روايات

رواية جوهرة الكاسر الفصل الثاني 2 بقلم آية طة

رواية جوهرة الكاسر الفصل الثاني 2 بقلم آية طة

 

 

البارت الثاني

 

 

البارت 2
تاني يوم في ساحة العمليات – الساعة ٦:٤٥ الصبح
فهد واقف جنب العربية السودا المخصصة للمراقبة… واقف بإيده في جيبه، شكله متضايق من قبل ما يشوف حد.
جاسمين (جاية من بعيد، لابسة جاكيت أسود وشعرها مربوط): صباح الخير يا سيادة المقدم.
فهد (من غير ما يبصلها): اتأخرتي. هنبداها كدا؟
جاسمين: انا جايه بدري بخمس دقايق… مش متأخرة…. شوف ساعتك ياسياده المقدم.
فهد: اللي يتأخر ثانية… يبقى متأخر ساعة. احنا في عمليات مش في حضانة.
جاسمين (تتنرفز): تمام… إنت صح. مبسوط كدا؟
فهد (يبصلها بنظرة مستفزة): لما أبتدي أشوف الاتزام… هبقى مبسوط.
جاسمين: ده أول يوم ليا معاك… مش معناه إني شغالة عندك…. نخلي بالنا من اسلوب الكلام..
فهد: وده اللي هنشوفه… يمكن ارجعك لمعسكر التدريب من اول وجديد….
فهد (يركب ويسيب الباب مفتوح لها): إركبي… عشان نخلص…. كفايه متاخرة ومش هتاخرينا كلنا معاكي..
جاسمين (تركب وتغمز له بنظرة سخرية): واضح إنك متوتر….. ايه خايف ولا ايه يا كاسر الداخلية مش دا بردو لقبك هنا؟!
فهد: لا… بس مش طايق الخناق من بدري…. واخاف من ايه يا هانم انتي؟! يارب عدي العملية دي على خير.
جاسمين: لا لو على الخناق جاهز… أول ما تستفزني بس وهنبدا على طول.
فهد (يبص لها وهي بتجهز السماعة): طب اسكتي شوية… يمكن نعرف نشتغل.
جاسمين (تتنهد): ماشي يا سيادة الملك.
العميد وائل على السماعة: يا فهد… الهدف خرج من البيت.هيمشي بالعربية الزرقا، رقم ٣٩١.
فهد: تمام استلمت يا فندم.
جاسمين (بصوت هادي): هو رايح شرق القاهرة… الطريق ده مش ثابت.
فهد (مستغرب): وانتي عرفتي منين؟
جاسمين: ملفه قريته امبارح. أنت قريته؟ ولا اكتفيت بالشكليات؟ واصدار الاوامر؟!
فهد: أنا بقرأ اللي يفيدني… مش كل الهري…. انجزي قولي اللى عندك مفيش وقت.
جاسمين: الهري اللي بتقوله عليه… هو اللي بيجيب نتيجة.
فهد (يبص لها بحدة): إنتي بتحاولي تثبتي إيه؟
جاسمين: ولا حاجة… بس بوريك إني مش أقل منك.
فهد (يمسك الدركسيون جامد): إمسكي السماعات… والحقي التتبع…. وقوليلي على المستجدات اول باول…
جاسمين (تضغط زر بسرعة): الهدف زود سرعته… بيحاول يفلت.
فهد: ما تقلقيش… مش هيفلت.
جاسمين: ليه؟ عشان حضرتك السوبرمان؟
فهد (بابتسامة جانبية لأول مرة): لا عشان أنا شغلتي كده.
العربية الزرقا تدخل شارع جانبي ضيق جدا.
جاسمين: ده فخ… الشارع مقفول من آخره.
فهد: هادخل وراه.
جاسمين (تمسك إيده فجأة): لا!!! ما تدخلش دا فخ واضح كده.
فهد (يبصلها لثانية… صوته يتغير): شيلي إيدك.واوعي تدخلي فى شغلي تاني ولا تعطليه.
جاسمين (تبعد إيدها بسرعة): أنا… كنت بحذرك بس.
فهد (يفتح زر الأمان): سيبيني أقرر….
وهم واقفين قدام آخر الشارع…
العربية الزرقا تنفجر فجأة انفجار قوي يهز المنطقة.
جاسمين: يا نهار أسود!!!
فهد (بسرعة البرق): انزلي دلوقتي!! بسررررررعه.
جاسمين: ثواني بس—
فهد (يمسكها من دراعها ويشدها ناحية الأرض): قولت انزلي!!!
(زجاج العربية يتطاير فوق دماغهم)
جاسمين (على الأرض): انت عبيط…. إنت شديتني ليه كده؟!
فهد: عبيط؟! عشان لو كنتي اتاخرتي ثانية… كنتي دلوقتي فتافيت! ويارتني كنت سبتك بطوله لسانك دي.
جاسمين (تتنفس بسرعة): بس ده كان هدفنا؟ هنعمل ايه دلوقتي؟
فهد: شكله مكنش هدفنا لوحدنا…. واضح إن حد سبقنا. وأسوأ حاجة… إن التفجير معمول باحتراف.
جاسمين: تقصد ايه؟ يعني حد من جوا…؟
فهد (يبصلها لأول مرة بجدية): ما نستبعدش. بس واضح إننا دخلنا في لعبة أكبر بكتير.
جاسمين: وإحنا هنكمل اللعبة دي؟
فهد (يقف ويصحبها): إحنا اتخلقنا عشان نكمل…
جاسمين: حتى لو هنموت؟
فهد (بصوت منخفض): الموت… أسهل من الفشل…. احنا قسم العمليات الخاصه مفيش حساب فيها للموت ولا الحياة كله فدى المهمه وبس.
جاسمين تبصله وهو واقف وسط الدخان…
نظرة لأول مرة فيها احترام صغير… واندهاش أكبر.
وهو يبصلها بنظرة فيها تحذير… وجاذبية خفيفة مش عايز يعترف بيها.

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية شظايا الكلمات أثير وراكان الفصل الثالث عشر 13 بقلم جهاد وجية

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *