رواية ابنتي ولكن الفصل الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علي
رواية ابنتي ولكن الفصل الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علي
البارت الرابع عشر
لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)
الدكتور: للاسف مقدرناش نعمل حاجة.. شدوا حيلكم
وعد: سيييف لاااا .. واغمي عليها
نادين: وعد .. فوقي ياوعد
كمال: اببنييي
الدكتور: دخلوها جوا بسرعة
الممرضة: حاضر يادكتور
الدكتور: اهدوا ياجماعة .. انا مقصدش سيف .. سيف لسه ف الغيبوبة مفاقش..
كمال: يعني ابني مامتش .. ابني مامتش الحمدالله
عمر: اومال حضرتك تقصد مين
الدكتور: اقصد المدام اللي كانت واقفة معاكم .. اتخبطت بالعربية قدام باب المستشفي واتوفت ف نفس اللحظة مقدرناش نتدخل
فرح: ماما ماتت ! ماما ماتت يابابا .. انا السبب وبدءت تصرخ … انا السبب انا اللي قولتلها تمشي .. انا السبب
كمال حضنها وهو بيعيط: فرح متعمليش كدا ف نفسك .. دا نصيبها يابنتي… ربنا عاوز كدا .. اهدي يابنتي متوجعيش قلبي عليكي انتي كمان
الدكتور: مدام … مدام انتي كويسة
وعد بدءت تفوق: سيف .. سيف فين ..
الدكتور: اهدي وهنفهمك
وعد بتعيط: سيف مات وسابني صح
الدكتور: لا اللي اتوفت والدة سيف مش سيف
وعد: يعني سيف كويس ولسه عايش
الدكتور: هو لسه عايش بس ف غيبوبة والله اعلم هيفوق منها ولالا .. عن اذنك
نادين: كدا تخضيني عليكي
وعد: الدكتور بيقول ان مامت سيف ماتت .. دا حصل ازاي
نادين: ربنا انتقم منها ..
وعد: حرام يانادين .. مهما كان اللي عملتوا ولادها محتاجين لها .. قوليلي فرح عاملة ايه
نادين: فرح منهارة والله واونكل كمال مش ملاحق .. شوية ابنه وشوية مراته .. ربنا يكون ف عونهم
وعد: هو بابا عرف
نادين: اه هو مع اونكل كمال برا ..
وعد: طب يلا نطلعلهم
نادين: تطلعي فين انتي لسه تعبانة
وعد: انا مش تعبانة خلاص يانادين .. انا طالعة لهم
سالم: ربنا يطمنك ع سيف ياكمال
كمال: ياررب .. انا خلاص معدتش قادر استحمل صدمة تانية
عمر: انا خلصت تصريح خروج نهلة من المستشفي ..واحمد زمانه طلع تصريح الدفنة
كمال: ربنا يكرمك يابني تعبت معانا
عمر: متقولش كدا ياعمي احنا عيلة واحدة .. احنا كلنا هنتحرك بكرا بس مين هيفضل مع سيف
وعد: انا هفضل مع سيف .. بعد اذنك يابابا بس انا مش هتحرك من المستشفي غير وسيف معايا
سالم: اعملي اللي يريحك ياوعد
بعد مرور اسبوع
فاطمة: مافيش اخبار عن سيف ياعمر
عمر: لسه ف الغيبوبة ادعيلوا ياماما
فاطمة: بدعيلوا يابني والله .. ياحبيبي ملحقش يفرح باخته .. وياعالم لما يفوق ويعرف موت والدته ايه هيحصله .. كان مستخبلهم فين دا كله
عمر: ربنا يصبرهم والله
فاطمة: عرفهم ياعمر اني عاوزة اجيلهم بس… مش هينفع اسيب سندوس لوحدها
عمر: متقلقيش ياماما هما عارفين انه غصب عنك .. وانا معاهم مش هسيبهم
*ف المستشفي*
خالد: ايه اللي سمعتوا دا يااحمد
احمد: خالد انت بتعمل ايه هنا
خالد: انت فاهمني سيف حصله ايه
احمد: لسه فاكر سيف .. مش دا اللي اخر مرة اتخانقت معاه فيها
خالد: يااحمد متفتحش ف القديم طمني عليه هو عامل ايه
احمد: سيف ف غيبوبة بقاله اسبوع ووالدته اتوفت
خالد: ياحول الله يارب .. انا والله كنت مسافر ولسه راجع انهاردة اول لما عرفت جيت علطول ..
احمد: فيك الخير ياخالد
خالد: من غير تريقة ياصاحبي انا جاي اطمن ع سيف مهما كان احنا عشرة عمر وبينا عيش وملح
احمد: كويس انك فاكر العشرة والعيش والملح
خالد: انا مش وحش اوي كدا يااحمد زي مانت شايفني … وع العموم انا جاي اطمن بردك .. وهاجي تاني ولو ف اخبار جديدة ابقا كلمني ..
نادين: هو مش دا صاحبكم
احمد: كان
نادين: يعني ايه
احمد: يعني متركزيش معاه
نادين: ع فكرة هو من حقه يطمن ع صاحبه زيك بالظبط.. مالكش حق تعامله بالشكل دا
احمد: نادين انتي مش فاهمة حاجة ف احسنلك تسكتي
نادين: طيب فاهمني
احمد: بعدين يا نادين
نادين: تمام .. عن اذنك
سالم: وعد امجد كلمني تاني وقالي انه هيسافر ف خلال يومين .. اقولو ايه
وعد: امجد مين
سالم: العريس الي كان متقدملك
وعد: انت بتتكلم بجد يابابا .. انت بتسألني تقولو ايه … طبعا مش موافقة .. انا بحب سيف يابابا
سالم: بس سيف مش عارفين اذا كان هيعيش ولا …
وعد: متكملش يابابا.. سيف هيعيش باذن الله علشاني وعلشان بنته مش هيسبنا لوحدنا .. هو وعدني
سالم حزين ع حالة وعد بس مقدمهوش حل غير انه يسيبها تعمل اللي يريحها
سالم: ماشي يابنتي بس ع الاقل .. روحي ارتاحي وارجعيلوا تاني
وعد: مش هخرج غير وهو معايا يابابا
سالم: بنتك محتاجلك ياوعد .. روحي شوفيها واطمني عليها وارجعيلوا
نادين: بابا عنده حق ياوعد
وعد: حاضر هروحلها
ف فيلا سالم
ف اوضة وعد
وعد: عائشة نامت
يسر: ايوة ياهانم من نص ساعة
وعد: طب روحي انتي ارتاحي انا هقعد معاها
يسر: تحت امرك ياهانم
وعد راحت باست عائشة وهي نايمة .. وبصتلها ..
وعد: مكنتش احب انك تعيشي اللي انا عيشتوا وتتحرمي من ابوكي .. ان شاءالله سيف يرجعلنا وميسبناش هو وعدني وانا صدقته .. يارب رجعهولنا
بعد مرور شهر
الدكتور: مش عارف اقول ايه بس مافيش امل
كمال: يعني ايه الكلام دا يادكتور
الدكتور: يعني ادعولو ..
كمال: يااررب متحرمنيش منه يارب
سيف ف مكان مافيهوش حد ..
نهلة: سيف وحشتني ياحبيبي .. كدا تغيب عني كل دا
سيف: انا فين !
نهلة: مش عارفة احنا فين .. بس انت هتيجي معايا صح
سيف: لا انا مش هاجي معاكي..
نهلة: ليه ياسيف انا امك .. اوعا تكون لسه زعلان مني .. تعالي معايا وانا مش هعملك حاجة تضايقك تاني .. تعالي ياسيف
سيف: لا مش عاوز اروح معاكي .. مش عاوز وعمال يجري و يبعد عنها .. انتي بتكرهيني .. انا مش عاوز اكون معاكي ..
نهلة: استنا ياسيف انا بحبك ..خليك معايا متسبنيش لوحدي
سيف: لا انا مش هصدقك تاني ..
*بيبص وراه لقي عربية خبطت نهلة*
سيف: ماماااا ..
فتح عينه
وعد بفرحة جريت: سيف .. انت فوقت .. انا مش مصدقة .. انت كويس ..وطلعت تجري تنادي الدكتور … سيف فااق ..
الدكتور: دي معجزة ..
وعد: الحمد الله يارب .. يعني هو خلاص كدا بقا كويس صح
الدكتور: اه حمدالله ع سلامته
الكل دخل
كمال: ابني حبيبيي اخيرراا
فرح: سييف وحشتني اوووي ..
عمر: حمدالله ع سلامتك ياوحش
احمد: وحشتنا ياسيف والله
سالم: قوم بالسلامة بقا بنتك مستنياك
نادين: بنته بس ووعد كمان
وعد: انا فرحتي برجوعه متتوصفش والله
سيف ساكت وبيبصلهم كلهم ..
سيف: فين ماما ليه مش واقفة معاكم
الكل سكت
سيف: ماتت صح .. بدء يعيط .. ماتت
كمال: امر ربنا يابني مش هنعترض .. ادعيلها
سيف: يارب ارحمها ..انا عاوز اخرج من هنا
وعد: هتخرج ياسيف
سيف: وعد انتي …
وعد: متقلقش انا عرفت الحقيقة ومش زعلانة منك ..
احمد: وعد الوحيدة اللي كانت قعدة جنبك كل الفترة اللي كنت فيها ف الغيبوبة
نادين: كنا بنتحايل عليها تروح تشوف عائشة
سيف: عائشة .. وحشتني
وعد: هتشوفها ياسيف اول لما تخرج..
عمر: الدكتور قال انه مسمحلوا يخرج بكرا .. لحد ميطمنوا انه بقا كويس
سيف: انا كويس .. بس خرجوني
وعد: مفرقتش ياسيف استحمل وانا هفضل جنبك هنا
سيف: حاضر
بعد مرور ٣ سنين
سيف ووعد رجعوا ووعد كمان حامل، وسيف مسك شركة كمال، وعمر بقا مدير ف شركة سالم، واحمد وخالد بقوا شغالين ف شركة كمال بعد ماربنا هدا خالد.. واخيراا نادين و فرح اتخرجوا وهيتجوزوا
يوم الفرح
وعد: سيف اصحا ياسيف
سيف بخضة: في ايه مالك هتولدي ولا ايه
وعد: لا مش هولد بس فوق يلا علشان توصلني .. عايزة اكون مع نادين وفرح واساعدهم
سيف: تساعدي مين انتي عاوزة اللي يساعدك …
وعد: بطل غلاسة بقا .. يلا علشان ميزعلوش
سيف: ياحبيبتي هما عذرينك .. انتي ع اخرك خلاص..
وعد: ماليش دعوة بقا وديني .. ولا اخد تاكسي واروح انا
سيف: خلاص انتي هتعيطي .. هوصلك
وعد: بس قبل مااروحلهم هنروح نجيب الفستان بتاعي
سيف: انتي هتلبسي فستان ازاي ببطنك دي ..
وعد: مالها بطني ان شاءالله ..
سيف: هتبقا كبيرة اوي ع فستان .. انا مش فاهم ايه كل دا .. وانتي مصممة متخلناش نعرف هنجيب ايه
وعد: عاوزة تبقا مفجأة لما اولد… يقولولي مبروك جبتي بنت زي القمر تاني
سيف: وليه ميبقاش ولد زي القمر زيي
وعد: لا ان شاءالله بنت تاني
سيف: بس انا عاوز ولد
وعد: وانا عاوزة بنت..
عائشة: باااااس انا حاوزة الاتنين
سيف حضنها: ياحبيبت بابا انتي .. تعالي
عائشة: مامي انتي هتولتي النونو امتي انا حاوزة اللعب معاه
سيف: مش عارف والله ادينا مستنين لما تنفجر
وعد: نعم
سيف: اقصد لما تولد
وعد: تعالي ياروحي علشان نسيب بابا يغير هدومه ونروح احنا كمان نلبس .. علشان نروح لخالتو وعمتو
عائشة: ماثي يامامي
وعد: الحلوين عاملين ايه
فرح: انا مبسوطة اوووي اوووي ياوعد .. انا مش مصدقة خلاص هنتجوز انا وعمر
وعد: لا صدقي خلاص النهاردة الفرح ..
نادين: انا عن نفسي مصدقة عادي .. المفروض احمد هو اللي يبقا مش مصدق نفسه انه هيتجوزني
وعد: لا ياشيخة دا ع اساس ان مش انتي اللي اعترفتيلوا الاول
نادين: تصدقي انا غلطانة اللي بحكيلك حاجة ..
فرح: بجد انتي اللي اعترفتيلوا الاول ازاي يابنتي مافيش كسوف خالص كدا
وعد: شوف مين بتتكلم انتي نسيتي اول مقابلة ليكي مع عمر انتي كمان
فرح: صلي ع النبي ياوعد انتي جاية تفضحينا ولا تساعدينا
نادين: ثواني بس مانتي كمان فضلتي تحبي سيف رغم معاملته الزبالة ليكي …
فرح: وانا شاهدة
وعد: خلاص ياجماعة نعترف اننا بنحبهم
فرح: انا عن نفسي معترفة من زمان اوي اني بحب عموري
نادين: وانا كمان بحب احمد اوي اوي
عائشة: وانا هحب مين يامامي
وعد: حبيني انا ياعائشة
فاطمة: انا مش مصدقة انك خلاص هتتجوز ياعمر وهتسبنا
عمر: ومين قالك اني هسيبكم بس .. انا علطول هبقا عندكم انا وفرح .. وبعدين انا وفرح طلبنا منكم تعيشوا معانا رفضتوا
فاطمة: لا يابني انا مرتحش غير في بيتي
عمر: ودا بيتك ع فكرة..
فاطمة: بردك يابني انا مرتاحة كدا
سندوس: انا لبست خلاص .. بص ياابيه عمر فستاني حلو ازاي
عمر: ايه الحلاوة دي انتي ناوية تاخدي مكان فرح
فاطمة: جميل ياسندوس ياحبيبتي
عمر: طب لو جهزتوا .. يلا بينا
فاطمة: يلا يابني..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية ابنتي ولكن الفصل)