رواية تميم ومرام الفصل الثالث 3 بقلم مريم خالد
رواية تميم ومرام الفصل الثالث 3 بقلم مريم خالد
البارت الثالث
=تيجي ننزل أسنكدرية صد رد
-إيه التهور ده دلوقتي مستحيل
=تعالي نخلي المستحيل حقيقة تعالي تعالي
-ما تلحنها بالمرة
=أكتر من كده مش هقدر
-ده منظر واحد أيده مكسورة ومتشخرم
=طب ومشاعري!
-أنت عندك مشاعر كمان!
=لاحظي إن كلامك جارح
-معلش حط عليه عسل
=يسلام مبحبوش
-ولا هو بيحبك أنت تطول!
= ساكتلك من الصبح بمزاجي خدي بالك
-ما تتكلم وتوريني أخرك يلا
=ما بلاش هقوملك
=أما الجروح دي تخف أبقى وريني شطارتك
=طيب شوفي مين هيوديكِ الكلية الشهر ده، وكمان شوفي هتحكي لمين يومك
-ع فكرة يوم ميلادي الأسبوع الجاي متهزرش!
=فاكر بس وعاملك مفاجأة
-بجد
=أه بجد بس يلا أدخلي نامي عشان متتعبيش
-حاضر يا حبيبي
=يا إيه؟
-يا رقية يا رقية
وجريت جوا
-إيه إللي قولته ده! ماكنش قصدي، مش تمسكي لسانك! ليه كده يقول عليا إيه دلوقتي، مش هيقول حاجة ده ما صدق أصلًا
ـ بتكلمي نفسك ليه يختي
-مفيش حاجة يا أوزعة نامي
ـ مباخدش منكم غير التهزيق
-حصل نامي بقا
ناموا هم الأتنين
الصبح جه
الجدة شمس: عمكم وخالكم جايين النهاردة هيقضوا معانا فترة كده، بقالنا كتير مقعدناش سوا، خليكم لطاف سوا، وخفوا خناقات ملهاش لازمة
تميم:حاضر يا شموسة أهم حاجة متضايقيش نفسك بس
شمس: حبيب شموسة وعيونها
عبدالله: لولا إنه حفيدي الأول وأول فرحتي كنت قتلته
تميم: مايبقاش قلبك كده الصراحة يبختك بالقمر ده كله
عبدالله: أتلم بقا أحسنلك
تميم:حاضر يا سيدي
رقية: ويييي الجرس رن يارب تبقى سلسبيل
مرام: وأكرم كمان
رقية: أفتكري حاجة عدلة يست
بالفعل كان الخال مصطفى وأكرم وسلسبيل
(فريدة مراته متوفية)
كلهم سلموا ع بعض
تميم: وحشتنى جدًا تعالى نطلع نتكلم فوق براحتنا
أكرم: اعملي لي قهوة يا رقية
رقية بصت بقرف: وأنت أتشليت ما تعمل لنفسك القرف ده
أكرم:أنتِ بتظبطيه
رقية: حاضر حاضر أوف تعالوا معايا يا بنات
راحوا وهم طلعوا فوق
تميم: ناقر ونقير بطل تغلس عليها بقا
أكرم: بحب أنكشها جدًا من صغرنا
تميم: تنشكها بس متأكد
أكرم: طبعًا شاكك فيا!
تميم: أرجو عشان مرتكبش فيك جريمة وأنا أساسًا مش مرتاح لك
أكرم: ما تهدى يا تيمو مالك
تميم: حاضر يا سيدي
أكرم: عملت إيه مع مرام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند البنات
سلسبيل: شكلكم قمر أوي بالخمار
مرام: عقبال ما تلبسيه يا سيلا
رقية: الله هيبقى شكلنا تحفة
سلسبيل: أنا خايفة من الخطوة دي عشان أنا مش بحس إني شكلي حلو
مرام:كلنا شكلنا بالزينة وشعرنا أحلى، بس إحنا بنرضي ربنا، ف بيرزع فينا القبول والجمال بردو، غير كده بتحسي براحة نفسية، وكمان أنا مش حابة بابا يتحاسب ع لبسي يوم القيامة، غير كده شكلك هيبقى قمر ف كل الحالات يا سيلا
رقية: حصل حصولة، غير إننا جمالنا ده متشال لناس معينة
مرام: سيبك منها الثانوية مأثرة ع دماغها وعايزة قرة عينها يجي بسرعة
سلسبيل: وماله خير متاع الدنيا الزوج الصالح معروفة
رقية: شوفتي يا مرام عشان تعرفي بس
مرام: هتشلوني
—————————
تميم: بس كده وكانت خطة رقية إني أعيشها أحداث متكررة قبل الحادثة عشان تفتكر لوحدها من غير صدمة
أكرم: بس ممكن تتعب!
تميم: مش هسمح بده صدقني
أكرم: واثق فيك هو كان إيه حصل يومها؟
تميم: آلاء خدتها على أساس هيروحوا يعملوا حاجات تنضيف بشرة وحاجات من دي وبعدين حطتلها حاجة في المشروب إللي أشتروه عشان هي مكنتش في وعيها لما روحت، كانت ناوية تقتلها يا أكرم عشان بتحبني حاولت معايا كتير بس لما كنت بقول لمرام كانت بتقولي بتعاملك زي أخوها مش أكتر، والاء دي حاجة مقرفة بجد
أكرم: كل حاجة هترجع أحسن من الأول، بدأت الخطة؟
تميم: أه بدأت تحس إنها ناسية حاجات بس دي آخر فرصة ليا النهاردة غير كده صعب تفتكر حاجة وليلى بنت عمنا بتفهم ف الديكور طلبت منها تعمل ديكور نفس إللي عملته ليوم ميلادها إللي فات
أكرم: بالتوفيق هقعد أدعيلك هنا
—————————–
رقية: شباب صدقوني عايزة زوج صالح، الفيزياء مش جاية معايا سكة
سلسبيل: أكرم بدور له ع عروسة إيه رأيك ي عروسة
أكرم كان معدي: أنا موافقة جدًا كفاية القهوة بتاعتها
ليلى كانت موجودة: مفيش بربع جنيه تُقل
رقية: أذاكر فيزياء أحسن أمشوا من وشيي مش هصيحلكم تاني راحة لمرام
تميم: هاخد مرام وخارجين
رقية: حتى أنتِ!
مرام: هنيجي بسرعة ماحدش يغلس عليها عشان هضربكم
————————–
وصلوا المكان
مرام: أنا شوفت المكان ده فين قبل كده!
تميم: مرام بصيلي وركزي معايا
مرام: حاضر
تميم: حاولي تفتكري اليوم ده بيفكرك ب إيه
قعدت خمس دقايق تحاول تضغط عقلها لحد ما داخت
ووقعت!
تميم خدها للدكتور بتاعها
الدكتور: أفتكرت كل حاجة
تميم: الحمدلله أخيرًا
الدكتور: بس هي تعبت من الضغط وكمان ممكن تفوق منهارة في لازم تفضل جمبها تهديها
تميم: حاضر يا دكتور جزاك الله خيرًا
خرج يطمنهم
رقية: الله عليا وع مخططاتي خلي بالك منها ع ما نيجي
تميم: ليكِ خروجة ليكِ لوحدك
رقية: كفاءة
أكرم: هنعرف الباقي وجايين
تميم: مش مهم هنيجي لما تفوق
(افتكر كلام الدكتور وأنها هتصحى حالتها مش هتبقى أحسن حاجة ومش عايزاهم يقلقوا)
سلسبيل: أحنا جايين ف السكة
تميم: أرجعوا وأسمعوا الكلام أكرم مفيش حاجة تستدعي تيجوا ثقوا فيا هتفوق وهجيبها وتيجي
أكرم: حاضر
قفل معاهم وراح لقاها بدأت تفوق وتقول كلام مش مفهوم
فاقت!
مرام بزعيق ودموع: ليه عملت كده!!! ليه كنت مستعدة إفديها بروحي تعمل فيا كده ليه!
تميم: أهدي أنا جمبك أهدي
مرام سكتت خالص بقت تعيط ف صمت
تميم: مارو! بطلي عياط وهعزمك ع شاورما العياط مش لايق عليك، مش هعرف أعمل حاجة، يراضيكِ عمايلك؟ كنا المفروض متجوزين دلوقتي
بتعيط بردو
تميم: بطلي عياط وهعملك أي طلب تطلبيه، ع فكرة أنا بحبك وده مش ذنبك صدقيني، حقك عليا ينور عيوني
مرام: أنت معملتش حاجة أنا آسفة عشان أستحملت كل ده
تميم: هنستعبط؟ معملتش حاجة؟ وبعدين تميم يعمل أي حاجة لعيون مرام
مرام: بحبك
تميم: نتجوز بقا
مرام: بحالتي دي!
تميم:ع أساس شكلي شكل واو يعني بشعري السايح ده
مرام بصت ع هيئته وضحكت:تعبت معايا أنت بردو
تميم:فداكِ
مرام: طب عايزة أخرج
تميم: بكرا الصبح
مرام: لسه هستنى
تميم: معلش نامي أرتاحي والصبح هنمشي
تاني يوم الصبح
تميم: صباح الخير يا أميرتي
مرام: صباح النور يلا نروح بقا
تميم: يلا
روحوا وكلهم كانوا مبوسطين أنها بقت أحسن
رقية: عايزين نفرح بيكم بقا
أكرم: عقبالي يارب
رقية: بقول عليهم ع فكرة
أكرم: وأنا بقول عليا
رقية:غلاسة
أكرم: ده أنا سكر
رقية: سكر ملزق
سلسبيل: مش بتزهقوا خناق بجد خلاص كفاية
رقية: عشان خاطرك بس
مرام: هتطلع بقا أنام تاني
رقية: أطلعي يا حبيبي
تميم: تيجوا*********
أكرم: يا ابن اللعيبة!
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية تميم ومرام)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)