رواية أمل ما بين الحياة والموت الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منال كريم
رواية أمل ما بين الحياة والموت الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منال كريم
البارت الثالث والعشرون
لطمت نورا على وشها و تقول::
يا نهار اسود قتلت سماح.
قعد بعصبية و قال: و أنا أعمل ايه فجأة طلعت قدمي ، الغلط غلطك مش قولتي مفيش حد في البيت.
: و كلامي صح أمل و حازم مش في البيت، بس سماح بتعمل ايه عندهم؟
= مش عارف ، المهم نعمل ايه دلوقتي؟
: و لا حاجة ، احنا نهدي شوية و نشوف ايه اللي يحصل، و يمكن أمل تروح فيها و تنعدم و ارتاح منها.
= بتحبي أمل اوي أنتِ
ضحكت بصوت عالي و قالت: اومال، المهم محدش شافك.
= ايوه.
في شقة سمر
زي العادة متجمعين مع بعض يوم الجمعة.
كان حازم و أمل قاعدين في البلكونة لوحدهم.
: هتفضلي كتير كده.
بصت بعصبية من غير رد..
: يعني ينفع كده.
ردت بنبرة حادة: هو أنا كده من غير سبب مثلا، أنا ديما كنت بطلب منك تقف جنب سماح و اقولك أنها غلطت بس خليك جنبها، و لما قولت أنها تجي تقعد عندنا كام يوم فرحت جدا، بس تقولي أن أمي ماتت مقهورة بسبب أمك، وأنهم عملوا ليا سحر و اعمال، و مش بس كده كمان كانوا عايزين يحرقوا وشي بمياة نار و يقتلوني ، و يتكلموا عليا بالباطل في فرحي كل ده ليه؟ أنا عملت فيهم ايه؟ ازاي في حد بالشر ده؟ و مش بس كده أنت و سمر و محمد خبتوا عليا أن أمي ماتت بسبب كلام أمك، و أن أمك حاولت تقتل أختي كل ده و عايزني أكون مبسوطة عادي، بص يا حازم طول ما اختك في البيت أنا أقعد هنا لحد ما تغور في داهية لاني مش طايقة اشوف وشها، و أنا اللي هبلة و عبيطة و قلبي طيب، بجد مش أقدر أصدق ازاي يعملوا كده فيا..
قالت كلام كتير و هو مش زعلان منها و شايف عندها حق، بس أنها تقول أقعد هنا و تقرر تسيب البيت ،الجملة وجعت قلبه، قال بحزن: عايزة تسيببي البيت يا أمل؟
= على ما أختك تمشي من البيت.
: اهون عليكي تبعدي عني.
= لا ، بس أنا زعلانة منك و من سمر انكم خبتوا عليا.
جت سمر و قالت: عملنا كده علشان مصلحتك، لما خبيت أنا و محمد في الأول ،خوفنا لو عرفتي حاجة زي كده تبعدي عن حازم و دي حاجة صعبة عليكي في الوقت ده صح.
و المرة الثانية لما روحت لصباح حازم خاف تعرفي و تزعلي منه، عملنا كل حاجه علشان خاطرك ،اوعي تقولي أن انا و حازم مش خايفين عليكي و أو كل اللي يهمنا أنتِ..
=أنا مقلتش كده.
:بس اسكتي خالص، احنا خايفين عليكِ و أنتِ واقفة عاملة لينا محكمة، عارفة أنا لو مكان الراجل الغلبان ده ،كنت سبتك تتكلمي من غير ما ارد عليكِ.
أبتسم و قال: مقدرش اسيبها زعلانة.
= بس أنا زعلانة فعلا.
: أنا آسف.
قبل ما تتكلم رن التليفون،بس للرقم وقال باستغراب:
غريبة ده رقم البواب.
قالت امل بتوتر: خير أن شاء الله ،افتح يا حازم شوف في ايه؟
فتح الخط، قبل ما يتكلم اتكلم البواب وقال بصوت عالي:
الحق يا أستاذ حازم تعال بسرعة البوليس في الشقة.
سأل بذعر: بوليس في الشقه ليه ايه اللي حصل؟
رد البواب: مصيبه
صاح بصوت عالي :اتكلم بسرعه ايه اللي حصل.
: الست أختك مقتولة في الشقة.
جمله تقيلة سمعه حس أن توازنه أختل مش قادر يقف، مسك في السور و الايد اللي ماسكه الموبايل بترعش وسال علشان يتاكد : أنت بتقول ايه؟
قفل البواب الخط.
بصت أمل بخوف وقالت: في ايه ؟
قال بصوت ضايع :
مش عارف بيقول ايه .
رفض يقول الجملة و قال :
مش عارف
:طيب يلا حبيبي نروح نشوف في ايه.
مسكت أمل ايده يمكن أول مرة تحس أن هو ضعيف كده ومحتاجها بجد، ومشيت امل مع حازم و معاهم محمد وسمر على الشقة..
اما صباح رغم أنك لما كانت سماح معاها في الشقه كانت مش بتتكلم معاها ولكن دلوقتي حسيت بالوحده ، زي ما بيقولوا تبكي على الاطلال قاعده حزينه وحيدة حست بالغلط بس رافضه تعترف ولسه بتكابر انها كانت صح و اي حاجه تعمليها علشان مصلحه ولادها..
عماد وسلسبيل اتاجل الفرح بسبب وفاه صابرين والنهارده مر ثلاث شهور على وفاة صابرين وتم تحديد الفرح وحجز القاعه بعد اسبوعين.
كانوا قاعدين على البحر في جو شاعري و رومانسي.
ابتسمت وقالت:
أنا بحبك قوي يا عماد بجد حساسة أن أنت عوض ربنا لي.
رد عليها بحب:
وأنا كمان حاسس أنكِ عوض ربنا لي، وحاسس براحه كبيره لمجرد أني قلتلك كل حاجه عن مشاعري تجاه نورا ،في الماضي، لان لازم العلاقه تكون مبينة على الثقة،عارفه ايه اكثر حاجه تعجبني في علاقه حازم وامل الثقه والوضوح و الصراحة، أنا نفسي تكون علاقتنا زيهم قوية.
: أن شاء الله يا حبيبي.
= قلبي يا ناس.
و كأنا مش مكتوب ليهم الفرحة ، كل ما يحدود معاد الفرح يحصل ظرف يمنع الفرح.
وصل حازم مع امل وسمر ومحمد كانت العماره من تحت مليانه أفراد الشرطة و ناس كتير ، كان ماشي بصعوبة شديدة كأنه لسه يتعلم المشي من البداية، كانت امل ماسكه ايده من ناحيه و الناحيه الثانيه محمد ماشي جنبه.
وصلوا للشقه قبل ما يدخلوا سأل العسكري: على فين ؟
رد محمد : احنا اصحاب الشقة.
: طب اتفضلوا.
اول حاجه عينه جت عليها هي الجثه المرميه في الارض و متغطيه، كان يردد جوه عقله اكيد دي مش سماح اكيد دي مش اختي
سأل الظابط :
انتم اصحاب الشقة.
رد محمد : حازم صاحب الشقة و عايشة هنا مع مراته.
: و أنت مين؟
= أنا جوز أخت مدام الاستاذ حازم.
و بدأ الظابط يسأل أسئلة معتادة ، زي كنتوا فين، و بتشكوا في حد.
طول الوقت كان حازم ساكت اللي رد هو محمد و أمل بس.
و في النهاية تم أخذ جثة سماح إلى الطب الشرعي و هما راحوا القسم علشان التحقيق الرسمي..
: البقاء لله يا استاذ حازم.
رد بنبرة حزينة: و نعم بالله.
: كنت فين ساعة وقوع الجريمة؟
و بدأت الأسئلة المعتادة.
في شقه صباح الباب خبط جريت بسرعه وهي مفكره أن سماح رجعت.
فتحت الباب وكان حازم ابتسمت وقالت :
حمد لله على السلامه اخيرا جيت انت فين كل ده؟
نزلت دموعه و قال: مش عارف كنت فين تعالي معايا يا امي.
: احنا هنروح فين؟
= عند سماح
ابتسمت و قالت : طيب ثانيه واحده.
دخلت تغير هدومها وهو لسه واقف على الباب، خرجت بسرعة مسك ايديها علشان يروحوا الطب الشرعي..
دخل هو وهي المشرحه مكانش لسه قالها حاجه، وقفوا قدام الجثة المتغطية ،
سالت وهي تبص على حازم:
احنا بنعمل ايه هنا؟
شال الغطاء وقال: سلمي على سماح.
اول ما الغطاء اتشال صرخت بصوت عالي و هي تقول: سماح، سماح مالك بتعملي ايه يلا عشان نمشي انا عارفه انك زعلانه مني بس خلاص انا سامحتك و هقف جنبك و نبدا من جديد، قومي يا سماح قومي عشان خاطري.
حضنها وقال: خالص هي مشيت
صرخت وهي ماسكه في هدومه: لا متقولش كده, هي هتقوم دلوقتي وهنرجع البيت وأنت كمان هترجع معايا و عماد كمان.
شدها وخرج بره وهي تصرخ و بتنده على سماح.
وقعت في الارض وهو قاعد جنبها.
كان الكل واقف حزين عشانهم و المشهد صعب.
همست امل لمحمد: عماد لسه ما يعرفش لازم نقول له.
تولى هو المهمه وقرر يبلغه الخبر، علشان للمرة الثالثة فرحته تكسر بخبر يقسم القلب و الضهر و سافر عماد و سلسبيل.
في الوقت ده تم تشريح الجثة.
مره ثلاث ساعات وحازم قاعد في الارض و أمه في حضنه و هي عاملة تعيط و تقول : سماح، أنا آسفة ،حقك عليا بس ارجعي.
وصل عماد و هو يجري وراه سلسبيل ، قابلوا محمد و قال: أن لله و ان اليه راجعون.
قال بصوت ضعيف :
عايزه اشوفها.
مشي محمد معه لحد المشرحة ، وقف هو برة و دخل عماد و دقائق و خرج مقدرش يشوفها ، من اول نظره بص عليها وجري بره، وقاعده على الارض جنب ام من الناحيه الثانيه و مسك أيدها و قال:
اكيد كل اللي يحصل ده حلم صح.
كانوا الثلاثه منهارين من الحزن، بس هي الاكثر لانها دلوقتي و اخيرا شفت الحقيقة و شفت أنها غلطانة و هي المذنبة في كل اللي حصل.
تم تجهيز الجثة و راحوا المقابر.
بعد الدفن كل الناس مشيت فضلت صباح قاعدة قدام القبر وعماد وحازم معها.
وامل ومحمد وسمر و سلسبيل واقفين قريب منهم.
قال حازم : يلا يا امي كفايه كده.
حركت راسها بالرفض و دموعها تنزل بغزارة ، وقالت: لا مش أمشي و اسيب بنتي.
قال عماد: القاعدة ملهاش لازمة.
: قلت لا مش امشي، امشوا انتوا.
بص حازم ل أمل بمعني أنها تمشي، و قام عماد و قال:
أمل ممكن تخلي سلسبيل معكِ النهاردة و بكرة ارجعي إسكندرية.
قالت باعتراض : مش ارجع من غيرك.
قالت امل: أنا أخدها معي عند سمر لان ممنوع ادخل الشقة على ما التحقيق يخلص ، متخافش عليها..
رجع عماد تاني مكانه، و قال محمد: يلا يا جماعة.
أمل : غلط القعدة في المقابر.
محمد: طبعا غلط و خصوصا بليل ، يلا كلها شوية و النهار يطلع.
مشي محمد والبنات معه، وصلوا البيت نزل هو شقة أمه في الدور اللي تحت و ساب الشقة.
مر أسبوع كامل و صباح رافضة تسيب المقابر و عماد و حازم قاعدين معها.
و التحقيق كان شاغل.
عند نورا كانت تتسول في الشوارع علشان محدش يشك فيها، لكن ابنها تعب ،فرجعت قبل معادها،علشان تلاقي اياد ياخد الدهب و الفلوس و عايز يهرب.
سألت : أنت رايح فين؟
رد بتوتر و قال: مفيش المكان هنا مش أمان، اخد الحاجة في مكان تاني.
: و فين المكان ده؟
= بعدين يا نورا.
حطت الود على الكنبة و قالت بصوت عالي: لا بقا شكلك عايز تهرب بالفلوس لوحدك.
رد ببرود: أنا ابدا ، لو كنت عايز كنت هربت من زمان.
: طيب قولي فين المكان.
زعق بصوت عالي: قولت بعدين.
قربت منه و مسكت هدومه و قالت: غور في ستين داهيه بس سيب الحاجة بتاعتي.
زقها و قال: الحاجات دي ، أنا اللي سرقتها و عرضت حياتي للخطر.
: و أنا اللي خططت لكل حاجه.
= بقولك ايه مش عايز صداع ، ابعدي عن وشي احسن لك، كان يوم اسود يوم ما قابلتك و شوفتك أنا مش طايقك و لا طايق الود المش،وه ده.
قالت بجبروت:طالع مش،وه ليك ،هيجيبه من بره.
ضربها بالقلم بقوة، ردت القلم ليه.
صرخ بغضب شديد و مسكها من شعرها و خبط رأسها في الحائط ، كانت على قد ما تقدر تبعده عنها،لحد ما قدرت تبعده و جريت جبت السكينة و ضربته بيها اكتر من مرة.
كل ده و الطفل يعيط، صرخت فيه: اسكت ،اسكت مش عايزة اسمع صوتك.
و الطفل مستمر و يزيد في العياط، حطت أيدها على فمه علشان تمنعه من العياط، و ارتاح الطفل المسكين و مات،ت..
و هي فتحت الغاز علشان تحرق البيت بلي فيه.
و للحديث بقية
المفروض أن النهاردة إجازة و الفصل مكناش ٥٠٠ لايك لكن نزلت علشان المتابعين اللي يفرحني بتعليقات الجميلة شكرا ليكم 🌹🌹🌹
أن شاء الله كده فاضل فصلين و نودع ابطالنا الحلوين
رايكم يا حلوين ♥️ ♥️
قررت شروق تعترف لشمس حبها،فهي أصبحت تعشقه حد الجنون، كان دائما و ابدا يقف معها دائما.
تنهدت بحب ثم قالت: شمس أنا.
قاطع الحديث ،جميله بصوت عالي: شروق.
التفت شروق لها بصدمة و قالت :جميلة
جميلة بدموع و رجاء: محتاجلك يا شروق.
تقترب جميلة من شروق بخطوات بطيئة جداً ،خائفه من رده فعل شروق.
تقف شروق ولا تعلم
ماذا تفعل؟!
هي تشتاق الى رفيقة الدرب
إلى أختها، وصديقه الطفولة، لم تنكر أنها مشتاق لها، لم يفرق معها جاسر، هي من فرقت معها
اقتربت جميله و لم تنتظر ردة فعل من شروق، ألقت نفسها في حضن شروق وبكت بشده
تسمرت شروق مكانها ، لكن لم تأخذ ثانيه، و بدلت جميلة الحضن بكل شوق وحب وذكريات الايام بينهما تعيد نفسها أمامهم الاثنين و الدموع لا تنتهي.
أما شمس ابتسم فهو يعلم أن شروق ناقصة بدون جميلة…
جميله بدموع: اسفه، آسفه، اسفه حقك عليا يا اختي و صاحبتي أنا غلطانه أنا آسفه.
لم تأخذ وقت طويل بل سامحت جميلة فورا.
شروق بدموع: وانا سامحتك سامحتك والله سامحتك وخلاص مش زعلانه منك ولا من جاسر انتي اختي وهو جوز اختي والله العظيم دي الحقيقه الماضي ماتت من جوايا ، الدنيا مش مستهل كل ده.
كانت تقصد بهذا الكلمات تخبر شمس أنها لم تعد تحب جاسر
وشمس كان سعيد بهذا الكلمات
جميله بدموع: انا تعبانه اوي يا شروق
شروق بدموع: مالك يا حبيبتي
جميله بدموع: بنتي تعبانه اوي عندها سرطان و ممكن تروح مني.
خرجت شروق من حضنها و قالت بصدمة : الف سلامة عليها يارب.
جميله بدموع: يارب.
شروق بحب: وانا ديما معاكي يا جميلتي.
@@@@@@@@
في المستشفى
يقف جاسر أمام غرفة العمليات واستغراب أين ذهبت جميلة؟
قالت له سوف أذهب الى الحمام و تأخرت كثير.
نظر بصدمه مع ابتسامة
وهو يري جميلة تمسك ايد شروق
و ابتسم أكثر عندما وجد شروق تمسك ايد شمس.
كانت شروق تسير في المنتصف ايد تمسك جميله وايد شمس
وارسلت شروق فى الطريق رساله لجميع الاصدقاء محتواها
بنت جاسر وجميله تعبانه وفي المستشفى وكفايه خصام وعتاب وندم الدنيا مش مستهله
حان وقت نرجع شله الاصدقاء🫂 تاني زي ما كانت سهر عايزه
وعلى راي سهر لازم
نعيش ونحب ونفرح ،لان ممكن بكرة يجي و احنا مش موجودين…
❤️❤️❤️❤️
أمر شمس إدراة المستشفى أن يتكلف بعلاج بنت جاسر دون الفصح عن هويته…
شمس بهدوء: أن شاء الله البنوته تكون بخير
حضنه جاسر و قال بهدوء: أن شاء الله ،شكرا يا شمس
شروق بهدوء: ألف سلامه عليها يا جاسر
جاسر بهدوء: الله يسلمك.
و فجأة قال يونس بصوت عالي: بنت اخواتي أخبارها ايه.
ابتسم الجميعو نظروا إلى مصدر الصوت كان يونس و معه ياسمين..
ذهب يونس وحضن جاسر
و قال بدموع: اسف، آسف يا اخوي ،اسف يا صاحبي.
يونس بابتسامه: على ايه ،ده أمر الله ،وربنا كان شيل لكل واحد فين الشخص اللي يناسبه.
ونظر إلى ياسمين و غمز له
ياسمين بهدوء: الف سلامه على البنوته يا جميله
جميله با ابتسامه: الله يسلمك يا ياسمين، شكرا ليكي على كل حاجه
قالت بابتسامة: العفو يا حبيبتي.
يونس بابتسامه: شروقي عامله ايه
شروق بابتسامه: الحمد لله بخير.
يونس: ازيك يا شمس
شمس : الحمد لله
يونس : شروق دي ياسمين،
ياسمين دي شروق
شروق بابتسامه: اهلا وسهلا
ياسمين بابتسامه: اهلا بيكي
حضنتها شروق و قالت بهمس: والله بيحبك
ياسمين: نعم
خرجت شروق من حضنها
و ابتسمت.
بعد وقت وصل فارس وفرح
فارس : لسه مفيش أخبار
جاسر بحزن: مفيش حد خرج من العناية المركزة.
فرح بابتسامه: أن شاء الله ربنا يشفيها وتكون عروسه ابني
جميله بدموع: أنا اطول يكون ابنك جوز بنتي.
يونس: تصدقه لقينا على بعض
جواد و نغم..
شروق: صح أسماء جميله جدا
سامر بصوت عالي: بس أنا مش موافق على الجواز دي
الجميع بسعاده: سامر
سامر با ابتسامه: ايوه طبعا عمري ما سيب اصحابي فى مواقف زي ده
وقف الجميع في حاله قلق وتراقب خوف على البنت
يقف فارس و فرح وهما يمسكون ايد بعض.
يونس وياسمين يقفون بجوار بعض
جاسر وجميله يمسكون ايد بعض
تضع شروق رأسها على كتف شمس.
بعد ساعات طويل خرج الطبيب ركض الجميع عليها
الطبيب: الحمد لله البنت بخير وعدت مرحله الخطر .
كان الجميع سعيدو يبكوا و يبتسموا معنا.
بعد وقت ذهب كل الاصدقاء وتبقي جاسر وجميله
@@@@@@
فى سياره يونس
ليعود إلى الغردقه مع ياسمين
ياسمين با ابتسامه: يونس الفرح امت
يونس باستغراب: فرح مين
ياسمين بابتسامه: فرحنا
يونس باستغراب: مش فاهم فرح مين
ياسمين بحب: بحبك ،بحبك و
موافقه على الجواز منك.
أخذ يونس فرامل
ياسمين بصوت عالي : اه براحه
نظر لها و قال بهدوء :قولي تاني
نظرت له و قالت بحب : بحبك.
يونس بحب: اخيرا اخيرا وأنا كمان بحبك بحبك بحبك
ياسمين بحب: والله أنا كنت بتعذب و أنا بقول أني مش بحبك.
يونس بحب: بس مش عايز كلام عن العذاب و الحزن والفراق
حان وقت الفرح والحب تمام
ياسمين بابتسامه:تمام
يونس: أن شاء الله الفرح بعد مرور سنه علي وفاة سهر كان نفسي تكون معي
ياسمين: ربنا يرحمها ويغفر لها ويسكنها فسيح جناته
يونس : يارب
@@@@@@@@
عند فارس
في الشقة
يجلس فارس على الأريكة وتقف فرح أمامه
فرح: فارس عايز اقولك حاجه
قام فارس وقف ولف أيده حوالينا رقبتها وقال: لا أنا عايز اقول حاجه الاول.
فرح : ايه
فارس بندم:: عارف أني معقد و تعبتك معايا كتير حقك عليا
سامحني
فرح بابتسامة:أنا مش زعلانه منك
فارس بحب: بحبك بحبك يا فرحه حياتي يا أحلي ما في الدنيا وبحبك واحاول اتغير سامحني.
فرح بحبك: وأنا بحبك اوي والله ومش زعلانه منك بحبك
وكمان عندي خبر حلوه
فارس : ايه
فرح بسعاده: التأمين يتكلف بكل خسائر العياده ويراجع العياده زي الاول.
فارس بسعاده: بجد أنا نسيت موضوع التأمين خلاص
فرح : تفتكر ازاى وأنت كنت قافل على نفسك وحزين أنا كنت بسعي فى الموضوع وقولت مش اقولك الا لما يخلص
فارس بحب: بحبك بحبك بحبك
وحملها ولف بيها بسعادة…….
@@@@@@@@@
عند شمس
فى غرفه النوم
يجلس شمس على الأريكة يعمل على اللاب توب.
وتجلس شروق على السرير وتهز قدميها من التوتر
وتفكر في طريقه لتعترف بحبها لشمس
شمس: انتي كويس يا شروق
شروق بعصبية: اه
شمس با ابتسامه: ليه العصبية
شروق بعصبية: مفيش
أكمل شمس عمله
شروق لنفسها: اي الراجل البارد ده.
قامت شروق و ذهبت إليه
و أغلقت اللاب توب بعصبية
نظر له و سأل بتعجب: مالك
جلست على قدمه ولفت يدها حوالينا رقبته ونظرت له.
أما هو كان سعيد بهذا القرب
شمس بحنان: شروق الشمس زعلانه من حاجه
شروق بحزن: زعلانه منك
شمس بحنان: انا لا يمكن ازعل حبيبتي.
شروق بدموع: هو ده سبب زعلي منك
شمس بحنان: اي هو
شروق بدموع: آخر مره قولت ليا شروق الشمس و حبيبتي امت
شمس بهدوء : حبيتي النهارده
لكن شروق الشمس مش فاكر
شروق بدموع: شوفت بقا انا خلاص مش بقيت شروق الشمس صح
شمس بحب: لا طبعا انتي شروق الشمس و شروقي وحبيتي وكل حاجه فى الدنيا
وضعت شروق يديها على خد شمس ،
و سألت بخوف و دموع:
بجد لسه بتحبني ولا مش بقيت تحبني.
اقتراب شمس منه وسند مقدمه رأسه على مقدمه رأسها
و قال بحب: كل يوم بحبك اكتر من اليوم اللي قبله.
قالت بدون مقدمات ، بحب: بحبك يا شمس
ابتعد عنها ونظر لها بعدم تصديق و قال : قولتي ايه
شروق بحب:: بحبك ،بحبك
شمس بصدمة: شروق
قالت بدموع: عارفه أنك مش تصدق اني بحبك صح، أنت عندك حق أنا بعد اللي عملته والسبب اللي اتجوزت علشانه ليك حق مش تصدق
لكن والله العظيم بحبك ،بحبك
بعد كل الوقت والمواقف اللي مرت واحنا مع بعض لازم أحبك
شمس بحب: وانا بحبك و مصدق عارفه ليه
شروق بدموع: ليه
شمس بحنان: أولا امسحي دموعك و بطلي عياط.
شروق: حاضر، ليه بقا
شمس بهدوء: علشان انتي من أول يوم وانتي صريحه معايا
يبقي لازم أصدق يا شروق.
شروق بحب: بحبك يا شمس بحبك وعمري ما كنت اتمني حبيب افضل منك.
شمس بحب: وأنا بحبك يا شروق الشمس….
@@@@@@@@@
عند سامر
عاد المنزل ويشعر با الوحده و الحزن
وفعل الشئ المعتاد لكي يستطيع النوم يأخذ صوره سهر وقطعه من ملابسها في حضنها وينام ويتحدث معه دائما
@@@@@@@@@@
بعد مرور عام
عاد الاصدقاء مثل الماضي ولم يتركون بعض وأصبح الجميع سعيد فى حياته إلا سامر
ولكن يوجد غصه فى قلبهم بسب فراق سهر
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
يونس وياسمين يحضرون ل زفافهم
فارس وفرح يعيشون حياة سعيده وحب ومع ابنهم جواد
جاسر وجميله أصبحت بنتهم نغم بخير ويعيشون أيضا حياه هادئه وفى سعاده وحب
شمس وشروق كل يوم يزيد حبهم لبعض وشروق حامل فى اربع شهور
💔💔💔💔💔💔
أما سامر
فهو مازال يعيش في ذكريات سهر ولم يستطيع النسيان
فهو ياكل ويعمل فقط بدون شهيه للحياه.
أكثر شي يحبه فى يومها عندما يعود إلى المنزل ويأخذ صوره سهر وقطعه من ملابسها ويتحدث معها عن يومها.
/////////////
اليوم زفاف يونس و ياسمين
كانت الأجواء سعيدة رغم وجود حزن على سهر.
و فجأة أغلقت الضوء و تعمد على مكان واحد فقط، نظر
الجميع بصدمة و قالوا : سهر.
و لنا لقاء أخر في الفصل الأخير ✍️
#قصص_الحب
#روايات_بقلم_منال_كريم
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا
اللهم انصر اخواننا في فلسطين والنصر لجميع البلاد العربية والإسلامية
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
#قصص_الحب
#الفصل_العشرون_والاخير
بقلم منال كريم
///////////
اليوم زفاف يونس و ياسمين
كانت الأجواء سعيدة رغم وجود حزن على سهر.
فجأة أغلق الضوء و تعمد على مكان واحد فقط
نظر الجميع بصدمة و قالوا : سهر.
دقائق صمت و ذهول و صدمة.
اقتربت ام سهر عليها و قالت بدموع: انتي سهر بجد ،بنتي.
القت نفسها في حضنها و قالت بدموع: وحشتني يا ماما.
ثم جاء ابو سهر: الحمد لله أنك لسه عائشة.
سأل اخو سهر بتعجب: بس ازاي.
تنهدت بحزن ثم قالت: حكاية طويلة.
و نظرت إلى أصدقائها بابتسامة و هي تري أنهم مع بعض، ثم الى سامر بحزن.
اقتربت عليه و سألت بحزن: اتجوزت يا سامر.
سأل هو : انتي مين.
عقدت حاجبيها بتعجب و قالت: ايه لحقت تنسي شكلي ، العروسة لها تأثير جاذب.
أبتسم بسخرية و قال: ايوه انتي مين برضو.
قالت بعصبية: سهر مراتك نسيت.
افلت ضحكة بصوت عالي و قال: واضح أنك انتي اللي نسيتي ، مراتي ماتت من سنة كاملة.
و أكمل بدموع و حزن: سنة كاملة و أنا حاسس بالندم و الذنب،سنة و أنا بموت من الحزن و العذب.
صرخت بعصبية و غيرة: ليه و العروسة الجديدة.
قال بعصبية: انتي غبية مفيش عروسة جديده و لا قديمة، لو كنتي صبرتي كنت كملت كلامي و قولت عمري ما اتجوز غير سهر، بس انتي متسرعة و غبية.
قالت بدموع: و أنت كادب و خاين.
اقترب فارس و قال بهدوء: بلاش نكلم هنا ، تعالوا نخرج في الجنينه.
في حديقة الفندق
يقف الجميع فى حالة صدمة وعدم تصديق وينتظرون أن تتحدث سهر
سامر بعصبية: ممكن افهم ايه اللي حصل
سهر بهدوء: حاضر
@@@@@@@
فلاش باك
يوم الحادث
عندما سقطت السياره التي بها سهر
سهر ارتمت بعيد عن السياره فى جهه اخري
الجثة التي تم دفنه أيضا سقطت من الجبل و سقطت بجانب السياره التي كانت بها سهر و لكن لم تظهر ملامح الجثة بسب الحيوانات المفترسة ، سامر كان في حالة سيئة لذا قال إن الجثة بسهر دون التأكد..
إذا لم يتعرف أحد عليها
أما سعر عثرت الشرطة عليها وذهبت إلى المستشفى لتلقي العلاج..
@@@@@@
وصلت سهر إلى المستشفى و كانت الحالة متدهورة..
ظلت لمدة شهر في غيبوبة..
@@@@@@@@
بعد شهر
تفتح سهر عيونها بهدوء
الممرضه بابتسامه: صباح الخير كل هذا نوم.
سألت بتعب: أنا فين.
الممرضة: لم افهم
سألت: أين أنا؟
و ذهبت الى النوم بمفعول الأدوية…
@@@@@@@@
الطيب: مدام ما اسمك؟
وضعت يدها على رأسها و تحاول تتذكر، قالت و هي تشعر بالضياع: لا أعلم.
بعد الفحص ،قال الطبيب: من الواضح أن الحادث أثر عليكِ، أنتِ فقدة الذاكرة.
شعرت بالخوف و الضياع و انهارت من البكاء.
قال الطبيب: يوجد شئ مهم ، أنتِ حامل.
لم تجيب و لا تعلم هل تكون سعيدة أو خزينة؟
تمر الأيام حتي مر شهرين، و هكذا قضت سهر ثلاث شهور في المستشفى.
و جاء موعد الرحيل و لا تعلم ، ماذا تفعل؟ أو أين تذهب؟
مازالت لا تتذكر شي.
كان الطبيب متابع حالة سهر يشعر عليها بالشفقة، لذا أمن لها سكن و عمل، و حتي أطلق عليها إسم روز .
و مرت الشهور حتي يوم الولادة.
و مجرد أن رأت اولادها، تذكرت كل شيء.
أنجبت سهر توأم أولاد
( ساهر وليل )
أصبحت تبكي تارة و تبتسم تارة.
جاء الطبيب: مبارك روز.
أبتسمت و قالت: ليس روز ، سهر اسمي سهر.
سأل بسعادة: هل تتذكرين؟
أومأت رأسها بالموافقة و قالت بدموع: كل شيء.
لم تخبر أحد كان في حالة نفسية ليست جيدة.
كانت منقطعة عن كل شيء ، وسائل التواصل و كل شيء و لم تكن جاهزة لاخبار أحد حتي عائلتها.
مرت شهور و قررت العودة.
///////////////
عودة
سهر بهدوء : رجعت مصر،
روحت على بيتنا عرفت من البواب فرح يونس النهاردة
نظرت له و قالت: مبروك يا يونس، مبروك يا ياسمين
ابتسمت ياسمين و يونس دون إجابة..
سامر بعصبية: لا مش فاهم
يعني طلعتي عايشه وكمان حامل و خلفتي يعني أنا المفروض دلوقتي اب وكل ده وأنا عايش فى حزن وعذب ضمير و الهانم عايشه ومبسوطه ،و رجعتي ليه دلوقتي ارجعي ل الموت.
واكمل بصوت عالي جدا و هو يقف أمامها : أنا مش عايزك
سهر بدموع: وأولادك
سامر بابتسامه استهزاء: معنديش ولاد
( سهر بدموع ) عارفه أن من حقك تزعل بس انا كنت فقدة الذاكرة.
سامر بصوت عالي: و بعد ما رجعت الذاكرة.
سهر بدموع: كنت تعبانة ، و كمان موتي كان سبب أن ترجع شله الاصدقاء، صح ولا غلط ،انا مبسوطة لما شفتكم دلوقتي.
سامر بغضب شديد: أنا كنت بموت ،و عمري ما اسامحك.
نظرت إلى الاصدقاء و قالت بدموع: بالنسبة لبابا و ماما و اخوي، مبسوطين اني رجعت و مش فارق معاهم اللي فاتت ،انتوا بقا محدش فيكم عايز يقول حاجه
شمس بهدوء: اسمحلي أتكلم طبعا سهر غلطت، وده أكيد
لكن بسب الغلطه دي فعلا الصداقة عادت بينكم
وكمان الحمد لله كان نفسكم في طفل ربنا كرمكم بطفلين
ياسمين بهدوء: أنا متاكده اني فرحي أنا ويونس كان يكون ناقص من فرحتنا كلنا بسب عدم وجود سهر لكن ربنا كريم وشله الاصدقاء اكتملت وزاد فيها اتنين انا وشمس
جاسر بابتسامة : حمد لله على السلامه يا يا قمر
سهر بابتسامه:الله يسلمك.
فارس بابتسامة: الف مليون مبروك احلي ام دي ولا اي
سهر با ابتسامه: تسلم يا فارس
يونس بحب: دلوقتي بس فرحتي اكتملت يا حبيبتي
سهر با ابتسامة: فرحانة بيك اوي يا يونس .
نظرت إلى الفتيات و قالت: بنات مش عايزين تقولوا حاجه
لم تجيب الفتيات
ذهبوا إلى عانق مع سهر مليان با الحب والشوق والدموع
مدت جميله أيدها وسحبت ياسمين لتكون معاهم فى العناق
بعد وقت
ينظر الجميع إلى سامر
صرخ بغضب: ايه في ايه، محدش زي، محدش عاش اللي عاشته، مطلوب مني ايه.
الجميع في صوت واحد: سامح يا سامر.
قال بدموع: مقدرش اعمل غير كده لاني بحبك، و عمري ما أكون لغيرك ، أنا متجوزتش يا سهر و لعمري أعمل كده.
و جذبها إلى حضنه.
قالت سهر بدموع : أنا سميت ساهر علشان يجمع بين اسمك واسمى ، وسمت ليل زي ما كان نفسك فاكر كنت بتقول ايه
سامر با ابتسامه: لو جبنا ولد او بنت نسمي ليل
سهر بدموع : ليل ليه يا سامر
سامر بدموع : يعني سامر وسهر أسماء تدل على الليل والسهر يبقي نسمي ليل
سهر بدموع: وانا سمت ليل و ساهر أسماء تدل على الليل والسهر
سامحني بقا سامحني حقك عليا
سأل بلهفة: فين الاولاد.
أجابت : كانوا مع الدادة برة و ماما خدمتهم منها.
جاءت ام سهر و ابو سهر
ام سهر، تضع الطفل على يد سامر: ليل.
و ابو سهر على اليد الأخري: ساهر .
حمل سامر أولاده وكان لا يتحدث با اللسان لكن كانت الدموع تقول الكثير
كل حبيب اخذ حبيته فى حضنه
شمس بهمس: بحبك يا شروق الشمس
شروق بهمس: بحبك يا شمس حياتي
جاسر بهمس: بحبك يا جميلتي
جميله بهمس: بحبك يا جسوره
فارس بهمس: بحبك يا فرحه حياتي
فرح بهمس: بحبك يا فارس احلامي
يونس بهمس: بحبك يا احلي ياسمينا فى البستان
ياسمين بهمس: بحبك يا يونس
سامر بهمس: وحشتني و بعشقك يا سهر الليالي
سهر بهمس: بحبك يا سامر
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
و عادوا إلى القاعة لتكملة الزفاف..
يرقص كل زوج مع زوجته بسعاده وحب
سهر بندم: لسه زعلان مني
سامر بحب: كان نفسي ازعل بس فرحتي انك رجعتي ليا اهم من اي حاجه، الحمد لله انك معي وفى حضني ومعنا احلي ولدين فى الدنيا.
سهر بحب: بحبك
سامر بحب: وأنا بعشقك يا سهر الليالي
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فارس بحب: عارفه انك احلي حاجه فى حياتي كله و بسببك كل حاجه حلوه فى الدنيا
فرح بحب: انا اللي حياتي حلوه بيك و معاك من غيرك مفيش حاجه لها طعم
فارس بحب: بحبك يا فرحه حياتي
فرح بحب: وانا بحبك بحبك بحبك
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
جميله بحب: طول عمرك كنت حلم با لنسبه ليا يا جاسر عمري ما تخيل يوم انك تكون جوزي
جاسر بحب: أنا مبسوط لأنك حبيبتي ومراتي وعمري ما كنت اتمني اي واحده غيرك تكون حبيبتي
جميله بحب: بحبك يا جسوره
جاسر بحب: قلب جسوره والله
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
شمس بحب: احلي يوم فى حياتي لما سمعت منك كلمه بحبك يا شمس
شروق بحب: ده احلي يوم فى حياتي انا، انت الشمس اللي منوره حياتي وكنت معايا فى كل مشكله وشكرا انك امنت مكان ل الست اللي بتقول أنها امي وكمان لها مرتب شهري عندك
شمس: انتي عرفتي منين
شروق: سمعتك وأنت بتكلم فى التليفون
شمس: المهم مش ناويه تسامحي
شروق بحزن :: مش اقدر اسامح الست دي ،سيب الموضوع ياخد وقته يمكن فى يوم أعرف اسامح ،المهم أنك معايا ديما
شمس بحب: انا معاكي ديما وبحبك يا شروق الشمس
شروق بحب: وانا بحبك
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
يونس بسعاده: اخيرا يا ياسمين بقيتي مراتي
(ياسمين بسعاده: اخيرا يا يونس انا بحبك اوي اوي
يونس با ابتسامه: بتحبني و تعذبني كل ده
ياسمين بحزن: كنت خايفه ماضيك والماضي بتاعي صعب
يونس بحب: من النهارده مفيش حزن في حب وسعاده بس بحبك
ياسمين بحب: وانا بحبك بحبك
حمله يونس ولف بيها أكثر من مرة
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بعد مرور سنوات طويلة
مازال الاصدقاء معنا وعلى قسم الصداقه لم يتفرقوا رغم كل مشاغل ومشاكل الحياه ظلوا معنا وكل منهما راي أنها حصل على الشريك مناسب 🫂
وليس غريب أن اليوم
يحضر الاصدقاء زفاف أولادهما
ليل أبن سامر وسهر تزوج
ضي بنت شمس وشروق
جواد ابن فارس تزوج
نغم بنت جاسر وجميله
ساهر أبن سامر وسهر تزوج
مسك بنت يونس وياسمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وتمت قصص الحب بحمد الله🥹
و كل الابطال عاشوا في سعاده وحب 💝
وطبعا خليت سهر تعيش علشان تكون النهايه سعيده صحيح الموت علينا حق لكن دي روايه فى ايدينا نخلي النهايه سعيدة الصراحه أنا سامر صعبان عليا 🥹
وتمت وليس للحديث بقية
في انتظار رايكم
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية أمل بين الحياة والموت)