رواية مجنون ليلى الفصل الأول 1 بقلم ليالي الماهر
رواية مجنون ليلى الفصل الأول 1 بقلم ليالي الماهر
البارت الأول
– نهاااار أبوك *** أنت بتقول أيه سمعني تاني كداااا !!
– بخوف ” والله ي باشا دا اللي حصل و المأذون لسه نازل من عندهم دلوقتي
– وأنت جاي تبلغني بعد كتب الكتااب ي زف’ت!!!! أيه جاي تباركلي بروح أهلككك ولا عاوز حلاوة الجوازة غووور من وشي بهاااا”يم مشغل معاايا بهاااا”يم
قفل ماهر وهو بيشيط من شدة الغضب بقا أنا أنا اتغفل التغفيلة دي أنااااا ؟؟؟!
فضل يرن ع جده لكن مكنش بيرد لحد ما كنسل عليه وباعتله مسدج ففتحها بسرعه ” ألف مبروك ي حبيبي أنا روحت زي ما أنت طلبت مني وخلاص أتصرفت وعروستك معايا كان نفسي أكون أول واحد يباركلك بس أكيد عصافيرك بلغوك قبلي وباركولك يالا مش مهم أنا راجع ع القصر ومعايا عروستك متتأخرش ”
ماهر أستغبي نفسه جدا وبدأ يربط الأحداث ببعض وقال بصدمة ” مش معقول يعني أنا اللي سلمت نفسي بإيدي !!
ألتفت عزيز الراجل الستيني وتنهد بحزن ع حال تلك المسكينة كانت ليلي في وادي آخر تضع رأسها ع شباك السيارة ودموعها تنزل بغزارة
– ليلي يا بنتي أنا شرحتلكم اللي حصل وعارف أن مهما أعتذرتلك أنا ولا ماهر فدا عمره ما هيعوضك عن اللي حصل بس خديها نصيحة من راجل اللي باقيله مش هيبقي أكتر من اللي عاشه القدر ي بنتي ساعات بيرمينا في طرق ضالمه لا عارفين نهايتها أيه ولا سبب وجودنا فيها بس بيسبلنا أختيار واحد من اتنين ي تتوه ف تفسير قدرك وتموت بالبطئ مكانك ي تقوم وتعافر ع أمل توصل لنهاية الطريق وتطلع للنور
– فضلت باصه في اللا شئ وقالت بهدوء ” دي مش نصيحة أنت قصدك تقولي أرضي بالواقع ودا قدرك… حفيدك دبح’ني وأنت جيت تقرأ عليا الفاتحة وتترحم ع قبري ولأني صعبت عليك قولت تريح ضميرك وبالمرة تخف الذنب من ع حفيدك بعد الفضي’حة اللي حصلتلي وأهو شويه ويطلق مش هيخسر حاجة
– أخفض رأسه أرضاً بحزن ” صدقيني يا بنتي مكنتش أتمني أن كل دا يحصل وأوعدك طول ما أنا عايش هعوضك بكل اللي أقدر عليه
نزلت دموعها ب بإبتسامة ساخرة ومردتش عليه لحد ما وصلوا ، فتحلها عزيز الباب ومدلها أيده بود ” نورتي بيتك يا ست البنات … مشيت معاه بصمت خدها ودخلوا والكل كان بيبصلهم بصدمة وبيتهامسوا من تحت لتحت من منظرها وشها كله كد’مات ضر’ب وباين عليها الهزل والتعب
– وقف عزيز بغضب لما لاحظ اللي بيحصل حوليه ” المهزلة اللي بتحصل دي مكانها مش في قصر الراوي كل واحد لسانه جوا بوقه وعينيه في الأرض سااامعين يااالا كله ع شغله ونادي ع واحدة من الخدم فتقدمت بسرعة ” أمرك يا باشا
– خدي ليلي للجناح اللي فوق وساعديها تاخد حمام واعمليلها اللازم يالا ..وبص ل ليلي اللي لسه بتستكشف المكان برهبة طبطب ع إيديها بحنان وقال روحي معاها ي بنتي متقلقيش وفعلا راحت معاها بخطوات بطيئة من شدة تعبها ، بعد وقت مش طويل سمع عزيز صوت كلاكس عربية وفوضي شديدة برا فتنهد وكمل الشاي بهدوء ” أهو التو’ر الطايح وصل
– ومفيش لحظات كان داخل ماهر بغضب كامن ” جدي قول أن اللي سمعته دا هزار وأنك مستحيل تعمل فيا كدا
– عدل عزيز النظارة وقلب الجرنال بتنهيدة ” الحمد لله ع سلامتك يا بيه نستأذنك بس توطي صوت التجعير دا شويه علشان متفزعش العروسة البنت ملهاش ذنب تقطع الخلف بدري
– ماهر شد شعره لورا بطوله بال وقعد قدام جده وقال ” فهمني إزاي تعمل كدا أنا كلمتك لأني كنت برا البلد وقت ما الحارس عرفني هروبها خوفت يحصلها مشكلة بسببي كلمتك تروح وراها تفهمها هي وأهلها اللي حصل وتراضيهم بقرشين وتشكرها وتعشت ع كداا تقوم تلبسني في جوازة!!!
– وقف عزيز بغضب خلع نظارة القراءة وقال بعصبية ” أنت فاكر الناس دي أيييه قاعدة تحت طوعك رهن إشارة اللي خلفوك تخط’ف بنتهم أسبوع ميعرفوش عنها حاجة وفوقها فضي’حتها ع النت بصورها معاك وهي بتهربك من المستشفي ودخلتها عليهم في نصاص الليالي بالبيجامة وهي نفسها متعرفش حصلها ايه ولا كانت فين دا كله بالنسبالك يعدي بقاعدة شكر وقرشين؟؟؟!! أيييه تعليمك وقاعدتك برااا خلتك تنسي أصلك الشرقي وأن في حاجة أسمها شرف وسمعة؟؟ البنت لو كنت اتأخرت عليها دقيقة كمان كانت هتمو”ت تحت إيد عمها وأنت جاي تقولي قرشين أخص عليك وع تربيتك
– بلع ماهر مرارة حلقه وهو حاسس بأنه معاه حق ” جدي يمكن معاك حق في كل اللي قولته بس أنت عارف نيتي وعارف أنا عملت كدا ليه لو ك…
– قاطعه بحزم ” حتي سبب حجزك ليها ميشفعش لعملتك السودة لو كنت عرفتني وقتها مكنتش وافقتك أبدا يالا اللي حصل حصل وانتهينا
– بغيظ ” طب وروما اللي كاتب كتابي عليها دي لما تعرف هعمل معاها أيه ؟
– دي مشكلتك مش مشكلتي أتصرف بقا أنت يا أبو العريف لكن البنت اللي فوق دي هتفضل ع ذمتك مهما حصل
– نعم ؟؟ دا اللي هو بالعافية يعني!
– لا بالعقل ي خفيف أنا كاتب شرط في عقد الجواز في حالة الطلاق هتكون بتتنازلها عن نص ثروتك وفوقهم ورثك كله مني بعد مو” تي إلا في حالة واحدة بس تعتبر هي متنازلة عن حقها دا لو خلفتوا وبعدها هي طلبت الطلاق وقتها الفلوس هتتحول بأسم أبنكم وهتتحجز لحد ما يتم السن القانوني يتصرف فيها
– ماهر وقف بصدمة و حالة جنو”نية “أييييه !!!! و….
” قدري مهلاً ماذا رأيت مني لتعبث معي بجولة ثمنها روحي وعمري وأحلامي!! ليتك نظرت لقلبي فأدركت ضعف خصمك ليتك أنتظرت قليلا ليتعلم خبث البشر ..”
يُتبع ..
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية مجنون ليلى)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)