روايات

رواية ابن عمتي الغريب الفصل الثاني 2 بقلم اسراء ابراهيم

رواية ابن عمتي الغريب الفصل الثاني 2 بقلم اسراء ابراهيم

 

البارت الثاني

 

في الصالة برة
مشي فارس وفضل واقف مستنيها وشوية وعشق جت وكان مش عارف فارس يبدأ منين
فارس بتردد
أنا اسف بجد أنا اتكلمت بطريقة بايخة الصبح لما جيت بس عشان كنت متلخبط ومش مركز
عشق بهدوء
عادي متبررش أنا سمعتك وحقيقي من غير ما اقصد بس فهمت كل حاجة
فارس بتوتر
انا مكنتش أقصد أجرحك الموضوع كله كان أكبر مني والجوازة دي حصلت فجأة بالنسبالي وقتها لانك كنتي صغيرة وكان وقتها بعد وفاه خالي الله يرحمه والدنيا كانت متلغبطة
عشق بصوت ثابت وكبرياء
و أنا مكنتش مستنية منك حاجة أنا حتى بعد الجواز مكنتش بشوفك غير أخويا الكبير زي ما دايما كنت بشوفك يا فارس
فارس بتفاجئ
أخوكي! انا مفهمتش كدة يعني ماما قالتلي انك
عشق بكبرياء وهي بتقاطعه
فهمت ايه اني بحبك وهموت عليك واني ماصدقت انك راجع بقي عشان نعيش في تبات ونبات لا يا فارس انا لو كنت مهتمية برجوعك فده عشان انا كنت محتاجة اخ جمبي لاني لوحدي من وقت ما بابا وماما اتوفو وانت كنت جمبي قبل ما تسافر
فارس بلهفة
حقيقي اسف يا عشق ارجوكي متزعلي واعرفي اني معاكي ومش هسيبك ابدا
عشق بتبصله بجمود
أنا مكنتش فاكرة انك ممكن تفتكر غير كدة ومش عاوزة برضه اكون تقيلة عليك وعلي فكرة انا كنت مستنياك اصلا لما تيجي عشان تطلقني لاني خلاص كبرت وهطلع اعيش في شقة بابا بس لو سمحت
فارس بسرعة
لا طبعا انتي مش هتعملي كده ومش هتعيشي لوحدك ابدا وارجوكي اسمعيني أنا كنت خايف خايف أظلمك أو أديكي أمل مش موجود لما افتكرتك بتحبيني بس ده مش معناه اني بكرهك علي فكرة
عشق بصوت هادي بس حاد
بس برضه شايفني عبئ عليك وعلي فكرة مش لازم تبقى لطيف معايا دلوقتي عشان ضميرك صحي فجأة انت اصلا مش مهتم بحاجة غير نفسك ولو مكنتش كدة مكنتش سبتني وسافرت اصلا بس انا كمان بقولك اني هعمل زيك وبناقص جميلك ده
فارس بحدة وهو بيرفع صوته شوية
أنا جاي أتكلم عشان أشرح موقفي مش عشان انتي تحسسيني اني بتحايل عليكي
عشق بحدة
وانت جاي تشرح ايه اصلا إنت حبيت واحدة وجيت دخلت علينا بيها ولا سألت ولا حتى افتكرت إن فيه واحدة هنا لسه شايلة اسمك حتي لو بالغصب
فارس بيتنفس بضيق
أنا غلطان بس مش بمزاجي الدنيا خدتني وأنا مش عارف ازاي نسيت اصلا حكاية جوازنا غير لما شوفتك
عشق بابتسامة مكسورة
لما شوفتني بعد سبع سنين ولا لما عمتو قالتلك اني كنت واقفة جنبها واني كنت بهتم بيها فصعبت عليك بقي وجيت وقتها تشرح زي ما انت بتقول
فارس بضيق
معرفش واحسبيها زي ما تحسبيها لو ده اللي هيريحك وانا غلطان اصلا اني جيت من الاساس اكلمك بس اعملي حسابك اني هخطب
عشق بابتسامة وصوت مخنوق
تمام براحتك يا ابن عمتي واعتبرني كأني مش هنا وانا هعتبر نفسي كأنك لسة مسافر بس الطلاق هيتم قبل فرحك عشان انا مش هفضل طول عمري مربوطة بيك
فارس بجدية وغيظ
تمام زي ما انتي عاوزة يا عشق
عشق بصوت بيرتعش
تمام ممكن امشي بقي تصبح علي خير يا ابن عمتي
قالت كدة عشق ومشيت وسابت فارس واقف مكانه بيبص لاثرها بغضب ممزوج بحيرة

تاني يوم كانت واقفة عشق قدام المراية وهي بتبص لنفسها وهي مش عارفة هتقدر تكمل ازاي التمثيلية اللي بدأتها وازاي هتتعامل مع فارس كأخوها بعد ما كانت بتعتبره كل حياتها بس لازم تفضل علي موقفها عشان كرامتها قدامه اتنهدت وخرجت بعد ما اتأكدت من هيئتها قدام نفسها
عشق بابتسامة
صباح الخير يا عمتو
زهرة بابتسامة
صباح الورد يا نور عيني يلا تعالي افطري
عشق وهي بتقعد جمب زهرة
طيب مصحتنيش بدري ليه عشان احضر الفطار يا عمتو
زهرة بحب
هو يعني جت من يوم يا حبيبتي وبعدين انا عارفة ان انهاردة يومك وانتي بتحضري من بدري ليه ها جاهزة
عشق وهي بتقوم تحت نظرات فارس اللي كلها فضول واعجاب من شكلها اللي لفت انتباهه
طبعا جاهزة انتي عارفة اني ما بصدق اليوم ده يجي يلا همشي انا عشان متأخرش عاوزة حاجة يا حبيبتي
فارس بجدية مصطنعة
احم هو انتي رايحة فين
عشق بتجاهل
مشوار بعد اذنك يا عمتو انا ماشية
فارس بضيق
ايوة يعني مشوار ايه وفين
عشق بغيظ
وانت مالك معلش متحسسني انك واصي عليا انا مش صغيرة
فارس بحدة
وطي صوتك وانتي بتتكلمي معايا ده اولا ثانيا بقي انا طالما بقيت موجود يبقي لما اسألك تردي وكمان تاخدي اذني قبل ما تخرجي فاهمة ولا لا
عشق بغضب
لا مش فاهمة وانت ملكش دعوة بيا وبعدين انت مش عشان رجعت ده هيخلي اي حاجة تتغير وياريت تخليك في اللي يخصك وبس
زهرة بتوتر
استهدو بالله يا ولاد مالكم كدة عالصبح بس وبعدين يا عشق فارس بيطمن عليكي مش جوزك لازم برضه تعرفيه اما تيجي تخرجي
فارس اتوتر وردت عشق بانفعال
متقوليش جوزك يا عمتو لو سمحتي واعرفي انه هيطلقني قبل ما يتجوز هو متفق معايا علي كدة انا ماشية
زهرة بصدمة بعد ما عشق مشيت
انت فعلا اتفقت مع عشق علي كدة يا فارس هو ده اللي قولتهولك
فارس بضيق
يا ماما لو سمحتي انا مليش ذنب هي اللي اسلوبها فظيع وبصراحة انا كويس اني مسكت نفسي ومدتهاش قلمين علي اسلوبها ده
زهرة بتنهيدة
يابني حرام عليك ده بدل ما تحاول تقرب منها وتحسسها بالامان البنت لسة حاسة انها لوحدها خصوصا بعد صدمتها فيك لما رجعت مع البنت دي
فارس بزهق
والله انا مش فاضي ادلع واطبطب وبصراحة كدة انا شايف ان كدة احسن وانها متتعودتش عليا عشان مترجعش تقول اني خدعتها بعد اذنك بقي عشان لسة هقابل يارا في الاوتيل عشان ورانا مشاوير
زهرة بعصبية خفيفة
يعني شوف انا بقولك ايه وانت بتقولي ايه ده بدل ما تقولي انا هروح وراها وابقي معاها في اليوم اللي بتروح تزور فيه ابوها وامها وتبقي جمبها عموما براحتك يا فارس بس ابقي افتكر كلامي ده كويس انت هتندم وهتشوف
فارس بتوتر
هي بجد رايحة تزور خالي الله يرحمه طب ليه مقالتليش منا سألتها
زهرة بحزن
عشان هي من يوم ما انت سافرت وهي لوحدها ومفيش اللي يسندها ويبقي معاها وانا كبرت مبقتش اقدر اروح في حتة عرفت ليه بقولك هي محتجالك يا فارس وكانت مستنية رجوعك
فارس اتنهد بضيق وقام
خلاص يا ماما انا رايح ليها دلوقتي بعد اذنك
زهرة بفرحة
بجد طيب ماشي يا حبيبي ربنا يخليك ليها

كانت عشق قاعدة على الأرض قدام قبر أبوها وأمها عيونها مليانة دموع وبتكلم نفسها بصوت واطي وفارس واقف وراها بيسمع من غير ما هي تحس
عشق بكلام طالع من قلبها وصوت حزين
أنا تعبت يا بابا تعبت أوي
كل حاجة بقت تقيلة عليا والوحدة بقت بتتونس بيا
حتى فارسفارس اللي كنت فاكرة إنه اخر حد ليا
مابقاش فاضي ولا حاسس بيا ولا حتى

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى