رواية انس وايلين الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية انس وايلين الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي
البارت الثاني
وحش اوي كدة
اخدت نفس عميق بعدها رديت بحزن..
يا انس انا مش قصدي انك وحش
انا فعلا بحبك وبعتبرك اخويا الكبير
ووقت لما تحصلي اي مشكله مبفكرش في حد غيرك يخرجني منها ووقت لما بحتاج حاجه برجعلك وعارفة انك بتحبنا وعايز تحمينا لكن طريقتك غلط مش معقوله هتفضل صارم وطباعك حادة طول الوقت معانا الحنيه والهدوء والتفاهم قادر يخليك تحمينا وفي نفس الوقت تقربنا منك مش تبعدنا انت فاهمني!
ايوه يا إيلين بس أنت عنيدة ومتهورة واحيانا بتضطريني اقلب الدنيا بسبب تصرفاتك
هزيت اكتافي ورديت بتحفظ..
مش عنيده انا بس بصمم علي رأي ومحبش حد يناقشني فيه
رفع حاجبه ورد بغيظ..
حتي لو كان رأيك وتصميمك علي بعض الأمور غلط!
غمضت عيوني نص غمضه ورديت بخبث..
حتي لو غلط سيبني اجرب ووقتها انا هقرر
ضم حواجبه في بعض وجز فوق أسنانه وقال..
افهم من كدة انك موافقه تتجوزي عمر!
فركت صوابعي في بعض وبصيت في كل الاتجاهات الا عيونه..
ا انا وعمر بنحب بعض و وحقيقي هو اتغير في حاجات كتير جدا بسببي و وانا متأكده اني لو فضلت وراه هيبقي احسن كده كده انا مقتنعه أن الإنسان مش خالي من العيوب كل شخص جواه عيب حتي انا فيا عيوب بس مستعده اتغير كليا علشانه وهو كمان مستعد يتغير ويبقي افضل
اتنهد ورد بقله حيلة..
انت شايفة انه ممكن يتغير
اه
مفيش حد بيتغير علشان حد
رديت بتحدي وانا ببص جوا عيونه..
اللي بيحب بيتغير!
رد بسخرية..
متأكده أنه بيحبك
رديت بثقة..
جدا
مش خايفة تندمي يا ايلين!
مش هندم
عمر مش ليكي صدقيني عمر…..
قاطعته وانا بحط ايدي فوق بوقه بتلقائية..
ارجوك انا مش صغيره سيبني اختار واقرر المناسب ليا
اتنهد تنهيده طويله بعدها سكت كان بيبصلي بنظرات غريبه مش قادره افهمها نظرات فيها كلام مش قادره اترجمه!
انس طول عمره صامت جامد غامض مش مفهوم علي الاطلاق
احيانا بحس أن مفيش احن منه
اوقات تانيه بحس قد ايه هو جبروت
مش قادره افهم شخصيته ولا اترجمها
مش قادره افهم تصرفاته معايا أنا بالذات!!!
قام وقف ولف ظهره خرج من الأوضة بدون اضافه كلمه زياده
بصيت لآثره بأستغراب وانا بسأل نفسي بحيرة..
ماله ده سكت ليه معقوله يكون اقتنع
في الحقيقه مهتمتش انما رجعت بتفكيري لعمر
وحبيب طفولتي وحبيب مراهقتي وحبيبي الحاضر والجاي
حبيته ليه
معرفش لكن يمكن لانه مهتم
مهتم بأدق تفاصيلي
بيخاف عليا بيحبني ومبيسبنيش لحظة لدماغي
ايييييه يا ايلين حيلك حيلك
عمر مين اللي مهتم أنت بتعملي ايه
عمر شاب طايش بتاع بنات sweet talker!
أنت بتوصفي عمر بصفات مش موجوده فيه
سألني عقلي سؤال عجزت عن إجابته الحقيقه
ليه بوصف عمر بحاجات مش فيه
يمكن عايزه اقنع نفسي انا بحبه ليه
ليه متعلقه بيه ليه عايزه نكون مع بعض
ليه بتحدي نفسي والعالم علشانه
عمر مقدمليش اي حاجه
شويه كلام شويه اهتمام شويه مشاعر
المؤلم انها كانت لاي بنت غيري بتظهر في حياته
مكنتش مميزه
مكنتش مختلفه
لكن في النهايه حبيته بحاول اقنع نفسي أنه ممكن يتغير
ممكن يحبني زي ما بحبه وممكن يبطل يبقي sweet talker مع كل بنت يقابلها
بحاول اقنع نفسي أنه اختارني لانه حبني دونا عن أي واحده في حياته وأنه وقت ما نكون سوا هيكتفي بيا وبوجودي ويتغير كليا علشاني!
صحيت تاني يوم الصبح علي خبط علي باب اوضتي
فركت عيوني وفتحتها وانا بهمس بنعاس
ادخل
دخلت نور اختي بملامح حزينة وهي بتقولي
الفطار جاهز يالا قومي
سألتها بأستغراب وانا بتاوب
مالك مكشرة ليه علي الصبح!
هزت راسها بنفي
مفيش حاجه يالا بس قومي
لا فيه مالك يانور حصل حاجه
ردت بنبرة كلها عياط
انس
اتنفضت من مكاني وانا بسألها بقلق
ماله
غمضت عيونها وردت بهمس
مشي
مشي!
مشي راح فين مش فاهمه
فتحت عيونها وبصتلي وهي بترد
سافر يا ايلين رجع تاني علي روسيا
اشد اشيائي حبا
إيمان شلبي
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية انس وايلين)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)