روايات

رواية أوجاع الماضي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم سلوى عوض

رواية أوجاع الماضي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم سلوى عوض

البارت الرابع والثلاثون

 

#سلوي_عوض
#اوجاع_الماضي
بارت 34
عبدالرحيم: شمش فين؟
جميله: (لا ترد)
عبدالرحيم: شمش فين؟ انطقي!
ليخرج عليهم شمس
شمس: ايه يا ابوي؟ دخلت أريح شويه، تعبت من كتر مضربتها
عبدالرحيم: هملني أكمل أنا عليها
ملك: لاء، مينفعش
عبدالرحيم: ليه؟
ملك: عشان لما شمس يتصل بأبوها، لازم أبوها يسمع صوتها عشان يتأكد إنها معانا
عبدالرحيم: برافو عليكي يا ملك
شمس: وانته بتكلم أبو الزفته ديه، قوله إنكم مجموعة الجزارين اللي بنته عملت عنهم تحقيق وخربت بيوتهم وشمعوا محلاتهم وحبسوهم وطلعوا بكفاله ولسه القضيه شغاله
عبدالرحيم: شفت عروسة أبوك بتفكر زين كيف
شمس: له ناصحه، أنا هكلمه دلوك
ملك: اطلب منه خمسين مليون
شمس: وهو هيرضى يدفع
ملك: ما انته هتخليها تكلمه وتقوله يدفع عشان احنا بنعذبها
شمس: شاطره انتي
عبدالرحيم: أمال ايه بس، وانته بتكلمه أنا هموتها من الضرب
ملك: لاء، انته لازم تكون قاعد معاهم ف البيت عشان محدش يشك فيك، وأول ما توصل البيت، ادي شمس رنه وهو يتصل بعدها بشويه، وبكده عمرهم مهيشكو فيك
عبدالرحيم: ايه الدماغ ديه؟ ده انتي تستاهلي بوسه
ملك: البوسه أنا اللي هبوسهالك، بس بعد كتب الكتاب يا قلبي
عبدالرحيم: طيب يا جلبي، أنا مروح دلوك، وأول ما أوصل هرن عليك يا شمش
شمس: كده تمام جوي
ملك: وأنا بقى يا ست جميله، هقصلك شعرك اللي فرحانه بيه ده، وأحسرك عليه عشان أشفي غل حبيبي
بودي عبدالرحيم: آه، أبجي أنوصي بيها
ملك: ده أنا هبهدلها
عبدالرحيم: طاب أنا همشي بجا، أوعى تكلمهم جبل ما أرن عليك
شمس: من عيني يا ابوي
وهنا يتصل عياش بملك
عياش: أمك عيانه جوي، تعالي شوفيها، شكلها بتودع
ملك (بخضه على والدتها): حاضر حاضر
عبدالرحيم: فيه ايه؟
ملك: لاء، مافيش، عياش بيقول إن أمي تعبانه أوي
عبدالرحيم: تعالي أوصلك وبعدين أروح
وهنا ينظر عبدالرحيم إلى شمس ويغمز له
عبدالرحيم: الليله ليلتك يا شمش
ليضحك شمس
شمس: فهمتك أنا، وهسمعك كل خير
عبدالرحيم: تعالي يا عروستي
ليخرج عبدالرحيم ومعه ملك
شمس: ايه رأيك فيا يا جميله؟ أنفع مجرم؟
جميله: بزعل، كتر خيرك
شمس: بهزر معاك، تعالي بقى فكني
جميله: له أدبا ليكي، خليكي مربوطه
جميله: عشان خاطري
شمس: حاضر
جميله: قوللي بقى
شمس: أجولك ايه؟
جميله: انته اتعلمت البرمجه فين؟
شمس: يا بنتي أنا معايا دكتوراه ف الهندسه، والبرمجه ديه هوايه عندي
جميله: مع إنه ميبانش عليك
شمس: كان لازم اتخلى عن أحلامي وأباشر حالنا ومالنا عشان جدك كبر، وأديكي شايفه أبوي
جميله: انته رجوله يا واد عمي
شمس: بطلي تريجه، وفين مكرونتك اللي عملتيها؟
جميله: صدق نسيت، هحطها ف الفرن، وأسوي البوفتيك، وانته اعمل السلطه
شمس: مجنونه انتي؟ عاوزه شمس المحمدي يعمل السلطه؟
جميله: وايه يعني؟ شمس المحمدي؟
شمس: معاملش أنا سلطات
جميله: لاء، هتعمل
شمس: طيب يا ستي، هعملها عشان جعان بس
جميله: طاب، فك، ياله، هموت من الجوع
شمس: كل الوكل اللي بتاكليه ده ومباينش عليكي، عامله زي العصفوره
جميله: أنا عصفوره
شمس: أحلى عصفوره
جميله: ميرسي ليك
شمس: بس انته كده بتعاكسني
شمس: له والله، بس مش عارف انتي عملتي فيا ايه
جميله: عملت ايه؟
شمس: كأني أعرفك من زمن، وببجا مبسوط وانتي معايا
جميله (بكسوف): وأنا كمان ببقى فرحانه وأنا معاك
شمس: بس ديه متبجاش خيانه
جميله: خيانه ايه ولمين؟
شمس: لروضه
جميله: أولاً أكمل، وروضه الله يرحمهم، ثانياً أرواحهم بتقربنا من بعض، والحب قدر يا شمس
شمس: هتصدجي لو جولتلك وجت محضنتيني، مكنتش عاوزك تطلعي من حضني
جميله (بكسوف): وأنا كمان حسيت بالأمان ف حضنك، مش عارفه ليه
شمس: انتي بجيتي غاليه عليا جوي يا فكيهه
جميله: تاني فكيهه؟
شمس: ومالها فكيهه؟ مش بني آدَمه؟
جميله: طاب، مافيش أكل؟
شمس: واهون عليكي تهمليني؟ جعان
جميله: صراحه لاء، متهونش، تعرف إن حامد الصغير وحشني أوي
شمس: وهو كمان اتوحشك وبيبكي عشان عاوزك
جميله: ربنا يخليهولك
شمس: ويخليكي لينا يا رب
جميله: قولت حاجه؟
شمس: هاه، له مجولتش، اديني فَكيتك، اعملي الوكل بجا
جميله: طياره
جميله: هعملك احلي مكرونه
شمس: والبوفيتك
جميله: انته تؤمر
وهنا تصل ملك الي منزلهم
ملك: بلهفه ماما فين
عياش: جوه
لتترك ملك تليفونها علي الأريكه وتدخل لوالدتها
ملك: سلامتك يا امي فيكي ايه
فضيله: بتعب مش عارفه جلبي واجعني جوي
ملك: سلامتك يا امي انا هتصل اجيبلك دكتور حالا
وتخرج ملك لتتصل بالطبيب
عياش: هاتي أكلمه وانتي خشي اجعدي معاها
وبالفعل يتصل عياش بالطبيب ثم يبحث ف التليفون ليسمع حديث ملك مع عبدالرحيم
عياش: احسن حاجه ابعته لنفسي وبعدين امسح الرساله
وهنا يرسل عياش الحديث كامل الي تليفونه ويمسح الرساله
عياش: الدكتور جاي حالا اهو
ملك: تمام انا قاعدة جنب ماما
عياش: طاب انا هريح شويه ف اوضتك علي مياجي الدكتور احسن امك عيانه من عشيه ومنومتنيش
ملك: طيب
ليدخل عياش غرفه ملك ويسمع الحديث بأكمله
عياش: والله وباضتلك ف الجفص ياعياش انا اجطع التسجيل واتصل بعجور واجوله إن ملك سجلت لعبدالرحيم وعرفت أن هو اللي جتل مرته وإنها عاوزه الحلاوه
وهنا يصل الطبيب ليكشف علي فضيله
الطبيب: محتاجين نعمل رسم قلب
ملك: نعمل
الطبيب: خلاص هاتي الحاله بكره المستشفي عشان نعمل الرسم
ملك: مينفعش دلوقتي
الطبيب: ينفع خلاص نتصل بالاسعاف
ملك: حضرتك كلمهم وانا مستعده لاي مصاريف
ليتصل الطبيب بالاسعاف ليبلغهم بالعنوان
الطبيب: انا هروح المستشفي ومنتظر الحاله
ملك: اتفضل حضرتك وتحاسب
ملك
ملك: هدخل اجهز ماما
وبالفعل تدخل ملك علي والدتها لتجهزها
ملك: لازم حد يكون معايا كمان عشان المصاريف بس هشوف عياش الاول
ملك: بابا بابا
عياش: خير جال ايه الدكتور
ملك: ينفع يعني تسيبني كده مع الدكتور لوحدي
عياش: انا جلبي ميجيبنيش اني اشوف فضيله وهيا عيانه
ملك: طاب معاك فلوس عشان الإسعاف جايه تاخد ماما
عياش: من فين
ملك: خلاص انا هتصرف
عياش: وانا هخرج استلف من أي حد
ملك: انته وديت فلوس عبد الرحيم فين
عياش: صرفتهم مبجولك هروح اتصرف
ملك: خلاص خليك عشان تروح معانا المستشفي
عياش: انا مبحبش المشتشفيات انا طالع اجيب فلوس واجي
ملك: مقولتلك هتصرف انا
عياش: له انا اللي هتصرف لمرتي
ويتركها عياش
ملك
ملك: انا هكلم حامد
وبالفعل تتصل ملك بحامد
حامد: ايوه يا ملك عبدالرحيم لسه واصل البيت حالا
ملك: حامد ماما تعبانه اوي والاسعاف جايه تاخدها
حامد: خليكي مكانك انا جاي
أما عياش ها هو قد اتصل بعجور
عياش: انا عرفتلك مين اللي جتل مرتك
عجور: مرتي انتحرت
عياش: له اتجتلت وكمان عرفت اللي سرجها العجد بتاع مرت الحج حامد
عجور: مين هو
عياش: طاب اللي جاللي عاوز الحلاوه
عجور: عاوز حلاوه اشيعلك اللي هو عاوز ه
عياش: ميته
عجور: تعالي خد اللي عاوزه
عياش: انا جايلك حالا
أما في منزل الحج حامد نجد حامد ابن عز يتحدث الي والده
حامد: بابا مامت ملك ف المستشفي وانا هروحلها ممكن تكون محتاجه حاجه
عز: استني انا جاي معاك
وهنا يدخل عليهم عبدالرحيم
عبدالرحيم: ايه عاملين ايه
عز: بخير الحمدلله
عبدالرحيم: تعالي ياخيي عاوز اجعد معاك عشان تصلحني مع ابوي
عز: ياريت والله خلاص روح انته مشوارك يا حامد
عز: تعالي ندخله المكتب
عبدالرحيم: بتمثيل حاضر يا اخوي بس تفتكر ابوك يعني هيرضي عني
عز: ابوك طيب وانا معاك اهه
وبالفعل يدخل عز المكتب علي والده
عز: تعالي يا عبد الرحيم
الاب: جاي ليه وعاوز ايه
عز: مهما كان بردك هو ولدك يا ابوي
وهنا يأتي اتصال لعز
عز: رقم مين الغريب ده
عز: ايوه مين معايا
شمس: بتك عندي واعمل حسابك تبعتلي خمسين مليون أو هبعتهالك متجطه حتت
عز: لا اعمل معروف بنتي لاء هبعتلك اللي انته عاوزه بس انته مين
ليبلغه شمس باتفاقه مع ملك وجميله
عز: اه انته الجزار اللي بنتي عملت عنه تحقيق
شمس: أيوه أنا
شمس: انتظر مني مكالمه تانيه أقولك أقولك هااخد الفلوس إزاي
عز: طاب عاوز أسمع صوت بنتي
شمس: اسمع اتكلمي يابت
جميله: الحقني يا بابا بيضربوني
عز: متخافيش يا جميله هدفعلهم الفلوس وأخلصك من إيديهم
جميله: أرجوك يا بابا بسرعه
وهنا يغلق شمس الهاتف مع عز
عز: الوه الوه
عبدالرحيم: فيه إيه
عز: بنتي اتخطفت وطالبين عليها فديه
الأب: مين اللي يتجرء وعمل كده
عز: أصل جميله كانت عامله تحقيق صحفي عن جزارين معندهمش ذمه
الأب: مش وقته دلوك يا ابوي
عز: أنا لازم أكلم المحاسب عشان يجهزلي مبلغ خمسين مليون عشان أقدر أنقذ بنتي
عبدالرحيم: تدفع خمسين مليون عشان بتك
عز: وادفع عمري كله
الأب: أبيعلك أرض أحسن
عز: هو أنا لسه هستني أنا الحمدلله أقدر أدفعهم ولو طلبوا أكتر كنت هدفع
عبدالرحيم (في نفسه): عافيه عليكي يا ملك أفكارك متخرش المايه
أما شمس وجميله
شمس: أنت كمان ممثل هايل
شمس: اتعلمت المكر منك
جميله: أنا مكاره والله انته ظالمني
شمس: أنا ظالمك طاب خلصي بجا هناكلو وله أروح أشوفلي مطعم آكل فيه
جميله: هغرف حالا اهو
أما عياش فكان قد وصل إلي عجور
عجور: خد ميت ألف أهم
عياش: تشكر يا ريس
عياش: اللي كتل مرتك يبجا عبدالرحيم المحمدي
عجور: بتجول إيه انته
عياش: اسمع كده
عياش يسمع حديث عبدالرحيم عن التهمه التي لفقها لساره وعن قتله لها داخل المستشفي بدون أن يشعر أحد
ليصرخ
عجور: اه يا كلب يا واد الحرام انته اللي عملت كل ديتي
عجور: انته سبب كل النصايب اللي جرتلي
عياش: صدجت ياريس
عجور: مش عارف جنس مخلوج يعرف بالموضوع ديتي
عياش: أوامر
عجور: ياله اندله بس امسح التسجيل ديتي
عياش: حاضر
وبالفعل ينزل عياش من الجبل ويترك عجور في حاله يرثي لها
عجور (في نفسه): حاضر يا عبدالرحيم والله لا خليك تتمني الموت ومتلجاهوش
ليتصل عياش بعبدالرحيم
عياش: تعالي عاوزك ضروري
عبدالرحيم: خير
عياش: عجور خير جوي بس انته تعالي
أما عياش فيذهب إلي عبدالكريم
عياش: عاوزك يا شيخ
عبدالكريم: خير
عياش: خمسين ألف جنيه وأجولك
عبدالكريم: بتوع إيه
عياش: هعرفك الحجيجه
عبدالكريم: حجيجه إيه جول
عياش: الفلوس
عبدالكريم: جول وأديك
عياش: اسمع كده
ليسـمع عبدالكريم حديث عبدالرحيم مع ملك وهو يتحدث معها في أمر حمل عواطف وأن الطفل ابنه هو عشان عبد الكريم عقيم
ليجن جنون عبدالكريم
عبدالكريم: والله لاموتهم شرفي شرفي
عياش: جبضني بجا
عبدالكريم: امشي غور من هنا دلوك أحسنلك
عياش: يعني مش هتديني فلوس
عبدالكريم: بجولك غور
ليتركه عياش ويذهب
عياش (في نفسه): ياريتني كت خدت الفلوس الأول
أما عبدالكريم يدخل إلي منزله
عواطف: جوزي حبيبي ولدك بيساءل عليك
عبدالكريم: ولدي طيب داخل الحمام وجايلك
ويدخل عبدالكريم المطبخ ليأخذ سكين ويخرج علي عواطف ليطعنها طعنات كثيره متتاليه
عبدالكريم: موتي يا خاطيه يا بايعه شرفك
عبدالكريم: إكرام عاجر وانته سليم وأنا أتاريني طلعت مغفل كبير
وهنا تلفظ عواطف أنفاسها الأخيرة

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى