رواية تحدي حبك الفصل الأول 1 بقلم مريم علي
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية تحدي حبك الفصل الأول 1 بقلم مريم علي
البارت الأول
التعريف بالشخصيات
خيال(البطلة):بنوتة زى القمر محجبة عندها 25 سنة بشرتها بيضة شعرها طويل وناعم وعيونها عسلى متوسطة الطول
على (البطل):شاب طويل وسيم وجذاب 28 سنة شعره اسود وناعم وعيونه سودة وواسعة وعنده لحية خفيفة وشيك بدرجة كبيرة
عمرو :صاحب على وسيم وجذاب بيحب البنات والسهر بس بيعشق بنت واحدة ومش عارف يقولها وهنعرف من خلال الاحداث
فريدة:اخت على بنت جميلة وجذابة شعرها ناعم متوسط الطول وعيونها واسعة زى اخوها وبتحب الموضة والجمال ولسه بتدرس
مراد:والدعلى رجل اعمال
امال:والدة على
ناهد:عمة خيال
وباقى الشخصيات هنعرفها مع الاحداث
#مريم_على
الحلقة الاولى
فى احد المنازل فى حى من احياء الاسكندرية عروس البحر المتوسط
تجلس فتاة شاحبة الوجه من كثرة البكاء
فى وسط عدد كبير من السيدات من جيرانها واهلها واصدقائها يعزونها بوفاة والدها وهى لاتشعر باى شى حولها
كأن العالم قد توقف عند الساعة التى توفى فيها والدها
احست ان الصدمة قد الجمت جسدها لسانها عقلها بل وروحها
انتهى العزاء وضلت الفتاة فى المنزل بمفردها تبكى بصمت
وهى جالسة على الارض بغرفة والدها تحمل صورته بين يديها
تسترجع كل ذكرياتها مع والدها كيف كان يغمرها بحبه وحنانه وثقته الكبيرة بها وثقتها الكبيرة به التى كانت دائما تشعرها بالامان والاستقرار بالرغم من وفاة والدتها وهى فى سن صغير الا ان والدها لم يشعرها بغياب والدتها كان بالنسبة لها الاب والام وعائلتها كلها
ظلت تتذكر كل السنوات التى تجمعها بوالدها حتى نامت مكانها وهى تحتضن صورة والدها
ظلت خيال على هذا الحال عدة ايام لاتاكل ولاتشرب ولاتفكر باى شى فقط تبكى بحرقة على وفاة والدها
ناهد(عمة خيال):يابنتى ماينفعش اللى انتى فيه دا يعنى ابوكى هيبققى مبسوط دلوقتى وانتى بالحالة دى
خيال وهى تتطلع بعمتها بوجه شاحب وعيون محمرة من كثرة البكاء وتحاول ان تخرج صوتها بالعافية كانه من مكان بعيد:
وحشنى اوى ياعمتو مش قادرة اتخيل حياتى من غير مايكون موجود فيها
ناهد وهى حزينة على حال ابنة اخيها :
ياحبيبتى اقراى له قران وادعيله فى صلاتك هو دلوقتى محتاج دعائك
ثم اردفت قائلة :وبعدين جهزى نفسك عشان هتسافرى تعيشى معايا فى مصر مش هسيبك تعيشى فى الاسكندرية لوحدك
قبل ان ترد خيال على عمتها رن جرس المنزل
فتحت عمة خيال الباب وهى لاتعرف الطارق
___:السلام عليكم الانسة خيال موجودة
ناهد:وعليكم السلام ايوة موجودة مين حضرتك
___:انا مراد عزمى صديق والدها وصاحب (عزمى جروب)
ناهد بتذكير:ااااااااااااااه اهلا وسهلا اتفضل ثانية واحدة
ناهد:خيال حبيبتى البسى واطلعى قابلى مراد بيه صاحب بابا واللى بابا كان شغال فى شركته
خيال باستغراب:عمو مراد ايه اللى جابه ماهو خلاص عزانى
ناهد:ياحبيبتى البسى واطلعيه اكيد عاوزك فى حاجة بخصوص بابا يللا عقبال مااعمل له قهوة
ارتدت خيال عباءة وحجاب اسود وخرجت لمقابلة مراد
مراد:البقاء الله مرة تانية ياانسة خيال
خيال بحزن وعيون باكية :البقاء والدوام لله ياعمو
مراد:بصى يابنتى انتى عارفة ان والدك ماكنش بس شغال فى شركتى ودراعى اليمين دا كان صديق عمرى ووصانى فيكى وعليكى قبل مايموت
خيال بحزن ودموع بعيونها :ربنا يرحمه
مراد:ربنا يرحمه يابنتى المهم انا سبتك كام يوم تهدى وحالتك النفسية تتحسن عشان عاوزك فى موضوع مهم وابوكى لو كان عايش كان هيوافق من قبل ماتقولى رايك
خيال بقلق واستغراب:خير ياعمو موضوع ايه
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية تحدي حبك)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)