روايات

رواية وش مزيف الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية وش مزيف الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر

 

 

البارت الرابع

 

 

أنل مش هتنازل عن المحضر هما الاتنين اتبلو عليا وضربوني علشان كده أنا عايزه أسجنهم .
حبيبه ومراد بصدمه : اييييي ؟
حاتم بهدؤء: ريم متعمليش زيهم عارف أنهم أذوكي بس حقك عليا أنا سامحيهم .
ريم بسخرية حزينه: لو اختك كانت مكاني وفي ايديها تاخد حقها هتخليها تتنازل ؟
حاتم بهدؤء: مكنتش هخليها تتنازل بس خليكي انتي احسن انتي بنت اصول ونضيفه من جوا وميرضكيش ست كبيرة تتبهدل ان كان علي حبيبه فا دي فداهيه بس امي مش هتتحمل.
ريم بحزن: يعني امك متتحملش الحبس لكن تتحمل أنها تتبلى عليا ؟
حاتم بابتسامة: معلش لو ليا خاطر عندك يا ريم متخليش المشاكل تكبر اكتر واتنازلي .
ريم للظابط: خلاص يا فندم هتنازل بس هعمل ل حبيبه محضر عدم تعرض ليا ولو اتعرضت لي ساعتها مش هرحمها.
الظابط بهدؤء: تمام يا ريم ارتاحوا عقبال ما أخلص باقي الاجراءات.
مراد قام وقف قدام ريم ولابسها الدبلة: دي متتقلعش تاني حتي لو حصل اي والله العظيم لو قلعتيها يا ريم لهتسمعي خبري مفهوم.
.. سابهم وخرج بغضب وهي ابتسمت …دقايق وخرجوا لاقوا مراد قاعد مستنيهم..
حاتم بهمس ل مراد: خد بالك منها وصالحها البنت شافت كتير من امك وخاطرها مكسور.
مراد بهمس: هعمل كدا الا قولي اي اللي حصل حاسس انك مخبي حاجه.
حاتم بهدؤء: هحكي لك بعدين هروح اخد ملك من المستشفى ونرجع البيت.
حبيبه ببرود: انا هركب معاك يا مراد توصلني اقعد مع اختي يومين اهتم بيها
مرا ببرود: لا مش السواق الخصوصي بتاع جنابك انا.
حاتم بهدؤء لحبيبه: اختك مش عاوزة حد ياخد باله منها انا موجود وجمبها روحي انتي
ريم مشيت و مراد مسك ايديها: اركبي معايا انا عاوز اتكلم معاكي في حاجات كتير لازم نتكلم فيها.
ريم بهدؤء: انا محتاجة انام وبحمد ربنا انه اهلي معرفوش كانوا طبقوها علي دماغكم.
مراد بحنان: عارف ممكن تيجي بقي عشان خاطري يا ريم.
.. ريم ركبت معاه و حاتم ركب عربيته وسابوا حبيبه واقفه لوحدها في الطريق علي اخرها…
.. بعد شوي.. علي النيل..
مراد بدموع: انا اسف عارف انه اللي حصل كتير اوي بس والله العظيم ما اعرف كل دا حصل ازاي.
ريم بحزن: لو بتحبني وعايزني خدي لي بيت بعيد عن امك نتجوز فيه .. لاني مش هقدر اعيش معاها.
مراد بلهفة: حاضر هسكنك بعيد بس متبعديش عني.
ريم بهدؤء: قولي حبيبه كانت عندك بتعمل ايه.
مراد بهدؤء: كانت عاوزة تعمل مصيبه ومتاكد انها هي اللي ورا الرساله دي وانا ممكن أثبتلك كلامي ده
ريم بصتله بابتسامة: انا واثقه فيك يا مراد من غير ما تثبتلي حاجه بس عدم ردك جنني عليك علشان كده روحتلك البيت
مراد بحنان: التليفون فصل مني شحن فا حطيته عالشاحن
.. عند حاتم..
وصل البيت ونزل وهو ساند ملك..
طالعين فاطمه خرجت بسخرية: دا انتي طلعتي قردة اهو مسقطه الصبح ورجعتي بليل اومال لما اطلب منك حاجه بتتنططي ليه .
ملك بجمود: طلعني شقتي يا حاتم مش قادره اتخانق.
فاطمه بسخرية: اه يا جوز الست طلعها احسن يكون في حاجه في بطنها تسقطها تاني.
حاتم بجمود: ماما انا عاوز اقولك حاجه واحده بس مش مسامحك علي اللي عملتيه.
فاطمه بلعت ريقها بخوف: اي اللي انا عملته هي لعبت لك في مخك و بتسخنك عليا ولا اي.
حاتم بكسرة: هي ملعبتش ولا عملت حاجه انا سمعت كل حاجه وهي بتحكي للتعبانه اختها انتي وهي مكنتوش عاوزين ريم و ابني كان التمن بس احب اطمنك ريم خرجتها وهتتجوز مراد.
فاطمه بتوتر: انا مش فاهمه بتتكلم عن اي وهدخل انام وبعدين ريم تخرج ولا تقعد انا مالي ميخصنيش اللي يخصني انها متتجوزش ابني.
حاتم ببرود: هتتجوزه ومن النهارده ملكيش دعوه ب مراتي هتتعزل عنك هي في حالها وانتي في حالك.
ملك ابتسمت و هو خدها طالعها بحنان..
فاطمه دخلت بغيظ: يا خسارة تربيتي في عيالي مش عارفة احكمهم … النسوان دي كلت عقلهم الله يرحم ابوهم مكنش بينزلي كلمه كانت الكلمه كلمتي والرأي رأيي اهو الحمدلله ارتاح بدري وغار في داهيه
ضحكت بسخرية..
عند ملك..
ملك بتوتر: انا عارفه اني كنت غلطانه في اللي هعمله بس خوفت علي اختي.
حاتم بجمود: خوفك علي اختك يخليكم تدمروا حياة انسانه مجتش جنبكم.
ملك بدموع: لو اخوك بيهددك انه يعمل حاجه في نفسه قصاد حاجه عاوزاها انت كنت هتحرمه منها.
حاتم بهدؤء: يغور في داهيه أخويا لو هيكون السبب في أذية أنسان تاني
ملك بحزن: حقك عليا يا حاتم انا اسفه .
حاتم بجمود: لولا اني مروحتش جبت حاجه وكنت بسمعكم كان زمانكم سجنتوها بس احمدي ربنا اني خليت اختك تتنازل كنت هسجنها بتهمة شهاده زور
ملك بحزن: قولت اسفه خلاص بقا
حاتم بهدؤء: ماشي يا ملك تعالي ارتاحي لحد ما اجهز الاكل
. تاني يوم . في شقة فاطمه..
حبيبه بغيظ: انا مش عاوزة مراد يتجوز البت دي وانتي كمان يبقا العقل بيقول اي اننا نتحد و نبعدهم عن بعض.
فاطمه ببرود: ولما نبعدهم تقربي انتي مش كدا يا حبيبه.
حبيبه بغيظ: وماله لما اقرب انا علي الاقل احسن منها.
فاطمه بخبث: انا هوافق بس عندي شرط واحد.
حبيبه باستغراب: شرط اي دا.
فاطمه بمكر: تبقي تحت طوعي ومتبقيش زي اختك الخايبه دي.
حبيبه في نفسها: دا انا اول ما هتجوز مراد و الله العظيم هرميكي في اقرب دار مسنين عاللي بتعمليه في اختي ده
فاطمه ببرود: هاا قولتي اي يا حلوه.
حبيبه بخبث: قولت اني من دلوقتي تحت طوعك يا حماتي المستقبليه يا عسل .
.. عند ريم..
كانت واقفه علي اول الطريق مستنيه مراد لاقته بيرن عليها وكان واقف علي الطريق التاني..
ريم بتفتح عليه بغيظ: كل دا تاخير يا مراد انا الشمس تعبتني
حاتم بهدؤء: انا مش مراد انا حاتم مراد نسي فونه معايا وقالي اجي معاكي بداله عشان هو مشغول شويه.
ريم باستغراب: مشغول ازاي لا انت مراد مش حاتم.
حاتم بضحك: انتي مبتعرفيش تفرقي بيني وبينه لسه ولا اي.
ريم بهدؤء: لا بعرف افرق بينكم كويس اوي وانت مراد متضحكش عليا أنا جيالك اهو
ريم هتعدي الطريق لقيت عربيه رايحه يمين وشمال وداخله عليها وو….
حاتم بصدمه :

يتبع…..

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *