روايات

رواية تميم ومرام الفصل الثاني 2 بقلم مريم خالد

رواية تميم ومرام الفصل الثاني 2 بقلم مريم خالد

 

 

البارت الثاني

 

 

=آلاء هي إللي عملت كده في مرام، مش فاهم ليه عملت كده فيها!
ـ إيه القرف ده بجد ناس مرضى!
=أنا مش عارف مرام هتفضل مخدوعة لحد إمتى! لحد إمتى هتفضل ناسية اليوم وكل الحاجات دي!
ـ هتفتكر كل حاجة يا تميم متقلقش وهتفتكرك وإنكم كنتم مخطوبين!
=مخنوق
ـ خلاص أهدى
=كنت هقتلها يارقية أنا أعصابي باظت ولو ماكنتش سبتها وروحت أفرغ غضبي كنت هاخد روحها
ـ أنت أتبهدلت خالص ي حبة عيني
ـ عادي دول ست شهور بس إللي نسيتهم يتعوضوا أهدي بقا الفاينال بتاعها قرب مينفعش نعمل معاها حاجة دلوقت
=حصل فيهم كتير، ماتنسيش إنها أما فاقت بقينا نقولها لأ كده كذا نسيتي من التعب الدكتور قال طبيعي ف حالتها عشان تقدر تتعايش بس
ـ لعله خير هتفتكر كل حاجة متخافش
=يارب يا رقية
ـ ع فكرة هي بتحبك بس خايفة من مواجهة نفسها أساسًا
= أنا عارف بس مش عارف أعمل تاني أنا حاولت كتير
ـ حاول تاني بنتنا تستاهل يتحارب عشانها
=مستعد أحارب طول عمري بس هي تبقى معايا
ـ الحب ولع في الدرة
= أكتر كائن بيفصلني في الحياة
ـ بهزر ماتبقاش قفوش
=أعمل إيه طيب عشان تفتكر
ـ عندي خطة هنمشي عليها
(هنعرفها من أحداث الرواية)
الباب خبط
– بقيت عامل إزاي دلوقتي؟
=الحمدلله يا جدو
– طب أنت حابب تقعد ترتاح شوية ولا هتروح؟
= هروح حتى لو مينفعش عشان مبحبش المستشفيات أنا
– طيب يلا عشان خالكم جاي من السفر هو وأكرم وسلسبيل
ـ الله سلسبيل جاية بقالي كتير مشوفتهاش بس يع إيه هيجيب أكرم الغلس
=كل ده عشان قالك يا أوزعة ما أنتِ أوزعة فعلًا يا لمضة
ـ أنا مش أوزعة أنتم إللي عواميد نور
مرام ضحكت بصوت
ـ تدوم وتغسلي الهدوم أخيرًا عملتي أي ريأكشن
-وتدقي التوم يا أم لسان
– طب يلا بينا
=ع فكرة ليلى هي و عمي يونس وعمتي ليلى لما عرف إللي حصل رن عليا وقالي أنهم جايين بكرا بردو
(حركة جدعة من عم يونس
الصراحة)
-ليلى الله بقالي كتير أوي مشوفتهاش من طفولتي تقريبًا وحشتني أوي
= أيوه هي
-بحبها أوي مستنية بكرا بفارغ الصبر عشان أشوفها
ـ ما خلاص يحبيبتي هتيجي ما تروحي تعملي لها تمثال
-أنتِ الحب
ـ ده حبك برص فين الحب أنتِ ناقص تكتبي لها شعر قدامي راعي شعوري حتى
-خلاص يا بيبي ماتبقيش قفوشة كده
=صدعتوني أكتر ما أنا مصدع خلاص
ـ بس يا طويل أنت خليك قاعد ف ركن دماغنا
=هي بقت كده أما أفوقلك بس ليكِ علقة محترمة عنيا حاضر
– كفاية خناق بقا يلا نروح
وصلنا بعد مدة طلعنا عشان ننام كلنا من تعب اليوم بس جدتي شمس وخالتو فيروز أصروا ناكل الأول بالذات تميم عشان الجروح إللي ف جسمه والكسر إللي ف أيده ده
فيروز بصت عليه بزعل: حمدلله على السلامة
=أنا آسف حقك عليا بعد كده مش هتصرف بتسرع وهاخد بالي من نفسي أكتر متخافيش أنا كويس مش هعرف أقوم أصالحك تعالي صالحيني أنتِ أسهل بقا
فيروز قامت حضنته وعيطت
=أنا كويس صدقيني كفاية عياط دموعك غالية يست الكل
شمس: ربنا يبارك فيك يحبيبي يارب
=حبيبتي أصلًا قبل جدي كمان وغمزلها
– ولو قومت كملت عليك دلوقتي؟
=الحج بيغير لحد دلوقتي
– أه طبعًا بغير وأتلم وكل يلا عشان نطلع
ـ أيوه قيس وليلى عندنا في القصر
– بس يا نص شبر أنتِ
=أنتِ إللي جبيته لنفسك
ـ إيه ده مش لاعبة يعم، هو كل ما أتكلم تفكروني إني صغيرة الحجم خلاص عرفت عرفت
-صغيرة الحجم بس كبيرة في الجمال
ـ خدي بوسة شايفين أتعلموا من مرام دايمًا رافعة من معنوياتي كده مش زيكم
– حاضر يختي يلا كملوا أكل
أكلنا وكل واحد دخل أوضته
في أوضة مرام كانت رقية قاعدة معاها
-خلي بالك بعد كده لو هزرتي كده هزعلك ماشي وقرصتها من خدها
ـ أه خدي بيوجعني منك لله ي بنتي وبعدين قولت الحقيقة الآه
-حقيقة ف عينك فين الحقيقة دي؟!
ـ يعني أنتِ مش حاسة حاجة ناحيته
-أخويا إحساس أخوي عادي
رقية بصتلها بقرف
ـ بت أنتِ تطولي أنا ساكتة لك من بدري ده كفاية جماله
-طالما هو جميل كده شوفوا حد غيري
ـ فكري فيها كده هتستحملي تشوفيه مع غيرك!
قعدت تفكر وحست قلبها أتقبض
-بقولك إيه روحي نامي يلا عشان شكل تعب اليوم أثر على دماغك
ـ أنا وأنتِ والأيام كتير يا مرام هانم

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية هند ومصطفى - نبضك سر حبي الفصل الأول 1 بقلم هند الحجار

 

-مش كانت والزمن طويل؟
ـ أنا غيرتها يستي ملكيش دعوة بيا عشان مقموصة
-لأ خلاص حقك عليا متزعليش، أوعي تزعلي وتسيبني زيهم أياكِ
ـ بس ي عبيطة أنتِ مش هسيبك أبدًا أنا مش زي حد أنا أختك ي عبيطة وبعدين أنا لو سبيتك هصيح لمين وبعدين غمزت وهجوز أخويا لمين غيرك يحليوة أنتِ
-يادي النيلة عليا هنام تصبح ع خير
ـ لأ خليكِ أنا قايمة أهو
-بهزر ها متتقمصيش بس تميم أخويا وبس
ـ تميم كده هيروح منك خليكِ بقا
-نامي نامي
ـ عايزة تفكري بيه براحتك يا خلبوصة وكده طب ماشي هسيبك براحتك بقا
-أصوت وألم الناس أرحميني
ـ خلاص متزقيش بس الآه
الكاتبة”مريم خالد” أثير
نامت ع السرير جمبي وأنا قعدت شوية أفكر مش عارفة أضايقت ليه وخرجت البلكونة لقيت تميم قاعد ع الكرسي وبيتأمل السماء وشكله كان هادي بس حسيته جواه كلام كتير
-عرفت تقعد لوحدك؟
=أيدي إللي مكسورة رجلي فيها شروخ بس بقدر أمشي عليها إيه مصحيك لحد دلوقتي
-وجهة نظر تُحترم، كنت قاعدة مع رقية بس نامت دلوقتي على السرير جوا
ـ بخ منمتش بس هنام قولت أجي أمسي عليكم بس
-أه يما أتفو خضتيني ي حلوفة
ـ هدخل أكمل نوم على سريرك المريح ده بقا
-أدخلي يختي
=وماتجيش تاني
ـ وماله وغمزت له وهو ضحك عليها
ومرام بصالهم وهي مش فاهمة في إيه
(مرام بتمثلني في بعض المواقف)
رقية دخلت
= وحشاني
-هي مين؟
=حبيبتي
-حبيبتك أنت عندك حبيبة ده من إمتى؟
= حب طفولتي بس هي مش عايزة ترجع وتديني فرصة
-ثواني منين عايزاني أديك فرصة ومنين عندك حبيبة!
= من سنة كده كنا واقفين نفس الوقفة دي
-بس أنا لسه مكملتش سنة هنا
تميم أدرك إن الطريقة دي مش هتظبط
= عارف أنا حاسة إني دماغي تقلت ومش مركزة
-ليه مالك طب أدخلي أستريحي شوية ده من ضغط اليوم بس
=حاسة إني تايهة أوي، كتير بحس إن فيه أحداث ناقصة، وآلاء وحشاني، وكمان أنا في حاجات بتضايقني مش عارفة مضايقاني ليه، وأنا ليه كده ليه
=شكلك حلو أوي
-ده تعب صح وبعدين ده وقته
=بجد بكلمك بجد شكلك حلو، وجوهرك أجمل، معلش حقك عليا أنا، هعوضك، أنا آسف على الأفكار الباردة إللي مش قادر أشيلها بدالك، هتعدي صدقيني وهترجعي أحسن من الأول، أنا جمبك ومش هسيبك مهما يحصل
-وعد
=وعد

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية ادهم وعشق - عشق الادهم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميساء عنتر

 

-أخويا إللي ليا
=أتفو المفروض ده مدح بالنسبة لك
-أه
=ده ذم أسكتي أحسن
-بلاش يا تميم أنا مش عايزة أخسرك خلينا تحت البند ده وبس
=جربي يا مرام
-مش هجرب حاجة على حساب خسرتك، عشان وجودك غالي
= مش هتخسريني، أنا معاكِ دائمًا
-أقفل الموضوع ده طيب
=تاني ي مرام بتهربي
-مش بهرب بس أنا مش حابة نتكلم ف الموضوع ده دلوقتي ومتتقمصش
=أنا بجد مستاء جدًا
-معلش
=قهوة بمش يختي
(عندي فنون رد ماحدش يعرفها غيري)
-طب ميرسي جدًا
=فاضل أسبوع على الفاينال
-حصل وأخلص من سنة أولى إللي أنا مش فاكرة منهجها دي
=لأ أنتِ شطورة طبيعي كلنا بننسى هتفتكري وتجيبي امتياز
-امتياز مرة واحدة لما الطموح بجد
=واثق فيكِ
-هكون قد الثقة
= تيجي****************
-إيه التهور ده دلوقتي مستحيل

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *