رواية أنا الطيب الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري - The Last Line
روايات

رواية أنا الطيب الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

رواية أنا الطيب الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

 

 

البارت الرابع

 

الفصل الرابع
وفي مكان تاني وبالاخص في حديقة فيلا مديحة تجلس مديحة تتصفح الانترنت يرن هاتفها معلن عن وصول رسالة
وتأتي لها الرسالة الخامسة من نفس المجهول يقول لها :
+ علي فكرة أنا معرفش أن ذوقك عالي قوي كده
قالت له وهي تبتسم :
– لية برضوا مش عاوز تقول انت مين؟؟
+ انا عاشق لعيونك القمر
– بس أنت عارف انا عندي كان سنة
+ بذمتك هو الحب ليه ست
– بس انا عندي بنت علي وش جواز
+بنتك هي بنتي علي فكرة أنا عارف عنك كل حاجة
– طيب مش انا اعرفك الاول
+علي فكره انتي عرفاني وهزعل لو مفتكرتبش
– بصراحة مش عارفة اخمن
+ طيب يا ستيي هقولك فاكره من اسبوعين لما كنتي. بتتمشي ولاقيتي كلب صغير وقفتي تلاعبية
شهقت مديحة و قالت؛
– اه اه اوعا تقول انك انت اللي كنت واقف مع الكلب
ضحك بصوت مسموع وقال:
+ايوا انا معرفش انتي عملتي فيا ايه سحرتني من اول نظرة وبصراحة من ساعة ما شوفتك قلت هي دي اللي انا بدور عليها
ابتسمت مديحة وقالت:
– بس انا اول مرة اشوفك في منطقتنا لأن المنطقة هنا كلها عرفه بعض
+ اه منا انتقلت جديد في الفيلا الي قريبة من البحر
– واوووووو ده قصر مش فيلا
+اه انا بحب الاماكن الواسعة

 

 

-اكيد عايش مع المدام والاولاد
+ ياريت انا ارمل ومعنديش اولاد للاسف
ابتسمت مديحة وقالت:
– وانا كمان أرملة بس عندي بنت واحده و خلاص هتسبني و تتجوز
عمتا انا اتشرفت بيك بس انا معرفتش اسمك ؟؟
+ أنا ماجد
ابتسمت ولسة هتعرف نفسها
قطع كلامها وقال :
– ارق مديحة عرفتها
تعجبت من أنه عارف اسمها وقالت بتعجب :
+ انت عارف اسمي منين ؟؟
ضحك مش هقولك هسيب الايام هي. اللي تقولك
بدأت علاقتهم تكبر وكل يوم مديحة بتتعلق اكتر بماجد
اللي أن عرض ماجد عليها الزواج كانت الفرحة لم تسعها
اقترحت مديحة علي ماجد أن يعقدوا قرانهما مع ابنتها
رحل ماجد بالفكره وبالفعل تمت التجهيزات في فيلا مديحة و تم عقد قران ريهام على احمد ثم عقد قران مديحه وماجد
ولكن المفاجأة أن بعد عقد القران اختفي ماجد وكأنه لم يكن موجود علي وجه الارض
ظلت مديحة تنتظر أن يظهر ولكنه اختفي تماما حاولت مديحة أن تشغل نفسها بتحضيرات حفل زفاف ابنتها وبدأت تدعوا الناس الفرح الذي كان سيقام في حديقة الفيلا و جاء اليوم الموعود وحضر الكثير من المدعوين الفرح و جهزت ريهام واستعدت لاجمل يوم تنظرة كل فتاه ولكن العريس تأخر عن موعده ساعة ونص
وعندما حضر كانت غزل تمسك في يده وهي ترتدي فستان الزفاف العرس تعجب كل المدعوين كيف لعريس أن ياتي فرحة و في يده عروسة أخري
قامت ريهام واقفة وقالت بصوت مرتفع:
+ انت اتجننت ولا شكلك كده انت مستوعب انت بتعمل ايه ؟ انت اكيد جرا في مخطط حاجة
التفت احمد و صفعها علي وجهها مما أثار دهشة المدعوين
ابتسمت غزل لها وقالت بهدوء مصتنع:
+ مالك يا ريهام مش مستهله تتعصبي عندك عرسان كتير اختاري اي واحد فيهم بس انا عجبني احمد و اتجوزته
قالت ريهام وهي تضع يدها على وجهها من شدة الصفعة:
+ والله انتي بتهزري ولا بتستعبطي
– وانا اهزر معاكي ليه انا بقولك شوفي عريس تاني علشان انا خلاص اتجوزت احمد عجبني اخدته
اه صحيح تم التفت اللي احمد وقالت بدلع :
+ حبيبي مش ناسي حاجة
غمز لها احمد وقال:
– عيوني يا حببتي حاضر
ثم التفت اللي ريهام وقال :
– ريهام انتي طالق ياريت مشوفكيش ولا حتي صدفة
شهقت كل الحاضرين مما حصل
ولكن قطع شهقتهم صوت غزل و هي توجه كلامها الي ريهام
– ودلوقتي اتفضلي خدي السيده الولده وبرا من هنا مش ناقصني كائنات مقرفة
اقتربت مديحة منها وقالت بغضب :
+ هو في اية انتي جاية تطردينا من بتنا انتي شكلك مش طبيعة
ضحكت غزل بصوت عالي وقالت:
– بيت مين معلش كان بيتك اللي سرقتي من خمسة عشر سنة
+يعني ايه كان ؟؟
– ملهاش معني تاني غير أنه خلاص مبقاش بيتك اتفضلي خدي بنتك وبرا
سحبتها مديحه. من شعرها تحت أنظار المدعوين
ولكن غزل كانت اسرع منها و مسكت يدها
ثم قالت لها بغضب :
+اتفضلي برا انتي مش بتفهي
قالت مديحة:
– انتي اكيد مجنونه دي فيلاتي
أخرجت غزل ورق نقل الملكية اللي تنازلت مديحة عن الفيلا و كل ما تملك بيع وشراء لغزل السيد
قالت مديحة استحاله ده تزوير. انا عمري ما مضيت علي بيع
بااااااك
طلبت غزل من احمد أن يحضر عندها ثم قالت :
+ انت كنت عاوز تعرف انا عاوزه ايه مقابل اللي انا عملته صح
قال أحمد :؛
– اكيد يا استاذة فريده تحت امرك اتفضلي
+ اولا انا مش اسمي فريده انا اسمي غزل و المطلوب منك انك تكتب كتابك علي ريهام
اعترض احمد وقال :
-بس انا مش مستعد دلوقتي للجواز
+ بلاش تقاطعني اسمعني للاخر
– انا مقلتش انك هتجوز أنا قلت هتتكتب كتابك بس ويوم الفرح هطلقها

 

 

قام احمد واقفا وقال؛
+؛لاء انا توهت منك منين عاوزاني اتجوزها ومنين عاوزاني أطلقها يوم الفرح
– زي ما سمعت كده يا بشمهندس ومش كده بس انت هتجوزني في البوم اللي هتطلق في
طيب ممكن افهم ليه كده
قطع كأنهم دخول رجل في اخر الأربعينات
أذنت له غزل بالجلوس وقالت:
+طبعا استاذ ماجد حضرتك عارف درك كويس اهم حاجة وهي بتمضي ما تخدتش بالها أنها بتمضي علي تنازل المفروض انها بتمضي علي عقد الجواز فرجني شطارتك بقي
باااك
رفعت غزل أكتافها وقالت :
-صباح الخير ياقطة صح النوم الفيلا بقت بتاعتي من اسبوع من ساعة كتب كتابك علي ماجد
اتسعت عينا مديحة علي اخرها وقالت:
+انتي مين تطلعي مين وعرفتي ماجد منين و بتعملي فينا اصلا كده ليه انتي دمرتي بنتي وانا من هنا ورايح الي هقفلك
ابتسمت غزل بقهر وقالت:
يا بختك يا ريهام طول عمرك عندك ام في ضهرك بتاخد حقك
بس انا الاسف معنديش أم علشان تعرف تاخد لي حقي وسابتني لمرات اب قاسية تبيع وتشتري فيا
أنا المأذي
ومش عايز أكون مؤذي
لكن لو هتأذي هأذي
وده مش بكيفي ده حظي
ونِفسي في يوم أعود طيب
قالت مديحة ؛
– انتي بتعملي كده ليه فاهمني انتي مين
+انا غزل فاكره غزل ولا مش فاكرها ولا خلاص ماتت من ساعة ما رامتيها في الشارع تواجه مصيرها غزل اللي سرقتي منها فيلاتها وذكريتها وفلوسها انتي اللي حطيتي السم لبابا في شاي انا شوفتك بس ما كنش معايا دليل و واتفضلي برا من هنا انا بقيت اقرف كل ما اشوفك
قالت مديحة :
– بس انا مبعتش انا هطعن في العقده انا ما بعتش لحد والفيلا باسمي واتفضلي انتي الي برا
قالت غزل بهدوء تااام :
+كان باسمك قبل ما ماجد يظهر
ـانتي تعرفي ماجد منين
+ من كتب كتابك يا عروسة اوعي تكونى فاكرة أن هيمان في عيونك انتي اخدتي اكبر مقلب في حياتك انتي بدل ما تمضي علي عقد جواز مضيتي علي تنازل ليا علي الفيلا والعربية وكل أملاكك
ثم التفت اريهام اللي كانت مصدومة من اللي حصل وقالت
ومش خواف
ولو قلتلكوا إني بخاف
أخاف لتقرقشوني حاف
وياما منكوا قلبي شاف
عالم وحوش ما بترحموش طيب
– خير يا ريهام زعلتي أن اخدت منك عريسك معلش يا ريهام دي حاجة بسيطة من الي اخدتي مني شوفي عريس غيره فاكرة الأوضة بتاعتي اللي صمتتي عليها واخدتيها مني انتي اخدتي مني اوضتي و ذكرياتي وحياتي كلها سرقتي عمري كله وانا يادوب برد جزء من عمري اللي تسرق
ودلوقتي اطلعوا برا ملكوش عندي حاجة براااا
أنا الطيب وعامل فيها مش طيب
عشان الناس بقت بتدوس على الطيب
ومين كان حس بينا يا دمعي يا قريب
بامثل إني مش طيب عشان انتوا
ديابة ولازم أنتش لقمتي منكوا
وليه يازمن بقى الطيب بيتعيب
عامل قاسي
وجوايا مافيش قسوة
ماليش غير قسوتي عزوة
بتدوا الحق للأقوى
وبتيجوا تمللي ع الطيب
وشرّاني
لكن من جوة وحداني
ولما صرخت اه ياني
دستوا على الجراح تاني
ما شفتش حد بيطيب
عامل جامد
لكني ورا الحيطان عيل
ولما الدنيا بتليل
بشيل وشي اللي بيمثل
واروح انام ع الجانب الطيب

 

يا ناس يا ناس واقف مبلم
يارب حوش يارب سلم
ده انا اتجرحت جرح علّم
ماشي يا دنيا
مجابش حقي غير دراعي
ياريتني حاوي دول أفاعي
مافيش لطيبتي أي داعي
لا لا لا لا لا
أنا البعيع
وشايل بين ضلوعي ملاك
ولو نزلت دموعي هلاك
يا قاسي القلب ايه قساك
وخلاك تجي ع الطيب
أنا المأذي
ومش عايز أكون مؤذي
لكن لو هتأذي هأذي
وده مش بكيفي ده حظي
ونِفسي في يوم أعود طيب
ومش خواف
ولو قلتلكوا إني بخاف
أخاف لتقرقشوني حاف
وياما منكوا قلبي شاف
عالم وحوش ما بترحموش طيب
يا ناس يا ناس واقف مبلم
يارب حوش يارب سلم
ده انا اتجرحت جرح علّم
ماشي يا دنيا
مجابش حقي غير دراعي
ياريتني حاوي دول أفاعي
مافيش لطيبتي أي داعي
لا لا لا لا لا
تمت

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)