روايات

رواية أمل ما بين الحياة والموت الفصل الرابع عشر 14 بقلم منال كريم

رواية أمل ما بين الحياة والموت الفصل الرابع عشر 14 بقلم منال كريم

 

 

البارت الرابع عشر

 

 

فجاه جريت ناحية البحر،وكانت هتنط ،جري عليها عماد ومسكها وصرخ فيها:
بتعملي ايه يا مج،نونه أنت اتجننتي عايز تنت،حري.
زقت ايده واتكلمت بحده :
وأنت مالك ، عايز ايه أبعد عني.
قال بغضب : تصدقي أنا غلطان،ارمي نفسك ولا ولعي في نفسك وانا مالي يا شيخه أنت مج،نونه.
خلص كلامه ومشي وهي بصت للبحر وبعدين بصت على عماد وبعدين رجعت قعدت مكانها و كملت وصله العياط..
ماشي عماد في الشارع و متعصب جدا من البنت دي و يقول لنفسه:
يا ريتني كنت سبتها ترمي نفسي واخلص منها.
ويرجع الفضول تاني عايز يعرف حكايته هي ليه كده دايما قاعده هنا ملهاش أهل ،كمل طريقه للبيت ودماغه مشغولة بيها،و حرفيا نسي نورا وحازم وعائلته وكل الناس تفكيره بقى في البنت دي بس اللي حتى مش عارف يعرف أسمها ايه.
كانت صباح قاعده مستنيه نورا تقول الخطة اللي يخلصوا بها من أمل.
قالت نوار: ايه رايك يا خالتي نحرق قلبها على عيل من عيال سمر وهي بتحبهم قوي.
قالت سخريه: اسم الله عليكي يا أختي و ده يبعدها عن حازم ازاي، ايه الاستفاده من كده،اننا نق،تل عيل من عيال سمر غير ان قلب سمر يت،حرق عليه، وأنا البنت دي ما بطيقهاش بنت لسانها طويل بومه زي أمل و أمهم ،كان نسب اسود.
قالت بهدوء: اسمعيني بس يا خالتي ,دلوقتي احنا لما نعمل كده أمل تكون مشغولة مع سمر ،و الفتره دي يكون حازم لوحده والطريق خالي مين بقى يقرب منه؟
ردت بتفكير:
تفتكري،ما بلاش يا نور بلاش نوصل للق،تل وفي الأول في آخر حته عيل حرم علينا.

 

 

قالت بغضب وحقد :
أنا عندي إستعداد أعمل اي حاجه مش بس الق،تل عشان اوصل لحازم.
: طيب اهدي بس،و اسمعي في خطط كثير ممكن نعملها ،و نخلص من أمل بعيد عن الاطفال.
=أجيب واحد يرش عليها ميه نار ويحرق وش،ها عشان حازم يقرف يبص ليها و يرجع لي.
ابتسمت صباح بصوت عالي وقالت :طالعه ناصحه زي خالتك مش زي أمك العبيطه اللي قلبها طيب وطول عمرها تسيب حقها.
جت سماح من اوضتها وقالت: نقطه صغيره بس يا ماما حازم مش من حق نورا، حازم من حق أمل ،وكلنا عارفين كده أمل الاولى و نورا التانية
صرخت نورا بعصبيه : وأنتِ معنا ولا معها سماح.
قعده بدلع وقالت : معكم طبعا أنا كمان نفسي حازم يخلص من أمل.
بصت نور عليها بتمعن ؛ وقالت: مالك يا بت سماح ،شكلك متغير الايام دي.
تعلب في شعرها بدلال وسالت:
حلوة أو لا.
ردت صباح:
قمر يا اختي اسم الله عليكي،ده انت وشك منور وزي القمر.
اتكلمت نوار: شكلك بتحبي يا سماح.
ابتسمت بخجل قالت: ايوه.
سألت صباح: مين ده يا بنت ازاي تخبي عليا
: يا ماما الموضوع لسه في الاول هو زميلي في الجامعه ولسه ما فيش حاجه اكيده طبعا لو في حاجه هقولك.
ماشي يا قلب امك ربنا يسعدك.
وقبلت الأم فكرة ان بنتها تحب بدون اي رابط شرعي و يكون في فترة اغختبار.
أما سماح اللي تعيش أحلي أيام حياتها وهي مش حاسه بحجم الذنب اللي بتعمله يوميا شايفه أن هي بتعمل حاجة صح ومفيش حاجه غلط،ايه يعني تكون في علاقه كاملة بدون اي رابط شرعي ، تحت أسم مستعار و هو المساكنه و الاسم الحقيقي لها الز،،نا.
ونورا الهوس والجنون والحقد متحكم فيها لدرجه أنها ممكن تق،تل و مش اي حد،تق،تل طفل ملوش اي ذنب في حاجه.
غير ان هي عايزه تحرق قلب أمل،قررت أنها تحرق وشها بدل قلبها المهم انها تقضي عليها عشان شايفه أن هي عائق بينها وبين حازم اللي هو عمره ما افكر فيها وأن هي كانت قدامه قبل ما أمل تظهر في حياته.
الثلاثي ده في منهم كثير يعمل الغلط و يكابر الأسوأ انه شايف نفسه صح وعنده مبررات،بل الاسوء في مجتمعنا دلوقتي ان بقي اللي يعمل الغلط كثير ماشيين وراه و يطبلوا له واللي يعمل الصح واقف لوحده.
لكن مش مهم ، المهم انك تعمل الصح لان الدنيا فانيه مش باقيه خلي الكلمه دي في ودنك كويس أن الدنيا فانيه مش باقيه.
عند أمل وحازم كانت هي قاعده في البيت وهو في الشغل لقيت الموبايل بيرن بصت للرقم بابتسامه و فتحت
الخط،ردت بدلع :الو.
رد عليها: عامله ايه
: الحمد لله بخير ،كنت لسه هكلمك.
= خير أن شاء الله ، أنتِ تعبانة.
:لا ما فيش حاجه, عندي معاد عن الدكتورة.
= خالص انا جاي حالا.
: خليك يا حازم في شغلك ،انا اروح لوحدي.
قال باعتراض: لا طبعا أنا اجي معكِ.
: خلاص بقا سبيني براحتي.
= حاضر علشان تكوني مرتاحة.
قفل معها و قال صديق حازم في الشغل: يا عم ركز في الحسابات.
قال بعصبية: أنا مركز ،ركز أنت مع نفسك.
بعد شوية ،وصلت أمل للدكتورة
دخلت عند الدكتوره وقعدت قدامها تفرك أيديها بتوتر مش عارفه تبدأ منين،رغم أن ابتسامة الدكتوره،ابتسامه هاديه وجميله ، لكن هي كانت متوتره.
بدات الدكتوره كلامها :
أزيك يا مدام أمل.
ردت بهدوء: الحمد لله.
:تحبي نبتدي منين
بلعت ريقها بتوتر وقالت: الصراحه مش عارفه, أنا خايفه ومتوتره مش عارفه ابدا منين، مش عارفه انا عندي مشكله فعلا او لا المفروض أكون هنا أو لا كلام كثير يدور عقلي و مش عارفة فين الصح و فين الغلط؟
: تعالي نبتدي من الاول ،عرفيني عن نفسك ،و كوني هاديه ومش خايفه وكانك تكلمي نفسك.
بدات أمل تحكي عن نفسها من البدايه تفاصيل صغيره وبسيطه زي أنها ليها أخت اسمها سمر والدتها متوفية والدها متوفي متزوجه كل الامور دي،
لحد ما وصلت إلى المشكله اللي عندها انها راضيه بقضاء ربنا، بس في نفس الوقت مش قادره تتقبل فكره أنها محرومة من الأمومة.
مبسوطه أن حازم بيحبها،وان الازمه بتاعت جوازه من نورا اثبتت لها انه بيحبها و انها اغلى حاجه عنده.
بس في احساس جواها احساس الغيره،غيره ايه يا ست على زوجها وحبيبها.
قالت بنفس الابتسامة :
كفايه كده النهارده يا مدام أمل، و ايه رأيك لو تحضري جلسات جماعية ,دي بتساعد كثير
هزت راسها بالرفض وقالت:
لا مقدرش أتكلم قدام حد.

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية زوجي غريب الأطوار الفصل الثالث 3 بقلم هاجر نور الدين

 

 

:مش لازم تتكلمي كفايه أنك تسمع و تعرفي أن الكل عنده مشاكل ونسبه التخطي تبدأ مننا وكل إنسان وقدرته.
قامت من مكانها وقالت:
شكرا يا د دكتورة.
ومشيت أمل و حاسه بالراحه،على الاقل اتكلمت مع حد غريب عنها تقدر تبكي قدامه تقدر تتوجع لانها بتخاف تبكي قدام حازم او سمر عشان ما يزعلوش عليها.
عند عماد كان في الشركه اللي شغال فيها يحاول يشتغل لكن كل تفكيره مع البنت، اللي شغلت عقله و باله و اسئله كتيره تدور في دماغه،هي ليه دايما تقعد في نفس المكان؟ علاقتها بالبحر ممكن يكون البحر خد منها حد وهي مش قادره تتخطى الموضوع.
وهو في مكتبه لانه شغال في قسم الاستشارات القانونيه في الشركة.
ظهرت هي قدامه فتح عيونه بصدمة ،لكن هي بصيت بغضب وعصبية ،قام من على مكتبه وسال:
_أنتِ مين؟و تعملي ايه هنا؟
ردت بعصبيه: وأنت مالك
بص بذهول و قال: حضرتك في مكتبي ايه قله الذوق دي.
صرخت بعصبيه:
أحترم نفسك يا اخ أنت.
خبط كف على كف خبط وقال:
استغفر الله العظيم يارب،يا بنتي أنتِ في حاجه في عقلك ده مكتبي و من حقي أسأل أنت عايزه ايه
ردت ببرود:
اه تمام شغال هنا يعني.
ابتسم و قال: اه خير بقا.
قعدت على المكتب و قعد هو كمان مستني أنها تتكلم.
قالت:
بص يا أسمك ايه انا عايزه منك خدمة.
: اسمي عماد وخدمه ايه ان شاء الله.
بصت نظرة مخيفه وقالت:
_ تحب تموت.
فتح عيونه بصدمة و قال :
نعم يا اختي
تكلمت بنفس النظرة: اهدي بس و اسمعني، الموت حلوة اوي.
في منزل طارق..
كان راجع من الشغل و للأسف عايش لوحده هو و بسمة و المسؤولين عن المنزل.
عائله مراته كلهم بره مصر و هو كمان أبوه و أمه متوفين و معندوش اخوات.
طلع درج السلم بتعب، وهو صاحب شركه استيراد وتصدير دخل اوضه بسمة، صرخ بجنون لما لقاها على الارض و ايديها تنزل دم وجنبها مبرد اظافر.
في منزل صباح
كانت نورا قاعده مع صباح تكلم واحد عن طريق الفيديو كان مراقب امل من وقت ما خرجت من البيت هو حاليا واقف قدم عمارة الدكتورة
قالت نورا بشر:
أعمل اي حاجة بس تخلص منها، عايزها تموت و وشها مشو،ه،وانا عندي إستعداد اديك كل الفلوس اللي انت عايزها.
كملت صباح بنفس الغل والحقد :
أسمع الكلام و نفذ خلصنا منها النهارده.
رد عليهم:
اعتبروا حصل انتوا هتدفعوا كتير.

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية طبيب نسا وتوليد مش سالك (كاملة) قصة مغامرات نسائية

 

وصباح تخطط تقتل امل وتخلص منها ،كانت سماح في الحمام،هي ترتعش من الخوف و هي مسكه اختبار الحمل اللي كانت النتيجه ايجابيه، تتكلم بجنون:
_ يادي المص،يبة ،ازاي حصل أنا عامله حسابي كويس أعمل ايه؟ لازم ينزل، أيوة الطفل ده لازم ينزل، شهاب لو عارف ممكن يبعد عني.
أما أمل كانت خارجه من عيادة الدكتوره وكان الشخص المستاجر لقتلها وتشو،يه وجهها بميه النار في الجانب الثاني ابتسم بخبث و طمع في الفلوس الكتير، و خرج الزجاجة من جيبه و يتحرك في اتجاة أمل، و فجاةووووو.
و للحديث بقية
رايكم يا حلوين ♥️ ♥️

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *