترعش لسه هتتكلم لقتو اتنطر والدبله وقعت من ايدو
الكل حاول يمسكها قبل ماتضيع لحد ما وقفت عن حور
حور بصت ع الدبله بصدمه بعدها بصت لفارس
وبقيت العيله بصت ليهم بدموع من القدر اللي عايز يجماعهم
ساميه ،، سبحان الله وقعت عند البنت اللي اختارها قلبه
محمد ،، انا مش مسامح نفسي
بصتلو ساميه بقلة حيلة ودموع
وطت حور جابت الدبله وكانت بتقرب منهم بخطواط بطيئه وهيا عينيها متركزه في عنيه بكل دموع
وهوا باصص ليها بكل حزن ودمعه فرت من عيونه وميحها قبل ماحد ياخد بالو
قربت منو حور وعطتو الدبله بايد مرتعشه وهوا اخدها منها
ونفسو يمسك ايديها يحطها في صباعها
بعدت حور والكل بدأ يبص عليهم وهما بيلبسو الدبل وفارس كان باصص ع حور اللي انسحبت بهدوء وخرجت الجنينه اللي برا القاعه وسابت دموعها تنزل
ووقعت ع الأرض منهاره بمجرد ان سمعت صوت التصفيق والزغاريد التي تعلن تبادلهم الخواتم
خرج زياد وراها بهدوء وقعد جنبها ع الأرض وربت ع كتفها بحزن
وحور بصتلو بانهيار ورمت نفسها في حضنه وبكت بشده
أما فارس بعد أن تلقى التهاني خرج يدورعليها بعنيه لمحهم قاعدين ع الأرض وهيا في حضنه
وظن أنها قعدن رومانسيه عينيه احمرت بغضب ودموعه نزلت دون إذن منه ولف ورجع مكان ما جه وهوا بيميح دموعه
مر الوقت بكل حزن
وبعدها خلص الفرح والكل رجع بيته بعد ما سلمو ع حور وزياد اللي قرر يسافر معاها
تاني يوم
في ڤيلا الصاوي كان الكل بيجهز نفسه الساعه ٧ صباحا
في نفس الوقت كان فارس طالع من غرفته عشان يشرب وهوا مكنش نام
استغرب لما لقى الكل لابس وجاهزين أنهم يخرجو
باستغراب ،، انتو رايحين فين كدا الساعه ٧
علي ،، رايحين نودع حور في المطار
،، هيا لسه مصممه ع السفر
محمد ،، تعالى معانا
،، لا
انا هنام عشان منمتش من امبارح
ولف ضهره ليهم وطلع ع غرفته بكل حزن
،، مش قادر يودعها
مش عارف ازاي ممكن يقعد سنتين من غير ما يشوفها
الكل راح المطار يودع حور
حتى رفيده فضلت تزن ع احمد عشان يوديها تودع حور
واخيرا بعد محاولات وافق
بعد ما الكل مشي بس كانت مرنا ومياده نايمين
قرر أنو يروح يبص عليها من بعيد
ولبس واستقل عربيته واتجه للمطار
أما عند حور في المطار هيا وزياد وحبيبه مش راضيه تخلي حور تطلع من حضنها
حور ،، خلاص يا ماما دول هما سنتين وجايه
بدموع ،، هتوحشيني اوي يا حور
الكل وهوا جاي من وراهم
،، وهتوحشينا احنا كمان
حور بصدمه ،، ايه دا انتو جيتو كلكم كدا
رياض ،، انا مش عارف ازاي هنقعد سنتين من غير زنك
،، زني ماشي يا سيدي مقبوله منك
ساميه حضنتها
،، خلي بالك من نفسك يا حور
خدي عملتلك السندوتشات دي عشان متعمليش فضيحه في الطياره
،، والله مش عارفه من غير سندوتشاتك دي هعمل ايه
رفيده من وراها وهيا جايه مع احمد
،، ابعدي عن حماتي يابت
حور ،، لا لا كدا كتير عليا العرسان بنفسهم جاين يودعوني
انا مصدوم
وحضنو بعض بقوه
رفيده بدموع ،، هتوحشيني اوي يا حور
حور ،، والله انا مش عارفه ازاي هقعد سنتين من غيركم
بعد ما حور سلمت ع الكل كانت طول الوقت عماله تدور عليه بعيونها
وبتسأل نفسها
،، ليه مجاش يوعني معقول انا قد كدا مش فارقه معاه
وسكتت لما عينيها جت في عنيه كان جاي وهوا بيجري وعمال يدور عليها بعنيه لحد ما عيونهم اتلاقت
كان واقف ع مسافه بعيده شويه
عينيهم دمعت
كان بيودعها بعنيه
ويقول ،، هتوحشني عيونك اوي
كانت نظارتها ليه كلها عتاب وحب
فاقت ع صوت زياد ،، حور يلا عشان منتاخرش
وهيا عينيها لسه عليه
،، يلا
خلي بالكم من ماما وريماس هما امانه معاكم لحد مارجع
ساميه ،، في عيونا متقلقيش
الكل ودعها بحزن ودموع وفارس كان حزين جدا وفضل يبص عليها لحد ماختفت من قدامه
وبعدها لف ورجع قبل ماحد يشوفه
اخد عربيته وطلع بيها ع النيل ونزل ونام ع عليها وبص السما
،، اااااه يارب مش عارف ايه اللي انا بعمله في نفسي دا
ولسه ايه ممكن يحصل تاني
راحت واخدت قلبي معاها
ولا انا عارف هيا لسه بتحبني ولا نستني
بس اكيد كرهتني
انا سبتها خطبت غيرها
انا اناني اوي ومش مسامح نفسي
يارب ليه
ليه بيحصل معايا كل دا
لييييه
قال الكلمه الاخيره وهوا بيضرب ع العربيه بقوه
انا تعبت اوي
يارب انا عايز ارتاح بقى
ياترى ايه اللي لسه هيحصل معاهم وحبهم هينتصر ازاي
القصه بقت تزعل اوي ????
رواية حور الفارس الفصل العشرون
رواية حور الفارس الحلقة العشرون بقلم زهره الحياة
بعد وقت وصلت حور وزياد ل المانيا
نزلت حور وفضلت تبص حواليا
،، الله حلو اوي
،، جميل المكان هنا اوي
المهم فين اكسل (الدكتور اللي عرض ع حور السفر) مش قال هيجي يستقبلنا
،، ثواني هرن عليه
اتصلت حور ب اكسل واتقابلو
كسل بلغة عربيه متقطعه
،، نورتي المانيا يا هور
بابتسامه
،، بنورك يا اكسل
وراحو ركبوا عربيت اكسل
وراحو سكنهم
واتفقوا أنهم هيبدأو شغل بكره
مر الوقت وحور كانت بتشتغل بجد واكسر فرحان جدا من شغلها
بعد مرور ٣شهور
كانت حور جمعت مبلغ كبير من شغلها وكانت بتبعت فلوس لحبيبه وريماس يعيشو بيه
وتحوش الباقي عشان حاجه عايزه تعملها
في يوم عند فارس في المستشفى
كانو متجمعين في غرفة علي كالعاده بيتغدو وكانو بيحاولو يعرفون رامز مالو
رامز بضيق ،، خلاص بقى يا جماعه قولتلكو مفيش حاجه
وساب الاكل من أيده وخرج بغضب
وكان الكل مستغرب منه وفارس خرج وراه
راح وراه مكتبه وشدو من أيده بقوه
،، لا منا عايز اعرف في ايه
حالك مش عاجبني
رامز لف ليه بكل غضب
،، عايز تعرف في ايه
انت خدت البنت اللي انا حبتها وهيا بتحبك انت
بس انت مبتحبهاش
انت بتحب حور مالك بمرنا
انا حبيت مرنا كنت عايز اتقدملها صدمتني لما قولت انك هتتجوزها
عرفت بقى انا مالي
فارس بصدمه
،، يااه كل دا في قلبك يا صاحبي احنا بنخبيش حاجه ع بعض
انا مش بحب مرنا يا رامز
انا بحب حور
ابويا خلاني اعمل كدا
مش عارف عملت كدا ليه انا كنت عايز حور ولزلت عايزها
بس هيا كرهتني اوي يا رامز
هيا عندها حق
انا بعتها
انا قولت ليها اني بحبها كتير اوي وقولتها اول ما رفيده وأحمد يتجوزو هاجي اتقدملك
مسح دموعه اللي نزلت
،، رامز انا هسيب مرنا
مش عارف ايه اللي انا بعملو دا بس انا مبحبهاش لو اتجوزتها هبقى بظلمها وبظلمك وبظلم نفسي وحور
انا هتكلم معاها
انا اسف يا صاحبي حقك عليا
وحضنو بعض واتصافو
أما عند مرنا كانت قاعده في غرفتها نايمه ع السرير وحاطه ايديها تحت رأسها وباصه للسقف
بتفكر في اللي قالهولها رامز
هيا عارفه أن فارس بيحب حور بس هيا بتحبه ومقتنعه أنها هتخليه يحبها بعد الجواز
بتفكر في لهفة فارس عليها لما يسمع اسمها
بتفكر في كلامه اللي قالهولها قبل كدا لما طلعوا من المحل اللي بتشتغل في حور
في الوقت دا دخلت عليها مياده
،، قاعده لوحدك ليه
،، عادي
،، بتفكري في ايه
،، فارس مش بيحبني يا ماما
،، الحب بيجي بعد الجواز
متشغليش بالك انتي
بس المهم افتحي معا موضوع الفرح هتعملو امتى الاه بقالكو ٣ شهور مخطوبين انتو مش محتاجين تعرفو بعض
،، ماما تفتكري انو ممكن يسبني
،، يسيبك ليه هوا لعب عيال
يلا يابت قومي انزلي اقعدي تحت
البت رفيده تحت واكله عقل ساميه خالص
متعملي زيها يختي بدل مانا حاسه ان العيله كلها مش طيقاكي
قوميي انتي لسه قاعده
قامت ونزلت هيا ومامتها
كانت رفيده قاعده هيا ووفاء وحنان وحبيبه وبيضحكو ويهزرو مع بعض
ساميه ،، بس انتي مش عجباني يا رفيده وشك مخطوف واصفر وباين عليكي تعبانه
،، والله يا ماما مش عارفه مالي اليومين دول برجع كتيير اوي وعلى طول دايخه وينام كتير اوي لدرجة أننا ممكن انام ال ٢٤ ساعه واحس اني عايزه انام تاني
وفاء ،، ع فكره ممكن تكوني حامل انا كنت كدا في فادي
حنان ،، اه ممكن
اعملي اختبار حمل وشوفي
،، ايه دا لا يا جماعه معتقدش
ساميه ،، وانتي اي عرفك انتي شوفتي
،، انا مش حاسه بكدا
وفاء ،، جربي بس ومش هتندمي
،، خلاص هبقى اشتري اختبار بالليل وانا مروحه وأشوف كدا
وبصت بعيد بابتسامه وفي نفسها
،، انا ممكن اكون حامل بجد
احمد هيفرح اووي
في المساء
رجع الشباب من الشغل وكل واحد راح ع غرفته
فارس لمرنا
،، مرنا عايز اتكلم معاكي في موضوع لوحدنا
تعالي نتكلم في الجنينه
مياده ،، قومي بسرعه شوفي عايز ايه اجري
نزل فارس ومرنا قعدو ع ترابيزه موجوده في الجنينه
فارس ،، انا بجد مش عارف ابدأ منين ولا اقولك ايه بس الموضوع مهم وكبير
مرنا ،، ابدأ من اي حاجه انا سمعاك وهفهمك
،، بس توعيديني متزعليش
،، في ايه يا فارس قلقتني
وعد يا سيدي
،، مرنا انا اسف اوي انا عارف اني هجرحك
بس انا مش هقدر نكمل مع بعض انا بحب حور ومحبتش حد قدها
انا عارف اني ظلمتك لما قولت اني هتجوزك
بس انا نفسي مش عارف عملت كدا ليه
مرنا اتصدمت ودموعها نزلت
بحزن ،، مرنا متحسسنيش بتأنيب ضمير اكتر من كده انا عارف اني ظلمتك وظامت نفسي
وحور اكتر واحده اتظلمت فينا لاني عشمتها بحجات كتير
ومكنتش قد كلامي
بس انا عايز اقولك أن رامز بيحبك اوي وصدقيني مش هتلاقي حد يحبك قدو
وراجل وهتلاقي في ضهرك وهيوعوضك
مسحت مرنا دموعها بابتسامه
،، انا مش زعلانه يا فارس خلاص انا مقبلش ع نفسي اكون الطرف السيئ اللي في حياتكم
ربنا يهديكم مع بعض
وع فكره حور بتحبك اوي هيا كمان متسبهاش وع ضها عن اللي انت عملتو فيه
بفرح ،،يعني انتي مش زعلانه
،، لا خلاص انت من هنا ورايح اخويا الكبير
حضنها فارس بفرحه
،، رامز بيحبك ها
وسألها وقام ركب عربيته بكل فرح
حس أن في هم انتشال من ع قلبه
كانت رفيده وأحمد راكبين العربيه وماشين
،، احمد ابقى نزلني ع صيدليه قبل ما نوصل
،، ليه يا حبيبي مالك انتي كويسه
،، انا كويسه يا حبيبي بس عايزه اجيب حاجه منها
،، طب عايزه تجيبي ايه واروحك واروح اجيبه
،، لا يا حبيبي انا هجيبه عشان اوصفلها بحس ب ايه
،، ايوا يا حبيبتي انتي مالك اليومين دول فيكي حاجه غريبه
محتاجه نروح نحلل
،، لا يا حبيبي بس محتاجه علاج
،، ماشي اللي يريحك بس لو حسيتي بحاجه واحتاجتي تكشفي قوليلي
،، حاضر يا عمري
وعدو ع الصيدليه
رفيده ،، خليك هنا انا هروح وجايه بسرعه
ونزلت رفيده جابت ٣ اختبارات حمل
ورجعت تاني
،، قالتلك ايه يا حبيبتي
،، عطتني برشام امشي عليه وقالتلي لو محستش بتحسن هبقى اروح للدكتوره
قولتلها انا اصلا دكتوره ومش عارفه عندي ايه
،، تمام لو حسيتي باي حاجه نبقى نعمل تحاليل في المستشفى
وبعدها روحو
أما عند حور
خلصت شغل بعد يوم طويل
حور بتعب
،، اه يا زياد خلاص تعبت مش شايفه قدامي
،، والله وانا خلاص يلا بينا بقى عشان نروح
اكسل ،، هل انتهيتم من اشغالكم يا هور
،، نعم اكسل لقد انتهينا والان ذاهبين إلى السكن
اتود مننا شيئا اخر
بإعجاب ،، لا يهور الى اللقاء اراكم غدا
مع السلامه
زياد وحور ،، سلام
وكل واحد رجع سكنو بكل تعب
حور رمت ع حبيبه
،، ايه يا بيبو وحشتيني موز ومنجا
،، وانتي يا قلب بيبو وحشتيني اكتر
كدا يا حور تسيبيني كل دا من غير ما اشوفك مش عارفه ازاي طاوعتك يا حور مش كان زمانك في حضني دلوقتي
،، خلاص يا قلبي كلها سنه وتسع شهور واجي يا روحي
انتي عارفه أني نفسي من زمان اخد خبره بره
واني والله على عيني الغربه دي
،، عارفه ياحبيبتي
ربنا يهون عليا الفتره اللي فاضله
المهم تأكلي كويس وتهتمي بنفسك يا حور وشك خاسس مش عاجبني
،، ههه بقى انتي بتوصيني ع الاكل يا ست الكل انتي عرفاني في الاكل مبتوصاش
،، ربنا يهنيكي يا حبيبتي
يلا بقى عشان مطولش عليكي عشان هتصحي بدري
،، ماشي يا قلبي مع السلامه سلميلي ع ريماس
وبعتتلها بوسه وقفلت
(هما كانو بيكلم بعض ڤيديو كول )
فارس كان قاعد قدام النيل كعادته ونايم ع عربيته بعد أن أخبر رامز باللي عمله واللي كان فرحان اوي
فارس قعد يغني
كلمات الاغنيه
……………………………………………………
فاكر زمان / رامي صبري
فاكر عينيها وضحكتها لمسة ايديها وبرائتها
زي الملايكة في رقتها فاكر زمان
لو حتي كانت نسيتني انا لسة فاكر وياريتني
اشوفها تاني ولو صدفة في اي مكان
فاكر عينيها وضحكتها لمسة ايديها وبرائتها
زي الملايكة في رقتها فاكر زمان
لو حتي كانت نسيتني انا لسة فاكر وياريتني
اشوفها تاني ولو صدفة في اي مكان
بتمني اشوفها واقولها اني حقيقي بحبها
وقفت حياتي وبعدها عايش وحيد
اجمل سنين انا عشتها كانت معاها وجنبها
بتمني تاني ارجعلها انا من جديد
فاكر عينيها وضحكتها لمسة ايديها وبرائتها
زي الملايكة في رقتها فاكر زمان
بتمني اشوفها واقولها اني حقيقي بحبها
وقفت حياتي وبعدها عايش وحيد
اجمل سنين انا عشتها كانت معاها وجنبها
بتمني تاني ارجعلها انا من جديد
عمر الليالي ماخلتني انساها يوم ولا نستني
وبجد فعلا وحشتني طب اعمل اية
هي اللي قلبها ريحني ولا باعني مرة ولا جرحني
معرفش اية كان خلانا بعدنا لية
بتمني اشوفها واقولها اني حقيقي بحبها
وقفت حياتي وبعدها عايش وحيد
اجمل سنين انا عشتها كانت معاها وجمبها
بتمني تاني ارجعلها انا من جديد
بتمني اشوفها واقولها اني حقيقي بحبها
وقفت حياتي وبعدها عايش وحيد
اجمل سنين انا عشتها كانت معاها وجنبها
بتمني تاني ارجعلها انا من جديد
بتمني اشوفها واقولها اني حقيقي بحبها
وقفت حياتي وبعدها اااه
اجمل سنين انا عشتها كانت معاها وجمبها
بتمني تاني ارجعلها
………………………………………………………
عند مرنا
مياده بكل غضب
،، يعني ايه قالك مش هيتجوزك
يعني ايييه
مرنا بهدوء ،، انتي متعصبه كدا ليه يا ماما
دا انا مش متعصبه كدا
،، انتي ازاي هاديه كدا مش هوا دا اللي انتي بتحبيه وكنتي كل يوم ترني عليا وتعيطي وتقوليلي يا ماما مش معبرني
،، اكتشفت اني مكنتش بحبه
،، يا سلام وهنعمل بقى كدا خلاص هنسافر تاني
،، لا
انا اكتشفت اني بحب رامز وهوا كمان بيحبني اوي
،، ومين رامز دا كمان بقى أن شاء الله
،، دا صاحب فارس دكتور معاهم في المستشفى
،، ودا غني ولا كحيان
،، لا معاه فلوس بس هوا مقطوع من شجره
وانا ميفرقش معايا الفلوس
وانا لما كنت بحب فارس مكنتش بحبه عشان فلوسه وانتي عارفه دا كويس
،، مقطوع من شجره كمان
وهيجي يتقدملك امتى دا
،، معرفش بس اكيد مش هيتاخر
أما عند رفيده بعد ما احمد نام
بصت عليه واتاكدت انو راح خالص في النوم
راحت تعمل الاختبار
بعد ما عملتو قعدت استنى تشوف النتيجه هيا عماله تلرك في ايديها بتوتر ومن كتر التوتر حست ببطنها بتوجعها
بعد ٥ دقايق بصت ع الاختبار وووو
يا ترى رفيده هتطلع حامل ولا لا
وفارس هيعمل ايه عشان يرجع حور ليه
ورامز ومرنا هيتجوزو
رواية حور الفارس الفصل الواحد والعشرون
رواية حور الفارس الحلقة الحادية والعشرون بقلم زهره الحياة
رفيده كانت بتفرك في ايديها بتوتر وبصت ع الاختبار لقيتو عامل شرطتين
كان حقيقي خاين عليها تصوت من الفرحه بس قالت الاول تعمل تحاليل وتتاكد وبعدها تعملوا مفاجأة
بعدها راحت نمت في حضنو وحضنتو بقوه وهيا فرحانه احمد حس بيها وبدلها الحضن وبعدها راح في النوم تاني لانو كان تعبان اوي
تاني يوم
حور كانت قاعده في وقت الراحه في مكتبها مرجعه رأسها لورا وبصه للسقف وبتفكر في فارس
قد ايه وحشها وحشتها عيون وحشتها ضحكتو وهزاره معاها افتكرت لما كانو في الجزيره كانت احلى ايام تقضيها في عمرها
اه كانت بعيد عن أهلها كان في حجات صعبه بتمر بيها بس كان كفيها أنه قاعد قدامها ع طول
بس هوا جرحها اوي
وكلها كام يوم ويبقى متجوز واحده غيرها
بوجع ،، ااه يا فارس معقول ممكن يجي يوم تبقى واحده تانيه نايمه في حضنك
يارب
يارب زي ما جعلت حبو في قلبي من اول نظره
انزع حبو من قلبي
يارب انا تعبت والله
والله مش هستحمل اسمع انو اتجوز واحده غيري
الباب خبط
مسحت دموعها
،، اتفضل
اكسل ،، مالك يا هور انتي كويسه فيكي شيئ
بابتسامه ،، انا كويسه يا اكسل
،، انتي كنتي بتعيطي صح
،، لا بس انا عندي حساسيه في عيني بتدمع لما بيدخل فيها هوا
بعدم اقتناع ،، امم
ماشي يا هور
،، في حاجه كنت جاي عايز تقولهالي
،، اه كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع كدا هور
،، تمام اتفضل انا سمعاك
،، لا ممكن نتقابل النهارده بعد الشغل ونتعشا سوا علشان مش ينفع نتكلم في هنا
باستغراب ،، تمام معنديش مشكله
،، ماشي يا هور اسيبك انا بقى دلوقت
خرج وحور قالت باستغراب
،، عايز مني ايه دا
وبعدها تابعت شغلها
عند أحمد و رفيده
،، معلش يا حبيبي انا مش هقدر الشغل النهارده
،، مالك يا رفيده
،، حاسه بس اني تعبانه شويه لو ارتاحت النهارده أن شاء الله ع بكره هبقى كويسه
،، بس لو لسه تعبانه انا هاخدك ونعمل تحاليل ومفيش اعذار
،، ماشي يا حبيبي
بعدها خرج واول مانزل كانت رفيده لابسه ازدال قلعته وكانت لابسه تحتيه هدوم خروج
رنت ع وفاء
،، فوفا يلا بينا احمد نزل
،، ماشي يا قلبي هقول لعلي واخليه يوصلني عندك وهوا نازل
،، ماشي سلام
وفاء وهيا بتعدل لعلي لياقه القميص
،، حبيبي ممكن توديني لرفيده ع طريقك عايزه تروح تكشف وقالتلي أنها تعبانه
برفع حاجب ،، تكشف ليه هيا مش دكتورة
،، اه بس هيا مش عارفه هيا عندها ايه
،، خلاص متيجي تعمل تحاليل عندنا
،، بص هيا شاكه أنها حامل وعملت اختبار وطلع إيجابي بس عايزه تعمل تحاليل وتتاكد قبل ماتقول لاحمد
وتعمل مفاجأه
واكيد مش هتروح تعمل التحاليل عندكم هيعرف ويبقى المفاجأه باظت
بفرح ،، أن شاء الله تطلع حامل احمد بيحب الاطفال وبجد هيفرح اوي ربنا يرزقه الذريه الصالحه يا رب
طب يلا البسي وانا هستاكي تحت
،، تمام بس المهم اوعى حد يعرف محدش كدا يعرف غير انا وانت وهيا وحور
،، ماشي يلا
نزل احمد
،، صباح الخير يا ماما
وباس راسها
،، صباح النور يا حبيب ماما
اقعد يلا عشان تفطر
،، لا يا حبيبتي مليش نفس
بابا كمل فطارك وهستاك بره هنوصل وفاء لرفيده وبعدها نمشي
محمد ،، ماشي
احمد ،، سلام يا بيبه عايزه حاجه
حبيبه ،، عايزه سلامتك يا حبيبي
من ساعة ما حور سافرت وساميه ومحمد مصممين أن حبيبه تفضل قاعده معاهم لحد ما حور ترجع
بعد وقت كانت رفيده ووفاء في المستشفى ومستنين نتيجة التحليل
الدكتوره بابتسامه
،، الف مبروك يا مدام رفيده التحليل طلع إيجابي
رفيده صرخت بفرحه وحضنت وفاء
،، اععع انا مش مصدقه يا ربيبي
حاسه اني مشاعري متلخبطه انا هبقا مامي يا وفاء
حضنتها بحب
،، الف مبروك يا حبيبت قلبي ربنا يقومك بالسلامه يارب وتجيبي نونه زي القمر
،، امين يارب امين
ثواني هقول لحور عشان قالتلي طمنيني
حور ،، ايه يا فوفا عملتي ايه
،، طلعت حامل يا حور انا فرحانه اوي
حور بفرحه ،، اقسم بالله هاين عليا ارقع زغروطه
الف الف مبروك يا روح قلبي يارب تجيبي توأم زي القمر
بحزن ،، كدا يا حور متبقيش جنبي في وقت زي دا
،، معلش والله غصب عني كلها وقت وان شاء الله هبقى جنبك وهقرفك لحد ماتزهقي مني
،، حبيبتي يا حور والله وحشتيني اوي
يعني انا مولد قبل ماتيجي بسنه
،، أن شاء الله
ربنا يقومك بالسلامه يا روحي
يلا اسيبك انا بقى عشان عندي عمليه دلوقتي
،، ماشي يا حبيبي مع السلامه
وقالو مع بعض وفريده قررت تعمل مفاجأه لاحمد وراحت ڤيلا محمد
ورنت ع حنان تيجي ليها
رفيده ،، كده الكل متجمع في حد ناقص
ساميه ،، كلنا هنا يابنتي في ايه بقى قلقتينا
،، انا مجمعاكم النهارده عشان
الكل ،، ايييه
،، عشان
حنان ،، هحدفك بالشبشب
ماتخلصي يابت
،، عايزه اقلكم اني حامل يا جماعه اعععع
الكل صوت بفرحه وقعدو يزغرطو معاده مياده اللي الموضوع مش فارق معاها بس مرنا كانت فرحانه ليها
حنان حضنتها
،، الف مبروك يا روح قلب ماما هتبقى ماما زي القمر
،، حبيبتي يا ماما
المهم انا مجمعاكم عشان عايزه افاجأ احمد
ساميه ،، هوا احمد ميعرفش
،، لا عايزه اعملو مفاجأه
حنان ،، ماشي هنعمل ايه
،، انا ووفاء جبنا بالونات وزينه وحجات بيبي وهنزين الڤيلا كلها
بس عايزه اعرف احمد اني حاسه اني تعبانه فجيت اقعد معاكو ع ما يخلص شغل
عشان يجي ع هنا ميروحش
مرنا ،، ماشي احنا هتبدأ في ترتيب الحاجه وانتي كلميه
بصتلها رفيده بتحاول تفهم هيا اتغيرت ولا بيتهيقلها بس حست انها بدأت تتعدل
فابتسمت وراحت تكلم احمد
بقلق ،، رفيده انا جاي اخدك نعمل تحاليل
،، يا حبيبي والله انا كويسه بس حاسه اني دايخه شويه
،، انتي بقالك فتره كل شويه تقوليلي دايخه ماحنا لازم نعرف الدوخه دي سببها ايه
،، خلاص يا حبيبي بكره أن شاء الله نبقى نحلل ونشوف
،، خلاص ماشي هخلص شغل ابقى اعدي عليكي خلي بالك من نفسك ع ماجي لو تبعبتي كلميني
،، ماشي يا عمري مع السلامه
فارس وهوا بياكل ،، مالها رفيده يا احمد
،، مش عارف بقالها فتره دايخه وتعبانه بترجع كتير
،، يابني مش ممكن تكون
وسكت باستغراب لما لقى علي بيبرقله
رامز غمز ،، شكلنا هنسمع خبر حلو قريب
استغرب احمد منهم بس معلش بسبب أنو مشغول برفيده ومش جاي في دماغه خال موضوع الحمل
رامز ،، حد يبقى ياخدلي معاد عشان اجي اتقدم لمرنا
علي واحمد باستغراب ،، مرنا مين
فارس ،، انا سبت مرنا امبارح يا جماعه انا مش بحبها وكدا بظلمها
وبعدين طلع صاحبنا حبيب وكل الزعل اللي كان فيه عشان الحب وياعيني ع الحب
علي بفرح ،، الف مبروك يا رامز
الحمد لله يا فارس انك بدأت تشوف مصلحتك
احمد ،، شوف بقى هترجع حور ليك ازاي باين عليها شايله منك اوي
رجع راسو لورا بحزن ،، مش عارف ايه اللي انا عملتو دا
انا ندمان اوي بجد
رامز طبطب ع كتفو
،، ولا يهمك يا صاحبي انسى اللي فات وركز في انك ترجعها ليك
بصلو فارس وابتسم
في المساء خلصت حور
اكسل ،، جاهزه
،، اه يلا بينا
وركبت عربيته وراوحو مطعم يتعشو
في المطعم
حور وهيا بتاكل ،، ها ايه الموضوع يا اكسل
،، احم
هور انا
انا
باستغراب وهيا بتسيب الاكل
،، انت ايه اكسل
،، هور انا كتير بهبك من اول ما شفتك وانا كتير مشغول بالي بيكي ما بعرف كيفك بس انتي صيطرتي عتفكيري من اول ما شفتك
من اول ماشفتك وما عمتخرجي من بالي كتير هبيتك
حور شرقت وهيا بتشرب وقعدت تكح كتير
،، شبك امنيحه اشربي ماي
بعد ما بقت كويسه
،، اكسل انت فاجئتني بس عنجد انا كتير بعتذر لإلك بس انا في حدا بي قلبي
بحزن ،، انا كتير اسف هور بوعدك ما اتكلم ب الموضوع مره تانيه
ومن هون وجاي احنا فقط اصدقاء
،، بعتذرلك اكسل ما قصدي اجرح مشاعرك
بابتسامه ،، لا يهمك يا هور كملي اكلك اعتبريني ما قلتلك شي
بصتلو حور بزعل وسكتت
أما عند الشباب بعد ما رجعو من الشغل دخلو الڤيلا وهما بيهزرو مع بعض
بس اتفاجأو بالنور مطفي
رامز ،، ايه دا يا سكر هوا النور بيقطع عندكو ولا ايه وعملنلي نفسكم عايشين في قصر
احمد ،، ثواني في ايه
ماما رفيده انتو فين وفاجأه النور اشتغل
والبنات بدأت تزغرط
وظهرت رفيده وكانت لابسه فستان ابيض في لولي شكلو جميل وماسكه ملابس بيبي في ايديها وكانت واقفه تحت خشبه كبيره معموله ع شكل اختبار حمل وفي شرطتين
احمد اتصدم والشباب بدأت تصفر واشتغلت اغنيه اهلا يا ماما أنرت قلب ماما
احمد وهوا لسه مصدوم ،، هوا دا بجد ولا بتعملوا مقلب
رفيده وهيا بتعيط بفرحه ،،بجد
،، انتي حامل يا رفيده
رفيده هزت راسها بمعنى
اه
وهوا جري عليها وحضنها بقوه وسألها ولف بيها
فارس ،، ايوا ياعم هتبقى بابا وتجيب عيل رخم شبه الواد فادي
فادي وهوا بيهرش في شعره بطريقه سرسجيه
،، بتقول حاجه يا اخ
رامز بضحك ،، اخ
الحق بيقلك اخ
وبعد وقت من الفرحه والهزار والرقص والزغاريط
رامز
،، طب يا جماعه بالمناسبه الحلوه دي انا عايز افاتحكم في موضوع
فارس ،، استنى بس قبل اي حاجه
جماعه انا ومرنا سبنا بعض لاني ولا انا بحبها وهيا اكتشفت انها مش بتحبني
وانا بحب حور ومش هحب حد قدها انا وجهتها ومعترف بدا
ومش هتجوز حد غيرها
كمل يا رامز
،، انا طالب ايد مرنا واتمنى انكم توافقو
وانا ابنكم ومتربي ع ايديكم وانتو عارفين أخلاقي
احمد ،، كداب
مفيش اخلاق بربع جنيه ولا تربيه
علي ،، اسكت يلا دا موضوع مهم
محمد ،، والله يابني دا شيئ يشرفني انت ابني ومرنا كمان بنتي
بس الكلمه الاولى والاخيره ليها
ايه رايك انتي الاول يا مياده
،، انا بنتي بتحبو ومش هقف قدامها وهيا اللي هتعيش
محمد ،، يبقى ع خيرت الله
وأمهات الزغاريط مره تانيه وبقيت الفرخه ديكين
احم
قصدي الفرحه فرحتين سوري يا جماعه الكيبورد بيكتب لوحده ????????
يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كده وحور هتوفق ع جوازها من فارس ولا لا
رواية حور الفارس الفصل الثاني والعشرون
رواية حور الفارس الحلقة الثانية والعشرين بقلم زهره الحياة
تاني يوم بالليل كانت رفيده بتكلم حور
رفيده ،، اه كنت عايزه اقولك ع اللي حصل امبارح
،،ارغي
،، فارس
ولم تكمل بسبب
حور ،، والنبي قفليلنا ع السيره دي
،، يابنتي اهدي
،،ها
،، بخصوص مرنا
بغصه ،، حدود معاد الفرح
،، اه
بحزن ودموع ،، ربنا يتمم لهم ع خير
،، اه وفارس مستنيكي ترجعي
،، ايه هياخر فرحة ع ما ارجع
بغمزه ،، ايوه لازم تبقي موجوده
،، رفيده انا هقفل عشان عايزه انام لو سمحتي
،، يابنتي أنا
وكانت حور قفلت
،، احيه يابو سوسو احيه
انا هببت الدنيا ولا ايه انا كنت بغلس عليها
أما حور فضلت تبكي بحرقه
يارب انزع حبو من قلبي يارب انا تعبت الكل فاكر اني كرهتو وانا والله محبيت حد قدو
بس هوا جرحني
جرحني اووي ولسه بيجرح فيا
طب ليه
انا عملت ايه يخلي يكرهني كدا
في نفس الوقت خبط الباب وكان زياد
حور مسحت دموعها
،، تعالى يا زياد
،، انا صحبتك ولا
ولم يكمل
،، ايه دا يا حور انتي كنتي بتعيطي
حور خبت وشها ب ايديها
،، موجوعه اوي يا زياد
،، مالك بس ما انتي كنتي كويسه
،، انا وحشه اوي كدا
،، لا طبعا مين قال كدا والله انتي اجمل بنت اشوفها في حياتي
كشكل ومقلب قلبك نضيف اوي
،، امال هوا بيكرهني ليه كدا
ليه عايز يوجعني
،، هوا مين فارس
،، مين غيرو
،،دا بدل ما تفرحي باللي عمله عشانك
فارس طلع بيحبك اوي يا حور
بضحكة سخريه
،، عملوا عشاني
هأ
هوا بيعمل ايه غير انو عمال يجرحني
عارف يا زياد انا اول ما شوفته قولت الدنيا اخيرا هتضحكلي وهوا دا آخرة صبري
،، يابنتي اهدي كدا وصلي ع النبي هوا رفيده ما قلتلكيش
،، عليه افضل الصلاه واتم التسليم
قالتلي
ووجعتني اوي واسبتتلي هوا قد ايه بيكرهني
،، انتي عبيطه يابت متجنينيش هيا قالتلك ايه بالظبط
بصتلو باستغراب وحكتله اللي رفيده قالتوه
انفجر زياد من الضحك
،، هيا قالتلك حددو معاد الفرح
بس مقلتلكيش هما مين
وقالت لك فارس مستنيكي وانتي لازم تبقي موجوده
بس مقلتلكيش عشان تحضري فرحو كضيفه
،، انا مش فاهمه حاجه
،، بصي يا ستي
كنت لسه بكلم رامز
عارفه رامز كان حزين ليه الفتره اللي فاتت
،، لا كلنا كنا بنسألوه وهوا مش راضي يرد على حد
،، انا اقولك بقى
وربع رجله جنبها ع السرير
،، قولي يا سيدي
،، اولا كدا رامز كان زعلان عشان هوا بيحب مرنا
بصت ليه بصدمه
،، استني بقى اسمعي وانتي ساكته
وفارس كلم رامز وقالو
فارس قالو انا كدا لو اتجوزت مرنا انا كدا بظلمك عشان حبك ليها
وبظلمها لأن مش هعرف اديها حب الزوجه لاني محبتش في حياتي قد محبت حور
واكبر مظلوم هوا انا
وفركش مع مرنا وتفهمت الوضع وطلعت هيا كمان بتحب رامز ورامز اتقدملها امبارح
وحدد معاد الفرح ع طول بعد شهر ومش هيعملو خطوبه
وفارس مستنيكي وانتي لازم تبقي موجوده عشان انتي العروسه دا فرحك
بصتلو حور بصدمه ودموع فرح
،، انت متاكد من الكلام دا
،، يلا يا ستي ابصطي
حور قامت تنطط ع السرير وبتصرخ بفرحه
بصلها زياد بحب اخوي
،، قد كدا بتحبي يا حور
قعدت جنبو وضمت رجليها لصدرها وسندت ع ضهر السرير وبصت للسقف
،، عمري محبيت قبل كدا
وهوا اول حب في حياتي
بس اقسم بالله ل اطلع عينه ومش همشيهاله بسهوله
،، هههه
يارب الاقي حد يحبني كدا
،، هتلاقي
اه انت كنت جاي ليه
،، الله يحرقك الاكل برد كنت جايبه عشان عارفك متغدتيش كان في شغل كتير النهارده
غريبه يا حور انتي بقا دلوقتي اخر همك الاكل اللي كنتي تنامي تحلمي بيه
خسيتي اوي يا حور
،، عادي عشان شغل كتير وكدا
طب يلا هات وريني جايب لينا اكل ايه
بعد مرور ٩شهور
كانت كل حاجه اتبدلت رامز ومرنا اتجوز وهيا دلوقتي حامل في الشهر التاني
وبدأ فاضل سنه ع رجوع حور
في المساء حوالي الساعه ٥الفجر
رفيده بصريخ
،، احمد اعععععع تلحقني بطني بولد قوم يابن الكسلانه بمووووعععععععت
ببرود ونوم
،، نامي يا حبيبتي انتي كل يوم تصحينا ع ام صويتك وفي الاخر مبتتزفتيش اتخمدي بقى
،، اااااه اقسم بالله بولد
،،نامي نامي
وكان رايح يمرس عليها
،، ايه دا ايه المايه دي
وقام بص عليها وعرف انها بتولد بجد قام يتنطط ع السرير وع الأرض
،، اعمل ايه اروح فين واجي منين اه دكتور قصدي دكتوره
اطلبلك إسعاف
،، ااااااع يا احمد يابن فتحيه سرنجه وحيات امي لوريك
انت ايه
انت مش دكتور ولا انت دكتور بهايم
اخلص انا بولد اعععع
،، ايوا صح انا دكتور
طب اعمل ايه
،، طلقني
طلقنيييييي وريح نفسك وريحني
انا بكرهك
مش عارف توديني المستشفى الله يخربيت اهلك
،، ايوا صح
وراح عشان يشيلها وها بياخد مفتاح العربيه
،، بالبكسر
هتنزل بالبكسر يا احمععععد
الله يخربيت اليوم اللي اتجوزتك في مسمعتش كلام حور ليه ووفيتي بالوعد ع أن السنجله جنتله
ااااع
يصلها احمد بغيظ
وراح لبس وشلها ونزل ورن عليهم عرفهم انها بتولد
كانو في المستشفى وأحمد رايح جاي ومرضاش يدخل وفارس وعلي هما اللي كانو بيولدوها
لانهم لقو ولادتها متعسره فقررو يولدوها قيصري
مرنا بخوف ،، رامز انا مش عايزه أولد
وهوا بيتاوب
،، امال مين اللي هيولد يا حبيبتي
،، أولد انت وانا هعمل واولد انا خايفه اوي انت مكنتش شايفها بتصوت ازاي
،، حاضر يا حبيبتي هبقى أولد انا بس شدي حيلك انتي
ساميه بضحك ،، بس ابقي اعمليها في وقت عدل بدل ماحنا ملطوعين الساعه ٦ كدا
بعد وقت خرج فارس وعلي وهما شايلين النونه ع أيديهم
فارس ،، مراتك طلعت عينا يا اخي
بتقولوا خلو هوا يولد انا مش عايزه أولد
وعماله تخرف جوا وتقول طلقوني من ابن الموكوسه دا مش عارف توديني المستشفى وكان عايز يروح بالبكسر
علي ،، خد ياحمد الف مبروك جبت بنوته زي القمر مشاء الله
حبيبه بحب ،، تتربى في عزك يا حبيبي أن شاء الله
ساميه ،، تبارك الرحمن شبه حور واخده لون بشرتها وشعرها اه خفيف بس هيطلع لونه اسود شبهها
محمد ،، لو عينيها زيتوني سموها حور
احمد وهوا ماسكها بحب
،، مش كفايه علينا حور واحده هيبقو اتنين
فارس برفعة حاجب
،، قصدك يلا
،، مش قصدي يابو الكباتين
حنان ،، عقبال مانفرح بيك يا فارس يا حبيبي ونشيل ابنك او بنتك ع ادينا
فارس بحب وهوا بيفتكر حور
،، يارب بس امهم ترضى عني وانا هخليها تجيب خمس ولاد وعشر بنات
رياض ،، ارنبه هيا
بعد وقت انتقلت رفيده لاوضه عاديه وبعد ما فاقت
،، شكلها حلو ياحمد
،، تبارك الرحمن زي القمر نتطلع شبه حور عايزين نتأكد من لون عينيها
ريماس ،، هتسميها ايه يا عمو احمد
،، مش عارف
نسموها ايه يا رفيده
،، مدام هيا شبه حور
وحور كان نفسها تبقى موجوده
يبقى هيا اللي تسميها
ونروح ع حور فيديو كول ووروها البنت
حور بحب ،، يا روحي مشاء الله كلها سنه وابقى عندك يا قلب خالتو ومحدش هيربيكي غيري
احمد بموشاكسة ،، اعوذو بالله
الكل ضحك عليها
رفيده ،، ها هتسميها ايه يا حور
،، اممم
هسميها سيليا
الكل عجبو الاسم وكانو فرحانين بالنونه جدا
وبعد مرور ٧ شهور كمان
ولدت مرنا وجابت ولد شبه رامز بشرته قمحي مايل للبياض وشعره بني وواخد عيون فارس اللون الاخضر
وسموه لؤي
واخيرا جا معاد رجوع حور
كان الكل متجمع في ڤيلت محمد والبنات كلهم متجمعين في المطبخ وبيعدو اشهى الاكلات لاستقبال حور بعد غياب سنتين
رفيده ،، احمد امسك سيليا شويه تعبتني ومش راضيه تسكت
احمد واللي كان بيلعب بلاي ستيشن مع علي ورامز قاعد يشجعهم
،، ايديها لرامز
رامز ،، مش عاجبك الواد اللي ع رجلي دا ولا مش عاجبك
،، يوووه خلص ياحمد الاكل ع النار
،، هاتيها
أحدها احمد وقعد يلاعبها
،، مين حبيب بابا
انتي حبي بابا يا كتي يا كتير انتي
انتي كتكوته
رامز ،، هههه البنت هيجيلها تخلف
كان فارس قاعد في الجنينه ومستنيها بفارغ الصبر
وفجأه حس أن دقات قلبو وقفت والأصوات اللي حواليه اختفت ومبقاش سامع غير صوت كعب رجليها وهيا داخله
لف ليه وكل نظراته حب وشوق ولهفه وتاه في زيتون عنينا
اللي كانت وحشاه
وكان بيتمنى ياخدها في حضنو ويقولها وحشتيني ومتبعديش تاني
في نفس الوقت هيا كانت مقرره تعامله ببرود ولاموبالاه بس نظراته ليها وعيونه و قد ايه هيا كانت وحشاه خلاها متقدرش تنفذ اللي قررت عليه وفضلت تبصلو بنفس نظراته
زياد حمحم وميل عليها
،، هوا دا اللي هتتقلي عليه دا انتي سنه وتقوليلو تعالى اتجوزني
،، احم انا مفقوسه اوي كدا
فارس شاف همسهم وضحكهم مع بعض حس بخنقه وقاطعهم صوت زغاريط ساميه
،، وحشتيني وحشتيني اووووي
وحضنها جامد وحور بدأتها الحضن بحب
حبيبه ،، انتي خسيتي كدا ليه يا حور مكنتيش بتاكلي ولا ايه
زياد وهوا قاصد يغيظ فارس زي ما هما متفقين
،، اه والله ياليله يادوب كانت تفكر معايا الصبح ومبتتغداش
وانا عشان حنية قلبي واعمل بتوصيتك ليا عليها قبل ما امشي
كنت اعمل الاكل بايدي وادخلهولها لحد أوضاعها ونأكل سوا
فارس وشو احمر وبص لحور بغضب
حور ،، الله يحرقك انا قولت تغيظو بس مش اوي كدا دا الولا هياكلك بتقولوا بداخلها الاكل في اوضتها
فارس قرب منو بهدوء ما قبل العاصفه
،، كنت بتدخلها الاكل فين ياخويا
،، احم اوضتها
قرب فارس منو عشان يضربو
وقفت حور قدامه
،، انت هتضربو ولا ايه دا ضيف عندنا
،، ابعدي يا حور
،، لا
حووووور
،، قولت لا وانت مالك اصلا يدخلي الاكل اوضتي ولا لا
،، انتي هتبقي مراتيي انا سامعه
،، انا مش مرات حد
واساسا زياد جاي هنا عشان يطلبني من ماما وانا موافقه
زياد بصلها بصدمه ،، اناا محصلش
حور لكمتو بكوعها في بطنه
بوجع ،، حصل
فارس بعيون كلها غضب خاف منها كل اللي واقف
،، ودا مش هيحصل غير ع جثتي
ببرود ،، هيحصل يا فارس
،، هكون قاتلك وقاتله
ببرود اكبر ،، هنشوف
رمقها فارس بنظرات غضب هيا وزياد وسألها وخرج
ساميه بحزن ،، ليه بس ياحور
والله ابني محبش حد قدك
قربت منها حور ووسوستها
،، وانا اقسم بالله ما بحب حد قدو بس هوا عايز يتأدب
ابتسمت ساميه
،، وانا تحت الخدمه لو عايزه اي طلبات انا معاكي
،، ايوا هيا دي الحمى اللي انا كول عمري يتمناها
فين سيليا اجدعان
رفيده ،، شوفي زي القمر ازاي
شبهك بالظبط يا حور
،، ياروحي مشاء الله
ماما شبهي وانا صغيره بالملي
قربت حور عشان تاخدها
احمد ،، هتعيط مبتسكتش غير مع رفيده ومعايا
وبعدها بص بصدمه
،، اييه دا
الكل اتصدم لما لقى سيليا راحت لحور وهيا بتضحك وعيزها تاخدها
حنان ،، دي مبترضاش تقعد معايا انا ازاي جاتلك وهيا كمان اللي عيزاكي
بعدت حور شعرها بغرور مصطنع
،، هوا انا اي حد ولا ايه
وقعدت تلاعبها شويه
حبيبه ،، يلا يا حبيبتي الاكل جاهز
حور ،، اااه قد ايه وحشني اكل البيت كنت ع طول امل دريفلي واليوم اللي زياد يطبخ فيه يا يبقى محروق يا مالح يا احد اختراعته الفاشله
زياد بثقه مصطنعه
،، بتشكر فيا
الكل ضحك عليهم واكملو اكلهم وسط سعاده وكلمات حور التي تضحك
ولا احد يرى هذا المسكين المستلقي ع سيارته كعادته ع النيل وقت حزنه
ودموعه ع وشك النزول
،، ليه يا حور بتعذبيني ومصره تتعبيني معاكي
طب انا معترف اني غلطان ومستعد اعمل اي حاجه عشان تسامحني بس متجرحينيش
زياد ابن ال ***
اللي ظهر في حياتي بوظها
وحيات امي ما هسيبك ليه انتي عمرك ما هتكوني لحد غيري
رواية حور الفارس الفصل الثالث والعشرون
رواية حور الفارس الحلقة الثالثة والعشرون قبل الاخير بقلم زهره الحياة
تاني يوم الكل صحى كانت حور هيا وحبيبه وريماس وزياد نايمين في ڤيلا محمد مع شدة إصرارهم
الكل كان قاعد يفطر
حور ،، ناوليني طب البتنجان ا ساميه الله يسترك
ساميه بضحك ،، خدي يا حبيبتى بالهنا والشفا
حبيبه بضحك ،، مفجوعه
محمد ،، متسيبيها تاكل انتي زعلانه ليه البنت جايه خاسه خالص
حور وهيا مش عارفه تتكلم من الاكل اللي في بقها
،، قولها يا دودو بصالي في اللقمه
طب والنيعمه ما انا واكله
ولفت سندويتش وقامت
الكل ضحك عليها
زياد بغيظ في فارس
،، رايحه فين يا قلبي اقعدي كلي بتهزر معاكي
بصلو فارس بنظرات ناريه اخافته
حور هيا بتقطم من السندوتش
،، لا خلاص سدت نفسي حاسه اني مليش نفس للاكل خالص
وقطمت تاني
،، خالص خالص يعني
محمد وهوا ليقوم بضحك
،، الحمدلله يلا بقى كلو ع الشغل
حور لزياد وغيظ في فارس
،، يلا يا حياتي عشان توصلني معاك
قام فارس بكل غضب وشد ايديها وخرج بيها بره
حور بغضب مماثل ،، انت عبيط انت ازاي تمسك ايدي كدا
فارس ،، لا رد
حور ،، انت ياخ انت
لف ليها فارس وعيونه بطق شرار
،، لو عايزه توصلي بخير ماسمعش صوتك لحد ما نوصل اركبي
حور لسه هتعاند
يصلها بتحذير
راحت ركبت من الخوف كانت عينيه تخوف
،، بس متزقش بس
فارس داره وشو وابتسم عشان متشوفهوش وركب وراها
،، خلي بالك انا ركبت بمزاجي انا لو مش عايزه اركب مكنتش ركبت ها
بصلها فارس بسخريه بطرف عينه ومردش
،، انت مش مصدقني
انا ممكن احلف عادي لو مش مصدقني
بصوت عالي ،، متخرصي بقى
بصتلو بتذمر طفولي وسكتت
ابتسم فارس عليها من غير متشوفو واكملو الطريق في صمت
اول ما وصلو حور نزلت الاول ولبست نضارتها الشمسيه وبصت ليه من أعلي العربيه برأسها
،، متشكرين ع التوصيله دي يسطى ياريت متكررهاش تاني بقى
ومشيت بسرعه
ضحك فارس
،، ههههها مجنونه
وأكمل بحب ،، بس بحبها اعمل ايه يارب يارب تسامحيني ياحور وترجعيلي وتعرفي قد ايه انا محبتش غيرك
عند حور الكل كان عماله يرحب بيها بعد رجوعها ويهنيها ع أنها اخدت خبره من المانيه
،، متشكره جدا يا جماعه بس اللي عايز يهنيني بجد يجبلي علبة جاتوه التهاني اللي من بعيد لبعيد دي مبتكلش معايا
زياد مسكها من قفاها
،،قدامي يا اخرة صبري
لقى اللي بيمسك ايدو وبيلويها وفي ثانيه كان كاسرها
،، عشان تحاول ترفع ايدك عليها تاني
حور بصتلو بصدمه وأجريت ع زياد اللي صرخ من الوجع
وقالت لفارس بغضب
،، انت عبيط انت ازاي تعمل كدا هوا انا كنت اشتكلتلك
،، حووووور
،، بس بقى بلا حور بلا زفت
أسند عليا يا زياد لما اشوفو عمل ايه في دراعك الهمجي دا
قال ببرود ،، متخافيش دا كسر بصيت هيقعد مجبس ايدو شهرين
احمد بلوم
،، ليه كدا يا فارس كان بيهزر معاها
بصلو فارس بضيق ومشى ع مكتبه
بعد وقت
زياد ،، عجبك كدا اهو دا اللي بنخدو من ورا راسك
اهو جبس اسبوع
اشتغل ازاي انا دلوقتي
،، دانت المفروض تشكوره
بصلها بصدمه
،، اشكره
،، مش انت قولتلي انك عمرك ماتجبست قبل كدا ولا اتخيط
ايه حققلك امنيتك ههههه
،، بتضحكي
امشي من وشي
هيا دي الصحاب خيرا تعمل شرا تلقى
دخلت عليهم دكتورة تانيه اسمها ريناد بقلق وخوف
،، دكتور زياد انت كويس انا سمعت باللي حصل جيت اشوفك لو عايز مساعده
زياد بيرفع عينه
انا كوي
ولم يكمل وعينه اتسحرت من تلك العيون الزرقاء الواسعه
عينها كانت مسحوبه ورموشها طويله بشرتها بيضاء صافيه ومحجبه
حور ،، احم احم نحن هنا
فاق زياد ع كلامها وع احمرار وجه ريناد
قال بإعجاب ،، انتي دكتوره معانا هنا
قالت بكسوف
،، اه انا من دفعتكم
،، المستشفى منوره بيكي
،، منوره بأهلها يا دكتور
انا جاي اطمن ع حضرتك
ريناد كانت بتراقب زياد من بعيد وكانت معجبه بيه
،، انا كويس الحمد لله
،، تمام بعد اذنك
،، استني بس مش نتعرف
اسمك ايه
،، انا دكتوره ريناد
بعد اذنك عشان عندي شغل لو احتجت حاجه انا موجوده
زياد وعيونه كلها اعجاب
،، شكرا
بعد ما خرجت
حور ،، يا عيني يا عيني ع الحب من اول نظره
،،انتي عبيطه يابنتي حب ايه
بخبث ،، يسلام عايز تفهمني أن عيونك اللي مطلعه قلوب دي عادي
بتهرب ،، ولا قلوب ولا حاجه انا ببص عليها عشان هيا شكلها حلو صراحه
،، اممم هحاول اصدقك
،، بقلك ايه طلعيتي من دماغك بخبتك دي الواد اللي مطنشاه دا
،، لسه عايزه اأدبه
،، حرام عليكي
،، طب يا حنين
يلا يابابا ع شغلك كنش لسه كاسرلك دراعك
،، ماهو كلو بسببك منك لله
،، امشي يلاا
خرج زياد وفضل يدور عليها بعنيه بس ملقهاش
في المساء كان الشباب والبنات قاعدين في الجنينه وبيلعبو لعبة الصراحه
وجت الازازه ع أن مرنا تسأل حور
،، قوليلي حبيتي كام مره من قلبك
،، مره واحده
بصلها فارس بنظرة مفهمتش معناها
لف الازازه وجت ع أن علي يسأل احمد
،، قولي يا باشا عمرك بصيت لبنت وورفيده ع ذمتك
رفيده ،، هااا جاوب لطلع روحك
،، في اي ياحبيبتي هجاوب الله ربنا ياخدك أعلي
رفيده ،، اممم
،، والله
انا الحمد لله مراتي ماليه عيني وانا بحبها وهيا مش مقصره معايا في حاجه تخليني ابص عليها بره
رفيده ،، جدع يا زوجي
لف فارس الازازه وجت ع أن رفيده تسأل حور
،، لو اتمنيتي الزمن يرجع بيكي عشان حاجه مكنتيش تعمليها ف هيا ايه
،، مكنتش حبيت
وبصت لفارس اللي بصلها بحزن
ولف الازازه وجت ع أن رامز يسأل حور
،، احيه هوا مفيش غيري ولا ايه قومي يابنتي غيري المكان
رامز ،، مش قبل ما اسأل سؤالي هيا جت عليا
،، اسأل يا خويا
،، في حد عرض عليكي الجواز قبل كدا وقالك انو بيحبك
ولو اه فكان واحد وهما مين
،، ايه الاسئله دي كلها هوا سؤال واحد
احمد ،، لا جاوبي كلهم سؤال بنفس المعنى
،، بص
اللي قالي انو عايز يتجوزني هما اتنين
خالد ابن عمي ربنا ياخده ودكتور اكسل لما كنت هناك قالي انو بيحبني بس انا رفضت وقولتلو أن في حد في قلبي
فارس بغضب
،، وانتي كنتي رايحه هناك تشتغلي ولا تتجوزي
بصتلو بلاموبالاه
،، ملكش دعوه
اتعصب منها وراح قام شد ايديها وراح بيها ع الجنينه اللي من وراه
،، انت يعم اوعى انت جارر جاموسه اووووف ايدك تقيله
زيها فارس ع الحيطه وحاوطها بحيث انها متهربش
،، ها والزفت اكسل قالك ايه تاني
،، قولتلك انت مالك
،، حور متعصبنيش
ومين اللي في قلبك بقى ورفضتي دكتور الماني فد الدنيا علشانه
بدموع ،، انت مالك يا اخي بقى متسبني في حالي بقى وخليك في حالك
بحزن ،، انتي حالي ياحور
انا اسف
انا عارف اني وجعتك بس والله كان غصب عني كرهت احساس انك تتغصبي عليا
عارف اني وجعتك اوي اوي بس انا اقسم بالله عمري محبيت حد غيرك واني حتى لما كنت مع مرنا انا كنت بفكر فيكي انتي ولما لغيت الجواز منها فدا عشان مش متخيل نفسي في واحده في حضني غيرك
غيرك انتي انا والله محبيت حد غيرك
،، انت وجعاني اوي يا فارس وكتير وعملت حجات لو قلبي محبكش مكنش عمره هيسامحك عليها
بفرحه ،، يعني انتي مسمحاني
،، انا مقولتش كدا
انا مش ناسيالك لما كنا هناك عند عمو رياض وعمو محمد طلب ايدي
انا معاك فانز غلط والمفروض كان الأول يتكلم معاك بس انت كنت خايف يرفض جوازنا حصل العكس وهوا اللي طلبني ليك بنفسو وانت رفضتني
مش ناسيه لما كنا قاعدين وقولت انك مستعجل ع الخطوبه وهتعملها مع الفرح قدامي ووجعتني وانت قاعد في وشي
وعمري ما هنسى لما خرجت وشوفتك وانت بتب*وسها
قدامي كل دا ومتقوليش انت بتحبني الله يخليك
انا الدنيا جت عليا بما فيه الكفاية ولما قولت انك انت اللي هتعوضني جيت عليا اكتر منها
فارس دمعه نزلت من عنيه
،، انا اسف يا حور انا عارف اني وجعتك اوي بس اللي عايزك تعرفيه اني قبل ما كنت بوجعك كنت بقطع نفسي انا وجعت نفسي اكتر منك
وانا دلوقتي مش متخيل نفسي في حضن واحده غيرك وانك حتى لو موافقتيش عليا انا مش هجبرك عليا بس عمري ماهتجوز غيرك عشان انا بعشقك يا حور
ومش بحبك بس
انتي حب اول نظره اول مبصيت في عيونك اتسحرت بقيت عايز اعمل اي حاجه عشان تبقي مبسوطه كل مره بتبقي فرحانه وبتضحكي فيها بسبب حاجه عملتها لك بحس اني مالك الدنيا عشان انتي مبسوطه بسببي وانا السبب في ضحكتك دي
في نفس الوقت لما بلاقيكي بتضحكي مع حد غيري ببقى عايز أمسكوا اقتلو ليه هوا يشوف ضحكتك
حور مسحت دموعه اللي نزلت وهوا حط ايدو علي ايديها
،، انا دموعي عمرها ما نزلت لغيرك وقدامك
دموعي نزلت بسببك يا حور وانا دلوقتي مش زعلان أنها نزلت قدامك لأنها مش هتنزل قدام حد غيرك
ونزل أيده ع قلبه اللي كان بينبض بقوه
وده عمره مادق لغيرك وبيدقش بالشكل دا غير لما بتبقي قريبه مني
وافقي ومتتعيبهوش اكتر من كدا ع بعدك
وافقي تتجوزيني ياحور وانا وعد مني عمري ما هزعلك تاني وهعوضك عن كل دمعه نزلت من عينك بسببي أو بسبب غيري
انا بحبك اوي ياحور بعشقك كمان
حور بدموع كتير اوي
،، وانا عمري محبيت حد غيرك ولا قلبي دق لغيرك
وموافقه يا فارس لأن عمري ماهسمح لنفسي أو ليك نبقى لحد تاني غير بعض
موافقه وانا بكل نفس راضيه وانا قلبي ناطقها قبل لساني
موافقه ياحبيب عمري
فارس بصلها بفرحه شديده وهوا مش مصدق وحضنها جامد اوي وقعد يلف بيها
والكل اللي كانو واقفين متابعين من بعيد اللي بيحصل قعدو يسقفو والبنات تزغرط والشباب يصفرو
واخيرا عم الفرح من تاني
رواية حور الفارس الفصل الرابع والعشرون
الفصل الرابع والعشرون من رواية حور الفارس لا يزال قيد الكتابة، لو حابب تقرأه كامل بمجرد نشره أنضم لقناتنا على تليجرام واكتب تعليق على الصفحة دي.