روايات

رواية تحدي حبك الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم مريم علي

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية تحدي حبك الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم مريم علي

 

 

البارت الحادي والثلاثون

 

 

الحلقه الاخيره

___________________________

فى صباااح اليوم التالى رن هاااتف على برقم عمرو …..
فتحت خيال عيونهااا ببطى فوجدت نفسهااا فى حضن على
احمرت وجنتيهاا خجلا وشدت الغطاء عليهاا بشدة …
استيقظ على على رن هاتفه فامسك به ورد قائلا:
ايوة ياعمرو …….. لا مش هاجى النهااردة ………
ياعم وانت مالك ……..ماشى ……….سلام يارخم …
خيال بكسوف وخجل شديدين قالت :
هو احنااا مش هنروح الشركة النهاردة
على وهو ينظر لهااا بعشق مال عليهاا وهمس :
شركة ايييه بس داانا فى مواااضيع همووووت ونتكلم فيهااا
ابتسمت خيال بخجل فااقترب على منهااا
و………………………………………… .
__________________________________________

بعدة عدة ايااام من العشق والهياام قضاهاا على وخيال فى منزلهم ….
رجعاا الاثنان الى الشركة وماان دخلا حتى صعدت خيال الى مكتبهاا
بينما اسرع على الى مكتب ندى ولكنه لم يجدهااا ظل ينتظرهااا حتى وجدهااا تدخل الشركة ….
على بصوت عالى وسط الموظفين:
ايه ياانسة ندى حضرتك بتعملى اييييه هناا
ندى بااحراج من الموظفين ردت قائلة :
دااخلة مكتبى يافندم
على بااستهزااء :
انهى مكتب دااا حضرتك اترفدتى من الشركة وجوااب رفدك
اتمضى من مراد بيه وهيتعلق حالا على لايحة الشركة وممنوع دخولك الشركة نهائيااا….
ندى بصدمة واحراج من الموظفين :
ايه اللى انت بتقوله دااا اترفدت ليه انا ماعملتش حاجة
على بصوت عالى :
لا والله تحبى اقولك قدام الناس دى كلهااا انتى اترفدتى ليه ولا ابلغ البوليس والكل يعرف واهو اخد حقى منك انا بس اكتفيت برفدك ….
نظرت له ندى بصدمة اكبر حتى انها كادت ان تبكى وجرت من امامه مسرعة خارج الشركة اخذت سيارتهااا وساقتهااا بجنون …..
__________________________________________

بعدة عدة اياااام فى منزل عمرو كان نائمااا فى غرفته
وجد احداا يحاول ان يقيظه من نومه بطريقة حنونة ..
عمرو وهو يشد الغطاء عليه :
ياماما مش هصحى النهااردة اجازة من الشركة
الشخص مازال يحاول ان يوقظه ..
عمرو من تحت الغطااء :
مالك ياماما بقيتى تصحينى بحنية كده لييييه
رفع عمرو الغطاااء من عليه واندهش بشدة عند رؤيته لفريدة
عمرو وهو يبتسم بسعاادة :
اييييه داا انتى بتعملى ايه هناا يافريدة
فريدة بضحك :
شكلك عسل وكيوت اووووى وانت ناايم شبه البيبى
عمرو وهو يغمز بعينه :اييييه عجبتك
فريدة بدلع :طوووول عمرك عاجبنى ياحبيبى
عمرو بهيااام :
يالهووووووووووووى عليااا انتى ايه اللى جابك اوضتى
اطلعى برااا دااانتى جياالى برجلك كمااان وانا وربنا ممكن اتهور
فريدة بضحك وهو تقوم من على فرااشه:
خلاص خلاص بلاش تتهور ويللا قوم البس عشان ماما قاعدة برااا
مع طنط رجاااء هتاخدناا كلنا كدااا نشترى حاجات كتير
عمرو :طب بقولك ايييه يافريدة ماتسبيهم هنااا ونرووح انا وانتى
فريدة بتفكير :بس انا جبت ماما معااايا
عمرو :وايه المشكلة هتفضل قاعدة مع طنطك رجاء لغاية مانرجع
فريدة باابتسامة جذاابة :
طيب يللا قوووم بقى عشام مش نتاخر بس هنيجى بدرى عشان فى حاجااات لازم اشتريهم مع ماما ..
عمرو :طب مااشتريهم انا معاكى
فريدة بكسووووف :
لا مش هينفع لازم مامتى تكون معايا انت مش هينفع خالص
عمرو بخبث :
على اساس انك هتلبسيهم لحد تااانى ماانا اللى لازم اختاار اللى هيعجبنى
فريدة بخجل :
انت قليل الادب على فكرة وانا مش هاااجى معااك
عمرو بضحك :خلاص خلاص وانتى عسل كدااا لما بتبقى مكسوووفة
عموما ثوااانى وهكون جاهز وتحت امرك ياقمر ….
كاادت ان تخرج من الحجرة حتى قال على بخبث :
انا بحب اللون الاحمر على فكرة بمووووت فيه
فريدة وخدودهاا احمرت بشدة امسكت وسادته وضربته بيهاا وقالت :
انا غلطاانة ان انا جيت لك اسايسا ياقليل الادب انت
ثم خرجت من غرفته مسرعة تحت نظرااات عمرو الذى قااال :
بحبك وبعشقكك وبموووت فيكى يااحلى حاجة ف حيااتى
فجااة وجد فريدة رجعت مرة اخرى وقالت :
وانا كمان بحبك وبعشقك وبمووووت فيك ثم جرت من امامه مسرعة
ضحك عمرو عليهااا بشدة ثم ارتدى ملابسه ونزل معهااا…….
فى اخر اليوم
نظرت فريدة لعمرو وقالت :
على فكرة انا محضرة لك مفجااة هتعجبك اووووى يووم فرحنااا
عمرو بخبث :داانا اللى محضر لك مفجاة هتعجبك اوووى اوووى
فريدة بفرحة :بجد بجد طب هى اييييه
عمرو بضحك :لو عرفتيهااا احتمال تضربينى وتقوليلى ياقليل الادب ووتكسفى ووشك يقلب طماطم …
فريدة وهى تضربه بخفة :انت علطول قليل الادب كدااا
عمرو بضحك :اهو شوفتى خلينى مؤدب احسن
قوليلى بقى انتى مفجاتك ايه
فريدة :ماانا لو قولت لك مش هتبقى مفجااة
عمرو وهو ينتهد بحب :
ماااشى ياقلبى عموما كفاااية وجودك جنبى دا عندى بالدنيااا كلهااا ربنا مايحرمنى منك ابداااا
فريدة بحب وهى تنظر لعيونه :
ويخليك لياااا ياحب عمرى
__________________________________________

واخيرااااااااا جاء موعد زواج العاشقااان المتيمان ببعضهم عمرو وفريدة …..
الموعد الذى طالما حلمااا به الاثنان ومع الصبر والحب بينهم تحقق ..
كان فى احد الفناادق الضخمة
كان عمرو ينتظر فريدة على احر من الجمر كان يقف فى وسط اصدقائه
يرتدى حلة سوداء فى غاية الشياكة والاناقة ويضع عطراا مميزاا اهدته فريدة اياهاا …
على بضحك : ايييييه ياعم الشياكة دى كلهاا يخربيتك والله ماعرفتك ..
عمرو بغرور مصطنع :
يابنى انا موز من يومى بس كنت بخااف اظهر نفسى لحسن البنات
يعملوااا حاجة فى نفسهم …
احد اصدقائه:
ايوووة ياعم اتغر برااحتك مين قدك بقى الليلة ليلتك ياعريس
عمرو :لا بقولكو ايه محدش فيكواا ليه دعوة بيااا خالص النهااردة
هاا يابنى انت وهو يللا كل وااحد يشوف حاله ….
فجاة …
وجد عمرو الكل رفع نظره الى اعلى السلالم والابتسامة
ارتسمت على وجوههم..
فالتفت بكل جسده ونظر الى مكان نظرهم فلمعت عيونه بشدة وبداا قلبه ينبض بعنف عندماا راى فريدة بفستااانهاا الابيض كانت فى غاية الجماال والانوثة ومع حجابهاا الذى زادهاا جمالا وجاذبية وهذه هى المفاجاة التى حدثته عنهااا ..
كانت فريدة تنزل سلالم الفندق وتمسك بيد والدهاا كانت تلمع بشدة كانهاا نجمة فى السماء ابهرت الحاضرين بجمالهاا ورقتهاا
حتى ان عمرو كااد ان يفقد توازنه ..
سلم مرااد فريدة الى عمرو وعيونه تترقرق بالدموع وقال لعمرو :
دى اغلى حاجة فى حيااتى خلى بالك منهااا ياعمرو ..
عمرو بعد ان فاق من هيمااااانه :
فريدة فى عنياا وقلبى ياعمى ..
امسك عمرو بيد فريدة وقال :
الف مبروووووك ياحب عمرى يااحلى حاجة فى حياتى
فريدة بفرحة وهى تنظر لعيونه :
الله يبارك فيك ياحبيبى ..
ثم اشارت على حجاابهاا وقالت :
ايه رااايك فى المفاجاة دى ..
عمرو وهو يقبلهاا من راسهاا قال :
دلوقتى بس عرفت ان ربناا رزقنى بملكة زى ماكنت بقول دااايماا
انك ملكة عااايشة على عرش قلبى …
____________________________________________

على الجاانب الاخر ..
نظر على لخيااال بحب وقال بغزل :
يالهووووى على الجمال والله لو ماكنش الناس حوليناا كان زمانك فى خبر كان ..
خياال بخجل :بطل بقى الناس بيبصواا عليناا
على وهو يتنهد بشدة :
ماشى ياخيال هتروحى منى فين ..
على فكرة انا حاجز غرفة ليناا هنا فى الفندق جنب العريس والعرسة
وبكرااا الصبح هنسافر شرم ..
خيال بفرحة :ايه داا بجد بس انا مش معاايا هدوم ..
على بخبث :ماانتى كنتى مشغولة مع العروسة بقى
فاانا حضرت شنطة ليا وليكى وحطيت فيهاا كل الهدوم اللى بحبهاا عليكى..
ثم وهو يهمس لهاا :اصلى بصرااحة نويت اقضى شهر عسل مع مراااتى
اصلى طلعت بحب العسل اووووى …
خياال وهو تنظر لعيونه قالت :احلى حاجة انى هبقى معااك ..
على بهياااام على نظرة عيونهاا قال :
هو انتى ايييه اللى خلاكى تحطى روج…
خيال :مااحنا فى فرح بقى ياعلى فانا حطيت بس والله خفيف خالص ..
على :طب تعالى اما امسحهولك ..
خيال ببراءة :طب استنى اجيب منديل ..
على بخبث :لا همسحه بشفايفى احلى ..
خيال بخجل شدييييييييد :بطل قلة ادب احناا فى وسط الناس ..
لم يستمع على لهااا وانماا شدهااا وذهب بهااا الى احد الاماكن الخفية
عن عيون النااس وذهبت معه خيااال وهى فى قمة خجلهااا ….
____________________________________________

ظل الفرح وقت طوووووويل كان فى غاية الرقى والجماال ..
كان العروساان فى عالم اخر كانت فرحة قلبهم ظاهرة فى اعينهم ..
انتهى الفرح وصعد على وخياال الى الغرفة الخاصة بهم
على :واخيراااااااا اتلميت عليكى حرااام عليكى ياشيخة اسبوع بحاله مشغولة عنى
خيال :معلش بقى ياحبيبى اعمل ايه بس دى فريدة اختى وصاحبتى وحبيبتى ولازم اكون جنبها
على بخبث :طيب يللا بقى
خيال بكسوووف :على فكرة بكرااا بقى عشان انا عاوزة انااام
على :نعم ياااختى وربنا مايحصل داانا هموووت عليكى حسى بياا يحس بيكى ربناا
خيال بضحك على منظره :
ياعلى خلاص بقى نااام انت مش تعبااان
على بخبث :لا مش تعبااان
خيااال بدلع :
مش كفاااية اللى انت عملته تحت انا كنت مكسوووفة لحد يشوفنا كنت هخصمك والله
على وذااااب على دلعهااا :
بس تعرفى انه طعمه حلو اوووووى
ثم اقترب منهاا وقبلهااا فجاة
خيال بكسوف وهى تبتعد عنه :وبعدين بقى انت مصمم ليه
لم تسمع منه اى رد وانما شدهاا اليه وغابااا الاثنان فى دنيااا تانية ..
__________________________________________________

اما العروساان قد دخلا الى غرفتهم وفريدة كانت تشعر بالخجل الشدييييييد
من عمرو ..
عمرو وهو يبتسم بحب :مبروووووووك يافوفتى
فريدة بضحكة كسوف : حلوة فوفتى دى
اقترب منهاا عمرو وقبلهاا فى راسهااا
وقال بنظرة الحب التى تعشقهااا فريدة :
النهااردة احلى يوم مر عليااا من يوم مااتولدت الحلم اللى فضلت احلم بيه
ربنا حققهولى واتجوزت اجمل وارق بنت فى الدنيا البنت الوحيدة على وجه الارض اللى قلبى دق بحبهااا وعيونى مش راضية تشووف غيرهااا ربنا يخليكى ليااا يااحلى واجمل هدية من ربنااا ليااا ..
نظرت له فريدة بكسوف وقالت : ربنا يخليك ليااا ياحبيبى ..
عمرو وهو يتنهد بشدة قال :طب يللا بقى
فريدة بخضة :يللا ايييييه
عمرو بضحك على منظرهااا :
بس بس مالك اتخضيتى كده لييييه انا قصدى ادخلى اتوضى عشاان نصلى رقعتين عشان ربنا يباركلناا فى زوااجنا..
فريدة برااحة :طيب بعد اذنك
دخلت فريدة الحماام ثم تذكرت انهاا نسيت حقيبة ملابسهااا بالخارج
فخرجت لتاخذهااا وجدته خلع جاكيت بدلته وقميصه ..
فشهقت فريدة بشدة واستدارت بوجهها عنه
عمرو بضحك على كسوفهااا :
مالك ياحبيبتى طلعتى لييييه
فريدة بكسوووووف وتلعثم وهى تتحاشى النظر له :
اصلى نسيت شنطتى
امسك عمرو حقيبتهااا واعطااها اياهاا فجرت فريدة على الحمااام مسرعة واغلقته عليهااا…
ارتدت فريدة قميص نوم مثير واسدلت شعرهاا على ظهرهااا
ثم نظرت لنفسهااا فى مراه الحماام وابتسمت بخجل من منظرهااا
ثم ارتدت فوقه اسدال الصلاة وخرجت لعمرو ..
وجدته يضع سجادة الصلاة على الارض وينتظرهاااا
صلا الاثنان ركعتاان حتى يبارك الله لهم فى زواجهم ثم استدار لهااا عمرو ووضع يده على جبينهااا وقال دعااء زواجهم ..
ثم نظر لهاا وهو مبتسم..
فريدة بكسوووف :انت بتبصلى كده لييييه
عمرو بحب وهو ينظر لهاا :
فرحاااان اووووى يافريدة حاسس انى طاير فى السماا
فريدة وقد ذاابت على نظرة عيونه :
الحمد لله دى كانت امنية حياااتى وربنا حققهالى ربنا يخليك لياا
اقترب عمرو منهااا وقال :طب اييييه بقى
فريدة بخجل بسبب قربه منهااا :ايه بقى ايه
عمرو بخبث :انا عريس على فكرة
فريدة وهى تتهرب من نظرااته :طب انا اعمل ايه
اقترب عمرو منهاا للغاية وهمس :
انا هموووووووت على اليوم داا من يوم ماشفتك يافريدة بلاش كسوف بقى
خجلت فريدة اكثر من قربه منهاا لهذه الدرجة فشعر عمرو بذلك فحاااول ان يزيل التوتر والخجل من عليهااا بعباارات الحب والرومانسية والهياام
حتى استسلمت له فريدة وغااابا الاثنان فى عالمهم الخااص …
_________________________________________________

سافر على وخيال الى شرم الشيخ وقضواا الكثير من الوقت بالحب والعشق الذى استطاعا الاثنان ان يبنياه سوياااا….
وايضااا عمرو وفريدة قضااا مع بعض احلى اياام حياتهم وسافر ا الاثنان الى احدى الدول الاوروبية لقضاء شهر العسل هدية من مرااد اليهم بعد رفض عمرو الشديد ولكن بعد الحاح مرااد وافق عمرو …
بعد مرور سنة توفى مراااد فحزن على وفريدة بشدة على فراقه
وبعدهااا انجبت خيال ولدااا سماه على مراد على اسم والده
بينما انجبت فريدة تؤاما اصر عمرو ان يسمى احدهم فريدة مما جعل فريدة تزداد عشقااا لعمرو والاخرى سمتهااا فريدة نور …
والذى كان يجعلهم فرحين وبشدة هو انجذاب مراد ابن خيال وعلى الى نور ابنة عمرو وفريدة …..
_________________________________________________

اما بالنسبة لندى حاااولت كثيرااا ان تنتقم من على ولكن محاولاتهااا جميعاا بائت بالفشل بسبب تمسك على بخيال وتمسك خيال به وعشقهااا له فتزوجت ندى من احدى رجال الاعماال الاغنيااء بهدف الاستيلاء على امواااله وكأن العالم عباارة عن مال فقط لا تفكر ولا تطلع فى حياتهاا الا للحصول على المال فهى للحقيقة مهووووووسة به ..
اماا هايدى مازالت تتردد على شلتهااا الفاسدة للسهر معهم
واحياانا تستفاد من ندى بالاموال التى تعطيهاا اياهاا ..
_________________________________________________

الكثييييييير منا لايؤمن بالحب بعد الزواج ولكن فى الحقيقة انا اؤمن وبشدة
ان الحب الحقيقى والذى يستمر هو الحب الذى يولد بعد الزواج
مثل حب خيال وعلى ..
ولكن انا لا انافى ولا اعارض الحب قبل الزواج فهو فى الحقيقة حب جذاااب مبنى على التلميحااات والسهر وكثرة التفكير ولكن مثل فريدة وعمرو
كااان يعشقاان بعضهم ويتعذباان فى بعدهم عن بعضاا ولكنهم لم يعيشااا
اى لحظااات من الحب والرومااانسية الا بعد زواجهم
نحن فقط من نستطيع ان نصنع الحب الحلال الحب الذى يرضى عليه الله ورسوله الحب الذى يجعلناا انقيااء الحب الذى يدووووم ولا ينتهى
فمن عااااش كل لحظاات الحب والروماانسية قبل الزوااااج فقد نفذ كل مالديه
من مشاااعر الحب الجذابة المثيرة والصاادقة
وحتمااااااا ستفشل اى علاقة حب كان اساسهااا حب حرررام حب لايرضى عليه الله ورسوله فالمشاعر غالية جداااا احسنوااا استغلالهااا
لمن يستاهل ان نعطيه اياااها حتى لانبكى عليهااا بعد ذلك
ونشعر اننا معدومى المشاعر ….

النهاية

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x