روايات

رواية الياسمينا الفصل الثالث 3 حصريات The Last Line

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية الياسمينا الفصل الثالث 3 حصريات The Last Line

 

 

البارت الثالث

 

انه سيبدأ في شرح العمل معه اولا ولكنها ارادت ان تثبت له انه كفء للعمل لديه
أخذت منه الجريده وهي تقول بضاعة نوعها ايه
رد عليها ناظرا في الورق امامه بطاطس
ياسمين حضرتك هتصدرها
محمد لا هطبخها وهاكلها طبعا هنصدرها انتي مش واخده بالك ان ده مجال شغلنا ولا ايه حاولي تصحصحي معايا
أحست ياسمين بچرح من كلامه ولكنها صمتت ثم قالت حاضر
نظر لها محمد نظرة حانية فهو كان قاسې معها من أول يوم عمل لها ولكن نظرته لم تأخد أكثر من لحظة وعاد إلى شخصيتة الحازمة مره إخرى
محمد المزاد يوم 24 في الشهر يعني قدامك أسبوعين عايزك تعرفي كل حاجه عن البضاعه كل حاجه وتشوفي مين داخل المزاد وتجيبي كل المعلومات عن اللي داخلين ناويين يشتروا بجد ولا داخلين كده بيلقطوا رزقهم وخلاص عايز كل ده في تقرير دقيق يكون عندي بعد 24 ساعه من دلوقتي عشان نشوف اذا هندخل ولا لأ
ياسمين ردت بذهول حضرتك عايزني أنا اعمل كل ده
محمد يا أستاذه إنتي هتبقى مسؤلة قدامي إنك تجيبيلي كل المعلومات بطريقتك تروحي بنفسك تبعتي حد تثقي فيه ده مش شغلي أهم حاجه عندي الاتقان والسرييييييييييه يعني لو هتكلفي حد يجيبلك معلومات او يقضي أمور ومصالح يبقى حد ثقه اتفضلي على مكتبك دلوقتي ورتبي امورك
ثم مد لها يده بملف
محمد عايز ترجمة للملف ده
ياسمين لغته ايه
محمد لما تفتحيه هتعرفي اتفضلي على مكتبك دلوقتي
كانت ياسمين قد نفذ صبرها من تجاهله لها على هذا النحو فأرادت أن تحرجه فقالت له أنا لسه ماليش مكتب على فكره
نظر لها وقد فهم ماترمي إليه وقال بنبره تهكمية لا ليكي مكتب جاهز في الاوضة التانيه جاهز من كل حاجه ولو في حاجه ناقصه اطلبيها في حاجه عايزة تستفسري عنها ا
ياسمين بغيظ مكتوم لأ
محمد طيب اتفضلي مش عايزين نضيع وقت عايز الملف مترجم بسرعه
وقفت ياسمين في سرعة واخذت الملف منه
قال لها وهي تفتح الباب ابقي خدي بالك وانتي ماشيه عشان ماتخبطيش حد وهو خارج من الاسانسير
اتسعت عيناها ونظرت اليه في اندهاش مختلط بړعب
قال عبارته هذه ونظر امامه في في بعض الاوراق على مكتبه وهي مازالت تنظر اليه
رفع عينيه لها وقال لها في صرامه انتي واقفه عندك بتعملي ايه يلا محتاج الترجمه بسرعه مش عايز اكرر طلباتي كتير
كتمت كل انفعالاتها وفتحت الباب وخرجت ونظرت الى المكان حولها
فعلا يوجد مكتب
لها لم تلحظه قبل ان تدخل
موجود بجوار المكتبين الموجودين مسبقا
كيف لم تلاحظه عندما دخلت وأرجعت هذا لتوترها
نفضت عن نفسها كل هذه الأفكار وجلست على مكتبها ونظرت للرجلان الجالسان على المكتبين المجاورين لمكتبها
ونظروا لها مبتسمين
قال أحدهما مبروك الوظيفه أنا خالد وده رامز وشاور على زميله في المكتب
ابتسمت ياسمين الله يبارك فيك وانا ياسمين عاشور
خالد لو احتجتي أي
حاجه وعايزة تستفسري عن أي حاجه احنا تحت امرك
ياسمين شكرا اكيد هحتاج مساعدة من حد فاهم الشغل هنا ماشي ازاي خصوصا ان الاستاذ محمد واضح انه بيحب شغله جدا ومابيحبش فيه غلطه
خالد اه هو شديد جدا ومايعرفش اخوه في الشغل لكن لما يكون في موظف مجتهد بيقدره جهده كويس
ياسمين وهي تفتح الملف أمامها الله المستعان
وانهمكت في ترجمة الملف الذي وجدته باللغة الفرنسيه وانهته في نصف ساعه
وقامت وطرقت الباب ودخلت
قدمت الملفين الأصلي والمترجم
قالت له في ثقة اتفضل الملف المترجم والملف الفرنسي
أخذ الملف منها وتصفح الترجمة دون أن يكلمها
ثم قال لها بعد قليل دون أن يرفع عينه عن الملف اقعدي
جلست على الكرسي احد الكرسيين المقابلين له
قال له بعد أن انتهى من قراءة الملف طبعا خدتي بالك الملف ده عن ايه
ياسمين اه دي شركة فرنسيه بتصنع مستحضرات تجميل
محمد اه هما كده بيأكدوا معاد وصول الشحنه بقية الورق اللي يخص الشحنه دي مع الاستاذ رامز خديه منه هتلاقي فيه قائمة باسامي الصيدليات الكبيره ومتاجر مستلزمات التجميل هنوزع عليهم الشحنه دي اتصلي بيهم واكدي عليهم ان الشحنه هتوصل في معادها
ياسمين وقفت من مكانها قائلة حاضر أي أوامر تانيه
محمد لا مفيش اتفضلي
ياسمين خرجت من مكتبه وذهبت لرامز
ياسمين أستاذ رامز لو سمحت عايزة الملف بتاع الشركة الفرنسيه
رامز انهي شركة
ياسمين باستغراب شركة مستحضرات التجميل
رامز اه ثانيه واحده
ونهض من مكانه وذهب لدولاب خشبي كبير وانيق
رامز معلش اصل احنا بنتعامل مع اكتر من شركة فرنسيه
ياسمين طيب طالما انت ماسك الملف ده ليه الاستاذ محمد كلفني اني اكمل التعامل معاهم
رامز باستخفاف عادي اصلا الصفقه دي خفيفه وبتاعت مستحضرات تجميل وكلام فاضي وانتي لسه صغيره ومش فاهمه حاجه في الشغل بتاعنا تلاقي الاستاذ محمد مش عايز يحملك شغل كتير لاتبوظي شغله
وضحك ضحكه استفزازيه لم تتأثر بها ياسمين إلا انها زادتها توترا وقلقا
وقالت له انت تقصد ايه
قال لها ولا حاجه ولاحاجه انا مش عارف كان ايه لازمته من الاصل
ياسمين اللي هو ايه ده
محمد ذهب الى مكتبه وجلس عليه لا ابدا بكلم نفسي
وهنا تدخل خالد ماتخف شويه ياعم رامز
ونظر الى ياسمين ماتزعليش يااستاذه ياسمين هو رامز تملي بيحب يهزر
لم تجب ياسمين وذهبت الى مكتبها وفتحت الملف وبدأت في تنفيذ ما قاله محمد
جاءت الساعة الرابعه وياسمين على هذا المنوال من بداية اليوم
ونظرت في ساعتها فالرابعه هو موعد الإنصراف ولكن محمد لم يغادر مكتبه وجاءت الرابعه والنصف وقررت الدخول له
طرقت الباب ودخلت
ياسمين أستاذ محمد
محمد كان منهمك في عمله وهناك أوراق مبعثره أمامه ملأت المكتب كان يرتدي نظارة طبيه أضفت عليه وسامة رجوليه وكانت ياسمين تنظر له في اعجاب وصمتت ونسيت نفسها وهي تنظر اليه في اعجاب وانتبهت على صوته وهو ينظر لها قائلا ايوه ياأستاذه ياسمين في حاجه
ياسمين ارتبكت ونظرت بعيدا عنها لتدراي لمعة عينها
ياسمين كنت عايزة اقول الساعه عدت أربعه معاد الأنصراف
محمد طيب مامشتيش ليه
ياسمين ماهو حضرتك لسه موجود
محمد عاد إلى النظر في أوراقه لا لما تيجي بعد كده الساعه أربعه أمشي مع الموظفين
ياسمين وحضرتك
محمد وهو مازال مشغولا بأوراقه ماله حضرتي
ياسمين مش هتروح قصدي يعني ان حضرتك شغال من الصبح لحد دلوقتي ماشوفتكش كلت حاجه وكده غلط على صحت
قاطعها انتي سكرتيره ولا دكتورة قلتلك لما تيجي الساعه أربعه روحي ومالكيش دعوه بحاجه تاني
ياسمين مصډومة من أسلوبه وغادرت حجرة مكتبه دون أن تنطق وذهبت لتلم أغرراضها من على مكتبها ونزلت ڠصب عنها دمعه من عينها من الإهانة المستمرة من صباح أول يوم عمل لها
وقفت أمام الشركة تنتظر تاكسي ووجدت خالد يخرج بسيارته من الجراج المخصص لسيارات العاملين بالشركة
وقف عندها ونزل من السيارة
قال لياسمين بوجه بشوش أستاذه ياسمين انتي مستنيه حد تروحي معاه
ياسمين لا انا مستنيه تاكسي
خالد طيب انا ممكن اوصلك
ياسمين لا مفيش داعي اتعبك انا هاخد تاكسي
خالد مافيهاش تعب ولا حاجه انتي مش هتلاقي تاكسي بسهوله هنا
ياسمين بنفاذ صبر معلش ياأستاذ خالد مش هينفع أركب معاك
خالد قال محترما رغبتها براحتك طيب اطلعي على أول الشارع هتلاقي تاكسي بسهوله
ياسمين ماشي
خالد مع السلامه
وركب سيارته وانطلق بها بعيدا
لم يكن ياسمين وخالد يعلمان بوجود شخص يتابعهما من بعيد من نافذة في الدور الرابع نعم هو محمد كان واقفا يتابع المشهد بعينين تترقب ما سوف يحدث كان يتخيل الحوار فهو لا يستطيع سماعهما ولكن من الواضح انه يطلب منها ان يوصلها لبيتها ولكنها رفضت وذهب دون ان تركب معه لم يدري لماذا ابتسم واحس براحه عندما رفضت الركوب معه بمفردها أم أنه يقارن تصرفها هذا ب
وانتبه لنفسه وقال في سره وأنا بقارنها بحد ليه دي مجرد سكرتيره تعمل اللي هي عايزاه بره حدود الشكره هي حره في تصرفاتها
وألقى نظره سريعه عليها ثم ذهب الى مكتبه وانهمك في عمله
أما ياسمين لامت نفسها لمعاملة خالد بهذه الطريقة القاسېة ولكتها تذكرت كلام خالتها بأنها لا تفعل شئ ټندم عليه وهي قد ټندم على ركوبها مع شخص غريب عنها وإن بدا لها مهذب ولكنها لا تعلم حقيقته
وصلت إلى أول الشارع الرئيسي وفعلا كانت سيارات التاكسي موجوده بكثرة استوقفت واحده وذهبت الى بيتها
الحلقة 4
وصلت ياسمين منزلها وكانت في منهكه تماما واستقبلتها خالتها بابتسامه كبيره
سميه اهلا اهلا ببنتي الكبيره علمتي ايه النهارده
ياسمين الحمد لله ياخالتو الشغل كان كتير والمدير طلع صعب اوي بس الحمد لله عملت كل الشغل اللي طلبه مني
سميه هتتعودي يا حبيبتي ماتقلقيش كلها كام يوم وتفهمي مديرك من نظرته
ياسمين يارب ياخالتو نفسي اثبت نفسي
سميه انتي ذكيه ولماحه وهتفهمي شغلك بسرعه
ياسمين ادعيلي انتي بس
سميه ربنا يوفقك وييسرلك أمرك يلا غيري هدومك وتعالي عشان تتغدي تلاقيكي ماكلتيش حاجه من الصبح
ياسمين وهي تدخل حجرتها اه فعلا وھموت من الجوع
كان محمد مستمر في عمله بالشركة ثم أغلق الملفات أمامه وقال لمصطفى الذي كان يجلس أمامه الساعه كام دلوقتي
مصطفى ينظر لساعته الساعه سبعه ونص
محمد نهض من على مكتبه والتقط جاكت البدله وقال له كفايه شغل كده ويلا عشان نروح
مصطفى أخيرا هنروح كان نفسي اقولك كده من ساعتين بس انا عارف رد فعلك هيكون ايه قلت اسكت احسن
محمد هتروح ولا تيجي تتغدى معايا
مصطفى لا ياعم هروح عمتك منبهه عليا ماروحش في حته النهارده بعد الشغل بتقولي عايزة تقعد معايا شويه
محمد حقها يابني ماهو انت من يوم ماخطبت دعاء وانت سايب عمتو لوحدها في البيت ابقى خدها معاكوا في الخروجات بتاعتكوا
مصطفى انت بتهزر يعني اكون خارج مع خطيبتي واقولها ماما هتخرج معانا وبعدين انت عارف ان ماما ودعاء مابيحبوش بعض اوي
محمد وهو يجهز نفسه ويضع أوراقه داخل الحقيبه الخاصه به انت السبب على فكره انت اللي من الاول سمحت للفجوه بينهم تزيد عشان ماتتدووش دماغك بس الحق يقال يعني ان عمتو حاولت كتير مع دعاء عشان يحسنوا العلاقات بينهم ودعاء مابتساعدش على كده وانت مطنش وسايب الأمور أمال لو اتجوزت وسيبت العيشه مع مامتك وعيشت بعيد عنها هتعمل ايه دانت مش هتروحلها خالص
مصطفى ايه ياعم تقليب المواجع ده مانا بقولك هروح اقعد مع ماما اليوم كله مش هخرج مع دعاء
محمد اليوم كله ايه ماهو اليوم خلص اهو وبعدين ده يوم وهيعدي المهم بقيت العمر
مصطفى ماتوجعش دماغي يامحمد انا ماصدقت امي نسيت الموضوع شويه
محمد انا بنصحك وانت حر وخد بالك ربنا هيسألك عن أمك يوم القيامه
نظر له مصطفى وقال له ربنا يسهل يامحمد سلام
وركب كل منهما سيارته وانطلقا كل على بيته
وصل محمد لبيته
فيلا أنيقه بدورين ملحقه بحديقه بسيطه مرتبه
أوقف سيارته بمكانها المخصص
دخل البيت وجد أمه تجلس تتلو آيات القران بصوت خاڤت
ذهب إليها مباشرة وقبل رأسها ثم يدها
انهت قراءتها وابتسمت في وجهه حمدلله على سلامتك ياحبيبي
محمد جلس على الكرسي المقابل لها الله يسيلمك ياأمي عامله ايه النهارده
أمه الحمد لله أنا بخير طول مانت وأختك بخير
محمد ينظر حوله وهي فين مريم
أمه في أوضتها بترسم مانت عارف أول مابتخلص مذاكرتها تجري على الرسم على طول
محمد دايما بحب أشجعها على الرسم بس لازم تاخد بالها انها في تانيه ثانوي السنه دي ولازم تفرغ نفسها للمذاكره أكتر من الرسم
أمه عندك حق بس احنا لسه في اول السنه الدراسيه وهي بتخلص المذاكره والواجبات وتروح ترسم
محمد طيب أوعي تقولي انكوا ماتغدتوش ومستنيني
أمه مريم أتغدت وأنا لأ مانت عارف مقدرش أكل ألا لما تكون جنبي واطمن عليك
محمد يا ماما كل يوم بتزعليني منك انتي عندك مواعيد دوا ماينفعش تأخري المواعيد دي خالص طيب اقولك على حاجه كلي مع مريم عشان معاد الدوا وارجعي كلي معايا لما ارجع
أمه ماتتعبش نفسك أنا مش هاكل إلا لما تكونوا حواليا
أمه بصوت عالي ياحسنيه
تأتي حسنيه الخادمه نعم ياحجه كوثر
كوثر حضري الأكل واندهي مريم عشان تاكل مع أخوها
حسنيه حاضر
محمد طيب انا هطلع أغير هدومي لحد ما الأكل يجهز
على السفره تجمع محمد ووالدته وأخته مريم
محمد ايه أخبار المذاكره ياميمو
مريم الحمد لله لسه مش باين الصعب من السهل بس لحد دلوقتي اهو شغال
محمد المدرسين اللي بيجولك كويسين ولا عايزة تغيري حد منهم
مريم والله يابوحميد لو يمشوا كلهم أرتاح وأخلص
كوثر اتكلمي مع أخوكي بأدب يامريم ايه ابو حميد دي
محمد سيبيها على راحتها ياأمي بس ايه حكاية يمشوا كلهم دي انتي هتبتدي السنه هزار
مريم لا انا بهزر معاكوا بس المدرسين كويسين وبيسمعوا الكلام
كوثر سيبك منها مش هتخلص من هزارها بقولك يامحمد انت مش عاجبني بقالك مدة من ساعة الموضوع اياه وانت ډافن نفسك وشبابك في شغلك وكأنك بتحاول ماتديش لنفسك فرصه تفكر فيها
محمد وقد توقف عن الطعام ومين قالك ياأمي اني بفكر فيها ولا في غيرها
ثم نظر بعيدا وقال انا بس اكتشفت ان الشغل هو المكان الوحيد اللي على اد ما بديله بيديني ومن ساعتها وانا قررت ان اهم حاجه في حياتي هو انتي ومريم وشغلي وبس
كوثر لا يابني الدنيا فيها حاجات حلوه كتير انت
اللي حصرتها في إيناس وبس
محمد پغضب مش عايز اسمع اسم المخلوقه دي تاني
صمت الجميع وتوقفوا عن الطعام
محمد بصوت خاڤت آسف ياأمي بس فعلا اسمها بيعصبني
كوثر عذراك ياحبيبي طيب انا عندي فكره ماتيجي تسيب شغلك شويه ونسافر كلنا اسبوعين تلاته كده نغير جو
مريم اااااه ياريت يامحمد
محمد اسبوعين تلاته ايه بس ياماما هو انا فاضي
مريم يابني انت صاحب الشركة يعني تاخد اجازة زي مانت عايز وخلي مصطفى يمسك مكانك الفتره دي
كوثر خلي مصطفى كمان يجي هو وعمتك اهو يبعدوا شويه عن دعاء ومشاكلها
محمد ياماما مصطفى
بيحب دعاء ماتقعديش تقولي كده مع عمتو وتسخنيها عليه
كوثر ايه بسخنها دي يامحمد
محمد اسف ياماما مقصدش بس ياريت تخلي عمتو صفاء تحب دعاء وحسسيها ان ده هيسعد مصطفى
كوثر هي صفاء مستنياني اعمل كده ماهو على يدك يابني حاولت كتير ودعاء هانم مابتتقدمش خطوه مش كفاية العقد اللي جابته عمتك ليها في عيد ميلادها ودعاء ولا بترفع عليها سماعة التليفون حتى في عيد العمال وهي فالحه بس تبعتر فلوس مصطفى على هدايا أعياد ميلاد صاحباتها
محمد اااااااه واضح انك انتي اللي عايزة حد يحببك في دعاء مش عمتو صفاء الموضوع شكله متكعبل الله يعينك يامصطفى شفتي ياماما الحياه من غير واحده تعكنن على الواحد أحلى إزاي
كوثر مش كل البنات يابني وحشين في بنات أصول بس هما قلوا أوي في الزمن ده
محمد فكك من الحوار ده ياماما انا هطلع أخد دش وأناااااااااااام
كوثر والرحله اللي اتفقنا عليها
محمد أوام كده اتفقنا عليها ماشي ياستي في أجازة نص

 

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى