رواية بدر الدين وجوان – أصابك عشق الفصل السابع 7 بقلم اسما السيد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية بدر الدين وجوان – أصابك عشق الفصل السابع 7 بقلم اسما السيد
البارت السابع
بفيلا الرشيد..
ــــــــــــــــــ
لم يصرخ..لم يستطع..ابتلع صرخته بجوفه ولم يبوح به
لطالما كان متماسكا قويا..في الشدائد والمصائب…
بهدوء
حملها علي ذراعيه..ووضعها علي الفراش..
قلبه يؤلمه..عليها..طبيعته الهادئه لا تساعده ابدا..
الصدمه كانت شديده عليهاا، ولم تتحملها..
نيره..
نادي عليها برعشه بصوته..
لربما هو هادئ ظاهريا والجميع يخدع بهدوءه..لكن قلبه يغلي كالنار..
حصري لجروب ولنا في الخيال حياه
هو هكذا..هادئ متماسك..الي ان يفيض به
ويصبح جمره نار
مد يده يتفقد نبضها..جسمها بارد ووجهها شاحب..
خرج مسرعا ينادي علي والده..
بابا..
عمران بصدمه….مالك ياباسم،في حاجه ولا ايه؟
باسم بلهفه… بابا نيره مغمي عليها..
وهي اساسا عندها فقر دم تعالا بسرعه
عمران بصدمه.. طب بسرعه، قدامي اما نشوفها..
بعد نصف ساعه..
كان يجلس بجانبها بعدما اسعفها والده وعلق لها محلولا مغذيا..
تفتح عيونها وتغلق بتعب..
باسم بحنان..نيره افتحي عيونك انتي كويسه.؟
نيره بصوت يكاد يسمع..انا فين؟
مد يده يمسح جبينها..الف سلامه عليكي يانيره..
فوقي بس..والله كنت هقولك بس الظروف جت كدا..
فتحت عيونها وانتبهت اخيرا وتذكرت ما حدث..هي هنا..؟
اغمضت عيونها بخيبه امل، وتسللت دمعه من جانب عيونها..تذكرها بكم هي رخيصه
لقد باعوها..
اهذا ما يود اخبارها به.؟
جاء وقتها وباعوها كجميله وجوان..اي قدر بائس كتب عليهم..
لا عجب مما ستلقاه..يجب ان تتقبل مصيرها باحترام.
لا لوم ولا اعتراض.. لتؤجر
علي قدر البلاء نؤجر..
مادام اهلها باعوها..من تنتظر ان يشتريها..
هو؟
عائلته؟
تنهد ومد يده مسح دموعها بحزم..نيره انا؟
نيره بحزن..الله يخليك سيبني مش عاوزه اسمع حاجه..اهلي باعو وانت اشتريت..خلصت كدا..هتقولي ايه تاني؟
باسم بصدمه ابتلع ريقه..ونظر لها..قلبه يؤلمه
عليها..
تنهد واستقام يخلع سترته..
ليتركها لتهدأ..
ودخل للمرحاض ليزيح عنه تعب الطريق..
تنهدت وفتحت عيونها تتأمل الغرفه..لم تري مثيلتها الا بالافلام والمسلسلات
تهكمت ونزلت دموعها لطالما حلمت ان تمتلك واحده مثلها ويأتي فارسها علي حصانه، ليخطفها عالبساط
والان هي هنا، ولكن لا طعم ولا لون ولا نفس لتفرح بها..
هكذا هي الحياه..
قد تعطيك ماتتمني بعدما تشيخ انت وتزهد بها..
لا عدت قادر علي الفرح ولا السرور ولا اخراج بسمه حزينه
ايامك تشبه بعضها..
شخت وشاخت امنياتك..وتبقت ابسط امنياتك هي ان تعود كما كنت.
حطت يدها علي راسها لتغلق عيونها..
لا تريد شئ الا النوم وليكون للابد لا يهم..
لم لا تهرب كجوان، وتبتعد عن هنا..لما ليست جريئه مثلها..
افاقت علي يديه التي امتدت لتسحب من يدها المحلول..
ابعدت يدها الحره عن عيونها..
ووقعت عينها عليه..ابتلعت ريقها وهي تراه امامها بتلك الهيئه عاري الصدر والمياه تتساقط من شعره..
يبدو انه اعتقد انها نائمه..ابتلعت ريقها وادارت وجهها للجهه الاخري ولم يشعر بها او هكذا خيل لها..
ابتعد عنها اخيرا…
فانقلبت للجهه الاخري…
بعد نصف ساعه من عدم الراحه وقله النوم اخيرا هدأت حركته بالغرفه..لا تدري ماذا يحدث؟
ولكنها فتحت عيونها وهو يهمس باسمها..
صدمت من قربه وابتلعت ريقها..
ـ نيره..
ابتلعت ريقها وصمتت ولم تجيبه..
ـ نيره عارف انك صاحيه..قومي غيري هدومك وخدي دش عشان تفوقي…
ـ بلا رد هزت راسها..بلا..
باسم بأمر..
لا قومي عشان تفوقي..لازم نتكلم..مع بعض..
مش عاوزك تنامي مهمومه كدا..
عشان خاطري قومي نتكلم..
تنهدت وسندت علي يديها وجلست..
احاطت وجهها بيديها تمنع شهقات بكاءها من الظهور امامه..
بحنان مد يده وازاح يدها..
ـ سامحيني يانيره بابا فجأني زيك بالظبط
بس مكنش هينفع امنع اذي الناس عنك الا بالطريقه دي..
انا عارف انتي بتفكري بإيه؟
بس ايا كان اللي حصل فانا السبب فيه..
نيره بغصه..عاوز تقول ايه؟
باسم بحنان..خليني احكيلك الاول اللي حصل..
ونتفق..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسفل
بمكتب بدر الدين..
يابدر بيه..قلبت الدنيا باسم جوان دا مش موجوده بسجلات الذهاب والاياب..
بندور علي ابره في كوم قش..
بدرالدين بحده..ازاي؟
اومال انا دافعلك اد كده ليه يا محمود..
يافرحتي محقق خاص..
ابحث عنها بصورتها يااخي..ولا هتزور صورتها كمان..
محمود بتنهيده..اهدي يابدر بس..الصوره اللي قدرنا نوصلها ماستدلناش علي اي معلومه عنها
للاسف اظاهر ان اللي خرجها واعي جدا..
او ممكن تكون اصلا، مخرجتش من البلد..
بدر بحده..ميخصنيش يامحمود البت دي عاوزها قدامي في اقرب وقت ولازم الاقيها..
محمود بزفره..هعمل اللي اقدر عليه موعدكش يابدر..
بدر بحده..لا تلاقيها مفيش حاجه اسمها احاول
اغلق هاتفه..بحده..وهو يتوعد لها..
ماشي ياجوان ياانا يانتي..مسيري هلاقيكي هتروحي فين يعني؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه..
بعدما شرح لها كل شئ وماحدث؟
وما اتفقا عليه مع والده؟
ارتاحت ودخلت لتريح جسدها المنهك
خرجت علي استحياء ببجامتها الزهريه الرقيقه وشعرها المبلل الذهبي علي ظهرها…
مدت يدها لتستند علي الحائط قدمها لا تسعفها للمشي
لقد استمعت لما قاله..ووافقت عليه مؤقتا
حتي تكمل تعليمها وترحل عنه..
هو من بيئه وهي من بيئه مختلفه
لن يجتمعا ابدا..
شجعت نفسها انه وضع وقتي ستمضيه بأي ثمن
لابد ان تقوي..حتي تبني نفسها..
مجرد ما ان تؤدي اختبارات اخر العام التي لم يتبقي عليها الا شهران..
سترحل..هربا سترحل..
غصبا سترحل..
لن تكون سلعه ابدا ولن تكون له حتي لو مزق عشقه يوما قلبها..
تنهدت ورفعت راسها بلا خجل..
وجدته ينظر لها بابتسامه..ونظره شارده بها
ـ تعبانه لسه؟
بهدوء هزت راسها..
شويه بس..هبقي كويسه..
باسم بحنان..طب تعالي كلي انا عملت سندوتشات خفيفه
نيره بهدوء جلست ومدت يدها اخذت الطعام من يده
وبهدوء كعادتها بدأت بمضغه
مهما بلغ زروه جوعها..تاكل بشرود وهدوء دوما..
هي ذو شهيه ضعيفه جدا..
باسم بصدمه..
نيره انتي كدا كلتي؟
بابتسامه نفضت يدها وهي تضع باقي الطعام
الحمدلله..
معلش انا اكلتي كدا..
شكرا ياباسم..
باسم بصدمه وهو يلتهم طعامه..
يابنتي دا انا لو جعان ممكن اكلك انتي شخصيا..ايه الرقه دي؟
ابتسمت بهدوء..واستقامت لتفترش الفراش بجسدها
ـ ممكن تطفي النور..عاوزه انام
باعد الطعام..واستقام واغلق الاضاءه..
شهقت وهويقذف بنفسه علي الفراش
و يجذبها لاحضانه..
نيره بصدمه..انت بتعمل ايه؟ انت نسيت اتفاقك.
باسم بحده…شششش نامي يانيره
نيره بصدمه ابتلعت ريقها وهي تحاول ان تبعد يديه التي تحاوطها عنها..بس
باسم بضحكه يكبتها بصعوبه..مبسش..وبعدين
احنا اتفقنا علي كله..ونسينا نتفق علي طريقه النوم..
الشهر الجاي بقي نبقي نتفق..
نيره بصدمه..الشهر الجاي.؟
باسم بضحك…ااه الشهر الجاي..احسن انا مبحبش اتفق غير اول الشهر..غير كدا لا..
نيره..نعم..ايه الجنان دا..اشمعنا اول الشهر
باسم بقهقه… بتفاءل بيه ياستي
وهو دا نظامي،عجبك ولا لا؟.
نيره بخجل…لا.. واوعي كدا لو سمحت
باسم ببرود..يبقي عجبك..انهدي يانيره بطلي عفرته..عاوز انام..الله
وبطلي رقه..عشان متندميش..
عاوزك راجل كدا خلي اليومين دول يعدو علي خير
نيره بصدمه..هااا..
باسم بمكر دفس راسه بعنقها ومثل النوم..
نيره بذهول..باسم..انت نمت
ـ باسم..
لا رد..
حصري لجروب وصفحه ولنا في الخيال حياه
حاولت دفعه عنها..ولم تستطع
مغلق يديه علي خصرها بقوه..
وقدميه حول قدمها..
بعد دقائق…تنهدت بقله حيله واغمضت عيونها
راحله بدنيا الاحلام..
رفع راسه من عنقها بعدما شعر بنعاسها اخيرا..
ابتسم وهو يتأمل وجهها وشعرها
مد يده وتحسس وجهها..
قبل خدها..بهدوء..رفع وجهه عنها وأغرته شفتاها المضمومه كطفل صغير غاضب
لثمها بهدوء ورقه..واغمض عيونه ليستنشق رائحه الياسمين التي تغرق نفسها به منذ قابلها
أول مره..
باسم بضحك..
ال أسيبك ال..
بقي حد.يبقي معاه القمر ويبص للنجوم يانيره..
ابتسم وشدد علي خصرها اكتر وقربها منه..
رفع راسه وقبل شعرها بحنان وتنهد بتعب..
وهو يدعو الله..
يارب صبرني وصبرها علي اللي جاي..
استدارت من بين يديه واستلقت علي ظهرها
رفع راسه وعدل جسده، واحاط خصرها ووضع رأسه علي صدرها، وذهب بثبات عميق..
اصابك عشق✍️أسما السيد✍️
بفرنسا..
ــــــــــــــــــــــ
ايتها الغبيه،قلت لكي اجعليهم يصمتو لم اعد اتحمل حده صوتهم.
لينا بخوف..حاضر مدام..انا اعمل مابجهدي..
ـ اهدي يانازلي مش كدا،هتضيعي كل اللي بنعمله..لازم تبيني ليه انك حباهم..
لينا بحده لوالدها..يابابي بليز بقي انت اللي جبرتني علي الفلاح دا..وانا خلاص كرهته ارجوك اتصرف بقي..
عصام بحده..اخرسي يانازلي..واوعي اسمعك بتقولي الكلام دا تاني..احنا لازم نمشي امورنا عشان لو وقعنا يشيل الليله..هو لوحده..
انتي ناسيه احنا ايه؟وهربانين من ايه؟
نازلي بزهق..لا مش ناسيه بس انا زهقت انا اساسا مردتش اخلف منه..عشان بكرهه..
يقوم يجبلي عياله ومفكرني هموت عالخلفه..
عصام بحده.ماانتي غبيه..حد قالك تقترحي عليه يتجوز عشان يخلف.
نازلي بغل..هو يعني كنت مفكره انه هيعمل كده بجد؟
انا كنت بقول كدا عشان يبطل يقولي نخلف..
قولت لما اقوله مبخلفش يهدي ويسكت
بس لا اهله الفلاحين طلعوها في دماغو لحد مااتجوز الفلاحه اللي شكله، وخلف منها..
عصام بانتباه..بمناسبه الفلاحه..متعرفيش ان كانت ماتت ولا لسه عايشه..؟
نازلي بغل..فص ملح وداب حتي حسام مش لاقيها..
عصام بشماته..يكش تكون ماتت ونخلص..نمشي بقي امورنا وننتبه لشغلنا..الناس هنا مش هترحمنا يانازلي..
انا همشي بقي وزي مافهمتك..
نازلي..ماشي يابابا مع السلامه..
ابتعدت لينا مسرعه.. بعدما استمعت لما يقولوله، بصدمه..
وضعت يدها علي فمها كتمت صدمتها..
وعلي يديها روان الجميله..
لينا بحزن وهمس وهي تغلق تسجيل هاتفها..
قد يعجبك ايضا
منذ بضع سنوات
رواية تركت أثر الفصل السابع عشر 17والأخير بقلم نهى…
منذ بضع سنوات
رواية تركت أثر الفصل السادس عشر16بقلم نهى الحفناوي
منذ بضع سنوات
رواية تركت أثر الفصل الخامس عشر 15بقلم نهى الحفناوي
اقسم بالله لرجعك ليها لو هقلب عليها الدنيا
بس انتي متبكيش..
وكأن الطفله تعلم ماتقوله..ابتسمت لها واراحت راسها علي كتف لينا وراحت بثبات عميق..
ــــــــــــــــــــــــــــ
اصابك عشق✍️ اسما السيد✍️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت معتصم
بالقاهره..
انتي اتجننتي ياماما..ازاي تعملي كدا اصلا من غير اذني؟
ومين اداكي الحق تتكلمي مع الناس قبل ماتقوليلي؟
ريهام والده معتصم بحده..وايه اللي مش عاجبك بنيرمين بقي؟
حسب ونسب وجمال..
انت قربت تنهي 35سنه ومش عاوز تتجوز..
وانا شايفه انك معجب بنيرمين..
معتصم بصدمه..وحتي لو في 1%اعجاب من ناحيتي ليها..
فدا ميدكيش الحق انك تتصرفي من غير اذني..
ياماما نيرمين متنفعنيش..اه منكرش انها حلوه
ويتمناها كتير..وانا فوجأت بيها كبرت كدا بس متنفعنيش نهائي..
ريهام بحده..ولد انت ناوي تكسفني مع الناس ولا ايه؟
انا خدت ميعاد مع ابوها انهارده وهما موافقين..
معتصم بصدمه..موافقين؟
دا انتي مرتبه بقي الموضوع علي كيفك..
وان قلت لا..
ريهام بصدمه..يبقي بتخسرني..انا زهقت من الوحده يا معتصم وانت علطول مشغول
رجعت من برا..علي شرم..
ومش عاوز تريح قلبي..
حرام عليك يااخي..
معتصم بحزن…ارجوكي متضغطيش عليا ياامي..
متخسرنيش صاحبي..نيره دي مش هتنفع معايا..
ريهام بحده..اومال مين اللي هتنفع معاك بالظبط
انا غلبت معاك..
مدت يدها ومسكت قلبها بتمثيل..
اااه قلبي..الله يسامحك يامعتصم..
معتصم بخوف عليها فهي مريضه قلب..
ماما حبيبتي..
خلاص هعمل اللي انتي عاوزاه..
ريهام ببسمه..ربنا يريح قلبك ياقلب امك..
ايوا كدا..
معتصم بتنهيده..ربنا يستر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بامريكا..
مالك ياكرم في ايه؟
كرم بتنهيده مد يده وجذبها من خصرها جلست علي قدميه..
مدت يدها تتحسس لحيته البيضاء..
وهمست..عجوز..
كرم ببسمه..لو بتغظيني ياسهر..فانا بعشق كلمه عجوز من بين شفايفك..
سهر بخبث..طب ياعجوز..
لثم فمها برقه..وابتعد عنها..
سهر بحيره..
ـ مالك ياكرم؟
كرم بحزن..نيره اتجوزت ابن الرشيد..
سهر بصدمه استقامت مفزوعه..ايه؟
مين فيهم.؟وليه؟
انا مش فاهمه حاجه…
كرم بهدوء..اقعدي وانا افهمك..واهدي
بهدوء قص لها مااخبره اياه الجاسوس الذي جندته سهر لحسابها..
من ارسله بدر ليبحث عن جوان..
سهر بصدمه..بس نيره ملهاش ذنب ياكرم..
البنت دي صعبانه عليا جدا..
عيله الرشيد..عيله مش سهله..واكيد ابنهم زيهم…
كرم بهدوء..انا سهل عندي اجيبها ياسهر..بس انا رأيي نسيبها تاخد فرصه معاه
مش يمكن يحبو بعض..
يمكن ترتاح معاه
وبعدين انا سألت عن بدر وباسم..
وسمعتهم لا غبار عليها.
مش زي فراس ابدا..
سهر بهدوء..انت شايف كدا؟
كرم بحب..ااه ياسهر…اطمني اول مااحس انها لازم تبعد انا عيني عليها..
هبعدها..
سهر بحب..انا بحبك اوي ياكرم..انت ازاي جميل كدا؟
ـ وانا بعشقك ياعيون كرم..
تذكرت جميله..ابتعدت عنه..
كرم..
ـ ممم..
ـ جميله مبتردش علينا..قلبي واكلني عليها اوي
كرم باستغراب..
ازاي؟
ـ سهر..معرفش بس من واحنا في القاهره وانا مش قادره اوصلها لا انا ولا جوان
وتليفونها مغلق دايما..
كرم بتفكير..غريبه…طب ماتكلمي سمر
وتساليها عنها كأنك متعرفيش حاجه
سهر..تصدق عندك حق..هسألها…
كرم بخبث..بس مش دلوقتي..تعالي عاوز اقولك كلمه..
سهر بخبث..كلمه ايه؟
كرم..اصل البيت فاضي.وانتي عارفه الشيطان شاطر
سهر بقهقه…عاوز ايه ياراجل ياعجوز.؟
كرم بغمزه..هقولك ياقلب العجوز.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالنادي..
كانت تجلس علي المقاعد تشاهد عرض الدلافين بانتباه وبجانبها ابناء خالتها وابنه عاليا ميار
وشقيقها عمار
جوان بانبهار..عاوزه ابقي مدربه شكلها..
عمار بصدمه..بجد؟
جوان..ااه بجد جدا كمان..قولي ازاي اشترك في التدريب دا؟
يونس..وتشتركي ليه ياهبله اصلا..
بابا ليه اسهم هنا في النادي..
وكمان جوز طنط عاليا اونكل سامي
يعني اللي انتي عاوزاه اعمليه..
جوان بصدمه..قول والله؟
عمار باعجاب..بجد عاوزه تتعلمي؟
جوان..ااه ياعمار..
عمار خلاص انا هعلمك..
جوان بصدمه..بجد..تعرف..
عمار بسرعه..جذب يدها..تعالي اوريكي..
جذبها معه لاسفل حيث حمام السباحه
وعرض الدلافين الراقص.
ومن هنا بدأت اولي خطواتها..
صفقت علي يديها وهي تشاهد عرضه الراقص
معهم..
واااو..برافوو ياعمار..
عمار في الثالث والعشرون من عمره مولع بالسباحه والغطس وكل ما يتعلق بهم..
جذبها بهدوء..لتخطو معه اولي خطوات تعليمها
وهي كانت اكتر من مرحبه..
ــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
بهدوء اغلقت مصحفها بعدما شعرت بعينين ثاقبتين تنظر لها..
رفعت عيونها وتقابلا معا بنظره طويله
خجلت وانزلت عيونها..
اقترب منها كالمغيب كل شئ معها.يعيشه لاول مره…
منذ اقامت صلاتها وهو يراقبها..
شيئا بقلبه منذ التقاها يخبره انه لم يعد كالسابق..
وخصوصا بعد ما حدث ليله امس..
flash back..
ابتعد عنها كالملسوع لم يستطع ان يتمادي معها..لم يرد ان يدنث براءتها بعهره وفساده..
خرج مسرعا من البيت بأكمله
ولاول مره منذ التقاها يرد علي هاتفه الذي يرن باسم عاهره ممن يعرفهم..
ذهب ليهرب من سلطانها وهالتها التي تقتحم عالمه
ـ مالك يافراس مش في المود يعني..؟
فراس بحده..مالي ماانا حلو اهو..
سيدرا بعهر..مدت يدها له بكأس..
اخذه منها بحده..وقربه من فمه..فعاد صوتها يردد باذنه بتلك الايه التي مازالت ترن باذنه..
مدت سيدرا يدها تتحسس صدره وتقبله وتخلع عنه قميصه..
اغمض عيناه فابصرها هي، بعيناها المصدومه..
وهي تخبره..
ـ انت زير نسا..
واللي بتعمله دا حرام..بلاش يافراس..
ـ حرام ليه..مش جواز..زي جوازك بالظبط..
بحزن اجابته..
ـ لا مش شكل جوازي يافراس
الجواز اساسه الاشهار..مش سر
وانا جوازي شرعا حلال..
اما انت اللي بتعمله، لو مش حرام كنت عملته في النور..
انهت كلامها وادارت وجهها عنه..
احس بحزنها..فمد يده واعاد وجهها له…
ـ طب خلاص متزعليش..مش قصدي افكرك.
بغصه اجابته..
انا منستش عشان تفكرني اصلا..وفكرك انا مبسوطه يعني بجوازي..
كانت صفقه بيع وشرا وانتهت..
فراس بحده..متقوليش علي نفسك كده..
افاق علي تلك التي اقتربت لتقبل فمه..
ازاحها عنه بصدمه..
وكأنه استفاق بعد غيبوبه طويله..
سيدرا بصدمه..مالك يافراس انت مش معايا خالص؟..مش عادتك يعني..
لم يجيبها..لملم متعلقاته بسرعه وخرج كالملسوع..يردد اسمها
جميله..
وما عادت الدنيا ب لقياها كما مضت..
لا نفس تحلو لها الحياه الا بها
جميله..
back..
بلا مقدمات اخبرها بنبره متوسله بصوته..
جميله..اقريلي قراءن بصوتك..عاوز اسمعه منك..
جميله بصدمه..هااا
بعصبيه مد يده ومسح علي وجهه..
واكمل بصوت هادئ..صوتك حلو اوي ياجميله..
بابتسامه حزينه..اجابته..بعدما شعرت بتردده
وحيرته..
تنهدت وابتسمت..
حاضر… يافراس هقرأ
بس ايه رأيك نختمه مع بعض
ابتلع ريقه وسألها
ـ ازاي؟
جميله بهدوء..كل يوم اقرالك جزء وانت تسمعني..
فراس بصدمه..ينفع،مش هتتدايقي..؟
جميله ببسمه..اه ينفع.. ولا مش هدايق
لما بقرأ قرءان بنسي همي
ونار قلبي.. في بعدهم
فراس بحزن.. علي عيني ياجميله..
بس هانت اوعدك أعمل كل جهدي عشان الاقيهم..
بهدوء… طب، يالا هبدأ وانت تسمعني وحاول تتأمل…
اذا قرأ القرءان استمعو له وانصتو..
بهدوء كطفل صغير هز رأسه بالايجاب.
ابتسمت وبدأت هي..
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين(١)الرحمن الرحيم (٢)مالك يوم الدين(٣) اياك نعبد واياك نستعين(٤) اهدنا الصراط المستقيم
(٥) صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين(٦)
آمين..
ــــــــــــــــــــــــــ
انهت وردها واغلقت المصحف..واستدارت تنظر له
صعقت من منظره..
كان يغط بنوم عميق كطفل صغير..
ابتسمت وهمست باسمه..
فراس..
وما عادت الدنيا كما كانت بعد لقياك..
قالو، فاسد انت وبلا اخلاق
ابتسمت وانا اتذكر اعترافك ياسيد الاخلاق
أي مصيبه أنت اقتلعتني من الاعماق
حين تبتسم ابتسم انا من الاعماق
وحين تخبرني انك منقذي..اثق بك
اجننت انا،وهل اثق بك ياعديم الاخلاق.؟
ما عدت أدري من أنا؟ وما المغزي من لقياك؟
ولكني اثق بك يا عديم الاخلاق..
جميله..
اصابك عشق
اسما السيد..
رواية اصابك عشق
الفصل الثامن
بقلم اسما السيد
(انت)
بعد اربعه اشهر..
ــــــــــــــــــ
بشرم..
اخيرا اطمأنت انه ليس هنا..
مريم بخوف..الله يرضي عنك ياجميله بلاش
سي فراس مش هيعديها وهيجيبك..
جميله بخوف..انا لازم اخرج من هنا..انا مش عاوزه اتجوزه.
بدموع تغرق وجهها منذ اخبرها بشرطه، مش هقدر..ساعديني..يامريم
مش قادره..كفايا لحد كدا..
مريم بحزن.. علي عيني دموعك وفراقك ياجميله.. مع انك هتقطعي بيا..بس حاضر..اللي انتي عاوزاه هعمله.
جميله بخوف..طب بسرعه خرجيني من الباب اللي قلتي عليه..
انا لازم اخرج من هنا..قبل مافراس يرجع والحرس يشفوني..
بلهفه سحبتها مريم للباب الخلفي غير واعين لمن يشاهدهما من خلف كاميرا حاسوبه..
فراس بحزن..كنت عارف ياجميله انك هتعملي كدا..بس معدش ينفع تخرجي من حياتي بعد مابقيتي جزء اساسي منها..
مش هقدر سامحيني..
بحزن اغمض عيونه.. وقلبه يشتعل من الداخل التلك الدرجه لا تريده..؟
لدرجه انها مستعده للتخلي عن حلمها بلقاء اولادها..ام انها سئمت وعوده.
وااه لو تعلم ماذا كان يخبئ لها..؟
اشتعلت عيونه بنار الثأر لكرامته،منها
لم يضعف لامرأه علي وجه الارض الا هي؟
وبماذا قابلت ضعفه..بهروبها..
جز علي اسنانه واقسم انها ان لم تكن له لن تكون لغيره..
سيتزوجها جبرا ان لزم الامر..
جميله له وستكون..مهما حدث؟
لن تتحرر منه الا بعد ان تصعد روحه عن الدنيا بأكملها.
اغلق هاتفه بعدما هاتف الحرس وامرهم بحبسها،اغلق حاسوبه بعدما اطمان انها بامان ببيته..
ابتسم..بحزن..
لسه بدري ياجميلتي..في حاجات كتير عاوزك تعلميهالي..للدرجه دي زهقتي مني
تنهد وهو يقر انه، لن ينتظر ليله اخري..ستبيت الليله باحضانه زوجه له..وانتهي الامر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمشفي الرشيد..
حيث تعمل نيره
انهت امتحاناتها منذ شهران واستلمت عملها ايضا
كانت تود الهرب من جحيم والدته ليلا ونهارا وزوجه اخيه واخته التي تزوجت ولم تتزوج
رفضت الرحيل مع زوجها وقررت ان تبقي لتنغص عليها حياتها..كم تشفق علي معتصم هذا.كيف يتعايش مع انسانه حقوده متكبره كتلك..
ولكن والده اجتمعا معهم وتوسلها ان تبقي لسته اشهر اخران..حتي لا تتعرض للقيل والقال وتسوء سمعتها اكتر..وهل عاد يهم ان تسوء او لا
ولكنها اطاعته حتي تجد مأوي لها هنا وعمل مناسب لتعمل به بعد الرحيل
ليس الا..لن تعود للعذبه ولو قتلوها مره اخري..
هي لا يهمها اي شئ..فقط تريد الهرب من جحيم والدته وما تقوله لها..
وجحيم عائلتها ايضا..لم يهاتفوها مره منذ تزوجت..لم يزورها،ولم يسألو علي تلك اللعبه
التي باعوها،كيف هي احوالها..؟
نزلت دمعه ساخنه حرقت خدها..منذ حطت قدمها هنا، وهي بجحيم..
باسم غير موجود معظم الوقت وهي تستفرد بها..
وبدر الذي يسعي وراء انتقامه من ابنه عمها
وبقت هي معهم حتي حماها يظل بالايام بعيدا عن البيت..
وحده هو من يأتي ليلا لينام باحضانها..
لم يدعها يوما تقلل من شأنها امامه.
والده يحبها كثيرا، حتي انها الان تعمل بمشفاه هو..بعدما اصرت علي العمل..
صحيح انها تشعر بالامان بوجوده..ولكنه ليس لها..
وليست له هي..خصوصا بعدما حدث بينهم..
لن تتقابل دروبهم يوما مره اخري..
ـ نيره..
مالك يابنتي في ايه؟
نيره بانتباه..هااا انا كويسه اهوو
عملتي ايه انتي في اللي قولتلك عليه؟
عبير بهدوء..أخرجت من حقيبتها هاتفا جديدا..
واعطته لها..
اهو ياستي زي ماوعدتك..تليفون حديث وب2000بس
نيره بابتسامه..الله حلو اوي..
عبير..بس مش احلي من الايفون اخر موديل يافقر، انتي عجيبه اوي يانيره..
نيره بتنهيده..ليه؟
ماانا حكيتلك ياعبير اللي فيها..انا مش عاوزه منه حاجه..
اللي بينا اتفاق وخلاص فات اربع شهور منه
باقي شهرين..
عبير بصدمه..انتي غبيه يانيره..انتي مبتشوفيش نظرته ليكي..عامله ازاي؟
دا مش بس بيحبك،دا واقع لشوشته..
نيره بحزن..حتي لو..مش عاوزه ياعبير في حاجه انكسرت جوايا.حتي لو معاه مال قارون..مش عاوزاه
انتي مش عارفه امه بتتعمد تقلل مني ازاي
من لبسي..وحجابي..وحتي طريقه اكلي..
لدرجه اني بقيت اتحجج باي حاجه لو هتصادف معاد اكلهم..
وبفضل انام جعانه ولا اجتمع بيهم..ابدا
انا بحس اني عريانه في وسطهم ياعبير
مش من توبي ولا علي مقاسي
عبير بتنهيده..حاسه بيكي يانيره..بس بردو فكري تاني..
نيره بهمس..فكرت وخلاص..امسكي حطيلي الشريحه دي بقي..
عبير..ومالها قديمه ليه كدا؟
نيره..بالله عليكي حاولي تشغليها لان عليها حاجات مهمه اوي..
حصري لجروب ولنا في الخيال حياه
عبيربصدمه..هو انتي معاكي تليفون..؟
نيره بتهكم..كان معايا وابويا خده مني قبل مااخرج من بيته، وقالي جوزك غني وهيجيبلك غيره
عبير بحنان..هوني علي نفسك يانيره..وادي ياستي، الشريحه اشتغلت
وهنزلك عليها بقي الواتس والماسنجر والفيس واظبطك
ويالا بقي نخرج ونفرتك بقيه المرتب..
نيره بخوف..بس باسم مش هنا ومش هعرف اخرج..
مره تانيه بقي..
عبير..طب ماتتصلي عليه.؟
نيره بخجل..ماانا اصل معرفش رقمه.
كان كاتبهولي عالموبايل اللي جبهولي، ومن يوم ماجابه مستعملتوش.
عبير بفضول..الا قوليلي يانيره..انتو عايشين مع بعض في اوضه واحده ازاي؟
نيره بعدم فهم..تقصدي ازاي؟
عبير بغيظ..يابت ركزي يعني…وغمزت بعينها..
نيره بصدمه وبربكه..ابتلعت ريقها..بعدما فهمت عليها..هااا مفيش حاجه..
كل واحد في حاله..
عبير بخبث..طب عيني في عينك كده..
بقي المز اللي بياكلك بعينه كل ما يشوفك دا
محصلش منه حاجه؟
نيره بخجل..انتي قليله الادب انا قايمه اشوف شغلي ونتقابل بعد الشغل..
عبير بقهقه..اهربي..اهربي..
نيره بخجل،ووجهه احمر من شده خجلها.. بعدما هربت من امامها..استندت علي سور شرفه المشفي الذي يطل علي الحديقه.. وشردت بما حدث من اسبوع.
flash back..
علي فراشها كان الحزن يتآكلها لم يعد ينام بالقرب منها منذ يومين..
حينما اتي للمشفي فجأه ووجدها تضحك مع زميل لها..
تقسم لم تشعر به ومتي اتي اساسا؟
فجأة وجدت يدا قويه تجذبها من يدها وتهرول بها..
لم يتكلم ولم تتكلم هي،فقط ابتلعت ريقها بخوف وهي تلمح حمما بركانيه بها
كلما التقيا معا..
جذبها كما هي..بملابس المشفي..
ودخل بها الي الفيلا ولم يلقي بالا بما قد تتعرض له من كلام لاذع من والدته..
اول ما اوقف سيارته بداخل الفيلا خرجت مسرعه.. ولم تعي بما قد تسمعه هي..
صدمت من صراخ، نسرين هانم عليها..
ياااي ايه القرف دا يافلاحه..جايه بلبس الممرضات المقرف دا هنا..
اطلعي برا..تسمرت قدميها بالارض ولم تخطي خطوه اخري..
وكالعاده نسرين تبدأ واابنتها وزوجه ابنها تلحن خلفها..
تيسير بقرف..يااي مسمعتيش عن العدوه اللي موجوده في الجو..انا مش عارفه القرف دا هيفضلو مالين المكان لحد امتا.؟
نيرمين بتهكم..فلاحه مقرفه..ابقي تعالي اشوفلك
شويه هدوم مش عاوزاهم من هدومي اهو اخد فيكي ثواب.. اصل عصومي قالي هدومك كلها قدمت ولازم تجيبي غيرهم
فهكسب فيكي ثواب واديهوملك
ابتلعت ريقها واغمضت عيونها حتي لا تنزل دموعها امامهم ويشمتو بها..
فاقت علي صوت صفعه قويه..
مدت يدها لتتحسس وجهها..وفتحت عيونها
لم يكن هي..
نظرت حولها وجدته هو من صفع اخته..ايعقل..؟
باسم بحده..دي عشان تفكرك مره تانيه ان مراتي خط احمر..ومين قالك اني هسمح لها تلبس شويه الهلاهيل اللي بتلبسيهم اصلا
انا مراتي جوهره مش اي حد يشوفها
ويشوف جسمها..ودا اخر تحذير ليكم كلكم
لو سمعت حد منكم بيقلل منها هاخدها وهمشي من هنا..
وياريتك تفكري بجوزك شويه،اللي سيباه وقعدالنا هنا..
كنتي بتتجوزي ليه،لما هتفضلي قرفانا هنا..
لم تستوعب ما حدث…ولم يدعها تستوعب مره اخري
خطف يدها مسرعا وصعد به..
أغلق الباب ولم ينظر حتي لها..
لم يعاتبها..يومان مرا ولم يتحدث معها..حتي النوم باحضانه والذي كان مقدسا عنده، لم يعد ينام بجانبها..
اغمضت عيونها وبقهر العالم مدت يدها واخرجت قميصا مريحا لم تجرؤ علي ارتداءه وهو هنا..
لقد علمت انه سيسافر الليله ..اخبرها حماها حينما تجرأت وسألته عنه..
تحممت واطلقت سراح شعرها الحرير وجلست لاول مره متحرره
.ولاول مره منذ تزوجت ترتدي قميصا وتظهر مفاتن جسدها..
انتصف الليل وهي جالسه بيدها احدي الروايات التي ابتاعتها من مرتبها، ومنفصله تماما عن من حولها..
الي ان شعرت بشئ ما خلفها..هواء ساخنا يلفح عنقها..
ابتلعت ريقها واستدارت وصرخت حينما ابصرته خلفها..
عااا..ياماما..انتفضت ووقعت الروايه، من يدها
ابتلع باقي صراخها بشفتيه..ولاول مره يسرقها منها مستيقظه..
لطالما سرقها ليلا وهي غارقه بثباتها..
جحظت عيونها ويديه العابثه تتحسس جسدها
حاولت ابعاده عنها ولم تفلح محاولاتها الضعيفه معه..
شيئا ما اسكرها وغابت معه لعالم اخر..
استسلمت ليديه العابثه ورفعت يدها حاوطت عنقه..معلنه استسلامها له
ـــ بعد ساعتين..
ساعه من البكاء المتواصل بين احضانه..
لم تشعر بنفسها وهو يجردها من عذريتها..كانت كالمغيبه..استسلمت لحلو كلامه وجسده الذي تعرف علي لغه جسدها..لم تشعر بنفسها الا وهي زوجته
خجلت من نفسها، ومن استسلامها المخزي..
ماذا سيقول عنها..؟
لم يتحدث..لم يعاتبها..فقط ذراعيه امتدت لتحاوطها ويده تمشي بحنان علي ظهرها العاري..
وعينيه شاخصه للفراغ..
لم تشعر بجسدها الذي استسلم للنوم ولا متي نامت من الاساس..؟
ولكنها افاقت من نومها علي فراغ بجانبها وليست باحضانه
شعرت بالبرد واستيقظت..
نظرت حولها لم تجده..فقط رساله بجانبها..
انه ذهب برحله عمل ولن يأتي قريبا..
بكت الا ان جفت دموعها…وهي تعيد بما كتبه بآخر رسالته..
اسف..لما حدث خانني، جسدي وشهوتي..
سامحيني..
باسم
back..
مسحت دموعها بحده..وهي تقسم انها ستبتعد ما ان تسنح لها الفرصه ستبتعد عنهم كلهم..
لن تكون سلعه منذ الان..تباع وتشتري..
يتأسف لها وهكذا فقط..
غص حلقها..وابتلعت مرارته..
ما ابشع ان يلقيك ابويك بالنار ولم يلقو بالا بانك ستحترق بها
والابشع ان يحسبوك تعيش بالجنه ويحسدونك عليها..
مدت يدها تعبث بالهاتف الذي اشترته بنصف راتبها..
وابتسمت..لتخط بيدها اولي حلقات روايتها الجديده..
التي ستعود بها بعد غياب..
أسمتها( من اجل عينيك عشقت الهوي..)
بقلم نيره الناظر..
ومن لا يعرفها؟
أول ما فتحت حسابها الشخصي
وجدت رساله منها..صديقتها الروائيه الجميله..
سولاف سويلم..ملهمتها ومن شجعتها علي الكتابه..والتي تعرفت عليها من خلال الكتابه علي مواقع التواصل الاجتماعي
كما هائلا من الرسائل وصور ابناءها التي يشبهوها كثيرا..
تخبرها ان تطمأنها عليها..وانها بجانبها دوما وابدا..وانها هنا في اي وقت من اجلها؟
كم جميله سولاف..وكم هي بحاجه لتحكي معها
ستهاتفها ولكن بعد عودتها..لتطمانها الان فقط..
لا احد يعلم بانها اشهر من رجال الاعمال انفسهم علي السوشيال ميديا
حتي جوان لا تعلم انها تكتب..سر احتفظت به بثنايا روحها..لا احد يعلم الا هي…؟
لمحت رسائل لا عدد لها من جوان..
تهكمت وهي تقرأهم جميعهم
لقد علمت ان لا احد يفكر بها.
الكل سارت حياته سعيده الا هي.
ستبتعد عن الجميع وتشق طريقها وحدها
تنهدت وكتبت منشورا باسمها..
انه تم سرقه حسابها وستبدأ معهم من حساب جديد..
قد يعجبك ايضا
منذ 2 سنة
رواية أعمي ولكن احبه الفصل الثالث 3 …
منذ 2 سنة
رواية أعمي ولكن احبه الفصل الثاني 2 بقلم رودي عبد…
منذ 2 سنة
رواية أعمي ولكن احبه الفصل الاول1 بقلم رودي عبد الحميد…
اضافت حسابها الجديد..
واخرجت الشريحه القديمه ومزقتها اربا وقذفتها..
من الان ستنشأ عالمها هي..
عالم يشبه الاحلام كما كانت تحلم به..لن تنتظر من احد ان يقرر مصيرها..
اخذت نفسا وابتسمت..
ستبتسم لحياتها بصدر رحب..
لن يكون هناك ملهما لحياتها الا هي..؟
ستمشي علي درب صديقتها الجميله سولاف..
ستكون عونا وسندا لنفسها..لن تنتظر احدا ليسندها..
لربما تفتح لها الدنيا ذراعيها وتكافئها علي قدر نيتها وطيبتها وضعفها..
جحظت عيونها، وهي تري ما ارسل لها علي حسابها الجديد..
رساله من احدي دور النشر معجبون بقصصها ويريدون النشر لها..
منذ اربعه اشهر يبحثون عنها..بعدما ترجمت سولاف الجميله قصصها للاسبانيه والانجليزيه
كهديه لها..
زيع صيتها واشتهرت
قهقهت بسعاده وردت مسرعه..
وهي تتذكر كلمه صديقتها البعيده
اوعي تقولي لا للفرص
الفرصه بتيجي مره واحده..
يا ننتهزها، يا نفضل طول العمر نندم
وبابتسامه.. كتبت لهم بــــــامل جديد..
اقبل..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بامريكا..
صارت باربعه اشهر اشطر واسرع منه هو بالرقص علي الدلافين وتدريبهم..
انهت عرضها الراقص بنجاح وارتدت ثيابها..
ـ مالك ياجوان.،مش فرحانه ولا ايه؟،دانتي بقيتي بتنطلبي بالاسم..
جوان بحزن..مفيش ياعمار..انا بس زعلانه شويه.؟
عمار بهدوء..هو احنا مش اتفقنا نكون اصدقاء وتعتبريني طبيبك النفسي..مالك بقي؟
حصري لجروب ولنا في الخيال حياه
جوان بحزن جلست علي الاريكه خلفها..
نيره فتحت تليفونها وشافت الرسايل بحالها ومردتش..
انا حاسه انها زعلانه مني،وليها حق بصراحه
بس والله كان غصب عني ياعمار..
عمار بحنان..هوني علي نفسك ياجوان..اه انا لو مكانها هزعل، بس صدقيني اول ما اقعد وافكر مع نفسي هديلك عذرك في النهايه انتو الاتنين صغيرين لسه..والحياه قدامكو ومرحله المراهقه دايما بتبقي مشاعرنا فيها، متغيره
هي بس تلاقيها زعلانه منك شويه وهتبقي تمام..
جوان بابتسامه..ما تسيبك من الدلافين وتشتغل بشهادتك احسن..
عمار بضحك..لا ياستي انا مليش طاقه اسمع الناس دي كلها..كفايه عليا انتي؟
جوان بحزن..بعدما تذكرت اختها..حتي جميله اختفت ومنعرفش عنها حاجه..
عمار بهدوء..عمو كرم مش مخلي مكان الا وسال عليها فيه..
ان شاءالله يلاقيها..خالتك هتجنن عشانها..
يالا بقي احنا نروح عشان عندنا عرض بكره.
وعشان دراستك بدأت تزاكريلك شويه..
جوان بصدمه..متفكرنيش دا بيقولو في دكتور غلس هيدرسلنا هنا.. بيقولو عربي.. ومشدد اوي علي الحضور كاننا في ام الدنيا.
وقال لو الغايب محضرش المحاضره الجايه هيشيل الماده
عمار بضحك.. ركزي ياجوان الله يكرمك وامسكي لسانك..
كفايه الدكتور الامريكي، اللي قبل كده واللي حصل وربنا انقذك ان الجامعه غيرته..
انما العربي دا..هيشيلهالك..لازم تحضري
جوان بلا مبالاه..ماانا مبعرفش اصحي بدري
ولو صحيت بيضيع الوقت، بسبب مقالب يونس افندي ويامن..
عمار بضحك..خلاص هاجي اوصلك بكره يكش تحضري وتنجزي..
جوان بفرحه..قشطه هو دا..صديقي الصدوق..
يالا بقي عشان تأكلني انا جوعت اوي..
عمار بضحك..يالا..يامفجوعه..احسن تاكليني انا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
الو مستر فراس..
ـ اهلا لينا..ايه الاخبار؟
لينا بهمس..بخير الاطفال بخير وافعل مثلما
اخبرتني..
فراس بهدوء..اعتني بهم جيدا لينا..ومثلما اتفقنا سجلي كل كبيره وصغيره يتحدثان بها..
وبالقريب سأكون عندك انا وجميله..لتري الاولاد.
لينا..حسنا مستر فراس..
ـ لينا..ارسلي بعضا من الصور للطفلين لتطمأن والدتهم..
لينا.. حسنا..
فراس بتنهيده اغلق الهاتف..ونظر لصور ابنائها بابتسامه حزينه، يشبهون جميلته وخصوصا الطفله..
بقي ينظر لهم قليلا واغلق هاتفه ووقعت عينه علي الغرفه التي هي بها..
لم يهدأ له بالا الا حينما استدل علي عنوان ذلك المخنث الذي كان زوجا لها..
بالمال يحدث المعجزات..سافر خصيصا من شهرين وعقد مع الخسيس صفقه وهميه لتقربه منه، ومنها عزمه علي عشاء ببيته ومن هناك شك بأمر لينا وعلم انها تتجسس عليهم..
انتظر خروجها وصارحها بما يعرفه وكما ظن صارحته هي الاخري بما تفعله..
وصارت عينا له..الي ان يتم الله امره..
تنهد وشرد بالجميله الحزينه..
يمنع نفسه عنها بصعوبه..منذ قليل صارت زوجته جبرا..لم يستطع اخراج كلمه زواجا عرفيا من فمه،تزوجا شرعا امام ماذون وامام شاهدان..وهي بلا حيله رضخت له..
جسده يحترق شوقا لقربها
من يصدق انه منذ اربعه اشهر لم يلمس امرأه ابدا..
حاول وحاول..ولم يفلح..تلك الجميله اوقعته وانتهي..
استقام واقترب من باب غرفتها وفتحها بهدوء..
كانت تغطي وجهها بيديها الاثنان..ترتدي ثوبا رقيقا من الكاشمير..
كم يعشق هذا اللون عليها..
ابتسم وهو يتذكر اعتراضها علي ان جميع الثياب الذي اتي لها، بها بلون الكاشمير
حتي ثياب المعهد التي اصرت ان تدرس به
اشتراهم كلهم بنفس اللون لها..
صديقته العنيده وزوجته الابيه،كم يفتخر بانها صارت له..
كانا صديقان جميلان معا..
والان…
تنهد بعدما رفعت وجهها ورمقته بعينيها الجميله
ترمقه بحزن وعتاب..اي صديق انت.؟
اقترب وجلس بجانبها..
مد يده وأبعد خصله شعرها الحره، من علي عينها ووضعها خلف اذنها..
ـ عاوزه تهربي مني ياجميله؟
للدرجه دي،قادره تتخلي عن حلم الوصول لولادك عشان متكونيش معايا..؟
للدرجه دي انا وحش في نظرك.؟
جميله بحزن..انت نسوانجي، واستغليت ضعفي..
وانا وثقت فيك..
ابتسم ومد يده سحب يدها وقربها من فمه وقبلها قبله طويله..
ارتعشت يديها علي اثرها..
فراس بحنان.. وابتلع غصه خلقه
بعدما فكر كثيرا، اخذ هذا القرار..
تنهد واكمل..
يمكن اكون زي مابتقولي، نسونجي
وجوازي منك شهوه..عشان كدا هنتفق اتفاق..
جميله بتهكم..تاني؟
فراس بحزن..اخر اتفاق..اوعدك..
جميله بخوف..ايه هو؟
فراس ببسمه حزينه مد يده يجذبها من خصرها ليقربها منه..
ـ ان اول ما ولادك يرجعو ويبقو في حضنك، هبعد عنك..
ابتلعت ريقها وهو يحكم يديه علي خصرها يقربها منه..
وهمست غير مصدقه..
ـ بجد.؟
فراس بحزن وهو ينظر لشفتيها..
بجد ياجميله…بس بشرط؟
جميله بصدمه..تاني شرط؟
فراس بابتسامه ويديه تعبث بجسدها فسادا..اخر شرط.
جميله برعشه، ايه هو؟
فراس بضحك..مش هتوافقي عليه قبل ماتعرفي؟.
جميله بغيظ منه..لا توبه..
فراس بضحك عليها..تديني حقوقي كامله؟
ابتلعت ريقها بعدما وصلها مغزي كلامه..
صمت قليلا ينظر لها ليري رد فعلها..وصمتت هي..
التقت عيونهم معا ولم تبعدها هي..
كالمغيبان اقتربت شفاههم معا وقبل ان يلتهمها
سألها وعقله بعالم اخر..
موافقه؟
لم تجيبه بلسانها، شفاهاا التي حطت علي خاصته بخجل ردت عليه..
وكان هو اكثر من مرحبا بها..
لاتعلم ما بها..من تلك؟اهذه هي؟
التقيا معا كالمغيبان تحكمهم شهوتهم..هي ببراءتها وهو بعنف مشاعره..
شهدت السماء عليهم بغيثها وضاع الكلام من شفاهم….
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت معتصم..
ها يانيرمين زي مافهمتك..اوعي تنسي الحبايه..
عيشيلك يومين الاول..
نيرمين بلا مبالاه لوالدتها التي تبخ سمها بأذنها منذ تزوجت من شهران
رفضت الذهاب مع معتصم لشرم، وفضلت البقاء بجانب والدتها
علي امل ان تضغط عليه، ليأتي لها زاحفا كما تخبرها امها..
اغلقت مع والدتها بسرعه، بعدما شعرت به يغلق باب المرحاض
استدارت له ولمعت عيناها.
هو وسيم كما كانت تحلم يوما..بشاب وسيم تفتخر به امام اصدقاء النادي
لو لم يكن وسيما لما قبلت به.
اقتربت منه وجلست بجانبه..وبتهكم استدار للجهه الاخري، بعيدا عنها
لقد توفت والدته بعد زواجه بيومان..لولاها لما قبل بها ابدا..
لقد تزوجها من اجلها..وهي كأنها ادت رسالتها واخيرا ارتاحت، ورحلت ولكن اي رساله ياامي..؟
لو لم تكن اخت اقرب صديق له واوصاه بها،لطلقها بعد وفاه والدته..
لقد حاول معها كثيرا، ويشهد الله ان يغير من طباعها وعنجهيتها كوالدتها…
نيرمين بغنج..حمدلله علي سلامتك يامعتصم.
معتصم ببرود..الله يسلمك..لو سمحتي اطفي النور عشان عاوز انام تعبان، وااه ملوش لازمه تاخدي حبوب منع الحمل..لاني مش هقربلك..
نيرمين بصدمه..هااا..
معتصم بتهكم..بلا هاا..بلا بتاع قومي شوفيلك بارتي ولا حاجه..
نيرمين بصدمه ابتلعت ريقها وخرجت مسرعه..
اوف..غبي..بس مز وغايظه بيه كل البنات.
ـــــــــــــــــــــــ
بأمريكا..
بتمهل حاولت ان تفلت من بين ذراعيه..
ولكنه عاد واحكم حصاره علي خصرها..
كرم بغيظ.. اهمدي ياسهر عاوز انام
سهر بضحك..ياعجوز سيبني اقوم البت جوان هتتأخر وهي مأكده عليا اصحيها بدري..عشان تلحق المحاضره..
كرم بغيظ..بنت اختك مش نافعه ياسهر، نامي يا حبيبتي..هي لقت طريقها، مع الدلافين..
جوان مش بتاع تعليم..نامي ياقلب العجوز
سهر بغنج..كرم..
كرم بنعاس..انسي ياعيون كرم، اما اصحي اصحي انتي..
سهر بغيظ..اوف منك طب انعدل كدا عشان اعرف انام..
بهدوء استلقي علي ظهره واعتلته هي راحله بدنيا الاحلام،ومن متي تهتم بغيره..؟..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه..
عاااا اتأخرت..الدكتور هيسقطني..عااا
يالا ياعمار بسرعه..
عمار بصدمه من منظرها..هتروحي كدا بالترنج
يونس ببلاهه وهو يتناول شطيرته ليرحل لمدرسته..الترنج حلو..انتي فله
يامن..بضحك وهو يحمل حقيبته، جميله..
جميله..
جوان بسرعه..شوفت اهو كله بيقول جميله..يالا بقي..هنتأخر..
عاااا.
هز عمار رأسه بقله حيله وخرج مسرعا، ليقلها بسيارته.
بعد نصف ساعه
كانت تهرول لتلحق بصفها…
وبحده دفعت الباب المغلق، ووقفت تلهث علي باب الصف..
رفعت عيونها للواقف ينظر لها بشماته..
وجحظت عيونها..
وبصدمه صرخت..
يالهووووي
انت؟
ــــــــــــــــــــــــــ
انت
وماعادت الدنيا بعد لقياك كما كانت
وما كنت اتوقع يوم ان القاك انت..
رحلت عن الدنيا ومن فيها..فلماذا جئت انت..؟
يا لهمي ولوعتي..من قربك
بين يديك استسلمت لعشقك واستكنت
قاسي انت وعنيف..تخبرني بكل اللغات انك وحدك بقلبي بقيت
يا من هواه مفعم بالامن والامان..
يا خاطفي..اعشقك أنت..
من دون كل العالم وقعت بطريقك انت..
كن رحيما بقلب من عشقك،عشقك انت..
رواية اصابك عشق
الفصل التاسع
بقلم اسما السيد
(تناقضات)
بامريكا..
جحظت عيونها وتيبست قدميها بمكانها.. وخرجت شهقه قويه منها..
ـ يالهوووي انت..
ينهار منيل..ايه اللي جابك هنا..؟
بشماته نظر لها وابتلع ضحكه كادت ان تفضحه بسبب منظرها المصدوم..
وبحده اجابها بصوت مرتفع بالانجليزيه..
لقد تأخرتي عن موعد المحاضره، خمسه عشر دقيقه، لذا يخصم منك 15 درجه..
ادخلي.. وان لم تلتزمي بموعد المحاضره لا تتعبي نفسك بالحضور مره اخري
ستصتحبيها معك السنه القادمه
جوان بصدمه فتحت فمها.. هااا
بدر بحده.. اغلقي فمك واجلسي والا تفضلي للخارج..
جذبتها يد قويه لتجلس بجانبه باول صف..
امامه مباشره..
اجلسي جوان.. مابك تسمرتي هكذا..؟
ابتلعت ريقها وهو ينظر لها بحده،
جلست بجانب نيراج صديقها ذات الاصول الهنديه ولكنه امريكي الجنسيه، ولد ونشأ هنا.. جار لها بالمنطقه التي تسكن بها خالتها..
جوان بهمس بعدما التف بدر ليشرح شيئا بعدما رمقها بغل ونظره توعد..
نيراج اهذا هو الدكتور الذي حدثتني عنه؟
نيراج بهمس..اخرسي جوان هذا هو الفك المفترس،انظري حولك هل رأيتي، هذا الكم من الطلاب بمحاضره الساعه 8
لقد خصم نصف درجات الطلاب..كما ان البنات مفتونون به، بشدته وجماله..
حمقاوات كم اكره الفتيات الغبيات..
جوان بصدمه وهمس لنفسها..يانهار اسود ومنيل عليا..
وصلي ازاي دا؟
اصابك عشق،أسما السيد
اهرب انا فين دلوقت،ياارض انشقي وابلعيني
ياخبتك ياجوان..
نيراج بهمس وابتسامه عليها..مابك جوانه؟،لما خائفه ووجهك اصفر هكذا..
جوان بابتسامه بلهاء….اتتذكر ما اخبروك به ابناء خالتي عن سبب قدومي..؟
ـ اجل
ـ جوان بتهكم وهي تلوي فمها..اشارت باصبعها علي بدر المنسجم ظاهريا بالشرح
هذا هو سبب هروبي الكبير..عاد لينتقم..
نيراج بصدمه فتح فمه..هاااا
يستمع لتمتمهم الاثنان ..منذ جلست بجانبه..
نظر خلفه واقترب من موضع جلوسهم..
وهم غارقون بالثرثره..تلك الكارثه سيربيها
عم الصمت كامل الصف، ينصتون لما سيحدث..
كانت اخرجت هاتفها من تحت البينج، لترسل رساله لخالتها..
نيراج بهمس..اخبريها اننا سنخرج بعد المحاضره
جوان بهمس..اصمت نيراج دعني اهرب اولا من امام ذلك المعتوه..
بدر بصدمه وبهمس وهو يجز علي اسنانه..والمعتوه دا هيربيكي..
قولي ان شاءالله
جوان بصدمه نطرت هاتفها وقع منها..يلهووي ياامه..انت طلعتلي منين.في ايه ياكابتن؟
بدر ببسمه مزيفه..انا عملك الاسود ياجوان..
ووين ماتروحي هطلعلك..مش هسيبك
جوان..هاااا..انصرف يامامي
بدر بحده وصوت مرتفع..
اخبريني عن ماذا كنت اتحدث ياانسه؟
ابتلعت ريقها واستقامت…نظره الشماته بعيونه
اشعلت نار الغيره والتحدي بها..
ليست غبيه..ومخها يبقي منتبها لكل ما يحدث حولها..
رفعت حاجبها وببرود اخبرته ما قاله بالتفصيل
بدر بصدمه نظر لها، يبدو انها اذكي منه..شخصيا..
جلست بعدما رمقته بانتصار وشماته..
كلما حطت عيونه عليها وراي انسجامها معه تشتعل النار بجسده وقلبه..
لقد فعل المستحيل ليجدها..
بعدما يأس، انصدم بان من عينه ليتجسس علي خالتها جاسوسا لها..وبالمال كما باعه لهم،اشتراه مره اخري..
واخبره،ببساطه، اين هما؟
وماذا حدث…؟
من الاساس اخذ شهادته الجامعيه في اداره الاعمال من هنا..
واكمل الماجستير والدكتوراه ايضا هنا..
اكتفي ونزل ليمسك مع اخيه الشركه، ويعود للوطن..يكفي غربه
لقد قضي ثمان سنوات هنا..
رفض كثيرا عرض الجامعه في التدريس هنا..
ومن شهر حينما علم بمكانها..عد عدته وراسلهم بانه موافقا علي عرضهم بالتدريس ..
انتظرا اسبوعا وبعدها راسلوه بالموافقه
هو هنا منذ اسبوعان ولم يلتقي بها، لم تحضر اي من محاضراته ولا يعلم السبب فاضطر لخصم الدرجات وتهدديدهم..وكما ظن..اتت مهروله..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
(جميله)
لا اعلم ماذا اصابني..؟
الف سؤال وسؤال منذ حاوطني بذراعيه جال بخاطري..
كان عنيفا وعنفه اشبع رغبتي،كلمات العشق التي اغرقني بها بذروه شهوته تذبحني
اكانت شهوه ام عشقا يالوعتي..
لم اشتهي قرب رجل مثلما اشتهيته هو..
ولم اكن جريئه يوما لاصرح بها..
قبل ان التقيه كنت طفله..واليوم بين ذراعيه كنت امرأه..جامحه..
اطلب المزيد ولا استحي،مؤكد انه هو من بهتت علي بفسقه..ولكن اي فسق،انا زوجته..
أخائنه انا..؟
ام اقتنصت فرصه ليست لي،وملك اخري؟
ولكني والله قد حاولت..وشيئا لا اعلم كنيته دوما كان يجذبني.
تفنن في عشقي،واحبني كما لم يحبني احد
شفتيه العابثه التي لعبت علي اوتاري..غيبتني
تناقضات وتناقضات..تحدث معي
لم اشعر يوما بدفئ احضان احد،مثل الان..
لم يتركني اتخبط بمشاعري..ولم يتركني ليوسوس لي شيطاني..
مد يده واحاطني بذراعيه..استسلمت..
صمت والصمت في حضرت حنانه احترام..
لم يتركني،ولم يشعرني اني شهوه وانتهت..
احترم خجلي واحاطني بين ذراعيه،اختطفني من نفسي وافكاري..
شيئا ما بقلبي منذ لقياه لم يعد كالسابق
وبعد ليلتنا هذه..لست انا ولن اعود انا ابدا؟
جسدي الخائن،اخشي ان يخذلني كما خذلني الليله..
ويصبح اسيرا له..
ولاول مره اشعر ان حنجرتي تخونني بالغناء..
منذ تلك الليله وماحدث…
استسلمت ولا اعلم هل يستمع لغنائي ام غط بثبات…
أوقات بيجي الصح في الوقت الغلط
والقلب زي السهم لو شد وفلت..
وبصراحه الدنيا بتغيرنا براحه..
وما بين شعور بالذنب والراحه كله اختلط..
يديه التي جذبتني بقوه اكبر لالتصق به وصوت دقات قلبه العاليه ورأسه التي دفسها بعنقي وانفاسه الحاره اخبرتني انه يستمع..
فاكملت..
بقي عادي ناس يختارو صح وينأذو
والحب مش محكوم بحاجه تميزه..
مش اي احساس بالسعاده بينقبل
ولا اي وعد هناخده سهل ننفذه..
وبصراحه الدنيا بتغيرنا براحه ومابين شعور بالذنب والراحه كله اختلط..
صمت وبهدوء استدرت من بين ذراعيه، انظر له….أغمض عيونه سريعا…
ونزلت دمعه حارقه من جانب عيني..مددت يدي المرتعشه من اثر غزوه عليها..اتحسس وجهه
جاهد ليبقيها مغلقه ولكني كشفته.
ابتسمت بجانب شفتاي، وكتمت غصتي حتي لا يسمعها..
لم يعد يهم ابدا..ولم اعد انااا كالسابق ولن اعود ابدا
لن اعود جميله الطفله، ولن تعود براءتي التي دنسها من كان من المفترض ان يصرخ بطهرهي وشرفي.
لذا لما لا اقتطف بعضا من تلك الراحه التي اشعر بها الان بين ذراعيه..
تلك النشوه التي تشعرني اني ملكه..
وان احدهم يراني كنزه الثمين..
لا اعلم ماذا يخبئ لي القدر، ولكني أريد ان ابقي هنا بين احضانه للابد..
اقتربت بوجهي منه..وبشجاعه اكتسبتها منه طيله اربع اشهر وجرأه.. قبلته…
قبله طويله عبأت صدري من نفسه ورائحه عطره المميزه….
فتح عيونه وصوت تنفسه اصبح مسموعا..
مد يده ودفس يده بين خصلات شعري القصير التي اشبعها تقبيلا وكم اخبرني الليله انه يعشق الشعر القصير..
وبعنف أكمل ما بداته انا….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
بغرفه بالفندق..
يفترش الفراش شاخصا ببصره للااعلي شاردا فيها..
ماذا تفعل الان؟
هل نامت.،ام جافاها النوم مثله…
هل انتهت وصله بكاءها ام مازالت نادمه علي قربه منها..
لم يستطع ان ينظر بوجهها ولم يستطع ان يبقي ويري لمحه الندم التي راها بوجهها تلك الليله..
هو من جني علي علاقتهم بنقده لوعده معها..
ولكنها لم ترفضه واستسلامها شجعه….
باسم بحزن..انتفض من فراشه..
ووضع وجهه بين كفيه..
صائحا بعنف..غبي..انا غبي..
مكنش لازم اقربلها..واخلف وعدي..كان لازم اتحكم في نفسي…نزلت دمعه حارقه احرقت وجهه
وغصه ابتلعها…
وبتهكم اكمل..
لا و زودتها برساله زي السم..كان عقلي فين بس..يارب ارحمني وارحمها
باسم بصدمه..هو انا حبيتها ولا بتهيألي…؟
اااه يارب..
مد يده وضرب رقم هاتف المنزل..لعلها ترفع الهاتف وترد عليها..
وكالعاده خابت آماله وهو يستمع لصوت والدته..
اغلق مسرعا..والقي الهاتف..
اااه يانيره..والله بحبك..
مش قادر..
حصري لجروب ولنا في الخيال حياه
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بفيلا الرشيد..
الليله فرصتها زوجها غائب عن المنزل بمؤتمر طبي..
وابنها الكبير والاصغر منه رحلا ولن يعودا قريبا..
وبقي باسم ومنذ ايام وهو بشرم تارك لها اكتر انسانه تمقتها..
ابتسمت بمكر وهي تستعد لتنفذ خطتها..
صعدت مسرعه للاعلي.. واخرجت من درج مكتبها..بعضا من اوراق منذ شهر وهي تنتظر فرصه لتريها اياها..
اخذتها وخرجت مسرعه ووقفت امام غرفه نيره ودقت الباب وعلي وجهها ابتسامه خبيثه..
ـ ادخل..
التفت نيره بصدمه للمقبله عليها…
حضرتك..
نسرين بحده..بلا حضرتك بلا زفت..
انا جيالك في كلمتين..مكلفني بيهم باسم..
لانه قرف ومش عارف يجبهالك ازاي،وخايف من ابوه؟
نيره بخوف ورعب دب بقلبها..عن ماذا تتحدث هذه.؟
ـ ماله باسم في ايه؟ ليكون جراله حاجه.؟
نسرين بحده..اخرسي قطع لسانك..فال الله ولا فالك..يافلاحه..
امسكي..الاوراق دي اوراق طلاقك..باسم طلقك
ومش عاوز يشوف وشك تاني.. وبيقولك مع السلامه
نيره بصدمه اخذت الورق من يدها ونظرت به..
بالفعل اوراق طلاق وامضاء شخص عليها ولكنها لا تعلم ماشكل خطه ولا تستطيع تمييزه.
ابتلعت ريقها ورعشه يدها بدأت في الظهور امامها
رفعت نظرها لها وجدتها تنظر لها بشماته وغل.
كالمغيبه سبتها..كذابه..انتي.كدابه
ودي ورقه مزوره..باسم عمره ما يعمل كدا..انتي كدابه..
اطلعي برا..
نسرين بحده..رفعت يدها وصفعتها..بتكدبيني انا ياحيوانه..؟
قد يعجبك ايضا
منذ عام
رواية عشق الجاسر الجزء الثالث3 الفصل السادس والعشرون26بقلم مروة عبد…
منذ 3 سنة
رواية ليس ذنبي الفصل الثاني والعشرون22بقلم ريم يوسف
منذ 3 سنة
رواية حورية التميم الفصل السادس 6بقلم ايناس طه
صدمت ووضعت يدها علي خدها وبلا حيله سالت دموعها..
ولم تصمت..برده كدابه..ومش همشي الا لما اسمعه بيقولها بلسانه..
نسرين بتشفي بس كدا ياحلوه..طب اسمعي انا بردو عامله حسابي…
لعبت قليلا بهاتفها..وفتحت التسجيل علي صوت ابنها..
كان صوته هو..يتحدث بحده وانفعال..
انتي اتجننتي ياماما اكمل مع مين.؟
دي انسانه مستهتره ولا يمكن اسمها يتحط جار اسمي..هو..
لم تدع التسجيل يكمل اغلقته مسرعه..
نسرين بشماته..سمعتي..اظن تخلي عندك دم بقي وتتكلي عالله..
نيره بدموع رفعت عينها ووقعت علي عين نسرين بقهر وشعور بالظلم من كل العالم..
قابلتها شماته وتشفي من عين نسرين..
نيىهح بجمود..
صلبت ظهرها ومسحت دموعها..
وبعزه نفس اكملت..
تمام..سيبيني الم هدومي واوعدك اخر مره تشفوني كلكم..
نسرين بفرحه..مع السلامه..
خرجت مسرعه…
ووضعت يديها علي وجهها وبكت الي ان جف حلقها..
الظلم موجع، وما اصعب من ان يكون ممن روحك به..
تنهدت واستقامت بعدما مسحت دموعها بقوه.
من انهارده مفيش بكا تاني..
كفايه ظلم فيا بقي..هبعد عنكم كلكم وبكره تشوفو نيره الفلاحه دي هتبقي ايه؟
لملمت متعلقاتها التي اتت بها ووضعتهم بحقيبتها وارتدت ثيابها ودارت بنظرها للغرفه تودعها
وقعت عيونها علي قميصه المعلق علي شماعه الغرفه..
الذي البسه لها بعدما سلبها عذريتها تلك الليله..
ذكري اخري عادت لراسها معه..
flash back..
نيره..
لا رد انكمشت علي نفسها وصمتت خجلا من استسلامها المخزي..تريد النوم ولكن تشعر بالبروده رغم جسده الذي يحاوطها ويديه التي تدلك ظهرها بحنان..تبعث لها الحراره..
باسم بغصه..نيره..
بردانه يا حبيبتي…
خانتها دمعتها ونزلت وهزت راسها بخجل ودفست وجهها بصدره..
قبل راسها وابتسم مبتلعا غصه حلقه..
ـ تمام..يا حبيبتي..استني
ابتعد عنها قليلا ومد يده جذب اول شئ وجده بجانبه..
قميصه..
حصري لجروب ولنا في الخيال حياه
بهدوء ساعدها لترتديه..رغم اعتراضها
والتقت نظراتهم معا..هي بحرجها وهو بحزنه علي دموعها وندمها..
طالت النظره بينهم وشعرت ان اللحظه اصبحت دهرا..فتح ذراعيه لها..بلا مقدمات ولا خجل ارتمت بينهم..
وعادت كره البكاء معها مره اخري….
الي ان استسلمت لنومها..
back..
اغمضت عيونها وجذبته بيدها..اشتمت رائحته به، واخذت نفسا عميقا..
هاخدك معايا..عشان تبقي ذكري نكبتي وقله حيلتي..
ــــــــــــــــــــــــــــ
استني..
ابتلعت ريقها وهي تستمع لصوته..
ابتسمت بخبث وسارت مسرعا وكانها لم تسمعه..
بدر بحده..قولت استني..لو رحتي باطن الارض هجيبك..ملوش لازمه تهربي
بخوف تسمرت قدميها بالارض وانتظرت الي ان خرج الجميع واشارت لنيراج الواقف ينتظرها ان يخرج..
استدارت بعدما شجعت نفسها..انه لن يجرؤ..
ـ خير..
بدر بتهكم وهو ينظر لها..بغيره مكبوته..
خير..خير..
بس قوليلي عجبك شرحي..
جوان بصدمه..هااا..موقفني عشان كده..لا معجبنيش
بدر بسماجه..لا عشان اقولك ان الترنج هياكل من عليكي حته..مسترجله مسترجله يعني..
جوان بصدمه ابتلعت، ريقها وهو يمر من جانبها..حيوان اش فهمك انت في الانوثه..
استدار لها..وهمس باذنها..
سمعتك علي فكره وحسابك تقل..يا…
جوان حمدان الناظر،الشهيره بجوليا سيف الدين اشهر مدربه دلافين..مش كده..
اوعدك ..حسابنا لسه مخلصش..
مش بدرالدين..اللي واحده تمد ايدها عليه
لسه ماتخلقتش..
غمز لها وتركها منكمشه علي نفسها..
جوان بصدمه..ياوقعه مطينه..ياحوستي السوده ياانا ياامه..منك لله يابدر
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
علي طاوله البيلياردو
كانا يتنافسان معا..
سهر بغيظ..مش هتقدر تكسبني ياعجوز..
كرم..بقهقه..كل مره بتكسبي بالخديعه ياقلب العجوز..
غمزت له وضغطت علي شفتيها باغراء..
حبك بقي..
كرم بخبث..بردو مش هستسلم..
قذفت الكره وهي تقذفه بقبله طائره من شفتيها..
كالعاده مد يده ليمسك قبلتها ونسي الكره..
كرم بقهقه، مسكتها..
سهر بمكر..دخلت قلبك..؟
كرم بهيام..دخلت قلبي ياقلب قلبي.
سهر بضحك..وانا كسبتك..هييه.
كرم بصدمه..هااا
مفيش فايده فيكي..خدي بقي..
صعدت مسرعه للاعلي وهو يجري خلفها..
قاطعهم صوت صراخ جوان..
اااه قاعدين تحبولي في بعض ومش دارين بالمصيبه اللي حصلت..
كرم بصدمه..يامنجي من المهالك يارب..نيلتي ايه تاني؟،ياجوان يا حبيبتي..مش كفايه عليا خالتك..
جوان بغيظ واستنكار…انا.؟
دانا ملاك برئ..هو انا بعمل حاجه ياعمو..
كرم بلويه فم مد يده لزوجته..
تعالي يا حبيبتي انزلي اما نشوف المصيبه دي عملت ايه؟
سهر بخوف..ربنا يستر..ايه ياجوان اللي حصل..؟
جوان بغل..ابن الرشيد ياخالتو..
سهر بصدمه..مين فيهم؟
جوان ببكاء..بدر اللي خبطه في نافوخه طلع دكتوري في الجامعه..عاااااا
جحظت عيونهم معا..والتفا لبعضهم..
نعم..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ياعاليا يا حبيبتي شوفي مين؟
عاليا بهدوء..حاضر يامراد رايحه اهو..
(عاليا شقيقه عمران تزوجت من مراد ابن اخو زوج والدتها التقيا معا هنا..واحبها واحبته وتزوجا..ولم يعودا يوما منذ زواجهم انجبا عمار وميار)
عاليا بصدمه..عمران…
عمران بحزن…وحشتيني ياعاليه..
صمت، تام
بعد دقيقه..
ـ للدرجه دي زعلانه مني..
عاليه بدموع..عمران… ياااه، عارف بقالي سنين مستنيه زيارتك دي ازاي..وللاسف عمرك ماعملتها..
عمران بحزن..كنت خايف متقبليش تقابليني ياعاليه
عاليه بتهكم..وانا كنت مستنياك تجيني ياعمران..كل مره بعرف انك فيها هنا..اقول هيجيلك ياعاليه..وافضل مستنيه..واطبخلك المهلبيه بالمكسرات زي مابتحبها واقول هيجي واكلهالك..
بس مكنتش بتيجي ياعمران..
عمران بغصه..من سنين بطلت اجي ياعاليه..عشان قلبي مايتحرقش من قربك وبعدك ياعاليه..
عاليه بتهكم..ودلوقت جاي ليه؟
عمران بحزن..معنتش قادر يابنت امي وابويا..خصامنا طال..وخايف اقابل وجه كريم من غير مااشوفك..
عاليه بلهفه..بعد الشر..متقولش كدا..
عمران بشوق فتح لها ذراعه فارتمت بهم..
وحشتيني ياعاليه..
وانتي وحشتني ياعمران.
مراد بصدمه من خلفهم..في ايه؟
عاليا بضحك ابتعدت عن عمران..دا عمران يامراد اخويا..
مراد بصدمه ابتلع ريقه..ومد يده سلم عليه باحترام..
اتفضل يادكتور..نورتنا..
عمران بابتسامه..دا نورك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
شرم..
بين يديه تجلس ويحاوطها بذراعيه..وبيديه هاتفه، تنظر لصور اطفالها وفيديوهاتهم معا..
دموعها لا تتوقف وشهقاتها تعلو وتعلو..
فراس بحزن…جميلتي متبكيش..عشان خاطري..
استدارت ودفنت وجهها بصدره..عاوزاهم ارجوك يافراس…
عاوزه اشوفهم..اسمع صوتهم بس..
ارجوك اتصلي عليها..
بحنان رفع رأسها..وحياه عيونك الجميله لاخليكي تشوفيهم وتسمعي صوتهم كمان..
بس اصبري شويه صغيرين..
جواز سفرك، يطلع واخدك ليهم بنفسي..
جميله بهمس ودموع…بجد.يافراس..؟
مسح دموعها..وقبل شفتيها المضمومه بحنان
بجد يااحلي صدفه في حياه فراس..
مدت يدها حاوطت عنقه..
ــــــ انت جميل اوي يافراس..
فراس بضحك..يعني مش نسونجي ياجميله…؟
جميله بضحك..انت زير نسا يافراس..مغيرتش رأيي لسه..
اه منك انت..
فراس بقهقه..طب فكري تاني..؟
جميله بضحك وهي تضربه بيدها الصغيره علي ظهره..فكرت..
استمعت لقرآن الفجر..
وعادت لتنظر له..يالا قوم نصلي الفجر..
فراس بلجلجه..قومي انتي وهاجي وراكي..
جميله بحنان..جذبت يده..وقبلتها طويلا….
يالا يافراس..هعلمك اللي نسيته..
فراس بخزي..من كتر ذنوبي نسيت ازاي الوضوء ياجميله؟اللي زي معقول ربنا يتوب عليه…
جميله بحناان..طبعا ويمكن احسن من العابدين الشاكرين طول حياتهم.
يالا بقي..
فراس بابتسامه وراحه لاول مره يشعر بها بعد معاشرته لاحداهن….يالا يااحلي جميله..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين..
شوفي مين اللي بيرن الجرس دا ياميار..
ميار بزهق..يووه هو مفيش غيري ياماما..؟
مراد بضحك..شايف خلفه اختك..
عمران بابتسامه..ربنا يحميهم..شهلي ياعاليه عاوز اكل المهلبيه قبل ماامشي..
مراد بسرعه، تمشي فين..انت بايت معانا انهارده..
بقوه انفتح الباب…
وبصدمه استدارو ليرو من فعل..؟
جحظت عيونه واستقام مسرعا..
سهر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
تناقضات
وانقلابات..منذ التقينا واعيش الانقسامات
شطرا من روحي يعشقك..
وشطرا يكره لقياك.
كرهت فسقك وعشقت عنفك وقربك البراق
كرهت ضحكتك التي تخجلني
وعشقت همسك وتفننك بلغاك..
تشبعني قربا وتغمرني فأنسي بين يديك كل ذكراك.
يامن لااعلم اين التقيت به؟
،ومالمغزي من لقياه..؟
اعشقك عشقا جديدا، عشقا في القلب وضاء
لا تصدقني،حينما اثرثر بأني لا اعشقك..
اخبرني بعيني،كاذبه فانا والله ما تمنيت يوما
خيرا من لقياااك..
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية بدر الدين وجوان – أصابك عشق)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)