رواية جبروت جد الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علاء الدين
رواية جبروت جد الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علاء الدين
البارت الثالث
الثالث
+
بسم الله الرحمن الرحيم
+
..
+
حامد : مش انا كلب .. هوريكي بقي الكلب بيعمل ايه
+
حنين خافت : طبعا انت خابر انك لو رفعت يدك عليا.. انا هعمل ايه
+
حامد : ايوه . هتعملي ايه .. محتاج اعرف انتي هتعملي ايه
+
حنين : هصوت والم عليك كل اللي في البيت
+
حامد : يبق خير وبركه .. علشان تعرفي محدش هيقدر يقرب من الغرفه اهنا
+
حنين : ليه بق إن شاء الله ..محدش يقدر يقرب
+
حامد : انهارده يود دخلتنا يا ناصحه
+
وشها احمر وبصتله بغضب : اصلك قليله الحيا
+
حامد : شوف ازاي . انا قليل الحيا وانتي ايه
+
حنين : انا مؤدبه
+
حامد : وهي في مؤدبه تقول لجوزها كلب
+
حنين : ده كان رد عليك . انا اللي بديت لاول
+
حامد لف الحزام علي ايده ..
+
حنين : معخافش من حد واصل
حامد : حلو جوي . انا عخليكي تخافي مني
+
حنين : والله لو البتاع دهون لمسني لكون مصوره قتيل
+
حامد : والله لاعلمك الادب يا بجره
+
حنين : انا بجره يا جاموسه الزريبه
1
حامد : وه .. علي الله بقي الله هيحصلك
+
ثواني وكان صوت حنين العالي يسمعه كل من في الدار ..
بس مفيش حد ادخل. ده اول يوم زفاف ..
+
…..
+
الصبح .. في اوضه زهره
+
صحيت زهره وهي لسه لابسه فتسان فراحها بصت علي وشها في المرايا بحزن ودموعها منشفتش من علي خدها . اول يوم كان صعب جدا عليهم. ومش عارفه باقي الايام هتكون ازاي مع علي
+
علي : غيري الفستان ده . قبل ما حد يجي
+
زهره وقفت وهي بتحاول تحتفظ بجزء من كرامتها رفعت راسها : انا كنت هغيره مش منتظره منك تقولي
+
علي : انا قولت الفت انتباهك .
+
زهره : هو ملفوت .. شكرا
+
وقفت قدام الملابس تفكر هتلبس ايه اختارت جلابيه استقبال ودخلت الحمام
+
……
+
في اوضه حامد
+
حنين فتحت عينها علي صوت حامد : نهيق حمار
+
حامد بغضب: شكلك أكده مش هتجبيها لبر
+
حنين. : خبر ايه عاد . انا قولت ايه . انا لسه بفتح عيني مش كنت مخموده
+
حامد : قومي يا مرا غيري فستانك ده
+
حنين : مرا اما تمرر مرارتك يا حامد الكلب انت
+
حامد : عتقولي حاجه يا بجره
+
حنين : معقولش . فسح أكده عايزه اتزفت
+
حامد بعد : غوري
+
وقفت حنين من علي السرير وهي حاسه ان جسمها كله بيوجعها من ضرب امبارح .. قعدت علي السرير تاني
+
صوتت بوجع : ااااه
+
ضحكت حامد : تستاهلي علشان تفكتري كل اما تقعدي الوجع . تحرمي تطولي لسانك عليا
+
حنين وقفت بعند : مفيش حاجه بتوجعني انا كيف الاسد اهو قدامك
+
حامد : هههه. طيب مش عيب الأسد يصرخ أكده
+
حنين : مصرختش . بلاش حديت ماسخ.
+
حامد : هووب . هوب . لسانك هيطول اهو
+
وقفت بسرعه وهي حاطه أيده علي وسطها
بوجع : انا عايزه بس اقولك نصيحه القوي في الاقوي منه . والمفتري عليه ربنا
+
دخلت الحمام وهي مضايقه من صوت ضحكته
+
حنين : ربنا يهدك يا حامد ..
+
…….
+
خرجت زهره من الحمام وهي لابسه جلابيه استقبال ..وشعرها الطويل الاسود مفرود علي ضهرها
+
علي : ايه اللي انتي لابساه ده
+
زهره : ايه . جلابيه
+
علي : جلابيه ايه ..ايه كل الترتر ده والفصوص . شكلها عفش قوي
+
زهره : عفش وله مش عفش . انا اللي لابسها وهي عاجباني
+
علي : عندك حق كل واحد وليه زوق . علي حسب تعليمه وتفكيره بقي
+
زهره : والله يا ولد عمي . الذوق ده مش بالدرجه العلميه ياما ناس دكاتره ومهندسين بس ميفهموش حاجه في الذوق وجبر الخواطر. أعذر بقي بنت عمك الجاهله. اللي جايه من ورا الجاموسه
1
علي وقف مصدوم من ردها و لسانه اتشل مش عارف ينطق
+
زهره خرجت من اوضتها والدموع محبوسه في عينها و خبطت علي باب اوضه والدتها
+
فتحت الام : زهره . صباحيه مباركه يا بتي . انا كنت لسه داخله اطمن عليكي
+
زهره اترمت في حضن امها وعيطت جامد : معيزاش اقعد معاه ياما . طلقوني منه..
+
الام : وه. تفي من بوقك يا بتي . لسه انهارده اول يوم . تطلقي كيف. عايزه الناس تقول علينا ايه
+
زهره : تقول اللي تقوله. انا مش هعرف اقعد معاها .. ده في أي وقت بيجرحني. احب علي يدك ياما طلقيني منه قولي لأبوي
+
الام عيطت مش بايدها حاجه تعملها لبنتها. لان ممنوع الستات تتكلم والراجل هو اللي ليه الكلمه الاولي والاخيره . هي التابعه في كل شي سوا كانت أم أو اخت أو زوجه او بنت لازم تتبع الراجل وتعيش تحت ظله حتي لو كان جبروت وظالم
+
……..
+
حنين خرجت من الحمام وهي لابسه العبايه وشعرها بيلمع زي الحرير
+
حامد وقف يبصلها .. حنين : يكش عينك تقع من وشك يا طور
+
حامد : الله يحرق لسانك .. بتقولي لمين يا بت الفلطوس
+
حنين : انا مقولتش حاجه . بعد عني انا جتتي مش خلصه
+
حامد ضحك : عفارم عليا والله يا جزمه كل ما لسانك يطول لقوم رقعك العلقه تمشي كيف الالف
+
حنين : ربنا علي المفتري يا حامد
+
حامد : هااا
حنين : بعد عني . انا نازله افطر جعانه
+
حامد : صنيه العشا اهنا
+
حنين: معيزاش اكل معاك
+
حامد مسكها من ودنها : انا قولت ايه
+
حنين : ااه . خلاص .اقصد يعني هفطر مع ابوي و امي .. سلام
+
لسه هتخرج مسك أيدها : علي فين يا بجره
+
حنين : قولتلك هخرج
حامد: بالسهولة دي . عتخرجي
+
حنين : يعني أنا مسجونه وله ايه
+
حامد : بالظبط أكده . علشان سجنك لازم تنفذي شروطي
+
حنين : شروطك دي علي نفسك مش عليا . مفيش خروج من اهنا قبل ما اخرج انا ،وكمان تحطي الطرحه علي شعرك. علي اكيد لسه في الدار مخرجش
و مفيش وكل قبل مني و تجهزي الحمام واول اما اخرج من الحمام تجهزي هدومي..
حنين ؛ اتخبطت في مخك انت وله ايه . انا معملش أكده واصل
+
حامد : انا جوزك وليه حكم عليكي. وكلمتي هتمشي غصب عنك
+
حنين : طيب . طز فيك
+
حامد : حلو جوي أكده. غلطتي وكنت مستني الغلطه دي
+
حنين رجعت لورا. : هتعمل ايه يا طور
+
حامد ؛ هعمل كيف ما الطور بيعمل . هنطحك
+
حنين: الله يهدك . لسه جسمي بيوجعني من امبارح .. بعد عني
+
حامد وهو بيلف الحزم علي ايده : سلمي علي صاحبك الجديد
+
حنين : الحزام لعععع
+
حامد : خلاص اضروبك بيدي
+
رمي الحزام ومسكها وهي بتصوت …
+
…….
+
بعد وقت
+
كانت العائله متجمعه علي الفطار ..
+
نزلت حنين وهي تعبانه من ضرب حامد وهو شمتان فيها ..
+
قعد علي الكرسي : اقعدي اهنا جنبي
+
حنين لسه هتعترض بصلها بحده
+
حامد ؛ اقعدي
+
لسه هتقعد وقفت تاني من الوجع. ومقدرش يسيطر علي ضحكته اللي سمعت البيت كله . الكل ضحك علي ضحكته
+
. الجد : ربنا بسعد أيامكم يا ولدي ..
+
حامد ؛ ههه . احم . اصل بنت عمي طلع دمها خفيف
قرب منها وبصوت واطي : لو مش عارفه تقعدي كلي وانتي واقفه زي الجمل
+
حنين بصتله ورفعت راسها : مفيش حاجه بتوجعني اصلا . انا زينه
+
قعدت غصب عنها وهي مش قادره من الوجع
+
زهره بصلها بحزن شكلهم اتفقو مع بعض . علي عكسها هي وعلي
+
علي كان بياكل بمنتهي البرود وبعدين وقف : عن اذنكم
+
الجد : رايح فين يا علي .
+
علي : رايح مشوار
الجد : يوم الصباحيه أكده رايح علي مشوار
+
علي : اه يا جدي . مش هتاخر . انا قولت لزهره وهي خابره
+
زهره بصله بغضب وهي بتهمس. : كداب
+
علي. : سلام بقي .
+
خرج بسرعه قبل ما جده يوقفه تاني
+
……
+
حامد لحنين : وكليني في بوقي
+
حنين : كانك اتسخطت ورجعت عيل صغير
+
حامد : قولتلك وكليني
+
حنين : اما تتشل وقتها بس هوكلك بيدي .
+
حامد. : بعد الشر عليا .. يكش لسانك الطويل ده هو اللي يتشل وقتها هتخرسي وارتاح من صوتك
اللي كيف صفاره الحرب
+
حنين اتنفست وهي بتبص علي السكينه وبتتخيل وهي بتضربه بيها
+
حامد بصلها وشاف عينها وهي علي السكينه : خبر ايه عاد بتفكري . تقتلي نفسك
+
حنين : لع وانت الصادق بفكر اقتل حدا تاني بيها
+
حامد : العبي علي قدك يا شاطره
+
حنين : اللي قدي متقدرش عليه
+
حامد : قسما بالله بوء ليه فوق كنتي بتصوتي كيف الصرصار
+
حنين : ربنا علي المفتري
+
حامد : ده علي اساس انتي اللي بجناحين
حنين : اه طبعا . انا ملاك
+
حامد : ملاك . انتي هلاك
1
…. الجد : خبر ايه عاد . عم تتوشوشو وحنا قاعدين . حصل ايه
+
حامد : عرسان بقي يا جدي.
+
حنين بصتله بغيظ .. حامد: اصل بت عمي طلعت رومانسيه وانا مكنتش اعرف
+
احمر وش حنين : نعمممم
+
حامد : متتكسفيش عاد . ده جدي مش حد غريب
+
حنين وهي بتدوس علي رجله : ههه.. دمك خفيف.. بيهزر يا جدي
+
حامد اللي بتعمله مش ماثر فيه : انتي كده حلوه يعني
+
حنين : لو تعرف نفسي اعمل فيك ايه
+
حامد : لو تعرفي نفسي انا اعمل فيكي ايه . صاحبك فوق . هنطلع واخليه يسلم عليكي
+
شالت رجلها بسرعه اما افتكرت الحزام : عفارم عليكي .
+
حشر اللقمه في بوقها : كلي يا حبيبتي. انتي محتاجه تتغذي اليومين دول .
+
حنين : هتخنق من الوكل يا طور. روح منك لله
+
كحت وهو ضربها علي ظهرها
+
حنين: خلاص، هتكسر ضهري .. انت بتنجد مرتبه
+
حامد : بدل ما اللقمه تقف في زورك وتموتي مخنوقه
+
حنين : يكون احسن علشان ارتاح من العيشه اللي تقصف العمر دي
+
حامد. : احمدي ربنا علي عيشتك ، ده انتي اللي زيك عايشين في الزريبه
+
حنين : ما انا عايشه في زريبه مع اللي زي
+
بصلها حامد بشر .. وهو بيفكر هيعمل فيها ايه ؟؟
+
………
يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية جبروت جد الصعيد)