رواية اسير عيوني الفصل العاشر 10 بقلم آية عيد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية اسير عيوني الفصل العاشر 10 بقلم آية عيد
البارت العاشر
#اسير_عيوني
جاسر بغضب : انطقيييي، الكلام دا صح ولا لا؟!
حمدية بخوف :ج جاسر، د دي عيله يابني متردش عليها و….
جاسر بصلها بحده:انا بسألها هي…. يبقي هي ال تجاوب، مش انتي.
حمدية اتر*عبت وسكتت
جاسر قرب من فارس وبص لايمان بحده:اتكلمي.
ايمان بقت بتبكي بخوف وهي مستخبية ورا فارس برعشة ودموع.
في الوقت دا خرجت حور من الاوضة ببطيء بعد ما سمعت صوت عالي وكانت ماشية علي رجلها براحة…. ووقفت فوق واتفرجت عليهم.
ايمان بخوف ودموع :ج جاسر ا انا و ولله ك…..
سكتت وعيطت اكتر.
جاسر قرب وامسكها من ذرا*عها وشدها لقدامه وبغضب : ما تتكلمي عدل، ساكتة لييييه؟!
فارس قرب منه :اهدي ياجاسر، متمسكهاش كدا.
جاسر بصله بغضب :متدخلش.
فارس :مدخلش ازاي يعني؟! ما انا ليا علا*قة في الموضوع برضوا.
جاسر بصله بغضب :طب متتكلم…..البت دي حامل فعلا ولا لا؟!
فارس نزل رأسه وبص لايمان، ال بتترجاه بعيونها انه يساعدها، والدموع مغرقة عينها.
جاسر بصله بصدمة وغضب، وبعدين بص عليها…. وفهم من سكوتهم ان الكلام صح.
ايمان بصت لجاسر بخوف ودموع ولسة هتتكلم….. فجاة نزل ك*ف قوي اوقعها ارضا صوته دو*ي في ارجاء القصر.
الكل اتصدم
حتي حور حطت ايدها علي فمها من كتر الصدمة، لاول مرة تشوف جاسر بالشكل دا عرو*ق يديه ورق*بته ظهروا.
ايمان نز*فت من فمها، ومسكت بطنها بخوف ودموع.
جاسر قرب منها بغضب جحي*مي ومسك شعرها بقوة. وقومها :ابن ميييين؟! انطقيييي.
فارس :اهدا يا جاسر مش كدا.
جاسر بعده بقوة وغضب وبص لايمان :انطقي يابت، غلطتي مع مين؟!
ايمان مكانتش عارفة تنطق من كتر الدموع والا*لم.
حمدية قربت من جاسر بخوف : ا اهدا يا جاسر وانا هفهمك كل حاجة.
جاسر بصلها بحده مخيفة : يستحسن تبعدي، عشان متجننش عليكي.
حمزة قرب من ايمان بغضب :ما تنطقي يابت، انتي حامل من مين…. فض*حتينا وجبتيلنا العا*ر مع مين؟!
جاسر بص لفارس بغضب :انت عشان كدا كنت عايز تتجوزها، صح؟! عشان تداري علي فض*يحتها…. مين ال جبر*ك تعمل كدا.
ابراهيم بضيق وصوت عالي :انا ياجاسر.
جاسر والعيلة كلها بصت علي الباب، دخل ابراهيم وبعد ايمان عن جاسر ووقف قدامه :انا ال خليت فارس يوافق انه يتجوز ايمان.
جاسر بصدمة وغضب :انت؟! بقي انت ال داريت علي عملتها الو*سخة دي!
ابراهيم بغضب :يعني اعمل ايه؟! اف*ضح بنتي الوحيدة.
جاسر بغضب :قصدك بنتك الصا*يعة، من يوم ما اتولدت وانت سايبها لامها ودلعتوها دلع محدش ادلعه زيها…. وبعد ما غلطت تقولي بنتي الوحيدة!
ابراهيم بغضب :يعني اعمل ايه، الز*فت ال غلط معاها ما*ت وملحقناش نجوزهم.
جاسر بغضب : ومكنتش عايز تقولنا، كنت عايزنا نفضل علي عمانا.
ابراهيم بعصبية: بسبب غضبك وتصرفاتك، مكنتش عايز اقولك بسبب انك مش هتسكت.
جاسر :لا حلو، يعني كنت عايزني اقعد واحط ايدي علي خدي.
حمزة بغضب :كان المفروض تعرفنا، مش نعرف كدا بالصد*فة.
ابراهيم :كنت فاكر ان كل حاجة هتفضل مستخبية.
جاسر بحده:ويا ترا الهانم كانت متجوزاه عر*في ولا رسمي.
ابراهيم بص لحمدية بتوتر، وحمدية خافت.
جاسر لاحظ نظراتهم وبحده:في ايه؟!
حمزة :ما تتكلم، البت دي اتجوزته ولا لا.
فارس بسرعة :لا متجوزوش، كله بالحر*ام….. عمي ابراهيم ومراته ال فضلو يقنعوني اني اتجوزها، وانا اصلا بحب شروق وعايزها…. مش ايمان…. ايمان كانت ماشية مع واحد شمال وهو ال عمل فيها كدا.
حمدية بصت لفارس بعصبية، وابراهيم بصله بحزن وضيق….. اما ايمان بصتله نظرة مليانة دموع وق*هر وخوف، وعتا*ب.
الكل اتصدم وحمزة بص لاخته بغضب.
جاسر بص لايمان بأندهاش وغضب جحي*مي.
ابراهيم قرب من جاسر بتوتر:اهدي ياجاسر، اهدي كل حاجة هتتحل.
جاسر مردش عليه وقرب من ايمان وامسكها من شعرها وضر*بها بالق*لم بقوة.
جاسر بغضب جحي*مي : انتي نا*قصك تربية، وانا بقي ال هربيكي من اول وجديد.
وضر*بها مرة اخري، وايمان عمالة تصر*خ با*لم…. امسكها بقوة وشدها واتجه خارج القصر.
ابراهيم وقف قدامه بغضب :واخدها فين يا جاسر.
جاسر بغضب :ابعد عن وشييي.
حمدية بقت بتصر*خ علي بنتها وبتعيط: ل لا يا جاسر، سيبهااااا….دي حامل.
جاسر مردش عليها وخرج من القصر
وحمزة خرج وراه.
حمدية بصرا*خ ودموع :الحق بنتي يا ابراهيم، ابنك هيمو*تها.
ابراهيم جري وراهم بسرعة.
وفارس اتردد بس راح وراهم كمان، وحمدية بتبصله بكر*ه وعصبية.
نغم وهي بتحاول تهدي حمدية :اهدي، ا اكيد م مش هيأذيها.
اما حور خافت ورجعت لاوضة وسمعت صوت عند البلكونة واتجهت هناك وشافتهم من الاسفل.
جاسر بيجر ايمان وراه بغضب، ودخل اوضة في الجنينة الخلفية.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في المخزن
دخل جاسر بغضب ورما ايمان علي الارض.
جاسر بغضب : ان ما ربيتك يابنت حمدية، ميبقاش اسمي جاسر الدمنهوري.
قرب منه ابراهيم بغضب : سيب بنتي يا جاسر.
جاسر بصله بغضب:متنساش انها اختيييي، واذا انت مش هتربيها يبقي انا اقوم بالواجب.
ابراهيم مقدرش يتكلم، لانه عارف ان كلام جاسر صح هو فعلا كان مدلع ايمان زيادة عن اللزوم…. ودا السبب ال خلاها تعمل كدا لانها مكانتش خايفة منه اصلا.
حمزة بغضب :سيبه يربيها شوية، بدل ما هي حطت رأسنا في الطين كده.
فارس كان واقف برا ومقدرش يدخل ولا يتكلم، بس كان حاسس بالذ*نب ناحية ايمان.
حمزة مسك ابوه وخرج من المكان، وجاسر جه يلف ويمشي…. ايمان مسكت فيه.
ايمان بدموع وخوف:لا يا جاسر ، والنبي ما تسيبني هنا…. انا غلطت وعرفت غلطتي سامحني والنبي.
جاسر نزل لمستواها ومسك رقب*تها بايده من الخلف وبحده:ال زيك لا يتعلم الخوف والقس*وي عشان يحر*م يغلط تاني.
ورماها علي الارض وخرج وقفل الباب.
وايمان فضلت تعيط.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
خرج جاسر وبص لفارس بحده:كان لازم تقولي، ليه خبيت؟!
فارس بحزن :عمي ابراهيم يعتبر زي ابويا م مقدرتش اقوله لا.
جاسر بحده :ولو، كنت تيجي تكلمني الاول…. كنت هتك*سر شروق عشان ايمان.
فارس بضيق: مقدرتش اكمل اصلا، و وكنت مقرر اني هقول الحقيقة اصلا النهاردة.
جاسر :مكنش لازم ترد عليه، ماانت دايما بتقول اني صاحبك وسرك معايا.
فارس بصله بحزن :سامحني ياصاحبي…. بس صدقني مقدرتش.
وقرب منه وحضنه حضن اخوي،وجاسر بادله الحضن.
فارس بعد وبصله:طب طلعها طيب، حر*ام كدا.
جاسر بحده :مسمعش صوتك.
فارس سكت بقلة حيلة.
وبعدين اتجهوا داخل القصر…. بس جاسر لمح حور ال واقفة بتبص عليهم، ودخلت لجوا بسرعة لما شافته بيبصلها.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
دخل الكل، وحمدية كانت قاعدة تل*طم وتصر*خ.
شافتهم وقربت من ابراهيم:بنتي فين يا ابراهيم؟! رجعلي بنتي.
ابراهيم مردش عليها وسكت بضيق.
حمدية قربت من جاسر بحده ودموع: هات بنتي ياجاسر، انت ملكش حق تعمل فيها كدا.
حمزة بعصبية: هو مش اخوها برضوا ومن حقه يعلمها الاد*ب.
حمدية بعصبية :اسكت، دي اختك انت….ازاي تتكلم عليها كدا.
جاسر قرب منها وبنظرة مخيفة: ما هو انا لازم اعدل تربيتك شوية يامرات ابويا.
حمدية :انت متعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه! انا اعمل اي حاجة عشان ولادي.
ابراهيم بغضب:حمديييية، متنسيش انه اخوها برضوا….. والكبير من بعدي ويعمل ال هو عايزه.
حمدية بعصبية : لااا ميعملش ال عايزه، دي بنتي…. وانا مش هسكت علي ال عمله النهاردة ديه.
جاسر بصلها بحده:ال عندك اعمليه.
وسابهم وطلع علي فوق بغضب.
حمدية بصت لفارس بعصبية ودموع:كله بسببك حسبي الله فيك ياشيخ.
ابراهيم بغضب وضيق :كتر خيره انه وافق علي ال قولناه اصلا…. وكفاية لحد كدا، هو ليه حياته خلاص.
حمدية بصت لابراهيم بش*ر وتوعد وطلعت علي اوضتها.
وحمزة طلع اوضته ونغم وراه.
وفارس بص حواليه، وطلع من وراهم.
اما فريدة كل دا كانت واقفة عند المطبخ بتاكل في نفسها…. لان خلاص خطتها با*ظت وحمدية مش هتجوزها جاسر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة جاسر.
حور راحت قعدت علي السرير بسرعة لما عرفت انه طالع.
فجاة الباب اتفتح بقوة وقفله وراه لدرجة ان حور اتخضت، ودخل جاسر بغضب واتجه للحمام ومبصش حتي علي حور.
حور كانت قاعدة ومتوترة، ومكانتش عايزة تكلمه ليتع*صب عليها.
………. بعد مدة خرج جاسر وهو لابس بنطلون بس وشعره مبلول ونازل لتحت وقطرات الماء نازلة علي جس*مه ورق*بته.
حور مقدرتش تبعد انظارها عنه ولا عن عض*لاته.
جاسر قرب من التسريحة وامسك الفوطة وبدا ينشف شعره بضيق وهو بيفكر في ال ايمان عملته، او هيعمل فيها ايه.
حور استوعبت نفسها واتكسفت، واتكلمت بتوتر: ا احم، جاسر….. انت كويس؟!
جاسر مردش عليها وساب الفوطة من ايده وسند بايده علي التسريحة ونزل رأسه واخد نفس.
حور قامت وقفت وسندت علي الحيطة لان اصلا التسريحة جمبها بشوية…. قربت منه وحطت ايدها علي ايده بتوتر.
جاسر حرك رأسه وبصلها بهدوء.
حور بتوتر بعدت عيونها : م متضايقش، احم…. ك كل حاجة هتعدي.
جاسر قرب منها ومسك ايدها واخدها للسرير وهو ساندها.
غطاها واخد المخدة وجه يلف عشان يروح الكنبة بس حور مسكت ايده….. وجاسر بصلها
حور بصت علي ايدها واتحرجت وبعدت ايدها بسرعة ونزلت رأسها.
جاسر اتنهد ولف وقعد من الجهة الاخري علي السرير، وحور اتوترت.
فجاة جاسر نزل رأسه للخلف واستلقي ووضع رأسه علي رجلها.
حور اندهشت وقلبها بقي بينبض بقوة، ومكانتش عارفة تقول ايه!
اما جاسر وضع ذراعه علي رأسه وغمض عينه بتعب.
حور اتردتت بس مدت ايدها ناحية شعره وبدات تحركها ببطيء وتوتر….. وجاسر بدا يحس بالنعس ونام،من كتر التفكير والتعب.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ايمان
المكان كان مظ*لم وهي قاعدة في مكانها بتعيط وضامة رجليها.
فجاة سمعت صوت وخافت….. شباك المخزن اتفتح ودخل شخص منه، وايمان ماكنتش شايفاه بسبب الظلمة.
بدات تز*حف للخلف بخوف ودموع.
ونزل الشخص لمستواها:اهدي.
ثبتت مكانها لما سمعت صوته، كان صوت فارس….. ال شغل فلاش فونه.
ايمان بدموع : ف فارس.
وقربت منه وحضنته بقوة وخوف….. وفارس اتضايق بس مقدرش يمنعها.
ايمان بعدت عنه بدموع وخوف :و والنبي خرجني من هنا،انا خايفة ولله….. و وولله هبعد عنك انت وشروق، ب بس ابوس ايدك خرجني.
فارس حزن عليها بس مبينش: مش هينفع، هيحصل مشا*كل بيني وبين جاسر لو خرجتك….. بس هبقي اتكلم معاه.
وقام عشان يمشي بس ايمان مسكت فيه.
ايمان بخوف :ط طب خليك معايا شوية، م متسبنيش والنبي، انا خايفة….. حاسة ان هيجرالي حاجة لو قعدت هنا….. و والنبي يافارس.
فارس اتنهد وبصلها :انا اسف.
ولف وخرج من الاوضة وقفل الشباك تاني ومشي، وايمان قعدت تبكي بصوت مكتوم….. وبعدين شافت حاجة ابتسمت بحزن وقربت منها.
ايمان بدموع :سا محني يارب، ا انا عارفة اني غلطت…. والنبي سامحني.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
في بيت شروق
فارس كان قاعد معاها ومع مامتها وحكي ليهم ال حصل.
شروق بصدمة :يعني كل دا بسبب ايمان؟!
فارس :ايوا.
سماح بحده:وانت الله اكبر عليك وافقت كدا وخلاص.
فارس :عشان عمي ابراهيم، انتي عارفة هو بالنسبالي ايه؟!
سماح :ولو، دا انت خلاص كنت هتتجوزها النهاردة.
فارس :بس انا لحقت نفسي وقولت الحقيقة.
وبص علي شروق بحب : ومش هقدر ابعد عن شروق اكتر من كدا.
شروق نزلت وشها في الارض.
فارس :انا طالب ايد شروق ياخالتي، ومش هستني اكتر من كدا….. شروق لازم تبقي مراتي الليلة، انا جاهز بكل حاجة.
سماح:جاسر عارف؟!
فارس :هقوله متقلقيش.
سماح يبقي تقوله النهاردة، واذا كان علي الفرح فا خليها لبكرا.
فارس :بس…..
قاطعته سماح :بلا بس بلا بتاع، مش هلحق اجهز حاجة لليلة.
فارس قام بفرحة :اهم حاجة انك موافقة.
وقرب وبا*س رأسها.
سماح: خلاص اوعي كدا، بس اياك تعمل زي المرة ال فاتت.
فارس :وقتها بقي ابقي خلصي عليا.
وبص لشروق وغ*مز لها وخرج علطول…. وشروق بعدت عيونها عنه بخجل.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
حمدية قاعدة وحاطة ايدها علي رأسها بحزن.
والعيلة موجودة ما عدا حور وجاسر
فجاة دخل شخص بصوت عالي :عيلتييييي حبيبتي وحشتوووني.
حمدية بصدمة واشتياق: اوسامة؟!
قامت بسرعة وجريت عليه وحضنته :وحشتني ياحبيبي عامل ايه؟!
اوسامة بفرحة انا كويس يا حبيبتي انتي عاملة ايه؟!
حمزة قرب منه وحضنه بفرحة، وبعدين اوسامة راح سلم علي ابراهيم ال حضنه بفرحة.
فجاة جاسر نزل، وبقت بتعرف تمشي علي رجلها حلو شوية.
اوسامة جري عليه وحضنه :وحشتني ياكبير.
جاسر بابتسامة خفيفة :عامل ايه؟!
اوسامة :كويس وزي الفل.
اوسامة بص حواليه وبعدين بص لامه :امال فين ايمان؟!
الكل بص علي جاسر ال واقف بجمود.
اوسامة :في ايه ياجماعة؟!
حمزة قرب منه :تعالي هقولك.
وقعده علي الكنبة وحكاله كل حاجة.
اوسامة بصدمة :ايه؟! ايمان تعمل كدا!
حمزة بضيق :ايوا.
اوسامة سكت ومعرفش يرد يقول ايه، هل يدافع عن اخته ولا يسكت…. بس سكت لانه مش هيقدر علي جاسر.
اوسامة :طب نا عايز اشوفها.
حمزة بص لجاسر ال اومأ ليه بالموافقة، واخده علي المخزن.
حمدية بصت علي فريدة ال واقفة عند المطبخ وقربت منها وبهمس لكن بحده :انتي مش كنتي عايزة تتجوزي جاسر؟! انا هجوزهولك.
فريدة بسعادة :بجد، يعني اناي مش ز*علانة مني؟! ط طب هتعمليها ازاي!
حمدية بصت علي ابراهيم بش*ر : ابراهيم لازم يقول وصيته خلاص.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند ايمان
حمزة واوسامة فتحوا الباب، لكن اتصدموا من كمية الد*م ال موجودة….. وبصوا علي ايمان واتصدموا.
فارس قرب منهم بابتسامة : اوسامة، انت جيت امتا؟!
وبص علي ايمان واتصدم، وجري عليها بسرعة ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووووووب….. بتكر*هوا انتو كلمة استوب دي صح؟ 😂
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية اسير عيوني)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)