روايات

رواية ابن عمتي الغريب الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم

رواية ابن عمتي الغريب الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم

 

البارت الثالث

 

بيبص في وشي بس خلاص انا هبعد عنه وهسيبه يرتاحهو أصلا مش عاوزني
فارس صوته بيجي فجأة من وراها
وهو مين قال كده
اتنفضت عشق وبقت تمسح دموعها بسرعة وهي بتحاول تخبي انهيارها
عشق بتبصلهوت مبحوح
إنت إزاي جيت ورايا
فارس بيقرب منها بهدوء
ماينفعش أشوفك خارجة كده لوحدك وسايبة البيت ومجيش وراكي بس مكنتش اعرف لنك شايلة في قلبك مني اوي كدة يا عشق
عشق وهي بتتجنب عينيه
عشان أنا اتعودت أكون لوحدي ومن زمان كمان
فارس بنبرة فيها عتاب
بس أنا موجود وانتي عارفة كدة كويس
عشق بتضحك بمرارة
موجود طب فين وجودك
انت سبتني لوحدي ومشيت و حتى لما جيت حسيت إني دخيلة عليكولا مرة حاولت تقرب أو تسأل أنا حاسة بإيه
فارس بندم
انا اسف يا عشقبس انتي اللي بنيتي بينا الحيطة دي
عشق بصتله بحدة
بس أنت اللي حطيت أول طوبة
أنا مكنتش عاوزة غير كلمة
كلمة تطمني إنك لسه شايفني
بس أنا بالنسبة لك كنت كنت إيه ولا حاجة سبتني وسافرت حتي مبصتش وراك وقولت دي مبقاش ليها حد غيري سيبتني ومشيت يا فارس
سكت فارس و بصلها وقلبه وجعه من الكلام فقرب منها شوية
فارس بصوت واطي
طب إحناينفع نبدأ من أول وجديد زي زمان أصحاب
من غير زعل ومن غير وجع
عشق وهي بتحاول تتماسك
أناأنا مش بكرهك يا فارس
أنا بس كنت بعاقبك عشان سبتني عشان مبقتش تسأل عشان بقيت غريب عني
حس فارس بدقات في قلبه وهو بيبصلها وبيركز في ملامحها البريئة بس حاول يهرب من اللي حاسس بيه
فارس وهو بيرفع حواجبه ويبتسم ابتسامة خفيفة
بتعاقبيني طب تصدقي ان أنا فعلا استاهل وأكتر من كده كمان خلاص يا ستي انتي اليومين دول خدتي حقك تالت ومتلت كمان وبصراحة خلتيني ما شاء الله عاوز اهرب تاني
عشق ابتسمت غصب عنها وهي بتبصله
أنت بجد لسه بتعرف تضحكني يا فارس
فارس بصلها وسرح في ضحكتها لحظة واتوتر وهو بيبص بعيد
طب ايه رأيك نفتح صفحة جديدة بقي وترجعي تاني صديقي الصدوق
عشق كان قلبها واجعها لانها شايفاه اكتر من كدة بكتير بس للاسف هي مينفعش تتكلم
موافقة بس بشرط انك ترجع تاني فارس اللي كنت اعرفه زمان
فارس بابتسامة كلها حماس
طبعا موافق صح بقولك ايه رأيك تيجي معايا انا عاوز أشتري هدية ليارا وكنت محتاج رأيك
عشق سكتت ووشها اتغير للحظة بس فجأة تبتسم بضعف
تمامبس يعني يارب يعجيبها زوقي الاول
فارس بابتسامة جذابة
أنا عاوزك تبقي معاياوانا واثق ان زوقك حلو حتى لو رأيك هيبقى ضد رأيي
عشق بصوت واطي وهي بتحاول تداري كسرتها
ماشي يا فارسيلا نمشي
مشيوا سوا وفارس ماشي جنبها وحاسس بحاجة غريبة في وجودها جنبه بس بيسكت وهي بتحاول تضحك وتتكلم عادي بس جواها نار غيرة بتاكل قلبها بس مش بايديها حاجة

في محل دهب عشق كانت واقفة قدام الفاترينة عنيها بتلمع بحزن وهي بتشوف حاجة لحبيبة فارس وشوية وشاورت علي إسورة رقيقة
عشق بابتسامة
بص دي يا فارس حاسة إنها شبهها وممكن تعجبها
فارس وهو واقف جنبها بيبص ليها مش للهدية
إنتي اللي عندك ذوق و كل حاجة بتختاريها بتطلع مظبوطة
صاحب المحل وهو بيبتسم
حبيبتك زوقها حلو أوي ربنا يسعدكم
عشق اتشدت في لحظتها واتوترت وبصت لفارس بسرعة هو كان مثبت نظراته ليها
عشق بخجل واضح
أنا أنا مش حبيبته انا ابقي صديقة بس
قالتها وهي بتحاول تضحك بس الحزن كان باين جوه عينيها
فارس بصلها بنظرة طويلة فيها وهي وقتها اتوترت وسحبت نفسها وسابتهم وخرجت وفارس شوية وخرج وراها
فارس وهو بيقرب منها
انتي خرجتي ليه
عشق بتوتر
انا بس قولت خلاص مبقاش فيه لزوم لوجودي
اتفاجأت فارس بيه وهو بيفتح العلبة وبيطلع سلسلة رقيقة وبيديها ليها
عشق بخضة
فارس بتعمل إيه اكيد مش هاخدها
فارس باصرار
انا جبتلك هدية مينفعش ترفصيها علي فكرة و وبعدين انا شايف إنها لايقة عليكي أكتر
عشق وهي بتحاول ترفض
فارس لو سمحت بلاش وخليها ليارا و
فارس بهدوء وهو بيمد ايديه ليها
هي هتبقي حلوة اوي عليكي ارجوكي اقبليها لو سمحتي
عشق قلبها كان بيدق بسرعة مش فاهمة ليه وفارس كمان حس بحركة غريبة في قلبه إحساس مكنش واخد باله إنه موجود
عشق وهي بتفوق فجأة
طيب شكرا ليك ممكن توصلني عند البيت بقي وروح ليارا
فارس بابتسامة واثقة
هنروح سوا علي فكرة
عشق بصدمة
نعم لا أنا مش هروح مش عاوزة أبقى معاكم لو سمحت روحني يا فارس
فارس وهو بيفتح باب العربية
لا يا عشق وهتيجي معايا وبعدين هنروح سوا
ركبت عشق بقلة حيلة وشوية ووصلوا الاوتيل عند يارا اللي أول ما شافتهم سوا نفخت بغضب
يارا بحدة
إنت جايبها معاك وكمان قصدك قدامي
عشق اتوترت واتكهربت من الكلام وابتسمت مجاملة
أنا كنت ماشية خلاص بعد اذنكم
فارس بضيق ليارا وهو بيظبط الكلام
عيب كدة يا يارا ده عشق اختارتلك الهدية بنفسها وتعبت عشانك حتي شوفي كدة
يارا بمقاطعة وسخرية
ومالو وريني كدة اممم بس مش حلوة و بلدي كمان
فارس اتغيرت ملامحه واتكلم بحدة
طيب حيث كدة بقي اتفضلي يا عشق الهدية دي مناسبة ليكي وهتبقي احلي عليكي
عشق بتوتر وحزن
ملوش داعي وعلي فكرة يا انسة يارا فارس اخويا مش اكتر من كدة يعني ملوش لزوم انك تغيري علييه مني
فارس بص لعشق وحس انه اضايق ميعرفش ليه ورد باندفاع
مش مطلوب منك تبرري وانتي يا يارا انتي عارفة كويس اني مبحبش الطريقة دي ولو انا مكنتش بفكر فيكي مكنتش جيت من الاساس والهدية دي بتثبت ان مفيش اي حاجة من ناحية عشق والا مكنتش جابتها
يارا ببرود
سوري بيبي بس انا مبحبش لؤم البنات ده انا عارفاه كويس وبعدين انت مشوفتش نظراتها ليك انا بقي واخدة بالي كويس
عشق مردتش وسابتهم ومشيت وفارس بص ليارا بغضب وراح ورا عشق اللي كانت ماشية بسرعة في الشارع ودموعها بتنزل بصمت وفجأة اتكعبلت في حجر صغير وكانت هتقع
الشاب بسرعة
خدي بالك يا انسة إنتي كويسة
عشق وهي بتمسح دموعها
انا كويسة معلش مأخدتش بالي
الشاب بلهفة
ولا يهمك المهم انك كويسة
فارس شاف المنظر ودمه غلي فقرب بسرعة وسحب عشق بعيد عن الشاب
فارس بعصبية
إيدك دي مش في مكانها ابعد عنها حالا
الشاب باستغراب
أنا بس كنت بساعدها و
فارس بحدة
شكرا مش محتاجين مساعدتك
مشيو سوا وعشق كانت لسه بتعيط واضايقت من فارس
عشق وهي بتتكلم بانفعاا
انت كلمته كدة ليه ده كان بيساعدني لاني كنت هقع
فارس بعصبية مكتومة
حتي لو كان بيساعدك اصلا متخليش حد يلمسك مفهوم!
عشق بصدمة وغضب
أنا مش صغيرة يا فارس عشان تقول كدة ولو سمحت بطل تتعامل معايا بالطريقة دي انا اعرف اتصرف كويس
كان فارس هيتكلم بس سمعو وقتها صوت الشاب اللي انقذها من وراهم فضغط فارس علي ايديه بغضب
الشاب بابتسامة لعشق
يا انسة انتي وقعتي تليفونك
عشق كانت هتتكلم وتشكره بس سبقها فارس اللي رد بضيق وهو بيمد ايديه وياخد الشنطة
متشكرين اوي يا سيدي
الشاب باستغراب وهو بيبص باعجاب لعشق
هو حضرتك واخد موقف

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى