روايات

رواية بقاياها فيا الفصل الثالث 3 بقلم مي عبدالله

رواية بقاياها فيا الفصل الثالث 3 بقلم مي عبدالله

 

البارت الثالث

 

3
ـ شوفو البج”حه خلت اختها ما”تت من هناا وراحت تتجوز جوزها من هنا!!
ـ معاكي حق والله يختي ربنا يسترها علي ولايانا بنات اخر زمن !!!
ـ كانت دي همسات الناس ليا ف الفرح ونا ماشيه جمب كريم كملت مشي ونا مش هاممني حد ورافعه راسي بغرور .
ـ قعدنا علي الكوشه ونا ببص للمعازيم بابتسامه بارده.
اتكلم كريم بغيظ مكتوم
:عاجبك المهزله الي بتحصل دي
بصتله بسخريه ومردتش عليه .
قربت حماتي وبنتها العقر*به علياا
بصتلي حماتي بصه كلها غ*ل وش*ر ونا رديتهالها بسخريه ممزوجة بانت*قام وحق*د
اتكلمت صباح بضيق
:الف مبروك يمرات ابني.
ـ الله يبارك فيكي يحماتي
ـ امال فين الحجه منال ولا مقدرتش تستحمل فض*يحه بنتهاا!!
كانت دي جمله سهي الي مقدرتش تكتم حقد*ها من ليلي
اتكلم كريم بحده
سهييي متنسيش انها مراتي وعلي سنه الله ورسوله وانتي دلوقتي ف فرحنا يعني مفيش فضي*حه ولا حاجه
بصت سهي ل ليلي بضيق ومشيت .
خلص الفرح بسرعه وكريم اخد ليلي وطلع علي ڤلتهم .
وصلت ليل وكريم وكان وراهم عيله كريم وبعض المعازيم شكرهم كريم ومشيو متبقاش غير كريم وليلي وسهي وصباح .
قعدت صباح علي الكرسي بتعب وتكلمت بغيظ مكتوم
ـ يعني كان لازم الفرح دا يليل الناس كلت وشناا ف الفرح متكسفتيش علي دمك ونتي اختك لساا ميتـ*هه
اتكلمت ليل ببرود استفز صباح وبنتها
:اديكي قولتي يحماتي ميت*ه يعني خلاص مش موجوده والحي ابقي من المي*ت وبعدين انا معملتش حاجه غلط كل حاجه كانت ف النور ولا اي وكملت بغموض وتلاعب وبعدين كلنا هنمو*ت يحماتي ولا اي .
ادخلت سهي وهي بتتكلم بنفعا*ل ممزوج بتوتر.
بقولك اي يليل اتكلمي مع ماما حلو وبعدين يحبيبتي هي مغلطتش هي اتكلمت صح ولا اي
بصتلهم ليل بملامح جامده فدخل كريم وهو بيحاول يهدي الوضع مبينهم .
: مش وقته الكلام دا يـ أمي وبعدين احنا تعبانين من الفرح محتاجين نريح جسمنا يلا يليل .
ـ طلعت ليل مع كريم وهي بتتوعد*لهم واحد واحد.
دخلو الجناح كريم قفل الباب وبص ل ليل بضيق
ـ علفكراا ميصحش الي عملتيه تحت دا ولغايه دلوقتي معرفش انتي عاوزه مننا اي
اتكلمت ليل ببرود
:هتعرف كل حاجه ف معادها متستعجلش.
ـ طيب انا عملتلك الي انتي عاوزاه واتجوزتك جه الوقت تقوليلي جبتي ورق الصفقه دي منين؟؟!
اتكلمت ليل بهدوء عكس طبيعتهاا.
ـ انا علي علاقه بسكرتيره رشيد المغربي شريكك ومن خلال صداقتنا عرفت أنه بيتا*جر ف المخدر*ات وبيه*ربهاا ف الخشب بتاعك وانت رجل اعمال وليك اسمك ومركزك ف طبعا محدش هيدور وراك وعرفت أنه ممضيك علي الشحنه الأخيرة بتاعت المخدر*ات علشان لو حصل حاجه يكون ف السليم لانه مقلق منها لانها اكبر صفقه طبعا هو هيعملها وانت علشان غب*ي مضيت من غير ما حتي تبص تشوف بتمضي علي اي .
كريم قعد علي الكرسي بصد*مه وهو مش مستوعب اي حاجه من الي بتحصل وأنه كان ممكن يكون ف السج”ن دلوقتي ومستقبله كله يدمر بسبب الغلطه دي.
اتكلم بتوهان
طيب والسكرتيره عرفت منين ومش ممكن تتأذ*ي كمان
ـ هايدي كانت علي علاقه برشيد ومصوره كل دا ف سيد*يهات علشان لو فكر يغدر بيها تفض”حه ف الوسط كله وبعدين انا قبضتها برضو محدش بيعمل حاجه لله وللوطن
اتكلمت ليل بجديه عن الاول
الورق معايا لحد ما اخلص الهدف الي جيت علشانه ومتقلقش انا مش هطول ونا معملتش كد لسواد عيونك انا عملت كد علشان اقدر اوصل للي انا عاوزاه مش اكتر الورق معايا ف الحفظ والصون لا وكمان معايا دليل برأتك علشان لو حصل اي حاجه تانيه ودا مش ليك برضو بس كل حاجه هتبان ف وقتها .
كان كريم قاعد مش مستوعب كميه الصدمات الي خادها بس صدمته كملت لما قالت
ـ انا مش عاوزه عيال اختي يعيشو معايا!!!

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى