روايات

رواية تميم ومرام الفصل الأول 1 بقلم مريم خالد

رواية تميم ومرام الفصل الأول 1 بقلم مريم خالد

 

 

البارت الأول

 

=بقولك إيه جوزوني
-أتجوزي وخلصيني
=لو طلبت منه يطلقني هيزعل
-هو مين ده
=جوزي ي بنتي صحصحي معايا يا مرام الله يسترك
-لحقتوا تتجوزوا عشان عشان تجيبي سيرة الطلاق إيه العلاقة إللي هتنتهي قبل ما تبدأ دي
=حاسة إن فيه تريقة في الموضوع يا مرام المهزءة
-آلاء حبيبي أنتِ مش بتصيحي غير على الجواز في أتجوزي أرجوكِ وأرحمينا
=جوزيني
-هشوفلك عريس حاضر
=بسرعة
-حاضر
=هو فين ماجاش ليه؟؟؟
-آلاء لو سمعت صوتك تاني بجد هعضك في نص الجامعة ومش هيهمني حد
=أنتِ أصلا مش بتحيبني
-بقولك إيه تعالي نجيب بطاطس سوري أحسن
=ع حسابك عشان مزعلاني
-حاضر يلا بقا قومي
فوقت من شرودي وقولت
-أيبتلى الإنسان إلا في من يحب!
=ماحدش بيعرف يحب دلوقتي، حبي نفسك عشان هي إللي تستحق يا مرام.
-أنا تعبت من نفسي، أنا مش عارفة ليه كده، بقيت أخاف من الأيام أوي، أقصى طموحي أعيش مرتاحة ومبوسطة معاكم، تميم دي كانت صاحبة عمري، أنا مش عارفة هي أذتني وبعدت ليه، أنا مش فاكرة هي عملت إيه بالظبط، بس أنا اتأذيت من بُعدها
= متضغطيش على نفسك، وبعدين أحنا معاكِ أهو، وأنا صاحبك المقرب مش كده هفضل معاكِ لحد ما تفوقي وتبقي أحسن متخافيش ي مرام من حاجة طول ما أنا موجود
-تعرف أنت الوحيد إللي باقيلي من اللمة دي كلها
=وإيه كمان؟
-أنا ممتنة حقيقي لوجودك أوي
=وإيه كمان؟
-أنت أخويا ي ابن خالتي ها
=مش أخوكِ أنا أنا تميم محمد وأنتِ مرام خالد أخوات إزاي
-تميم أنا ورايا محاضرة بكرا في الكلية بما إنك أتخرجت وشغال معيد في الكلية جمب شغلك يعني ممكن تشرح لي المحاضرة عشان مفهمتش حاجة
=كالعادة بتهربي من موضوع بموضوع تاني، حاضر يا مرام يلا بينا.
نزلنا تحت كانت العائلة كلها متجمعة
تميم إتكلم
= فين الكيكة مالك يا رقية
( رقية أخت تميم الصغيرة في تانية ثانوي وهو خريج كلية طب أسنان عين شمس إللي أنا لسه في أولى فيها )
ـ بيقولوا لي خلصتي الكيكة كلها، وأنا أصلًا ملحقتش أكل يا تميم هو إيه ده!
-تعالي نعمل غيرها يا روكي
عملنا غيرها وطلعنا وأكلنا كلنا سوا، بحس في بدفا وحنان في بيت جدي وجدتي أوي، بعد وفاة ماما وبابا وأنا حياتي ملهاش أي معنى، بس جدي وجدتي أصروا أعيش معاهم مع خالتي وخالو جواز قرايب، وحقيقي علاقتهم عسولة مليانة نكش بس تحفة عاملين حس للمكان، وتميم بيحاول يهون عليا الرحلة على قد ما يقدر، ورقية صاحبتي بعد ما كل صحابي بعدوا بأسباب مختلفة، بس كلهم جرحوني.
كنت قاعدة في أوضة لقيت رقية بتخبط
ـ مرام أنا في مرار أنا الفيزياء هتجيب أجلي، أنا مالي أنا بيها إيه المستفاد منها أفهم مادة صعرانة وأطران ومش بفهم منها حرف مهما حفظت مش بعرف أحل
-أهدي تعالي نسمع ڤديو شرح ونحل سوا ولو حليتي صح هجيبلك حاجة حلوة معايا بكرا
تحمست فعلًا وبدأت تذاكر وتحل
ـ الله حليت لوحدي بحبك أوي يا مرام أنتِ أحلى أخت وصاحبة في العالم كله هجوزك أخويا عشان مينفعش تبعدي عني
-أرسم وأحلم بالمستقبل يحبيبي مستحيل ده أخويا، وبعدين أخوكِ عصبي ولا يطاق ومستفز
ـ وتصرخ مهما تصرخ ولا حد هيسمعك، خلاص أنا هجوزكم غصب أطلعي من دماغي خلاص مرام لتميم وتميم لمرام
-وإفرضي وافقت على زين مثلًا خطتك هتبوظ يعيني!
ـ أوف نسيت أقولك
-إيه يختي؟
ـ أنا وتميم قومنا بالواجب وطفش أنسي يجي تاني بعد إللي أعرفه
-أقول فيكم إيه!!!!!
ـ هو أنتِ بتحيبه؟
-يا بنتي ولا بطايق إسمه أنا مش حابة أتخطب دلوقتي أصلًا لسه عايزة أدلع شوية شويتن تلاتة بس في نفس الوقت حاسة بفارغ كبير حوليا، يلا ربنا ييسرلنا الحال.
ـ أفهم بقا ماله تميم ما هو زي القمر أهو ومتدين وكريزما وبيحبك
-أنا مش عايزة أخسر تميم لأي سبب لو مكملناش علاقتنا هتبوظ وهابقى خسرت حتى صداقته، لأ يا رقية فكك من الحوار ده
ـ رقية أتخنقت منك خدي بالك وآخر ما أزهق هجوزكم غصب حقيقي
-أمشي يا نص شبر من هنا هو تميم راح فين؟
ـ مش عارفة بيقول رايح مشهور مهم وجاي
-أوكيز يرجع بالسلامة
ـ يارب يا أختاه
سمعنا صوت من ورانا
***********************************
-إيه إزاي إيه العبط ده رقية متعيطيش أهدي، ويعني إيه تسيبوه يروح لوحده أنتم بتهزروا يجماعة بجد!!!!
-إيه إزاي إيه العبط ده رقية متعيطيش أهدي، ويعني إيه تسيبوه يروح لوحده أنتم بتهزروا يجماعة بجد!
جدي إتكلم
م وقته الكلام ده يلا بينا
روحنا كلنا مع عياط رقية المستمر، دخلنا كان وشه شاحب وباين عليه التعب والإرهاق فعلًا وأيده اليمين إتكسرت، وفيه شروخ كتير في جسمه
جدي عبدالله
أنا مش قولت مليون مرة نبطل لعبة بالبايك وقت العصبية كلامي مش بيتسمع ليه؟
=جدي أنا عايز أبقى لوحدي روحوا أنتم وأنا كويس لما أخرج نبقى نتكلم
جدي كان لسه هيتكلم
-خلاص يا جدو أنا هفضل معاه أنا ورقية وأنت روح تيتة وخالتي
(خالي محمد والد تميم مسافر شغل)
رقية فضلت تعيط كتير وبصاله بص لها بحنان وفتح دراعه
=تعالي يا رقية
حضنها لحد ما هديت وبطلت عياط
من الحاجات إللي بحبها في علاقة تميم ورقية إنها مبتهونش عليه، مهما حصل قلبه مش بيستحمل عليها الزعل، حتى لو غلطت بيفهمها ولما بيقسى بيراضيها لما تفهم، وأنا بحب علاقتهم أوي.
=روحي هاتي مياه وأغسلي وشك
ـ عيوني
مشيت وفضلنا إحنا بس
-أنت كنت فين وإيه إللي حصل؟
=متخافيش أنا كويس
-تميم أنت غبي؟
=مالك!
-أقصد في حد عاقل يعمل ف نفسه كده
=أنا عندك مانع!
-بتتكلم كده ليه يالا ما تظبط ولا عشان ساكتة لك عشان تعبان هتتعوج عليا!
=يالا وهتتعوج إيه الألفاظ إللي م لايقة على شكلك دي!
-اذا كان عاجبك بقا
=أي حاجة منك بتعجبني
-تميم بلاش نوع الكلام ده
=هو أنتِ فاهمة بس بتستعبطي صح
-تميم إحنا أخوات وبس
دخلت رقية ورجعت حضنته تاني
سرحت في جمال علاقتهم حقيقي
ـ هخليه يحضنك بعد كتب الكتاب حاضر
أنا من الكسوف لساني أتشل عن النطق وخرجت لقيت جدي لسه بيشوف حسابات الأوضة
الكاتبة”مريم خالد” أثير وبيطمن من الدكاترة عليه وروح جدتي شمس وخالتو فيروز
– هو عامل إيه دلوقتي
-كويس يا جدي متقلقش رقية قاعدة معاه عشان تتطمن شوية بدل العياط إللي عيطتوا ده
– شوية كده وندخل نشوفهم الدكاترة قالوا إنه يقدر يروح عادي بس ميتحركش من مكانه لحد ما الجروح دي تتعالج وإيده الكسر إللي فيها يخف
-طب الحمدلله كويس
—————————-
عند تميم ورقية
=إيه يا عبيطة ده أحرجتيها
ـ ما أنا هجوزكم يعني هجوزكم حتى لو غصب عنكم!
=يستي هي موافقة عليا حتى عشان نكتب الكتاب
ـ أنت بتحبها صح؟
=أوي أنا معنديش استعداد تبقى لغيري في يوم الإحساس خنقني.
ـ أنت أخويا وهي بردو أختي تميم مرام شافت كتير في حياتها وحياتها ماكنتش وردية حتى صاحبة عمرها سابتها دون سابق إنذار وكانت بتتكلم عليها مع زمايلها التانين في أنت متأكد من مشاعرك لو فيه شك واحد في المية بلاش ابعد عن أي تجرحها
=أنتِ كويسة ولا في حاجة في دماغك، فاهم كلامك كويس، بس أنا معرفتش يعني إيه حب غير لما شوفتها، أنتِ عارفة أني ماكنتش بفكر في الحوار ده وبشوفه كلام فاضي، بس هي غيرتني.
ـ بتحبها أوي أنت؟
=حاسس إني كلمة بحبها دي قليلة أوي على كمية المشاعر إللي بحسها معاها، أه مش بقولها الكلام طبعًا، بس أنا يمكن معظم أهدافي حاليًا بقت هي ووجودها جمبي وسعادتها وكل حاجة تخصها.
ـ ياه ع الحب دوري إمتى
=مش هسمح لده أنا عاوزاك تفضلي جمبي
ـ يعم أنا عاوزة أمشي لا إله إلا الله بس حد يحبني زيك كده
=لأ مش هتمشي قولت، وبعدين لسه بدري ي ثانوية عامة
ـ لسه فاضل شهر وابدأ تالتة ثانوي، أنا همشي أنا زهقت
= زهقتي مني؟
ـ أه بس أفرح بيكم الأول
=ياريت تشدي حيلك ف الموضوع ده بقا عشان أنا مستعجل
ـ وأنا واللهِ عندي خطة هقولك عليها بعدين
= هتنفع يعني
ـ بتشك فياا
=لأ خالص
ـ قولي كنت فين وبتعمل إيه يلا
=************************ ومعرفش ليه عملت كده فيها!
ـ إيه القرف ده بجد ناس مرضى!

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية بيت القاسم الفصل السادس عشر 16 بقلم ريهام محمود

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *