رواية حب بلا حدود الفصل الثاني 2 بقلم مريم وليد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية حب بلا حدود الفصل الثاني 2 بقلم مريم وليد
البارت الثاني
الفصل الثاني
بعد قليل كانت شجن بتعدي الطريق واثناء مرورها انشغلت
برنيين هاتفها لتشهق بفزع عندما توقفت احدي السيارات الفخامه امامها وكانت شجن هتوقع علي الارض لاكن هي مسكت نفسها كويس ولفت للسائق
لتجد ذاااك الوسيم اللي نزل منه عربيته بغرور وهو بيبص عليها من بدايه عيونها اللي زي الغزلان وملامحها الطفوليه ليوبخ نفسه
سيف
مش تفتحي يابت انتي عاميه ولا مش بتشوفي
قالها وهو سرحان في جمالها
رمشت شجن بعيونها الجميله بتحاول تستوعب ما قاله هذا الوقح لتقول بغضب
يا بجاحتك يا اخي يعني انت اللي كنت هتخبطني وكمان بتغلط ده انت قليل الادب
قاطعها سيف بغضب وهو بيجز علي سنانه
بت انتي لمي لسانك ده وامشي من قدامي
شجن
ما تحترم نفسك انت لما انت مش بتعرف تسوف بتركب عربيات ليه ولا تلاقيها مش بتاعتك اصلا ايه البلاوي اللي بتتحدف علينا علي الصبح دي
سيف وهو يعض علي شفتيه من وقاحتها
كلمه زياده وهعلمك الادب غوري من وشي انتي شكلك متعرفيش انا مين ولا ايه
شجن بسخريه
هتكون مين يعني ده انت اخرك ابو لهب
غضب من حديثها واقترب منها ومسك دراعها بغضب
اعتذري حالا ساااامعه والا قسما بالله هموتك في ايدي وهنسي انك بنت خالص
سحبت شجن دراعها بقوة وبكل قوتها ضربته بالقلم علي وشه
تسمر سيف بصدمه واتسعت عيونه
شجن بصوت عالي
انت ازاي تلمسني بالشكل ده
وبتطلع تجري بعد كده احسن يمسكها ويقتلها فعلا
شجن بفخر مضحك
الحمدلله هربت هههه قال اعتذري قال بس هيييح يخربيت جمال امه
في منزل اخر منزل الدكتور كاظم
كان يجلس علي الاريكه وسرحان وينظر في نقطه وهميه لو فعلا نفذو تهديدهم هو مستحيل يتخلي عن البحث اللي بيعمله ولاكن خوفه علي بنته الغالية رزان
هو بالنسبه لها الاب والام بعد ما ماتت امها بعد ولادتها بكام ساعه وكانت حبيبته وهي اللي معوضاه
فلاش باااااك
في احدي الايام كان يجلس في الفندق ورن تليفونه برقم غريب
ازيك يا دكتور كاظم
كاظم
اهلا عايز ايه
المجهول
عايز اقولك اللي يلعب معايا ويتحداني اوعدك ان هيجي الدور عليك وده وعد منى
كاظم
انا مش فاهم انت بتقول ايه و وعد ايه اللي بتتكلم عنه
المجهول بمكر
فين رئيس الحرس بتاعك
كاظم بذهول
تقصد أ…
المجهول بمقاطعه
ايوة ده تحذير بسيط يا تسلم البحث يا دكتور وانا هحققلك كل اللي بتتمناه
كاظم بتحدي
وانا مش هبيع مجهودي ومتتحبش نفسك انا مش هتنازل وانا مش خايف حتي لو هتقتلوني
المجهول بغضب
اممم طب والفاتنه بنتك المصون صاحبه العيون الزرقا لو مش هتسلمنا البحث هعلمك درس مش هتنساه في حياتك وبنتك المصون هي اللي هتدفع التمن يا دكتور
قفل كاظم ورمي الموبايل علي الحيطه اتكسر لمليون حته هو يعرفهم بيقتلو من غير ما يرتجفلوهم رمش
في شركه المنياوي
دخل الشركه بهيبته وكالعاده بيسمع لهمهمات الموظفين عليه من مدح لوسامته اللي بيزيده غرور
وصل الي مكتبه ليجد سكرتيرته(نهي)
دخلت تتابع خطواته بدلع
هحضرلك قهوتك حالا يا مستر قاسم
اما عنده هو فكان بيبص عليها بغضب وحده
حضريلي ملفات الصفقه والاسعار الجديده
هزت رأسها له وهو كان بيعمل في تركيز حتي سمع صوت فتح باب مكتبه واتفاجئ بدخول سيف وهو داخل وعلى وشه علامات الغضب
قاسم بمشاكسه
تعالي ياكبير اتفضل
جلس سيف من غير رد
قاسم بقلق
مالك يا سيف في حاجه مزعلاك ولا في مشكله في الشغل
سيف
لا أبداً بس انا جيت عشان اجبلك الملف ده راجعه كويس عشان اجتماع الوفد ده اجتماع مهم واي غلطه فيها حياة الشركه
قاسم
متقلقش كله تمام انا مرتب لكل حاجه بس برضو انت شكلك مش طبيعي لو في حاجه حصلت قولي يابني
زفر سيف بغضب وحكاله كل اللي حصل
اتسعت عيون قاسم بصدمه لحد ما اتفتح في الضحك
بينما سيف بيبصله بحده
ما تخرس يازفت انت بتضحك علي ايه تصدق انا غلطان اني حكتلك.
ووقف بغضب عشان يخرج لاكن قاسم مسكه بسرعه وهو بيقعده مره تانيه
خلاص ياكبير معلش بس اتا اتفاجئت من اللي حصل وهو بيحاول ميضحكش
مش قادر هههههه بصراحه هموت وانا متخيلك هههههه وانت بتضرب من البت دي اللي تتجرأ وتمد ايدها علي سيف المنياوي
سيف وهو يعض علي شفتيه
اللي حارق دمي انها كلها علي بعضها متجيش لحد صدري طفله ياجدع متجيش العشرين سنه والله دي كمان كتيرة عليها وانا قال اللي نزلت من العربيه عشات اتطمن عليها
قاسم بمشاكسه
هي حلوووه
رفع سيف حاجبه بتهكم
وانت مالك انت كانت حلوة ولا وحشه وهو انا هتجوزها يامتخلق انت بقولك ضربتني وجريت هي ناقصه لعب عيال اااااه لو مين يجبهالي بس
ثم ابتسم وهو يتذكر عينها
كنت علمتها الادب بس اشوفها تاني
قالها بتوتر
قاسم
طيب اهدي كده معلش عيله وغلطت
سيف
طيب يلا اسيبك انا عشان ورايا شغل كتير
قاسم
ماشي ياكبير
واكمل متابعة عمله
بعد ما يقارب الساعه كان قاسم يخرج من الشركه وركبت عربيته وتوجهه الي النادي الرياضي بعد قليل كان وصل ثم توجهه الي مكانه المفضل في احدي الكافيهات لشرب قهوته المميزة
واخذ يشربهابتلذذ ولم يلاحظ تلك الجنيه الصغيرة الي كانت بتابعه بقلب متلهف تنهدت بعشق وهي بتبصله بإستمتاع وهو ماسك فنجان القهوه
غمضت عينها بقوة وهي عارفه انه مش شايفها اصلا لتفتح عينها زي المجنونه مش بتلاقيه
اما قاسم فقد رن هاتفه واضطر انه يمشي
بعد يوم يوم طويل عاد سيف مرهق من كثرة العمل واترمي علي سريرة وهو يغمض عينه لاكن فوراً تذكر ملامحها الطفوليه الجميله
ثواني و وبخ نفسه
اعقل يا سيف و فوق لنفسك بقي ايه مش مكفيك وجع وحزن ايه عايز تعيده تاني وبعدين دي طفله
لينفخ بغضب وغمض عينه وذهب في نوم عميق
في صباح يوم جديد كان في مكتب سيف
كان سيف بيباشر عمله بتركيز وسمع صوت خبط علي الباب وسكرتيرته سارة دخلت بعد ما سمح لها
سارة
مستر سيف مدام جومانه طالبه تقابل حضرتك
قالتها وهي بتبص عليه خوف من غضبه بتلاقيه بيجز علي سنانه بغضب
سيف بغضب
خليها تدخل
قالها بتوعد
سارة
اتفضلي يا مدام جومانه سيف بيه منتظر حضرتك
جومانه
الا قوليلي يا سارة مفيش جديد
سارة بعدم فهم
جديد بخصوص ايه
جومانه
يعني واحده كده واحده كده بتسمعيه بيتكلم في التليفون مثلا او حد بيجيلو هنا
سارة
لا مفيش حضرتك عارفه مستر سيف جاد او في شغله وحتي لو فيه هيكون بره الشركه مش هنا بس لو عرفت حاجه اكيد هبلغك
جومانه
تمام يا سارة عايزة عينك تبقي مفتحه دايما
ثم اخرجت بعض المال من شنطتها وادتهالها
فأتسعت ابتسامت سارة
ده كتير اوي يا مدام جومانه
قالتها وهي بتبص للفلوس بطمع
جومانه بلامبالاه
مش كتير ولا حاجه
دخلت جومانه وهي تمشي بدلع وكانت تلبس فستان احمر قصير فهي تمتلك جسد انوثي رائع وسابت شعرها الاصفر منسدل علي ضهرها
جومانه بلهفه
سيف حبيبي وحشتني اوي
ثم قربت منه بدلال وسيف بيبصلها بأشمئزاز
سيف
ايه اللي جابك هنا انا مش قولتلك مش عايز اشوف وشك تاني
جومانه ببراءة مصطنعه
انا اسفه يا سيف سامحني ارجوك اديني فرصه تانيه وان شاء الله ربنا هيعوضنا بطفل تاني
سيف بحده
دلوقتي بس عرفتي ربنا مفتكرتيش ربنا ليه وانتي مستغليه سفري ومقضياها بره
جومانه بحزن
صدقني يا سيف انا اتعلمت من غلطي
قاطعها سيف بقهر
انا استحملتك كتير وجيت علي نفسي وكرامتي كتير وكنت بسامح واقول يمكن تتغير لاكن توصل بيكي الحقاره انك تنزلي ابني وتعملي اجهاض لطفل بريئ ملهوش ذنب غير انك امه ده انا كنت مستنيه بقالي اكتر من عشر سنين
جومانه بأسف
انا بقالي اكتر من سنه بعتذرلك وانت برضو مش راضي تسامحني اديني بس فرصه اصلح بيها اللي عملته
سيف بقهر
تعرفي الحمدلله انه نزل لانك متنفعيش تكوني ام اصلا انتي كفايه عليكي السهر والخروجات الشوبينج وانا فعلا ان شاءالله ربنا هيعوضني بولد بس مش منك انتي ودلوقتي اتفضلي بره مش عايز اشوف وشك هنا تاني
جمعت جومانه المتبقي من كرامتها وخرجت
يتبع……
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية حب بلا حدود)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)