روايات

رواية جوهرة الكاسر الفصل الثالث 3 بقلم آية طة

رواية جوهرة الكاسر الفصل الثالث 3 بقلم آية طة

 

 

البارت الثالث

 

الفصل الثالث.
بعد الانفجار، المكان مليان عربيات شرطة، صفارات، وناس بتجري.
فهد واقف بعيد، سايب الدكاترة يكشفوا على جاسمين…بس عينه مش بتفارقها.
الطبيب: إنتي بخير يا فندم… مجرد كدمات بسيطة.
جاسمين: عارفه… أنا كويسة.
الطبيب: بس يفضل تريحي—
فهد (داخل فجأة):مش هتريح. عندنا تحقيق.

 

 

الطبيب: بس يا فندم هي—
فهد (بحدة): لا هي كويسة واحنا عندنا مصيبه عايزين نشوفها.
جاسمين (تتحول عليه): هو إنت الدكتور؟ ولا هو؟ وبعدين انا عايزه راحه بقى..
فهد: لا أنا المسؤول عن الفريق… ولو عايزه راحه اتفضلي اتنقلي من القسم كله.
جاسمين: والمسؤول دا مش بيقرر عن صحة الناس…. وانت ملكش الحق تنقلني من القسم.
فهد (يقرب منها نص خطوة): وأنا مش عايزك تخرجي من الفريق دلوقتي…مفهوم؟
جاسمين (ترفع حاجبها): آه… يعني خايف عليا؟ قول كدا
فهد (يبص حواليه بسرعة): لا طبعا بتحلمي. بس مش وقته نكسل.
العميد وائل: إحنا محتاجين تقرير مفصل.
مين كان متوقع الهجوم؟
ليه العربية اتفجرت قبل ما نوصل؟
فهد: الهدف كان مرصود من حد تاني.
حد قريب… حد يعرف تحركاتنا.
جاسمين: وفي احتمال يكون حد سرب المعلومات. من داخل القسم.
العميد وائل: وإنتي شفتي إيه يا جاسمين؟
جاسمين: قبل ما العربية تدخل الشارع… كنت شايفة هدوء غريب.الشارع فاضي زيادة عن اللزوم يا فندم.
فهد (ساخر): يا سلام… ملاحظات عبقرية. مش عارف من غيرها كنا عملنا ايه؟
جاسمين: بس ملاحظاتك إنت ما جابتش نتيجة. صح؟ ومتنساش انك مقرتش ملف الهدف بتمعن والا مكنش ضاع مننا وقت وكنا عملنا خطه افضل.
فهد (نظرة شرارية): أنا اللي شديتك من الموت.ولا نسيتي…
جاسمين: مش معنى إنك أنقذتني… أبقى أقل.
أنا شغلي بعمله كويس. غصب عنك.
العميد وائل (مخنوق من الجو):
اهدوا يا جماعة! مش وقته خناق… في أرواح اتفجرت. ولازم نلاقي الجاني وفي اسرع وقت.
فهد (يبص لها ببرود): خلاص… خلصتي كلامك؟
جاسمين: لا لسه. أنت بتتعامل معايا كإني دخيلة. بس أنا هنا… وهكمل سواء عاجبك أو لأ.
جاسمين ماشية بسرعة… فهد يلحقها.
فهد : انتي يا هانم استني هنا.
جاسمين: نعم مش فاضيالك.
فهد (يمسك دراعها بس مش بقوة): ايه قلة الذوق دي قولت استني!
جاسمين (تبصله بحدة): لو سمحت… بلاش تمسكني تاني.
فهد (يقرب وشه منها شوية): أنا مش قادر أفهم… إنتي ليه كده؟
جاسمين: كده؟ يعني إيه كده؟
فهد: كدا… بتردي… بتعاندي… بتستفزي.
جاسمين: عشان حضرتك بتحاول تسيطر.
وأنا ما بحبش السيطرة.
فهد (نظرة غريبة، أول مرة تبان): ولو قولتلك… إن سيطرتي دي عشان…
جاسمين (تقاطعه بسرعة): عشان الشغل؟ أكيد. أنت ما تعرفش حاجة غير الشغل.بس حتى الشغل عايز تفاهم مش خناق وسيطرة.
فهد (بصوت منخفض جدا): لا كنت هقول… عشان أطمن. يا جاسمين.
جاسمين (تقف): ايه؟ تطمن عليا؟ وليه؟
فهد (يشيح بوشه بسرعة): ها… ولا حاجة.
انسي. يلا علشان الشغل.
ضابط اسمه “سيف” داخل القاعة… طويل، لابس تيشيرت أسود، واضح إنه من العمليات الخاصة.
سيف (بابتسامة): أنتي جاسمين الرفاعي؟
جاسمين: أيوه… مين حضرتك؟
سيف:. النقيب سيف… اشتغلنا مع بعض في قضية الاتجار بالبشر. فاكراني؟
جاسمين (تبتسم بسيط): أوه… أيوه. إنت كنت بطل العملية ساعتها.

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية تربية حواري الفصل الثالث عشر 13 بقلم ولاء حامد

 

 

سيف:. لا إنتي اللي كنتي بطلة…
محدش بينسى حد زيك.
فهد (من بعيد… وبيغلي): إيه ده؟ مش كفاية عمليات؟ ناقص كمان غزل؟ ممكن افهم في ايه وانت مين وايه اللى جابك هنا؟!
سيف (يبص له): أهلا يا مقدم فهد… سمعت عنك كتير… وواضح ان اللى سمعته كله مظبوط.
فهد (بجفاء): وأنا سمعت عنك أكتر…. اهلا ايه اللى جابك بردو.
سيف: العميد وائل قال إن من النهاردة…
هشتغل معاكم في نفس الفريق.
جاسمين (فرحانة): كويس… هيبقى فريق قوي… وهنحل القضية بسرعه وكفاءة عاليه.
فهد (يبص لها بحدة): وأنتي مالك فرحانة كده ليه؟ وبعدين القسم طول عمره بيحل القضايا بسرعه وكفاءة قبل ما تشرفو انتى والبيه.
جاسمين: هو في مشكلة؟ مش معقوله حتى سيف عندك مشكله معاه؟! انت مش طبيعي.
فهد: لأ معنديش مشاكل مع حد … بس مش أي حد يدخل عندي… وخلاص كدا.
سيف (يضحك): شكلها غيرانة عليك يا فهد ابسط يا عم مين قدك.
فهد (يحدق فيه): جاسمين…تعالي ورايا المكتب دلوقتي.وحالا
جاسمين: ليه؟
فهد (صوت خافت لكن غضبان): تعالي… قبل ما أفقد أعصابي هنا.
دخلوا المكتب وقفل الباب…
جاسمين: فيه إيه؟ إيه أسلوب الشد ده كله؟!
فهد: إيه اللي كنتي بتعمليه برا دا؟
جاسمين (تضحك ساخر): ايه بعمل ايه يعني بكلم زميل. فين المشكلة؟
فهد: والله زميل؟ ولا حاجة تانية؟
جاسمين (تقف قدامه): والله هي حصلت يا سيادة المقدم… وبعدين أنت مالك…؟
فهد (أول مرة الكلام يطلع منه بدون سيطرة): أنا…ما بحبش حد يقرب مني…
ولا من الفريق…وأقل حاجة… مش بحب حد يقرب منك بالشكل ده!
جاسمين (تتجمد لحظة): ايه دا… يعني… والله اللى يسمعك يفتكر أنك غيران؟
فهد (يتوتر): ايه غيران؟! لأ طبعا!
ده اسمه… متابعة للفريق. بس انتى هتعرفي حاجه زى دي ازاى…

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية لا تتركيني ساره وسليم الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة

 

جاسمين: والله؟ طب ما تابعتش غيري أنا؟ هو مفيش غيري فى الفريق بتاعك ولا انا بس اللى بطلع عصبيتك عليا…
فهد (يقرب منها): عشان…إنتي…
جاسمين (تهمس): إيه؟ بنت مش كدا ومش مكاني قسم العمليات الخاصه ولا الشرطه كلها صح؟
فهد (يبص في عينيها ثانيتين… وبعدين يرجع لورا بسرعة): ولا حاجة. اخرجي قبل ما أزعق اكتر من كدا وافقد عليكي اعصابي بجد.
جاسمين (تبتسم بخبث): تمام…
بس اعرف إن صدامك ده…هيولع أكتر.
فهد: ما يهمنيش اتفضلي اخرجي يلا..
جاسمين (تمشي للباب): هتشوف يا إعصار.ولا اقول يا كاسر؟!
وتقفل الباب…
وتسيبه في المكتب ماسك راسه، ومش فاهم ليه دقات قلبه اتغيرت.

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *