رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم همس كاتبة
رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم همس كاتبة
البارت الحادي والعشرون
بارت 21
دينا بحماس : هنروح فين ؟
يزن : امشي معايا و هتشوفي
تميم : يزن بلاش جنان مش ناقصين نتعاقب تاني
فارس : تاني ايه ؟ قصدك عاشر … و احنا اتعودنا اهو … مش هنخسر حاجة لو اتعاقبنا على حاجة تستاهل
زياد : فارس اتلم انا فرحي بعد كام يوم مش عايز مشاكل
فارس : حد قالك تعالا معانا ؟!
دينا : خلاص هنروح انا و فارس و حلا معاه نشوف المكان و نرجع على طول
لارا : و انا كمان هاجي معاكم
كارما برجاء : زياد و النبي توافق نروح معاهم بس نشوف ايه المكان ده و بعدين نرجع على طول
حبيبة : انتي اتجننتي ؟ انتي عارفة هتروحو فين اصلا ؟!
كارما : عايزة اخرج و اغير جو .. هموت من قعدة البيت دي .. زياد وافق بلييييز
نظر زياد و غادة لبعضهم البعض
غادة : طب و جدو ؟ افرضو كشفنا و زعل مننا ؟؟
لارا : عادي يا غادة مش اول مرة نتعاقب يعني .. اساسا حتى لو ما عملناش حاجة جدو هيلبسنا مصيبة عشان يعاقبنا و يتسلى بينا
فارس : شايفين العقل .. اختي ذكية يا جماعة
ليلة : طب و هنروح فين ؟!
مصطفى : دلوقتي هتشوفي الجنان الي قولتلك عليه .. احكيلنا يا يزن هتاخدنا لفين ؟!
يزن : مكان غريب كدة .. هحكيلكم حكايته بالطريق
حلا بتحذير : اقسم بالله يالا لو كنت بتعمل الحوار ده عشان تستفرد بالبت دي هعلقك ع النخلة انت و هيا
يزن لحبيبة : كأن اختك ما اتربتش ؟
حبيبة : انتو اكيد اتجننتو .. ازاي عايزين تخرجو بالوقت ده ؟؟
فريدة : عادي عايزين نتسلى شوية .. ايه رأيك يا تميم ؟
تميم : مش عارف .. هو ايه المكان ده يا يزن ؟
يزن : خليها مفاجأة احسن
دينا : يزن اقسم بالله لو ضحكت علينا زي الاتنين دول مش هرحمك .. هتاكل ضرب من الكل و كمان هنقول لجدو و يعاقبك عقوبة vip
يزن : اقسم بالله ما بهزر المكان بجد رهيب و محدش بيروحله ابدا .. مش انتي بتحبي الحاجات دي ؟!
دينا بحماس : اوي .. طب يلا قومو قبل ما الوقت يتأخر اكتر
مصطفى : ليلة مش قولتي عايزة تشوفي مغامراتنا .. الليلة هحققلك الي طلبتيه
ليلة بقلق : بس بيقولك المكان مرعب
مصطفى : ما تخافيش هنروح كلنا مع بعض
حبيبة : و بالنسبة لابنك يا فريدة هانم ؟؟ ايه هترميه عشان هطلك ده ؟
فريدة : ابقي اقعدي بيه انتي يا عاقلة .. اهو تتسلي شوية
حبيبة : ليه هو انا خلفته و نسيته ؟!
تميم : من امته الافترا ده يا حبيبة ؟! ده احنا بنقول عليكي ام قلب ابيض
حبيبة : و لو حد صحي و سأل عليكم هقوله ايييه ؟!
تميم : مين هيصحى بالوقت ده ؟! و ليه يسألو علينا اصلا ؟ .. ما تقلقيش مش هنتأخر و كلعادة لو حد صحي كلمينا على طول
حبيبة : اوس انت هتروح معاهم ؟!
اوس : لا طبعا مش هسيبك لوحدك
دينا : انتي متخلفة على فكرة .. مش بتقولي عايزة تخلصي من الخوف الي عندك ده ؟! تعالي معانا صدقيني هتنسي حاجة اسمها خوف
اوس : انتي اتهبلتي يا بت ؟! تروح فين ؟ دي لسا والدة من كام يوم
فارس : خلاص اقعدو انتو الاتنين و غطو على غيابنا … قومو يا شباب يلا
حبيبة بقلق : فريدة خليكي هنا .. حرام تسيبي اسر لوحده
فريدة : يا حبيبة انا بيتي الصبح اتحرق و نفسيتي زي الزفت محتاجة اخرج عشان اغير المود ده .. مش هتخسري حاجة لو اخدتي بالك منه شوية
حبيبة : يا بنتي افهمي انا مش متاقلة منه بس خايفة عليكي و على المجانين دول
حلا : ما تجمدي يا بت ده انتي بقيتي مامي اوي جاتك القرف
فارس : يلا بينا يا شباب
وقف جميعهم استعدادا للذهاب
دينا : ثانية وحدة … مصطفى تعالا هنا
مصطفى : ايوة ؟
دينا : احلف انك مش هتروح تقول اجدو
مصطفى : قولتلك حرمت .. اقسم بالله ما هقوله
دينا : تمام يلا بينا
تميم : من دلوقتي هحذركم .. الي هيقول لحد على الي هنعمله ده و الله ما هرحمه و هياكل علقة اصعب من علقة مصطفى
ليلة بصدمة : ايه ده ؟ هو انتو ضربتوه قبل كدة ؟!
مصطفى باحراج : لا لا كانو بيهزرو معايا
ليلة : هو انت الي قولت لجدك على الي عملوه زمان ؟!
مصطفى بتوتر : لا ده عرف بالصدفة
دينا : كداااب .. هو الي قاله و اتعاقبنا و من اليوم ده بدأ قرار العقوبات على كل غلطة بنعملها
ليلة بضحك : ندل اوي
تميم : اوس مش هوصيك .. لو جدو صحي تكلمني على طول
اوس ببرود : ماشي
يزن : يلا بينا .. هنروح بالعربية عشان المسافة طويلة شوية
حبيبة بفزع : ايييه ؟! لا طبعا ممكن تتأخرو اوي
دينا : اتلمي يا بت .. انتي مش هتروحي يبقى تقعدي ساكتة
حلا : و هنروح ازاي بعربيتك يسطا .. ده احنا عايزين اتوبيس مش شايف العدد
زياد : معلش نص يروح معاه و نص معايا .. يلا يا شباب
اوس : امشي يا حبيبتي ندخل يلا
حبيبة بتوتر : هروح اخد كنان و اسر من ماما و طنط سحر
حلا : لو حد سأل علينا قولي نايمين
حبيبة : حاضر
************************
بعد وقت قصير
خرجت حبيبة للبكونة حيث يجلس اوس
جلست بجانبه و قالت : اسر تعبني اوي لغاية ما نام
اوس : ليه ما قولتيلي كنت نيمته انا
حبيبة : لو صحي روحله انت بقى .. انا بجد قلقانة على المجانين دول
اوس : ما تخافيش يزن مش هيخاطر بيهم
حبيبة : تلاقيه بيضحك عليهم و عمل كدة عشان دينا
اوس بضحك : لا هو فعلا هياخدهم لمكان غريب شوية .. بس عشان يصالحها و يراضيها مش زي ما انتي فاهمة يا قليلة الادب
حبيبة : اسم الله .. ده انت الي وديتهم بداهية زمان عشان قلة ادبك دي
اوس : و لو يرجع بيا الزمن هعمل كدة مليون مرة عادي جدا .. المهم يخلالي الجو معاكي
حبيبة بابتسامة : طب ليه ما روحنا معاهم و افتكرنا الايام دي ؟
اوس : نروح فين ده انتي لسا والدة من اسبوع مش هستحمل تتعبي تاني
حبيبة : عندك حق و لا هيجيلي قلب اسيب كنان و اروح لمكان ما اعرفهوش .. عارف .. انا بدأت اقلق من علاقة يزن و دينا
اوس باستغراب : ليه مالهم ؟
حبيبة : دينا اتغيرت اوي و بقت حساسة اكتر و يزن حاساه مش مقدر ده
اوس : بصراحة يزن ميعرفش يتعامل مع البنات .. دينا اول حب بحياته فطبيعي يحصل كدة
حبيبة بانفعال : اوس .. ما تحسسنيش انك مش عارف دينا .. زي ما هي اول بنت بحياته هو كمان اول راجل بحياتها .. دينا ما تعرفش يعني ايه حنية اب و اخ .. كانت بتعبتر زياد اخوها و اهو انت شايف الي حصل هما دلوقتي يا دوبك بيتكلمو مع بعض .. يزن لازم يفهم مشكلتها و يعوضها
اوس : طب بالراحة مالك اتعصبتي .. اهدي يا حبيبتي اكيد هيفهم بس هما محتاجين وقت
حبيبة : انا قلقانة عليها .. و حلا مش هتسكت و هتفضل تسخنها عليه
اوس : انا مش فاهم حلا ايه غايتها من الحوارات دي ؟!
حبيبة : انت عارفها بتتعصب بسرعة و بتتجنن لو شافت راجل مش محترم حبيبته
اوس : طب ليه ما تركز شوية مع فارس الرخم و تخليها بحياتها ؟ لازم يعني تبوظ علاقة الكل عشان ترتاح ؟
حبيبة : ما تغيرش الموضوع .. انا بتكلم على دينا .. انت لازم تساعدها و تكلم يزن بالموضوع ده
سحبها نحوه و قال : ماشي بس سيبك منهم دلوقتي و خليكي معايا
حبيبة بحب : انا معاك على طول و مش هسيبك ابدا
اوس بهيام : مش هتصدقي قد ايه وحشتني القعدة معاكي .. نفسي نرجع بيتنا عشان نقعد مع بعض بالساعات زي زمان و محدش يفصلنا خالص
حبيبة : و انا كمان … الييت هنا فوضى بجد
اوس بخبث : و اهو خليلنا الجو دلوقتي .. الكبار نايمين و الشباب مش هنا
اقترب منها اكثر و التهم شفتيها بقبلة تفيض بالعشق
اوس بتوهان : انتي الحب الابدي يا حبيبة
حبيبة بخجل : و انا كل يوم بحبك اكتر
اخفت خجلها عندما احتضنته و استنشقت الهواء الذي اختلط بعطره النفاذ
*******************
دينا بملل : احنا كل ده و لسا ما وصلناش ؟!
يزن : مش فاضل كتير .. دقيقتين بالزبط و نوصل
فارس : ليه الشوارع فاضية كدة ؟!
حلا : الساعة 2 بالليل يا فارس مين هيخرج بالوقت ده
فارس : مش قصدي ناس .. بصي للشوارع كدة .. مفيش لا زرع و لا بيوت حتى
لارا : مهو قالك المكان مرعب مش رايحين ديزني لاند يعني
فارس : شكلها الحكاية بجد يا دينا
دينا بتهديد : مهو لو طلع غير كدة في حد هيتدفن هنا
يزن بابتسامة : ما تخافيش .. بجد و الله بجد .. اهو وصلنا
توقفت السيارة امام بيت قديم مبني من الطوب جدرانه مشققة و زجاج نوافذه الكبيرة محطم … كانت الاشجار تحيط بالبيت من الجانبين و بابه الخشبي مفتوح على مصراعيه
نزل الجميع من سياراتهم و وقفو امام البيت .. رفعت دينا مصباحا تجاه البيت و تأملته
دينا بذهول : ايه ده ؟!
يزن : ايه رأيك ؟!
دينا بحماس : تحفة
فارس : ايه حكاية البيت ده يا يزن ؟!
يزن : ده بيت قديم جدا .. من حوالي 15 سنة حصلت فيه جريمة ق..تل
كارما برعب : ق..تل ؟!!!
يزن : ايوة
دينا بحماس : ايوة عارفاها الحكاية دي .. كان في ست عايشة بيه و قت..لت جوزها عشان اتجوز عليها صح ؟
يزن بضحك : لا ايه الجنان ده ؟!
دينا : اومال مين الي اتق..تل ؟!
فارس : كان في دجالة ساكنة هنا و كانت خا..طفة عيل صغير و قت..لته عشان تقدمه قربان للج..ن صح ؟
يزن : لا انت بتتكلم على بيت تاني مش ده
حلا بنرفزة : انت هتسيبهم يألفو حكايات ؟! اتكلم و قولنا ايه الحكاية ؟!!
يزن : البيت ده كان لعيلة كبيرة ساكنة هنا و كان في واحد منهم عايز يتجوز بنت عمه الصغيرة بس هيا مكانتش موافقة
دينا : قام دب..حها
يزن : صح .. قت..لها هنا و العيلة سابت البلد كلها و سافرو امريكا
لارا : و المج..رم سافر معاهم ؟!
يزن : لا طبعا هو انت..حر بنفس الليلة
غادة برعب : يا انهار اسود .. زياد امشي نروح انا مرعوبة بجد
زياد : استني بس نبص ع البيت شوية
دينا بتأثر : تلاقو الراجل انت..حر من حبه ليها .. واضح انه كان بيعشقها
حلا : انت حمارة يا بت ؟! بيقولك دب..حها و بعدين انت..حر .. لو كان بيحبها بجد كان مو..ت نفسه و سابها تعيش حياتها .. بس لا لازم يمو..تها الاول عشان يثبت انه راجل .. حاجة عرة اقسم بالله
لارا : حتى و الراجل مي..ت بتردحيله ؟! انتي مستحيل تكوني طبيعية
كارما : ملعون ابو الحب الي يخلي الواحد يدمر نفسه كدة .. يجماعة انا بدأت اتعقد بجد
فارس : دايما لما الحب بيدخل اي حكاية بيبوظها .. انتو ركزتو بان كان بيحبها و لا لا و نسيتو البيت العجيب ده
زياد : دي طبيعة البنات يا سي فارس
يزن : تحبو ندخل نبص ع المكان و لا نفضل نتكلم هنا ؟!
دينا : ندخل طبعا مش عايزة سؤال
زياد باستغراب : ثانية وحدة .. فين الباقي ؟!
كارما : اه صحيح .. عربية تميم لغاية دلوقتي ما وصلتش
يزن : هما مش كانو ورانا ؟! راحو فين ؟؟
فارس : يمكن الاشب..اح منعتهم يدخلو المكان ده
يزن : اتلم يا اهبل .. الوقت متأخر لازم نشوفهم راحو فين
دينا بقلق : انا بدأت اقلق بجد .. لازم ندور عليهم و بعدين نرجع نشوف ايه حكاية البيت ده
فارس : ايه الفصلان ده ؟؟ ما كل واحد مع مزته تلاقيهم مستفردين بالحتت بتاعتهم
زياد : فارس اخرس .. امشو نروح نشوفهم
فارس : روحو انتو انا هستناكم هنا
حلا بحدة : مينفعش حد يفضل لوحده .. لازم كلنا نكون مع بعض الدنيا ضلمة و المكان فاضي مش ناقصين حد يجراله حاجة
فارس : هفففف ايه الفصلان ده يا ربي … اتفضلو ندور عليهم
***********************
كانت تمشي باوضتها ذهابا و ايابا و تحمل كنان بين يديها بينما اوس يحمل اسر
حبيبة بقلق : لغاية دلوقتي ما رجعوش
اوس : بكلم تميم مش بيرد
حبيبة : تفتكر عملو مصيبة ؟!
اوس : طبعا .. المهم انتي ما تقلقيش و يلا تعالي نامي
حبيبة : ازاي عايزني انام و هما برا البيت .. لازم اطمن عليهم الاول
اوس : ما تخافيش انا هفضل مستنيهم لغاية ما يروحو .. انتي لازم ترتاحي
حبيبة بتوتر : طب و آسر ؟؟
اوس : اما ترجع فريدة انا هديهولها
حبيبة : ماشي
وضعت كنان في سريره ثم اتجهت الى سريرها و مجرد ان جلست سمعت خبط الباب
حبيبة بفزع : مييين ؟!
دلفت سحر و قالت : انتو ايه الي مصحيكم لغاية دلوقتي ؟!
حبيبة بلخبطة : اصل .. اصل يعني .. احنا ..
اوس بسرعة : العيال مش ساكتين و بنحاول ننيمهم
سحر باستغراب : و فين فريدة ؟ ليه سايبة اسر معاكم ؟!
اوس : صعبت علينا … فضلت طول الليل تعيط عشان مطبخها الي اتحرق و ما صدقنا هديت و نامت قولنا ناخد اسر عشان ترتاح شوية
سحر بقلق : هروح اطمن عليهم
اوس : مفيش داعي يماما سيبيهم براحتهم
سحر بادراك : ااه .. هات اسر انا هنيمه .. مراتك مش هتقدر تاخد بالها من الاتنين
حبيبة : بالعكس يا طنط انا مش تعبانة
سحر : واضح من وشك .. اوس انت من امته مهمل مراتك كدة ؟! دي وشها اصفر و عنيها حمرا من قلة النوم ابقى خلي بالك منها
اوس : حاضر يا حبيبتي .. خودي اسر نيميه و انا هاخد بالي من كنان
اخذت اسر من يديه
سحر : ماشي .. تصبحو على خير
حبيبة بتوتر : و انتي من اهله
اغلق اوس الباب و ابتسم
اوس : كنتي هتفضحينا .. كان باين عليكي متوترة اوي
حبيبة : كام مرة قولتلك مش بعرف اكدب
سحبها لحضنه و اخذ يملس على شعرها برفق
اوس : انتي ملاك يا روحي و الملايكة مش بتكدب
حبيبة بضحك : يسلااام
اوس : بما ان ماما خدت اسر الزنان يبقى ننام احسن
حبيبة : و العيال ؟!
اوس : احنا مالنا بيهم يا حبيبة .. بكرا جدي هيعرف و يبهدلهم كلهم .. احسن حاجة نعمل نفسنا مش عارفين حاجة
حبيبة بضحك : ما بلاش ندالة يا اوس
اوس : انا عايز مصلحتك على فكرة
حبيبة : المرادي جدو مش هيعرف .. عشان مصطفى ما بقاش عميل عنده .. و يزن قال هيروحو و يرجعو على طول و هو بصراحة دايما قد كلمته
اوس : انا شبه متأكد ان جدي هيعرف .. بس ازاي معرفش
حبيبة : حتى لو عرف دي مش اول مرة و الشباب كلهم اتعودو على العقوبة يعني عادي
اوس : اممم وجهة نظر .. امشي نقعد بالسرير على الاقل … وحشني حضنك
حبيبة بابتسامة : ماشي
**************************
غادة بقلق : تفتكرو راحو فين ؟!
زياد : مش عارف .. بس اكيد ما بعدوش كتير
غادة : يمكن عربيتهم عطلت
كارما : ما اعتقدش .. انا حاسة ان تميم و مصطفى عاملين مقلب رخم كالعادة
زياد : بس فريدة مش بتاعة مقالب
غادة : ربنا يجيب العواقب سليمة
لمع ضوء سيارة يزن ليعطي اشارة لزياد فركن سيارته خلفه
زياد : يمكن لاقوهم .. هنزل اشوفهم
غادة : هننزل معاك
زياد : ماشي
نزل الشباب جميعهم وجدو سيارة تميم بجانب بيت صغير و لا احد فيها
فارس : هما راحو فين ؟!
دينا بقلق : مفيش حد بالعربية
يزن : هما اكيد جوة البيت .. استنو هروح اشوف
دينا : رجلي على رجلك .. مش هسيبك تروح لوحدك
يزن : طيب تعالي
حلا : قولنا مش هنفترق .. كلنا هنروح مع بعض
دينا : صح .. نحترق و لا نفترق .. ده شعارنا
وقف يزن امام الباب و خبط بهدوء .. مرت ثواني حتى فتح الباب رجل مسن
يزن : ازيك يعم طه
طه : اهلا يا ابني .. ايه الي مخرجك بالوقت ده ؟! و مين كل دول ؟
يزن : انا عارف ان الوقت متأخر بس دول قرايبي و كان معانا اربع شباب من ضمنهم بنيتن و تاهو مننا .. هما عندك ؟
طه : ايوة يا ابني .. في بنت منهم تعبانة جوة ………… يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية مغامرات عائلية)