روايات كاملة

رواية دكتور جامعتي – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم إيمان محمد

رواية دكتور جامعتي – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم إيمان محمد

رواية دكتور جامعتي هي واحدة من الروايات الرومانسية القوية التي نُشرت مؤخرًا وتعتبر من الروايات المميزة جدًا والطويلة وهي رواية للكاتبة المميزة والغنية عن التعريف إيمان محمد ولهذا قررنا أن نوفر لكم الرواية كاملة اليوم للقراءة في صفحة واحدة وبشكل مُباشر وبدون إعلانات

وأخبرونا في التعليقات إذا أردت أن نوفرلكم الرواية كاملة للتحميل بصيغة pdf

اقرأ ايضًا:

رواية دكتور جامعتي – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم إيمان محمد
رواية دكتور جامعتي – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم إيمان محمد

رواية دكتور جامعتي الفصل الأول

قاعدين ف مدرج الجامعه دخلت علينا واحدة باين عليها كدا ام مش طالبه واحدة كبيرة ف السن
الدكتورة . انتي كام سنه حضرتك ….وجايه تعملي اي هنا
الهام . أنا طالبه جديدة هنا حضرتك
الدكتورة . تمام روحي اقعدى ف اي حته بسرعه
الهام . تمام حضرتك
بتخلص المحاضرة وانا بكون ف نص هدومي ماما اللي قاعدة قدامي دى جايه تعمل اي ف جامعتي هتبدأ تتعلم ولا اي
بنزل اروح الكافتريه أنا وصحابي
قاعدين لقينا حسن داخل علينا
حسن ده كلمه بحبه قليله علي اللي بحسه أول ما بشوفه بس للاسف بيحب صحبتي وصحبتي باين كدا بتموت فيه لازم ابعد أنا مش حاجة بالنسباله هخسر صحبتي علي اي ربنا يسعدهم
حسن . صباح الخير ي شباب عملتو اي ف المحاضرة كانت حلوة
تمارا. اسكت ي حسن جت واحدة اد امي وامك المحاضرة موت الموت كنت هموت ضحك
حسن بضحكه اشمئزاز تتعوض المرة الجايه .. هبقي احضر عشانك ي جميل انت
هي دى ساكته ليه هي كمان
ما تتكلمي ي ريهام
ريهام. ها بتقولو اي
حسن انتي رحتي فين ي بنتي ما تنطقي
ريهام مفيش تعبانه شويه أنا مضطرة امشي دلوقتي حاسه اني تعبانة اوووى
حسن . مالك يبنتي فيكي اي
ريهام . مفيش عن اذنكم ابقو سجلوا المحاضرة بقا
سلام ……
بتروح الشقه ك الثور السائر
امك ي ست هانم رايحه تكمل تعليمها ف جامعتي
حياة. ام مين قولتي
ريهام بنرفزة وعصبيه امك رايحه تكمل تعليم دى مقالتلناش حتى
حياة. اهدئ كدا وفهميني براحه
ريهام . مش لما افهم أنا الاول
ولا صحابي بيتريقو عليها تلاقي الجامعه كلها بتتريق علينا دلوقتي
حياة. اهدئ بقا ي ريهام الله الموضوع لما ماما تيجي تفهمنا
تمارا. والله ي واد ي حسن منظرها عسل هي مش كبيرة اووى بس اللي زى دى ما تقعد بقا وتهتم بجوزها
حسن . هتمتي بيا ي بت ي تمارا
تمارا. واهتم بيك ليه انت كمان ….
هبقى أهتم بجوزى
حسن . امممم طب بقولك عن اذنك هروح اشوف حاجة وجاي
تمارا . تمام اوكي متتاخرش بقى
حسن. حاضر
لينتهي اليوم وتنتهي المحاضرات ويذهب كل طالب اللي منزله
ريهام . أنا مستنيه امك هي مجاتش ليه
حياة . ي بنتي اهدى شويه ليرن الجرس
شكلها جت اهي اهدئ بس انت
حياة بتكون رايحه تفتح الباب بتلاقي ريهام وقفت قدامها
ريهام . هفتح أنا
بتروح تفتح
الهام بإبتسامه روحتي بدرى ليه ي بنتي
ريهام . هو انتي ازاى ………..
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثاني

جايه جامعتي تعملي اي ي ماما رايحه تعملي اي ومقولتليش هتتعلمي أن شاء الله بعد العمر ده كله
الهام . في اي ي بنتي كنت بقول اكمل تعليمي
ريهام . تعليم اي اللي تكمليه وامتى حصل ده كله وفين فهميني جامعه اي اللي تكمليها ف السن ده انتي عايزة صحابي يأكلو وشي ي ماما
الهام . يأكلو وشك ليه المفروض ده شئ يشرف
ريهام بنرفزة اه صح يشرف قولتيلي عن اذنك ي ماما هانم
الهام . اختك مالها ي حياة كدا
حياة. اصل الصراحه ي ماما صحابها كانو بيتريقو عليكي وهي مدايقه وخصوصا انك ف نفس جامعتها
الهام . يعني اختك مفكرا اني هيعيروها بيا مكسوفه مني
حياة . الصراحه ايوا ي ماما
علي جانب آخر
أسافر كام سنه ارجع الاقي الشركه مدمرة كدا انتو حمير بهايم مفيش مخ
السكرتير . أستاذ ايهاب حضرتك احنا ملناش ذنب اخو حضرتك هو اللي بيدير الشركه وكل ما حد كان يقوله الشراكه دى غلط كان يطرده من الشغل
رسلان. يعني اي يطرده من الشغل
فين يونس
< الاستاذ يونس انطرد بقاله اسبوع حضرتك
رسلان بعيون حمرا وصوت عالي يعني اي انطرد ابعتو ليه رساله حالا يجي
وابعتو ل جمال يجي حالا
<حاضر حضرتك هنبعتوله حالا
رسلان. أنا هعرف ازاى جمال يعمل كدا
الهام. حياة ي بنتي ادخلي طيبي بخاطر اختك ……..قوليها محدش هيعرف اني امها ولو حد اتريق عليا يحبيبتي هيبطلو بعد كام يوم تستحملني فيهم بس
حياة. ي ماما ي حبيبتي اللي مزعلنا انك مقولتلناش حتى
والله كنا هنفرحلك ي عسل البيت انتي
الهام .طب روحي لأختك طيبي بخاطرها يحبيبتي لحد ما اعملكم العشا
بتنتهي الهام من العشاء
يلا ي بنات الاكل اتحط اهو
حياة. جايين ي ماما ثواني
ريهام وحياة بيقعدو
ريهام .أنا اسفه ي ماما علي اسلوبي معاكي مكنش ينفع اتكلم بالاسلوب ده بالطريقه دى
الهام . ولا يهمك ي حبيبتي انتي كنتي متعصبه شويه بس
ريهام . بس انتي مقولتلناش ليه ي ماما انك هتكملي تعليمك طلعتي فجأة كدا عايزة تكملي تعليمك
الهام بحزن ف عينيها مش فجأة كدا والله ي بنتي
ريهام . امال اي ي ماما مالك ي قلبي واي اللي مدايقك ومخليكي حزينه كدا
الهام . بقولكم اي ي حبايبي سيبكم مني دلوقتي الاكل هيبرد هتاكلو ازاى دلوقتي بقا
ريهام . تمام ي ست الهام شكلك مش عايزة تتكلمي وتقولي حاجة بس الوقت جاي كتير أما نشوف
رسلان بيكون قاعد ف مكتبه بيلاقي جمال دخل من غير استأءذان
جمال . بيقولوا انك طلبتني ي رسلان في أي
رسلان .فى مصايب علي دماغك
جمال. فى اي ي رسلان واي الأسلوب ده
رسلان. انت الشركه بتدمر وانت بتعمل اي
جمال. بحاول اعليها مش ادمرها
رسلان. انت مفكر كدا انك مش بدمرها ده انت موديها ف داهيه
جمال بيبدأ يتكلم كلام مالوش اي معني
رسلان. امشي من وشي حالا بقولك اهو
الهام بتدخل اوضتها تقعد لوحدها وبطلع البوم الصور وبترجع ذكرياتها
معقول لسه فاكرني ولا نستني معقول وبتبدأ دموعها تنهمر كالنهر الجارى الذي كان يحمل بداخله الكثير ومازال يحمل هذا
ربيت بناتي طول السنين دى ومعقول ترجع تاخدهم مني مش هسمحلك تعمل كدا
معقول ابني لسه فاكرني وبيحبني ي ترى
ليأتي لها اتصال من رقم مجهول
ألو
الهام . مين معايا
مجهول حضرتك الانسه سارة
الهام.الرقم غلط حضرتك ليغلق المكالمه ويراوده ف عقله معقول هي الهام هي ولا لا
انت بتتوهم جاي تفتكرها دلوقتي
الهام بتنام وهي حاضنه الصور
تاني يوم
اصحي ي ماما ي كسلانه الكليه ي ست هانم
الهام . سبيني دقيقتين بس انام فيهم
ريهام. هنبدأ دلع اهو ي ست هانم اتعدلي بقا كدا وقومي البسي
لتذهب والام وبنتها الي الجامعه في يوم كله حماس كانت كليه الطب وكانت اخر سنه لكل منهم ف الهام كان من اللازم أن تصبح دكتورة لكن ما حدث منعها من كل هذا
بتدخل الهام الجامعه تحت أنظار جميع الطلبه والكل يبدأ ب السخريه منها
فتأتي صديقه لريهام تتحدث عن أمها
ريهام بنرفزة اللي بتتكلمي عنها ده امي ي ست هانم مسمعش نفسك تقولي حرف عنها
تمارا . انتي بتقولي اي
ريهام . زى ما سمعتو كدا اسمع واحدة تتكلم عن ماما بقا وووو
يتبععععع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثالث

بيصفعها صفعه توقعها أرضاً
حسن . انتي ازاى تتكلمي مع تمارا بالطريقه دى …. وكمان قدام الجامعه كلها انتي اتجننتي ف مخك
انتي نسيتي نفسك ولا اي
ريهام واقعه ع الأرض تحت أعين الجميع الهام بتكون مشيت لاني حست أنه مش مرغوب فيها ف المكان خافت علي شعور ابنتها
ريهام بتقوم من ع الأرض
انت ازاى تمد ايدك عليا كدا ي حسن انت عارف انت عملت اي
حسن. أنا آسف بس اتعصبت لما كلمتي تمارا بالشكل ده
ريهام مش بتقدر تتكلم بتبصله نظرة وجع من تصرفه وبتمشي
بس بتمشي مش ضعف بتمشي بسبب قلبها اللي بيحس أنه بينزف نزيف قاهر
بتروح تقعد شويه ف كافتريا لوحدها بره الجامعه
اثناء المحاضرة بتكون أعين الهام بدور عليها لكن مش لقياها رحتي فين ي بنتي
رسلان بيخلص شغله ف المكتب وبيتوعد لجمال علي اللي عمله وتصرفاته
علي جانب آخر جمال وهو مع راقص*ات فى بار
جمال. يلا ي بت اتجرى روحي هاتيلي اي مشروب كدا علي مزاجك ي جميل وابقى تعالي بقا
الراق*صه تتمايل بقلة حياء حاضر ي جمولتي
رسلان . الو
جاسر . الو ي بابا اي الاخبار ف مصر
رسلان. والله يابني كل حاجة كويسه الحمد لله ها مقولتليش اخبار دراستك اي خلصت امتحانات
أدم. الحمد لله ي بابا خلصت
بقولك ي بابا كنت عايز اطلب طلب
رسلان . اطلب يحبييى
أدم. كنت عايز انزل مصر اقضي فيها شويه وقت وانا خلصت امتحانات اهو
رسلان . بس كدا يحبيبي من عنيا
أدم . ربنا يخليك ليا ي رب
ريهام بتكون قاعدة ف الكافتيريا دموعها بتنزل لوحدها وبتندم أنها مشيت من غير حتى ما ترد الكف ولا الاهانه
انتي بقيتي ضعيفه بسبب حبه ي ريهام شيلي وانتزعي الحب ده من قلبك بقا ميستاهلس وانتي عارفه أنه بيحب غيرك شليه من قلبك انتي مجنونه
ليجلس أمامها شاب
ياسين. الحلو بيعيط ليه
ريهام بنظرة استفهام مين حضرتك ؟
ياسين . لا شوفتك قاعدة لوحدك وبتعيطي قولت اقعد معاكي بما اني كنت جاي وحبيبتي مجتش وشكلها مش عايزة تيجي
ريهام. وانا مالي حضرتك وووو
جمال وهو سكير انتي ي بت تعالي اخلصي وبيبدأ التحر*ش بها
وفجأة تنقض الشرطه وتقتحم المكان
ليفيق رسلان تاني يوم علي خبر حبس أخيه وتعرض شركته للهلاك
ريهام قاعدة علي سريرها تتذكر ياسين
كان لطيف
حياة. مين ده اللي كان لطيف ي ريهام
ريهام. ها مفيش
حياة. انتي مردتيش تقولي لماما انتي مشيتي من الكليه امبارح ليه
ريهام . مالوش لزوم وممكن ماما تزعل يلا مش مهم
حياة . طب يلا اخلصي عشان ماما مستنياكي بره عشان الجامعه
حسن .أنا عايز اعتذر ل ريهام ي تمارا علي اللي عملته اعتذر ازاى
ريهام بنرفزة وعصبيه اتصرف بسبب حضرتك اهى مخصماني أنت اي اللي قالك تدخل اصلا صالحها احسنلك
عن اذنك
ريهام والهام بيدخلو الكليه
ريهام بتلاقي تمارا بتنده ليها
الهام . شوفي صحبتك ي بنتي أنا هروح اشوف حاجة
ريهام . تمام ي ماما
تمارا . أنا اسفه ي ريهام والله معرفش المتخلف ده عمل كدا ليه
ريهام. ولا يهمك انتي معملتيش حاجة
ليقاطعهم حسن
ريهام …
ريهام بتكتفي بنظر ف عينه فقط …
عايز اي ؟
حسن. أنا بتأسف علي اللي عملته امبارح
ريهام . بقا تعمل كدا قدام معظم الجامعه
وتعتذر بيني وبينك بس علي مين أنا بنت رسلان ي استاذ حسن وبتنزل بكف علي وشه أمام الجميع
عشان تعرف تمد ايدك عليا كويس وووو…..
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الرابع

بخبث ها هتيجي بقا تقعدى معايا شويه وافرجك علي الشقه متقوليليش امك ي حياة عايز اوريكي شقتنا بقا
حياة. انت اتجننت ي ياسر
ياسر. اتجننت بيكي ي قلب ياسر يلا بقا أنا مستنيكي اهو أما نشوف بتحبيني فعلا ولا لا وهل هتيجي
حياة. انت بتحطني قدام أمر واقع كدا ي حبيبي
ياسر. اعمل اي ي نن عيوني ما انتي وحشتيني
حياة. ما انا كنت لسه شيفاك امبارح بقا
ياسر بضيق بيخرج أنفاسه المليئة برائحه السجاير تمام اللي يريحك ي حياة
عن اذنك
حياة. انت زعلت ي ياسر
ياسر. لا مزعلتش اعملي اللي تعمليه سلام
ريهام تحت أنظار جميع الجماعه بتضربه وتعطيه كلاما مثل السم ف بدنه……
مش عشان انت حلو حبتين تفكر تقدر تعمل اللي انت عايزو ولا فوق ي عنيا فوق يقلبي وبتتكلم بتريقه زى ما قولت من شويه انت اتجرأت وضربت بنت الدكتور رسلان والدكتورة الهام بس معلش المرة الجايه تتعلم من غلطك وتربت علي كتفه متتكررش بقا ي حلو
سلام
حياة قاعدة بتفكر تلبس اي
بتاخد لبس من هدوم ريهام وبتروحله
بتكون خايفه وهي بتعمل الخطوة دى بس بتتجرأ بيحبك ي حياة مش هيئذبكي يعني…. لتضغط علي الجرس
ياسر بيطلع بيكون عارى الصدر مع بنطلون جينز وعضلات بطنه ظاهرة تمام كاي بطل ف اي مسلسل
حياة . جتلك اهو يحبيبى
ياسر بضيق انتي اتجننتي ي بت
حياة. في اي يروحي
ياسر. لا انتي عبيطه بجد فعلا ….
ادخلي ي حياة
حياة .في اي ي ياسر
ياسر. انتي عبيطه ولا مجنونه ي بت عشان عملت اني زعلان شويه تجيلي لو كنت مش محترم بقا وعملت فيكي حاجة انتي اي ها
حياة بدموع أنا جيت عشان بحبك والله
ياسر . ملعون ابو الحب يستي بقا انا قولت هتخافي علي نفسك اكتر ما أنا بخاف عليكي الاقيكي جيتي عشان عملت اني زعلت ومقموص بس
حياة. أنا لازم امشي عن اذنك
ياسر بيمسك ايديها ….أنا آسف ي حياة بس والله كنت خايف عليكي انك متهورة
حياة. تمام ي ياسر بس انا جيت عشان بحبك وثقتي فيك اكبر منك ي ياسر
ياسر . وانا مش واثق ف نفسي يقلب ياسر يعني اكون قدامي الجمال ده كله وتقوليلي واثقه فيا
حياة . تمام ي ياسر أنا لازم امشي عن اذنك
ياسر. أنا آسف يقلب ياسر اني زعقتلك متزعليش مني بس والله عشان خايف عليكي متوثقيش ف اي حد كدا تاني يحبيبي
حياة . حاضر يروحي …
امشي بقا
ياسر. هاتي بوسه بقا
حياة. لا وبطل قلة ادب مش لسه بنتكلم
ياسر. اعمل اي بضعف قدام عيون حبيبي
حياة. لما نتجوز هبقا اديك دلوقتي لا
ياسر . تمام ي ست هانم
اجي اروحك …..
حياة. لا عشان ماما متشوفكش
ياسر . طب خلي بالك علي نفسك وابقي حددى ميعاد مع حماتي بقا ي بت عايز اتجوز
حياة بضحكه . تمام
جاسر بيرن علي أبوه
رسلان. الو يحبيبي
جاسر. أنا حجزت التذكرة ي بابا الطيارة بإذن الله علي بليل كدا
رسلان. توصل بالسلامه يحبيبي
جاسر. وحشتني اوووى ي بابا وحشتني مصر اخيرا هنزل بعد الزمن ده كله
رسلان. انزل يحبيبي بس انت الاول كدا وبعدين اتكلم وقول مصر وحلاوة مصر
ريهام وهي قاعدة ف مدرج الكليه
تمارا. بس الكف كان وحش شويه ي ريهام تمدى ايدك عليه ف وسط الجامعه
ريهام. بصي ي حبيبتي حسن ده انتي عارفه أنا كنت بتعامل معاه ازاى ف ميجيش عليا ويفكر أنه يعمل معايا كدا
تمارا. معاكي حق ي ريهام بس انتي مديتي ايدك عليه وسط شباب الكليه كلها
الدكتور . الاتنين اللي بيتكلمو ورا دول يقفولى حالا
تمارا وريهام بيبصو لبعض
الدكتور بنرفزة انتو لسه هتبصو لبعض ما تخلصي انتي وهي قومو اقفو
ريهام بتقوم تقف هي وتمارا نعمم
الدكتور. أنا كنت بقول اي
اشرحو كدا انا قولت اي
ليصمت كل منهم وبيدأ الدكتور ف الزعيق هو انتو ازاى هتبقو دكاترة طول ما انتم مش محترمين المحاضرة حتى
يلا اتفضلو انتو الاتنين برا
الهام بتكون مدايقه من طريقته مع بنتها بس بتفضل السكوت
لحد ما تطلع
رسلان. عايزك تيجي ي جاسر مش هخليك تسافر دلوقتي تاني أما اشوف هتقدر تستلم الشغل ده بدال عمك جمال
وبيتذكر الصباح
رسلان بيفيق علي خبر القبض علي أخوه وهو فى بار مع أحد الراقصات
بيضطر يروح عشان يطلعه تحت عصبيته
رسلان. انت ازاى تعمل كدا ي جمال
جمال. عملت اي ي رسلان كنت قرفان رحت قعدت شويه فى البار بس محبكتش غير النهاردة يجي فيها البوليس
رسلان. انت اي يابني بقا انت خارب الشركه علي القرف ده
جمال. بص هي مش نقصاك الله
رسلان. انت ي جمال متعصبنيش
جمال. بقولك اي تديني درس ف المبادئ زى كل مرة هي مش ناقصه وبعدين أنا اخوك الكبير اعرف حدودك
رسلان. تمام ي جمال ملكش حق ف اي شركه وابقا كمل ف اللي بتعمله وانا فعلا ماليش حق اتكلم معاك وابقا شوف هتاخد فلوس من مين
جمال. تمام ي رسلان هو أنا بشحت منك يشيخ روح
رسلان. تمام عن اذنك
الهام بتكون مروحه ف الطريق بيحصل حالة ولادة ف الطريق ف العربيه والكل بيبقي خايف والطريق مسدود وزحمه
رقيه. اااااااااااااااااااااااااااااااااااااه بوللللللللللد
جوزها بخوف ورعبه انتي جايه تولدى ف الطريق
رقيه. اعمللللللللل اي اتصرف بولدددددددددد
الهام . طب اهدئ شويه بس عشان نبضك ونبض الجنين ووووو
يتبععععع

رواية دكتور جامعتي الفصل الخامس

بولد ……ااااااااه
انس . يعني اي بتولدى احنا ف الطريق
رقيه بعصبية اعمل أنا اي بولدددددددددد يخربيتكككككك انت السبب انت السببببببب
انس. أنا السبب فى اي يحببتي عملتلك اي بس
رقيه. اخلص يخربيتك هموووووت اااااااااااه
انس برعبه من منظرها
اطلع ع المستشفي بسرعه حضرتك
السواق ب اقصي سرعه حاضر
الهام بخوف من منظرها . اهدى شويه لو سمحتي عشان الجنين بس حاولي تاخدى نفسك
رقيه بتعب بتبدأ تاخد شهيق وزفير
رسلان. ي ترى لسه فكراني ي الهام ولا نسياني ونسيتي عيالي انى عندهم اب
بيقطع تفكيره اتصال من جاسر
جاسر. الو ي بابا
رسلان . ها يحبيبي وصلت
جاسر. ارض مصر الحبيبه خلاص وصلت اهو
ابعتلي الموقع بتاعك بقا عشان اجيلك ف أسرع وقت
رسلان . حاضر ي ابني
جاسر. بابا ….عايز اسئل سؤال
رسلان . اسئل
جاسر. امي قابلتها
رسلان بنغزة جواه لا ومش عايز اقابل حد.
جاسر. تمام أ
نا جايلك بقا استنى ناكل سوا
بينزل من سيارته بلبس شيك اوووى باين عليه أنه مش عايش ف مصر كاريزميته لفتت انتباه اي حد ماشي ف الشارع
بيكون ماشي بيخبط ف بنت بالغلط
ريهام . اه انت غبي
جاسر بنظرة حادة . الغبي ده يبقي انتي ي انسه
ريهام بتبصله بنظرة مطوله اي الشبه ده قوله واتقسمت نصين
انت مين
جاسر. انتي اللي مين
ريهام . انت هتصاحبني عن اذنك سلام
الهام . خلاص وصلنا اهو خلاص هدى نبضك بس شويه صغيرين
رقيه . ااااااااااااه خلصو بتنزل مستشفي الراوى
رسلان. اي حد حاله النهاردة تكون مجانا متاخدوش جنيه منها
_ حاضر ي دكتور رسلان اللي تؤمر بيه
رسلان بيمشي
الهام بتنزل معاهم تدخل المستشفي لاني رقيه بتمسك ايديها وهي نازله
بيدخلو المستشفي
انس . حالة ولادة مستعجله بسرعه
بيدخلو الحاله وبيبدأ الجو يهدأ
الهام . تقوم بالسلامه ي رب
انس . شكرا لحضرتك ي مدام
الهام . لا شكر علي واجب
عن اذنك
وبتمشي وخلال ما هي ماشيه بتخبط ف رسلان للتلاقي أعينهم سويا
الهام …..رسلان ……
يتبععععع

رواية دكتور جامعتي الفصل السادس

بنتي عايز اشوفها ي الهام مش تبعديني عن بنتي كل السنين دى
الهام . ابعد عني احسنلك بيشدها يدخل بيها مكتبه
انت ازاى تشدني كدا
عالم تخبط ف الناس وتتكلم بكل بجاحه كمان
جاسر . بت انتي اظبطي بدل ما اعرف اظبطك ازاى
ريهام . انت عبيط صح خف علي نفسك شويه يخويا هي مش ناقصاك
نفهم شويه حاجات بقا عشان لحد دلوقتي احنا معرفناش الشخصيات
جاسر وريهام توأم وكانو اول فرحه الهام ورسلان وده قبل ما ينفصلو وكل منهم ياخد ولد وللاسف رسلان بيسافر وبتكون الهام حامل ف حياة ولم تكن تعلم
نرجع تاني لروايتنا
ريهام . عن اذن حضرتك
بلاوى وبتتحدف ي ربي
جاسر .اهو انتي اللي بلوة
انتي اي ي بت
وسعي خليني امشي
الهام واقفه قدام رسلان بكل صدمه
رسلان بحنين ………..الهام
الهام ..انت هنا ي رسلان ….رجعت مصر ؟
رسلان. رجعت ي الهام من كام يوم
الهام …بتوتر عن اذنك
رسلان بيمسك ايديها
بنتي عامله اي
الهام بدموع بترجع انت ملكش دعوة ببناتي
رسلان . بناتك ؟؟؟
انتي عندك بنتين ي الهام
الهام . معرفش عن اذنك
رسلان . اقفي ي الهام أنا بقالي فترة بدور عليكي
الهام . بتدور عليا ليه أن شاء الله
جاسر. بابا فين لو سمحتي
الريسيبشن . هو فوق ف الدور التاني ي استاذ جاسر
جاسر. تمام ……..سلاموز
الهام . عن اذنك ي رسلان أنا همشي وابعد عني وعن بناتي
جاسر. بابا ..
الهام بتسمع جمله بابا بتوه ف عالم تاني بتدير تشوف
جاسر بيكون بيشاور ل أبوه
رسلان. جاسر
الهام بدموع جاسر ابني هنا
جاسر. سلام عليكم
الهام ..وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جاسر بيحس بحاجه
رسلان. اقدملك …… الهام بتقاطعه …جاسر
جاسر. انتي تعرفيني
الهام بدموع تعالي ف حضني ي حبيبي
جاسر بيبعد عنها حضرتك مين
الهام بتاخده ف حضنها واحشني اووى
جاسر. انتي مين
ريهام . انتي فين ي حياة
حياة. ف البيت في اي
ريهام. متعصبه وعايزة اجي البيت اتخانق مع اي حد
حياة . طب اهدئ علي نفسك شويه
ريهام..تمام استني جيالك البيت
ريهام بتكون ف الطريق بتلاقي الكافيه اللي كانت قاعدة فيه وقابلت ياسين
بتفتكره بتنزل بتروح تشرب قهوة لعلها تراه مرة أخرى
لو سمحت ممكن فنجان قهوة
ياسين بيروحلها بسرعه اخيرا جيتي ي انسه بقالي اد اي مستنيكي أنا ها
ريهام بصدمه……. مستنيني ليه
ياسين . اهو كل يوم اجي عشان اشوف حضرتك واطمن عليكي ي هانم وانتي مش فاكراني حتى
ريهام . انت عايز مني اي حضرتك
ياسين . بصي هقولك
ريهام. ي ريت واخلص
ياسين . عايز اجي اتقدملك لمدة شهرين بس
ريهام . بمعنى
ياسين . عايزك تعملي خطيبتي لمدة شهرين
ريهام. واعمل كدا ليه
ياسين . هحكيلك وبيبدأ يقص عليها أنه بيحب واحدة وهي اتخطبت لغيرو ولما حاول يرجعلها صدمته ب أنها مكانتش بتحبه وأنها كانت معاه عشان حبيبها يغير
ريهام. بصدمه هي ازاى عملت كدا
ياسين . سيبنا منها
أنا حاليا بقا عايزك تعملي أننا بنحب بعض بقالنا فترة كبيرة وهاجي اتقدملك
ريهام. واخترتني ليه
ياسين .انتي حكتيلي المرة الي فاتت عن مشكلتك اهو بالمرة تخليه يغير هو كمان
ريهام بتفكير سيبني افكر
ياسين . تمام
ممكن رقم حضرتك
ريهام. اكتب زيرو ……
ياسين بيتصل عليها وده رقمي سجليه بقا
واتمني توافقي ع العرض
ريهام. دمك خفيف يسطا
ياسين . انتي شايفه اي
ريهام . اخف من اللي دمه يلطش التاني وخلال ما هما قاعدين بتلاقي مكالمه من رقم غريب
ريهام . عن اذنك هرد
ياسين . خدى راحتك
ريهام . الو
حسن. أنا آسف ي ريهام ع اللي عملته
ريهام. تمام مفيش مشكله ي حسن ولا يهمك
حسن. أنا بحبك ي ريهام
ريهام . بتحب مين ؟؟!
حسن . بحبك انتي
ريهام . انت بتقول اي أنا مش تمارا اللي بتكلمها شكلك غلطت ف الرقم
حسن . مغلطش ي ريهام وعارف أنا بكلم مين كويس .
ريهام . يعني اي
حسن. يعني بحبك اوووى واوووى كمان
ريهام. طب وانا مش بحبك وخطوبتي يوم الجمعه الجايه لو تحب تيجي
حسن . انتي بتقولي اي خطوبه مين
ريهام. خطوبتي ي حسن … اي فى ايه
حسن . لا مفيش ي ريهام عن اذنك وبيفقل المكالمه
ريهام. كرامتك اهم وخير ما عملتي دوسي علي اللي موديكي ف داهيه ده اهو
بتدخل تاني تقعد
ياسين . ها وافقتي
ريهام . الخطوبه يوم الجمعه الجايه اي رايك
ياسين . بس انا هكون مشغول الجمعه خليها السبت
ريهام.لو ليا خاطر عندك هي الجمعه معلش لأسباب بردو
ياسين . هشوف واحاول وابقى أرن عليكي
هو انتي اسمك اي ؟
ريهام . احنا لحد دلوقتي مقولناش أسامينا لبعض
ياسين . انا اسمي ياسين
ريهام
اتشرفنا ي ريهام اسمك حلو
ريهام . شكرا لذوقك
بتلاقي اتصال من حسن
فكي البلوك ي ريهام بقولك اي
ريهام. وافكه ليه حضرتك
حسن . عشان بتحبيني
ريهام . ده ف حلمك
وسلام
جاسر. انتي تعرفيني
الهام بدموع أنا امك ي جاسر ……

رواية دكتور جامعتي الفصل السابع

أنا امي ماتت
من يوم ما بقيت لوحدى من غير أن من ساعت ما سابتني وبعدت عني …..انتي راجعه بعد ما كبرت تقوليلي أنا امك وبيضحك ضحكه اشمئزاز جايه تقولي أمي
جاسر. عن اذنك حضرتك
الهام بدموع انت بتقول اي يابني
جاسر. زى ما سمعتي …
هبقي ارجعلك بعدين ي بابا هروح اتمشي شويه عشان اتخنقت
رسلان . تمام ي ابني
الهام بدموع انت مخلي ابني يكرهني ليه ي رسلان
رسلان. أنا مختلش حد يكره حد أنا معملتش حاجة انتي اللي بعدتي عن ابنك وعني وسبتيني
الهام. وانا سبتك من فراغ بردو ي رسلان سبتك ولا بسببك وبسبب كل اللي حصل
رسلان بإستفهام واي اللي حصل أن شاء الله
الهام. معرفش عن اذنك
بتمشي ودموعها علي خدها بيتقطع قلبها ميت حته كل ما تفتكر كلام ابنها ليها انتي مش امي……… أنا بكرهك….
أنا مش أمه … أنا مش أمه ازاى
انت كرهت ابني فيا ي رسلان انت عملت اي
كريمان . مش بترد ليه ي جاسر
جاسر. مفيش ي عمتو مدايق شويه
كريمان. انت لحقت تنزل مصر تدايق مش قولتلك متنزلش ي جاسر
جاسر. خلاص ي عمتو أنا هقفل
كريمان. اي اللي مدايقك الاول
جاسر بآسي ف قلبه قابلت الهام
كريمان بصدمه ف عيونها الهام مين
جاسر. مرات ابويا
كريمان. ي مصيبتي
جاسر. فى اي
كريمان .مفيش يابني هروح اشوف البت نورا بتعمل اي وجيالك
جاسر. تمام عن اذنك
ريهام بتروح البيت
حياة. في اي مالك فرحانه كدا ليه
ريهام. عريس جاي يوم الجمعه الجايه عايزاكي تقولي لماما معايا
حياة. عريس مين ده كمان
ريهام . عريس اسمه سيف
حياة. أنا عايز اعرف قصة العريس ده انتو عارفين بعض ازاى
بتبدأ تقص عليها الحكايه
حياة. يخرب عقلك ي ريهام انتي هبله ي بنتي أنتي ازاى تعملي كدا
ريهام. اشش اسكتي انتي أنا عارفه بعمل اي
لازم يدوق من نفس الكأس
حياة . انتي هتدخلي ف دوامه ي ريهام
ريهام. أنا عارفه أنا بعمل اي اسكتي انتي
رسلان. الو ي جاسر
جاسر. ي نعم
رسلان. إنت فين
جاسر. عايز اي ي بابا
رسلان. تعالي عايزك
جاسر. تمام
هي مشيت ؟
رسلان. ايوا يابني
الهام بتروح البيت ودموعها علي خدها
حياة بتجرى عليها هي وريهام انتي مالك ي ماما
ريهام. مالك ي ماما
الهام . مفيش ليأتي لها مكالمه
الو ….
كريمان. انتي تبعدى عن جاسر وأبوه مفهوم
الهام. احنا مش كنا خلصنا من الكلام ده ي كريمان
كريمان. لا مخلصناش اياكي تقربي منهم
الهام. مش انتي اللي تقررى
كريمان. يعني اي
الهام. يعني نقطه انتهي
سلام
كريمان بعصبية إنتي ازاى تكلميني كدا انا هعرفك مقامك
جاسر بيروح لابوه
رسلان. انت عملت ليه كدا ي دكتور جاسر
جاسر. مش فارقه عملت اي عادى يعني
رسلان. وده اسلوب تكلم بيه امك
جاسر. عايز اي مني ي بابا
رسلان. خلاص ي جاسر اللي يريحك
أنا هروح الجامعه طلبني فيها اعمل كام محاضرة محتاجك معايا
جاسر. تمام ي بابا ولا يهمك
رسلان. حبيبي
تاني يوم ف الجامعه
كل الجامعه بتتكلم اني فى دكتور جديد هيجي يدرسهم ودكتور مشهور جدا بره مصر
ريهام. دكتور مين ده اللي بتتكلمو عنه
حسن. ي ريهام عايز اتكلم معاكي
ريهام. وتتكلم معايا ليه كنت اي او مين عشان تتكلم معايا
حسن. ريهام عايزك ف كلمتين بلاش كلام من ده بحبيبتي
ريهام .حبيبتك مين انت كمان
الهام بتكون مراحتش الجامعه
حسن. انتي بتتعاملي معايا كدا ليه ي ريهام
ريهام. وانت مالك بيا مش عايزة اتعامل معاك حتى أنا واحدة ف حكم المخطوبين دلوقتي
حسن. يعني اي
ريهام. يعني خطوبتي علي حبيبي يوم الجمعه الجايه تحب تحضر
حسن بضحكه مستفزة انتي بتهزرى صح
ريهام. واهزر ليه يعني كنت مين عشان اهزر معاك تحب تسمع صوته وبضحكه بتخبطه علي كتفه استني هسمعك
بتتصل علي سيف وبتتمني يفهم من اول كلمه
سيف بيرد الو….
ريهام. الو يحبيبي عامل اي النهاردة
سيف بيفهم بسرعه ..
والله يحبيبي مش كويس من غيرك مشوفتكيش النهاردة وانتي وحشاني اوووى
ريهام .معلش ي نن عيوني انت عارف بقا الكليه واخدة وقتي
بيتعصب حسن وبيمسكها من ايديها انتي بتقولي حبيبي ليه وبيمسك تلفونها يرميه ع الأرض انتي اتجننتي…….
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثامن

بيمسك تلفونها يرميه ع الأرض وبيسحبها بيدخل بيها مكتب من اللي فى الكليه انتي اتجننتي ي ريهام …..وييبدأ ببوسه تلتهم شفتيها كأنه يقول لها لماذا انتي بتاعتي انتي لي…. ريهام بتبعد عنه بكل الطرق لكن بلا جدوى بيكون اقوى منها بيبتعد كأي تلتقط أنفاسها
حسن. انتي بتاعتي واشوفك مع الزفت ده تاني ف يوم واللي بتقولي خطوبتك يوم الجمعه عليه هقتلهولك لو ده حصل بينزل بأعينه تجاه شفتيها مرة أخرى هتسمعي الكلام ولا
ريهام. كنت مين عشان اسمع كلامك وانت مش محترم وقليل الذوق اي القرف ده
حسن بعصبيه عايزة تعرفي اي القرف ده تاني وبيبوسها بوسه من راسها خدى دى احسن ما ابوسك من اللي فراولتين دول
ريهام بكسوف مش عارفه تقول اي
انت مش محترم بجد وهقول لمدير الجامعه عنك قليل الادب
جاسر بيكون شافهم
لا وانتي المحترمه ي بت
ريهام بتبصله بأعين مفتوحه بكثرة قصدك اي
جاسر. قصدى لو كنت اديتيله رجل كدا اهو وبيضربه مش كان سكت إنما انتي للاسف زيك زيه
حسن بيكون موجوع من الخبطه
ريهام. وانت مالك انت مين اصلا وبتفتكر أنها قابلته مرة
انت جاي تلحقني لحد الكليه ولا اي
جاسر. والحقك ليه أن شاء الله بس كنتي تقدرى تبعدى عنه
ريهام . شكرا لرأيك
حسن . بيروح يمسكه من أسفل عنقه انت عبيط ازاى تضربني بالطريقه دى
ريهام. لا مش عبيط وبتضربه هي كمان وبتمشي واشوفك تتصرف كدا تاني معايا أو تمسكني كدا
انت نسيت نفسك ولا اي
حسن. فى اي ي ريهام
ريهام . فى انك مقرف وانا زى ما قولتلك خطوبتي الجمعه الجايه
حسن . جربي كدا هقتلك انتِ وهو
ريهام. طب اتكلم علي ادك ي استاذ
عن اذنكم
جاسر بيحس أنه غلط بالكلام مع ريهام
…ي انسه ي انسه
ريهام بتبصله ي نعم
جاسر . بعتذر عن اسلوبي مع حضرتك عارف أنه كان وحش
ريهام. ولا يهمك بس مكنتش محتاجه منك مساعدة أو تيجي تضربه بدالي كنت هعرف اتصرف أنا
الهام بتكون قاعدة ف المدرج وبتكون مدايقه جدا
بتفتكر كلام ابنها ليها واد اي هو بيكرها
معقول ي رسلان كرهت ابني فيا مع انك عارف السبب اني بعدت عنك اي……
هتكره بنتي فيا لو شوفتها…….. ي ربي
بتدخل ريهام وتقعد جنبها
الهام . مالك ي بنتي
ريهام . مفيش ي ماما
انتي مالك يقلبي مدايقه ليه انتي
الهام. مفيش حاجة … وبتسكت شويه
بقولك ي بنتي هو لو ابوكم رجع هتروحو معاه وتسبوني
ريهام . نسيبك ازاى
الهام بدموع ابوكي رجع مصر
ريهام بفرحه بجد والله يعني هعرف اشوفه
الهام بكسرة جواها لو طلب منكم تروحو معاه انتي وحياة هتروحو
ريهام بتحس بوجع ف قلب امها ونسيبك يقمر لمين بقا
الهام . اوعو تسيبوني ي ريهام
ريهام. طب انتو سبتو بعض ليه ي ماما
بتبدإ شريط ذكريات حياتها تتعاد قدامها
فلاش بااك
كريمان. كنتي فين ي الهام
الهام . كنت عند ماما
كريمان. قولتيلي ماما ….وي ترى بقا شوفتي اللي بتخوني اخويا معاه
الهام بإستفهام أنتي بتقولي اي
كريمان. كله هينكشف ي الهام …كله
الهام. انتي اتجننتي انتي بتقولي اي
كريمان. مقولتش حاجة بس يلا
رسلان بيرجع من الشغل
عامله اي ي حبيبتي
الهام. الحمد لله انت عامل اي وشغلك عامل اي
رسلان . سيبك من الشغل دلوقتي …..انتي احلويتي كدا ليه
شكله ابني ف بطنك مديكي جمال فوق جمالك
الهام بدموع ف عيونها
انت بتحبني اووى كدا ي رسلان
رسلان . انتي روحي حب سبع سنين عايزاني مكنش بحبك
الهام. أنا بعشقك ودليل عشقنا ابننا اللي ف بطني ده
رسلان. طب العشا اي بقا عشان أنا جعان وهموت من الجوع ولا ناكلك انتي
الهام بضحكه من حنيته وطيبت قلبه يلا يروحي عامله اكله انت بتحبها اوووى
استني اقول أنا كدا
الهام. تعالي بقا وبتشده من ايدو يلا ينن عيون الهام
رسلان . طب ما نبقي هنا احسن
الهام . يلا يحبيبي عشان حماتي واختك كانو مستنينيك
رسلان. تمام يقلبي روحي انتي بس لحد ما أنا اغير هدومي
الهام. تمام يروحي
بتبدأ تحط الاكل
مديحه. والله ي بت ي كريمان ما كنت عايزة الجوازة دى
كريمان. ولا انا ي ماما متستاهلش اخويا اصلا
بتدخل المطبخ …….
الهام. عايزة اي ي كريمان ما هو مش قدام اخوكي كمان
كريمان بتقف جنبها وبخبث بتحرك كوبايه بتوقع علي رجل الهام وبتتكسر عليها ااااااااه
كريمان. أنا اسفه بجد مخدش بالي
رسلان بيطلع علي صوت الهام مالك ي حبيبتي
بيشوف رجليها اللي بتنزف بيشيلها يروح بيها الاوضه
رسلان . مش تاخدى بالك ي حبيبي
الهام. والله وبتكون لسه هتتكلم …..وبتكست وبتقول حاضر
رسلان . طب ينفع كدا ادي رجلك بتنزف اهو وبتتالمي
الهام. خلاص يحببيي وفجأة بتصرخ وهو بيشد الازاز من رجليها
رسلان بيجرى عليها ياخدها ف حضنه انا اسف
كريمان بتدخل بكل خبث والله يخويا يحبييى قولتلها بدل المرة مليون تخلي بالها من نفسها
بس هي ……..
ريهام . سرحتي في اي ي ماما
الهام . مفيش يحبيبتي
وبيقطهم دخول الدكتور واللي بيكون كله مبهور بيه
اشطر دكتور ف مصر وبره مصر هيديلهم محاضرة خاصه ليهم
الهام بتيجي عيونها عليه وبيكون رسلان ووووو….
يتبععععع

رواية دكتور جامعتي الفصل التاسع

مراتك دايرة علي حل شعرها ورايحه تتمشي مع شباب ف الكليه رايح جاي يخويا اه لازم تعرف أنا اختك ولازم اوعيك بردو علي اللي بيحصل
رسلان. انتي اتجننتي ي كريمان انتي بتقولي اي
كريمان. بقول اللي سمعته يخويا والله اعلم بقا مراتك حامل من مين روح شوف مراتك يخويا اصلها كدا مش مظبوطه اليومين دول
رسلان بينزل بكف علي وشها انتي مجنونه ي بت انتي
انتي عارفه انتي بتقولي اي
كريمان. اه عارفه
رسلان. طب اسكتي احسن ما اسكتك أنا
كريمان بتروح لمديحه
ي ماما شايفه ابنك مد ايده عليا عشان السنيورة الهام بتاعته
مديحه يعصبيه انت ازاى تعمل مع اختك كدا
رسلان. بنتك متجبش سيرة مراتي علي لسانها بالسوء وترجع تشتكي بنتك غلطت كتير وقالك كلام ميصحش ومينفعش
مديحه. بنتي مقالتش حاجة غلط بنتي قالت اللي شافته
رسلان. شافت اي هي عبيطه …….. أنا هنزل ي ماما شقتي عن اذنكم
الهام بترجع بعد شويه من الجامعه بيكون رسلان نايم ع السرير بأعين مفتوحتان
الهام. انت جيت من الشغل بدرى ي دكتورى
معلش ثواني هغير هدومي وفورا اجهزلك الاكل
رسلان بيقوم وبياخدها داخل حضنه لا يحبيبي عايزك تفضلي معايا احسن
الهام. هفضل معاك العمر كله انت حبيب ايامي انت ابويا اللي عوضتني عن احساس حنان الاب اللي حسيته معاك وحسيت اكتر ب احساس الإخوة حسيت بكل احساس محستوس معاك انت حب عمرى أنت
رسلان . تعالي يحبيبي ف حضني
الهام بدموع لما بتفتكر ابوها مقولتليش ي روحي رجعت من المستشفى بدرى النهاردة ليه
رسلان. مفيش أنا مرحتش اصلا كنت تعبان شويه
الهام. الف مليون سلامه عليك يقمرى عندك اي بقا
رسلان. عطشان ف بحر عينيكي
الهام. طب ي دكتور عطشان هروح اعملك اكل عشان شاكلك كدا جعان
رسلان. ماشي يقلبي بسرعه بقا
الهام . حاضر يعيون حبيبك
بااااك ……..
رسلان. السلام عليكم ي شباب
الهام بصدمه رسلان
ريهام. بتقولي اي ي ماما
بدموع ابوكي
ريهام. فين
الهام. هو الدكتور اللي قدامك
ريهام بفرحه ف عيونها اخيرا شوفتك من بعد سنين أنا مش مصدقه بتكون عايزة تقوم تكلمه بس مش عارفه ازاى
بيكون جاسر بيحضر المحاضرة هو كمان
ريهام ف نهايه المحاضرة بتروح ل رسلان تسلم عليه
أنا مبسوطه اوووى اني شوفتك فرحانه اووووى بجد
رسلان بفرحه من جواه تسلمي ي انسه
بتمد أيديها اسمي ريهام
رسلان. تسلمي ي استاذه ريهام
ريهام. انت مش عارفني
رسلان. اعرفك منين ي انسه
ريهام. انا اسمي ريهام ……….
وبيقطعها جاسر وانتي ي ما شاء الله عايزة اي من بابا ولا انتي بتلفي علي كل راجل شويه مش فاهم
ريهام. بس ده مش اي راجل
جاسر بضحكه مستفزة قصدك أنه غني يعني
ريهام. انت مخك فيه اي مش فاهمه
جاسر. انتي اللي مخك في اي
ريهام. أنا مكنتش بتكلم مع حضرتك لو سمحت امشي أنا بتكلم مع الدكتور
وبتكون الهام قاعدة شايفه عيالها الاتنين وجوزها أمامها لا تدرى ماذا تفعل اهولاء هما اولادى وهذا اول لقاء بينهم ف كيف الباقي
ريهام. انت امشي لو سمحت
جاسر. طب يلا ي بابا عن اذنك
ريهام. بابا مين ……ده بابا انا
جاسر. انتي مجنونه ي بت
ريهام. اهو انت بقولك ده بيكون ……….
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل العاشر

قدام اخويا هتكوني خاينه ومتستهيلوش ويعاملك معامله نفس معامله الك*لاب ف البيت لازم وي أنا ي انتي والايام هتشهد بكدا
اشوفك ازاى هتبقي دكتورة ي الهام
الجمله دى قالتها كريمان بكل حقد تجاة الهام لاني الهام من نفس سن كريمان بس الهام جابت طب …..وكريمان جابت كليه ومجموع قليل جدا ومن ساعتها وهي مش عايزة تشوف الهام احسن منها ف حاجة
الهام . في عريس جاي لأختك ي رسلان….
رسلان. عريس مين
الهام . ابن اخت جوز عمتي شاف كريمان ف فرحنا ومن ساعتها عايز يطلب ايديها
رسلان . تمام يحبيبي خليها يوم الجمعه اكون فاضي شويه
الهام. هقول بقا ل كريمان
رسلان. لا أنا هقولها انا
بااااك
جاسر. انتي شاربه حاجة ي بت مين ده اللي ابوكي ….ده ابويا أنا
رسلان بفرحه جوة عيونه انتي ريهام
ريهام. اه
رسلان. فين امك ي ريهام
ريهام. هناك قاعدة اهي
رسلان بيبص علي الهام وبتكون غارقه ف بحر دموعها
بياخد بنته ف حضنه اختك ي جاسر اختك ريهام
جاسر . انتي اختي
ريهام بتبصله نظرة انت مستغرب ليه فيها اي اختك يعني مش عشان انت حلوة عني حبه تشوف نفسك علينا
جاسر. ما انتي قمر اهو بس …
ريهام. بس اي
جاسر. بس انتي اختي ازاى اي البومه دى
وبيسيبهم وبيمشي
ريهام. استنا ياض أنا بومه يكلب البحر لولا اني عارفه انك المفروض توأمي كان في كلام تاني
ريهام. هسيبكم دقيقتين ي بابا اوعا تتحرك من مكانك رجعالك هروح اشوف بس الواد ده كان بيقول اي
تمارا بتبقي ماشيه بتخبط ف جاسر
جاسر. بيمسك ايديها قبل ما تقع
تمارا بتوه ف عيونه
ريهام. استني يولا تعبتني وبتمسكه من هدومه بصلي كدا
جاسر. ي نعم
ريهام. أنا بومه يمعفن
تمارا بتكون ساكته ومكتفيه بالنظر إليه
حسن بيشوف ريهام ماسكه أيد جاسر وتمارا واقفه وبتضحك بيتجنن ازاى ماسكه ايدو
وبيروح ليهم ووووو
فلاش باك……….
رسلان. جيلك عريس ي كريمان
كريمان بحقد وشغال اي العريس ده ي سي رسلان
رسلان. احترمي اسلوبك وانتي بتكلميني ي كريمان بدال ما أعلمك أنا تكلمي اخوكي الكبير ازاى
كريمان تمام
رسلان. الجمعه الجايه تكوني جاهزة عشان تقابليه وانا هقول ل ماما عنه وهي تحكيلك
كريمان. ما أنا مش ست الحُسن والجمال ولا اد المقام انك تكلمني
رسلان :عايزة اي ي كريمان……
كريمان. العريس اسمه اي
رسلان. اسمه شهاب
كريمان. اسمه مش بطال حلو شويه
ممكن اعرف شغال اي …
رسلان. لسه هسئل وأشوف
كريمان. وانت مسئلتش
رسلان. وهو جيه ي بنتي ولا شوفتيه لما تشوفيه ابقي احكمي وهسئل ساعتها عنه
كريمان. تمام يخويا اللي تشوفه
رسلان. أنا رايح الشغل لو الهام احتاجت حاجة ي كريمان هاتيهالها
كريمان. تمام يخويا
الهام بتكون قاعدة ف شقتها وبتتعب جدا اول ما رسلان بيمشي بتحس ب اعراض الولادة
الهام بتنزل شقه حماتها بكل صعوبه ……
وبتخبط ع الباب
كريمان بتطلع تفتح الباب بتلاقي الهام واقعه ع الأرض ومش شايله نفسها
ي مصيبتي ي ماما . …….ي ماما
مديحه. فى اي ي بنتي
كريمان. الهام ……..الهام ي ماما شكلها بتولد
مديحه. أجرى بسرعه رني علي اخوكي وبتحاول تقومها من ع الأرض
الهام. ااااااااااااه
مديحه. امسكي نفسك ي بنتي اهدئ
للاسف كريمان مش بتعرف توصل ل رسلان
مديحه. انزلي واقفي تاكسى ي بت خلينا نروح المستشفي بسرعه
كريمان بخوف حاضر ي ماما
بيروحو المستشفي وبتدخل العمليات ف أسرع وقت ممكن
بعد كام ساعه بيعرفو يوصلو لرسلان
رسلان. الو ي ماما في اي بترنو كتير
مديحه . مراتك بتولد ي ابني تعالي بسرعه
رسلان بخضه جاي حالا
مديحه . بسرعه يابني .
كريمان. الاطفال دول بقا ولاد اخويا ولا ولاد تيسير اللي معاكي ف الكليه
الهام بصدمه انتي ………

رواية دكتور جامعتي الفصل الحادي عشر

وده بقا ابننا دمنا ولحمنا ولا ابن تيسير اللي معاكي ف الكليه ي ست هانم .؟
الهام بتقوم بتعب أنتِ بتقولي اي
كريمان. زى ما سمعتي يقطه
الهام . انا اصلا مش هرد عليكي
كريمان. مترديش يختي أنا أعرف اكشفك ازاى قدام اخويا
الهام . انتي متأكدة انك عاقله انتي بتشككي ف أخلاقي والله انتي لو مش اخت جوزي وانا تعبانه كنت رديت عليكي
كريمان. ده لو كان في اخلاق اصلا
الهام. أنا مش قادرة اتكلم بس انتي بجد عاقله اي العبط الي بتقوليه ده
كريمان. والنبي ي اختي ولا عبط ولا حاجة ومعايا اثبتات بكدا
الهام بتتكلم بكل صعوبه اثبتات اي
كريمان. كله ف وقته ي دكتورة
رسلان بيدخل الأوضه كالمجنون المشتاق
انتي بخير يحبيبي
الهام . الحمد لله
رسلان. فين ابني
الهام . مش واحد بس ي بابا بقينا اتنين
رسلان . يعني اي
الهام. يعنى عندى اخت
رسلان بفرحه جوة عيونه هما فين
الهام . الدكتورة ادتهم للمرضه تلبسهم وهتجيبهم
الممرضه. السلام عليكم
زى القمر ربنا يحميهم ليكم ي رب
رسلان بيروح يشيلهم هما الاتنين ما شاء الله وبيبدأ يأذن ف مسمعهم الله أكبر الله أكبر…………..
بعد ما بيخلص بتنظر له الممرضه هتسميهم اي ي دكتور
رسلان. انتي تسمي الولد وانا اسمي البنت
بنتي اسمها ريهام رسلان
الهام وسندى التاني جاسر رسلان
ليحضتنهم رسلان الهام وأولاده تحت أعين كريمان هخليكي ولا حاجة زى ما بتاخدى كل حاجة مني حتى اخويا خديه
بااااك
الهام بتكون قاعدة تايهه بين الماضي والحاضر ده اللي أنا حبيته وادته عمرى كامل بس موثقش فيا ده اللي أنا حبيته واقف قدامي بعد العمر ده كله
رسلان بيبدأ يخطو خطواته نحوها حتي يقف أمامها مباشرة
الهام بتخونها دمعه وتنزل أمامه لكنه يمد يده كأي تنزل عليها
رسلان. وحشتيني اووووى ي الهام
الهام . شكلك غلطت ف العنوان عن اذنك
رسلان. اول مرة اكون متأكد من العنوان
الهام. روح لعيلتك ي رسلان وسيبني ف حالي
رسلان. انتي بتعملي هنا اي الاول
الهام. ويهمك ف اي
رسلان. بتعملي اي هنا ي الهام ردى وبس
الهام. مش هرد عن اذنك
رسلان. اخر مرة هسئل ي الهام ولو مردتيش انتي عارفه هعمل اي
الهام. هتعمل اي
رسلان بيبص ف عيونها ييلاقي كسر وجرح لسه ملمش بيلاقي واحدة غير اللي حبها بيلاقي واحدة غير اللي لما كانت تخاف تطلع تجرى علي حضنه بيلاقي واحدة ربت بنتها لوحدها بيلاقي انسانه غير اللي يعرفها
رسلان. انتي فعلا اتجوزتي ي الهام
الهام. مالوش داعي ارد علي سؤال حضرتك وي ريت تبعد عني وعن بناتي ومتقربش منهم وتسيبنا زى ما كنا عايشين
رسلان. ليه كل ده ي الهام ….انتي عارفه أنا بحبك اد اي
الهام بضحكه اشمئزاز بتحبني انت عارف الكلمه دى معناها اي عارف الكلمه دى بتعمل اي فيا
بتحبني كان فين الحب ده كله يوم ما خونتني يوم ما خطفت ابني مني عشان تنتقم مني فيه وتحاول تقتله كان فين لما كنت بموت ف اليوم ميت موته وانا خايفه علي بناتي يحصل فيهم زى اخوهم كان فين لما صدقت اختك كان فين لما حبستني ف الاوضه وموتني ضرب وف الاخر رمتني ف الشارع بهدومي المقطعه كان فين لما ابني وهو بيتخطف من ايدى روحي بتروح كان فين الحب ده كان فين لما كان لازم تقف جنبي وقفت ضدي بس ساعتها بقا لو كان بابا عايش ي تري كنت هتعرف تعمل ده كله مكنش عندى سند كنت ضعيفه وف عز ضعفي سبتني
انت مسمي ده حب ي رسلان بيه
ارجوك ابعد عن حياتي وعن حياة بناتي والحمد لله اطمنت علي ابني وأنه بخير ومحصلوش حاجة وكفايه واخد عني فكرة اني سبته واتخليت عنه حافظ عليه ي رسلان مش عايزة اشوه صورتك المحترمه قدامه
وبقوة متصنعه اه صح أنا بعمل اي هنا
بكمل تعليمي اللي منعتني منه عشان مبقاش دكتورة ……
تعليمي اللي كان علي حساب حياتي معاك
عن اذنك
رسلان بيسمع كل حرف منها بيكون بيموت من جواه اكتر انسانه حبيتها هي اكتر انسانه خليت قلبها ينزف ويتكسر أنا ازاى عملت كدا
حسن. انتي واقفه ماسكه ايدو ليه ي أستاذة ريهام
ريهام. وانت مالك انت عبيط صح
جاسر بوقار تعالي ي ريهام يحبيبتي نروح لبابا
حسن . حبيبت مين ي شبح
جاسر. عايز اي من الاخر كدا وعلي بلاطه
حسن. ابعد عنها وسيب أيديها
جاسر. ولو مسبتش
حسن. هتكون انت اللي جنيت علي نفسك وبيبدأ ف شجار
جاسر. ريهام خط أحمر واشوفك تقرب منها تاني
حسن. وانت مالك بيها
جاسر. تبقي اختي وبيبدأ يضربه ف كل حتة ف جسمه لحد ما بينزف من كل مكان
ريهام. خلاص سيبه خلاص
جاسر. انتي ليكي حساب تاني ي ست هانم ع العمايل دى
ريهام بتبلع ريقها أنا عملت اي
جاسر. هتشوفي بعدين عملتي اي
ريهام. طب سيبه ارجوك هيموت ف ايدك
جاسر . ما يولع وانتي مالك ويلا ي بت اطلعي اقفي ع البوابه جاي وراكي
ريهام. حا حاضر
حسن بيسيبه شبه الجثه الهامدة وبيروح ل ريهام
جاسر. وانتي بقا ي ست هانم سيباه يتمادى معاكي كل ده
أنتي حالك مش نافع ومين الواد ده
ريهام. طب هنتكلم هنا تعالي نروح ف اي كافيه …..
الهام بتروح البيت وبتكون تايهه ف الدنيا
بتلاقي مسلسل شغال بتفتحه عشان تدارى صوت دموعها وبتبدأ اغنيه المسلسل في حب يإذي
الهام. الحب عمره ما كان حب الحب ده كلمه خداع تظاهر مفيش حد بيحب حد الحب ده اسوء حاجة ف الدنيا
رسلان بيروح يقعد ف مكتبه ف المستشفي وبيبدأ يتذكر كل ذكرى قام بفعلها
معاكي حق متسامحنيش ي الهام بس انا كان معمي علي عيوني حطي نفسك مكاني شوفتك مع غيري كنتي عايزة اي ردت فعلي
حياة. ي ماما انتي جيتي بدرى من الكليه ليه
هو انتو الكليه دى رايحين تتفسحو فيها طالعين داخلين
اي ده ي ماما انتي بتعيطي ليه
الهام. تعالي فى حضني يقلب الماما
حياة بتحضنها جامد مالك ي ماما فيكي اي
الهام. مفيش يحبيبتي
انتي كنتي بتقولي انك عايزاني فى موضوع الصبح اي هو الموضوع
حياة بكسوف الصراحه ي ماما فى شخص بيحبني
الهام بتسمع بهدوء ومن غير ما تتكلم
وهو عايز يجي يتقدم ي ماما
الهام بكسرة بيحبك متأكدة طب وانتي اي
حياة. الصراحه بحبه اوووى
الهام. هشوفه الاول وبعدين اقرر
سيبيني دلوقتي ورايا شويه شغل لازم اخلصهم عشان مدير الشغل ميتكلمش
حياة. ماشي ي اجمل ماما ف الدنيا بحبك موت
الهام. وانا بحبك يقلبي
ريهام بتروح مع جاسر وبيبدو يتكلمو وبتحكي ريهام كل حاجة
جاسر . طب بعد كدا اياكي تتكلمي مع شباب تاني
ريهام. حاضر
جاسر. والله أنا ما عارف انتي توأمي ازاى
ده انتي مش واخدة غير الشكل مفيش اي صفه واخداها عدله
ريهام. بس ياض
جاسر .. احترمي اني اخوكي اكبر منك ي بت
ريهام. مين قالك كدا ماما قالت انك اصغر مني بخمس دقايق
جاسر بغضب . ماما قولتي
ماما دى ……….. وبيقطع الكلام اتصال من كريمان
كريمان . الو ي جاسر
جاسر. الو ي عمتو
كريمان. كام ساعه واكون عندك يقلب عمتو بحبك موت
جاسر. بجد
كريمان. ايوا يروحي يلا سلام دلوقتي هركب الطيارة
جاسر. تمام توصلي بالسلامه
كريمان بشر اما اشوف هتعملي اي همنعك تقربي من جاسر ب اي طريقه وووو…….
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثاني عشر

اقلعي هدومك دى ي اللي عامله فيها شريفه اقلعييييي وبيكون بيتكلم بصوت جحيمي
الهام بصدمه انت بتقول اي
رسلان. اقلعي بقولك وبيبدأ يقطع هدومها ….. الهام بتبعد عنه بخوف
انت بتقول اي ي رسلان
رسلان. ي بنت ال ******* بقا رايحه تخونيني مع واحد ادك
الهام بترجع لورا انت بتقول اي
رسلان بيمسك شعرها وبيلفه حوالين ايده…….مسك شعرك ده ب ايده مسكه ي بنت **
الهام بدموع ورعبة والله العظيم ما عملت حاجة ي رسلان ولا اعرف انت بتقول اي
بتكون كريمان سامعه صوت ضربه ليها وصريخها من فوق وهي قاعدة ف شقتها اجمل حاجة سمعتها النهاردة
مديحه. بقا عجبك خراب البيوت ده ي بنتي ربنا ينتقم منك
كريمان. بس ي ماما انتي هتقفي معاها دلوقتي
مديحه. أنا مرضاش ب الظلم ابدا أنا هطلع اقول لاخوكي كل حاجة وانك مفبركه الصور دى
كريمان بصدمه انتي بتقولي اي ي ماما
مديحه. ما أنا سمعتك ومصدقتش اني بنت بطني تكون بشر ده وتشوه شرف واحدة غيرها
كريمان. انتي بتهزرى ي ماما
ارجوكي والنبي ما تقولي حاجة لاخويا هيقتلني لو عرف
مديحه. يقتلك ولا يقتل المظلومه اللي هتموت في ايده فوق دى ابعدي من وشي ي بنت ال **
كريمان. والنبي ي ماما لا عشان خاطرى لا وبتبدأ تشد ف امها لتسحب مديحه يدها بكل قوة وتقع أرضا علي حافه الزجاج
كريمان بتجرى علي امها بسرعه أنا اسفه ي ماما اني شديتك بدموع غزيرة اصحي ي ماما أنا اسفه
رسلان بيسحبها بكل قوته من شعرها بقا تخونيني أنا وبيضرب فيها قطع هدومها كلها بقا رحتي لغيري
مكنتش مالي عينك في اي ده انا كنت بموت فيكي وعمرى ما صدقت كلام حد عنك وانك بتخونيني كريمان حزرتني منك كتير ويوم ولادة عيالنا قالتلي انك بتخونيني بس مصدقتش غيرك ساعتها ي بنت ال**** بس هنا نقف اي الصور دى
رايحه لواحد ادك ف السن كنت قوليلي عايزة أطلق كنت سبتك
الهام بتكون مصدومه من كلامه جالها حاله انهيار من اللي بيقوله واللي بيعمله
رسلان بيمسكها من ايديها جامد انطقي بقولك عملتي كدا ليه ولكن لا يسمع سوى صوت شهاقتها المتعاليه
بيسحبها من شعرها ليقوم بضرب رأسها ف الحيطه
الهام تقع أرضا من كثرة الصدمه التي بداخلها أهذا هو الذي أحببته هو ده اللي كان بيخاف عليا ولو قولت اه بلاقيه حضني فورا يهديني
ليقطع كل هذا صراخ كريمان
افتح ي رسلان امك وقعت تحت وبتنزف
رسلان بيطلع فورا في اي
كريمان. امك ي رسلان فاقدة الوعي تحت
رسلان بينزل يجرى عليها
بتكون الهام واقعه أرضا تنزف من شده الم كلامه وعذابه لها
لترى أمامها أبنائها
لطالما كانت تريد أن تظل تبكي ولا تتحرك ولكن ها هم اولادها ليأتي كل منهم يجري عليها بخوف
جاسر . ماما ماما
الهام بدموع. يقلب الماما
جاسر . فى واوا ي ماما
ريهام بتبدأ تطبطب علي الهام بدموع واوا وحسه (وحشه) ماما
الهام بتنهار دموعها للاسف بتخونها وبتنزل بغزارة
ليرتمي كل من ريهام وجاسر داخل حضنها
ليمد جاسر يده يمسح دموعها
وبيحضنها جامد
رسلان. فوقي ي ماما ليبدأ بفحصها ليجد أنه لا يوجد اكسجين ولا نبض سوى ضعيف جدا
رسلان بصدمه بسرعه بيشيل أمه وبيروح بيها المستشفي
بيوصل ب أمه المستشفي ولحد ما بيوصل بيكون النبض وقف بيدخل ليقوم بعمل ما يلزم لكن بلا فائدة توقف قلب مديحه
رسلان بكسرة جواه البقاء لله ي كريمان ماما ماتت
كريمان بصريخ ماماااااااااااااااا
الدكتورة . استني ي دكتور رسلان
رسلان. نعم
الدكتورة. ام حضرتك لازم تتشرح
رسلان. ليه
الدكتورة. باين اوووى أنها محاوله قتل لأني دى مش واقعه عاديه دى حد موقعها أو خبطها
رسلان بصدمه…… انتي بتقولي اي
الدكتورة. زى ما سمعت حضرتك
رسلان. طب اعملو اللازم وبعدين نشوف
بيروح هو وكريمان لاني ممنوع أنهم يفضلو ف المستشفى
كريمان بتدخل الشقه بتفضل تعيط بغزارة وبتتكلم فى نفسها أنا السبب فى كل ده
رسلان بيحتضن أخته عيطي ي حبيبتي عيطي طلعي
كريمان بتخلص دموعها وبتكون تعبت جدا طب الوقت اتاخر يخويا اطلع لمراتك
كريمان. ممكن طلب
رسلان. اي
عايزة جاسر وريهام ينامو معايا وبتتكلم بدموع غزيرة
رسلان بحزن ووجع حاضر
بيطلع بيلاقي الهام ع الأرض زى ما سابها بس العيال بيكونو فى حضنها نايمين
بياخدهم من حضنها
الهام بتقوم بخوف مودى العيال فين
رسلان بيبعد ايديها عنه مسمعش صوتك وبيزقها
الهام. واخد العيال فين
مش بيرد عليها وبيمشي
كريمان بتلاقي اخوها نازل ب العيال
بتاخدهم ف حضنها
وبيقولها خلي بالك عليهم
بيطلع رسلان الشقه ليجد الهام فاقدة الوعي
ويري دماً ع الأرض
بيشيلها بكل برود وبيدخل بيها الحمام بيفتح المياه عليها وهي ساقعه لينزل الدم الذي فى رأسها وجسدها
ليرتعش جسد الهام من شدة البرد بتاع المياه
بتفوق بيشيلها ليضعها ع السرير
الهام بتكون مجردة من المشاعر مجردة من كل شئ تتذكر كل كلمه قالها لها تتذكر كل كلمه نزلت ك الصاعقه عليها
رسلان بيقعد ع السرير ليقترب منها ولكن الهام تخاف وتبتعد عنه بكل رعبه
رسلان أنا مش عايز غير حضنك وبيحضنها جامد والهام من شده الحضن جسدها يتألم كثيرا
لتجد دمعه من أعين رسلان
رسلان. امي ماتت
الهام بصدمه انت بتقول اي وووووو…..
احنا الفلاش باك مش هنخلص لو فضلنا نتكلم فيه كدا البارت هيخلص عليه بس يقمراتي ????
بااااك
الهام . كفايه وجع ي الهام وخليكي ملهيه ف شغلك
حياة. ي ماما مااااااااااااما
الهام بتصنع البسمه يخربيت عقلك نعم ي بت المجنونه
حياة بكسوف بتبدأ تهتز يمين ويسار هيجي بكرا عشان مسافر الجمعه ينفع
الهام. ينفع يحبيبتي ربنا يسهل الحال
ريهام. ماااما
الهام. نعم انتي كمان
ريهام. كنت جايبه شخص تسلمي عليه بقا رحنا الجامعه قالو مشيتي بدرى خالص
الهام. مين
ريهام. معانا ومعاكم التوب توب اخووووووياااااااااااا اللي عايز يعيد تربيتي من الاول وبتقول الكلام ده بضحكه بلهاء
جاسر بيدخل
الهام دموعها بتنزل منها جا جا جاسر ابني وبتروح تحضنه
جاسر بيكون متردد هي يبادلها الحضن أما لا
ولكنه يشعر بشعور مختلف يتذكر هذا الحضن منذ كان صغيرا
الهام. نورت البيت يحبيبي وبفرحه كبيرة تعالي اعرفك علي حياة أختك انت شوفت ريهام
حياة. اخت مين واخ مين
جاسر. شكلها مش عرفاني لسه حضرتك
الهام. انت بتقول حضرتك وووو…..
يتبععععع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثالث عشر

أنا قتلت امي أنا قت*لتها …. لو رسلان عرف اني السبب ف قتل امي يلهوى هعمل اي هعمل اي ي ربي أنا مش عارفه اعمل اي أنا خايفه اوووى
وبتفضل تكلم نفسها ك المجنونه
مكنش قصدى مكنش قصدى ي ماما أنا غلطانه أنا عملت كدا ازاى
منامتش طول الليل من الخوف منامتش طول الليل من الرعبه أنا قتلت امي ….أنا… أنا بقيت قا*تله أنا بقيت قا*تله
رسلان بيفيق من النوم
الهام بتكون حضناه ك القطه الصغيرة التي ليس لها أحد بيقرب يده لكي يزيح شعرها جانبا ….بتبدأ تفيق من النوم لتخاف منه وتبتعد عنه برهبه شديدة
رسلان. انتي خايفه مني ….
الهام. ابعد عني أنت إنسان حقير مصدقتش مراتك مصدقتنيش من بعد حبي ليك ده كله مصدقتنيش
رسلان بجفاء وشرود أنا طالع بره ارجع الاقيكي هاديه عشان عزا امي
الهام بدموع الله يرحمها ..
وبيسيبها وبيمشي
بينزل رسلان يطمن علي أخته بيلاقيها قاعدة خايفه ومنهارة من الدموع
رسلان بيروح ليها انتي منمتيش يحبيبتي
كريمان. عايزة اروح ل ماما
رسلان. طب اهدى يروحي وادخلي البسي أنا رايح عشان استلم الجثه
كريمان. عايزة اجي معاك والنبي
رسلان .تمام ….. وبطلي عياط يحبيبتي
كريمان بتحضن اخوها بكل خوف هعمل اي يربي لو عرف هروح فيها
رسلان. روحي البسي يحبيبتي
الهام بتكون قاعدة فاقدة كل الامل ف الحياة منك لله ي كريمان منك لله أنا عارفه هاخد حقي منك ازاى
لولا اني حماتي قالتلي اني متكلمش
بتفتكر
مديحه. أنا اسفه بالنيابه عن بنتي
الهام. متتاسفيش ي ماما عادى انا معتبراها اختي والله
مديحه. ي بنتي أنا عارفه أنها بتعمل حاجات وحشه بس ربنا يخليكي انتي وجوزك لبعض أنا لو فضلت ع الحال ده هقول لاخوها بس اخوها ممكن يقتلها ولا يضربها وهي تعمل ف نفسها حاجة استحملي بس وانا هوعيها متعملش حاجة
الهام. تمام ي ماما اللي يريحك عادى كدا كدا رسلان بيحبني وبحبه ومصدقش كلمه من اللي أخته قالتها يوم ولادتي حتى وفضل واثق فيا كفايه ف العلاقه الثقه مش كدا ي ماما
مديحه. عشان انتي بنت اصول يحبيبتي ربنا يصونك ويحفظكم ي رب
الهام. ولا يهمك ي حبيبتي
المهم نصحي كريمان ي ماما عشان أفعالها دى وحشه دلوقتي هي بتتكلم قدامي بس المرة الجاية هتتكلم قدام رسلان
رسلان بيقطعهم تتكلم اي
مديحه بخوف ولا حاجة ي ابني
رسلان. مالك ي ماما وشك قلب الوان ليه
الهام. لا يحبيبى مفيش حاجة
اهدئ ي ماما شويه بس وهعملك اللي انتي عاوزاه
رسلان. وماما عايزة اي
الهام. متدخلش بيني وبين ماما ي حبيبي ويلا روح غير هدومك عشان جاسر وريهام نايمين لو صحيو مش هعرف اعملك اكل خالص
رسلان. اتفقتو عليا دلوقتي
الهام بضحكه ايوا
رسلان بيطلع الشقه وبيتفضل الهام ومديحه
مديحه. شكرا ي الهام اوووى انك متكلمتيش وقولتي حاجة امانه عليكي ي بنتي أنا هتصرف متقوليش ل رسلان بس انتي عارفه أنه لما بيتعصب مش بيشوف قدامه
الهام. خلاص بقا ي ماما بوعدك
لتفيق الهام من شرودها لازم اقول ل رسلان كل حاجة حصلت مينفعش كدا لازم اثبت اني برئيه واسفه ي حماتي للاسف أنا مش هحافظ علي وعدك
رسلان بياخد العيال وبيطلع بتكون الهام بتاخد دوش
بتبدأ تدارى اثار الضرب ب المكياج
وتعيط قدام المرايا أنا لو كان اهلي عايشين كنت مشيت امبارح ومستنتش ثانيه لو كان عندى ضهر مكنتش استنيت دقيقه هنا كنت همشي بليل امتا ومعايا عيالي وتسيل دموعها بغزارة هثبت اني برئيه وامشي من هنا وعمرى ما هسامحك ي رسلان علي اللي عملته
رسلان بيبدأ يخبط ع الباب خلصي ي الهام عشان العيال
الهام . طالعه
بتطلع الهام وبتكون جواها جرح جواها كسر من اللي حصل ودموعها
رسلان . جاسر وريهام اهم ي الهام أنا هروح استلم امي خلي بالك عليهم
الهام بدموع . تمام
فهي لا تعرف تبكي علي التي كانت في مقام امها ولا تبكي علي حياتها المدمرة ولا كرامتها وحبها وثقتها التي خذلها
بيتركها رسلان ويذهب الي أخته كأي يذهب الي أمه
كريمان بتروح مع جاسر وبيكون الخوف بياكلها بتكون رايحه معاه ودموعها مش مبطله أنا السبب في كل الظلم ده
ده كله عشان غيرتي منها غيرتك وقسوتك اتسببت ف دمار ي كريمان
رسلان بيستلم جثه أمه وبيكون محرص علي اخته ممنوع الصراخ
كريمان بتحضن امها ي مامااااااااا
رسلان. مش قولت مممنوع ي كريمان
كريمان بدموع أنا اسفه ي ماما مشيتي وانتي زعلانه مني
رسلان . اهدئ ي كريمان
وبيروح بيها لتبدأ مراسم العزاء
ويتم دفنها
وهم راجعون اللي المنزل
كريمان بدموع عايزة اقولك حاجة ي رسلان.
رسلان ….قولي
كريمان. الهام مراتك مخانتكش ولا عملت اي حاجة كل ده كان تخطيطي انا كنت غيرانه منها اوووى ومكنتش عارفه اعمل اي غير كدا وتخسرك وميكونش فى حد ف حياتها
رسلان. يعني اي
كريمان ب انهيار يعني الهام مظلومه ف كل حاجة والهام عمرها ما تعمل كدا الهام بتموت فيك
رسلان بجرح بداخله لا يقاومه أصبحت فرحته أن زوجته لا تفعل فعل كهذا وأصبح يري أنه قام بظلمها كيف سيرفع اعينه داخل عينيها بعد كل هذا
رسلان. أنا مش هكلمك ي كريمان دلوقتي عشان امك لسه ماشيه وانتي مجروحه بس ورحمه امي ي كريمان هتشوفي اعمل فيكي اي ع العمله دى
ده انا حتى اديتك الصور تتأكدى إن كانت صح اديتها للانسانه اللي مفبركاها
رسلان بعيون حمرا وصوت يقشعر له البدن هتشوفي ي كريمان ويلا اطلعي ع الشقه
كريمان بتطلع وبتكون مرعوبه من اللي هيحصلها بس بتكون مرتاحه انى قالت الحقيقه خلاص
رسلان بيدخل الشقه
بيلاقي جاسر وريهام نايمين ليطبع قبله علي كل منهم ويذهب الي الهام التي لطالما دموعها لم تجف لحظه
رسلان بكسر جواه على فعلته
أنا آسف ي الهام
الهام بتبصله ب أعين حزينه لا تطيق النظر اليه
رسلان بيبدأ يقرب منها لأخذها داخل أحضانه ابعد ي رسلان
رسلان. أنا آسف ي قلب رسلان والله م كان قصدى كنت عامل زى المجنون ولحظه غضب مقدرتش اتحكم ف نفسي
الهام. تمام خلصت الي عندك
رسلان. أنا آسف اني ظلمتك عارف اني مكنش لازم اعمل كدا واتأكد بس والله العظيم اتاكد من الصور بس اديتها لشخص غلط
الهام بتبصله بأعين ملئيتان دموع عذر اقبح من ذنب
رسلان. كفايه دموع دموعك بتموتني
الهام بتبصله بضحكه كأنها تقول له كفايه كدب
رسلان بيمسح دموعها …..
الهام . ابعد عنيييي
رسلان. حاضر هبعد اهو والله بس عشان خاطرى سامحيني واوعدك اني مكررهاش تاني عشان عيالنا بس ي الهام
الهام بخذلان اطلع بره مش عايزة اسمع صوتك وكفايه بقا كفايه كدب يعني طول السنين دى بتكدب ومش عارف تبطل
كنت بعاملك زى ابويا كنت اماني كنت الامان ب النسبالي بس للاسف خذلتني كنت محرومه من الحنان من صغرى اتعلقت فيك اتجوزتك ومن يوم ولادتي قولتلي مفيش جامعه تاني وسمعت كلامك عشان بردو نكمل سبت حلمي وكل حاجة ورايا عشانك بس طلعت متستاهلش
رسلان بيكون كلامها بيحطمه من جوا
اطلع بره ي رسلان مش عايزة اشوف وشك
رسلان بيخرج لاني بيتاكد أنه مش هتسامحه بالسهوله دى ع اللي عمله
بيبدأ يتوعد ل كريمان أنا آسف ي الهام والله وبيكون قاعد قلبه مش قادر يبطل تفكير فيها
الهام بتفضل مستيقظة طوال الليل ولم تنام ولو ل ثانيه
اولادها كانو يبكو داخل أحضانها
رسلان قلبه يفيض منه لا يستطيع أن ينسي ما فعله بها لقد كنت قاسي القلب كيف فعلت هذا ب حبيبتي كيف كيف !!؟
لتقوم الهام في الصباح التالي وتقوم بمسح دموعها
وتذهب لكي تقوم بعمل فطار لها
رسلان بيفيق علي صوتها ليدخل وراها المطبخ
الهام بدون مقدمات….عايزة أطلق
طلقني وووو…
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الرابع عشر

طلقني أنا عاوزة اطلق
رسلان. انتي بتهزرى صح
الهام. واهزر ليه طلقني وعيالي هاخدهم
رسلان بضيق وانا مش مطلقك …….بيشدها تجاهه هطلقك ليه انتي بتحبيني وانا بحبك
الهام. حبك جوايا مات خلاص
رسلان بكسرة بيرفع وشها ليري أعين متحجرة لم يرف لها جفن وهي تقولها
لكن معاها حق أنا اللي كنت غلطان أنا اللي عملت كل ده انا اللي موثقتش ف حب حياتي أنا ………….
رسلان بكسرة جواه أنا آسف ي حبيبتي أنا عارف اني لو قولت كل كلام للأسف والاسئ بس انا كنت حبيب وعاشق رأي زوجته بصور وحشه عايزاني كنت اعمل اي
الهام بصوت جهورى ابعد عني الاول
ولو ع الصور ف انت دكتور ومتعلم المفروض فاهم كويس اوووى اني الصور دى بتتعمل بكل سهوله
رسلان. أنا آسف
الهام. معتش ينفع
طلقني ي رسلان
انا بكرهك
رسلان. مش هطلقك مش هبعد روحي عني ب ايدى
باك
جاسر بيقرب من حياة
اعرفك أنا اخوكي توأم ريهام
حياة. اي الهزار ده ازاى يعني
جاسر. زى ما سمعتي
حياة. هو اي الكلام ده ي ماما
جاسر. معرفش اسئليها
حياة. ردى عليا ي ماما
ريهام بتدخل ده توأمي ودى ماما وبابا رسلان
حياة. امال أنا معرفش اي حاجة عن كل ده ازاى
الهام . هقولك كل حاجة ي بنتي بس مش دلوقتي
حياة. أنا اصلا مش معتبرني من العيله كلكم عارفين ب اخويا وبابا كمان الا انا
الهام بدموع مش كدا ي بنتي
جاسر. ثواني حضرتك وبيروح وراها الأوضه
جاسر بيخبط ع الباب ممكن ادخل
حياة. لا
جاسر. شكرا وبيدخل
حياة. علي فكرة أنا قولت لا
جاسر. وانا دخلت خلاص
المهم
حياة بدموع نعم
جاسر. انتي زعلانه دلوقتي ليه زعلانه اني عندك اخ
حياة. أنا ازعل اني عندى اخ
جاسر. امال أنا شايف انك زعلانه لي بقا ده انتي حتا اخوكي قمر
حياة بضحكه شايفه فكرتك واحد من المسلسلات والله
جاسر. ايوا انتي اختي ي بت البت ريهام دى بتقولي انت شايف نفسك ع الفاضي
حياة.معاها حق متشوفش نفسك بردو
جاسر. اضحكي بقا وبعدين اخوكي ظهر بقا سمعت كدا من البت ريهام انك بتحبي شخص وجاي يتقدم يوم الجمعه صح
حياة بكسوف وخدودها بتحمر ايوا
جاسر. اسمه اي بقا سعيد الحظ
حياة. اسمه ياسر
جاسر. ماشي يقلبي هو هيجي الجمعه امتى
حياة. علي بعد العصر كدا
جاسر. هتلاقيني موجود ساعتها
يلا بقا اطلعي وكلمي ريهام وامك ومتزعليش اعتبري اني كنت مسافر ورجعت
حياة بدموع حاضر
جاسر . ايوا كدا أختي الصغيرة حبيبتي ربنا يديمكم ليا ي رب
الهام بتكون قاعدة
ي ريهام ي بنتي وعي اختك اني مكنش ب ايدى خالص والله
وانتي عارفه
ريهام. طب ي ماما متزعليش ومتعيطيش بقا
الهام. أنا تعبت من الحياة دى تعبت من كل حاجة
ريهام. هتيئسي ي ماما مش انتي دايما بتقولي قوله الحمد لله
الهام . دايما بقولها ي بنتي والله بس انا تعبت بجد تعبت من كل حاجة
ريهام. طب تهدئ كدا يقلبي وتعالي ف حضني انتي احسن ام شافتها عيني
الهام. بحبكم اوووى ي ولادى
حياة. والله يعني حاضنين بعض وانا لا اه ما انا مش بنتك ي ماما
ريهام. هنبدأها غيرة بقا
اهدى ي بت علينا مالك حاميه كدا لي
حياة. حاضر
الهام. تعالي ي بنتي ف حضني
حياة . جيت اهو
جاسر بيكون شايفهم وحاسس أنه مالوش مكان بينهم
الهام بدموع تعالي ي جاسر لحضن امك تعالي ي ابني حضنك واحشني اوووى
جاسر خطوة بتوديه وخطوة بيترجعه ورا
الهام. تعالي يحبيبي بلاش بعدك عني
جاسر بيقرب خلاص بيحضنهم
بيكون شعور الهام أنه ولادها كلهم معاها بترتاخ بتحس ب الامان مش بتقدر تتكلم عيونها تبدأ هي تتكلم ربنا يخليكم ليا ي رب
جاسر بيجيله مكالمه
الو…….
كريمان. الو ي ابني انت فين قولتلك اني جايه مشوفتش يعني أنك مستنيني ف المطار
جاسر . مفيش حصل حاجة كدا ي عمتو مخلتنيش اجي
كريمان . بقا عندك اللي اغلي مني ي جاسر أخص عليك
جاسر. مش كدا والله ي عمتو
الهام بتكون قاعدة شاردة من اسمها فرقتنا كريمان دى هي السبب ف بعدك عني هي السبب
بينهي المكالمه
جاسر. أنا همشي
ريهام. علي فين
جاسر. عمتو جت مصر هروح عشان مستنياني
ريهام. اي ده انا عندى عمه
جاسر. ايوا
ريهام. عايزة اشوفها ي ماما
حياة. وانا كمان
الهام بخوف علي عيالها لا مش النهاردة مرة تانيه ي بنات
تلاقيها جايه تعبانه ونامت
ريهام. تمام ي ماما
جاسر. تمام محتاجين مني اي حاجة
الهام. خلي بالك علي نفسك ي ابني وسوق براحه
جاسر . حاضر
ليحتضن أختاه وينظر الي حياة علي ميعادنا اوكي
حياة. تمام
رسلان. كنت فين ي جاسر لحد دلوقتي
جاسر ..كنت عند اخواتي ومدام الهام
رسلان يفيض قلبه عند سماع اسمها طب هي كويسه ي ابني
جاسر. الحمد لله
رسلان . واختك كويسه…..ليجيب حياة وريهام كويسين
وحياة جايلها عريس هروح أقابله يوم الجمعه
رسلان. حياة مين
جاسر . اختي
رسلان . اختك ؟؟!
لتاتي كريمان وتشد جاسر حبيب قلب عمتو أنا زحلانه منك
جاسر. ليه بس يعمتو
كريمان. ……….
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الخامس عشر

طلاق مش مطلق
الهام. مش قرارك لوحدك انا عاوزة اطلق
رسلان. اهدئ ي الهام أنا عارف اني اللي عملته غلط بس ع الأقل خليكي معايا الفترة دى انا محتاجك اوووى
الهام. بس ي رسلان أنت مش محتجني روح شوف بتعمل اي الله يصلح حالك
رسلان بيمسك ايديها أنا آسف اوووى ي الهام آسف ع كل اللي عملته مش هطلب تسامحيني بس متبعديش عني انتي بعدك بيقتلني
الهام بدموع جواها لا ي رسلان
رسلان. انتي دلوقتي مجروحه مني وزعلانه عشان كدا انا مش هاخد بكلامك بس ممكن تسامحيني بس
الهام بتسيبه وبتمشي
رسلان. أنا آسف ي الهام
الهام بتكون قاعدة وواخدة عيالها ف حضنها أنا اسفه يولادى
باك
حياة. ي ماما اصحي بقا
الهام. نعم يقلب امك
حياة. تعالي اختارى معايا الهدوم
ريهام مش راضيه تصحي
الهام. يحبيبتي اهدئ انتي متوترة ليه
حياة. متوترة اووووى اوووى
الهام. معلش يحبيبتي………….انتي عاوزة تلبسي اي
حياة. فى دريس وفى جيبه وتيشرت البس اي
الهام . انتي قمر ف اي حاجة يحبيبتي ف البسي اللي انتي عاوزاه
حياة. محلتيش معايا بردو
الهام. روحي لأختك هي اكيد فاهمه اكتر مني
حياة بتروح ل ريهام
ريهام بضيق اطلعي بره واقفلي الباب أنا مش فضيالك
بيجي اتصال علي موبايل ريهام
حياة. تلفونك بيرن
ريهام. ردى تلاقيها البت نعمه
حياة. الو
سيف. الو
حياة بتقفل المكالمه ف وشه ده صوت راجل
ريهام بتقوم واقفه من ع السرير راجل مين
هاتي الفون ده
ريهام بتبقي لسه هتتصل بيرن هو
سيف. الو ي ريهام
ريهام. مين
سيف. انتي نستيني ولا انتي مش مسجله رقمي
ريهام. اااه خلاص افتكرتك عامل اي ي سيف
حياة بعيون مفتوحه بذهول سيف ؟؟!
سيف مين ي بت
ريهام بتضربها تبعدها عنها
سيف. ممكن نتكلم ي ريهام عشان عايزك تروحي معايا النهاردة الخطوبه بتاعتها
ريهام. طب طب …أنا عندى خطوبه اختي النهاردة
سيف بضيق ….خلاص تمام شكرا ليكي
ريهام بتحس بنبره صوته أنه زعلان خلاص خلاص هاجي
هي امتي
سيف . بليل ع الساعه سبعه كدا
ريهام. هكون عندك
سيف بإبتسامه ممكن طلب
بلاش لبس بناطيل البسي دريس عشان هيكون في شباب
ريهام. وفيها اي
سيف. البسي دريس ي ريهام بقولك اهو
ريهام. تمام تمام اقفل بقا عاوزة انام
سيف . مستنيكي ف الكافيه اللي بنقعد فيه
ريهام. تمام
حياة. مين ده ؟!
ريهام. ده خطيبي
حياة. يعني اي خطيبك
ريهام. يعني خطيبي هحكيلك بس خطيبي فى لعبه وكدا
حياة. أما نشوف اخرتها معاكي ي بنت امي
ريهام. عاوزة دريس ي حياة من عندك
حياة بصدمه…… هتلبسي دريسات
ريهام. ايوا عاوزة دريس كدا حلو
حياة بطلعلها دريس بيكون جميل اوووى ب اللون الابيض مع نقوش سودا قليله جدا
ريهام. حلو اوووى كدا
انتي هتلبسي اي قولتي
حياة. عاوزة البس جيبه وتيشرت أو دريس
ريهام. البسي الجيبه احلي يلا اطلعي بره خليني اكمل نوم بقا
حياة. ي بت اصحي العريس جاي كمان شويه
ريهام . هو عريسي ولا عريسك يختي روحي حلي عني
جاسر. أنا همشي ي بابا
كريمان. رايح فين ي جاسر
جاسر. هروح عشان في عريس جاي لاختي أنا اللي هقعد معاه
كريمان. انت مش كنت جاي اسبوع وهتمشي ي جاسر
جاسر . معرفش ي عمتو لسه هشوف بس خواتي واطمن عنهم
رسلان بيكون عايز يروح الخطوبه عايز يعرف مين حياة دى عايز يعرف كل حاجة فى ف دماغه ميت سؤال معقول اتجوزت وكملت حياتها معقول بقت لغيري معقول ….معقول بيكون مشتت التفكير
جاسر. ي بابا ….ي بابا
رسلان .ها نعم
جاسر. أنا همشي تمام
رسلان. سلملي عليهم ي ابني
جاسر .حاضر
كريمان وهي بتكلم نفسها لازم تتصرفي ي كريمان دى هتاخد منك جاسر
جاسر بيروح لشقه أمه
يتكون حياة جهزت وبقت زى القمر خلصت لبس
جاسر بيبخبط ع الباب
ريهام. روحي افتحي الباب ي عروسه شكله حبيب القلب جيه
حياة. المفروض مش انا اللي افتح
ريهام. هتنكسفي ي بت
وسعي يختي هروح افتح أنا
جاسر. مساء الخير
ريهام. مساء الخير ي جاسر
تصدق يولا اسمك فيه شخصيه كدا
جاسر بضحكه ماشي ي حجه شخصيه وسعي بقا خليني ادخل ولا هتخليني ع الباب
ريهام. اتفضل ي اخي الحبيب
جاسر بضحكه بتتريقي ي بت
حياة بتطلع ……انت جيت ي جاسر
وبتروح تحضنه
جاسر. مالك ي بنتي حسك زعلانه
حياة. أنا زعلانه
انا بس مكنتش متخيله اني يطلع ليا اخ اهو ويكون سندى
جاسر. هفضل سندك علي طول يقلب اخوكي اهدئ بقا
حياة. حاضر
جاسر. وبعدين انتي طالعه قمر كدا لمين
الله البت ريهام دى ي بت ي حياة بومه
ريهام بتدخل بقا أنا بومه ي بارد
جاسر. ي بت هما سحبينك من لسانك
ريهام. ولا لساني ولا لسانك يخويا وسعلي كدا خليني اروح البس
جاسر . تلبسي رايحه فين
ريهام ….. رايحه مشوار
جاسر ..مشوار اي
ريهام ..طب بص تعالي اقعد واحكيلك
وانتي ي حياة تعالي
ريهام. أنا كنت بحب حسن ي جاسر
جاسر. الولا الو*سخ ده
ريهام. ايوا
جاسر بغضب كملي
ريهام. وكنت ضربته كف وكدا وبعدين رحت كافيه
اتعرفت علي شخص هناك اسمه سيف
بس هو شافني بعيط جيه وفضل يهدى فيا وحكالي قصته
جاسر. وبعدين
ريهام. انتو فهمتو لحد دلوقتي صح
جاسر. ايوا كملي
ريهام. هو دلوقتي هيروح خطوبه حبيبته وطلب مني اروح معاه
جاسر . مفيش مرواح انتي عبيطه
ريهام. معلش ي جاسر عشان خاطرى هو بس عشان قال لحييبته أنه خطب هو كمان
جاسر . هروح معاكي بدال كدا
ريهام. تمام
بيقطع كلامهم صوت الجرس
حياة. شكله جيه
ريهام. أنا هدخل البس تمام
حياة. استني خديني معاكي
الهام بتطلع تقعد معاه
ياسر . السلام عليكم
وبيبدأ ياسر يوجه كلامه ل الهام
جاسر . كلامك معايا أنا
ياسر . تمام
جاسر . ها كنت بتقول اي
رسلان. أنا هطلع بره ي كريمان شويه تمام
كريمان. رايح فين
رسلان. رايح مشوار كدا
كريمان. تمام
رسلان. خلي بالك علي نفسك
كريمان. حاضر
ياسر. أنا بحب حياة جدا وطالب القرب منك وعايزاها تكون مراتي علي سنه الله ورسوله
بيبدأ جاسر يسئله اسئله وبيكون ياسر كأنه تحت ضغط من اسئله جاسر بيقطعهم دخول حياة ب القهوة
ياسر بيكون عينه علي حياة مش قادر يشيلها
فى نهايه القاعدة جاسر….اتشرفنا بمعرفتك ي استاذ ياسر أن شاء الله يوصلك الرد كمان كام يوم
ياسر. أنا اكتر ي استاذ جاسر
بس هو سؤال معلش
جاسر. اتفضل
ياسر. حضرتك تقرب ل حياة اي
جاسر. اخوها
ياسر. اخوها ولا زى اخوها
جاسر. لا اخوها دى امي وأبوها ابويا
ياسر. اه اتشرفت اووى بمعرفتك
بيمشي ياسر وبتنتهي القاعدة
ريهام بتطلع خلاص انا خلصت
جاسر. انتي حطا اي علي وشك ي ريهام
ريهام. شويه ميكب عشان حافله وكدا
جاسر. امسحي القرف ده
ريهام. طب سيبه بس عشان الحافله وهمسحه اول ما اخلص اللي احنا رايحين عشانه
جاسر . بقولك امسحي ي مفيش مرواح
ريهام. عشان خاطرى خليه بس المرة دى
جاسر. تمام ي ست ريهام أما نشوف اخرتها
حياة. انت اي رايك ي جاسر
جاسر. الصراحه عجبني بس لازم اسئل عنه وانتي رايك كلنا عارفينه
حياة بكسوف بمعني
جاسر . يعني هسئل عنه وبعدين اقولك الموافقه أو لا
وانتي يلا ي ست هانم عشان نرجع بسرعه
ريهام. يلا
سيف بيكون مستنيها ف الكافيه مع بدله سودا جميله عليه مع عضلاته التي يفصلها التيشرت
ريهام. هو ده الكافيه
جاسر وريهام بينزله بيكون سيف علي باب الكافيه مستنيها
ريهام بتبقي واقفه قدامه
هاي سيف
سيف. هاي
حضرتك تعرفيني …..
ريهام بكسوف يعني اي انت بتقول اي
سيف. ريهام ؟
ريهام. لا خيالها ي شبح
جاسر. شبح ي بت انتي بيئه كدا ليه
وبيمد ايده اهلا أنا اخو ريهام
سيف. وانا سيف سعد نصر
جاسر . تشرفنا
سيف. اي اللي انتي حطاه علي وشك ده
ريهام. حطا اي
سيف بيطلع منديل وبيمسح وشها وبيديها منديل كملي مسح
أنا قولتلك فستان مقولتلكيش هتروحي نجبلك عريس ونيجي
جاسر بيشوف في خوف عليها بعض الشئ
سيف. امسحي القرف ده
ريهام. علي فكرة انتو اللي مقرفين
جاسر. جدع ي سيف والله كنت هعمل كدا بس لولا اني قولت ممكن ينفع ف الحوار بتاعكم
سيف. امممم
جاسر. ها يلا
وبيروحو الحفله مع اني سيف مدايق اني جاسر موجود معاهم بس فرحان واتأكد اني ريهام كدا فاهمه اني مينفعش تثق ف حد
بيدخله كلهم الحفله وفجأة بتلاقي بنت دخلت ف حضن جاسر وووووو…..

رواية دكتور جامعتي الفصل السادس عشر

بنت بتبقي داخل أحضانه أمام كل الحفله
ريهام بصدمه هو اي ده
جاسر بيبعدها عنه انتي ……..ولسه هيتكلم بيلاقيها واحدة كانت معاه ف جامعته بره مصر
جاسر. اي ده ليزا …….انتي بتعملي اي هنا
ليزا . مفيش بس بابا جيه مصر قولت انزل ازورها أنا كمان
انت اللي بتعمل اي هنا
حياة. الو
ياسر. الو صوتك ناعم كدا ليه بقا
حياة. مفيش بس كنت عاوزة اعرف حاجة
ياسر . اي يقلبي
حياة. انت قولت اي لاخويا
ياسر. كل خير
ادعي نكون لبعض ي حياة
حياة. ي رب يقلب حياة
ياسر. هنبدأ محن بقا
حياة . خلاص مش هقول حاجة
ياسر . قولي يقلبي اللي انتي عاوزاه
حياة. ماشي
ياسر. ها مقولتليش
حياة. اقولك اي
ياسر . كنتي قمر اوووى ليه كدا النهاردة يقلبي
حياة بكسوف بس بقا
ياسر. خلاص خلاص متكسفيش
أنا همشي اهو يقلبي تصبحي علي خير
حياة. هصحيك ع السحور
ياسر . كل سنه وانتي طيبه يقلبي كل سنه وانتي معايا وروحي وحبيبتي
حياة . يروحي
كل سنه وانت معايا
مين سمع المداح ????????
رسلان بيروح ويقف تحت بيت الهام
الهام بتكون قاعدة ف البلكونه ومش شيفاه
رسلان تحت قاعد ف العربيه ندمان علي كل حاجة ندمان علي سنين عمرهم اللي ضاعت هبااءً
الهام بتفتكر كل حاجة
فلاش باك
الهام. أنا مش هقدر اعيش معاك ي رسلان كدا طلقني
رسلان بيقرب منها ويمسك ايديها عشان خاطرى ي الهام قوليلي اعملك اي حاجة انتي عاوزاها بس متسبنيش
الهام . كفايه ي رسلان
وبتلاقي شفايفها بتنزف
رسلان بخوف بيبدأ يسمح شفايفها أنا آسف أنا اسف ينن عيوني
الهام. ابعد ي رسلان
رسلان . سامحيني ليمسك وجهها بين يديه ليرفع وجهها تجاه وتتلاقي أعينهم سويا
أنا آسف ي الهام
الهام بدموع أنا اللي اسفه اني ساكته كل الايام دى ع الظلم ده ظلمك وظلم اختك وكل ده عشان اي عشان حب عايش جوايا بيموتني
رسلان ..بلاش الكلام ده ي الهام
الهام. هتعمل اي يعني قال بلاش
بص ي رسلان اللي شوفته منك ومن ظلم اختك اشاعتها عني واني بخونك وتصدقيك ليها كله كوم وانك صدقت كوم تاني
لتنزل دمعه من أعينها
رسلان. كفايه دموع ليقوم بالتقاط شفتاها كحب وحنين لما يحبه أو ك اعتذار وتحت مقاومه الهام ف الاول لكنها تستجيب معه
رسلان . أنا آسف
الهام. مش عايزة اسمع حاجة منك ي رسلان ….يكاد يفقد سيطرته على نفسه لكنه يبتعد كائ تلتقط أنفاسها
رسلان. أنا هفضل لحد ما تسامحيني احاول معاكي ي الهام
الهام. إن شاء الله
رسلان. أنا هروح الشغل عاوزة اي حاجة اجيبها وانا راجع
الهام. لا شكرا
بااااك
كريمان بتتصل علي رسلان
انت فين ….
رسلان. فى مشوار ي كريمان عاوزة اي
كريمان. لا مفيش كنت بطمن اصلي جاسر كمان لسه مرجعش
رسلان بضيق بيقفل المكالمه
كريمان. بقا بتقفل ف وشي ي رسلان
بتقفل ف وشي ماشي هوريك يخويا ازاى تعملها
رسلان بخنقه وهو ف العربيه بيقرر أنه يطلع ليها بس للاسف قلبه مش بيطاوعه وبيخليه يطلع
الهام قاعدة مع أحزانها وافراحها حزينه لانها رأت ابنها المحرومه من رؤيته من سنين ولكن يقتلها أنه يظن أنها تركته يقتلها وهو لا يعلم ماذا حدث
مكه . اي ده ي سيف انت جيت
سيف. ايوا قولت لازم ولا بد احضر خطوبتك مش انتي عزمتيني بردو
مكه . اه استنى اعرفك بخطيبي
عمرو. واقفه بتعملي اي يحبيبتي
مكه. استني يحبيبي اعرفك بشخص كان معايا ف الجامعه بسببه كنت بنجح كل سنه
وبكل سهوكه اقدملك سيف
سيف بيمد ايده …….وانا عمرو
سيف. اتشرفنا
ريهام بدلع مش كنت تقولي يحبيبي أننا جايين خطوبه واحدة صحبتك من ايام الجامعه كنا جبنالها حاجة
سيف. لا يقلبي كنت عاوزك بس تغيري جو لولا أنك كنتي عايزة تحضري فرح مكناش جينا
مكه بزهق الدم بيغلي ف عروقها
مين دى
سيف. معلش معلش استني أقدملك روحي ومراتي أن شاء الله ريهام اجمل واحدة شافتها عيني
ريهام بتتكسف من كلامه
جاسر بيكون قاعد مع ليزا ومركز مع كل حاجة بتحصل
مكه بنرفزة…… تبتسم لعمرو تيجي نرقص ي حبيبي
بيبدو ف رقصه هما الاتنين
ليزا . ممكن نرقص ي جاسر بليز
جاسر . مقدرش ارفضلك طلب
وبيرقصو هما كمان
ريهام. انت قاعد بتعمل اي
سيف. يعني اي
ريهام. يعني قوم نرقص ي اهبل
سيف. اهبل كمان وبيبدأ يضحكو سوا تحت أنظار مكه
دى شكلها خطيبته حقيقي وانا اللي قولت هيعيش علي ذكرانا سوا
ريهام بتبقي بتهزر مع سيف وبيضحكو
بتكون مكه هتموت من الغيظ
لتتذكر كلام امها لها
هتتجوزى واحد معندوش فلوس وبيكون نفسه هتعملي بيه اي اتجوزي عمرو وارث وفلوسه تكفيكي وتكفي عشرة زيك
لتفيق علي الكابوس الذي هي فيه لن تتزوج حب عمرها وهو نسيها خلاص
سيف بيخلصو الرقصه
جاسر. يلا ي ريهام الجو اتاخر
ريهام. حاضر يخويا
جاسر. وليكي حساب ف البيت ع اللي عملتيه ده
سيف. بيبدأ ب الكلام حضرتك أنا كنت جاي اطلب ايد الانسه ريهام دونا عن ده كله بس حاليا أنا هاجي اطلب ايديها وادى نفسي أنا وهي فرصه اذا تكرمت هي ووافقت
ريهام قلبها بيخفق انت بتقول اي
سيف. زى ما سمعتي ي ريهام
ريهام. ماشي ندى نفسنا فرصه
جاسر. طب بعدين نبقي نتكلم ي استاذ فرصه انت وهي
سيف بيروح وبيكون بيفكر ف ريهام واللي حصل ف اليوم واد اي كان مبسوط معاها مع اني كانت مكه واقفه
معقوله محبتش مكه معقوله اصل اللي يحب حد من قلبه ميفكرش ف غيره
هو أنا ليه طلبت من ريهام نروح الخطوبه
هو أنا قاصد أبين ليها انها ولا حاجة ولا كنت عايز تشوف ريهام ي سيف
تفكيره بيتشتت وبيروح ف اعماق النوم
جاسر بيروح ريهام
مفيش كلام مع سيف ده تاني لحد ما يكون بينكم رسمي مفهوم
ريهام. يخويا هو أنا كنت بكلمه قبل كدا
بس اقولك الواد مز قمر ….صح
جاسر. انتي هتعاكسيه كمان
ريهام. لا بقول الحقيقه
جاسر . اطلعي يلا ي بت خليني اروح
ريهام. حاضر هطلع اهو
وفجأة وهو ماشى بيلاقي عربيه أبوه واقفه بيروح يقف يشوف بيلاقي أبوه قاعد داخلها وانظاره مرفوعه لاعلي ودموع وووو
جاسر . انت بتعيط ي بابا ………
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل السابع عشر

بنت بتبقي داخل أحضانه أمام كل الحفله
ريهام بصدمه هو اي ده
جاسر بيبعدها عنه انتي ……..ولسه هيتكلم بيلاقيها واحدة كانت معاه ف جامعته بره مصر
جاسر. اي ده ليزا …….انتي بتعملي اي هنا
ليزا . مفيش بس بابا جيه مصر قولت انزل ازورها أنا كمان
انت اللي بتعمل اي هنا
حياة. الو
ياسر. الو صوتك ناعم كدا ليه بقا
حياة. مفيش بس كنت عاوزة اعرف حاجة
ياسر . اي يقلبي
حياة. انت قولت اي لاخويا
ياسر. كل خير
ادعي نكون لبعض ي حياة
حياة. ي رب يقلب حياة
ياسر. هنبدأ محن بقا
حياة . خلاص مش هقول حاجة
ياسر . قولي يقلبي اللي انتي عاوزاه
حياة. ماشي
ياسر. ها مقولتليش
حياة. اقولك اي
ياسر . كنتي قمر اوووى ليه كدا النهاردة يقلبي
حياة بكسوف بس بقا
ياسر. خلاص خلاص متكسفيش
أنا همشي اهو يقلبي تصبحي علي خير
حياة. هصحيك ع السحور
ياسر . كل سنه وانتي طيبه يقلبي كل سنه وانتي معايا وروحي وحبيبتي
حياة . يروحي
كل سنه وانت معايا
مين سمع المداح ????????
رسلان بيروح ويقف تحت بيت الهام
الهام بتكون قاعدة ف البلكونه ومش شيفاه
رسلان تحت قاعد ف العربيه ندمان علي كل حاجة ندمان علي سنين عمرهم اللي ضاعت هبااءً
الهام بتفتكر كل حاجة
فلاش باك
الهام. أنا مش هقدر اعيش معاك ي رسلان كدا طلقني
رسلان بيقرب منها ويمسك ايديها عشان خاطرى ي الهام قوليلي اعملك اي حاجة انتي عاوزاها بس متسبنيش
الهام . كفايه ي رسلان
وبتلاقي شفايفها بتنزف
رسلان بخوف بيبدأ يسمح شفايفها أنا آسف أنا اسف ينن عيوني
الهام. ابعد ي رسلان
رسلان . سامحيني ليمسك وجهها بين يديه ليرفع وجهها تجاه وتتلاقي أعينهم سويا
أنا آسف ي الهام
الهام بدموع أنا اللي اسفه اني ساكته كل الايام دى ع الظلم ده ظلمك وظلم اختك وكل ده عشان اي عشان حب عايش جوايا بيموتني
رسلان ..بلاش الكلام ده ي الهام
الهام. هتعمل اي يعني قال بلاش
بص ي رسلان اللي شوفته منك ومن ظلم اختك اشاعتها عني واني بخونك وتصدقيك ليها كله كوم وانك صدقت كوم تاني
لتنزل دمعه من أعينها
رسلان. كفايه دموع ليقوم بالتقاط شفتاها كحب وحنين لما يحبه أو ك اعتذار وتحت مقاومه الهام ف الاول لكنها تستجيب معه
رسلان . أنا آسف
الهام. مش عايزة اسمع حاجة منك ي رسلان ….يكاد يفقد سيطرته على نفسه لكنه يبتعد كائ تلتقط أنفاسها
رسلان. أنا هفضل لحد ما تسامحيني احاول معاكي ي الهام
الهام. إن شاء الله
رسلان. أنا هروح الشغل عاوزة اي حاجة اجيبها وانا راجع
الهام. لا شكرا
بااااك
كريمان بتتصل علي رسلان
انت فين ….
رسلان. فى مشوار ي كريمان عاوزة اي
كريمان. لا مفيش كنت بطمن اصلي جاسر كمان لسه مرجعش
رسلان بضيق بيقفل المكالمه
كريمان. بقا بتقفل ف وشي ي رسلان
بتقفل ف وشي ماشي هوريك يخويا ازاى تعملها
رسلان بخنقه وهو ف العربيه بيقرر أنه يطلع ليها بس للاسف قلبه مش بيطاوعه وبيخليه يطلع
الهام قاعدة مع أحزانها وافراحها حزينه لانها رأت ابنها المحرومه من رؤيته من سنين ولكن يقتلها أنه يظن أنها تركته يقتلها وهو لا يعلم ماذا حدث
مكه . اي ده ي سيف انت جيت
سيف. ايوا قولت لازم ولا بد احضر خطوبتك مش انتي عزمتيني بردو
مكه . اه استنى اعرفك بخطيبي
عمرو. واقفه بتعملي اي يحبيبتي
مكه. استني يحبيبي اعرفك بشخص كان معايا ف الجامعه بسببه كنت بنجح كل سنه
وبكل سهوكه اقدملك سيف
سيف بيمد ايده …….وانا عمرو
سيف. اتشرفنا
ريهام بدلع مش كنت تقولي يحبيبي أننا جايين خطوبه واحدة صحبتك من ايام الجامعه كنا جبنالها حاجة
سيف. لا يقلبي كنت عاوزك بس تغيري جو لولا أنك كنتي عايزة تحضري فرح مكناش جينا
مكه بزهق الدم بيغلي ف عروقها
مين دى
سيف. معلش معلش استني أقدملك روحي ومراتي أن شاء الله ريهام اجمل واحدة شافتها عيني
ريهام بتتكسف من كلامه
جاسر بيكون قاعد مع ليزا ومركز مع كل حاجة بتحصل
مكه بنرفزة…… تبتسم لعمرو تيجي نرقص ي حبيبي
بيبدو ف رقصه هما الاتنين
ليزا . ممكن نرقص ي جاسر بليز
جاسر . مقدرش ارفضلك طلب
وبيرقصو هما كمان
ريهام. انت قاعد بتعمل اي
سيف. يعني اي
ريهام. يعني قوم نرقص ي اهبل
سيف. اهبل كمان وبيبدأ يضحكو سوا تحت أنظار مكه
دى شكلها خطيبته حقيقي وانا اللي قولت هيعيش علي ذكرانا سوا
ريهام بتبقي بتهزر مع سيف وبيضحكو
بتكون مكه هتموت من الغيظ
لتتذكر كلام امها لها
هتتجوزى واحد معندوش فلوس وبيكون نفسه هتعملي بيه اي اتجوزي عمرو وارث وفلوسه تكفيكي وتكفي عشرة زيك
لتفيق علي الكابوس الذي هي فيه لن تتزوج حب عمرها وهو نسيها خلاص
سيف بيخلصو الرقصه
جاسر. يلا ي ريهام الجو اتاخر
ريهام. حاضر يخويا
جاسر. وليكي حساب ف البيت ع اللي عملتيه ده
سيف. بيبدأ ب الكلام حضرتك أنا كنت جاي اطلب ايد الانسه ريهام دونا عن ده كله بس حاليا أنا هاجي اطلب ايديها وادى نفسي أنا وهي فرصه اذا تكرمت هي ووافقت
ريهام قلبها بيخفق انت بتقول اي
سيف. زى ما سمعتي ي ريهام
ريهام. ماشي ندى نفسنا فرصه
جاسر. طب بعدين نبقي نتكلم ي استاذ فرصه انت وهي
سيف بيروح وبيكون بيفكر ف ريهام واللي حصل ف اليوم واد اي كان مبسوط معاها مع اني كانت مكه واقفه
معقوله محبتش مكه معقوله اصل اللي يحب حد من قلبه ميفكرش ف غيره
هو أنا ليه طلبت من ريهام نروح الخطوبه
هو أنا قاصد أبين ليها انها ولا حاجة ولا كنت عايز تشوف ريهام ي سيف
تفكيره بيتشتت وبيروح ف اعماق النوم
جاسر بيروح ريهام
مفيش كلام مع سيف ده تاني لحد ما يكون بينكم رسمي مفهوم
ريهام. يخويا هو أنا كنت بكلمه قبل كدا
بس اقولك الواد مز قمر ….صح
جاسر. انتي هتعاكسيه كمان
ريهام. لا بقول الحقيقه
جاسر . اطلعي يلا ي بت خليني اروح
ريهام. حاضر هطلع اهو
وفجأة وهو ماشى بيلاقي عربيه أبوه واقفه بيروح يقف يشوف بيلاقي أبوه قاعد داخلها وانظاره مرفوعه لاعلي ودموع وووو
جاسر . انت بتعيط ي بابا ………
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثامن عشر

اي اللي دخلك اوضه نومي اي اللي جابك عندنا اطلع بره ……بررررره وبتبدأ تشده من ايده بصراخ بره ي رسلان
رسلان. اديني فرصه اتكلم ي الهام
الهام بضحكه استهزاء فرصه
انت بتتكلم جد…
أنا بدال الفرصه اديتك عشرة ف كل مرة كنت باجي علي نفسي وكرامتي واديك فرصه تانيه بس معتش الكلام ده تاني ي رسلان ده كان زمان
بيكون جاسر وريهام واقفين ع الباب
ريهام. تتوقع هيتصالحو ي جاسر
جاسر . معرفش خلينا نتابع بصمت وبس
بس اقولك امك جبروت ي بت اي ده كلو زمان دى
ريهام. اتلم دى مامتك بردو
الهام. عاوز تتكلم ف اي جرح سببتهولي ي رسلان
جرح انك شيلتني ذنب اني كريمان سقطت كان ذنبي اي اني العربيه بتاعتي
عملت حادثه ده كله عشان كانت عربيتي من بعد ما خدت فرصه ي رسلان فاكر اخر مرة اديتك فرصه كنت عامل فيا اي كنت مكسر جسمي ضرب الدكتور مكنش هان عليك تجيبهولي
رسلان بلاش تفتح ف القديم عشان ولا انت تزعل ولا انا ازعل ويلا بره بيتي
رسلان . لما تخلصي كل اللي عندك و اللي عندى الاول وتسامحيني ي الهام
الهام. ده ابعد ما يكون اني اسامحك…. انت فاهم ومستوعب انت عملت فيا اي انت بعدت ابني عني فرقت ابن عن أمه وبعيون وبصوت مبوح واهو ابني بيكرهني بسبب عملتك
وده كله لي عشان اتهمتوني وظلمتوني كتير
الله يهديلك الحال سافر زى ما كنت وسبني أنا وبناتي ف حالي
رسلان . طب ي الهام اهدى عشان نعرف نتكلم
وكانت الصدمه واقعه علي جاسر وتذكر كلام كريمان له
امك سابتك ي جاسر ومشيت عشان تتجوز واحد اغني من ابوك شايف سابت لحمها عشان شويه فلوس عاوز تشوفها ازاى بعد ما عملت كدا
وتذكر كلام وكلام كان يسم بدنه ويبكي ليلا عندما كان لسخ صغيراً يبكي لوحده ليظل يسمع هذا الكلام حتي أصبح بالغا
ليدخل جاسر انتي قولتي اي من شويه
الهام تنظر بعيونها المليئة بالدموع وصوت شهاقتها هما اللي بعدوك عني ي جاسر أنا عمرى ما اسيبك هما اللي ظلموني
رسلان بيبدا يتكلم يلا ي جاسر نمشي من هنا
جاسر امشي فين
انتو مخليني بين الحقيقه والكدب انتو مفيش حد بيحبني
هو سؤال واحد ي بابا
اللي حضرتها قالته حقيقه ولا كدب
رسلان مش بيرد
تمام فهمت وبينزل باقصي سرعه ريهام ..استني ي جاسر انت رايح فين جااااااسر
بيركب سيارته ويقودها بكل سرعتها مع نار داخله كل السنين دى بعدني عن امي وكرهتوني فيها لتظهر امامه شاحنه كبيرة لتصطدم به
الهام. اطلع بره ي رسلان مش عاوزة اشوفك تاني ف حياتي وي ريت تسافر وتريحني
رسلان. تمام ي الهام
بيروح رسلان لتستقبله كريمان. ..مقولتليش ي رسلان كنت فين وجاسر فين لسه مرجعش
رسلان. يعني اي جاسر مرجعش ليبدأ يرن عليه ولكن بلا جدوى مفيش رد
لياتي ل رسلان خبر حادثه جاسر بعد ساعه
رسلان بيروح المستشفي سريعا ليجد ابنه داخل غرفه العمليات
رسلان بيبدا يحس أنه قلبه بيموت
لو حصلك حاجة ي جاسر هعيش لمين
لا ي جاسر يابني اصحى يحبيبي عشان خاطر ابوك
اناس تخرج وناس تدخل وكأنها عمليه لن ينجي منها استغرقت بضع ساعات
رسلان قاعد مكنتش عارف تدخل تعمل العمليه لابنك
دكتور كله بيحلف بيه ضعيف مش قادر تعمل حاجة
انت فعلا ظلمتها ي رسلان ظلمتها
الدكتورة بتخرج من اوضه العمليات
رسلان . ابني كويس ي دكتورة العمليه نجحت صح
الدكتورة . للاسف ي دكتور ابنك ازاز العربيه دخل عيونه واحتمال كبير يكاد يصل ل95 ف الميه يكون فقد بصره
لتنزل صاعقه علي رسلان انتي بتقولي اي
الدكتورة . زى ما سمعت أنا بتأسف أدعي ربنا يعديها علي خير
وحضرتك وجودك ف المستشفي مالوش لزوم تقدر تروح
رسلان . لا أنا هفضل هنا
الدكتورة. ي دكتور أنا فاهمه وضعك بس لو حصل اي حاجة هرن عليك من نفسي
رسلان . تمام
ي ريت الرعايه التامه لجاسر
لياخد عربيته ويذهب لمنزل الهام
يدق الجرس وتخرج الهام لكي تفتح الباب
الهام بصدمه رسلان رجعت تاني تعمل اي
ليدخل داخل حضنها دون كلمه واحدة ينطق بها
الهام بخوف في اي فين جاسر
عمل حادثه ——————–
الهام . انت قولت اي
فين ابنــــــــي وووووو يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل التاسع عشر

عمل حادثه ازاى ويعني اي احتمال يفقد بصره
انت بتقول اي ي بابا
قول انك بتضحك علينا
رسلان بيطلع من حضن الهام وبيبدأ يبص ل ريهام اللي بتكون قالت الكلام ده ف صدمه انت بتضحك عليا صح ي بابا جاسر اخويا كويس
الهام ف عالم غير العالم دموعها منهمرة
الهام :أنا عاوزة اروح ل جاسر ي رسلان وديني ل ابني حالا
رسلان . الدكتورة قالت نروح بكرا
الهام . بكرا اي فين المستشفى وانا اروح لوحدى
رسلان. اهدي ي الهام وادعيله
الهام بكسرة نفس أنت باعد ابني عني السنين دى كلها وعاوزني أهدي دلوقتي انت ي رسلان عمرك ما حسيت بيا ولا هتحس حرام عليك حرام وبتكون دموعها بتنزل اسرع من مجري الماء
رسلان . تمام يلا
ريهام . أنا جايه معاكم ي بابا مش هسيب جاسر لوحده
الهام . خليكي مع حياة اختك ف البيت
ريهام بدموع حياة نايمه أنا جايه معاكم
الهام بتقطيع ف قلبها خوف علي ابنها يحصله حاجة ولا خوف أنه يفقد نظره ولا خوف من أنه يبعد عنها أنا تعبت ………تعبت
ماشي ي بنتي تعالي
ف المستشفي والوضع هادى جدا
فجأة بتسوء حاله جاسر
الممرضه .:ي دكتورة ي دكتورة
الدكتورة . نعم في اي
الممرضه:المريض حالته ساءت جدا تعالي بسرعه شوفي في اي
الهام : جاسر ف اي دور
رسلان بقله حيلة الدور التاني اوضه 18
الهام بتوصل الدور وبتكون خطوة بتوديها وخطوة بتجيبها من الخوف علي جاسر بتقف عند الاوضه 18
بتلاقي في توتر كتير والممرضين داخلين وطالعين
الهام بتوقف ممرضه :في اي ؟؟!
في ايييي
الممرضه . حاله المريض ساءت جدا ومحتاجين دم ف اسرع وقت
الهام. أنا أمه شوفو دمي كدا
الممرضه . طب تعالي معايا وبتاخد الهام
عند كريمان
كريمان. هما ده كله لسه مجوش
طب ماشي ي رسلان انت وجاسر والله لازعل منكم علي اهمالكم ليا ده
رسلان بيوصل هو وريهام بيوقف الهام
رسلان . رايحه فين
الهام بتبصله نظرة كلها حقد وحزن وبتسييه بتمشي
روحي ورا امك ي ريهام
بيقعد رسلان علي كرسي بيحس العالم تايه فيه مش عارف يعمل اي ولا يجي منين
بعد مرور وقت بتنتهي الهام من تبرع الدم
وبتبدأ تستقر حاله جاسر
الهام بتقوم بتعب من سحب الدم
بقولك ي دكتورة جاسر هيفوق امتى
الدكتورة . احنا مش قدامنا نعمل حاجة غير الدعاء عملنا اللي علينا والباقي بإيد ربنا
الهام بدموع ربنا يسترها ي رب
بتطلع الهام من الاوضه اللي كانت بتتبرع فيها
رسلان. عملتي اي ي الهام
الهام. ادعي ل جاسر ي رسلان
رسلان بيقف وبيبدأ يتكلم وبيقوم يقف
الهام. عاوز حاجة محتجاح اي
الهام. مالك ي رسلان
رسلان في وهو فقد السيطرة علي نفسه وبيقع أرضا
الهام بصراخ ….رسلان
تاني يوم .
صباح الخير
رسلان. صباح النور
هو أنا اي اللي حصلي
الهام. مفيش حاجة فقدت الوعي وحصل شويه دعر
رسلان. فين جاسر
الهام بعياط …؟
رسلان. جاسر حصله حاجة
الهام بدموع لسه مفقش
الدكتورة . تعالي حضراتكم المريض فاق
الهام ورسلان بيروحو
الهام. انت شايفني ي جاسر ؟؟!
جاسر . …..

انت شايفني
شايفني ي جاسر بتكون قالت الجمله دى لنفسها وبتتمني يبقي شايفها
جاسر. ممكن كوبايه مايه
الهام بتروح تملي كوبايه مايه وبتمد ايديها تدهاله بس هو ايده بتروح ف كل مكان بحثا عن يدها لكن يصل لها بعد صعوبه
تنصدم الهام وتضع يدها علي بوقها وتفف بدموع منهمرة تكتم صوتها
جاسر. حد يشيل اللي علي عيوني لو سمحتو مدايق منها
الهام بتروح ناحيته بتحضنه وبتبدأ تصرخ من العياط مفيش حاجة علي عيونك وبتبدأ الاهات اااه ي ربي ااه
جاسر. يعني اي مفيش حاجة علي عيني أنا مش شايف حاجة حضرتك شلوها
الهام مش بتقدر تتكلم وبتكتفي بالعياط وحضنها لابنها حبيبها
جاسر. طب مين هنا ف الاوضه انتي مين ي ست انتي
لو سمحتي ممكن تطلبي ماما تجيلي
الهام بدموع . ماما اول مرة تقولها ينور عنيا
جاسر . انتي ماما صح وبيحضنها جامد كحضن مشتاق لحنين أمه حضن لا يكتفي سوا أنه يريد أمه
أنا آسف ي ماما
الهام . متتأسفش ينور عنيا
جاسر. ظلمتك بكلامي وتفكيري وكان كل مرة احنلك ينضحك عليا بكام كلمه زى الطفل الصغير
بعد شويه من شكاوى جاسر واشتياقه ليها
ممكن تشيلي ي امي اللي علي عيوني عاوز اشوفك
الهام بدموع حارة مش عارفه تقول اي
الممرضه ..لو سمحتي ي مدام اطلعي المريض لازم يرتاح
الهام بتطلع وهي قلبها محروق
ريهام . جاسر عامل اي ي ماما
الهام بتحضنها وتبدأ ف دموعها التي لا نهايه واحدة تلو الأخرى ااااه ي ريهام اخوكي مش شايفني
ريهام بصدمه يعني اي
الهام بكلام متقطع اخوكي عنيه راحت
ريهام بتقع يدها يعني اي
الهام بتقع ع الأرض هيتقبل الصدمه دى ازاى
ريهام. بصي ي ماما احنا مش نقوله ماشي
الهام . لازم هيعرف ي بنتي
ريهام . ما احنا بقا نعمله عمليه قبل ما يعرف
نشوف متبرع او في المستشفى ي ماما ونعمل العمليه ولا كأني في حاجة
رسلان. ريهام انتي بتتكلمي من انهي منطق
ريهام. طب اسمعو كلامي ي بابا
والله انتو شوفوله متبرع ويعمل العمليه وخلال الفترة دى تحطو علي وشو حاجات عشان ميلاحظش حاجة
وف أسرع وقت اعملوله العمليه
الدكتور ياسمين بتيجي
لو سمحت ي دكتور رسلان خدت المدام وروحو لاني وجودكم عامل شويه ازعاج والمدام مش قادرة تسيطر علي نفسها وطول ما شايفه المريض مش هتعرف تتحكم ف نفسها ربنا يقدم اللي في الخير
وبتروح تمسك ايدين الهام أن شاء الله هنعمل ما بوسعنا ي امي وهيرجع احسن من الاول
الهام . ي رب ي رب
الدكتورة. معلش ي امي أنا شوفتك وانتي بتعيطي بس متقلقيش أن شاء الله كل حاجة هتبقي كويسه وبعدين ده ابن الدكتور رسلان اشهر دكتور جراح وان شاء الله ابن حضرتك هيخف
رسلان. تمام ي دكتورة شكرا لجهدك
وبياخد الهام وريهام وبيمشي
الهام . سيب ايدى ي رسلان
ذنبي وذنب ابني ف رقبتك ليوم الدين ومش مسمحاك ولا هسامحك ف يوم
رسلان بينزل كلامها زى حجر من نار ف قلبه
ابعد عننا ي رسلان ابعد عننا بقولك اهو
ومتخافش هروح أنا وبنتي
رسلان ..يلا ي الهام بطلي عناد
الهام بدموع .شايف ده وش واحدة بتعند
عامل فيها مش شايف ومش عارف اي معنى ام بعيدة عن ابنها وعايش ف كل احلامك وي خسارة حبيت واحد معندوش قلب
حتي وعوده معملش بيها
وبتسيبو وبتمشي
رسلان بيروح يقعد ف العربيه
فلاش باااك
تامر. ي كريمان ي حبيبتي
كريمان وهي بتتكلم بزهق ي نعم
تامر . كنت عاوز اجيب ل الهام بنت عمتي هديه أنها عرفتني باجمل كريمان
كريمان. وتجبلها هديه لي ده نصيب
تامر. شكر بس ي حبيبتي
كريمان . ولا شكر ولا كلام من ده ……تعالي بس خلينا ناكل يلا
تامر بنيه صافيه غيرانه ي كركر
كريمان . متقوليش الاسم ده انت عارف اني بزهق منه
تامر . خلاص بقا ي حبيبتي مالك زهقانه لي
كريمان. مفيش حاجة
تامر. ماشي يقلبي أنا هغير هدومي لحد ما تحطي الاكل
كريمان. ماشي
رسلان . عارفه ي الهام
الهام. نعم ي قلب الهام
رسلان . كل ما افتكر اني زعلتك وعملت كل ده وكان ممكن تسيبني وتمشي قلبي يقف أنا من غيرك مقدرش دقيقه ي الهام
الهام. اتاكد أنها اخر مرة ي رسلان أنا سامحتك عشان حبنا وسامحتك عشان عيالنا
رسلان. تتقطع قبل ما تتمد عليكي تاني ينور عنيا
الهام. تمام
رسلان. طب قالبه وشك لي ع الصبح
الهام . معرفش
رسلان . في اي يقلبي
الهام. النهاردة كام ف الشهر ي بيه
رسلان . 14 /4
الهام. واليوم ده مش بيفكرك بحاجة
رسلان . ودى تروح عن بالي بردو عارف وفاكر
الهام. أي بقا
رسلان. زى النهاردة قولتلك بحبك صح ولا غلط
الهام. صح وبتحضنه
رسلان . عاملك مفاجاة كمان النهاردة عشان تعرفي اني منساش حاجة تخصك ابدا
الهام بتتعلق ف رقبته ربنا يخليك ليا ي رب ومتحرمش منك ابدا
يلا روحي اجهزى عشان هنخرج
الهام. هلبس العيال الاول
رسلان. هنوديهم عند كريمان
الهام . لي يعني
رسلان. عشان عايزك انتي بس
الهام. وانا مش هسيب عيالي
رسلان. عشاني
الهام . اممممم ماشي
رسلان . روحي أجهزى يلا هتلاقي فستان ع السرير البسيه يقلبي
الهام . عيوني
رسلان بيتصل علي كريمان
أنا هجبلك جاسر وريهام ي كارى ساعتين اتنين بس لو انتي ف البيت
كريمان. تشرف يخويا تنور
رسلان تسلمي
كريمان باستفسار بس هيجو عندى لي في حاجة
رسلان . مفيش حاجة يحبيبتي بس عشان رايح أنا والهام مشوار
ماشي يخويا
رسلان. يلا ي حبيبتي
الهام. خلصت
رسلان . الله اكبر بقا القمر ده كله بتاعي
الهام بكسوف يلا عشان منتاخرش والعيال يزعجو اختك
ماشي يحبيبتي يلا
بينزلو يركبو
ريهام. أنا عاوزة اركب عربيه ماما أما وماما وبس
رسلان بيبص لالهام وبيضحك
فاكرة ايام ما كنتي بتسابقيني
الهام. يلا
وبتروح تركب عربيتها هي وريهام
رسلان. انت هتيجي معايا طبعا ي جاسر
جاسر. هييييه يلا
وبيبدو يتسارعو لحد ما بيوصلو بتكون الهام وصلت الاول
جاسر بطفوله انت فاشل ي بابا ماما اشطر منك اهو كسبونا بسببك المرة الجاية أنا اللي هسوق واكسب الكل
رسلان والهام بضحكه ماشي يحبيبي
بيطلعو الشقه لكريمان وبيرنو الجرس
كريمان بتفتح وقلبها كله حقد
اتفضلو اتفضلي ي الهام اتفضل يخويا
رسلان .معلش اصل مستعجلين
كريمان. ماشي
ادخلوا يولاد العبو جوة
كريمان بضحكه خبيثه الله رايحين فين بشياكه دى كلها
رسلان . هنروح مشوار كدا ع السريع
وقبل ما يمشو جاسر بيجي
ي ماما وانتي بتسابقي بابا بالعربيه بتاعتك اديلو فرصه يكسب عشان فاشل خالص
كريمان بضحكه فاشل اي ياض هو في اي
رسلان . مفيش كنت عامل سباق أنا والهام بس
كريمان . تتهنو ي رب
رسلان. يلا احنا هنمشي باي
كريمان بيجي ف بالها فكرة مخلصتش منك زمان نخلص دلوقتي وانتي هتكوني السبب كمان
وبتتصل علي شخص كان بيحبها
كريمان. عشاني تعمل اي ي ادهم
ادهم. كل اللي تتمنيه اؤمري بس
كريمان. عاوزاك تقطع فرامل عربيه وتخليها تتقلب ب الي فيها
ادهم. ابعتي ي حب
بس اي المقابل….
كريمان. عاوز اي المقابل
ادهم. عايزك
كريمان. مرة واحدة
ادهم. بعدها انت اللي هتجيلي ي جميل
كريمان. تمام واقفل هبعتلك المكان وتقطع الفرامل اللي ف العربيه البيضا
ادهم. عيوني ي ابيض انت
كريمان. هخلص منك ي الهام وهتشوفي
بتكون كريمان عامله تعقب لفون اخوها وبتعرف هما فين
بتبعت اللوكيشن ل ادهم نفذ بقا المهمه صح
تامر. بقولك اي ي كريمان
كريمان بترمي الفون من الخضه اؤمر
تامر. تعالي نتعشا بره احنا كمان اي رايك
كريمان. والله فكرة يلا اول مرة تعمل كدا يخويا
تامر . يلا البسي بس لحد ما اجيب العيال
كريمان. يعني هما يروحو لوحدهم وانا البس فيكم والله لاروح نفس المطعم
بتروح كريمان هي وتامر وجاسر وريهام المطعم
وبيكون رسلان والهام قاعدين ف جو شاعري رومانسي
كريمان. شايف اتعلم ي محتاس
بتروح كريمان وبتعمل أنها مصدومه من وجودهم
شايفين ي ولاد سايبنكم وجايين ياكلو لوحدهم
الهام . مين قالك كدا كنت هجيب ليهم اكل معايا
كريمان . بهزر مش بتهزرى
وبتشد كرسي وبتقعد تعالي نقعد ي تامر معاهم احسن
بتخلص الليله وبتكون الهام مضايقه من وجود كريمان
وقت ما بيروحو بتكون عربيه الهام وتامر نفس اللون والموديل
بيركب تامر لكن المفتاح بيفكر أنه اتبدل وهما قاعدين ف بيبدل المفاتيح هو والهام
وبياخد تامر وكريمان عربيه الهام بالغلط
ف الطريق
كريمان. هدى السرعه شويه احنا مش هنصغر عقلنا زيهم بسباق وقرف
تامر . حاضر ي جميل شكلك كدا بتخاف
كريمان. اخاف من اي يعني
وبيبدأ تامر يلاحظ أنه مش عارف يتحكم ف الفرامل
وفجأة …..
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل العشرون

 

فرامل اي اللي مش متحكم فيها يعني اي انت بتقول اي
تامر :وبدون مقدمات بيحاول يتحكم ف العربيه ولكن بلا جدوى وفجأة تنقلب بهم رأسا علي عقب
بيكون صوت انقلاب العربيه جامد
الهام بتلف وشها بخوف بتلاقي العربيه مقلوبه
بتقف هي ورسلان فجأة وبينزلو يجرو عليهم
رسلان بيطلع كريمان ولسه بيكون هيطلع تامر العربيه بتنفجر
الهام بصراخ . لااااااااا لااااا
رسلان بيحاول يطلع تامر ولكن مبيعرفش
العربيه بتصبح كومه فحم
رسلان بياخد تامر وبيطلعه من العربيه الهام بتشوفه دموعها بتنزل تلقائيا مع خوف رهيب من منظر الحادثه والحريقه وكريمان بتكون نزفت كتير
***********
ف المستشفي
كريمان عامله اي ي دكتور
الدكتور. للاسف الجنين مات حاولنا ننقذه بس حاله الام كانت ف خطر …..الظاهر اتخبطت ف بطنها
رسلان . هي كانت حامل
الدكتور . حامل ف تلت شهور ونص
رسلان بيقعد علي الكرسي هو والهام
الهام بدموع حادة تامر مات
رسلان. وابنها مات
الهام بوجع هتعرف ازاى تقولها
بعد شويه بتفيق كريمان
رسلان . انتي عامله اي يحبيبتي حاسه انك كويسه
كريمان بتعب فين تامر
وبتقوم من ع السرير فجأة تحط ايديها علي بطنها ابني عايش صح
رسلان بيبصلها هو والهام
الهام بدموع مش بتقدر تستحمل بتطلع بره
كريمان. :انطق ي رسلان ابني عايش صح وفين تامر فين
رسلان بوجع وهو بيقولها ماتو
كريمان. انت بقول اي
انت كداب
كدااااااااااااب :::اطلع بره
اطلعو كلكم بره
ابني عايش
انتو كدابين كلكم …… عاوزين تشوفوني بتعذب
بررررره
رسلان بياخدها جوة حضنه ويدفن وشها ف صدره اصرخي ي كريمان عيطي يحبيبتي
*************************
بعد مرور شهرين
كريمان بيجيلها مكالمه
الوو
ادهم. احلي الو من احلي كيري
كريمان. عاوز اي ي ادهم مش كنا خلصنا
ادهم. طب اطلعي افتحي الباب ميصحش ابقي واقف ع الباب كدا كتير
كريمان بعصبيه انت بتقول اي
ادهم. اطلعي ي قلبي بقا
كريمان بتطلع بخوف ليكون رسلان جاي ويشوفه ويحصل مصيبه
ادهم. وحشتيني
كريمان بتلاقيه واقف ومعاه بوكيه ورد مع ابتسامه
ادهم. هفضل واقف ع الباب كدا كتير
كريمان. اه مينفعش تدخل
ادهم بيمسك أيديها وهو أنا اي حد تعالي اعمليلي كوبايه قهوة ب ايدك الحلوة دى بس
كريمان. بعصبيه تمام اتفضل
عشر دقايق وتمشي مفهوم
ومش عاوزة اشوف وشك هنا تاني
ادهم. عيوني
*************
عند الهام ورسلان
رسلان. هي لو تقتنع اني تيجي تعيش معانا هيكون احسن بكتير
الهام. ان شاء الله هحاول أقنعها يحبيبي يلا بس روح عشان متتاخرش ع الشغل
رسلان بيضم الهام ليه
بحبك ي ي الهام حياتي
الهام. وانا بموت فيك
*************
كريمان . اتفضل كوبايه الزفت
ادهم بيقوم ياخدها وبيفضل ماسك ايديها وبيحط كوبايه القهوة
وبيقرب من كريمان
كريمان . انت عاوز اي
ابعد عني ……
ادهم . خليني اسرح ف لون قهوة عيونك
عيونك اللي مخلياني ف عالم تاني
كريمان بتوصل للحيطه
بيمسك أيديها جامد وبيكون نفسه ف نفسها
كريمان بصوت خافت عاوز اي
ادهم. عاوز قلبي انتي واخداه وعندك
ممكن اخده
كريمان. هاا
ادهم بيميل بنظره علي شفتيها ليقبلها قبله تجعلهم يفعلو ما حرمو الله
************
باااك
بعد مرور تلت شهور من حادثه جاسر
بتكون حاجات كتير اتغيرت
جاسر عرف أنه فقد نظره بس ميئسش الدكتورة ياسمين مخففه عنه
الهام جنبه اخواته كل حاجة كان بيتمناها عايشها بس من غير نظره
بيكون جاسر قرر يكمل باقي عمره مع أمه وأخواته
ف المستشفي
الدكتورة ياسمين . ها ي بيه مش خدت الدوا لي
جاسر . مالك يولا متعصب من الصبح لي
ياسمين .عشان حضرتك مش راضي تاخد الدوا هتخف ازاى
انت
جاسر . بقا معايا اجمل دكتورة ومش هخف
ياسمين . ومين قالك اني جميله
جاسر هاتي ايدك كدا
ياسمين بخوف رهيب في اي حاجة وجعاك
جاسر. اه
ياسمين فين شاور علي الوجع
جاسر . هاتي ايدك
وبيمسك ايديها بيحطها علي قلبه الوجع هنا
ياسمين. ي ظريف الدم
جاسر . انتي مش مصدق اني موجوع هنا
ياسمين. وموجوع لي أن شاء الله
جاسر .اصلي بحب واحدة
ياسمين بتنزل عليها كالصاعقه بتحب
وي تري مين سعيدة الحظ
جاسر. للاسف حكايتنا مش هتكمل أنا كفيف وهي …
ياسمين . هي اي
جاسر . زى القمر قلبها نضيف اوووى وشاطرة بتهتم بيا حلو اوووى بس بقيت كفيف
ياسمين. وفيها اي انت مفكش غلطه وده نصيب وان شاء الله هترجع تشوف احسن من الاول كمان
قولها ولو هي عندها اصل هتفضل معاك وبدموع بصراحه أنا لو مكانها مضيعش حد زيك من ايدى
وبتكون صوتها هتبدأ نبرته تتغير طب عن اذنك ي جاسر هقوم اعمل حاجة وارجعلك
وف نفسها انتي يوم ما تحبي حد تحبي واحد بيحب معرفتش تختارى غير ده
جاسر . استني ي دكتورة
الدكتورة بصوت مليان دموع بتطلع نعم بصعوبه
جاسر . عاوز اقولك حاجة
ياسمين . اتفضل
جاسر. بحبك
ياسمين . قولت اي
جاسر . أنا بحبك ي ياسمين والله ما هقولك تفضلي معايا أنا بس قولت اعترفلك عشان مندمش اني قولت عارف أنه مش ب ايدك وانك ليكي الحق تاخدى واحد كامل بس انا وبيكون لسه هيكمل بيلاقي قاطعه صوتها وانا بموت فيك ي جاسر
حصل امتا وازاى متقوليش ازاى
جاسر بيشدها لحضنه وووووو
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الواحد والعشرون

 

احنا عملنا كدا ازاى أنا ممكن احمل يخرابي ي سوادك ي كريمان ي سوادك
ادهم . خايفه من اي يقلبي متقلقيش أنا هخطبك ونتجوز
كريمان بفرحه بتجري لحضنه بجد ي ادهم
ادهم.:بجد يعيون ادهم
بس اي الحلاوة دى ي بت
كريمان بكسوف :اي في اي …..ايه النظرة دى
ادهم. ما تيجي اقولك كلمه سر
كريمان. لا يخويا تبقي تقولها بعدين ويلا امشي لو حد جيه وشافك هنا هتبقي خراب
ادهم. ماشي يقلبي
هعدى عليكي بكره
هتوحشيني ي قلبي
كريمان. طب يلا امشي بقا
بيعدى اسبوعين وكل يوم ادهم بيقابل كريمان يعتبر
معشمها ف الجواز
الهام. أنا هروح أودى شويه حاجات لكريمان واقعد معاها شويه ي رسلان يحبيبي ماشي
رسلان . ماشي يقلبي
مع اني زعلانين بس قلبك حنين وهيفضل حنين
الهام . أنا يتيمه ي رسلان وهي معتش ليها حد حتي جوزها
رسلان. ومين قالك انك يتيمه ي الهام متقوليش كدا تاني يحبيبتي اومال أنا فين
الهام . ماشي يحبيبي يلا أنا هروح بقا
رسلان.طب أنا هاخد العيال هجيب ليهم شويه حاجات
الهام. خلي بالك منهم ومن نفسك يلا سلام يحبيبي
بتروح الهام وبتبعت رساله ل كريمان بس كريمان مش بتشوفها
الهام . ماشي يحبيبي يلا أنا هروح بقا
ادهم.يعني اشتقتيلي ي قلبي وعاوزة اجيلك
كريمان . ايوا
ادهم. وانتي وحشاني اوووى ي كي كي
كريمان. طب مستنياك متتاخرش بقا ي ادهمتي
ادهم. عيون ادهمك جايلك حالا
كريمان بتكون ف الطريق
ادهم بيكون بيته قريب من كريمان ف راح بسرعه
ادهم بيخبط
كريمان بدلع اشتقتلي ي ادهمتي
ادهم. اشتقتلك بس ي بت ده انتي الحب
طب هنفضل ع الباب كدا
بتكون الهام واقفه مصدومه ع السلم
مين ده واي اللي بيحصل
بتطلع الهام الشقه بيكون الباب متقفلش كويس وبتعرف تدخل
الهام لنفسها طب ادخل ولا مدخلش
خلاص ادخل وخلاص
بتدخل الهام مش بتلاقي حد ف الصاله بس بتسمع صوت ف اوضه النوم بتفضل تمشي بخطوات وقلبها دقاته متسارعه
بتروح الهام اوضه النوم عينيها تقع عليهم ف احضان بعضهم البعض
بتضع يديها علي فمها وتشهق شهقه لتطلع تجري خارج الشقه
كريمان بتقوم بفزع في حد ف الشقه ي ادهم
ادهم. مفيش حد يقلبي
كريمان. لا في وبتقوم تشوف بتلاقي باب الشقه مفتوح
ي مصيبتك ي كريمان ي مصيبتك
نرجع من الفلاش باك
جاسر مستلقي ع السرير
اشتقتلك ي دكتورة قلبي
=وانت كمان ي جاسر بقالي يومين مشوفتكش من ساعت ما خرجت من المستشفى
جاسر. طب اي دكتورتي مش ناويه تكشف عليا اصلي أنا تعبان اووويي
=مالك يحبيبي فيك اي
جاسر . في اني عاوز احط ايدى مع ايد ابوكي
بفرحه عارمه انت بتتكلم جد ي جاسر
اه يعيون جاسر
ريهام بترمي نفسها جنبه قفشتك
جاسر . طب سلام دلوقتي يحبيبي
ريهام. احم احم
جاسر. عاوزة اي ي بومه
ريهام. لا مفيش كنت عايزة اخد رايك في حاجة
جاسر. اخلصي عايزة اي
ريهام. اصل النهاردة كتب كتاب حياة ف كنت بقول اعمل خطوبتي أنا وسيف
جاسر. طب ولي
ريهام. اهو ي جاسر اصل سيف مستعجل وبسبب شغله هيسافر
جاسر . طب هو جاهز
ريهام .من كله
جاسر. خلاص يكلم ماما وبعدين نشوف
ريهام . اومال أنا جيتلك لي
اقنع بقا ماما عاوزة أعلن انى سيف ممتلكات خاصه مفيش واحدة ترفع عينها عليه
جاسر . هو الكلام ده مش المفروض هو اللي يقوله ي بنتي
ريهام. هسس المهم هتقنع ماما
جاسر. بس بشرط
ريهام . اشجيني
جاسر. اتصلي ع الدكتورة ياسمين واعزميها مش انتو صحاب بردو واتصاحبتي عليها
ريهام. يولا ي شقي انت
حاضر نعزملك حبيبه القلب حاجة تاني
جاسر . تبطلي ام التناحه اللي فيكي دى ي بت يلا اطلعي بره عاوز اعمل مكالمه مهمه
حياة. ي ماما ي ماااااااااااما
الهام. في اي صرعتني
حياة. انا متوترة اوويي
الهام . طبيعي ي بنتي متخافيش كله هيعدى ودى سنه الحياة
لتسريع الاحداث كل منهم كان مشغول حتي اتي الليل
أصبح الجميع جاهز بإنتظار المأذون فقط
ياسر. هو أتأخر كدا ليه
الهام. اصبر ي ابني تلاقي الطريق بس
ياسر . طب عاوز اشوف حياتي ممكن بلييييييييز بلييييييييز ي حماتي
الهام بضحكه. لما تخلص يحبيبي اصبر انت مستعجل كدا لي يولا العمر لسه قدامكم
ياسر . يعني أنا مش بحلم ي ماما
الهام. لا مش بتحلم يحبيبي
جاسر بغيرة. دى امي انا ي استاذ ادهم
ياسر. وامي أنا كمان مش كدا ولا اي ي ماما
ليرن الجرس
ياسر . تلاقيه المأذون بيطلع يفتح الباب
اخييييراً ده انا كنت فقدت الامل انى اتجوز
المأذون بإستغراب دول ربع ساعه يابني اللي اتأخرتهم
جاسر. هو بس مستعجل حضرتك
ياسر . اه مستعجل ملكش فيه لما تبقي مكاني وقلبك يدق زى ما قلبي دق لحياة هتفهمني ي جاسر
جاسر. علي فكرة اللي بتتكلم عنها دى اختي
ياسر .هتكون مراتي لو مش فاهم
جاسر. هعند معاك ونبطل نكتبه اي رايك
ياسر . لااااا اصبر يحبيب اخوك يلا بس الله يهديك يابني
ليضع يده في يد جاسر وينتهي المأذون بجمله بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
لتتعالي اصوات الزغاريد
لووووووووووووولي لوليييييييي
الف مبروك ي عروسه
ليقوم كل أصحاب حياة بإحتضانها
ياسر .ضم شفتيه …..وانا ماليش زيهم
حياة بخجل تنظر ف الأرض
ياسر . بيقرب منها ليخطف قبله دون أن يراه أحد
جاسر . يولا شيفك
ياسر . انت بتتكلم جد
جاسر . بطل شقاوة بدال اقولك معندناش بنات
ياسر بضحكه انتصار ههه ده احلامك بقت مراتي خلاص
جاسر . طب سيف اتاخر كدا لي
ريهام بيجيب الدبل بس
الهام. يبتتي ما كان نعمل الخطوبه كلها علي بعضها بدال دبله النهاردة وبعدين باقي الدهب
ريهام. هو اللي طلب ي ماما وانتي شوفتي
بعد قليل تأتي تمارا وحسن
حسن . مبروك ي حياة عقبال الليله الكبيرة
ياسر بغيرة كلامك معايا يحبيبي امشي ي حياة روحي جنب اختك
حسن. ونعمه الرجوله مبروك يحبيبي
ياسر. تسلم
تمارا بفرحه . القمر اللي بقا متجوز مبرووووووك
حياة بفرحه وخجل الله يبارك فيكي يحبيبتي
تمارة .ريهام قمرتنا بتفكر في اي
ي ريهام …….ريهااااام
ريهام بخضه .ها
تمارة كنتي فين بتفكرى في اي
ريهام .مفيش حاجة بي كنت قلقانه على سيف
تمارة. سيف مين
ريهام. حبيبي
تمارة. وحسن
حسن بيحبك ي ريهام
ريهام . وانا بعشق سيف
تمارة . امممم
ريهام بفرحه . خطوبتنا النهاردة
تمارة بصدمه. بتقولي اي خطوبتك
ريهام .ايوا
ليمضي بعض الوقت لياتي سيف بصحبه أخته كيان
جاسر . طب عن اذنك ي حسن
تقف تمارا مع حسن
يلا نمشي ي حسن
حسن. لي في اي
تمارا . مفيش مدايقه شويه
حسن بإندفاع أنا هقعد شويه بقالي كتير مشوفتهاش وحشاني اوووى
تمارا . معتش ينفع تبص ليها كدا تاني
حسن. لي
انتي اخر واحدة تقولي كدا ي تمارا
اكتر واحدة عارفه أنا بحبها اد اي
بس اعمل اي متعقد من اي علاقه بخاف اقرب من اي حد كنت بكرها فيا بيكي وبعدين حسيت اني خسرتها
ربنا يسترها ي رب
تمارا . انت خسرتها فعلا ي حسن
حسن. بطلي هزار انتي بتقولي اي في اي
تمارا. خطوبه ريهام النهاردة ي حسن
حسن ليكور قبضه يديه انتي بتقولي اي
تمارا. زي ما سمعت كدا
حسن. مفيش منه الكلام ده محدش هياخد ريهام غيري
الهام. مكنش ليه لزوم الخطوبه يابني كنا نعملها ف وقتها
سيف. اعمل اي بس ي حماتي اصل الله يعلم السفريه دى ممكن اطول فيها اد اي فحبيت بس يكون في ايد ملكتي دبله
حسن يتابع الكلام فهو في مكان ليس ببعيد
ليغلي الدم داخل عروقه ويريد أن يذهب يقتلع أعين سيف التي تلاحق ريهام
وبعد مرور وقت تأتي لحظه تلبيس الدبل
حسن قلبه يكاد أن ينفجر مما يراه
بس انا اللي بحبك ي ريهام مش هو
كيان بفرحه أول ما بينتهو من الدبل تقوم برفع الزغاريد
ليبدأ الاحتفال واغاني
وكان الجميع سعيدا ب استثناء بعض الناس
جاسر . وحشتيني ي ياسمينتي
ياسمين وانت وحشتني اوووى ي جاسر
جاسر. بقولك اي ي ياسمين
ياسمين. نعم يروحي
جاسر . تقبلي تتجوزى واحد كفيف
ياسمين تنزل دمعه من عينيها بس انت عيوني ي جاسر انت مش كفيف ومتقولش كدا
واه موافقه اتجوز بس لو انت غير كدا مش عاوزة
جاسر بحنيه يعمرى انتي
ياسمين لكي تقطع دموعها وبعدين انت جاسورتي هتخفي ي قمرة ونعملك العمليه وتشوفيني
ويمكن شكلي ميعجبكش وحبك ليا يروح
جاسر. انتي بتهزري ي بت
ده انتي اللي منورة حياتي
ممكن اطلب طلب ي ياسمين
ياسمين. اطلب يروحي
جاسر . عاوز امشي ايدى علي وشك
ياسمين بدموع لانها تراه حزين لعدم رؤيته
حطها يحبيبي
ليبدأ جاسر يملس بيداه علي وجهها
جاسر تنزل دمعه من عيونه انتي حلوة اوووى ي ياسمين
ياسمين . مفيش احلي منك يعيوني
ريهام تضحك مع سيف وكيان
ليكور حسن يداه ويذهب الي سيف وفجأة
يتبع
Part. 21
انا مش عارفه أودى وشي منكم فين أنا اسفه أووويييي علي التأخير ده ????????‍♀️????????
بس بجد الفترة دى كانت سيئه اووى دروس ومدارس أنا اسفه

رواية دكتور جامعتي الفصل الثاني والعشرون

 

اهدئ ي حسن متتهورش انت رايح تعمل اي
حسن :رايح اعرفه ازاى ياخد ريهام مني ريهام حقي وملكي
ليكور قبضه يده ويذهب في اتجاه سيف
سيف . في اي مالك ي شبح ولم يكمل سيف كلامه وما أن نزل حسن بقبضه يده عليه قامت فوضي ف سيف لم يسكت له وقام بضربه هو الآخر
مش هتاخدها مني ي سيف دى بتاعتي
سيف تجري الدماء في عروقه فكيف يقول انها له انها لي أنا لينزل عليه بكل وحشيه دون النظر للخلف
ريهام مش خطيبتي وبس ي بيه ريهام كل دنيتي وبصوت جحيمي ريهام مراتي انت فاهم
ياسر بيبدأ يشده اهدئ ي سيف مش كدا اهدئ
سيف. انت مشوفتش بيقول اي
ياسر. معلش يحبيبي انت مخلتش فيه نفس عاوز تعمل فيه اي تاني
سيف. اخد روحه ب ايدى
حسن وهو بيعصبه اكتر بس روحي معاها هتاخدها ازاى
ليصبح سيف كالاسد الثائر انت شكلك عاوز تتربي لينزل بكل وحشيه من جديد مشوفكش تجيب اسمها علي لسانك
كانت ريهام تبكي لانه لم يستمع لها وفضل أن يضربه
تمارا بدموع …. وسع كدا وسعو انتو معندكوش رحمه
سيف . متنساش انت اتكلمت مع مين ولا جيت ناحيه طرف مين
انت كنت مع سيف عزام عارف الاسم ولا اعرفهولك
تمارا بتاخد حسن وبتمشي لينتهي اليوم
حسن وتمارا بتداويه.. بحبها اووى ي تمارا بحبها كنت عاوزها تحس بيا عن طريقك وتغير عليا
تمارا بكل عفويه ودموع ممتلئه في عينيها وانا بحبك انت
حسن . انتي بتقولي اي
تمارا بدموع اه ي حسن اه بحبك انت
كنت بحاول اكرهك فيها كنت دايما تقولي بحبه وهو بيحبك انتي
كنت مخلياها مقتنعه انك ليا
ولعبتي معاك عشان تغير عليك كانت مخلياها تصدق
حسن بيقوم بكل عصبيه لكن الكلام وقف ف حلقه ففضل الصمت ومشي
ياسر. اهدئ ي سيف مش كدا
جاسر. ياسر معاه حق ي سيف العصبيه دى كلها يابني
وبعدين العصبيه دى عشان البت ريهام
ريهام بغيظ مالها ريهام
سيف بكل حنو كل دنيتي ريهام
ريهام بتتكسف وبتقوم أنا أنا …….ااااا انا هروح اجبلكم حاجة تشربوها
جاسر بضحكه البت طلعت بتتكسف
سيف. بس بقا ي جاسر
جاسر. عاوز اي ي بيه أختي
سيف . بردو ي جاسر خف شويه
جاسر. ولا انت بتغير من اخوها كمان
سيف. من التراب اللي بتمشي عليه من هدومها
جاسر. يولا أنت مش كنت بتحب واحدة قبلها انت لحقت
سيف. اكتشفت اني محبتش ولا عرفت يعني اي حب غير مع ريهام
وبيكون قال الجمله دى علي دخولها لتقع الصينيه منها أرضا
ف أصبحت وجنتيها كعصير الفراولة
آخرة الكسوف كسرت الكوبيات اهو ي عم سيف اهدئ شويه علينا بلاش الحنيه دى كلها
عن اذنكم هقوم اشوف الدكتورة ياسمين تقولي دوا حلو كدا لقلبي
ياسر. ماله قلبك ي جاسر فيك اي انت تعبان
سيف بيغمزله لا مش تعبان بس قلبه بقا نقول اي
جاسر. بطل يوحش انت وهو عن اذنكم خمس دقايق وجاي
ريهام. قال انه بيحبني ي حياة
حياة. يخربيتك انتي لسه عارفه أنه بيحبك مع كل التصرفات دى ومش عارفه أنه بيحبك ده كل الناس عرفت
ريهام. فكرت اني انا اللي بحبه بس انا قلبي هيقف خلاااااااص
حياة. طب اهدى يخربيتك فضحتينا
ريهام بفرحه عارمه ي بت قال بحبهاااااااا
حياة. ربنا يتمملك علي خير ي قلب اختك
????????‍♀️????????‍♀️????????‍♀️????????‍♀️????????‍♀️????????‍♀️
جاسر . روحتي يحبيبتي
ياسمين. اه وصلت اهو
جاسر. طب اي مفيش وحشتني ي جسورتي ي قلبي اي كلام من الدلع ده
ياسمين بكسوف لا
جاسر. طب حبيبي حتي مرة واحدة كدا
ياسمين . طب أصبر لما نتخطب
جاسر. تحبي اجيلك دلوقتي نقرأ الفاتحه
ياسمين . بس ي مجنون
انت اتجننت
جاسر. هتقوليها ولا وقسما اجيلك حالا
ياسمين . خلاص خلاص اهدى يحبيبي
جاسر . قوليها تاني ي بت
ياسمين بكسوف ها قولت اي اقول اي
جاسر. اخر كلمه انتي قولتيها قوليها تاني
لياتي سيف بقولك اي ي ابو نسب
لتنحرج ياسمين وتقوم بإغلاق الخط
جاسر. ابو جبروتك ي سيف ينفع كدا خوفت قطتي وبتقطع الأرزاق ازاى
سيف. معلش ابقا صالحها
جاسر. خير ي نعم عاوز اي
سيف. انا همشي محتاج حاجة
ياسر. استني هسلم علي حياة ونمشي سوا ي سيف
سيف . حاضر
جاسر. حياة مين اللي تسلم عليها يلا من هنا ياض انت وهو
سيف . مش مراته بردو
جاسر. اختي ي بيه
ياسر . ميهمنيش بقت مراتي وحلالي وبعدين أنا هسلم بس
جاسر . مسموحلك بتلت دقايق بالعدد
ياسر. ليه أن شاء الله
جاسر . لحد ما الفرح يتعمل بقا
ياسر. يناسبك الخميس الجاي الفرح
جاسر . انت هتهزر
ياسر . مش بهزر خلاص علي خيرت الله الفرح الخميس الجاي
وافق بقا ي جاسر
ترضي حد يمنعك عن ياسمين
جاسر. بغيظ وعصبيه متنطقش اسمها ي ياسر
ياسر. بسس حلو اووى الفرح الخميس الجاي
سيف . مبروك ي عريس عقبالي ي رب
جاسر. لولا اني حاسس بيك مكنتش وافقت بس يلا علي خيرت الله
لينادى جاسر علي حياة اطلعي ودعي ياسر يحبيبتي
ياسر من بره سمعك ي بتاع حبيبتي
جاسر . انت خنقتني ي بيه
ياسر. حلالي أنا اللي اقول كدا وبس
جاسر . ماشي ماشي هنشوف
ليأخذ حياة علي جنب
حياة. خلي بالك من نفسك وانت مروح
ياسر. نفسي كلها معاكي انتي خلي بالك عليها
ريهام بكسوف يلهوى علي الكلام
سيف . تحبي اقولك أنا بنفسي وأعرفك حبي ليكي اد اي
ريهام . ها بتقول اي
سيف . بقول اني بحبك
ريهام تتورد وجنتيها وانا كمان
سيف. وانا كمان اي
ريهام. بحبك
جاسر بيكون بيجيب ميه ورجع علي كلمه بحبك
بت ي ريهام انتي قولتي اي
ريهام بكسوف ها أنا بقوله بيقولها بحبك
جاسر . مين
ريهام. واحدة ف الروايه يالهوى ي واد ي جاسر
جاسر. اما الروايات دى هتاكل عقلك
ي بت افتحي كتاب ذاكرى يمكن تفلحي
سيف. هسس هي فالحه اكتر من كدا اي دى فالحه وشاطرة وسكرة كمان ليغمز لها
ينتهي اليوم وكل منهم يعود غرفته ومنهم من ذهب لبيته
الهام بتكون سرحانه اني حياتها اتعدلت بس لازم تجمع فلوس عمليه جاسر
لياتي لها اتصال من رقم مجهول
الهام. الو
عامله اي ي الهام
الهام ….وووو
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الثالث والعشرون

 

بحبك ي الهام ومش قادر اعيش من غيرك ولا من غير ولادنا
الهام.عاوز اي ي رسلان
رسلان. ممكن تقابليني ولو لمرة بس ي الهام
الهام بوجع ف قلبها وبعد المقابله
رسلان:تصدرى الحكم ترجعيلي أو حكم الاعدام
لتقفل المكالمه ولم تستطيع الرد
بيعدى اربع اشهر علي المكالمه
**********
اربع اشهر مليئة بمحاولات رسلان لكي يرجع لحبوبته واولاد الي حضنه
ياسمين. عمليه جاسر اتحددت خلاص وهتكون بعد فترة ي خالتو
الهام. ربنا يسترها ي رب
ياسمين. انا خايفه اوووى عليه ????
الهام . متعييطيش ي بنتي ربنا كبير
جاسر بيكون سامع كلامهم بييدا يحرك الكرسي المتحرك اللي قاعد عليه
بتعيطي لي يحبيبتي عاوزاني معملش العمليه مش هعملها بس متنزليش دمعه واحدة من عيونك
الهام بتسيبهم وبتمشي
ياسمين بتحضنه خايفه عليك ينور عيوني
جاسر. وتخافي لي انتي مش معاكي اي راجل ي بت معاكي جاسر أمور وعسللل
ياسمين. يولا بطل نرجسيه يخربيت كدا
جاسر. بس ي بقرتي
ياسمين. بقا أنا بقرة ي جاسر
جاسر بضحكه ي بت احلي بقرة شوفتها ف حياتي يخلاثو يخلاثو
رسلان. ي ريهام عملتي اي ي بنتي
ريهام. بص بقا ي معلم ماما قفله علي مخها وقلبها بقفل ف محتاجين منك شويه رومانسيه وكدا بقا
رسلان. يعني اعمل اي انصحيني يبنتي أنا أول مرة اعرف اني الهام قفل كدا
ريهام. كله من اختك اللي هي عمتي هي السبب
رسلان. خلاص بقا يحبيبتي اقفلي ع القديم كله
خلاص هي طلعت من حياتنا كلنا وكله انكشف
ريهام. نفسي اعرف صدقت كل ده عن ماما ازاى
رسلان بيبص بعيداً عن عينيها ولم يستطع الاجابه
ريهام بإحراج أنا اسفه ي بابا لو ازعجتك ب سؤالي
المهم ي بابا أنا هحاول الين قلب ماما عليك
وانت شوف اي يخت او اي سفينه واخطفها ف الميه مترجعوش غير وهي صافي ي لبن من كله
رسلان. حلوة الفكرة بس الهام هتيجي ازاى
ريهام بغمزة عليا دى بقا
رسلان. طب جاسر مكلمنيش النهاردة قوليلو انتي ورنيت عليه كان قافل فونه ابقي خليه يرن عليا
وقولي للبت حياة تكلم ابوها مرة
ريهام. هي بس مكسوفه منك شويه لسه بتتعود
بينتهي اليوم
بيتحدد ميعاد فرح حياة علي ياسر
بتكون فرحه الهام مش سيعاها فسوف تري ابنتها عروس
عيشت وشوفتك عروسه ي حياة ي بنتي
حياة. ربنا يديلك طوله العمر ي ماما
ريهام. الواحد هيرتاح موت ي بت ي حياة الاوضه هتبقي ليا لوحدى بقا واوعا
حياة . هتقدرى من غيري ي بت
ريهام بضحكه معايا سيفو
الهام . ي بت احترمي وجودى
ريهام وهي بتعكس عيونها اي ي مامي ما انتي معاكى الدكتور رسلان
الله قوليلي ي الهام هانم كنتي بتسئليه اي واحنا ف الجامعه
الهام. هاا لا مفيش ده كان سؤال كدا
ريهام بنظر ثاقب اه سؤال قولتيلي سؤال اي ده بقا ي ست الهام
الهام. انتي ……انتي فاتحه معايا تحقيق ولا اي ي بت انتي
علي فكرة أنا مامتك
ريهام. ما أنا عارفه انك مامتي
الهام ب احراج أنا هروح اجيب ازازة ميه
حياة. ي بت ينفع كدا تتكلمي مع ماما بالطريقة دى
ريهام. هسسس اسكتي انتي ملكيش فيه
بتسمع رنه فون ريهام
بتروح تجري علي الفون فهذه النغمه الخاصه بحبيبها سيف
سيف . مساء الكراسى ي مدوخ راسي عامل اي بقا يحبيبي
ريهام. مساء المهلبيه علي الناس الرايقه
سيف. يعني يكون معايا ريهام حيبيتي وروحي ومكونش رايق
ريهام بكسوف طب كنت عاوز اي يحبيبي في حاجة ضروري
سيف. ضرورى اوووى
ريهام. اي بقا
سيف. كنت عاوز دكتور نفسي كويس
ريهام. لي ي حبيبي مالك يولا
سيف. اصلي مجنون بيكي
ريهام بكسوف ☺️
سيف. هتسكتي ما تتكلمي ي بت
ريهام. ما انت طافح عليا رومانسيه
سيف. بعد طافح دى ورومانسيه اقفلي ي بت
انا غلطان اصلا اني قولتلك كلام حلو انتي مبتجيش غير بالكلام الناشف
ريهام. اقفل ي بارد اي ده
سيف . مش قافل قاعد على قلبك واقفلي عشان اطلقك ي ريهام
ريهام. هو أنا كنت اتجوزتك ي ابني
سيف . اه مراتي واشوفك تقفلي هتبقي بفورة وخصام اسبوع
لينقطع الخط فجأة
ريهام. الو الو يابني ……رحت فين
لتنظر ف الفون بتلاقيه فصل شحن
يخرابي ي سوادك هيزعل منك اهو بتروح تجري ع الشاحن تحطه
حياة. والنبي هاتي الشاحن
حياة. لا تلفوني فاصل
ريهام. ي بنت خمس دقايق بس وخديه
حياة. تؤتؤ
ريهام. اوعي ي بت وبتشد الشاحن ابو الحب اللي بالمنظر ده
اااه ياني
ليشحن ويصبح خمسه ف المئه
مش بيكون معاها رصيد لترسل له رساله
احلفلك ب اي اني الفون فصل
سيف بضحكه شر هتعبك شويه ي بت ي رورو
ايوا ما هو واضح
ريهام.طب معلش يحبيبي
سيف. رني عليا ثواني
ريهام . معييش رصيد
سيف . هرن أنا
بيرن عليها
ريهام . الو
سيف. قولي اللي قولتيها ف الشات وبدلع
ريهام. قولت اي
سيف. حبيبي
ريهام. انت يولا طافح فراشات ع الصبح في اي
سيف . اقفلي ي بت عن اذنك سلام
بتعدى الايام لياتي اليوم المنتظر ل حياة
ريهام. فستانك جميل اوووى ي حياة فهو اسلامي مع خمارها الذي زادها جمالا
ياسر . ممكن مساعدة ي سيف
سيف. اؤمر يحبيبي
ياسر . بوكيه الورد عاوزك تجيبه لحد ما اخلص تجهيز نفسي
سيف. عنيا
عد الجمايل ماشي
ليبدأ الجميع بالتجمع فى القاعة
فانها علي اعلي مستوى من الرقي مع اضواء خافته حتي يأتي اهم من ف الحفل
حياة متواجدة ف الاتيليه ب انتظار ياسر
وكانت ريهام معها
الهام جالسه ف الحفل كباقي الذين ينتظرون العريس والعروس
ليجلس أمامها وهو بكامل أناقته
الهام. افندم جاي تعمل اي
رسلان. جمالك زايد اووىيي النهاردة ي ملكتي
الهام قلبها قد حن قليلا فمنذ متي وهو ينتظر فمنذ متي وهو يحاول معها
الهام. عن اذن حضرتك لتتركه وتذهب
ليبدأ العد التنازلي لدخول العروسين
دموع الهام تنزل تلو الأخري ف رأت ابنتها عروس
رسلان. معقول دى بنتي
بنتي بقت عروسه
ربنا يحميكي ي رب ويسعدك وبيكون مجهز ليها هديه
ومع دخولهم كانت جميع الأعين عليهم من شدة جمال حياة فإن عينيها البنيتان الذين يميلان للاسود وحجابها الذي زاد جمالها جمالا وملامحها الملائكيه
لم يستطع أحد رفع عينيه عنها
كان يجلس شخص بجانب رسلان علي الجانب الآخر
شخص 1 .واخدة الجمال من امها
امها صاروخ ارضي تشوفها تقول اختهم
شخص 2. معاك حق هو في ف جمال الست الهام والله الواحد لولا أنه متجوز كان اتجوزها
شخص 1. إن شاء الله هروح اتقدم كمان فترة
الا صحيح هو جوزها ميت ولا مطلقه
شهص2. مينفعش يخويا تتقدم لسه مش مطلقه هي منفصله بس عنه
شخص 1. أما حد يسيب الجمال ده كله ازاى
كان رسلان يكاد أن ينفجر فهو شخص هادى كيف له كل هذه العصبيه كيف لهم أنا يتحدثو عنها كيف … كيف
لم يستطع التحكم في نفسه فذهب إليهم ولكن نظر لابنته الصغيرة التي من الممكن أن يخرب الفرح من وراهه
بيتصل علي الحراس بتوعه وبيأمرهم أنهم ياخدو الشخصين دول يحتجزوهم لحد ما يخلص الفرح ويفضالهم
*************
علي جانب آخر ف الجنينه بعيدا عن الاصوات العاليه
جاسر. اوصفيلي الفرح يعيوني
ياسمين بصوت ناعم فكانت تردى فستان ازرق سماوي كانت جميله جدا
نبيل. انا مش قادر ارفع عيوني من عليها وهي رايحه تحب ف واحد كفيف مش قادر يسعدها
كانت الجمله علي مقربه من جاسر ف أنه يقف بجواره تماما
ياسمين كادت أن تنفجر ورأت غضب جاسر
بتنزل علي خده لتطبع قبله وتهمس ف أذنه مفيش راجل غيرك ف عيوني ي جسورتي
الدكتور نبيل كان يتابع الموقف كاد ينفجر من الغيظ ف ترك الجنينه وذهب للداخل
جاسر بإبتسامه فإن قلبه يرقص انتي عملتي اي
ياسمين بكسوف ها ….ولا حاجة
جاسر وهو جالس علي كرسيه المتحرك ليسحبها تجلس علي قدميه ممكن الخد التاني عشان زعل
ياسمين بإحراج ابعدني ي جاسر مينفعش كدا لو حد شافنا
جاسر. اللي يشوف يشوف انتي يومين وتكوني مراتي
ياسمين بكسوف . طب عشاني سبني
جاسر. الخد التاني وبعدها هسيبك
ياسمين.:حاضر حاضر
سيب ايدى أنت مكتفني
لتبدأ بالقرب منه وما أن ترك يديها قامت وبدأت ف الضحك
جاسر. بقا بتضحكي عليا
انا زعلت منك
**,****,*,,**,*,*”
ياسر. عاوز اخدك بعيد عن كل العيون اللي شيفاكي دى واخبيكي جوايا
لو كنت اعرف اني الفرح الناس هتكون كدا كنت معزمتش حد
حياة. وده ينفع بردو ي جسورتي
ريهام كانت جالسه ف الفرح كانت تحس أنه قطعه منها أصبحت لشخص لن تستطع أن تزعجها كما كانت
سيف كان علي قرب منها فهو لم يشيل عينيه عنها
وهو يكلم نفسه في خياله أهذا الجمال كله لي
حبيبتي وعمرى واميرتي
ليفيق من شروده
ويهتف ي اسمها ريهام ي ريهام….. حبيبتي
ريهام . نعم يحبيبي
سيف . مالك وشك حزين كدا لي
ريهام. هتسيبني خلاص اتجوزت ي سيف
سيف. اي رايك نتجوز احنا كمان يعيون سيف أنا خلاص مش طايق يوم ف بعدك
ريهام بدموع متلئله داخل عينيها عمليه جاسر بس تخلص ونطمن عليه
سيف . ربنا يسترها يحبيبتي
فكي بقا متخلكيش قفل كدا
تحبي تشربي عصير ونتمشي شويه بعيد عن هنا
ريهام. لا مش عاوزة اسيب حياة لوحدها ف يوم زى ده
سيف. اللي انتي عاوزاه يروحي
يخلاثو يخلاثو يخلاثو يولااااد ثكرررر
ريهام. بتكسف بقا ????
سيف. ماشي ماشي سكت اهو
لينتهي حفل الزفاف
ويأخذ ياسر محبوبته وعشقه التي لطالما تمناها في كل يوم كما كانت هي
لتبدأ في الدموع كل من ريهام والهام وحياة
الهام. خلي بالك منها ي ياسر أنت واخد حته مني
ياسر. في عيوني ي خالتي
الهام. خلي بالك من نفسك يحبيبتي ومن جوزك ربنا يسعدكم ي رب
لينتهي الجميع من احتضانها وينتهي الوداع الممتلئ بالدموع
حياة. مش كنتي فرحانه اني همشي
ريهام. كان كلام من ورا قلبي
جاسر .تعالو في حضني يولاد هو أنا مش اخوكم
ليبدو ريهام وحياة ف البكاء
جاسر وهو يربت علي ضهرهم بس بقا هي هتبدا حياة جديدة متخلوش اولها دموع
ياسر . معاك حق شوفتي ي حياة اسمعي كلام اخوكي
جاسر. يلا يحبيبي خد مراتك عشان متتاخروش
ياسر بعد توديعهم الحار يركب سيارته هو وحياة ويذهبو الي عش الزوجيه
ريهام. يلا ي جاسر عشان نروح
ف ريهام وجاسر ركبو السيارة وكانت الهام مازلت واقفه وقبل ركبوها انت سيارة وقامت ب اختطافها وفجأة …….
يتبع

رواية دكتور جامعتي الفصل الرابع والعشرون

 

البارت الرابع والعشرون من رواية دكتور جامعتي لايزال قيد الكتابة، لو حابب تقرأ الفصل بمجرد نشره أنضم لقناتنا على تليجرام واكتب تعليق على الصفحة دي عشان نقدر نبعتلك أشعار بمجرد نشر الفصل

ومتنساش تقولنا لو حابب نوفرلك الرواية كاملة pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى