روايات

رواية حلاق الميتين الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

رواية حلاق الميتين الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

 

 

البارت الثالث

 

 

في يوم كنت في الشغل.. ووصلت جثة للمكان
الجثة كانت مجهولة الهوية والوش متشوه بطريقة بشعة.. وعرفت ان الراجل ده مطلعينه من حريق
دخلتها التلاجة ورجعت مكتبي لكني لقيت نصار مستتيني وجايبه الحجاب
_حظك كويس في جثة لسه واصلة
_طيب كويس جداً.. خد الحجاب وفلوسك

مشي ودخلت زي كل مرة فتحت درج التلاجة وطلعت الجثة وفتحت بوقها وحطيت في الحجاب.. لكن.. لكن.. الجثة فتحت ايوة فتحت عينيها وشهقت بقوة
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم هو في اي
ومسك ايدي وضغط عليها حسيت ايدي هتتكسر.. فضلت اعافر عشان ابعده عني لكن مش قادر افك نفسي منه.. وكان بيطلع منه صوت زي انين لكنه كان صوت مخيف جداً
واخيرا الايد سبتني.. خرجت.. خرجت احري بره المشرحة وانا هموت من الرعب

 

 

فضلت قاعد علي المكتب بتنفض لحد لما خلص الشغل.. طلعت جري علي نصار عشان افهم منه
لكنه قال ان كل دي تخاريف وان مفيش ميت بيصحي
ورجعت البيت دخلت اوضتي لقيت مراتي نايمة دخلت السرير ونمت انا كمان.. لكن وانا نايم حسيت بأيد بتتحسس ملامحي كنت خايف جداً في نفس سخن في وشي… فتحت عينيا كان في وشي هو تاني
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
انت اي.. انت اي
حط ايده جوه بوقه وطلع الحجاب.. ولقيته عاوز يحط الحجاب في بوقي انا.. صرخت وصحيت علي ايد مراتي بتقولي
_مالك يا مدحت فوق فيك اي؟

كنت تعبان جداً وحاسس بخنقة.. فضلت قاعد في البيت طول اليوم لحد ما نزلت الشغل ولما دخلت لقيت الراجل الي جاب الجثة دي هنا وكان بيتجادل مع الدكتور وبيقوله
_ مفيش شبهة جنائية ولا حاجة ده راجل النار مسكت في بيتهم ومات ومش لازم تشريح
_ انت يا استاذ هتفهم في شغلنا اكتر مننا انا قولت الجثة دي هتتشرح وخلص الكلام

روحت للراجل وقولتله
_انت ليه مش عايز الجثة دي تتشرح
_ تتشرح اي وزفت اي.. ميهمنيش اصلا انا عاوز ادفنه واخلص وكويس اني اتبرعت عشان ادفن واحد زي ده
_واحد زي ده ازاي؟
_ يا استاذ انت مش عارف حاجة.. الراجل ده ملعون ليوم الدين.. ده واحد دبح بناته وقدمهم قرابين للجن عشان يفتح مقبرة اثرية.. وفي الاخر البيت ولع بيه ومحدش عارف السبب
الناس كلها اتبرت منه وقالت لا هنحضر دفنة ولا هنمشي في جنازة ولا هنعمل عزا.. بالعكس احنا لازم نفرح عشان الملعون ده مات

ا
انا كنت بسمع كلام الراجل ده ومش مصدق الي بيقوله… دلوقتي عرفت ليه بيحصلي كده
سبت الراجل ودخلت للدكتور عشان امنعه من تشريح الجثة.. قلي
مالك انت كمان… هو انا مش عارف يعني ان دي جثة جاية في حادث ولازم تتشرح
_ عارف بس
_مفيش بس انا هشرح الجثة دي وهعمل شغلي

سبت الدكتور.. والمشرحة كلها وروحت لنصار وقولتله
_ انا مش هكمل في الشغلانة دي انا بقيت بشوف حاجات غريبة خلاص مبقتش قادر
_تاني يا مدحت منا قولتلك شيل الاوهام دي من دماغك
_ دي مش اوهام انا خلاص اخدت قراري ومش عاوز منك فلوس ولا اي حاجة.. انا بعدت عن ربنا وسلمت نفسي لشيطان زيك يتحكم فيا لا خلاص لحد كده وكفاية يا نصار
_هههه كفاية اي.. انت شبعت وجاي دلوقتي تقول عليا شيطان.. ماشي يا عم الشيخ انت عملت كل ده بارادتك انت كنت زيك زي اي حد ضعيف قدام الفلوس
_ ايوة بس انا خلاص توبت ومش عاوز حاجة ولو مبعدتش عني يا نصار انا هقتلك سامع هقتلك
….
وخرجت من بيت نصار لقيت الناس كلها ملمومة وبتسمع الخناقة.. مشيت روحت علي بيت ربنا واستغفرته وفضلت ابكي واقوله سامحني.. ورجعت شغلي وانا مصمم اني مش هعمل اي حاجة حرام تاني…. فات يوم والتاني وابتديت ارجع لشغلي وانسي كل حاجة
لحد ما عدي اسبوع.. كنت بشوف حاجات غريبة برضو زي ما في مرة دخلت المشرحة لقيت جثة الملعون علي ترابيزة التشريح… الجثة الي المفروض ادفنت
في اخر الاسبوع وصلت جثة لراجل مدبوح وكان وشه متغطي بمجرد ما كشفت وشه صرخت.. دي جثة.. جثة.. جثة نصار.. نصار مدبوح
لا اكيد بحلم اكيد ملحقتش اعمل حاجة لقيت الشرطة داخلة تقبض عليا وعرفت اني متهم بقتل نصار عشان شهادة الناس الس سمعتني وانا بهدده.. وفي الحجز شوفت كل واحد انا اذيته من الميتين وكلهم كانوا بيعذبوني وحكيت كل حاجة وجابوني هنا.. بس يا دكتور هي دي حكايتي
….
لما خلصت حسيت الدكتور مش مصدق كلامي وقال انه هيكتب تقرير.. واتفجأت ان التقرير مكتوب فيه اني غير سوي نفسيا وانه مينفعش يتحكم عليا حكم مشدد خصوصا ان سلاح الجريمة الدليل القاطع مش موجود
المحكمة حكمت اني اقعد 3 سنين اتعالج في المستشفي واذا تميت شفائي اخرج.. قضيت 3سنين من عمري مع المجانين وانا عاقل وخرجت
..
ركبت مواصلات عشان ارجع بيتي ونزلت قبل بيتي بشوية عشان ادخل الشارع لكن وانا في الطريق تليفوني رن
_ الو
_ الف مليون مبروك خروجك بالسلامة
_الله يبارك فيك كله بفضلك لولا التقرير كان حبل المشنقة اتلف حوالين رقبتي
_ هعدي عليك النهارده عشان نقعد مع بعض ونشوف هنعمل اي
_تمام مستنيك
….
ايوة الي سمعتوا صح… انا مكدبتش في الي حكيته من شوية غير في حاجة واحدة بس
الموضوع بدأ لما نصار بخل عليا بعلمه ورفض يوريني هو بيروح فين عشان يعرف يعمل الحجاب وبعد تهديده ليا.. صممت امشي وراه وعرفت انه بيروح المقابر وبينزل قبر معين وبيعمل طقوس لكن مقدرتش اعرف اي هي الطقوس دي.. واليوم الي اتخنقت مع نصار فيه انا مكنتش عاوز اتوب لا انا كنت عاوزه يعلمني الطقوس ولما عرف اني مشيت وراه زعق معايا وهددته اني هقتله وقولتله لو معلمتنيش ملكش عندي شعر ولا حجاب
في نفس الوقت كان نصار عامل عمل لراجل معاه شركة كبيرة.. الراجل ده مات وابنه دكتور جالي وقلي وهو منهار انه نزل القبر علي ابوه وشاف حاجات صعبة وان ابوه كان راجل كويس ومعملش حاجة تستاهل ده.. وقولتله اني عارف السبب وحكتله كان عاوز يروح يقتل نصار لكني منعته.. ومكنش قدامي غير اني اسرق كتب نصار الي بيستخدمها في اعمال الاذي عشان اضعفه
وروحت فعلاً اسرقه وكنت واخد معايا سكينة.. ودخلت البيت وانا بجيب الكتب صحي من النوم.. استغليت انه دخل المطبخ يشرب ودخلت وراه ودبحته.. ايوة انا الي قتلت نصار.. هربت والكتب معايا وكلمت الدكتور وقولتله قلي وقتها
_الله يخربيتك اتسرعت ليه احنا مش متفقين
_الي حصل حصل هعمل ايه دلوقتي

فهمني انه هيتقبض عليا واني لازم اعمل فيها مجنون عشان اتحول للمستشفي وفعلا ده الي حصل وهو طلب يكون المسؤول عن حالتي
ايوة هو الدكتور سامي وكتب تقرير خرجني من القضية.. بس نسيت اقولكم اني اخدت شعر من نصار وعملت الطقوس الي في الكتب ولما نصار جالي المشرحة جثة دفنت الحجاب في بوقه وده كان اتفاقي مع الدكتور عشان يكون جحيم وعذاب عليه في القبر

رجعت البيت مراتي وابني وحشوني قعدت معاهم اليوم كلوا وعلي بليل نزلت قابلت الدكتور سامي ودار ما بينا الحوار ده
_ كفارة يا مدحت اخيرا خرجت
_الحمدلله خرجت بفضلك يا دكتور
_ طيب ناوي علي اي
_هكمل مكان نصار ده كان بيكسب كتير بس مش هنا هسيب البلد دي وهروح بعيد عشان الكل ينساني
_ طب وانا

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية إياد وأميرة - لأني مشوهة الفصل الاول 1 بقلم أميرة محمد

 

_ انت اي يا دكتور سامي انت واحد خرجني من قضية قتل مقابل اني اخدتلك حق والدك
_هههه لا انت كده فاهم غلط انت هتشتغل مكان نصار وفي البلد دي وانا هاخد نسبة 50٪ من كل حالة بتعالجها
_ لا انت كده بتخرف انت ملكش حاجة عندي
_ خلاص يا مدحت هرجعك السجن بس المرة دي هتلبس البدلة الحمرا انا معايا كل الادلة الي تثبت انك قتلت نصار
_ اعمل الي تعملوا يا دكتور بس مش هتقدر ترجعني السجن تاني

مشي الدكتور سامي وانا بقول منا مش هسيبك تهد كل الي فكرت فيه.. قعدت مع نفسي في شقة اجرتها بعيد عملت خلوة وحضرت جن موكل بالموت والدمار.. وطلبت منه موت الدكتور سامي.. وبعد 5 ايام عرفت ان الدكتور سامي عمل حادثة ومات.. كنت فاكر اني كده خلصت منه لكن.. الي مكنتش عامل حسابه ان الدكتور سامي كان مسجل كل المكالمات الي بينه وبينه وحافظها في العيادة الخاصة بيه
اتفتشت العيادة عشان شكوا ان الحادثة بفعل فاعل وللاسف وقعت التسجيلات في ايديهم
اتقبض عليا.. واتحكم عليا بالاعدام لاني قتلت نصار والدكتور سامي.. انا خلاص هيتنفذ فيا الحكم بعد ساعات وانا ندمان علي كل حاجة عملتها وكتبت حكايتي عشان الناس تعرف ان دي نهاية الحرام.

تمت

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *