روايات

رواية امرأة والزمان الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية امرأة والزمان الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

 

البارت الأول

 

الحلقة الأولى
رياض و هو بينظر المحفظة- الفلوس دي ناقصة
امل بصت لها بهدوء:- ناقصه ازاى دور كويس
رياض المحفظة على السرير و مسك$ها من شعرها:- انتي قصدك اي ، هااا قصدك انى اعمي ولا انى غبي
امل و الدموع في عينيها :- والله ما قصدي حاجة من دى يا رياض ، سبني بقا ، ااه
رياض ض*غط على شعرها اكتر:- الحركات دى مش عليا يا روح امك اطلعي بالفلوس يا بت
امل بوجع:- اطلع باي والله ما خد حاجة ، انا لم بعوز حاجة بقول لامك زى ما اتعود سبني بقا حرا*م عليك
رياض ساب شعرها و لفها له و ضر*بها كف و رجع مسك شعرها :- حسك عينك صوتك يطلع سامعة انا متجوزك على اي لشكل ولا منظر ولا تعليم ، و بعدين ما تعملي زى ما كل ستات البيت بيعملو دا انتي تقصري العمر جت*ك الارف و اله*م
رما*ها على الارض و خرج امل قعدت قالت بوج*ع:- مبقتش قادرة استحمل ، مبقتش قادرة اته*ان و اتذ*ل اكتر من كدا ، كل يوم كلام زى السم و ض*رب انا مش قادرة بس لازم استحمل علشان الولاد بلاش يتع*ذبو بسببي رياض عصبي بس حنين
نزلت دموعها هتشكي لمين مفيش حد يحس بوجعه*ا ولا يفهمها قامت صحت الاولاد وديتهم المدرسة و رجعت دخلت شقة حماتها لان بيت عيلة
مامت رياض :- كل دا يا برنسيسة
امل:- معلشي يا طنط بس الطريق كان زحمة خمس دقائق و الفطار هيكون جاهز
مامت رياض:- مفيش داعي سلفتك الله يبارك ليها عملت الفطار و الشاي بتحس مش زيك و بعدين طريق اي الى زحمة دا المدرسة في ضهر البيت اانتي هتدلعي انتي لاول ولا اخر واحدة بتربي عيال زمان كنت قدك و بعمل اكتر من كدا و حماتي ولا مرة اشتكت مني
امل دخلت المطبخ من غير ما ترد عليها قل*عت الطرحة و شم*رت ايديها و بدات تغسل المواعين و هتس*تفرغ من منظر الحوض و المطبخ الى متبهدل:- حسبي الله ونعم الوكيل اروح فين و اجي منين بس يارب
خلصت المواعين و بدات تمسح المطبخ خلصت و بقت بتعمل الاكل بعد ساعات
امل بهدوء:- انا خلصت يا طنط هروح اجيب العيال من المدرسة عايزة حاجة اجبها لحضرتك في طريقي
مامت رياض:- هعوز منك اي روحي ياختي
امل طالعت شقتها خدت شور و غيرت هدومها و راحت تجيب العيال في الطريق
نور:- ماما انا عايزة كوتشي جديد لان الكوتشي بتاعي قرب يتق*طع
حياة:- و انا نفسي في ترنج جديد ، ماما هو احنا مش من العيلة ليه تيته و جدو بيفرقو بينا و بين بنات عمي هى زعلانة مننا
نور :- اوعى تقول في العيد يا ماما الكوتشي بقله تلات سنين معايا و بعدين احنا مش فقراء ولا شحاتين
حياة:- يا ماما انا زهقت كل حاجة لا لا لا و اصحابي بيجيبو كل الى يجي على بالهم
امل بتسمع و ساكته:- انا مش قولت بلاش نبص لغيرنا و بعدين بابا بيحبكم و تيته و جدو كمان ، و بعدين بلاش تتكلمو بالطريقة دى ع*يب و اخرسو
بعد وقت قصير وصلو البيت و طالعوا شقتهم روقت البيت و قعدت تذاكر لى البنات و بعد شوية نزلو لانه اجباري كانت العيلة كلها على السفرة خلصو و طبعا امل دخلت تعمل المواعين و تروق الشقة كان يوم متعب على البنات قبل عليها خرجت على صوت نور الى بتبكي
امل بلهفة:- في اي اي الى حصل
مامت رياض:- قلت ادب بتضر*ب بنت عمها
نور بعياط:- عايزاه تض*ربني و ترخم عليا و اسكوت اي الظلم دا
مرات عمها:- و كمان بتبج*حي ما تلمي بناتك يا امل و عرفيهم الاصول
مامت رياض بسخرية:- هى متعلمة كلمتين بالعافية هتعلم الادب ازاى بقا ام ثانوية عامة
أمل:- يلا يا بنات نطلع
امل طالعت حضنت نور و حياة الى بيب*كو بعد وقت ناموا البنات بعد شوية رياض جاه
رياض و هو مس*كها من شعرها:- بتغلطي في امي يا زب*الة دا احنا الى عملنكي دا من غيري ولا كان ليكي قيمة ولا حس
امل بو*جع و صر*خ بسيط:- اااه
رياض :- مش كفاية انى رضيت بيكي يا جاهل*ة والله ما عارف بصتلك ولا اتجوزتك ازاى اكيد كنت أعمي
امل :- انت مش فاهم حاجة
رياض:- يعني عايزة تسر*قيها و تسكوت ليه ناقص*ك اي هااا دا انتوا كل طلباتكم مجابة يا واط*ية بتغلطي في امي
امل بدموع:- والله العظيم ما حاجة من دى حصلت بنات اخوك كانوا بيرخمو على بناتك و انا متكلمتش
رياض:- بتكدبي يعني امى كدابة يا بج*حة
امل حاولت تزقه رياض رمها على الارض و قعد يض*رب فيها لحد ما امل فقد*ت الوعي و ……
يتبع
امراة و الزمان
عائشة الكيلاني

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية امتلكني حبها الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة محمد

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *