رواية ابن الهواري الفصل العاشر 10 بقلم ملكة حسن - The Last Line
روايات

رواية ابن الهواري الفصل العاشر 10 بقلم ملكة حسن

رواية ابن الهواري الفصل العاشر 10 بقلم ملكة حسن

 

 

البارت العاشر

 

#الفصل٠العاشر
#ابن٠الهواري
#ملكه٠حسن
كانت فريده بتعيط بحرقه وتقول فينك يا جدي كلهم بيدابحو
فيا حتي حفيدك المحترم طلع بيكدب
عليا صدقني مش فارق معايا متجوز ولا لا بس اني اتخدعت

 

 

واتكدب عليا
تاني يوم الصبح كانت فريده واقفه في المطبخ بتعمل قهوه
خرج زيد وكان لبس هدوم بيتي تشيرت وبنطلون
استغربت فريده لانه دائما بيلبس جلابيه صعيدي
قرب منها وقال صباح الخير استغربت فريده هدوئه ردت
فريده برسميه وصوت
واطي وقالت صباح النور
شاف زيد الدموع محبوسه في عيونها
وعرف أنه جرحها قوي بكلامه حتي لو كانت تعرفه
من وقت قريب بس مكنش لازم يجرحها
بص ليها زيد وقال اسف علي اللي حصل مني امبارح
بصت ليه فريده بغضب
وقالت عادي ولا يهمك ما انا دائما بصدم بقرراتك وأفعالك
مجتش علي دي بس ما اتعودت
فهم زيد أنها بترمي عليه بكلام وابتسم
وكمل وقال ماشي يا ستي مقبوله ممكن اطلب منك طلب
صغير وياريت توافقي بصت ليه فريده دليل علي أنه يكمل
كمل زيد بابتسامه وقال ممكن تنزلي معايا تحت نفطر مع
اهلي انا عارف انو امي
كلامها صعب شويه بس والله حنينه انتي تعرفي عليها
والله هتحبيها قوي بصت فريده وقالت امك من سعت ما جيت
ومش طايقني اقف قدامها هنزل اقعد معها كمان علي الاكل
ابتسم زيد وقال اه ياربت يلا بسرعه وبص في ساعته
وكمل بصوت جاد وقال متقلقش هي طيبه بصت ليه وقالت
بصوت هادئ ثواني اغير هدومي وربنا يستر
مسك زيد تلفونه وكان بيقلب فيه بملل فجاءه جرحت
فريده وكانت لبسه درست اسود ولفه طرحه
اول ما شفها زيد اتصدم معلي رغم باين عليها
انها مدايقه بس كانت هادئه وجميله فتح زبد الباب
وقال يلا بينا اكيد الكل صحي دلوقتي
نزل زبد وكانت فريده وراه لقي أمه قاعده علي السفره
وجمبها فاطمه وشريف ابن عمه قرب منهم وقال صباح
الخير رد الكل الكل عليه
جات فريده وقالت صباح الخير أول ما شافتها ام زيد
قالت اهلا ببنت البن
ولسه هتكمل لقيت ذيد باصص ليها بغيظ رحت.
كملت وقالت قصدي بت اخوي تعالي اقعدي جمب جوزك
وقرب زيد من فاطمه وقال بمكر اهلا حبيبتي
وحشتني يا روحي
ابتسمت فاطمه ابتسامه بلهاء قالت اوانت كمان
وحشتني أول ما فريده سمعت كلامه اتغظت ازي يغازل
مراته كده قدامها قاعد زيد جمب فريده
وبقي يتكلم وقال
مش تتعرفي علي مراتي الجديده يا مراتي القديمه
ولا اي رائيك
قولتلها انك حبي الاول مش صح يا فاطمه
ابتسمت فاطمه ابتسامه بلهاء وقالت مش قصدي انا كنت
بهزر معها هي اللي دمها حامي يا اخوي
اول ما سمعت فريده كلام فاطمه الاكل وقع من أيدها في
الطبق وبرقت عيونها كمل زيد بمكر وقال
قومي يا فاطمه سلمي علي مرت اخوكي كويس
وقوليلها انك حبي الاول
طبعا كانت فريده أيدها متلجه من الصدمه وفجاءه قربت منها
فاطمه وقالت انا فاطمه اخت زيد الصغيره وبدرس طب
أن شاء الله قامت فريده ولسه هتمد ايدها خضنتها فاطمه
بسرعه وقالت بهمس انا اسفه مكنش قصدي
ياريت تسامحني واعتبرني اختك من هنا ورايح
ابتسمت ليها فريده وقالت إن شاء الله
قعدت فاطمه بسرعه جمب زيد من الناحيه التانيه
وقالت كويس كده يا اخوي
بص ليه زيد بمكر وقال بعد اللي عمليته
انتي عارفه اذيتها ازي هي مش حمل هزارك يا فاطمه
بصت ليهم امهم وقالت بصوت عالي انت واختك
بتتهمسو ليه زي الحراميه انا مش بحب أكده
في داري عايز تحكي يبقي الكل يسمع يا زيد

 

 

بص ليه زيد وقال بسرعه مفيش حاجه يا امي
دي بس كنت بسال فاطمه عن أحوالها مع الجامعه
وفجاءه هو قاعد رن تلفونه
أول ما رد القي حد بيقول الحق يا زيد بيه
في مصبيه
قائمه علي حدود ارض جدك مع ناس غربيه
قام زيد بغضب وقال اهدي وفهمني اي اللي
حصل هناك هدي الحارس وقال في ناس مع الحاج
محمد تاجر الاراضي واقفين علي ارض الحاج
ناصر من الناحيه الشرقيه
وبيقول انو اشتري الأرض وكمان يا زيد بيه معه العوامل
كانو عايزين ينزلو الأرض بس انا وقفت في وشهم
وقولت لما تجي انت الاول كان زيد طالع علي
السلم ورد بغضب وقهر وعيون حمرا وقال
دقائق وهكون عندك اوعي تسمح لمخلوق ينزل الأرض
وقفل وعمل اتصال رد الطرف التاني وقال اهلا
يا استاذ خير ان شاء الله رد زيد بلهفه وقال اهلا
يا متر ممكن تحضرلي ورق الأرض بسرعه
بتاعت جدي وتحصلني علي مزرعتي رد المحامي
وقال حاضر يا استاذ زيد نص ساعه واكون عندك
لبس زيد جلابيته الصعيدي والعبايه الصعيدي
ونزل بكل هيبه بس كان باين عليه الغضب وفجاءه
سمع صوت أمه بتقول حصل اي يا ولد بطني
طالع كيف الريح مش شايف حد في وشك بقيت
كلك اسرار بص ليها زيد بغضب وقال مش وقته
يا امي انا مش فايق لكلام الحريم دي واصل
قالت أمه بغضب وصوت عالي وانا مش هسيبك

 

غير لما اعرف مشي زيد من قدامها بسرعه من
غير ما حتي يرد صرخت أمه وقالت اقف عندك
يا زيد وفهمني اي حصل وقف زيد من غير ما يبص
ليها وقال ولد اخوكي باع ارض جدي وفرط
في ارض الهواري
بصت ليه بغضب وقهر وقالت مين فيهم اللي باع
ارض ابوي انطق
ومين فيهم اللي فرط في ارض جدي
رد زيد وقال ……..
تتوقعو مين اللي باع ارض جده في الاخوات الترام وهل زيد
هيسكت عن الأرض في كل ركن فيها رائحه جده وذكرياته
شاركو معايا رائيكو في التعليقات ♥️ 🫶 ياريت حبايب
قلبي نتفاعل ونشجع الروايه عشان الفيس يستمر في نشرها

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *